Monday, April 27, 2009

Pilihan raya kecil Penanti 31 Mei

KUALA LUMPUR, 27 April: Pilihan raya kecil Penanti 31 Mei Pilihan raya kecil Penanti akan diadakan pada 31 Mei ini manakala penamaan calonnya akan dibuat pada 23 Mei, umum SPR hari ini.

Pilihan raya kecil ini diadakan ekoran perletakan jawatan Adunnya, Mohamad Fairus Khairudin.
Kenyataan SPR ini menamatkan spekulasi pilihan raya kecil ini akan ditolak.

Bagaimanapun, ada juga spekulasi yang mendakwa SPR hanya menunggu keputusan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno Jumaat lepas sebelum membuat keputusan. Ini kerana SPR sepatutnya membuat keputusan ini minggu lepas.

MT Umno Jumaat lepas hanya membuat keputusan untuk menyerahkan kes ini kepada Biro Politiknya untuk membuat keputusan.

Dalam pilihan raya lalu, calon PKR, Fairus menang dengan majoriti 2,219 undi mengalahkan calon BN, Datuk Abdul Jalil Majid.

Tahun 2004, Jalil menang dengan majoriti 667 undi.

Mengikut tradisinya, kerusi ini adalah milik PKR dan rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat dijangka akan mengekalkan tradisi ini.
Pengarah Pilihan Raya PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, PAS akan memberikan sokongan penuh kepada PKR dalam pilihan raya ini.
Calon PKR yang menang dijangka akan mengisi jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang yang dikosongkan Fairus. Dua calon disebut-sebut iaitu Datuk Zahrain Mohamed Hashim dan Dr Mansor.
Fairus meletakkan jawatan baru-baru ini ekoran desakan dalaman di samping siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Bagaimanapun, baru-baru ini, SPRM memutuskan tidak akan mendakwa Fairus kerana tidak mempunyai bukti yang cukup atas dakwaan ke atas beliau.

109 comments:

jaam said...

PILIHANRAYA LAGI.........!
KEMPEN LAGIII........!

FITNAH LAGIIIII!
MENDAPAT LAAA DOSA KONTANG....
MENIMBUN......!


LOTIH AKU....!

wak-labu said...
This comment has been removed by the author.
Bah Lontok said...

Sekali lagi kepimpinan DSNTR Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Kunun nya BN/UMNO akan pulih jika DSAAB berundur.

Jika BN/UMNO kalah juga, ini bermakna mengundurkan DSAAB adalah satu penganayaan terhadap beliau.

joe lenon said...

jaam sapa yang buat fitnah tanya di diri sendiri dulu ..

jaam said...

jaam sapa yang buat fitnah tanya di diri sendiri dulu ..

???????????????????????????????????

SAPA2 LAH JOE, MENDAPAT LAH JAWAB NYA..

miekabo said...

Biar rakyat buat pilihan....
PKR!!!
Awas!!!
Belajar dari pengalaman di Perak...

Jangan terantuk di tempat yang sama dua kali....

p/s: PAS untuk semua....

gaplah said...

kesian spr,tak habis-habis dengan prk.tapi bagus juga kan,adalah kempen bertambahlah pendapatan peniaga kita.taklah boring sangat.adalah kerja belia-belia kita lekat dan pasang poster.orang press pun kerja lebih masa.
hebatkan malaysiaku tercinta.

jaam said...

Inilah politik. "Politik sebuah permainan persepsi" - Jeanbara. Anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

Lalu pelbagai isu dan helah akan timbul. Fitnah dan hujah juga akan
muncul. Kebenaran dan kepalsuan boleh jadi salah boleh jadi betul.

Semua ini dinamakan strategi dalam politik. Ada orang sebut perang saraf. Ada juga yang kata mainan politik. Ada yang cakap propaganda. Dan tak kurang juga yang anggap sebagai perjuangan.

Realitinya, landskap politik hari ini semakin berubah. Peralihan kuasa kepimpinan silih berganti. Pertukaran generasi juga turut berlaku. Pengundi di saluran 1,2 dan 3 telah diisi oleh pengundi muda dari saluran 4, 5 dan 6.
Jelasnya, generasi pasca merdeka kini hanya tinggal minoriti. Generasi KBSR dan KBSM telah mendominasi arena politik tanah air moden.

Suka atau tidak, hakikatnya politik hari ini tidak lagi menjadi kepunyaan pemilik asal. Tiada siapa lagi yang boleh buka kancing baju, dabik dada dan mengatakan dia kuat dan hebat.

Kekuatan tidak lagi boleh bergantung harap pada alat media, fitnah adu dumba, hujah atau pelbagai lagi strategi propaganda.

Politik hari ini ialah politik hukum. Tiada lagi politik balas budi. Pemimpin atau parti yang salah di mata pengundi akan dihukum melalui undi. Jasa dan sumbangan parti atau peribadi jangan harap untuk dibalas. Jauh sekali untuk dijadikan habuan kempen.


Sistem politik kini sudah terbalik. Pengundi telah 'berperangai' seperti ahli politik. Manakala ahli politik telah 'berperangai' seperti pengundi. Pengundi hari ini akan berjanji untuk memangkah calon mereka. Namun, belum tentu mereka tunaikan janji mereka.
Pengundi akan 'berkempen' untuk menyakinkan ahli politik agar bertanding di kawasan mereka. Jika ahli politik termakan kempen pengundi, mereka akan dikuburkan di situ juga. Dan jika ahli politik terpesona dengan layanan pengundi, mereka ada harapan dirompak hingga papa kedana.


Akhirnya, akan sampai satu masa di mana pengundi akan merayu kepada ahli politik agar masuk bertanding. Dan ahli politik pula akan mencari seribu satu helah untuk elak dari bertanding. Inilah politik baru!

melayu2020 said...

Salam..

WEII JAAM

PAKAILAH IDEA SENDIRI. JANGAN COPY PASTE SAJA. BUAT MALU UMNO SAJA HANG NI. PAKAI FIKIRAN SENDIRI LA..ASYIK TIRU ARTIKEL ORANG SAJA...

miekabo said...

kah... kah... kah...

kopi n pes upernyer....

kih... kih... kih...

tu la blogger kopi....

ironseven said...

aku kagum dengan sifat kejantanan fairuz sanggup letak jawatan setelah ada krisis aduan rasuah (jelas tak bersalah)dan sebagainya.

kalau mp atau adun umno bn jangan harap. dah bersalah rasuah pon masih kekal adun, mb, km, mt. yg terpalit isu moral pon masih jadi tpm, pm.

mrr2 retak disalahkan kabinet, upen, salahkan tuhan...apa nak jadi.

betol la kata najib yg merujuk kepada perlembagaan. jwtan mp atau adun boleh dipilihanrayakan semula kalau adun/mp tu mati, sakit kronik, bankrupt dan 'tdk mampu melaksanakan tugan atas sebab2 tertentu..'

so, tak de salahnya buat prk semula. daripada habiskan duit RM100 juta bagi komisen kapal selam, baik buat prk utk pilih pemimpin yg tak rasuah, tak amal maksiat, tak persenda allah dan rasulNya.

syabas fairuz...

ironseven said...

JAAM,

kalau setakat copy paste lepas tu lepas tangan dan tak amalkan ilmu2 yg dicopy paste tu lebih baik kau jangan copy paste. tambah dosa je.

allah dan rasulnya berpesan:

1. ada ilmu tak mengamalkan malah memutarbelit itu namanya MUNAFIK
2. ada ilmu tapi sengaja untuk melaga2kan umat islam itu FASIK
3. tak ada ilmu tapi tak mau nk cari ilmu itu JAHIL namanya.

wallahu a'lam..

jaam said...

KUALA LUMPUR: Bank Islam sedang mendapatkan penghakiman muktamad terhadap Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim atas tuduhan kegagalan membayar kembali (default) kemudahan pinjaman Islam berjumlah AS$18.5 juta (RM66.6 juta) yang dibuat pada 1998 bagi membeli saham dalam Kumpulan Guthrie Bhd (KGB).

Permohonan didengari oleh Hakim Rohana Yusof dari Mahkamah Tinggi Perdagangan Kuala Lumpur yang mana telah menetapkan 27 Mei ini sebagai tarikh mengeluarkan keputusan penghakiman berkenaan.

Jika Bank Islam berjaya mendapatkan penghakiman itu, ini bererti Khalid adalah bertanggungjawab terhadap pinjaman sejumlah AS$18.5 tersebut.

Bagaimanapun, seandainya hakim tidak bersetuju dengan tuntutan pihak bank, perkara berkenaan akan diteruskan dalam bentuk perbicaraan.

Bank Islam diwakili oleh Tommy Thomas dan Ganesan Nethi manakala Khalid diwakili oleh Malek Imtiaz dan Thomas Philip.

Dalam pernyataan tuntutannya, Bank Islam menyatakan Khalid pada April 1998 telah memeterai kemudahan pembiayaan berjumlah AS$66.3 juta untuk membeli saham KGB. Saham berkenaan merupakan sebahagian daripada opsyen pembelian 200 juta saham atau mewakli 20 peratus saham KGB yang diberikan oleh Permodalan Nasional Bhd (PNB) pada 1994 kepada Khalid yang ketika itu merupakan Pengerusi KGB. Khalid juga adalah Ketua Pegawai Ekekutif KGB antara 1995 hingga 2003.

Antara 1994 dan 1998, Khalid telah menyempurnakan 32.5% daripada opsyen berkenaan yang terdiri daripada 65 juta saham KGB. Dia telah mencagar 30 juta saham berkenaan kepada Pacific Bank (yang kini digabungkan dengan Malayan Banking Bhd) pada 1995. Pada 1998 Khalid bercadang menebus saham berkenaan dan menyempurnakan opsyen itu untuk membeli saham tambahan dalam KGB.

Untuk itu, Bank Islam bersetuju membiayai Khalid sejumlah AS$66.3 juta. Khalid sepatutnya melunaskan pembiayaan berkenaan dalam 10 peringkat tetapi gagal berbuat demikian, kata Bank Islam.
Pada Disember 1998, kemudahan kedua bernilai AS$$11.75 juta dimeterai dengan Khalid di mana Bank Islam bersetuju membeli saham KGB berkenaan dan menjualnya semula kepada Khalid.
Menurut kenyataan Bank Islam, tiada pembayaran balik dibuat dan kedua-dua kemudahan pembiayaan berkenaan telah disusun semula pada 2001. Bank itu juga mendakwa Khalid sekali lagi gagal membuat sebarang pembayaran.

Pada 2005, Bank Islam membuat perisytiharan kegagalan pembayaran balik dan kemudiannya menjual semua saham KGB yang dipegangnya sebagai cagaran pinjaman berkenaan. Ia berkata selepas itu, sejumlah AS$18.5 juta masih belum dijelaskan sehingga 31 Disember 2006.

Khalid, dalam kenyataannya, mendakwa bahawa akaun berkenaan telah diketagorikan sebagai “performing” dan “up to date” oleh Bank Islam sehingga Disember 2004.
Katanya lagi atas sebab ianya adalah kontrak bercagaran, pihak defenden tidak terikat untuk membuat sebarang bayaran secara tunai kepada plaintif.
Khalid juga menegaskan dia tidak perlu membuat bayaran sehingga sekurang-kurangnya sepuluh [10] tahun dari tarikh pinjaman ataupun pada persetujuan penjualan saham KGB apabila ada penambahan nilai saham tersebut untuk dijual di pasaran terbuka.

Menurut beliau, Bank Islam tidak ada hak secara legal menjual saham saham KGB itu dan beliau tidak pernah dimaklumkan diatas penjualan saham saham tersebut. Katanya lagi, penjualan saham saham KGB itu dibuat tanpa bijaksana kerana berlaku pada jangkamasa nilainya terlalu rendah berbanding nilai sepatutnya.

Seterusnya beliau mendakwa syarat syarat didalam kemudahan pinjaman Islamik itu berat sebelah dan prejudis kepadanya, oleh itu ianya tidak berlaku adil sepertimana yang diperuntukan dalam undang undang islam.

Posted by Harimau-Malaya at Sunday, April 26, 2009

jaam said...

Sistem politik kini sudah terbalik. Pengundi telah 'berperangai' seperti ahli politik. Manakala ahli politik telah 'berperangai' seperti pengundi. Pengundi hari ini akan berjanji untuk memangkah calon mereka. Namun, belum tentu mereka tunaikan janji mereka.
Pengundi akan 'berkempen' untuk menyakinkan ahli politik agar bertanding di kawasan mereka. Jika ahli politik termakan kempen pengundi, mereka akan dikuburkan di situ juga. Dan jika ahli politik terpesona dengan layanan pengundi, mereka ada harapan dirompak hingga papa kedana.


Akhirnya, akan sampai satu masa di mana pengundi akan merayu kepada ahli politik agar masuk bertanding. Dan ahli politik pula akan mencari seribu satu helah untuk elak dari bertanding. Inilah politik baru!

shukri said...

pilihanraya ni bg aku x menarik sangat ar coz DUN Penanti mmg dah kubu kuat PKR...pilihanraya kali ni cuma nak mengekalkan kemenangan jar...x da kejutan arh..lagipun pilihanraya kecil yg lalu dah banyak ar...dah muak dah...alah BN pun kasi menang tanpa bertanding lah...senang x payah dok mai kempen2...wat habih duit raqyat jar...

shukri said...

kalau x pun bg PAS bertanding plak lar lawan dgn AKIM atau BEBAS ka...BN & PKR x yah bertanding...baru ada surprise...ha..haaaah

MatJalie said...

PRK terpaksa diadakan atas sbb adunnya tlh meletakkan jwtn.Fairus tlh mengambil tanggungjwb utk membersihkan namanya walaupun beliau tdk bersalah.Tak mcm 2 mb di 2 buah negeri yg telah terbukti rasuah tp ttp terus memimpin negeri dgn tak rasa malunya.Tak pula didesak meletak jwtn oleh ahli umno ni,ttp kes fairus tak ada bukti tp terus diasak.Fairus menyatakan sokongan kpd DS Anwar dan akan mendakwa mrk yg memfitnahnya.Skrg bila kerusi dah kosong,umno menyalahkan PR pula krn suka2 meletak jwtn dan tengah berfikir samada utk meletak calon atau sebaliknya.Inilah perangai setan lidah bercabang yg suka membuat fitnah.

anakkancil said...

Puak Umno nie dah tak dak kerja dah...nak jadi pembangkang dah tak boleh pi pasai pemerintah kini dahulunya pembangkang...so puak nie tak tau nak bangkang apa ..last-last kacau adun la..cari kesalahan..upah org suroh buat story perburokkan pemimpin PR...lagi kau dedah...rakyat akan kata ni semua kerja puak UMNO la...

TAMING SARI said...

org PKR telanjang dan buat dosa penyokong Pakatan sokong..

Nuar liwat org, PAS sokong..

Apa jenis perjuangan korang2 ni semua.

Naruto sensei said...

TAMING SARI said...
org PKR telanjang dan buat dosa penyokong Pakatan sokong..

Nuar liwat org, PAS sokong..

Apa jenis perjuangan korang2 ni semua.

-----------------------------------

Hai MelayuUmno.. Umno fitnah orang tanpa bukti penyokong dia pun sokong..

Umno angkat pemimpin Rasuah pun korang sokong...

Umno buang hak Melayu pun korang sokong...

Umno Jual tanah kat Singapura pun korang sokong...

Umno gadai Islam dan main2kan Agama pun korang Sokong...

Umno galak kerja2 Maksiat pun korang sokong....

Umno sokong pemimpin buat video seks pun korang sokong...

Pimpinan Umno buat banyak3x maksiat pun korang sokong...

Najib buat malu Malaysia di mata dunia..terlibat bunuh Altantuya pun korang sokong...

Umno bodohkan Melayu pun korang sokong ...

Umno jilat punggung Amerika dan Israel pun korang sokong...

Umno jual hak melayu kat Mca,Mic dan Gerakan pun korang sokong.....

Apa jenis perjuangan korang nih..? sebenarnya koranglah pengkhianat bangsa dan Agama...Subahat mendapat segala dosa Umno maka makan lah taik2 Umno supaya kamu penyokong Umno bebal sebebalnya...

Alahi MelayuUmno layujadinya....

Naruto sensei said...

melayu2020 said...
Salam..

WEII JAAM

PAKAILAH IDEA SENDIRI. JANGAN COPY PASTE SAJA. BUAT MALU UMNO SAJA HANG NI. PAKAI FIKIRAN SENDIRI LA..ASYIK TIRU ARTIKEL ORANG SAJA...

--------------------------------

Sokong Melayu2020

ha ha ha Jaam baru satu hari aku tak masuk berbuih ko kena kutuk ha ha !! konon terkenal satu Malaysia Ada blog konon.. ha ha.. tapi kerja CopyPaste Idea takdak otak kosong ha ha ha!!!

Kesian Umno ada bloger mcm ni ha ha ha !! tunggu!!!!!

jaam said...

Inilah politik. "Politik sebuah permainan persepsi" - Jeanbara. Anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

Lalu pelbagai isu dan helah akan timbul. Fitnah dan hujah juga akan
muncul. Kebenaran dan kepalsuan boleh jadi salah boleh jadi betul.

Semua ini dinamakan strategi dalam politik. Ada orang sebut perang saraf. Ada juga yang kata mainan politik. Ada yang cakap propaganda. Dan tak kurang juga yang anggap sebagai perjuangan.

Realitinya, landskap politik hari ini semakin berubah. Peralihan kuasa kepimpinan silih berganti. Pertukaran generasi juga turut berlaku. Pengundi di saluran 1,2 dan 3 telah diisi oleh pengundi muda dari saluran 4, 5 dan 6.
Jelasnya, generasi pasca merdeka kini hanya tinggal minoriti. Generasi KBSR dan KBSM telah mendominasi arena politik tanah air moden.

Suka atau tidak, hakikatnya politik hari ini tidak lagi menjadi kepunyaan pemilik asal. Tiada siapa lagi yang boleh buka kancing baju, dabik dada dan mengatakan dia kuat dan hebat.

Kekuatan tidak lagi boleh bergantung harap pada alat media, fitnah adu dumba, hujah atau pelbagai lagi strategi propaganda.

Politik hari ini ialah politik hukum. Tiada lagi politik balas budi. Pemimpin atau parti yang salah di mata pengundi akan dihukum melalui undi. Jasa dan sumbangan parti atau peribadi jangan harap untuk dibalas. Jauh sekali untuk dijadikan habuan kempen.


Sistem politik kini sudah terbalik. Pengundi telah 'berperangai' seperti ahli politik. Manakala ahli politik telah 'berperangai' seperti pengundi. Pengundi hari ini akan berjanji untuk memangkah calon mereka. Namun, belum tentu mereka tunaikan janji mereka.
Pengundi akan 'berkempen' untuk menyakinkan ahli politik agar bertanding di kawasan mereka. Jika ahli politik termakan kempen pengundi, mereka akan dikuburkan di situ juga. Dan jika ahli politik terpesona dengan layanan pengundi, mereka ada harapan dirompak hingga papa kedana.


Akhirnya, akan sampai satu masa di mana pengundi akan merayu kepada ahli politik agar masuk bertanding. Dan ahli politik pula akan mencari seribu satu helah untuk elak dari bertanding. Inilah politik baru!

jaam said...

Salam Kamunting,

Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.

Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu - pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Bukankah anda dapat lihat bagaimana semacam ayahanda menghentam ‘kerajaan campuran’ bukan unity Government? Bukankah selepas pertemuan kurang sepuluh mata bersama TGHH, ayahanda tidak lagi menyerang. Ertinya sesuatu yang baru dan meyakinkan telah diperolehinya daripada TGHH. Itulah yang disembunyikan secara sengaja daripadanya.

Di mana pergi pembantu - pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya. Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar PAS nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan!Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keenggananya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli PAS di dalam kebebasan memilih?

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

Naruto sensei said...

Huargh BORING!!!!!!! JAAM !!

ha ha ha Malas layan pakar copypaste ni ..

Naruto sensei said...

melayu2020 said...
Salam..

WEII JAAM

PAKAILAH IDEA SENDIRI. JANGAN COPY PASTE SAJA. BUAT MALU UMNO SAJA HANG NI. PAKAI FIKIRAN SENDIRI LA..ASYIK TIRU ARTIKEL ORANG SAJA...

--------------------------------

Sokong Melayu2020

ha ha ha Jaam baru satu hari aku tak masuk berbuih ko kena kutuk ha ha !! konon terkenal satu Malaysia Ada blog konon.. ha ha.. tapi kerja CopyPaste Idea takdak otak kosong ha ha ha!!!

Kesian Umno ada bloger mcm ni ha ha ha !! tunggu!!!!!

jaam said...

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

jaam said...

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

Naruto sensei said...

Monday, April 27, 2009
Ekoran Tulisan Nik Abduh: Awas Perangkap UMNO

Nampaknya isu muqabalah dan kerajaan perpaduan masih lagi panas di pasaran. Kenyataan terakhir Nik Abduh di dalam blognya telah menghangatkan lagi suasana pemilihan barisan pimpinan di peringkat kawasan yang sedang berlangsung sekarang dan diikuti dengan dewan-dewan dan seterusnya di peringkat PAS Pusat pada muktamar pada bulan Jun nanti. Saya ada mengikuti pandangan pelbagai pihak samada yang menyokong atau membantah tulisan Nik Abduh dan merasa terpanggil untuk melontar beberapa cetusan idea saya yang mungkin tak pernah tinggi nilainya.

Pertamanya saya sangat mengalu-alukan pendekatan perbincangan, syura, percambahan minda, penghujahan, perdebatan dan apa saja yang sewaktu dengannya di dalam kita membicarakan perkara-perkara penting di dalam jamaah asalkan ia berpaksikan kepada pembudayaan ilmu. Dan sudah sewajarnya penggunaan kata-kata kesat, pembohongan dan penyelewangan fakta tidak termasuk di dalam etika perbincangan apatah lagi jika ia dibuat di dalam konteks sebuah gerakan Islam. Kita tidak boleh menyekat perkembangan budaya yang sihat ini kerana ia menjadi teras kekuatan pembangunan keilmuan Islam sejak zaman berzaman. Perbedaan pendapat tidak wajar dianggap sebagai tidak berakhlak atau tidak wala’ kepada kepimpinan. Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) sendiri, apabila ditanya berhubung isu kerajaan perpaduan dan muqabalah, pernah berkata bahawa isu sebesar ini (yakni berkaitan dengan UMNO dan BN) perlu dibawa berbincang di dalam EGM (Mesyuarat Agung Khas) kerana kita perlu mendapat pandangan akar umbi kita. Saya yakin ini kehendak majoriti ahli PAS yakni supaya kita berbincang dengan teliti dan mendengar pandangan semua pihak sebelum kita buat keputusan yang amat besar ini.

Saya tidak nampak permintaan ini sebagai amat tidak munasabah atau sebagai tidak wala’ kepada kepimpinan sedangkan pimpinan kita selalu bercakap kita perlu menegur pemimpin jika kita dapati atau mengesyaki mereka melakukan kesalahan. Tradisi menegur pemimpin ini bukanlah perkara baru dan ia sarat di dalam seerah Nabi saw dan seerah Khulafa’ Ar-Rashidin rh. Ucapan Saidina Abu Bakr ra ketika dilantik menjadi Khalifah Islam yang pertama telah menyatakan bahawa beliau bukanlah yang terbaik dari kalangan ramai. Jika beliau melakukan yang betul maka taatinya dan jika ia melakukan yang salah maka betulkannya. Benar itu amanah dan bohong itu khianat. Saidina Umar ra sendiri pernah diunjukkan dengan pedang oleh seorang sahabat apabila beliau meminta menegurnya jika beliau berbuat salah.

Fenomena ini jelas menunjukkan betapa penting kita kembali bersama-sama menghayati tradisi pembudayaan ilmu dan konsep syura sebenar sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw dan para sahabah rh agar kita dapat membuahkan pandangan dan keputusan terbaik dan diikuti tindakan yang bersepadu daripada semua lapisan ahli kita. Elakkan merendah-rendahkan pandangan orang lain dengan cara yang menghina dan bersifat peribadi. Bukankah Rasulullah saw ada bersabda bahawa sampaikan daripadanya walaupun satu ayat? Adakah golongan tertentu (yakni yang ada sijil belajar agama) saja yang berhak bercakap tentang Islam? Siapalah kita untuk berkata si pulan dan si pulan ini saja yang berhak bercakap tentang Islam dan yang selainnya tak layak sedangkan mempelajari Islam itu tanggungjawab semua yang mengaku mukmin muslim? Jika ada individu tu bercakap benda yang salah maka tegurlah di bahagian mana yang salah bukan dengan cara ‘shoot the messenger’ (yakni hukum si yang becakap). Kita mesti ada keberanian untuk memenangkan pandangan kita melalui penghujahan yang kukuh dan meyakinkan, dan bukan dengan serangan peribadi dan penggunaan kata-kata yang tidak wajar. Kecenderungan untuk ‘mensekularisasikan’ agama yakni bab agama adalah hak ‘ustaz-ustaz’ saja dan orang lain tidak boleh langsung membicarakannya amatlah merbahaya dan tidak selaras dengan tuntutan agama kita. Saya yakin ramai dari kalangan kita yang tidak belajar Islam secara ‘formal’ (yakni tanpa sijil) tetapi telah mempelajari dan mendalami agama secara tidak formal di merata tempat tanpa jemu dan secara berterusan dalam hidup mereka. Mungkin ini tidak melayakkan mereka bergelar ulama’ tetapi dalam masa yang sama tidaklah boleh dijadikan alasan untuk menghalang mereka daripada membicarakan bab-bab yang berkaitan agama setakat kemampuan ilmu yang ada pada mereka. Inilah tradisi keilmuan sebenar yang dituntut oleh Islam. Oleh itu muhasabah dan munaqashah kita adalah proses berterusan sesama kita dari semua lapisan di dalam membentuk keputusan dan tindakan.

Muktamar Agung PAS tahun lepas, yang merupakan badan tertinggi PAS, telah membuat keputusan supaya kita memperkukuhkan Pakatan Rakyat. Jadi selagi tidak ada mesyuarat agung khas atau pertemuan lain yang sama taraf dengannya diadakan untuk membuat keputusan yang lain, maka adalah ‘haram’ kita membuat kerja yang bercanggah dengan keputusan ini. Malangnya ada di kalangan kita yang tak faham etika bersyura dan telah bertindak di sebalik keputusan ini. Harap jangan salahfaham apa yang saya cuba bangkitkan ini. Saya tidak kata keputusan ini baik atau tidak baik. Apa yang saya ingin tekankan ialah aspek displin syura. Jika kita rasakan bahawa keputusan muktamar berhubung isu Pakatan Rakyat didapati tidak begitu sesuai maka bawa semula ke muktamar agung khas dan kita bincang semula dan buat keputusan lain. Lepas tu apa keputusan pun yang diputuskan bersama semua kena terima dan laksanakan. Inilah apa yang saya maksudkan dengan akhlak bersyura yang nampak masih longgar di dalam jamaah kita.

Keduanya, keyakinan banyak pihak bahawa kita (yakni Melayu Islam) akan lebih selamat jika kita bergabung dengan UMNO adalah satu pandangan yang amat merbahaya kepada keutuhan jamaah. Ini berdasarkan kepada kajian semasa dan pengalaman lepas berinteraksi dengan UMNO. Bayangkan di kala kita dengan slogan ‘PAS For All’ atau ‘PAS Untuk Semua’ telah berjaya memecahkan tembok yang memisahkan antara PAS dengan golongan bukan Melayu (hakikat yang diakui semua), wajarkah dalam nafas yang sama ‘berkhalwat’ dengan UMNO bagi tujuan membentuk kerajaan haram yang dibenci oleh majoriti ahli dan penyokong kita sendiri. Bayangkan jika usaha ini berjaya dilakukan, apakah yang akan berlaku? Awal-awal lagi masyarakat bukan Melayu akan meninggalkan kita atas pengkhianatan ini dan kita tidak akan mendapat kepercayaan mereka lagi untuk satu jangka masa yang amat lama. Ahli-ahli PAS malah PAS sendiri berkemungkinan akan berpecah teruk menyebabkan kita lemah dan lesu. Jika kita berjaya memerintah dengan UMNO pun, dan dikurniakan dengan pelbagai jawatan penting, kita tetap akan menjadi kuda tunggangan mereka kerana dari segala segi kita memerlukan mereka untuk terus berkuasa. Bayangkan selepas setahun dua apabila mereka dah ada kekuatan, kita akan lihat tembelang sebenar UMNO dan di kala itu apa yang PAS boleh buat? Berdasarkan pengalaman lepas, apabila UMNO rasa mereka dah kuat dan PAS tak diperlukan lagi, mereka akan cari jalan bagaimana untuk menendang kita keluar. Di kala itu kita akan tersungkus ke tanah tanpa ada sesiapa yang sanggup menyambut kita. Ini tidaklah menghairankan kerana siapa yang nak sambut orang yang pernah bergelar pengkhianat?

Saya tidak menyatakan bahawa tidak boleh ada muqabalah atau muzakarah atau perpaduan atau sebagainya dengan UMNO atau BN. Apa yang saya katakan ialah kita perlu berdiri atas platform PR di dalam mendepani pendekatan politik sebegini kerana kita sudah ada persefahaman dengan parti komponen PR. Maknanya jika BN ingin berbincang tentang usaha bersama menanggani kemelut ekonomi atau yang sewaktu dengannya maka kita akan pergi atas PR. Dengan cara ini kita dapat mengelakkan salahfaham sesama kita dan dalam masa yang sama menjaga kewibawaan parti kita. Perbedaan pendapat dan pandangan antara parti di dalam PR adalah biasa dan macamana biasa juga boleh diselesaikan melalui perbincangan dan permuafakatan. Malah di dalam BN pun mereka sering berbeda pandangan atau bergaduh sesama sendiri. Adakah kita sudah tak pandai nak berbincang dan berpakat dengan orang lain dan apabila ada masalah sikit kita terus nak ‘abandon the ship’? UMNO ini bukan saja terkenal di dalam menekan dan menipu parti lain tetapi sesama mereka pun mereka bergigitan dan bercakaran. Tengok hukuman terpilih yang mereka buat ke atas Isa Samad dahulu dan baru-baru ini Ali Rustam. Lihat bagaimana mereka ‘mengenakan’ Khairy Jamaluddin apabila barisan Kabinet dibentuk. Ketika kita sibuk tengah bincang isu muqabalah dan kerajaan perpaduan pun UMNO siap rampas kerajaan Perak yang bermenteribesarkan PAS! Pendek kata banyak lagi boleh kita ceritakan di sini tentang kisah pengkhianatan UMNO. Mungkin kita boleh sambung di lain masa dan ketika.

Pengajarannya ialah kita perlu berhati-hati dengan UMNO kerana UMNO telah seringkali mengkhianati kita dan umat Islam. Apa saja pendekatan yang bertujuan mendekati UMNO atau apa saja perlu dibincang dengan teliti dan dimaklumi oleh akar umbi bagi mengelak persengketaan sesama kita. Kenyataan pimpinan yang dikeluarkan perlulah berhemat dan dibuat dengan penuh hikmah. Janganlah kebencian kita kepada seseorang menyebabkan kita berlaku zalim terhadapnya. Kesimpulannya kita semua akan berdepan dengan Allah rabbul jalil untuk dipertanggungjawabkan atas segala percakapan, tulisan dan tindak-tanduk kita. Moga Allah mengampunkan kita semua.


Nak main copy Paste Boleh!! nah baca lah tak payah lagi ko nak
main2 kan isu tulisan Nik Abduh tu ...penat je ko jadi Munafik

Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..

jaam said...

Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..
???????????????????????????????????

BELUM PASTI MASUK PARTI PAS MENJAMIN KE SYURGA ATAU DOSA DAN PAHALA.

jaam said...

Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..
???????????????????????????????????

BELUM PASTI MASUK PARTI PAS MENJAMIN KE SYURGA ATAU DOSA DAN PAHALA.

haby said...

Salam Ziarah,

Kasihan jaam....betul betul dah jamm....!!!

Naruto sensei said...

Ada aku cakap macam tu ker??
Jangan nak fitnah!!! tapi kalau sokong parti yang terang2an tolak Islam malah gadaikan Islam lagi.. Bukan subahat ja malah terpalit sekali dosanya menjawab lah sendiri!!

Dari sokong Parti yang tolak Islam baik sokong Parti yang nak Islam Kurang2 dalam kubur bila di tanya boleh jawab Aku sokong perjuangan Islam

Tapi kalau sokong parti Munafik menolak Islam macam mana nak Jawab dalam kubur Jaam ooii..


Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..

Naruto sensei said...

Ada aku cakap macam tu ker??
Jangan nak fitnah!!! tapi kalau sokong parti yang terang2an tolak Islam malah gadaikan Islam lagi.. Bukan subahat ja malah terpalit sekali dosanya menjawab lah sendiri!!

Dari sokong Parti yang tolak Islam baik sokong Parti yang nak Islam Kurang2 dalam kubur bila di tanya boleh jawab Aku sokong perjuangan Islam

Tapi kalau sokong parti Munafik menolak Islam macam mana nak Jawab dalam kubur Jaam ooii..


Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..

Naruto sensei said...

NAJIB SURUH CONTOHI DAN IKUTI MENDIANG LIM GOH TONG

INI SATU SUMBER DARI ARKIB BERNAMA.COM

LIM GOH TONG, TAUKEI JUDI ADALAH KAWAN BAIK NAJIB
NAJIB SURUH CONTOHI DAN IKUTI LIM GOH TONG

JOM MAI BUKAK KASINO, PUSAT URUT, SATU MALAYSIA,, YEAAAAAAAAHHHH!!
wkahakhakahkaha


GENTING HIGHLANDS, 28 Okt (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memberikan penghormatan kepada pengasas Genting Berhad Tan Sri Lim Goh Tong, yang meninggal dunia akibat sakit tua pada Selasa, sebagai seorang yang berpegang pada janji dan terhormat.

Beliau berkata Goh Tong adalah seorang yang amat istimewa yang berani melakukan perkara yang dianggap mustahil dan berjaya mencapainya.

"Mendiang merupakan contoh unggul bagi seseorang yang datang ke sini tanpa apa-apa tetapi menerusi azam yang kuat dan prinsip dan nilai yang teguh, beliau mampu mencipta kejayaan besar dan menjadi satu warisan.

"Bukan sahaja membangunkan perusahaan yang akhirnya menjadi konglomerat terkemuka antarabangsa, tetapi mendiang telah mewajudkan satu warisan di sini di Genting (Highlands)," katanya kepada pemberita selepas memberikan penghormatan terakhir kepada hartawan itu di kediamannya di Gohtong Villa.

Timbalan Perdana Menteri turut mengucapkan takziah kepada balu Goh Tong, Puan Sri Lee Kim Hua, dan anak mendiang Tan Sri Lim Kok Thay.

Najib diiringi adiknya Datuk Mohamed Nazim.

Goh Tong, 90, yang meninggal dunia di Pusat Perubatan Subang Jaya pada 23 Okt meninggalkan enam orang anak dan 19 cucu. Mayat mendiang akan disemadikan esok.

"Banyak perkara yang kita boleh kagumi dan belajar (daripada beliau). Saya berharap generasi muda akan membuat kajian mengenai mendiang Tan Sri, khususnya ciri-ciri Tan Sri dan kualiti yang ada pada dirinya yang dapat diteladani oleh orang lain," kata Najib.

Timbalan Perdana Menteri berkata Goh Tong amat rapat dengan allahyarham datuknya Datuk Hussein Mohammad Taib yang banyak menghabiskan masa bersama.

Najib berkata semasa beliau menjadi Menteri Besar Pahang pada 1980-an, beliau juga selalu berhubungan dengan Goh Tong dan hubungan Goh Tong dengan keluarganya sudah lama terjalin dan berterusan sehingga sekarang dan juga di masa depan.

SATU MALAYSIA YEAAAAAAAAAAAHH!!!
PM KAKI JUDI!!!

Posted by Blogger Rakyat at 6:53

Naruto sensei said...

macam tu nak masuk Syurga ke jaam oooi??

jaam said...

AKU TAK HARAP LANSUNG PASAL SYURGA DAN NERAKA DAN DOSA DAN PAHALA MELALUI FAHAMAN POLITIK NI.

INI SEMUA MELALUT.

KAU ORANG NI JUMUD DAN FANATIK POLITIK GILA.

POOOOOOOOORAHH!

Naruto sensei said...

ko tu yang jumud Jaam ... Ko masuk kata ko ni tak berpolitik konon lepas tu ko hentam PR dan ko agung2kan BN tu lagi munafik tu..berlakon seolah2 ko orang PAS sedangkan ko kat sini bertujuan nak mengelirukan orang je Jaam..

Sudah la ayat ko pertahan Umno konon.. soalan pun tak berani nak jawab ..ko ni tak malu ke !!ha ha kalah berhujah lepas tu mula la ko nak cakap semua ni mengarut... Banyak kali dah ko buat ayat cam ni nak tagih simpati la tu ha ha ha !!

ha ha ha cakap orang kecewa memang macam ni setelah berhempas pulas dok pertahan Umno dah kalah macam ni statement ko ha
ha ha kesian ko ni jaam takde pendirian kolot!!! ha ha ha

Alahai MelayuUmno layu jadinya..

Naruto sensei said...

Nabi tak asing kan politik dengan Agama JAAm oooi cuba buka sirah Nabi jaam Jangan dok jumud dengan falsampah Umno tu...

kata orang Jumud di lagi teruk MUNAFIK!!

ungaama kunjiielekk!!! Chit podah!!
Air sireh kasi!! ha ha ha..

GOMO said...

PAS TERPECAH DUA
TEAM ULAMAK YANG MANA PAS TULEN vs TEAM EDROGAM YANG MANA TEAM ANWAR AL-JUBURI

EKSLUSIF BUAT PAS http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/ekslusif-pertemuan-kami-dengan-pemimpin.html

Naruto sensei said...

taik ko!! sapa nak lawat blog bodoh tu.. takde ilmu langsung ha ha ha!! yang BN retak seribu hang tak mau ambik tahu ke nantikan beritanya ha ha ha akan menganga la kamu!!Gomo amakunjieelek!!!!!!

chit porahhh!!!!

add said...

Ketika Pakatan Rakyat Selangor mempertikaikan kos lawatan teknikal penjagaan sungai dan industri batik ke Jakarta Dan Jogjakarta oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Dr. Khir Toyo pada 2004, akhirnya ludah mereka terkena muka sendiri. Semalam, Ketua Pembangkang Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim (BN Penaga) mendedahkan kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang membelanjakan RM 164 ribu untuk lawatan ke Medan membabitkan hanya 17 orang Delegasi.

Ini berbanding lawatan oleh Dr. Mohamad Khir ketika itu yang berjumlah hampir 60 orang, termasuk Pegawai Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Selangor, pegawai daerah, YDP Majlis dan para pegawai yang terbabit dengan pembangunan industri kecil dan sederhana di Selangor.Datuk Azhar dilaporkan berkata dalam DUN Pulau Pinang semalam, ”… saya juga hendak tanyalah mengapa jumlah yang dibelanja untuk lawatan ke Medan, Indonesia yang disertai seramai 17 orang menggunakan duit kerajaan negeri mencecah RM164,000 iaitu kira-kira RM9,000 seorang. Bukan jauh pun tempat itu, tapi ke Medan sahaja.”

Sekarang siapa yang membazir? Malah kita juga tertanya-tanya apakah tujuan lawatan ke Medan tersebut? Ramai rakyat Malaysia tidak akan tahu apakah yang boleh dipelajari dari lawatan ke Medan ini.

Bagi yang pernah ke sana Medan hanya terkenal sebagai tempat membeli belah, makan dan sesetangahnya mengatakan “perempuannya”.

Kita juga hendak mendengar pandangan Teng, Azmin dan Saari Sungip yang begitu berdegar-dengar mempersoalkan kos lawatan oleh kerajaan negeri Selangor sebelum ini tanpa melihat perincian (details sebenar).

Siasah said...

NARUTO BODOH..

APA KAU TAU PASAL AGAMA...
KAT DALAM BLOG NI AKU RASA KAULAH YANG PALING BOOOODDDOOOOHHHH...

BAIK KAU BERAMBUS DARI BLOG NI...SIAL PUNYA BABI...

anjar said...

mula - mula baca artikel jaam aku tertarik gak, dah berubah rupanya budak ni, nampak mcm dah bijak sikit, tak de la bebal lagi, alih - alih rupanya artikel copy paste, kalau setakat copy paste budak spastik pun boleh jaam, lemah betul la fikiran budak ni, sian! muda - muda dah cacat otak.

melayu2020 said...

JAAM is Gotahlantun..

Orang Gemencheh,negeri sembilan. Aku scan Ip address dia dengan bantuan member SB aku..

anjar said...

add...

takyah bising - bising la, kau jawap dulu pasal khir toyo bawak anak bini pegi disneland pakai duit kerajaan lagi juta - juta, dah kantoi lagi nak selindung kononnya nak bayar balik sekiranya dia terkhilaf, boleh pakai ke alasan terkhilaf? tak logik langsung.

add, apsal khir toyo dah tak menyalak lagi mcm dulu, sebab dah kantoi ke? lawak sarkes betul la mamat tempe tu.

melayu2020 said...

Jaam..

Lain kali kalau nak main blog,main kat cyber cafe. Jangan main kat rumah,nanti SB tahu rumah kau kat mane..

jaam said...

AKU TAK KISAH PUN BRO MELAYU2020,
MEH CARI AKU NANTI AKU BELANJA CENDOL SEMANGKUK.

POOOOOOOOOOOOORAHHHHHHHH!

jaam said...

Inilah politik, anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

Lalu pelbagai isu dan helah akan timbul. Fitnah dan hujah juga akan
muncul. Kebenaran dan kepalsuan boleh jadi salah boleh jadi betul.

Semua ini dinamakan strategi dalam politik. Ada orang sebut perang saraf. Ada juga yang kata mainan politik. Ada yang cakap propaganda. Dan tak kurang juga yang anggap sebagai perjuangan.

Realitinya, landskap politik hari ini semakin berubah. Peralihan kuasa kepimpinan silih berganti. Pertukaran generasi juga turut berlaku. Pengundi di saluran 1,2 dan 3 telah diisi oleh pengundi muda dari saluran 4, 5 dan 6.
Jelasnya, generasi pasca merdeka kini hanya tinggal minoriti. Generasi KBSR dan KBSM telah mendominasi arena politik tanah air moden.

Suka atau tidak, hakikatnya politik hari ini tidak lagi menjadi kepunyaan pemilik asal. Tiada siapa lagi yang boleh buka kancing baju, dabik dada dan mengatakan dia kuat dan hebat.

Kekuatan tidak lagi boleh bergantung harap pada alat media, fitnah adu dumba, hujah atau pelbagai lagi strategi propaganda.

Politik hari ini ialah politik hukum. Tiada lagi politik balas budi. Pemimpin atau parti yang salah di mata pengundi akan dihukum melalui undi. Jasa dan sumbangan parti atau peribadi jangan harap untuk dibalas. Jauh sekali untuk dijadikan habuan kempen.


Sistem politik kini sudah terbalik. Pengundi telah 'berperangai' seperti ahli politik. Manakala ahli politik telah 'berperangai' seperti pengundi. Pengundi hari ini akan berjanji untuk memangkah calon mereka. Namun, belum tentu mereka tunaikan janji mereka.
Pengundi akan 'berkempen' untuk menyakinkan ahli politik agar bertanding di kawasan mereka. Jika ahli politik termakan kempen pengundi, mereka akan dikuburkan di situ juga. Dan jika ahli politik terpesona dengan layanan pengundi, mereka ada harapan dirompak hingga papa kedana.


Akhirnya, akan sampai satu masa di mana pengundi akan merayu kepada ahli politik agar masuk bertanding. Dan ahli politik pula akan mencari seribu satu helah untuk elak dari bertanding. Inilah politik baru!

FAHAM KE TAK?

melayu2020 said...

Sudah lah tu jaam..

Semak saja blog ni dengan copy paste ni.

Pakailah ide sendiri baru mantap!!

melayu2020 said...

Tak salah nak copy paste,tapi biarlah hang sendiri boleh jawab apa yang hang paste kat sini.
Bila hang pakai ide sendiri,insya Allah hang tak keliru..

Naruto sensei said...

Siasah said...
NARUTO BODOH..

APA KAU TAU PASAL AGAMA...
KAT DALAM BLOG NI AKU RASA KAULAH YANG PALING BOOOODDDOOOOHHHH...

BAIK KAU BERAMBUS DARI BLOG NI...SIAL PUNYA BABI...

------------------------------

Kau tu babi hitam ada hati menyamar jadi orang Siasah bebal ke apa ko nih..... nak menyamar pun takyah la nak guna nikname Siasah.. bangsat!! Munafik!! haram jadah..

Kalau ko Siasah dah lama aku punya komen ko padam dah sial punya penyangak..

Apa silap aku ko nak cakap macam tu ?? babi!! ko tu yang tak belajar Agama ... benda asas macam tu pun tak retinak pikir... kesian ko babi nak menamar konon.. baik ko mampus lah lagi baik memburukkan nama siasah jer ko nih.. Sialll!!!!

Ko ingat aku tak kenal Editor siasah .. ha ha ha Puak Umno ni menyamar pun tak reti nak cover sialll Puak2 nih...

melayu2020 said...

Haaa....

Kan dah kena.. Pagi pagi lagi dah kena bab*.

nasib la siapa yang kena. Kalau dengar dalam masa terdekat ni ada orang mati terkena selsema babi,mungkin blogger yang menyamar lah tu yang di maksudkan naruto.

Naruto sensei said...

Dasyat tul Umno ni punya nak fitnah Orang sampai sanggup menyamar jadi Siasah bahalol ke apa??

Memang la betul Artikel Aku hari tu Umno memang Parti sesat suka memfitnah Orang je kerjanye..

Ingat Allah nak kekalkan rentak Umno macamtu selama2nya ke ??Korang Silaplah Umno!!! lagi cepat ko boleh Mampus termasuklah yang pakai nikname siasah tu,,, Memang mak bapak dia tak ajar masuk bagi salam?? mak dan bapak dia gak kaki maki orang suka hati... sial ko yang nama Siasah tu...

kalau penyokong parti sesat dan perasuah sampai mampus pun bebal pasal Agama tu yang tak kena selera dia , bangkang tak sudah...Sial puak2 nih!! sapa name nik name Siasah tu memang babi hitam!!

Naruto sensei said...

orang pagi2 mencari berkat dia pagi2 mencari dosa memang haram jadah!! fitnah siasah lak tu..macam korang ni nak buat orang tertarik kat Umno ..PIGIDAH.. makin menyampah lagi adalah..

anakkancil said...

jaam said...
Ko sokong BN yang Sekular pun ko akan mati juga
Ko hentam Pas Pun ko akan mati juga..
Ko jadi Munafik pun ko akan mati juga..
Ko berjuang jalan Islam pun ko akan mati juga..

Tiada yang kekal Jaam ooi yang penting pilihan ko di atas yang akan membantu ko diakhirat nanti..
???????????????????????????????????

BELUM PASTI MASUK PARTI PAS MENJAMIN KE SYURGA ATAU DOSA DAN PAHALA.

April 27, 2009 5:46 AM

.................................
Sekurang-kurangnya ada le juga jln usaha utk tegakkan syair Allah....tercatit lah juga dlm buku amalan...
Yg kau dok halang usaha ke arah kebaiakn lagi lah tak bau syurga....
allah bagi otak kena fikir....
jgn di waktu perhitungan kelak kau terima buku amalan dari arah belakang...time tu tiada esok bagi mu...dan tiada menanti hari esok dah....mengeloh lah kau...bermohon lah kita semua pada allah agar tiada terima buku amalan dari arah belakang...amin

Naruto sensei said...

OOi Jaam Siasah ni dah bertukar Tajuk dah berhari2 ... Tak habis lagi ke komen copypaste ko yang sama tu... alamak gilo ke apa?? Ko kalau bole jawab apa yang ko copykan takpelah jugak ini hari2 benda yang sama.. Takde modal dah ke... ataupun ko ni spesis yang suka makan lauk yang sama hari2 maklumlah nak jimat budjet... ha ha ha !! meh sini aku belanja ko nasi beriani baru ada idea baru ha ha ha!!! ( kiasan tu kalau tak faham jugak tak taulah ) ha ha ha

Alahai MelayuUmno layu jadinye..

anakkancil said...

jaam said...
AKU TAK HARAP LANSUNG PASAL SYURGA DAN NERAKA DAN DOSA DAN PAHALA MELALUI FAHAMAN POLITIK NI.

INI SEMUA MELALUT.

KAU ORANG NI JUMUD DAN FANATIK POLITIK GILA.

POOOOOOOOORAHH!

April 27, 2009 7:38 AM

..............................
Ini lah bahayanya bila org tolak Quran..dunia separuh akhirat separuh...agama tak boleh camor dgn politik...akibatnya terjadi lah rasuah..pasai tiada halal haram akibat pengasingan agama dlm politik...
Cuba agama berada dlm politik maka ada lah tata cara yg betol ikut lunas-lunas agama...org nak bagi duit utk dapat projek..tak boleh..haramm...
Ingat lah saudara jamm..kita di hantar ke dunia ini utk mencari bekalan ke akhirat...kalau kau tak percaya perkara spt ini maka iman kau tak complete sebagai org muslim..harap-harap kau muslim laa...nabi kata dunia ini darul amal iatu tempat membuat amalan adn akhirat itu tempat perhitungan amalan....apa-apa pun atas niat masing-masing....kerana Allah.

jaam said...

Inilah politik, anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

Tak tahan boleh blah... huhu..

Naruto sensei said...

Lu sape nak suruh orang blah ha ha ha!! Berlagak pandai tapi bonggong ntah2 ko tak yang menyamar siasah tadi!! maklumlah ko kan boleh jadi gotahlantun kan.. aku lama dah tau masa gotahlantun yang mengiakan soalan aku untuk ko kemudian dia jugak mengaku soalan tu dia punya ha ha ha nak menipu terkantoi lepas tu lama gak ko senyap jer ha ha ha malulah tu..tengoklah posting lama keh keh keh!! tapi takpelah tang sape menyamar Siasah tadi tu aku dah doakan semoga dia mampus cepat sebab kerana dia orang lain buruk nama ...fitnah lagi..

Alahai MelayuUmno layu jadinyee..

jaam said...

APA PUNYA UMAT ISLAM LAH LU NARUTO, MENDOAKAN YANG TAK BAIK UNTUK ORANG LAIN.

jaam said...

Inilah politik, anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

Naruto sensei said...

Wakakaka Add komen ko tu lawaklah!! Semalam aku hantar Komen kat blog tu lansung tak siar komen aku hahaha!! pengecut padahal aku tanya pasal kes khir toyo pergi disneyland jer ha ha ha!! oooi Umno kat sini demokratiklah tak macam blog Umno takut komen orang yang tak disukai tak siar...yang aku tengok mengampu jer lebih ha ha ha!!
Pengecut blog je cantik2 wat pe!!! kalo tak boleh komen...

jaam said...

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

NIK AJIH YANG KATA TU...

jaam said...

MENTERI YANG PEGANG HAL EHWAL AGAMA TAK MINTAK PULAK TU...

MUSYKIL AKU....

jaam said...

SATU LAGI KES ADUN KEBANGGAAN ANDA.

Cerita ni berlaku pada pagi Khamis lepas masa aku kat airport Kota Bharu tunggu flite balik KL.Lepas pekena nasi berlauk ikan tongkol dengan ikan kering yang tersohor di kawasan tersebut aku pun berjalan masuk Airport Sultan Ismail Petra. Flite 8.30 pagi,aku check-in dalam pukul 8.00 pagi.Tengah duduk baca surat khabar aku ternampak Mat Sabu duduk kat depan aku. Aku pun pergi salam ngan dia' "Apa Khabar YB,sihat? macamana perkembangan sekarang?".Dia bagitau petang ni nak ke Medan pasal ada nak sign MoU antara syarikat kerajaan Penang dan company di Medan.
Pada mulanya perbualan kami berkisarkan tentang keadaan kekalutan di Perak.Aku tanya Mat Sabu jika DUN Perak dibubarkan apa akan jadi,katanya DAP semestinya akan meletakkan beberapa calon Melayu yang mewakili DAP termasuklah Timb Pengerusi DAP,Tunku Aziz dan jika ditakdirkan PR menang DAP akan memerintah Perak dan Tunku Aziz lah MB Perak,bukan Nizar.
Kemudian beliau mula buka cerita pasal PAS Kelantan. Beliau macam tak puas hati betul dengan Pas Kelantan,katanya PAS dan Umno dah sama,makan rasuah,salah guna kuasa,ambik komisyen projek. Mat Sabu mula buka cerita pasal ADUN Melor, YB Wan Ismail wan Jusoh,katanya beliau konsisten dalam memerangi rasuah tak kira mana-mana pihak. Katanya lagi peguam yang mewakili Siti Aishah bekas isteri Wan Ismail, mempunyai asas untuk membuat tuntutan nafkah sebanyak RM 3 juta berdasarkan harta yang dimiliki oleh Wan Ismail.Wah..kayanya YB Pas sampai berjuta-juta duit dia.Aku pun tanya lagi macam mana YB tau ADUN Melor tu banyak duit?.."Wan Ismail tu dapat duit 6 juta pasal projek Ladang Sungai Terah kat Gua Musang..kena pulak lepas ni kalau Siti Aishah bekas isteri YB Melor tu balik agama asal dia...kacau!kacau!,pasal tu lah bekas bini dia tuntut sampai 3 juta" kata Mat Sabu dalam nada tegas.Kata Mat Sabu lagi,Pas Kelantan kuat sebab adanya tok guru,yang lain semua tak boleh pakai.."Tok Guru pun sampai penggal ni je,lepas ni pilihanraya akan datang PAS akan jatuh kalau keadaan macam ni".
Selama ni Pas lantang perjuang Islam,rupa-rupanya ada ahli-ahlinya yang dua kali lima jugak. Inilah akibatnya penularan anasir-anasir liberal di dalam PAS yang didalangi tak lain tak bukan Sheikh Anwar Al-juburi( gelaran Mat Sabu untuk Anwar.Puak Erdogan liberal di dalam Pas ini akan menghancurkan Pas sedikit masa lagi..Oleh sebab itu ayuhlah Tuan Guru Hadi Awang berganding bahu bersama UMNO bersatu demi kepentingan umat Islam Malaysia dan sejagat.

http://sangshams.blogspot.com

Ihya said...

Salam ziarah!!

Alhamdulillah!! Semua anak gadis melayu islam ini tersingkir!!

Ada masa,meh baca entri saya. Jemput makan dan minum rohani di

www.dzulhaqq.blogspot.com

melayu2020 said...

jaam said..

Inilah politik, anda boleh kata apa saja pada lawan. Dan anda boleh puji apa saja pada kawan. Emosi anda menentukan persepsi anda.

Ini bererti, apa yang anda kata tak sama dengan apa yang orang lain rasa.

Anda boleh bercakap macam-macam. Orang lain pula boleh fikir macam-macam tentang apa yang anda cakap.

Dalam politik hanya ada dua perkara. Iaitu bagaimana nak dapat sokongan untuk kawan dan bagaimana nak hilangkan sokongan untuk lawan.

April 27, 2009 7:47 PM


melayu said..

Sudah sudah lah tu jaam. Hentikanlah copy paste ni.

jaam said...

Selama ni Pas lantang perjuang Islam,rupa-rupanya ada ahli-ahlinya yang dua kali lima jugak. Inilah akibatnya penularan anasir-anasir liberal di dalam PAS yang didalangi tak lain tak bukan Sheikh Anwar Al-juburi( gelaran Mat Sabu untuk Anwar.Puak Erdogan liberal di dalam Pas ini akan menghancurkan Pas sedikit masa lagi..Oleh sebab itu ayuhlah Tuan Guru Hadi Awang berganding bahu bersama UMNO bersatu demi kepentingan umat Islam Malaysia dan sejagat.

melayu2020 said...

Copy paste lagi...

jaam said...

Selama ni Pas lantang perjuang Islam,rupa-rupanya ada ahli-ahlinya yang dua kali lima jugak. Inilah akibatnya penularan anasir-anasir liberal di dalam PAS yang didalangi tak lain tak bukan Sheikh Anwar Al-juburi( gelaran Mat Sabu untuk Anwar.Puak Erdogan liberal di dalam Pas ini akan menghancurkan Pas sedikit masa lagi..Oleh sebab itu ayuhlah Tuan Guru Hadi Awang berganding bahu bersama UMNO bersatu demi kepentingan umat Islam Malaysia dan sejagat.

AMK RASAH said...

Silalah lawat blog ni:

http://amkrasah.blogspot.com/

baru je on...takde copy paste macam Jaam...

*Jaam-buek malu org Noghori Sembilan jer...ni mesti ado ketua2 cawangan yg upah jd blogger...opeh tu tak pandai...main cedok idea oghang lain...hampeh!!!

jaam said...

Dimana maruah kita sekarang ? Di manakah kita mahu meletakan muka kita sekarang ? Pas, kini telah terjerumus dan khayal dalam menjana kuasa politik mereka dan tidak lagi memikirkan mengenai maruah bangsa apa lagi agama yang dianuti oleh bangsa kita. Jika Pas tidak memperdulikan mengenai bangsa dan agama kita. Apa yang kita mahu harapkan dari perjuangan Pas untuk memperjuangkan agama.

Sekarang Pas adalah sebuah parti yang liberal, sama dengan DAP dan juga PKR, jika tidak masakan pula,mereka boleh berbual, berbincang dan juga tidur sebantal. Mimpi Pas tidak lain lagi, walaupun pakaian saja yang berbeza, Pas juga telah menyokong pemimpin yang tidak bermoral, Pas juga sudah menyokong pembangunan pembiakan ladang Khinzir. Pas juga tidak berani menegakkan landasan Islam kerana takut rakan karib mereka yang langsung tidak berminat dengan Islam akan kecewa.

Melayu tidak lagi serupa melayu. Melayu tidak lagi sayangkan melayu, melayu menulis menghina pemimpin melayu, melayu mahukan hak melayu terhakis, melayu mahukan melayu terus menjadi kuda, Melayu mahukan melayu jadi boneka.

add said...

Dalam blognya itu, Nik Abduh yang juga timbalan ketua pemuda PAS negeri juga menghentam pembantu-pembantu bapanya yang didakwanya bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz pada mulanya menolak cadangan kerajaan perpaduan itu yang dibuat oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Kerajaan perpaduan yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu-pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga-lagakan antara Nikajis (Tuan Guru Nik Aziz) dan TGHH (Tuan Guru Haji Hadi)," tulis Nik Abduh.
“Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan-jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya.

"Berikan kementerian kewangan dan kementerian pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM (perdana menteri) mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama,” menteri besar Kelantan dipetik berkata dalam blog anaknya Nik Abduh.



Kesimpulannya disini ialah..,

Pertamanya,
-Nik Ajis mula memahami apa yg diusulkan dan maksud sebenar oleh Hadi Awang tentang "Unity Government".



Kedua,
-agak menghairankan apabila Nik ajis lebih berminat kpd Kementerian Kewangan. Timbul soal jawatan dulu dalam syaratnya. Bukan soal nak BN melksanakan Hukum Islam.


Ketiga,
-Nik ajis langsung tak berminat dgn jawatan Menteri Agama (Menteri di jabatan Perdana Menteri) yg memungkinkan PAS mengemukakan semua ilmu agamanya demi kebaikan umat Islam di Malaysia.


Keempat,
-rupanya selama ini Nik ajis memberi hujah berdasarkan skrip yg ditulis oleh "Tuan2 Penasihatnya".


Kelima,
-Nik ajis sedar yg majoriti kerusi Parlimen masih milik UMNO berbanding PAS dan PKR, sebab tu beliau tidak menntut kerusi Perdana Menteri.


Keenam,
-rupa2nya ramai "Ulama Mi Celup" disekeliling Nik ajis dan Pas sendiri.


Ketujuh,
-usaha melaga2kan Nik ajis dan Hadi Awang akhirnya gagal. Bukan kerja UMNO atau BN tetapi kerja "Ulama2 Mi Celup" PAS sendiri.


Kelapan,
-statement ni dikeluarkan sendiri oleh anak lelaki Nik ajis, bukan direka cerita oleh Utusan Malaysia atau seangkatan dengannya!


Kesembilan,
-kupasan isu ini diterbitkan oleh malaysiakini (yang pro-pembangkang) dan bukannya Utusan atau media prima !!

anakkancil said...

Nampak gaya nya jamm la ni dah meracau dah...pukulan bukit gantang n bkt selambau...jgn kau dok atas batu giling yg kau angap kereta dah laa....mcm org kena tipu skim cepat kaya

jaam said...

سلاما ني ڤاس لنتڠ ڤرجواڠ اسلام،روڤا-روڤاڽ اد اهلي-اهليڽ يڠ دوا كالي ليما جوڬق. اينله عقيبتڽ ڤنولارن عناصير-عناصير ليبرال د دالم ڤاس يڠ ددالڠي تق لاين تق بوكن شيخ انور الجوبوري﴿ ڬلرن مت سابو اونتوق انور.ڤواق اردوڬان ليبرال د دالم ڤاس اين اكن مڠهنچوركن ڤاس سديكيت ماس لاڬي..اوليه سبب ايت ايوهله توان ڬورو هادي اوڠ برڬنديڠ باهو برسام امنو برساتو دمي كڤنتيڠن اومت اسلام مليسيا دان سجاڬت.

دمان مرواه كيت سكارڠ ؟ د مانكه كيت ماهو ملتقان موك كيت سكارڠ ؟ ڤاس، كيني تله ترجروموس دان خيال دالم منجان كواس ڤوليتيك مريك دان تيدق لاڬي مميكيركن مڠناءي مرواه بڠسا اڤ لاڬي اڬام يڠ دأنوتي اوليه بڠسا كيت. جك ڤاس تيدق ممڤردوليكن مڠناءي بڠسا دان اڬام كيت. اڤ يڠ كيت ماهو هارڤكن دري ڤرجواڠن ڤاس اونتوق ممڤرجواڠكن اڬام.

سكارڠ ڤاس اداله سبواه ڤرتي يڠ ليبرال، سام دڠن دڤ دان جوڬ ڤقر، جك تيدق ماسقن ڤولا،مريك بوليه بربوال، بربينچڠ دان جوڬ تيدور سبانتل. ميمڤي ڤاس تيدق لاين لاڬي، والاوڤون ڤاكاين ساج يڠ بربيذا، ڤاس جوڬ تله مڽوكوڠ ڤميمڤين يڠ تيدق برمورل، ڤاس جوڬ سوده مڽوكوڠ ڤمباڠونن ڤمبياقن لادڠ خنذير. ڤاس جوڬ تيدق براني منڬقكن لندسن اسلام كران تاكوت راكن كاريب مريك يڠ لڠسوڠ تيدق برمينت دڠن اسلام اكن كچيوا.

ملايو تيدق لاڬي سروڤا ملايو. ملايو تيدق لاڬي سايڠكن ملايو، ملايو منوليس مڠهينا ڤميمڤين ملايو، ملايو ماهوكن حق ملايو ترهاكيس، ملايو ماهوكن ملايو تروس منجادي كود، ملايو ماهوكن ملايو جادي بونيكا.

jaam said...

ساتو لاڬي كيس ادون كبڠڬان اندا.

چريتا ني برلاكو ڤد ڤاڬي خميس لڤس ماس اكو كت ايرڤورت كوتا بهارو توڠڬو فليتي باليق قل.لڤس ڤكنا ناسي برلأوق ايكن توڠكول دڠن ايكن كريڠ يڠ ترسوهور د كاوسن ترسبوت اكو ڤون برجالن ماسوق ايرڤورت سلطان اسماعيل ڤيترا. فليتي 8.30 ڤاڬي،اكو چيچق-ين دالم ڤوكول 8.00 ڤاڬي.تڠه دودوق باچ سورت خبر اكو ترنمڤق مت سابو دودوق كت دڤن اكو. اكو ڤون ڤرڬي سلام ڠن ديء "اڤ خبر يب،صيحت؟ ماچمان ڤركمبڠن سكارڠ؟".دي باڬيتاو ڤتڠ ني نق ك ميدن ڤاسل اد نق سيڬن مواو انتارا شريكت كراجأن ڤنڠ دان چومڤني د ميدن.
ڤد مولاڽ ڤربوالن كامي بركيسركن تنتڠ كادأن ككالوتن د ڤراق.اكو تاڽ مت سابو جك دون ڤراق دبوبركن اڤ اكن جادي،كاتڽ دڤ سمستيڽ اكن ملتقكن ببراڤ چالون ملايو يڠ مواكيلي دڤ ترماسوقله تيمب ڤڠروسي دڤ،تونكو عزيز دان جك دتاقدركن ڤر منڠ دڤ اكن ممرينته ڤراق دان تونكو عزيز له مب ڤراق،بوكن نيزر.
كمودين بلياو مولا بوك چريتا ڤاسل ڤاس كلنتن. بلياو ماچم تق ڤواس هاتي بتول دڠن ڤاس كلنتن،كاتڽ ڤاس دان امنو ده سام،ماكن رسواه،ساله ڬونا كواس،امبيق كوميشن ڤروجيك. مت سابو مولا بوك چريتا ڤاسل ادون ملور، يب وان اسماعيل وان جوسوه،كاتڽ بلياو كونساستن دالم ممرڠي رسواه تق كيرا مان-مان ڤيهق. كاتڽ لاڬي ڤڬوام يڠ مواكيلي سيتي عايشه بكس استري وان اسماعيل، ممڤوڽاءي اساس اونتوق ممبوات تونتوتن نفقه سباڽق رم 3 جوت برداسركن هرتا يڠ دميليكي اوليه وان اسماعيل.وه..كايڽ يب ڤاس سمڤأي برجوت-جوت دويت دي.اكو ڤون تاڽ لاڬي ماچم مان يب تاو ادون ملور تو باڽق دويت؟.."وان اسماعيل تو داڤت دويت 6 جوت ڤاسل ڤروجيك لادڠ سوڠاي تراه كت ڬوا موسڠ..كنا ڤولاق لڤس ني كالاو سيتي عايشه بكس استري يب ملور تو باليق اڬام اصل دي...كاچاو!كاچاو!،ڤاسل تو له بكس بيني دي تونتوت سمڤأي 3 جوت" كات مت سابو دالم نادا تڬس.كات مت سابو لاڬي،ڤاس كلنتن كوات سبب اداڽ توك ڬورو،يڠ لاين سموا تق بوليه ڤاكاي.."توك ڬورو ڤون سمڤأي ڤڠڬل ني ج،لڤس ني ڤيليهنراي اكن داتڠ ڤاس اكن جاتوه كالاو كادأن ماچم ني".
سلاما ني ڤاس لنتڠ ڤرجواڠ اسلام،روڤا-روڤاڽ اد اهلي-اهليڽ يڠ دوا كالي ليما جوڬق. اينله عقيبتڽ ڤنولارن عناصير-عناصير ليبرال د دالم ڤاس يڠ ددالڠي تق لاين تق بوكن شيخ انور الجوبوري﴿ ڬلرن مت سابو اونتوق انور.ڤواق اردوڬان ليبرال د دالم ڤاس اين اكن مڠهنچوركن ڤاس سديكيت ماس لاڬي..اوليه سبب ايت ايوهله توان ڬورو هادي اوڠ برڬنديڠ باهو برسام امنو برساتو دمي كڤنتيڠن اومت اسلام مليسيا دان سجاڬت.

هتتڤ://سڠشمس .بلوڬسڤوت.چوم

jaam said...

سلمبا ساج ايهندا ممبري كومين. “يا، جك بن ماهو كيت برسام، مريك مستيله برسديا ممبريكن كيت جاوتن - جاوتن يڠ ڤنتيڠ يڠ كيت اكن لقسانكن ڤروڬرام اسلام د دالمڽ. بريكن كمنترين كواڠن دان كمنترين ڤنديديقن ميثلڽ. كيت نق جادي ڤي عيم مستي مريك تق تريما. جادي كيت مينتا اڤ يڠ ڤنتيڠ اونتوق كڤنتيڠن رعيت دان نڬارا. كيت بوليه برسام.“

نئ اجيه يڠ كات تو...

ادد سعيد...

دالم بلوڬڽ ايت، نئ ابدوه يڠ جوڬ تيمبالن كتوا ڤمودا ڤاس نڬري جوڬ مڠهنتم ڤمبنتو-ڤمبنتو باڤاڽ يڠ ددعواڽ برتڠڬوڠجواب مڽببكن نئ عزيز ڤد مولاڽ منولق چادڠن كراجأن ڤرڤادوان ايت يڠ دبوات اوليه ڤريسيدن ڤاس، داتوق سري عبدالهادي اوڠ.

"كراجأن ڤرڤادوان يڠ دتولق ايهندا اداله جنيس كراجأن يڠ دفهمكن كڤداڽ اوليه ڤمبنتو-ڤمبنتو ايهندا يڠ برڤاكاين سربا تاهو. مريك سرونوك اونتوق ملاڬ-لاڬاكن انتارا نيكاجيس ﴿توان ڬورو نئ عزيز﴾ دان تغه ﴿توان ڬورو حاج هادي﴾،" توليس نئ ابدوه.
“يا، جك بن ماهو كيت برسام، مريك مستيله برسديا ممبريكن كيت جاوتن-جاوتن يڠ ڤنتيڠ يڠ كيت اكن لقسانكن ڤروڬرام اسلام د دالمڽ.

"بريكن كمنترين كواڠن دان كمنترين ڤنديديقن ميثلڽ. كيت نق جادي ڤي عيم ﴿ڤردان منتري﴾ مستي مريك تق تريما. جادي كيت مينتا اڤ يڠ ڤنتيڠ اونتوق كڤنتيڠن رعيت دان نڬارا. كيت بوليه برسام،“ منتري بسر كلنتن دڤتيق بركات دالم بلوڬ انقڽ نئ ابدوه.



كسيمڤولنڽ دسيني اياله..،

ڤرتامڽ،
-نئ اجيس مولا ممهمي اڤ يڬ داصولكن دان مقصود سبنر اوليه هادي اوڠ تنتڠ "اونيتي ڬوۏرنمنت".



كدوا،
-اڬق مڠحيرانكن اڤابيلا نئ اجيس لبيه برمينت قڤد كمنترين كواڠن. تيمبول سؤال جاوتن دولو دالم شرطڽ. بوكن سؤال نق بن ميلك سانقن حكوم اسلام.


كتيڬ،
-نئ اجيس لڠسوڠ تق برمينت دڬن جاوتن منتري اڬام ﴿منتري د جابتن ڤردان منتري﴾ يڬ مموڠكينكن ڤاس مڠموكاكن سموا علمو اڬامڽ دمي كبايكن اومت اسلام د مليسيا.


كامڤت،
-روڤاڽ سلاما اين نئ اجيس ممبري حجه برداسركن سكريڤ يڬ دتوليس اوليه "توان2 ڤنصيحةڽ".


كليم،
-نئ اجيس سدر يڬ ماجوريتي كروسي ڤرليمين ماسيه ميليق امنو بربنديڠ ڤاس دان ڤقر، سبب تو بلياو تيدق مننتوت كروسي ڤردان منتري.


كانم،
-روڤا2ڽ راماي "علماء مي چلوڤ" دسيكيليليڠ نئ اجيس دان ڤاس سنديري.


كتوجوه،
-اوسها ملاڬ2كن نئ اجيس دان هادي اوڠ اخيرڽ ڬاڬل. بوكن كرجا امنو اتاو بن تتاڤي كرجا "علماء2 مي چلوڤ" ڤاس سنديري.


كلاڤن،
-ستيتمنت ني دكلواركن سنديري اوليه انق للاكي نئ اجيس، بوكن دريكا چريتا اوليه اوتوسن مليسيا اتاو سأڠكتن دڠنڽ!


كسمبيلن،
-كوڤسن ايسو اين دتربيتكن اوليه مليسياكيني ﴿يڠ ڤرو-ڤمبڠكڠ﴾ دان بوكنڽ اوتوسن اتاو ميديا ڤريم !!

Siasah said...

HOI NARUTO SIAL,

AKU DIPIHAK PEMBANGKANGLAH NGOK...AKU TAK SOKONG BN...TAPI AKU BENCI TENGOK KOMEN2 KAU YANG MACAM ORANG TAK ADA OTAK TU...MEMALUKAN PR JER KAU NI...

SEJAK KAU MASUK BLOG NI...RAMAI GENG2 PR YANG LARI...INI SEMUA SEBAB SIAL KAULAH TU...ASYIK KAU JER YANG KOMEN..PANJANG2 PULAK TU...

BUKAN PAKAI OTAK KAU PUN...KOPI & PES..ORAMG AKAN PANDANG KITA SEMUA BODOH KERANA KOMEN2 KAU YANG BODOH TU...

BAIK KAU BERAMBUS DARI BLOG NI...

miekabo said...

spesis tak malu....

jaam...

dlm byk2 blogger, ko la yang paling memalukan n benok...

buat la lagi.... kopi n pes byk2 lagi...

dah benok sgt otak ko...
agaknya semua pencacai umno pun cam ko tak???

ye.... mu angguk tadi...
wakakaka.......
sian....

MatJalie said...

OOI...SIASAH MENYAMAR SETAN TALAM DUA MUKA,LETAK KAT JUBOQ..
KALAU KAU ORG PEMBANGKANG APSAL KAU SIBOK2 NK HALAU DIA,KAU SAPA NAK HALAU DIA..SEMUA ORG KAT SINI RESPECT DIA.,PIHAK SIASAH PUN TAK BISING,YG KO SAKIT HATI APASAL,MESTILAH JWPN NAK KENA PANJANG KALAU TAK MANGKOK AYON UMNO TAK PAHAM..TERUSKAN NARUTO JGN PEDULI ORG CAM NI...

Naruto sensei said...

Hoi Orang yng menyamar Siasah..

Kepala bapak ko nak halau aku apahal.. Kalau ko betul2 bagus nak halau aku ko removelah komen2 aku..

Pembangkang konon tulisan ko tu pun aku dah tau ko ni pencacai UMNO yang menyamar guna Nik name Siasah..

Orang Pembangkang kalau tegur mana ada terus maki hamun jer apalah bahalol otak ko nih... mak ayah ko tak didik ker suruh beradab cakap dengan orang...

Apasal ko takut aku dedah kan keburukan UMNOBN ke bangsat!!
Blog lain semua dah sebarkan Artikel2 aku.. tunggu!! ko tak kenal siapa aku ... bila UMNO
betul2 dah mampus nanti baru ko tau sapa aku ha ha ha!!!

OO komen Umno yang asyik2 copypaste menyemak ko tak nak pulak tegur.. lagi menyampah aku tengok ko nih.....MUNAFIK sesat mampuslah ko hendaknya...AMIN..

Hoi babi Hitam.. Ko jangan nak menyamar kat sini ... Aku tau ko pencacai UMNO kalau ko hebat sangat ko remove semua komen2 aku sekarang ni..barua sial...

ko ni memang nahas guna nik name Siasah...Pembangkang konon kangkang kat Najib adalah ha ha ha.. dah tak pandai berhujah nak main tukar nikname pulak puak2 nih..

Ko tu sebenarnya Jeles pasal komen2puak UMNO orang malas nak baca malah orang marah lagi adalah dan nak tutup malu..menyamar jadi Siasah dan ko salah kan komen aku pulak memang ko menanti bala lah Suey punya manusia...!!!Lahanatlah ko sebab ko menipu..

Naruto sensei said...

Malulah bloger parti UMNO sanggup menggunakan nikname Siasah semata2 nak kelirukan orang memang sial puak2 ni.. tengok elok jer komen aku kat dalam ni mana ko orang yang bernama Siasah apa tak remove komen aku ni... penipu besar ko nih ,wakil dajjal seperti yang Nabi pernah ceritakan kerja dia menyesatkan dan memfitnahkan orang saja...

Kesian Siasah tak pasal2 ada orang fitnah dia memang jahanamlah orang tu..

ironseven said...

WOI PENYAMAR SIASAH!!!!

kau baru masok dok diam la. atau kau yang berambis dari blog ni. hujah naruto penuh fakta. tak mcam hujan kosong jaam dan sebangsat dengannya. kau pon aku rasa sebangsat dengan jaam jugak.

kau baca la post2 naruto sebelom ni. kau hujah la dgn fakta. jgn tunjuk sangat kau ni sebangsat dengan jaam.

apa punya makhlok akai tarrak...

teruskan hujah berfakta kau wahai sdraku naruto...

ironseven said...

JAAM,

kalau setakat copy paste lepas tu lepas tangan dan tak amalkan ilmu2 yg dicopy paste tu lebih baik kau jangan copy paste. tambah dosa je.

allah dan rasulnya berpesan:

1. ada ilmu tak mengamalkan malah memutarbelit itu namanya MUNAFIK
2. ada ilmu tapi sengaja untuk melaga2kan umat islam itu FASIK
3. tak ada ilmu tapi tak mau nak cari ilmu dan menafikan ilmu itu JAHIL namanya.

tiga ciri2 tu ada pada kau wahai JAAM...

itu tuhan dgn rasulNya yg kata..bukan aku..

Naruto sensei said...

jaam said...
APA PUNYA UMAT ISLAM LAH LU NARUTO, MENDOAKAN YANG TAK BAIK UNTUK ORANG LAIN.

-----------------------------------

Lu pun apa punya Munafik kat sini nak memecahbelahkan orang dan mengelirukan orang pulak.. malulah hari ini je berapa ramai komplen pasal copypaste ko tu..hujah takde dok copypaste je lah... ha ha ha

Yang ko sibuk2 hal aku dengan Siasah tu apsal plak?? kenapa ko yang terasa ko ke Siasah tu.. ha ha ha!! maklumlah kokan pernah jadi Gotahlantun manalak taukan terlantun jadi siasah pulak.. ha ha ha...

Orang yang memfitnah Siasah memang patut didoakan macam tu sebab mengelirukan orang jer.. supaya lepas ni takde orang menyamar nak burukkan nama siasah lagi..
Faham puak2 munafik !!!

Kalau berani gunakan nikname sendiri dan berhujah cara jantan jangan nak pandai baling batu sembunyi tangan jer... memang bacul lah tu...memalukan UMNO jer lah taktik bodoh lagi bangang.. taktik budak2 tak reti berjalan...( kiasan tu jangan tak paham lak)

Ha ha ha KANTOI...

Alahai MelayuUmno layu jadinya...

Naruto sensei said...

Saudaraku IronSeven

Terima kasih.. takpe nanti aku buat baik punya Artikel dan sebarkan bagi BNUMNO makin panassss dan cepat Mamposss!!!

jaam said...

سلاما ني ڤاس لنتڠ ڤرجواڠ اسلام،روڤا-روڤاڽ اد اهلي-اهليڽ يڠ دوا كالي ليما جوڬق. اينله عقيبتڽ ڤنولارن عناصير-عناصير ليبرال د دالم ڤاس يڠ ددالڠي تق لاين تق بوكن شيخ انور الجوبوري﴿ ڬلرن مت سابو اونتوق انور.ڤواق اردوڬان ليبرال د دالم ڤاس اين اكن مڠهنچوركن ڤاس سديكيت ماس لاڬي..اوليه سبب ايت ايوهله توان ڬورو هادي اوڠ برڬنديڠ باهو برسام امنو برساتو دمي كڤنتيڠن اومت اسلام مليسيا دان سجاڬت.

دمان مرواه كيت سكارڠ ؟ د مانكه كيت ماهو ملتقان موك كيت سكارڠ ؟ ڤاس، كيني تله ترجروموس دان خيال دالم منجان كواس ڤوليتيك مريك دان تيدق لاڬي مميكيركن مڠناءي مرواه بڠسا اڤ لاڬي اڬام يڠ دأنوتي اوليه بڠسا كيت. جك ڤاس تيدق ممڤردوليكن مڠناءي بڠسا دان اڬام كيت. اڤ يڠ كيت ماهو هارڤكن دري ڤرجواڠن ڤاس اونتوق ممڤرجواڠكن اڬام.

سكارڠ ڤاس اداله سبواه ڤرتي يڠ ليبرال، سام دڠن دڤ دان جوڬ ڤقر، جك تيدق ماسقن ڤولا،مريك بوليه بربوال، بربينچڠ دان جوڬ تيدور سبانتل. ميمڤي ڤاس تيدق لاين لاڬي، والاوڤون ڤاكاين ساج يڠ بربيذا، ڤاس جوڬ تله مڽوكوڠ ڤميمڤين يڠ تيدق برمورل، ڤاس جوڬ سوده مڽوكوڠ ڤمباڠونن ڤمبياقن لادڠ خنذير. ڤاس جوڬ تيدق براني منڬقكن لندسن اسلام كران تاكوت راكن كاريب مريك يڠ لڠسوڠ تيدق برمينت دڠن اسلام اكن كچيوا.

ملايو تيدق لاڬي سروڤا ملايو. ملايو تيدق لاڬي سايڠكن ملايو، ملايو منوليس مڠهينا ڤميمڤين ملايو، ملايو ماهوكن حق ملايو ترهاكيس، ملايو ماهوكن ملايو تروس منجادي كود، ملايو ماهوكن ملايو جادي بونيكا.





ساتو لاڬي كيس ادون كبڠڬان اندا.

چريتا ني برلاكو ڤد ڤاڬي خميس لڤس ماس اكو كت ايرڤورت كوتا بهارو توڠڬو فليتي باليق قل.لڤس ڤكنا ناسي برلأوق ايكن توڠكول دڠن ايكن كريڠ يڠ ترسوهور د كاوسن ترسبوت اكو ڤون برجالن ماسوق ايرڤورت سلطان اسماعيل ڤيترا. فليتي 8.30 ڤاڬي،اكو چيچق-ين دالم ڤوكول 8.00 ڤاڬي.تڠه دودوق باچ سورت خبر اكو ترنمڤق مت سابو دودوق كت دڤن اكو. اكو ڤون ڤرڬي سلام ڠن ديء "اڤ خبر يب،صيحت؟ ماچمان ڤركمبڠن سكارڠ؟".دي باڬيتاو ڤتڠ ني نق ك ميدن ڤاسل اد نق سيڬن مواو انتارا شريكت كراجأن ڤنڠ دان چومڤني د ميدن.
ڤد مولاڽ ڤربوالن كامي بركيسركن تنتڠ كادأن ككالوتن د ڤراق.اكو تاڽ مت سابو جك دون ڤراق دبوبركن اڤ اكن جادي،كاتڽ دڤ سمستيڽ اكن ملتقكن ببراڤ چالون ملايو يڠ مواكيلي دڤ ترماسوقله تيمب ڤڠروسي دڤ،تونكو عزيز دان جك دتاقدركن ڤر منڠ دڤ اكن ممرينته ڤراق دان تونكو عزيز له مب ڤراق،بوكن نيزر.
كمودين بلياو مولا بوك چريتا ڤاسل ڤاس كلنتن. بلياو ماچم تق ڤواس هاتي بتول دڠن ڤاس كلنتن،كاتڽ ڤاس دان امنو ده سام،ماكن رسواه،ساله ڬونا كواس،امبيق كوميشن ڤروجيك. مت سابو مولا بوك چريتا ڤاسل ادون ملور، يب وان اسماعيل وان جوسوه،كاتڽ بلياو كونساستن دالم ممرڠي رسواه تق كيرا مان-مان ڤيهق. كاتڽ لاڬي ڤڬوام يڠ مواكيلي سيتي عايشه بكس استري وان اسماعيل، ممڤوڽاءي اساس اونتوق ممبوات تونتوتن نفقه سباڽق رم 3 جوت برداسركن هرتا يڠ دميليكي اوليه وان اسماعيل.وه..كايڽ يب ڤاس سمڤأي برجوت-جوت دويت دي.اكو ڤون تاڽ لاڬي ماچم مان يب تاو ادون ملور تو باڽق دويت؟.."وان اسماعيل تو داڤت دويت 6 جوت ڤاسل ڤروجيك لادڠ سوڠاي تراه كت ڬوا موسڠ..كنا ڤولاق لڤس ني كالاو سيتي عايشه بكس استري يب ملور تو باليق اڬام اصل دي...كاچاو!كاچاو!،ڤاسل تو له بكس بيني دي تونتوت سمڤأي 3 جوت" كات مت سابو دالم نادا تڬس.كات مت سابو لاڬي،ڤاس كلنتن كوات سبب اداڽ توك ڬورو،يڠ لاين سموا تق بوليه ڤاكاي.."توك ڬورو ڤون سمڤأي ڤڠڬل ني ج،لڤس ني ڤيليهنراي اكن داتڠ ڤاس اكن جاتوه كالاو كادأن ماچم ني".
سلاما ني ڤاس لنتڠ ڤرجواڠ اسلام،روڤا-روڤاڽ اد اهلي-اهليڽ يڠ دوا كالي ليما جوڬق. اينله عقيبتڽ ڤنولارن عناصير-عناصير ليبرال د دالم ڤاس يڠ ددالڠي تق لاين تق بوكن شيخ انور الجوبوري﴿ ڬلرن مت سابو اونتوق انور.ڤواق اردوڬان ليبرال د دالم ڤاس اين اكن مڠهنچوركن ڤاس سديكيت ماس لاڬي..اوليه سبب ايت ايوهله توان ڬورو هادي اوڠ برڬنديڠ باهو برسام امنو برساتو دمي كڤنتيڠن اومت اسلام مليسيا دان سجاڬت.

هتتڤ://سڠشمس .بلوڬسڤوت.چوم




سلمبا ساج ايهندا ممبري كومين. “يا، جك بن ماهو كيت برسام، مريك مستيله برسديا ممبريكن كيت جاوتن - جاوتن يڠ ڤنتيڠ يڠ كيت اكن لقسانكن ڤروڬرام اسلام د دالمڽ. بريكن كمنترين كواڠن دان كمنترين ڤنديديقن ميثلڽ. كيت نق جادي ڤي عيم مستي مريك تق تريما. جادي كيت مينتا اڤ يڠ ڤنتيڠ اونتوق كڤنتيڠن رعيت دان نڬارا. كيت بوليه برسام.“

نئ اجيه يڠ كات تو...

ادد سعيد...

دالم بلوڬڽ ايت، نئ ابدوه يڠ جوڬ تيمبالن كتوا ڤمودا ڤاس نڬري جوڬ مڠهنتم ڤمبنتو-ڤمبنتو باڤاڽ يڠ ددعواڽ برتڠڬوڠجواب مڽببكن نئ عزيز ڤد مولاڽ منولق چادڠن كراجأن ڤرڤادوان ايت يڠ دبوات اوليه ڤريسيدن ڤاس، داتوق سري عبدالهادي اوڠ.

"كراجأن ڤرڤادوان يڠ دتولق ايهندا اداله جنيس كراجأن يڠ دفهمكن كڤداڽ اوليه ڤمبنتو-ڤمبنتو ايهندا يڠ برڤاكاين سربا تاهو. مريك سرونوك اونتوق ملاڬ-لاڬاكن انتارا نيكاجيس ﴿توان ڬورو نئ عزيز﴾ دان تغه ﴿توان ڬورو حاج هادي﴾،" توليس نئ ابدوه.
“يا، جك بن ماهو كيت برسام، مريك مستيله برسديا ممبريكن كيت جاوتن-جاوتن يڠ ڤنتيڠ يڠ كيت اكن لقسانكن ڤروڬرام اسلام د دالمڽ.

"بريكن كمنترين كواڠن دان كمنترين ڤنديديقن ميثلڽ. كيت نق جادي ڤي عيم ﴿ڤردان منتري﴾ مستي مريك تق تريما. جادي كيت مينتا اڤ يڠ ڤنتيڠ اونتوق كڤنتيڠن رعيت دان نڬارا. كيت بوليه برسام،“ منتري بسر كلنتن دڤتيق بركات دالم بلوڬ انقڽ نئ ابدوه.



كسيمڤولنڽ دسيني اياله..،

ڤرتامڽ،
-نئ اجيس مولا ممهمي اڤ يڬ داصولكن دان مقصود سبنر اوليه هادي اوڠ تنتڠ "اونيتي ڬوۏرنمنت".



كدوا،
-اڬق مڠحيرانكن اڤابيلا نئ اجيس لبيه برمينت قڤد كمنترين كواڠن. تيمبول سؤال جاوتن دولو دالم شرطڽ. بوكن سؤال نق بن ميلك سانقن حكوم اسلام.


كتيڬ،
-نئ اجيس لڠسوڠ تق برمينت دڬن جاوتن منتري اڬام ﴿منتري د جابتن ڤردان منتري﴾ يڬ مموڠكينكن ڤاس مڠموكاكن سموا علمو اڬامڽ دمي كبايكن اومت اسلام د مليسيا.


كامڤت،
-روڤاڽ سلاما اين نئ اجيس ممبري حجه برداسركن سكريڤ يڬ دتوليس اوليه "توان2 ڤنصيحةڽ".


كليم،
-نئ اجيس سدر يڬ ماجوريتي كروسي ڤرليمين ماسيه ميليق امنو بربنديڠ ڤاس دان ڤقر، سبب تو بلياو تيدق مننتوت كروسي ڤردان منتري.


كانم،
-روڤا2ڽ راماي "علماء مي چلوڤ" دسيكيليليڠ نئ اجيس دان ڤاس سنديري.


كتوجوه،
-اوسها ملاڬ2كن نئ اجيس دان هادي اوڠ اخيرڽ ڬاڬل. بوكن كرجا امنو اتاو بن تتاڤي كرجا "علماء2 مي چلوڤ" ڤاس سنديري.


كلاڤن،
-ستيتمنت ني دكلواركن سنديري اوليه انق للاكي نئ اجيس، بوكن دريكا چريتا اوليه اوتوسن مليسيا اتاو سأڠكتن دڠنڽ!


كسمبيلن،
-كوڤسن ايسو اين دتربيتكن اوليه مليسياكيني ﴿يڠ ڤرو-ڤمبڠكڠ﴾ دان بوكنڽ اوتوسن اتاو ميديا ڤريم !

jaam said...

BAGAIMANA PULA ULAMA TAHAP “MEE CELUP”??

Mee celup adalah mee yang sedap dimakan, mudah didapati di sekitar pantai timur dan selatan Thailand. Dinamakan mee celup kerana, sebelum dihidangkan, mee itu di celup beberapa kali dalam air panas yang sedang mendidih.

Ia memang mengenakkan. Secara peribadi, antara makanan yang aku minati adalah Mee celup. Aku dapati, mee celup ini, bukan sekadar di minati oleh golongan bukan agamawan, bahkan dari kalangan ulama pun ramai yang meminati mee celup.

Adapun kalimah Ulama pula, ianya diterjemah sebagai orang berilmu. Apa jenis ilmu pun yang dia ada pengetahuan, maka dia adalah ulama. Cumanya, dalam pengajian syariah, ulama itu ditujukan mereka yang bermindakan ”mujtahid”.

Dalam pengajian tafsir pula, ulama disebut sebagai golongan yang bertaqwa; orang yang takut kepada Allah SWT.

Firman Allah;

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

Maksudnya;
”hanya sesungguhnya orang yang takut kepada Allah dari kalangan hamba-Nya adalah ’Ulama”

(Surah Fatir : 28)

Menurut Imam Ibni Kathir, disebut ulama adalah manusia yang takut kepada Allah. Mereka mampu takut kepada Allah, kerana mereka kenal Allah[1].

Memahami maksud ulama dari tafsiran Imam Ibni Kathir ini, ulama ini sudah cukup jika mereka sudah takut kepada Allah.

Cumanya, banyak atau tidak ketakutan mereka kepada Allah, terletak pada diri individu masing-masing. Ia diumpamakan seperti orang kaya. Ada orang kaya dengan RM 2 juta. Ada yang kaya dengan RM 2 ribu. Ada kaya dengan Rm 30 ribu dan macam-macam lagi.


Cumanya, dari tafsiran fiqh pula, ulama itu adalah golongan mujtahid; golongan yang mempunyai kefahaman yang mendalam tentang syariah islamiyyah sehingga mampu mengistinbatkan hukum.

Di zaman sekarang, ulama yang berkepakaran sehingga mampu mengistinbatkan hukum dari nas-nas wahyu agak berkurangan, bahkan mungkin tiada. Di Malaysia, tidak diketahui ulama mana yang berkepakaran sehingga mampu mengistinbatkan hukum ini.

Justeru kini, istilah ulama yang berijtihad itu tidak diletakkan kepada mereka yang faqih dalam memahami nas, bahkan sudah cukup diletakkan kepada mereka yang sudah memahami hukum-hukum yang telah diistinbatkan, lalu mampu mengtatbiqkan (baca : menyesuaikan) dengan keadaan sesuatu tempat dan masa.

Rata-rata ulama kini, mereka mempunyai kemampuan dalam memahami kitab-kitab arab, kaedah-kaedah fiqh, usul fiqh, hadis, tafsir dan berbagai-bagai lagi. Tetapi, dengan kepakaran yang ada itu pun, mereka sebenarnya tidak mempunyai kemampuan dalam bidang ”Fiqh At-tatbiqi” atau disebut juga ”ijtihad tanzili”.

Kalau keadaan ini yang berlaku, mereka inilah disebut sebagai ulama setahap ”mee celup”. ini kerana, mungkin mereka mempunyai pendidikan ilmu agama yang mendalam, tetapi disebabkan mereka tidak memahami waqi’ (baca : realiti) menyebabkan ilmu mereka tidak berjaya ditafsirkan dalam perlaksanaan secara rasional dan bersifat waqii.

Ekoran itulah, maka kedengarn fatwa-fatwa yang dikeluarkan; yang amat sesuai di zaman Imam As-Syafie, tetapi tidak sesuai dengan zaman Yusuf Al-Qaradhawi.

Yang lebih memelikkan, walaupun ada golongan yang tidak mempunyai pendidikan agama setahap ulama, bahkan pengajian islam mereka setahap ”mee celup”, tetapi kemampuan mereka mentatbiqkan syariah kepada sesuatu masa dan tempat lebih berkesan, berbanding golongan ulama yang mempunyai pengajian islam secara mendalam.

Apabila dihayati, didapati golongan ulama itu tidak memahami realiti, menyebabkan fatwa mereka bersifat tidak realisitik, sedangkan golongan yang tidak ulama pula, walaupun mereka mempunyai kefahaman terhadap sesuatu hukum sahaja, tetapi disebabkan mereka mempunyai kefahaman realiti yang mendalam, menyebabkan mereka mampu mentatbiqkan hukum dengan jayanya.

Padaku, lebih baik kita mempunyai satu kefahaman terhadap sesuatu hukum dalam keadaan kita berjaya mentatbiqkan hukum secara realistik, berbanding kita memahami banyak hukum, tetapi kita tidak mempunyai kemampuan mentatbiqkan hukum secara realisitik. Ini kerana, jika kita berhukum dengan tidak waqii, fitnah terhadap Islam itu amat terkesan yang memungkinkan berlakunya mudharat yang lebih besar.

Sekian

Wallahu ’Alam

ironseven said...

JAAM,

kalau setakat copy paste lepas tu lepas tangan dan tak amalkan ilmu2 yg dicopy paste tu lebih baik kau jangan copy paste. tambah dosa je.

allah dan rasulnya berpesan:

1. ada ilmu tak mengamalkan malah memutarbelit itu namanya MUNAFIK
2. ada ilmu tapi sengaja untuk melaga2kan umat islam itu FASIK
3. tak ada ilmu tapi tak mau nak cari ilmu dan menafikan ilmu itu JAHIL namanya.

tiga ciri2 tu ada pada kau wahai JAAM...

itu tuhan dgn rasulNya yg kata..bukan aku..

Naruto sensei said...

Saudaraku Ironseven

pemerhatian saya pada Jaam ialah seorang manusia yang suka menggunakan ilmu copypaste benda yang mempunyai kepentingan sahaja
bolehlah disimpulkan disini ilmu yang JAAM ada tu hanya nak mengelirukan sahaja dan menyonsangkan pemikiran orang sedangkan fikiran dia sendiri yang songsang... kalau benar nak menyampaikan Ilmu mesti ada hujah dan jawapan untuk segala pertanyaan betul tak??

Jadi jaam menggunakan copypaste untuk kepentingan diri sendiri mengelirukan Orang supaya nampak PAS sahaja yang buruk sedangkan persoalan kita tidak dijawabnya..

Boleh ke kita percaya komen jaam sedangkan setiap persoalan tidak mendapat respon dia sendiri..?

Alahai MelayuUmno layu jadinya

melayu2020 said...

JAAM...

Sudah sudahlah tu copy paste ni. Cara engkau tulis jawi pun aku dah tahu yang bukannya pro jawi pun..

Eja ke enam pun tak tahu!!

Kah kah kah!!

Tu la...Konon nak tunjuk pandai jawi,kan dah kantoi.!! Setakat copy tulisan rumi lepas tu convert ke jawi pakai jawi converter,lebih baik tak payah!!

Meh sini aku ajar jaam @ gotah lantun ni...

Lain kali kalau nak convert perkataan "ke 6" ke tulisan jawi buat macam ini..

ke enam - ك انم <-- ini betul!!
atau - ك ٦

kalau kau tulis macamni seperti di bawah..

keenam - كانم <-- ini salah!!

yang kau tulis pakai jawi converter ni berbunyi KANAM atau KENAM!!

Jaam..

Puas lah kau kena gelak dek pejuang siasah ni...Nasib la labu..

ironseven said...

JAAM,

kalau setakat copy paste lepas tu lepas tangan dan tak amalkan ilmu2 yg dicopy paste tu lebih baik kau jangan copy paste. tambah dosa je.

allah dan rasulnya berpesan:

1. ada ilmu tak mengamalkan malah memutarbelit itu namanya MUNAFIK
2. ada ilmu tapi sengaja untuk melaga2kan umat islam itu FASIK
3. tak ada ilmu tapi tak mau nak cari ilmu dan menafikan ilmu itu JAHIL namanya.

tiga ciri2 tu ada pada kau wahai JAAM...

itu tuhan dgn rasulNya yg kata..bukan aku..

aku pon copy paste jugak ni ha...tapi karya aku sendiri..haha

Penulis said...

BAGI UMNO KO. Meluat betul le, di Perak kerajaan Haram jada..... Spesisi jenis ni memang kebal. bukan setakat macam melepaskan anjing tersepit. Dah dapat kuasa dikencingnya pula rakyat, payah nak berubah kecuali keluar dari kegelapan UMNO.

Naruto sensei said...

saudaraku Melayu2020

Saya dah lama dah tahu tulisan jawi si Jaam ni banyak kesilapannya tapi biasalah kan..
orang nak berlagak pandai kita biarkan je lah.. sebab tu saya malas nak ulas hujah copypaste dia..

Ejaan Allahuakbar hari tu pun tak betul ha ha ha takpe biarkan janji dia ada minat dengan tulisan jawi..daripada pupus ...

ironseven said...

JAAM copy paste ni..

Yang lebih memelikkan, walaupun ada golongan yang tidak mempunyai pendidikan agama setahap ulama, bahkan pengajian islam mereka setahap ”mee celup”, tetapi kemampuan mereka mentatbiqkan syariah kepada sesuatu masa dan tempat lebih berkesan, berbanding golongan ulama yang mempunyai pengajian islam secara mendalam.

-----------------------------------

aku setuju tu JAAM. pertama kali aku setuju dgn kau. mmg la ni ada ulama mee celop yg dah keluarkan fatwa " mak atau bapak pelok islam, anak2 kena kekal dalam agama asal..."

ish..ish..ish..itulah sohibul sobahah tuan guru hj alnajibul tantoya...

na'uzubillah...

JAAM main copy paste je. isi kandungan yg dia copy paste bukan dia tau apa2. cuba tanya dia maksud tadbiq. apa maknanya ye JAAM? cuba huraikan..

hehe..kelam kabut dia search dlm internet makna tadbiq tu lepas tu copy paste lagi la jawabnya...

Perawi said...

KUANTAN 26 April - Cukup memalukan apabila melihat gelagat sekumpulan orang Melayu beragama Islam lari bertempiaran dan sanggup mengasari pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) ketika ditahan kerana membeli nombor ekor di sebuah premis perjudian di sini semalam.

Lebih menyedihkan apabila rata- rata yang bertempiaran lari dan diberkas pada serbuan operasi yang dilakukan pada kira-kira pukul 5.40 petang itu adalah di kalangan orang Melayu yang lanjut usia, malah ada di antaranya hampir dikategorikan sebagai warga emas.

Timbalan Pengarah JAIP, Ghazali Abd. Aziz berkata, operasi itu adalah bersempena arahan yang dikeluarkan pada 30 Disember tahun lalu dan mula dikuatkuasakan pada 12 Mac 2009 iaitu melarang umat Islam terlibat dengan kegiatan judi dan mengunjungi premis perjudian di sini.

''Seramai enam lelaki ditahan oleh JAIP dalam operasi yang pertama kali diadakan di dua premis nombor ekor bagi membanteras penglibatan judi nombor ekor di kalangan orang Islam.

''Semua lelaki terbabit berumur antara 29 hingga 54 tahun itu ditahan mengikut Seksyen 169 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 (Pindaan 1987).

''Sekiranya didapati bersalah boleh dikenakan denda maksimum RM2,000 atau satu tahun penjara atau kedua-duanya," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Ghazali berkata, pada serbuan sama, terdapat dua lelaki Melayu berjaya melarikan diri selepas bergelut dengan pegawai JAIP.

Katanya, salah seorang yang diberkas berusia 54 tahun didapati membelanjakan hampir RM189 setiap minggu semata-mata untuk tujuan berjudi nombor ekor.

Dalam pada itu, katanya, pihaknya akan terus mengadakan operasi yang sama pada masa akan datang.

Katanya, ia akan diadakan dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan (PBT) termasuk menampal notis larangan berjudi terhadap orang Islam di premis-premis nombor ekor dan lain-lain pusat judi di sini.

''Kita juga berharap pengusaha premis judi akan memberi kerjasama dalam membantu JAIP menguatkuasakan larangan ini.

''Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi JAIP di talian 09-5179346 bagi membanteras kegiatan judi di kalangan orang Islam," jelasnya.

Dalam perkembangan lain, kata Ghazali, pihaknya menahan tiga lelaki berusia 30-an serta dua wanita berusia 23 dan 30 tahun kerana dipercayai melakukan maksiat di sebuah hotel murah di Jalan Datuk Wong Ah Jang di sini awal pagi ini.

Menurutnya, wanita berusia 23 tahun itu didapati membawa bersama bayi lelakinya yang baru berusia enam bulan dan seorang lagi wanita berumur 30 tahun membawa anak lelaki berusia enam tahun ketika serbuan itu.

''Mereka ini akan didakwa mengikut Seksyen 145 enakmen yang sama dan boleh dikenakan denda RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali,'' tegas Ghazali.

perak said...

Tok Sidang Pas aku pun pernah kene tangkap beli nombor kat air tawar....hahaha....mmg memalukan.
Mintak plak aku buat surat rayuan....sian tengoknyer. Jadi aku buatkan ler. Di sini kite le kesian lagi tapi di sinun nanti tak tau la........serupa je perangai buruk manusia.

bn@umno said...

pemimpin PR ni mmg suka sgt nak membazirkan wang rakyatlah.senang-senang je dorang nak letak jawatan, lepas tu diadakan piliharaya semula.dorang ingat nak buat sesuatu piliharaya tu tak payah pakai duit kot. pemimpin PR yg ni mmg tak berotak.kalau pemimpin BN belanja wang utk kebaikan rakyat je semua pemimpin PR bising kononnya pemimpin BN ni membazir tapi kalau pemimpin PR yg nak membazirkan rakyat dgn mengalakkan piliharaya diadakan semula semua pemimpin PR diam je tanpa buat ape-ape bantahan.sedangkan wang utk piliharaya ni boleh digunakan utk menolong rakyat yg susah.nampaknya berjuta-juta ringgit wang rakyat melayang lagilah krn terpaksa menampung perbelanjaan piliharaya di Penanti nanti disebabkan oleh sikap tidak bertanggungjawab pemimpin PR ni.

Naruto sensei said...

Ah poyolah ko tu Perak!! suka ko jer menuduh memanglah puakUmno ni suka sangat buat tuduhan bodoh macam ni.. wei kalo ko betul bagi nama dia dn no ahli PAS dia jangan sedap je nak menuduh..Konon nak burukkan orang PAS lah tu memang Sial puak2 ni.. menfitnah jerlah kerja korang .. aku tak Fahamlah Umno ni fitnah ni dah jadi darah daging korang ye.. bebal2 kalau peminpin teruk samalah Ahlinya ...

Alahai MelayuUmno layu jadinye..

Naruto sensei said...

BnUMNO dah balik dari bertapa kat batang Ai ke? Ingatkan dah makin bijak rupanya makin bengong macam sakai jadinye..

Yang dok tangkap YB Fairuz tu atas arahan saper ye?? Ko tautak ada pihak UMNOBN yang nak beli si Fairuz ni.. Ingat boleh gertak senang2 rupa2nya Fairuz lagi bijak letak jawatan terus.. ha menjawab lah UMNO nak hadapi Pilihanraya punya takut sampai cakap PRK membazir..
Woi UMNO masa kat bukit Gantang ekonomi lagi teruk asal puak ko bertanding?? ko pakai duit rakyat rasuah juta2 buat projek mee segera, Rasuah anak ayam bagai,tak pulak membazir.. Bila dah kalah banyak lak alasan...

Ni aku nak tanya nih Duit KWSP RM 7 billion yang Najib pinjam nak tolong syarikat kroni hari tu dah ganti ke belum?? tak pulak ada suara cakap membazir tu..padahal duit tu boleh buat PRU 2,3kali da...

Yang membazir tu UmnoBn lah tak habis merasuah pakai duit rakyat nanti dah kalah janji pun hilang samalah dengan orang yang berjanji tu ha ha ha!!

Kalau dah bacul tu bacul jugak tak payah nak banyak alasan.. sebab selama 51tahun nilah kali pertama BN taknak PRK pasal membazir..

Walhal dulu ekonomi lagi teruk dari sekarang, ada je PRK nak je Bn bertanding..Sebab masa tu politik sebelahi BN sekarang jangan haraplah beb nak menang mudah.. rakyat dah ramai celik dah... kalau tak kerana undi pos dan taktik penipu Bn dah lama dah Bn bungkus...

Alahai MelayuUmno layu jadinyee..

Naruto sensei said...

Yang paling menyakitkan hati Umno Ialah bila Fairuz mengatakan sokongan pada Pimpinan Anwar dan PR ha ha ha terkedu depa ... ingat main isu tu supaya Fairuz berbalah dengan PR rupa2nya Bn yang kena balik ha ha ha !!! Tahniah Fairuz alamat telan air liurlah puak Bn nih nak mengadap PRK nanti tu yang melalut macam2 tu ha ha ha!!

Jangan banyak Alasan lah BN, kata kuat apalagi mari bertarung di PRK nanti...Kalau asyik bagi alasan je rakyat pun dah meluat ha ha ha!!

Bah Lontok said...

Naruto sensei said...

BnUMNO dah balik dari bertapa kat batang Ai ke? Ingatkan dah makin bijak rupanya makin bengong macam sakai jadinye..Sdr 'Naruto' tolong berhati2 mengeluarkan bahasa perkataan anda - JANGAN HINA KAUM BANGSA LAIN.

Naruto sensei said...

Bah Lontok

Kalau Puak Anda mengeluarkan kecaman terhadap kami kenapa anda sendiri tak menasihati mereka.. jangan hipokrit dan menegur sebelah pihak sebaliknya Bah Lontk sendiri dah sedia maklum dengan perangai blogers pihak anda yang tak sudah2 membuat provok di sini..

Untuk pengetahuan anda Bahasa saya penuh Kiasan Anda sendiri faham apa maksud sakai tu.. bukan niat menghina tetapi kebenarannya jangan sampai sama tahap fikiran dengan kaum ini

Yang kita sedia maklum memang ketinggalan mereka, bukan salah mereka tetapi jika kita yang sedia dengan maklumat malah tergolong dalam cerdik pandai lah juga. tetapi membuat perkara2 yang kita sendiri seolah2 memang ketinggalan maka lebih teruk kita dari kaum ini..

Sorylah mungkin Bah Lontok ni salah seorang kaum sakai Tak perasan bila tengok gambar adalah iras2 ha ha Sory Bah Lontok...

Siasah said...

CILAKA PUNYA NARUTO...

KO NI MEMANG SPESIS BABI...
SEMUA KO SONDOL DEPAN BELAKANG...

MACAM KETUA PUAK KO TU...
SIAL PUNYA BABI KO NI...

MAK BAPAK KO PUN MESTI PERANGAI MACAM BABI...

PeRWiRa_aDiL said...

Setuju tak payah buat PRK Penanti? Buang duit aje ?? Mangkok la UMNO ni, dahtu esok next election pun tak payah buatla, bagi BN aje memerintah bawah Najib bodo tu.. Buat pilihanraya buang duit aje... UMNO BODOH BODOH BODOH..

Penanti tu mmg kwsan DSAI. Memang PKR akan menang, tapi takkan BN tanak tgk sejauh mane mereka mampu menambah penyokong mereka di sana? At least bole tgk sama ada dah improve ke blom, sama ada rakyat penang boleh terima BN ni...

Naruto sensei said...

Hoi Penyamar Siasah

Apahal ko nih?? apa yang ko tak puashati dengan aku sial haram jadah!! Ko ni keturunan apa nih.. ada aku maki mak bapak ko babi ker??
Saper yang mulakan kalau bukan ko tu yang menyamar jadi Siasah..

Wei bangsat!!! Masa mula ko masuk lagi dah maki2 aku apahal ada aku jentik telur ko ke ..

Dah la menyamar macam sial jer ko nih apahal!!! Macam ni ke perangai ko kat sini.. jangan nak memburukkan pembangkang lah aku belum lagi nak maki ko betul2 nanti ko tak menjawab pulak setan!!

Setakat menyamar ada hati nak kenakan aku pigidah... menyamar tu untuk orang yang penakut..

Mari2 cari aku nanti aku belanja ko buku lima!! siallah ko nih pembohong!! memang betul pun aku kata Mak bapak ko tak jaga ko baik2 pasal tu perangai ko macam babi!!

Penipu, pembohong, Munafik Adalah babi hitam yang suka memfitnah orang sahaja...

Soalan aku ADA AKU MAKI MAK DAN BAPAK KO BABI KE?? Ayat aku tu betullah apa... kena dengan perangai ko tu yang tak beradab.. dari mana datang ajaran tu kalau bukan mak dan bapak ko yang tak pandai mendidik anak...

Semoga ko mampus cepat MUNAFIK!!
ha apa lagi padam lah komen aku kalo ko betul2 siasah... manusia keji..

----------------------------------
Siasah said

MACAM KETUA PUAK KO TU...
SIAL PUNYA BABI KO NI...

---------------------------------
Naruto Sensei Said..

Tu lah manusia macam ko ni memang bebal... nak menipu pembangkang konon padahal ko sendiri mengaku ko nih UMNO dengan ayat2 ko tu tadi.. Wei Mahluk perosak jangan berani komen bila aku tak masuk... nah sekarang mari hujah betul2 setakat maki hamun je ko reti memang hinalah manusia macam ko ni...

Ha ha ha !!! menyamar siasah tapi Bebal...Ha ha ha Menyamar Pembangkang padahal ayat terkankang!! Munafik babi Hitam adalah mahluk perosak guna nik name Siasah...Hu HU

--------------------------------------

Siasah said...

NARUTO,

SIKIT HARI KENALAH KAU...

INGAT TU...

------------------------------------
Naruto Sensei said..

Buat bodo je ayat bebudak ni ha ha ha!! melalak tak dapat makan babi!!
Aku sentiasa nantikan saat itu ha ha ha!!marilah sikit aku tak takut!! silap2 sape ye yang kedalam nanti... Ha ha ha


----------------------------------
siasah said...28.4.2008

NARUTO BODOH..

APA KAU TAU PASAL AGAMA...
KAT DALAM BLOG NI AKU RASA KAULAH YANG PALING BOOOODDDOOOOHHHH...

BAIK KAU BERAMBUS DARI BLOG NI...SIAL PUNYA BABI...


Naruto sensei said...


Ni pos ko mula2 masuk .. Sape yang mulakan masuk maki2 orang nih?? bagitahu sikit!! cermin diri tu sikit..Jangan Ingat sesedap ko je komen... lepas tu orang boleh lupa!!.. macam ni ke mak dan bapak ko ajar bila mulakan perbualan cakap sini aku nak tahu?? jangan nak main maki je bahalol ooii aku tak usik ko langsung apahal ko tetiba masuk maki2 aku?? ko ni memanglah Produk Haram Umno!!


----------------------------------
Naruto sensei said...

Masuk dah maki hilang tu je lah kerja pencacai macam ko ni...pengecut.. tengoklah lepas ni aku takde berbuih la ko hentam aku ha ha ha dasar keparat!!

jaam said...

SATU LAGI KES ADUN KEBANGGAAN ANDA.

Cerita ni berlaku pada pagi Khamis lepas masa aku kat airport Kota Bharu tunggu flite balik KL.Lepas pekena nasi berlauk ikan tongkol dengan ikan kering yang tersohor di kawasan tersebut aku pun berjalan masuk Airport Sultan Ismail Petra. Flite 8.30 pagi,aku check-in dalam pukul 8.00 pagi.Tengah duduk baca surat khabar aku ternampak Mat Sabu duduk kat depan aku. Aku pun pergi salam ngan dia' "Apa Khabar YB,sihat? macamana perkembangan sekarang?".Dia bagitau petang ni nak ke Medan pasal ada nak sign MoU antara syarikat kerajaan Penang dan company di Medan.
Pada mulanya perbualan kami berkisarkan tentang keadaan kekalutan di Perak.Aku tanya Mat Sabu jika DUN Perak dibubarkan apa akan jadi,katanya DAP semestinya akan meletakkan beberapa calon Melayu yang mewakili DAP termasuklah Timb Pengerusi DAP,Tunku Aziz dan jika ditakdirkan PR menang DAP akan memerintah Perak dan Tunku Aziz lah MB Perak,bukan Nizar.
Kemudian beliau mula buka cerita pasal PAS Kelantan. Beliau macam tak puas hati betul dengan Pas Kelantan,katanya PAS dan Umno dah sama,makan rasuah,salah guna kuasa,ambik komisyen projek. Mat Sabu mula buka cerita pasal ADUN Melor, YB Wan Ismail wan Jusoh,katanya beliau konsisten dalam memerangi rasuah tak kira mana-mana pihak. Katanya lagi peguam yang mewakili Siti Aishah bekas isteri Wan Ismail, mempunyai asas untuk membuat tuntutan nafkah sebanyak RM 3 juta berdasarkan harta yang dimiliki oleh Wan Ismail.Wah..kayanya YB Pas sampai berjuta-juta duit dia.Aku pun tanya lagi macam mana YB tau ADUN Melor tu banyak duit?.."Wan Ismail tu dapat duit 6 juta pasal projek Ladang Sungai Terah kat Gua Musang..kena pulak lepas ni kalau Siti Aishah bekas isteri YB Melor tu balik agama asal dia...kacau!kacau!,pasal tu lah bekas bini dia tuntut sampai 3 juta" kata Mat Sabu dalam nada tegas.Kata Mat Sabu lagi,Pas Kelantan kuat sebab adanya tok guru,yang lain semua tak boleh pakai.."Tok Guru pun sampai penggal ni je,lepas ni pilihanraya akan datang PAS akan jatuh kalau keadaan macam ni".
Selama ni Pas lantang perjuang Islam,rupa-rupanya ada ahli-ahlinya yang dua kali lima jugak. Inilah akibatnya penularan anasir-anasir liberal di dalam PAS yang didalangi tak lain tak bukan Sheikh Anwar Al-juburi( gelaran Mat Sabu untuk Anwar.Puak Erdogan liberal di dalam Pas ini akan menghancurkan Pas sedikit masa lagi..Oleh sebab itu ayuhlah Tuan Guru Hadi Awang berganding bahu bersama UMNO bersatu demi kepentingan umat Islam Malaysia dan sejagat.

jaam said...

BUKAN RASUAH KE TUH?

SEDEKAH KOT.....!

haby said...

Salam...
jaam...boleh tak ko tolong tegur kawan kita "siasah",...kau kan anti dosa kontang!
biarlah elok sikit bahasanya,tak nak lah pula terikut bahasa...anak saya selalu ikut komen2,...dia suka bandingkan pendapat orang!...saya yang ajarkan!...komennya,,"dahsyat sungguh siasah tuuuu"
...harap jaam boleh tolong...iklas..lillahhitaala!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...