Wednesday, August 5, 2009

Isu minuman keras dijelaskan Jumaat ini

SHAH ALAM, 5 Ogos : Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dan kakitangan kerajaan Selangor tidak dibenarkan bercakap atau membuat komen tentang isu penjualan minuman keras di Selangor sehingga satu penyelesaian diputuskan pada Jumaat ini.

Keputusan tersebut dibuat dalam mesyuarat MMKN hari ini setelah beberapa orang ahli MMKN membangkitkan isu penjualan minuman keras khususnya di kawasan penduduknya majoriti Muslim.

Langkah ini penting bagi mengelakkan kekeliruan yang boleh menyebabkan ketegangan di kalangan masyarakat yang majmuk di Selangor.

Kerajaan Negeri telah mengadakan dialog umum dengan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan, persatuan penduduk dan sektor perniagaan berhubung dengan isu ini.

"Dengan ini kami yakin akan dapat mencapai satupenyelesaian yang munasabah bagi semua kaum di Selangor," kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

24 comments:

jomdebat said...

semoga usaha kerajaan negeri selangor akan memberikan manfaat kpd seluruh rakyat di selangor..

nak harap umno buat....hampeh!!

wan said...

Tahniah YB Dr. Hasaan Ali kerana berani memartabatkan syariat islam di selangor..

Naruto Sensei said...

UMNO dan Khir Toyo jangan jadi munafik. Rekod menunjukkan sepanjang UMNO menganggotai Majlis MBSA, tidak pernah isu penjualan arak secara terbuka ini diperbincangkan.

Kedai yang dirampas arak oleh MBSA itu telah menjalankan operasi menjual arak sejak zaman BN memerintah lagi sehingga telah diprotes oleh penduduk setempat. Malangnya, protes penduduk setempat telah seperti mencurah air di daun keladi.
Semua wakil-wakil rakyat UMNO serta ahli Majlis mereka tidak pernah menaikkan isu penjualan arak di Shah Alam ini.

Mengapa saya gunakan perkataan Munafik

Senang sahaja. Yang bagi lesen arak ni UMNO. Yang bina kilang Calrsberg dan Anchor di Selangor ni UMNO. Yang benarkan arak dijual berleluasa di seluruh negara adalah UMNO.

Jadi, takkan kita nak harapkan UMNO untuk membenteras penjualan arak di Selangor sedangkan UMNO yang keluarkan lesen.

Masakan kita boleh harapkan perompak untuk membenteras amalan perompakan.

UMNO Benarkan Orang Melayu Islam Duduk di Lembaga Pengarah Calsberg

Saya nak tanya, mengapa UMNO boleh benarkan orang Melayu Islam duduk di Lembaga Pengarah Calrsberg? Mengapa tiada tindakan dan larangan dari UMNO? Apa tindakan yang UMNO telah ambil untuk menghalang beberapa individu Melayu Islam ini dari menjawat kedudukan di Lembaga Pengarah Calrsberg?

roh_insan said...

emm..Naruto,aku setuju,tambah tang Munafik tu,umno dok haboh pasal babi,tp berape ramai org Islam mkn babi,ade ke??,atau ade ke terjumpe org Islam makan babi kat kedai2 atau kat Nite Club atau kat disko2,jwp nye LANGSUNG tak dak.

Tp berape ramai org Islam minum ARAK,pas tu minum kat merate kedai/hotel n disko/nite club,itu blm ckp pasal judi,mesin kudenye,no,ekornye,karaoke yg ade gro,pusat2 dangdut yg ade gro,sume perkare ni anak2 Melayu terlibat,n sume lesen2 ni TERHASIL dr kerje same TAIKO2 POLITIK UMNO.

fUH!! BENAR2 MUNAFIK bile sbt umno perjuangkn Islam.

Aku msh ingat kate2 BEKAS bos aku swkt menyerang Pas di Kelantan suatu ketike dahulu." kenape kite nak usik makanan kaum die org,( merujuk kpd mca n gerakkan )siape umno klu nak menghapuskn babi n arak,sdgkn zaman rasullullah pun dah ade babi n arak,inikn zaman kite,takkn lah zaman kite lebih baik dari zaman Rasullullah".

Tp ari ni ape umno kate kat PR??

Bile TGNA kate kafir,munafik n jahanam tau lak menggelupo,tp tak sdr msh dok buat selalu.

bakmaipungkoq said...

Jangan haraplah akan ada perubahan. Samseng tu akan tetap dengan jwatan dia. PKR dan PAS mana ada telor. Aku brani bertaroh.Aku tahu sangat mainan politik hampeh dua parti jahanam ni. Janganlah nak teruja sangat engkau jomdebat bangang tahap puki tak basuh.

bakmaipungkoq said...

Wan
Simpan dulu ucapan tahniah awak tu. Itu kong kali kong Hassan Ali saja tu. Awak tak percaya, tunggu nanti awak akan tahu apa sudahnya. Macam aku katalah, DAP tu ikut perangai kiasu sifu dia dari singapork tu, mana mau kalah. Yang dia kalah kat Perak saja. Dengan UMNO baru dia tau taraf cipai dia. Dengan PAS PKR dia angkat muka sebab dua-dua parti hampeh ni ada sifat inferiority complex dengan malaun-malaun lancau ni.Tolr dan masuk kerandut, cuma malam ni agaknya dia keluar dalam empat lima minit nak riki trowong brkulat.

bakmaipungkoq said...

WOOOI NARUTO BANGANG TAHAP CIPAI TAK CUCI

UMNO baru nak munafiq tapi kamu tu dah munafiq lama dah tau, tak sedar ke. Kuma kat seberang nampak, gajah depan mata apahal, buta? Aku ingat mata kau celek tp hati kau yang buta.

Sekarang apa pasal Haled gagap tu tak batalkan lesen jual arak tu, sial, jahanam. Apa paal tak tutup kilang arak tu. Jawab. Aku tau munafiq macam kau mesti ada jawapan punya, silap2 siap dengan ayat quran mengikut terjemahan puak-puak sesat macam kau. Samalah tu, kalaulah ditakdirkan PAS menang PR (aku fikir Allah takkan bagi peluang kat manusia-manusia dua alam ni), alasan samalah jugak.Masa tu islam entah kemana, hudud entah kemana. Sekarang pun dah tak dengar hudud dah lepas disergah si Kappala PuSingh tu. Aku ingat siap terkincit lagi tp mula tu tak malu, tak ada maruah, masih lagi brpeluk-peluk dengan kapir-kapir DAP tu. Munafik!

bakmaipungkoq said...

Woi roh_insan
Awak kalau tak tau baik jangan sokong-sokong. Nanti sokong baak rebah. Dosa kering nanti.Sebelum roh awak tersiksa, lebih baik awak mengucap dan cau siang-siang.

bakmaipungkoq said...

Mana pulak totok kerajaan ni - kamu orang biarkan aku sendiri-sendiri ke. Tak mengapa, jahanam-jahanam ni aku boleh maki hamun seorang-seorang macam mana mereka buat pada kamu semua.

jaam said...

nice looooh!!!!
BRAVO!!!

cybertick said...

Aku nak tanya satu soalan, agama mana yang menghalalkan arak? Hindu? Buddha? Kristian? Agama Islam memang sah mengharamkan arak. Habis tu kenapa benarkan penjualan arak? Tidak kira la secara terbuka ke, tertutup ke. Yang selama ini kerajaan Malaysia (BN) keluarkan lesen arak untuk siapa? Atas dasarkan apa kerajaan membenarkan arak dijual?

Sama la juga dengan judi. Agama mana yang menghalalkan judi?

bakmaipungkoq said...

cybertick
Pemimpin-pemimpin Melayu buat silap dari awal. Mereka bagi muka sangat. Tolak ansur sangat. Baik sangka sangat. Dan macam-macam sangat lagi.

Kita lupa siapa kita. Kita hanya pikirkan datok nenek mereka pada maa itu saja. Memanglah datok nenek meeka ni ok sebab mereka tahu diri dan sedar dek untuk datang merempat kesini. Tetapi anak cucu mereka bila sudah senang kerana baik hati orang Melayu, mereka lupa diri.Sikap merekamemang begitu. Beberapa kontraktor bangsa tu pernah bekerja dangan aku dan aku tahu sangat hati budi mereka-mereka ni.
Sepatutnya kerajaan pada masa itu kena berfikiran jauh.Malangnya PM pertama kita orang yang mementingkan slogan "aman, makmur, bahagia" pada masa itu.Untuk mereka bahagia, Melayu bagilah apa saja. Dah terbalik. Patutnya kita dapat macam-macam. Sepatutnya PM pertama kita arwah Tun Razak. Jika arwah tu, mungkin keadaan sekarang agak berlainan sedikit.

Jagi macam cerita tadilah. Biarkan pelihara babi sesuka hati (walau pun didalam kawasan orang islam),biarkan buka kilangarak, jual arak,bina kuil sesuka hati,tulisan "buloh" tu dimerata, biarkan sekolah bahasa mereka tumbuh macam cendawan (sekarang dah dapat bantuan pula lagi, silap-silap lebih banyak dari sekolah kebangsaan, maklumlah nak jaga hati, konon),buka rumah maksiat, bisnes judi dan pelbagai lagi yang haram-haram semua dibenarkan. Sekarang, inilah jadinya. Beer pun dah tak sama dengan arak. Ya lah,ada malaun kat sini pun dah panggil siKappala Pusingh tu pun "maulana". Hebat,malaun PAS yang sekor ni bijak mengatur terjemahan-terjemahan ayat quran tapi hati kaudu.

PAS pula masa jadi pembangkang utama tidak mahu berusaha menyedarkan pemimpin-pemimpin UMNO yang sedang asyik mahsyuk tu. Masa ada peluang ketika berada didalam kerajaan dulu, mereka lepaskan peluang keemasan untuk "islamkan UMNO".Sekarang ada satu lagi peluang keemasan untuk "islamkan UMNO" ketika UMNO kurang kuat serta sibuk untuk bersatu dengan PAS demi kekuatan Melayu dan Islam.Janganlah lepaskan peluang ini. Jika UMNO dan PAS bergabung, Melayu dan Islam akan jadi kuat. Maka bolehlah cita-cita tu direalisasikan sebaik mungkin. Kalau tidak bersatu, setakat kita hanya memekik sahajalah dan kita akan ditertawakan orang lain. Orang lain bimbang situasi penyatuan ini berlaku.Fikirlah sendiri kenapa PKR dan yang lain-lain tu takut.Kita ada jawabannya jika kita jujur kepada bangsa dan agama kita.

bakmaipungkoq said...

K, mari kita solat dulu.

bakmaipungkoq said...

K, mari kita solat dulu.

PAS-PKR-DAPigs said...

PAS pengkhianat agama, bangsa dan negara.
Di sebabkan PAS bersengkokol dengan DAP, kuasa politik melayu/Islam berpeca belah.

Sekarang melayu/Islam terpaksa tunduk dan ikut kehendak kaum kafir.

Tunggu selepas PRU13, kalau Pakatan Rakyat berkuasa - orang melayu tidak ada kuasa politik lagi. Semua perkara pentadbiran kena ikut kehendak DAP/PKR.

Lihat sekarang, apa kuasa PAS yang ada di P.Pinang dan Selangor.

Begini kah cara PR memerintah? Kelantan dan Kedah PAS punya, itu pun PAS diKedah kena tunduk pada DAP.

P Pinang DAP punya - PAS jadi kucing kurap.

Selangor PKR/DAP punya - PAS jadi kucing kurap.

Pakatan kepala B@#!H apa namanya ini?

Unknown said...

ambil kira masyarakat majmuk di negeri ini? maknanya takkan diharamkanlah tu..

CUPING MERAH said...

SETELAH AKU MEMBACA ARTIKAL YANG DITULIS OLEH "DAPIG..AKU TERJUMPA LAK LAMPIRAN KEDUA YANG AYATNYA BELUM DI UBAHSUAI OLEH "DAPIG"

BERIKUTNYA..

PAS pejuang agama, bangsa dan negara.
Di sebabkan umno bersengkokol dengan israel, kuasa politik melayu/Islam berpecah belah.

Sekarang melayu/Islam terpaksa tunduk dan ikut kehendak kaum kafir.

Tunggu selepas PRU13, kalau Pakatan Rakyat berkuasa - orang-orang melayu akan memegang kuasa politik yang kuat. Semua perkara pentadbiran kena ikut kehendak islam.

Lihat sekarang, apa kuasa melayu yang ada di P.Pinang habis hancur akibat dari bekas pemerintahan umno-bn.

Begini kah cara umno-bn memerintah? Kelantan dan Kedah PAS punya, itu pun PAS terpaksa bertungkus-lumus diKedah kerana hendak memperbetulkan balik cara pemerintahan islam.

P Pinang pr punya - PAS jadi penasihat ugama.

Selangor pr punya - PAS jadi penasihat ugama.

umngok kepala B@#!H apa namanya ini

Muhd Fariz said...

Kalau pas gaduh dgn dap mmg la,sbb dap bukan Islam dan xphm Islam.
tp yg mmeningkn kepala kita adalah umno yg dikatakan Islam tp masih berdegil lebih 50 tahub x mau melaksanakn Islam yg sepenuhnya(hukum2 Islam, perlembagaan Al Quran, hadis).Ok la korang semua x suka,bnci pas sbb itula inila, kalu mcm tu umno lah yg laksanankan Islam(bukannya had-hari) d M'sia habis cerita. senyap semua mulut pemimpin2 pas (nik aziz, hhj hadi, husam, dsbgnya). Apalg yg umno nk tunggu ni, nak tunggu bala dr Allah dtg dulu ke d M'sia? Nik aziz dh ckp dulu pas akn dibubar jk umno buat Islam sepenuhnya.Settle masalah perpecahan org2 melayu kita. Msalahnya pas dah byk kali ajak umno muzakarah sejak tahun 80an lg tp semua ditolak umno.tp surat pelawaan pas kpd umno langsung x di gembar gemburkan dlm media arus perdana dr dulu smpai skrg.Skrg sy tanya KENAPA x jwb????(nik aziz ajak najib debat pun , najib kecut.apa malangnya kita rakyat M'sia ni ada sorg PM yg pengecut)

Sy ada jawapannya tp sy tggu dulu komen balas blogger umno budiman.........

Mohamad Azrin said...

Assalamualaikum pd bakmainpunkoq,
Anda menentang usaha pas untuk mengganti umno sbg parti dominan melayu/islam dgn alasan bimbang késepakatan pas dgn pkr dan dap akan melemahkan melayu. Anda mengharapkan perpaduan umno dan pas akan menguatkan penguasaan melayu di malaysia. Saya hanya ada 3 soalan kepada anda dan puak2 yang menyokong idea pakatan umno pas ini.
3 soalan saya:
1. PAS telah membuat janji setia pada pr (w/pun dlm pr ada bukan islam) & pr tidak/belum menghianati janji ini, adakah layak pas dlm perjuangan menegak islam menghianati janji ini.
2. Adakah layak pas bergabung dengan umno yang dibentuk & diasuh pd awalnya oleh kerajaan british yang sama menubuhkan negara haram israel dan terlibat dlm perjanjian bangkok hingga MELAYU patani terjajah hingga kini.
3. Layakkah pas bergabung dengan umno sebuah parti yang menghalalkan darah ibrahim libya dan para syahid memali serta mengurung para mujahid yang pulang dari afghahistan, selatan siam dan filipina di bawah isa.

hurry said...

5o tahun rejim barisan najis memerintah NEGARA NAK HAPUS ARAK PUN TAK BOLEH DI KAWASAN MELAYU,ANTARA HASIL PEMERINTAHAN BARISAN NAJIS DALAM PENGHAPUSAN ARAK DI SELANGOR IALAH TGOK KILANG ARAK DI SUNGAI WAY,DAN SHAH ALAM TU....TERIMA KASIH UMNO,hanya bn boleh hapuskan arak...tgokla pakatan rakyat malaysia tergolong dari pembekal arak yg terbanyak lg...pr tak boleh buat mcm tu...bn boleh!

hurry said...

yg bg komen dalam siasah ni semua ejen umno yg di bayar kot...takkan mereka tak sedar yg kroni mereka antara org penting dalam arak dan judi di genting..tujuan mereka nak laga2kan pakatan je sebab mereka cukup takut jika pakatan teguh,takut bn kalah dalam pru13...so tujuan mereka yg di bayar ini menghuru-harakan keadaan supaya tgok rakyat...nampak mcm pemereintahan tak stabil...eh mana micheal jackson 2(khir toyo) tengah bawak ferari kot kat london

bakmaipungkoq said...

maa,
Kita buka buku baru. Bermaaf-maafan sebab kita ssama Islam. UMNO bukan betul semua.Mesir, Jordan pun boleh maafkan israel.

Perjanjian dengan PR tu akan terhapus jika parti anda di khianati. Banyak tanda-tanda yang ada sekarang dah menuju kearah itu.

bakmaipungkoq said...

Bukan arak dan judi sahaja,banyak lagi kelemahan UMNO jika nak disenaraikan. 50 tahun bukan sekejap. Itu sebab PAS joint UMNO bentuk kerajaan. Jangan lupa, pengikut-pengikut UMNO tu jauh lebih ramai dari PAS. Amik nanti jaatan Menteri Agama, jika mau.

Terimalah kenyataan.

Mohamad Azrin said...

salam bakmaipungkoq,

1. untuk bermaafan hang ambil contoh mesir memaafkan israel. itu contoh kebodohan umat islam sebab tak ikut amaran Allah dalam Al-Quran tentang kejahatan yahudi (sebab rasa diri lebih pandai dari Allah. Bermaafan sampai menghalalkan yahudi menindas saudara seislam.
2. Dalam kes dengan umno mungkin boleh ambil contoh tu sebab umno belum dan tak pernah rasa bersalah dalam semua kes itu (ie masih menganggap syahid memali sebagai pengkhianat dan masih menahan mujahidin dalam ISA)serta masih tak mahu mengambil hukum Allah sebagai hukum utama. Jadi jika memaafkan mereka maka kita tergolong dalam kumpulan yang menyetujui dan menyokong semua kes ini. Rasa-rasa Allah murka tak jika kita meredhai puak mengaku Islam yang masih mengkhianat umat Islam dan menetang hukum Allah.
3. berhubung pakatan dengan DAP itu adalah usaha dakwah kita kepada mereka. Jika mereka masih menetang Islam setelah umno yang munafik itu telah dijatuhkan atau menerima islam, maka barulah kita menunjukkan KETEGASAN. Sebab lebih mudah memerangi kufar yang nyata berbanding munafik yang bersembunyi dibalik title Islam. Allah juga lebih redha umat Islam berjuang secara Gentleman (dengan berdakwah sehabis baik terlebih dahulu)berbanding menetang membabi buta semata-mata dengan semangat asabiah yang akhirnya tidak mendapat pertolongan dan keredhaan Allah.
Andaikata puak kufar dalam DAP menerima Islam (ingat hidayah ditangan Allah bukan makhluk walaupun nabi tak dapat mengislamkan bapa saudaranya tetapi hidayah dapat mengislamkan Umar yang mulanya begitu kuat menentang Islam) maka itu lebih indah berbanding bersekutu dengan puak munafik yang masih menggunakan Islam untuk kepentingan diri sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...