Tuesday, April 14, 2009

10 Adun BN boikot Dun Terengganu

KUALA TERENGGANU, 14 April: Politik Terengganu semakin panas hari ini, apabila hanya dua Adun BN yang menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri hari ini manakala 11 lagi tidak menyertainya.


(Gambar atas: 11 Adun Terengganu membuat sidang akhbar dan tidak menyertai sidang Dun)

11 Adun BN yang diketuai Rosol Wahid (Ajil) itu mengadakan sidang akhbar di Hotel Felda dan tidak menyertai sidang Dun yang berjalan pagi tadi.

Mereka mengadakan sidang akhbar itu jam 9.30 pagi selepas tiga dari mereka menerima ancaman bunuh melalui SMS.

Ketiga-tiga mereka adalah Datuk Rosol Wahid (Ajil), Zakaria Ariffin (Paka) dan Halim Jusoh (Pemaisuri).
(Gambar: Salah seorang Adun yang menerima SMS ugut dari Pejabat MB membuat aduan kepada polis. Gambar BERNAMA)

Yang tinggal dalam Dun adalah Exco kerajaan negeri serta MB, Datuk Ahmad Said, dua Adun BN iaitu Hulu Besut (Nawi Mohamad) dan Kemasik (Rosli Othman) di samping Adun dari PAS.

Hanya seorang sahaja Adun BN dari 11 orang itu yang masuk ke Dun selepas selesai sidang media itu iaitu Wan Hakim Wan Mokhtar.

10 yang lain tidak menyertai sidang itu sehingga Dun berehat pada jam 12.30 tengahari tadi.

Semalam, Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi dari PAS mencadangkan agar Dun dibubarkan untuk membolehkan pilihan raya semula diadakan.

31 comments:

perunding said...

terengganu oh terenganu,
guana kite.

Ihya said...

Astagfirullah..

Bubar sajalah..

LanaBulu said...

Perjuangan untuk rakyat ke untuk kepentingan sendiri atau pun puak sendiri..??? inilah hasil kalau permulaan perlaksanaan dasar dah silap...perlaksanaan pun akan lagi celaru dan hasilnya menyusahkan rakyat. Dikala rakyat dihimpit kehidupan akibat kegawatan...Pemimpin asyik bercakaran sesama sendiri.! Bawa2 lah muhasabah diri...yg mana perlu diutamakan..??? Tak kan dah jadi pemimpin pun dok serupa bengong lagi..?? Malu lah

Naruto sensei said...

mereka terkena Daulat Tuanku Mirzan yang mereka gelarkan NATANG sebelum ini... Balasan untuk Penderhaka!!!

Allah bayar cash kata kasutlama...

ironseven said...

NARUTO,

i agree with you. allah dah byq cash. aritu dia naik pon adun2 bn tu tak suka. katanya ada rasuah berjuta tp sprm tak jumpa. lepas ni jumpa la kot..lepas tu pulak bersekongkol dgn bn umno pusat taknak releasekan royalti. rakyat ternanti-nanti..

bubarkan je dewan tu. atau pecat je adun2 dari umno tu senang depa jadi bebas pastu sokong pas pulak. aduh...macam ala2 kes perak pulak kan?

allah byq cash...

anakkancil said...

Yeah...kita berpesta lagi...hari tu di bukit gantang,bukit selambau n batang Ai..kini tengganu kite lak....bagi bubar DUN le...

apam taiping said...

di perak...

pr dan bn,sama majoriti kerusi...
rampas kuasa sebab 3 ekor katak yg dah di cucuk mata kail...(xlama kena ngap la tu)tapi itu biasela pemerintah vs pembangkang...

di terenganu..

pr rilek je,bn vs bn...pemerintah vs pemerintah,pelik ni?sbb pe?tamakkan kuasa ke?

bubar je senang....

balachandran said...

BN dah tak relevan lagi.
Bubar Dewan dan biar rakyat Terengganu menentukan kerajaan pilihan mereka. Kerajaan rasuah dan berkepentingan tidak boleh berubah, ia harus ditolak

Dr B Chandran
Kuala Terengganu

PKR Negeri Sembilan said...

Sesungguhnya Allah SWT tidak akan membiarkan kezaliman & ketidakadilan terus bermaharajalela di atas muka bumi ciptaanNYA...

Kita ambik contoh konflik di Selatan Thailand, punya mengganas Thaksin arah askar lawan pejuang2 Islam di situ. Mungkin berkat doa dan amalan tauhid penduduk Islam seluruh Patani, Allah swt bagi kerajaan Thailand tak stabil sejak Thaksin digulingkan...

Tak putus-putus dan tak tamat2 apatah lagi nak terhenti demonstrasi jalanan...mungkin negara tu akan rabak musnah seperti kerajaan Siam Ayyuthia dulu.

Semoga pentadbir2 BN ni sedar dan tunduk pada kebesaran Tuhan. Ambik iktibar di Thailand tu..

Awey Kelate said...

Inilah petunjuk bahawa AlLah SWT akan menimpakan kejatuhan demi kejatuhan kepada kerajaan UMNO/BN yang dipimpin Najib. Semoga segala sumpah laknatnya selama ini mula ditunjukkan AlLah SWT.
Mahathir pun akan tumpang menangis bersama penyu-penyu di Terengganu. Inilah balasan kepada pengkhianatan UMNO/BN kepada amanah rakyat selama lebih 50 tahun di samping penganiayaan ke atas mangsa-mangsa ISA

nua said...

bubar ajelah..kalau itu dapat memperbaiki kelemahan BN terengganu,jgn jadi macam kat perak dah le..

nua said...

kalau rasakan BN dah tak boleh memerintah,dapatkan semula mandat dari rakyat,itu saja jalan terbaik jika mahu demokrasi terus dihormati......

nua said...

yang penting..jika diadakan pilihanraya kecil,tolong jangan benarkan mantan PM tun mahathir dan khairy berkempen untuk umno..mereka adalah liabiliti pada umno,pemusnah umno dari dalam pari umno sendiri.INGATLAH.....wahai para pemimpin umno sekalian.

anakkancil said...

nua said...
yang penting..jika diadakan pilihanraya kecil,tolong jangan benarkan mantan PM tun mahathir dan khairy berkempen untuk umno..mereka adalah liabiliti pada umno,pemusnah umno dari dalam pari umno sendiri.INGATLAH.....wahai para pemimpin umno sekalian.

April 13, 2009 11:23 PM

Biaq pi la org tua tu berkempen...dia kan ahli baru...x kan UMNO layan sebegitu pada ahli baru...Kan UMNO dasarnya transformasi....

MatJalie said...

Alamak! Mb hudoh and gangster ni kena minta bantuan segera dari najibultoya...Maka dikirimkanlah 2 inspektor dungu beserta dgn c4..Nenong...nenong...Settle masalah

Iron_Mask said...

salam....

yang pertama aku nak kata ialah.....MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...PADAN MUKA HANGPA.

pemboikotan tu berpunca dari mat said yg jadi MB...mb ganu sapa lantik...bukankah sultan mizan....nampaknya adun bn ganu pulak nak kena buat sembah durhaka gamaknya....

perlis pun skrg bergolak....MB perlis dikatakan 'produk haram'......Sambil menyifatkan Datuk Seri Dr Md Isa Sabu sebagai "produk haram" tradisi Umno, Hashim berkata, menteri besar itu harus melihat sejarah Umno di mana pengerusi perhubungan negeri, selalunya dilantik memegang jawatan tersebut. kalau dah produk haram bagai dikata....serupa la dgn MB haram perak... si zombie tuuuu.....

melaka pun bergolak.....khabarnya puak UBN di melaka tak suka ali rustam yang dah didapati bersalah kerana rasuah dlm pemilihan di PAU...

tu laaa...hidup berpaksikan kuasa dan duit...dgn kuasa aku kaya....mmg kaya...kaya dosa....

p/s...diharap adun PR tak masuk campur dlm hal di ketiga tiga negeri ini....ini akan menunjukkan keburukan sifat adun PR...yg cuba menangguk di air yg keroh...kita bukan mcm depa....kita lawan cara adil dan benar....

anakkancil said...

Itu hal dalaman mereka...bubar or tergolek je satu adun maka PRK le..so akan bertandang lah kita semua.....

kayakingworldbiz.com said...

pak said...jgn dok takut dengan ugutan dan kotakan janji anda dan gunakan kuasa MB...jumpa sultan jeng je jeng..bubarkan DUN dan kite berpesta pilihanraya lagi....musnahkan duit rakyat (kan duit royalti masih bertimbun2..lanyak le?).

Pas ni PKR akangulingkan bee end...akan endlah BN berkubur dengan angan2nye.. hi h hi

ade aku kesah

jaam said...

KIRA2 SEMACAM DIABETIS, TAK BOLIH UBAT, POTONG JER...

Naruto sensei said...

Salam saudaraku semua

Memang eloklah sesebuah kerajaan yang tidak kukuh ataupun yang kurang di percayai rakyat dibubarkan supaya rakyat dapat memilih kerajaan yang disukai mereka tak kira BN atau PR.
Ini kerana kita tidak mahu kerajaan yang kurang berwibawa memerintah , kelak akan merosakkan masyarakat itu sendiri.. didalam hal ini saya menyokong saranan bubarkan DUN bukan sahaja di Terengganu malah di Perak juga kerana kerajaan Perak juga di lihat kurang stabil.. jadi bagaimanakah nak memerintah jika tidak stabil dan tak mendapat sokongan??
Kerajaan BN hendaklah mengambil langkah yang wajar supaya mandat yang di perolehi adalah kukuh dan memudahkan untuk memerintah tak kira samaada BN atau PR yang menang kerana itulah prinsip demokrasi yang selama ini kita pertahankan..
perlu buangkan sikap kesombongan kita dengan memberikan kerjasama walau partimana pun yang memerintah..
andaikata BN menang kita hendaklah hormati dan berikan kerjasama semasa pemerintahannya dan begitu jugalah apabila PR menang kerajaan BN hendaklah Hormat dan beri kerjasama dalam pemarintahannya itulah demokrasi yang sebenarnya...
Dan mestilah syarat demokrasi itu dijalankan dengan Adil dan tiada tindakan ataupun penipuan selama demokrasi itu diljalankan..

hendaklah Pilihanraya dijalankan secara Adil dengan semua parti2 bertanding di benarkan menggunakan Jentera dan Media kerajaan kerana ianya milik rakyat dan bukan hak milik parti yang memerintah sahaja..

Andaikata kerajaan dapat mengamalkan kebebasan sebegini saya yakin masyarakat amat berpuas hati walaupun Parti yang mereka sokong kalah dalam pilihanraya..

Wassalam

dewata awan berapi said...
This comment has been removed by the author.
irza said...

dewata awan berapi.........

pas tak masuk campur la, ni umno vs umno.......tanda-tanda akhir umno akan berkubur

aku sokong mb terengganu bubar dun supaya adun umno yang lain akan putih mata sebab pr akan perintah negeri.....yang tamak kuasa dan yang mengejar kuasa, dua-dua akan tersungkur...

Creedence Clearwater Revival said...

dewata,

elok2 la sikit. ko makan tupai & tenggiling org x kecoh pun.

Naruto sensei said...

Saudara Dewata

Andaikata takdir yang anda meninggal dunia dulu sayalah orang pertama yang paling gembira sekali didunia ini..dan tentu yang paling sedih ialah iblis2 dan syaitan2 yang kehilangan anda sebagai agen perosak manusia yang jahat sekali..

Dengan kenyataan berupa budak baru menyusu yang merengek bila mak dan ayahnya kehabisan duit ( kuasa )
saya bertambah benci dan menyampah bukan pada UMNO sahaja malah keturunan Anda juga.. sudah2 la jadi manusia hipokrit..

Perangai buruk Anda samalah seperti lempar batu sembunyi tangan
pandai bersembunyi setelah memekak menuduh Orang samalah anda bertaraf pemfitnah.. pemakan daging busuk di Akhirat kelak..

jangan hanya pandai menuduh kalau tiada bukti yang nyata kemudian gunakan berbagai nikname menyamar disebalik nikname setelah nikname yang lain di benci orang..

Dan anda memang tidak pakar berhujah sebab anda ketiadaan Isu2 yang boleh diketengahkan kerana cetek dan bebalnya otak anda..maka hujah anda hanya layak untuk orang syok sendiri sahaja..

Semoga Allah memberikan timpalan atas perbuatan anda..

dewata awan berapi said...

budak kemetot sial...

sebenarnya aku malaslah nak layan budak terencat akal macam kau...

aku nak tanya kau satu je...

sapa yang hipokrit??

time masuk waktu pun kau leka mengadap tenet...bila masa pula kau menunaikan kewajipan kau...

puak2 macam kau ni memang pandai bermuka2...berlagak baik

blahlah kemetot sial...

irza said...

puak pengampu umno memang macam ni, tak pernah rasa bersalah bila buat tuduhan yang tidak berasas...
kat sini kita mencari kebenaran dan bukan nya membuat tuduhan, "hanya jauhari yang kenal manikan". andaikata dewata berapi mempunyai fikiran yang matang, beliau tidak akan mengeluarkan tuduhan yang sebegini rupa.....budak tahun satu pun boleh jawab....

yang kita cari hanya lah keredhaan allah, dimana apa yang kita lakukan atas dunia ni akan di tanya pada padang mahsyar kelak...

dalam hal politik, islam dan politik tidak boleh di pisahkan, sama dengan lagu dan irama tidak boleh di pisah, maka pincang la lagu dan irama.....

pada zaman nabi, beliau adalah pemimpin, iman, suami dan semuanya. ini menunjukkan bahawa islam adalah menyeluruh dalam kehidupan kita....

apa yang saya lihat dan baca, umno pada dasar nya, memisahkan agama dengan politik. kita kembalikan al quran dan sunnah pada kedudukan yang telah di amanahkan kepada nabi dan para pengikut nya.

wahai ahli umno, cuba renung dengan hati yang ikhlas, bandingkan antara pas dengan umno, antara 2 parti ni, parti yang mana lebih baik perjalanan nya di sisi agama? jawapan ada pada hati anda..

Fidaiyyin said...

Kerajaan pilihan rakyat di Perak dirampas secara samseng oleh Umno..takde wakil India & Cina dlm exco lantik penasihat...

Ni kat Ganu plk...gaduh lah korang sama sendiri...sekejap je Tuhan nak bagi pedoman kt Umno ni....

Nak selamat, tak bergolak politik negeri...gentle bubar dun.bagi rakyat mandat pilih pentadbir baru kerajaan negeri.

Bak kata dalam cerita Pendekar Bujang Lapok...alif mim nun tendang wau (umno)=SARKIS daaa...

unanjaga said...

Sepatutnya mereka semua(adun) memberikan sokongan dalam membangunkan kerajaan negeri Terengganu,siapa sahaja yang menajdi MB,bukan soal yang perlu diperbesarkan.Namun bila mereka telah ada puak puak tertentu dalam politik,maka mereka tidak dapat disatukan hati,mereka ini semua jelas berjuang bukan atas kepentingan bangsa dan ugama,namun yang menjadi keutamaan merka adalah pembahagian projek(disana ada peluang untuk menghimpun kekayaan yang luar biasa).Sudah tentu bila mana mereka bukan dari kelompok yang berkuasa,maka peluang untuk mendapat apa jua projek itu akan terpinggir.
Dan kita ingin bertanya secara jujur,apakah telah ada dalam budaya umno untuk saling memberi ugutan,apalagi ugutan bunuh.Jika ini lah yang telah jelas ada…maka dapat kita katakan bahwa umno ini telah menumbuh dengan budaya samseng dan jenayah.Dan lagi juga kita ingin bertanya,apakah mereka yang menerima ugutan bunuh itu terlalu pengecut orang nya hingga takut untuk datang kedewan undangan negeri.Jika ini yang berlaku,adalah lebih elok mereka tak payah untuk menjadi wakil rakyat.

Naruto sensei said...

Hai dewata bagus bahasa kasar anda ye sebenarnya anda memang tak dialu2 kan di dalam blog ini makin anda di keji para blogers adela

Ntah saya yang kementot atau awak yang otak terencat Wallahualam

Lagi satu sedap je awak mengatakan orang tak solat.. ada bukti ke...
awak tu solat ke.. sesuka hati je menuduh saya Ingat lah awak dah la menfitnah nak tunjuk awak tu matang walhal Anda adalah manusia yang sesat sesesatnya malah ingin pula menyesatkan orang..

Malulah wei masuk tak diundang kalau anda takde ataupun mati pun Alhamdulillah sebab mahluk sesat macam anda ni memang tak dialu2kan didunia ini .. wahai manusia penyesat!!!

Lebih baik anda ke blog UMNO je sebab di sana maki hamun dan fitnah anda memang diterima UMNO dari pada buat kacau disini..

Dan semua bloger kat sini pun sebenarnya malas nak melayan mahluk sesat seperti anda ini merosakkan majlis ilmiah..

lepas ni pergilah tukar nik name lain ok sebab penipuan anda pun orang dah tahu dah...

Semoga Allah balas cash atas tuduhan anda..InsyaAllah

hakeem said...

an an an....bakar je DUN 2..hehehe...

Abu Hakim said...

GILANYA PADA KUASA

Kerana kuasa sangup berebut walaupun dari kelompok yang sama, dan adalah tidak pelik kenapa rampasan kuasa rakyat berlaku di perak.

Dlm pemilihan parti, jutaan ringgit ditabur (rasuah atau politik wang - bagi nada yg nampak kurang bersalah) bagi merebut kuasa. Alangkah makmurnya negara ini jika org berebut untuk membuat kebajikan dengan berlumba2 untk mendapatkan kuasa. Tetapi secara logiknya, perebutan kuasa secara begini tentunya adalah utk kepentingan sendiri. Apakah anda sanggup membida (rasuah wang) semata2 utk membuat kebajikan? Sedangkan kuasa (amanah) adalah amat berat dan byk persoalan perlu dijawab di hadadapan Robbulljalil.

Siapa yg gila pada kuasa, anda nilai lah sendiri...

Wallahua'alam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...