Sunday, April 26, 2009

Agama anak: Kabinet diminta kaji semula

PULAU PINANG, 26 April: Keputusan kabinet bahawa kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas seorang pasangan itu menukar agamanya dibantah oleh majoriti daripada NGO Islam, parti politik dan majoriti rakyat apabila ia diputuskan tanpa diambil kira pandangan pihak yang arif dalam bidang syarie.

Keputusan yang telah dibuat dalam mesyuarat Kabinet itu adalah sebagai langkah panjang dalam isu yang melibatkan pertikaian status agama kanak-kanak berkenaan apabila ibu atau bapa mereka menukar agama.

Menurut Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Dr.Mujahid Yusof Rawa,tindakan kabinet ini adalah membelakangkan mahkamah kerana kes yang disabitkan oleh kabinet adalah merujuk kepada isu yang berlaku di Perak yang membabitkan seorang lelaki bukan Islam yang telah memeluk Islam dan kemudian mengislamkan tiga anaknya tanpa pengetahuan isteri beliau.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang berkata kabinet berpendapat ketiga-tiga anak pasangan ini perlu mendapat hak serta penjagaan menurut ajaran asal kerana ia agama kedua-dua ibu bapanya ketika perkahwinan,tambahan pula pasangan tersebut belum bercerai.

"Dalam isu ini kabinet tidak boleh campur tangan. Perkara ini masih lagi dalam perbicaraan mahkamah.Oleh kerana itu kabinet sepatutnya mendapat pandangan daripada Jakim, NGO Islam dan para ulama. PAS juga sanggup untuk memberi pandangan dalam perkara yang menyentuh sensitiviti umat Islam ini.

"Sepatutnya kabinet harus mendapat consent daripada mahkamah dahulu sebelum membuat keputusan.Tindakan mereka ini juga melambangkan seolah-olah mereka tidak menghormati hak mahkamah syariah.Hak ini telah dirampas oleh mereka tanpa mempedulikan para ilmuan dan ulama serta peguam syarie yang mahir dalam bidang tersebut," katanya.

Penolong Setiausaha Persatuan Ulama Malaysia Cawangan Pulau Pinang,Rosidi Hussain berkata pandangan Presiden Persatuan Peguam Syarie,Mohamad Isa Abd Ralip bahawa kabinet seharusnya mempertimbangkan dan membawa perkara ini kepada perbincangan dengan NGO Islam sebelum membuat keputusan adalah satu tindakan yang wajar dilakukan oleh kabinet sebelum membuat keputusan yang bercanggah dan menyentuh sensitiviti umat Islam ini.


Beliau yang juga seorang peguam berkata tindakan kabinet ini seperti menolak kewujudan pakar agama,ulama dan ilmuan Islam yang ada dalam negara.

Beliau juga mendesak kabinet supaya mengambil pandangan golongan profesional seperti pakar agama,mufti dan seumpamanya sebelum membuat keputusan.

"Perkara 12(4)Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan bahawa agama seseorang yang dibawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan ibu atau bapanya atau penjaganya.Berdasarkan perkara ini persetujuan satu pihak memadai dalam penentuan agama seorang kanak-kanak kerana perkataan yang digunakan dalam Perkara 12(4)adalah 'parents or guardian' bukannya 'parents or guardians'."

59 comments:

jaam said...

AMENDALAH KABINET BUAT MACAM NIH?

SUDAHLA...JANGANLAH BUAT HAL YANG BUKAN2.

INI SEMUA MENAMBAH TEBAL BENCI ORANG SENDIRI..JER.

MatJalie said...

Hadiah dari PM baru.ONE MALAYSIAN beb.
Umno dah ditekan oleh mca ngan mic.Nak kena tarik sokongan mrk kenala buat.Nak masuk islam pun ada had umur mcm nak buat lesen pulak.Ish..Undang2 hapa ni..mana jabatan agama,mufti,ustaz umno,perkasa semua.Bersuaralah...Ada betoi ka mcm ni..

realaduka said...

kenapa umno buat macam ni!!, bincanglah ngan mufti dulu

penakiri said...

Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Telah ada prosedur yang sepatutnya. Kita ada majlis fatwa.
Nampaknya Koh Tsu Koon mengambil kesempatan.

jaam said...

PERASIT ITU ADALAH AHLI PAS SENDIRI.

Apabila Nik Abduh anak Nik Aziz membuat catatan di blognya perihal parasit-parasit yang cuba meruntuhkan PAS dari dalam dengan melaga-lagakan Nik Aziz dan Hadi Awang, maka makin banyaklah puaka dan polong di dalam gerakan tersebut yang terjerit-jerit dan berlari ke sana sini bagaikan ada bara di punggung. Bahkan ada yang mengatakan, artikel berkenaan bukan daripada Nik Abduh sendiri memandangkan ianya 'sangat berlainan daripada versi yang difahamkan'.

Amat malang bagi mereka kerana anak Nik Aziz sendiri mendedahkan tentang tembelang juak-juak dan orang di sekeliling Nik Aziz yang sebenarnya jahil murakkab tetapi berlagak bagaikan alim ulama dengan istilah-istilah Arab yang dihafal dan bukannya jazam di hati serta jiwa mereka.

Maka semakin jelaslah tembelang pihak sebenar yang ingin MERAMPAS KUASA dan hala tuju kuasa mereka di dalam kepimpinan utama PAS dengan menjadikan Nik Aziz selaku selipar mereka. Mereka lebih rela Nik Aziz dicaci maki oleh pihak lawan dan terkial-kial menepis segala lemparan tuduhan, sedangkan mereka pula sekadar memerhati sambil berharap pertembungan besar akan berlaku antara Nik Aziz dan Hadi Awang.

Hal ini telah dibuktikan beberapa kali dengan percanggahan antara Nik Aziz dan Hadi Awang.

Kerana itulah, si jahil-jahil murakkab ini menerusi pelbagai cara, termasuklah menerusi blog memberikan gambaran yang cukup hina kepada idea Yang Dipertua PAS sendiri. Dan untuk menguatkan kejahilan murakkab mereka itu, mereka akan mengatas namakan Nik Aziz.

Keresahan para pejuang Islam di dalam PAS terhadap parasit-parasit itu diterjemahkan oleh Nik Abduh di dalam blognya. Tidak mustahil ada penjahil-penjahil murakkab berkenaan sedang menepuk dahi sambil cuba mencari helah dan alasan di samping berusaha mempergiatkan usaha mereka memecahkan ummat dan para pejuang Islam dari segenap segi serta penjuru sambil menuding ke arah UMNO, para ulama di dalam PAS, para ulama yang tidak berparti mahupun kepada apa sahaja, hatta seketul batu di tepi jalan, demi memuaskan nafsu juang mereka.

APAHAL LAH TUH!...

moloyue said...

UMNO sejak ditubuhkan oleh Inggeris adalah parti sekular. Sejak itu ia telah menggunakan Islam hanya untuk kepentingan politik meraih sokongan org melayu yg jahil. Dasarnya terhadap Islam turun naik, kekiri dan kekanan mengikut perkembangan politik. Sebagai contoh dlm tahun 1971 Kerajaan telah memberikan permit menayangkan filem lucah di pawagam2 tetapi tak lama kemudian disebabkan org melayu membantah permit tersebut ditarik balik.

Banyak lagi contoh2 yg menunjukkan UMNO adalah sebuah parti yg benar2 sekular dan tidak memihak kpd Islam. Perkembangan terbaru ini, sejajar dng konsep "1 Malaysia" PM baru Najib, adalah sangat jelas akan dasar UMNO terhadap Islam. Bagaimanakah perasaan seorang bapa yg telah merasa begitu bersyukur mendpt hidayah dari Illahi sanggup melihat anak2nya membesar sebagai Hindu. Bagaimanakah kasih seorang bapa terhadap anak2nya, sanggupkah ia membiarkan anak2nya masuk neraka? Seorang Islam tidak boleh memberi pendidikan Islam kpd anak2nya sehingga mereka berumur 18 tahun?

Kpd penyokong2 UMNO diharap mereka sekarang sedar dan ketahuilah sebenarnya dasar UMNO terhadap Islam khususnya Najib Tun Razak. Ramai yg tahu isterinya Rosmah asyik berjumpa bomoh dan Najib sendiri tidak menafikan akan tuduhan beliau beramal dng ugama Hindu (http://mt.m2day.org/2008/content/view/19390/84/).

Jangan lagi taksub dng UMNO dan menggadaikan agama sendiri. Kita semua akan dipersoalkan di hadapan Allah.

jaam said...

Salam Kamunting,

Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.

Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu - pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Bukankah anda dapat lihat bagaimana semacam ayahanda menghentam ‘kerajaan campuran’ bukan unity Government? Bukankah selepas pertemuan kurang sepuluh mata bersama TGHH, ayahanda tidak lagi menyerang. Ertinya sesuatu yang baru dan meyakinkan telah diperolehinya daripada TGHH. Itulah yang disembunyikan secara sengaja daripadanya.

Di mana pergi pembantu - pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya. Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar PAS nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan!Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keenggananya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli PAS di dalam kebebasan memilih?

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

Tuk Ketuo said...

Salam

Memang tak boleh harap langsung manusia jahanam yang mengaku kononnya pemimpin Islam tetapi sanggup menjual agama Allah dan Rasulnya

Cukup la setakat hari ini kami menyokong Umno parti tak sedar diri cukup sakit hati dan menyedihkan...baca la keluhan orang Islam ni wahai manusia penakut.

moloyue said...

Rupa2nya, berikutan drpd keputusan kabinet rabu lepas anak2 berkenaan telah pun diserahkan kdp ibu yg berugama Hindu (http://sg.news.yahoo.com/ap/20090425/tap-as-malaysia-conversion-dispute-b3c65ae.html). Jahannam kau Najib dan semua pemimpin UMNO termasuk menteri ugama Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom. Kau seronok jadi menteri dng gaji dan habuan besar dan ikut sahaja arahan boss kau yg sesat.

moloyue said...

Tak lama lagi lihatlah samada mahkamah atau kerajaan akan membenarkan kitab injil menggunakan perkataan Allah sebagai tuhan dlm teks melayunya. Allah kpd org melayu dan Islam adalah Allah Yang Maha Esa. Sementara Allah dlm kitab injil keristian ialah tuhan bapa. Itulah satu usaha untuk mengelirukan org melayu/islam yg mudah keliru. JAHANNAM UMNO.

ironseven said...

tahniah UMNO!
tahniah JAAM dan sebangsat dengannya..!!

dah sah dan jelas umno menyisihkan islam dan hukum2 yg ada dalam islam. aku rasa baik JAAM dan sebangsat dengannya perbetulkan UMNO tu dulu yg dah ternyata jadi anjing belaan mic dan mca. 51 tahun perintah malaysia makin tak keruan islam dan muslim jadinya...

na'uzubillahi min zaalik...

jaam said...

PERASIT ITU ADALAH AHLI PAS SENDIRI.

Apabila Nik Abduh anak Nik Aziz membuat catatan di blognya perihal parasit-parasit yang cuba meruntuhkan PAS dari dalam dengan melaga-lagakan Nik Aziz dan Hadi Awang, maka makin banyaklah puaka dan polong di dalam gerakan tersebut yang terjerit-jerit dan berlari ke sana sini bagaikan ada bara di punggung. Bahkan ada yang mengatakan, artikel berkenaan bukan daripada Nik Abduh sendiri memandangkan ianya 'sangat berlainan daripada versi yang difahamkan'.

Amat malang bagi mereka kerana anak Nik Aziz sendiri mendedahkan tentang tembelang juak-juak dan orang di sekeliling Nik Aziz yang sebenarnya jahil murakkab tetapi berlagak bagaikan alim ulama dengan istilah-istilah Arab yang dihafal dan bukannya jazam di hati serta jiwa mereka.

Maka semakin jelaslah tembelang pihak sebenar yang ingin MERAMPAS KUASA dan hala tuju kuasa mereka di dalam kepimpinan utama PAS dengan menjadikan Nik Aziz selaku selipar mereka. Mereka lebih rela Nik Aziz dicaci maki oleh pihak lawan dan terkial-kial menepis segala lemparan tuduhan, sedangkan mereka pula sekadar memerhati sambil berharap pertembungan besar akan berlaku antara Nik Aziz dan Hadi Awang.

Hal ini telah dibuktikan beberapa kali dengan percanggahan antara Nik Aziz dan Hadi Awang.

Kerana itulah, si jahil-jahil murakkab ini menerusi pelbagai cara, termasuklah menerusi blog memberikan gambaran yang cukup hina kepada idea Yang Dipertua PAS sendiri. Dan untuk menguatkan kejahilan murakkab mereka itu, mereka akan mengatas namakan Nik Aziz.

Keresahan para pejuang Islam di dalam PAS terhadap parasit-parasit itu diterjemahkan oleh Nik Abduh di dalam blognya. Tidak mustahil ada penjahil-penjahil murakkab berkenaan sedang menepuk dahi sambil cuba mencari helah dan alasan di samping berusaha mempergiatkan usaha mereka memecahkan ummat dan para pejuang Islam dari segenap segi serta penjuru sambil menuding ke arah UMNO, para ulama di dalam PAS, para ulama yang tidak berparti mahupun kepada apa sahaja, hatta seketul batu di tepi jalan, demi memuaskan nafsu juang mereka.

APAHAL LAH TUH!...

Salam Kamunting,

Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.

Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu - pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Bukankah anda dapat lihat bagaimana semacam ayahanda menghentam ‘kerajaan campuran’ bukan unity Government? Bukankah selepas pertemuan kurang sepuluh mata bersama TGHH, ayahanda tidak lagi menyerang. Ertinya sesuatu yang baru dan meyakinkan telah diperolehinya daripada TGHH. Itulah yang disembunyikan secara sengaja daripadanya.

Di mana pergi pembantu - pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya. Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar PAS nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan!Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keenggananya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli PAS di dalam kebebasan memilih?

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

jaam said...

BACA DULU POST YANG DI ATAS!,
BUKAN AKU YANG BUAT ANAK NIK AJIH YANG BUAT.AKU TOLONG SIAR JER..

Naruto sensei said...

Parasit Islam yang paling jahat sekali Adalah Ahli UMNO.. menyokong perjuangan yang sesat...
Sanggup menjadi baruar penyebar fitnah UMNO..

JAAM ko sibuk2 pasal PAS ni kenapa?? ko tak malu ke ?? Ko pandai copy paste je kerja ko lagi hina... takde idea sendiri ha ha ha kelakar aku tengok ko nih...Dulu bukan main sibuk mengata orang copypaste sekarang dia pulak lebih sudu dari kuah...

Alahai melayuUMNO layu menjadi bangsat...

jaam said...

BACA DULU POST YANG DI ATAS!,
BUKAN AKU YANG BUAT ANAK NIK AJIH YANG BUAT.AKU TOLONG SIAR JER..

Naruto sensei said...

Isu Agama Anak:
UMNO IBARAT PARASIT YANG MEMBUNUH UMAT ISLAM DIMALAYSIA.


Inila Penghinaan UMNO untuk Islam sendiri.. Konsep ONE MALAYSIA sebenarnya lebih membawa malapetaka kepada umat MElayu ISlam itu sendiri..

Sah dan terbuktilah bahawa UMNOlah sebenarnya menjadi kuda tunggangan Kaum kafir Harbi dari parti MCA,MIC dan Gerakan...

Setelah kalah dalam beberapa pilihanraya kecil baru2 ini banyak tuntutan penghapusan hak orang melayu untuk memberi ruang pada bangsa asing nampaknya berjaya dilakukan UMNO...

Bermulanya Konsep One Malaysia perkara pertama yang dilakukan ialah menghapuskan Kementerian Keusahawanan Dan Koperasi ( MECD )yang selama ini menjadi tali kepada usahawan2 melayu berpaut. Inilah hak melayu pertama di bawah One Malaysia dihapuskan...

Kemudian 30% ekuiti dalam 27 jenis perkhidmatan pun dihapuskan malah mendapat pujian melambung dari MCA.. itupun Mca tak berpuas hati lagi malah mencadangkan supaya dihapuskan terus ekuiti tersebut didalam semua perkhidmatan awam.. memang nampak sungguh UMNOlah menjadi Barua dan Anjing Mca selama ini..

Dan yang terbaru Isu anak memeluk Islam, memang menunjukkan UMNO memang akan mampus tak lama lagi kerana keputusan yang dibuat oleh kerajaan secara melulu tanpa mendapatkan pandangan dari Mufti amat mengejutkan.. Malah lebih memeranjatkan kerajaan mengunakan penasihat bukan Islam pula di dalam Isu ini...contoh Koh Tsu Kun dari Gerakan Dan S. Subramaniam pula dari Mic..

Merasakan di tolak teruk pengundi Bukan Melayu maka Kerajaan membalasnya dengan menghapuskan beberapa Hak Orang Melayu semata2 nak menarik Undi bukan Melayu dan Ahli Umno yang Bangang pun mematuhinya tanpa melihat apakah yang akan berlaku terhadap masa depan orang melayu nanti..

Itulah watak sebenar UMNO yang mempermainkan Islam .. Sebelum mendapat kuasa, bukan main Mufti di muliakan konon.. akhirnya apabila berkuasa para Mufti dicampak saja ke tepi barulah Dato Harussani nak melalak nak menyesal dah tak guna Dato UMNO memang begitu perangainya..

Sebelum Prk Bukit Gantang bukan main lagi Dato Harussani di pergunakan .. apabila kalah sahaja PRK bkt Gantang bukan saja Dato Harussani di tolak nasihatnya malah melanggar Fatwa Mufti dengan mengadakan Jom Heboh di Lumut.. Dato Mufti terima lah pembalasan Allah Kerana Bersekongkol dengan puak2 Munafik sebelum Ini.

Kalau sebelum ini Agenda IFC ditangguhkan oleh Pak Lah. Umat Islam haruslah berwaspada kerana kemungkinan di zaman Najib ini serangan IFC dijangka lebih hebat lagi akibat kelulusan kerajaan terhadap hal Agama Anak ini...

Bukankah salah satu tuntutan IFC adalah berkenaan Agama Anak ? Nampaknya IFC telah berjaya dalam percubaan mereka yang pertama.. Malah direstui pula oleh kerajaan Najib One Malaysia...

Itulah UMNO parasit yang menghancurkan Umat Islam Secara Api dalam sekam... Malah menjadi Guting dalam lipatan masyarakat Malaysia sejak dahulu lagi.

Wasalam

toytian said...

Yahudi senyum tengok kita dimalaysia.

jaam said...

Salam Kamunting,

Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam - macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat - syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.

Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua - duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah - mentah?

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu - pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Bukankah anda dapat lihat bagaimana semacam ayahanda menghentam ‘kerajaan campuran’ bukan unity Government? Bukankah selepas pertemuan kurang sepuluh mata bersama TGHH, ayahanda tidak lagi menyerang. Ertinya sesuatu yang baru dan meyakinkan telah diperolehinya daripada TGHH. Itulah yang disembunyikan secara sengaja daripadanya.

Di mana pergi pembantu - pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya. Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing - masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar PAS nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan!Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keenggananya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli PAS di dalam kebebasan memilih?

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

jaam said...

AKU TAU KAU TAK BACA POST YANG DI ATAS.
BUKAN AKU YANG TULIS, ANAK NIK AJIH YANG BUAT.

BACA2LAH.

jaam said...

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

AKU SETUJU!

jaam said...

Saya memperolehi artikel berkenaan yang diterbitkan oleh saf ulamak muda dari PMRAM ketika mengunjungi blog adinda Nasrudin Tantawi di http://episodeperjuangan.blogspot.com/

Ianya bagi sata suatu pandangan yang padat dan perlu diambil perhatian oleh semua pihak.

DRAF CADANGAN PENYELESAIAN
ISU MOHD RIDZUAN ABDULLAH
DAN KELUARGA

1. PENDAHULUAN

Isu pengislaman Saudara Mohd Ridzuan Abdullah atau K Patmanathan, 40, bekas penganut Hindu, telah menimbulkan satu polemik yang perlu dinilai dari sudut Syarak terhadap beberapa isu. Isu yang akan dibincangkan di sini adalah

a- Status agama tiga orang anak beliau [ iaitu Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun). ]
b- Hak penjagaan anak.
c- Status perkahwinan selepas pengislaman.

2. STATUS AGAMA ANAK-ANAK SELEPAS SALAH SEORANG PASANGAN SUAMI ISTERI MEMELUK AGAMA ISLAM

2.1 - Pandangan Islam Terhadap Status Anak Apabila Hanya Salah Seorang Ibu Bapa Memeluk Islam.
Dalam menjelaskan status anak-anak selepas salah seorang ibu bapa memeluk Islam sedangkan pihak yang kedua tetap berada dalam agama asal, para fuqaha Islam telah berselisih pandangan kepada beberapa pandangan:

Pandangan Pertama:

Anak-anak adalah mengikut agama Islam sama ada yang memeluk Islam adalah bapa ataupun ibu.
Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh kebanyakan para fuqaha Islam daripada mazhab al-Hanafiyyah, al-Syafi`iyyah dan al-Hanabilah[1].
Maka berdasarkan kes yang berlaku, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun) adalah diiktibar sebagai beragama Islam kerana mengikut agama yang dianuti oleh bapanya.

Hujah pandangan pertama ini adalah hadith Rasulullah yang berbunyi:

rعَنْ عَائِذِ بْنِ عَمْرٍو الْمُزَنِيِّ عَنِ النَّبِيِّ قَالَ : (( الإسْلاَمُ يَعْلُوْ وَلاَ يُعْلَى )) . رواه البيهقي والدارقطني والروياني .

Daripada A'idz bin Amr Almuzani, daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Islam tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya."

Pandangan Kedua:
Anak-anak adalah mengikut agama Islam apabila yang memeluk Islam adalah bapa. Sekiranya yang memeluk Islam adalah ibu, anak-anak tidak dianggap beragama Islam. Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh al-Imam Malik.

Hujah yang dipegang oleh al-Imam Malik adalah seseorang anak adalah dinasabkan kepada si ayah dan bukannya dinasabkan kepada si ibu. Maka kerana itulah keislaman si ayah sahaja yang akan menyebabkan si anak turut beragama Islam sebagai mengikut agama si ayah[2].
Maka berdasarkan kes di atas, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinesh (11 tahun) dan Prasana Diksa (1 tahun) adalah tetap diiktibar sebagai beragama Islam kerana mengikut agama yang dianuti oleh bapanya.

2.2 - Cadangan Terhadap Penyelesaian Isu Ini

Berdasarkan kajian ringkas di atas, dapatlah disimpulkan bahawa anak-anak kepada saudara Mohd Ridzuan Abdullah adalah beragama Islam kerana mengikut agama Islam yang telah dianuti oleh beliau.

Namun disebabkan pihak isteri beliau masih beragama Hindu yang berkeras untuk menjaga anak-anaknya dan membesarkannya dalam agama Hindu, semestinya kenyataan kita untuk mengekalkan status ketiga-tiga anak mereka berdua sebagai beragama Islam akan menimbulkan satu ketegangan antara masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam secara umumnya.

Atas dasar ingin mencari jalan yang paling baik dengan meraikan pandangan-pandangan para ulama, kami mencadangkan perkara-perkara di bawah:

a) Menerangkan kepada masyarakat di Malaysia bahawa maksud anak-anak tersebut berstatuskan agama Islam adalah mereka bertiga dianggap sebagai seorang Islam sepanjang tempoh mereka belum lagi mencapai umur baligh. Status keislaman mereka sebelum tempoh baligh akan berkait rapat dengan pembahagian harta pusaka khususnya[3].

b) Apabila anak-anak tersebut telah mencapai umur baligh, mereka akan diberikan hak untuk memilih sama ada ingin memeluk agama Islam ataupun memeluk agama Hindu. Pandangan ini adalah pandangan yang dipegang oleh al-Imam al-Thauriyy ( الثوري ) .[4]

c) Kami tidak mendapati sebarang masalah sekiranya nama ketiga-tiga anak saudara Mohd Ridzuan Abdullah dikekalkan dengan nama asal melainkan sekiranya makna nama mereka mengandungi unsur-unsur syirik dan makna-makna yang buruk.

3. HAK PENJAGAAN ANAK

3.1 - Pendapat Ulamak

Para ulama di dalam keempat-empat mazhab membincangkan tentang perkara ini . Para ulama bermazhab Syafie dan Hanbali rahimahumullah meletakkan bahawa hak penjagaan mestilah kepada seorang Islam. Orang bukan Islam tidak layak untuk mendapat hak penjagaan anak tersebut.

Manakala para ulama bermazhab Hanafi dan sebahagian ulama Maliki rahimahumullah tidak meletakkan Islam sebagai syarat untuk penjagaan. Ini bermakna jika penjaga tersebut (ibu atau bapa) salah seorang daripada mereka masih di dalam agama asal (non muslim) maka mereka masih boleh mempunyai hak untuk menjaga.

Ini berdasarkan kepada hadis Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam yang diriwayatkan oleh al-Imam Abu Daud , al-Nasa'ie , Ibn Majah , Ahmad bin Hambal , al-Baihaqi , al-Hakim Naisaburi, Ibn Abi Syaibah rahimahumullah dan para ulama hadis yang lain . Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam membenarkan untuk budak tersebut memilih dengan siapakah dia ingin tinggal, sama ada dengan ayahnya yang Muslim atau Ibunya yang Non-Muslimah. Ini kerana hak penjagaan adalah atas rasa belas kasihan dan ianya tidak menjadi masalah walaupun berbeza agama. Nas hadis tersebut adalah seperti berikut:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا هُشَيْمٌ ثنا عُثْمَانُ أبو عَمْرٍو البتي عن عبد الْحَمِيدِ بن سَلَمَةَ أَنَّ جَدَّهُ أَسْلَمَ في عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ولم تُسْلِمْ جَدَّتُهُ وَلَهُ منها بن فَاخْتَصَمَا إلى رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فقال لَهُمَا رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ان شِئْتُمَا خَيَّرْتُمَا الْغُلاَمَ قال وَأَجْلَسَ الأَبَ في نَاحِيَةٍ وَالأُمَّ نَاحِيَةً فَخَيَّرَهُ فَانْطَلَقَ نحو أُمِّهِ فقال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم اللهم اهْدِهِ قال فَرَجَعَ إلى أبيه[5]

Maksud: Diriwayatkan daripada Saidina Abdul Humaid bin Salamah radhiyallahu anhuma bahawa datuknya telah memeluk Islam pada zaman Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam, tetapi neneknya enggan. Hasil perkahwinan mereka, dikurniakan seorang anak. Mereka berdua datang mengadu kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam (berkenaan hak penjagaan terhadap budak tersebut).

Sabda Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam kepada mereka berdua : Jika kamu berdua mahu, budak tersebut akan diberikan pilihan untuk memilih kamu berdua. Kata Abdul Humaid bin Salamah : Si ayah diletakkan di suatu sudut, dan si ibu juga diletakkan di suatu sudut, maka budak tadi diberi pilihan . Didapati budak tersebut bergerak ke arah ibunya.Maka Baginda sallallahu alaihi wasallam berdoa: Ya Allah berikanlah hidayah kepadanya. Kata Abdul Humaid bin Salamah :Maka budak tersebut kembali kepada ayahnya (mengikut ayahnya).

Tetapi para ulama di dalam mazhab Hanafiyah dan Malikiyah berbeza pendapat pula berapa lamakah tempoh budak tersebut perlu berada di bawah penjaganya yang bukan Islam:

1) Ulama Hanafiyah berpendapat : Kanak-kanak tersebut boleh berada di bawah jagaan penjaga yang bukan Islam sehinggalah dia mampu berfikir tentang keagamaan(iaitu setelah mencapai umur 7 tahun). Hak penjagaan juga akan tamat jika budak tersebut tidak terjamin keselamatan agamanya jika berada bersama penjaga tersebut(seperti dibawa ke tempat ibadah mereka, budak tersebut mempelajari perkara berkaitan agama penjaga tersebut, diberi minum arak atau memakan makanan yang haram)

2) Ulama Malikiyah berpendapat: Kanak-kanak tersebut boleh berada di bawah jagaan penjaga yang bukan Islam tersebut sehinggalah tamat waktu hak penjagaan[6]. Tetapi penjaga tersebut perlu menjaga hak-hak penjagaan terhadap budak tersebut seperti tidak memberi makanan yang haram dan memberi minum arak kepadanya. Tetapi jika dikhuatiri akan berlaku perkara tersebut maka hak penjagaan tersebut perlulah diberikan kepada golongan Muslimin demi menjaga budak tersebut daripada kesesatan[7].

3.2 - Cadangan Terhadap Kes Yang Berlaku

1) Berdasarkan pendapat para ulama yang kita telah bincangkan, anak kepada Mohd Ridzuan bin Abdullah @ K Patmanathan, 40 tahun iaitu Tevi Darsiny (12 tahun) dan Karen Danish ( 11 tahun ) tidaklah dibenarkan untuk berada dibawah penjagaan si isteri yang enggan memeluk Islam. Ini kerana, keadaan kedua-dua anak mereka jika berada di bawah jagaan ibu sahaja dibimbangi persekitaran yang tidak baik akan mempengaruhi mereka.

2) Manakala anak yang ketiga iaitu Prasana Diksa (1 tahun), dibenarkan untuk berada di bawah jagaan si ibu (dengan syarat diadakan giliran antara ibu dan bapa) berdasarkan pendapat yang disebutkan oleh Mazhab Hanafiyah dan Malikiyah. Ini kerana Prasana Diksa masih kecil dan belum mencapai umur yang memungkinkan untuknya berfikir tentang keagamaan. Ini juga menunjukkan bahawa Islam bukanlah agama yang bersikap kuku besi yang menghalang secara semberono hak individu.

4. STATUS PERKAHWINAN SELEPAS PENGISLAMAN SALAH SEORANG SUAMI ISTERI

4.1 - Pendapat Para Ulama

Syariah Islam menetapkan, apabila seorang suami memeluk Islam, maka si isteri juga perlu diminta untuk memeluk Islam. Jika si isteri memeluk Islam di dalam tempoh ‘iddahnya, maka perkahwinan tersebut boleh diteruskan seperti biasa(tanpa perlu diperbaharui akad nikahnya).

Islam bukanlah satu agama yang memecah belahkan institusi kekeluargaan, bahkan Islam itu sendiri mengajar ummatnya untuk membina sebuah keluarga yang bahagia. Perbezaan agama antara suami dan isteri bukanlah penghalang kepada ikatan pernikahan mereka, tetapi keengganan si isteri untuk berbuat demikian menyebabkan berlakunya perpisahan [8].

Keempat-empat mazhab Islam iaitu Hanafi, Maliki, Syafie, dan Hambali menetapkan perkahwinan mereka berdua akan terfasakh[9]. Para ulamak hanya berselisih pendapat dari sudut bilakah waktu fasakh itu berlaku, samaada daripada saat pengIslaman suami atau saat isteri enggan memeluk Islam. Perpisahan tersebut akan berlaku melalui kuasa qadhi[10].

Fasakh atau perpisahan tersebut bukan bermakna si suami meninggalkan tanggungjawabnya ke atas isteri dan anak-anaknya dari sudut nafkah dan perbelanjaan. Islam sangat menjaga hak setiap manusia samaada Muslim atau Non Muslim. Perpisahan yang berlaku di antara pasangan suami isteri disebabkan perbezaan agama tidak menggugurkan kewajipan suami kepada isterinya dan anak-anaknya.

4.2 - Hak Pemberian Nafkah[11]

a - Nafkah kepada anak
Si ayah wajib memberikan nafkah dan keperluan kepada anak-anaknya selagi mana mereka masih kecil sehingga mampu berdikari sendiri jika anak tersebut adalah anak lelaki. Manakala bagi anak perempuan, bapa perlu memberi nafkah kepadanya sehingga anak tersebut berkahwin sahaja.

b - Nafkah kepada isteri
Suami wajib memberi nafkah kepada isteri tersebut selama mana di dalam tempoh ‘iddah sahaja.

Ini jelas menunjukkan hujah yang mengatakan bertukar agama adalah satu cara untuk lari daripada tanggungjawab adalah hujah yang amat dangkal. Ini kerana Islam sama sekali tidak memberikan ruang kepada penganutnya untuk lari atau cuai menunaikan tanggungjawab masing-masing.

Disediakan oleh :Fellow MANHAL PMRAM 2009
Hasil kajian:
1. Al Fadhil Ustaz Syed Abdul Qadir Al-Jofree
2. Al Fadhil Ustaz Abd Rahman Mohd Tharin
3. Al Fadhil Ustaz Mohd Nazrul Abd Nasir
4. Al Fadhil Ustaz Hairul Nizam Mat Husain

Naruto sensei said...

Atas sebab apa ko gunakan Artikel PAS tu sedangkan enkau adalah penyokong totok UMNO sendiri!! wei Jaam jangan munafik kat sini... ko tu orang UMNO yang tak berguna bagi aku... Parasit hina ko tau tak ..sebab bila ko buat komen lepas tu langsung tak menjawap baik tak payah.. sebab tu aku dah malas nak layan Munafik sesat macam ko nih.. sebab aku dah tahu siapa ko... ha ha ha !!! TUNGGUU!!!!

Setakat copypaste pas tu lari tak jawap soalan baik tak payah Jaam oooi.. Nenek aku pun boleh buat macam tu silap2 lagi terel dari ko ha ha ha ha!!!!!!!

Alahai MelayuUmno layu jadinye..

Naruto sensei said...

Malas nak layan Orang Gila COPYPASTE ni baik pergi buat Artikel sumbangkan kat Blog lagi ramai orang boleh baca... hati pun senang orang baca tulisan kita dari takde Idea langsung Copypaste je tau main hentam keromo sedangkan sendiri pun tak tau apa yang di hujahkan baik takpayah oooiii JAAM cianye ko ha ha ha!! UMNO boleh tambah gaji ko lagi ha ha!!

Teruskan Usaha.. aku nak ke bulan terus tinggalkan ko yang masih melukut ditepi gantang ni .. ha ha ha

Alahai MelayuUmno Layu jadinya..
Ha hA ha...

jaam said...

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

AKU SETUJU!

jaam said...

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah - istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

jaam said...

NARUTO!

KAU MANA ADA BLOG?. MERAYAU DAN MELEPAK JER KAT SIASAH NIH..

AKU ADA BLOG SENDIRI...
HUHU...

jaam said...

Teruskan Usaha.. aku nak ke bulan terus tinggalkan ko yang masih melukut ditepi gantang ni .. ha ha ha
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

APA YANG ADA KAT BULAN TUH?.
APA PUNYA MELALUT LAAA....

Anisotropic said...

dbulan teda manusia macam ko jaam.....

walupun teda apa2 dbulan, yg ptg teda org mcm ko......

ko ada blog???apa yg hebat sgt?hbtnya manusia bukan brgantung pada adanya blog ataupun yg sama waktu dgnnya, tapi khebatan pd pemikiran, idea, dan usaha sendiri....

jaam said...

dbulan teda manusia macam ko jaam.....

walupun teda apa2 dbulan, yg ptg teda org mcm ko......

ko ada blog???apa yg hebat sgt?hbtnya manusia bukan brgantung pada adanya blog ataupun yg sama waktu dgnnya, tapi khebatan pd pemikiran, idea, dan usaha sendiri....

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

APA PUNYA KOMEN DAAA....
LAWAK KEPALA LUTUT!

jaam said...

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com

AKU SETUJU!

jiwakacaw said...

hape kebende ntah jaam ni....pele hotak dh sengal agaknye...

jiwakacaw said...

yg wat 2 pn dipengerusikan oleh 'ustad' amno yg paling warak....no wonder laaaaa......

Nash Ar-Rawy said...

Blog

April 23
Unity Government ( Kerajaan Perpaduan/Rakyat )
Unity Government ( Kerajaan Perpaduan / Rakyat )

01 Speaker mengatasi kehakiman kerna beliau adalah Ketua Badan Perundangan yg menggubal undang-undang samada di dalam
State Assembly" ( Dewan Undangan Negeri ) maupun di dalam Parliament ( Dewan Rakyat ) seperti yang dijamin di dalam perlembagaan.
02 'Unity Governmen t" bermakna Satu Kerajaan Tiada Pembangkang. Semua parliamentarians adalah anggota kerajaan kerna elaun mereka
dibayar oleh kerajaan ( Rakyat ) bukan parti yang diwakili. Namun status dan identiti kekal seperti sediaada. Tiada sebarang perubahan dari segi
konsep dan prinsip perjuangan parti masing-masing. dan ianya bukannya menjadi 'Coalition Government" ( Kerajaan Campuran ) maupun 'National Front"
BN atau Pakatan Rakyat. Konsepnya berlainan samasekali sebab 'Unity Government" sebenarnya pada hakikatnya gugur BN, gugur Pakatan tegak RAKYAT
03. Tiada lagi wakil BN atau Pakatan. Semuanya adalah wakil rakyat Malaysia bukan lagi wakil parti. 'Mind -set " parliamentarians kena berubah kerna
tatkala mengangkat sumpah sebagai parliamentarians gugur habis pengaruh dan kongkongan kepartaian kerana semua anggota parliament dalam Dewan
Rakyat yang mulia ini adalah bertaraf sama sahaja ; yakni, ANGGOTA KERAJAAN ( PILIHAN RAKYAT ) yakni, selaku WAKIL RAKYAT BUKAN LAGI WAKIL PARTI
Justeru kerna, rakyatlah sebenarnya yang membayar elaun mereka dan yang pasti bukannya daripada sumber parti. Justeru itu, yang ada hanyalah Kerajaan Perpaduan
( Rakyat ) bukannya kerajaan Parti BN atau Pakatan.
04 Bukan parti yang bayar elaun parliamentarians tetapi kerajaan Malaysia( WANG RAKYAT ) . Justeru itu, di dalam parliament; tiada parti pemerintah
dan tiada parti pembangkang. Semua parti gugur dan ahli parliament semua parti tiada lagi terikat dengan parti masing-masing, BEBAS daripada sebarang
ikatan dan kongkongan parti( parti hanya digunapakat sewaktu pilihanraya sahaja ). Bila menang dan angkat sumpah selaku anggota parliament Malaysia;
automatis gugur parti dan element kepartaian dalam parliament justeru kerna semua sudah menjadi angota kerajaan perpaduan belaka , satu negara , satu warga.
Sudah bersumpah berkhidmat untuk rakyat tanpa mengira parti lagi. Bahkan bukan lagi boleh dianggap sebagai wakil parti kerna persidangan di Parliament bukan
lagi mesyuarat Bahagian atau Kawasn parti masing-masing. Tenyata di dalam Parliament; parti bukanlah kerajaan dan kerajaan bukanlah parti; tetapi kesemua parliamentarians adalah anggota kerajaan Perpaduan ( Rakyat ) bukan lagi boleh dinisbahkan sebagai wakil parti lagi.
05 Justeru itu, tiada perlu lagi ISA untuk tangkap pembangkang tanpa bicara , Akta Percetakan sekat akbar pembangkang, Akta Universit/Kolej sekat pelajar
sokong pembangkang ( Di Kedah, Perak, Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang amalan konsep gunapakai sekarang Umno/BN adalah pembangkang ) Kesuma
akta draconion ini dimansuhkan kerna di dalam dewan mengikut Konsep 'Unity Government" sudah tiada lagi parti pembangkang tetapi kesemua ahli parliament
pada hakikatnya datang dari rakyat , kepada rakyat, untuk rakyat; yakni untuk semua rakyat malaysia , mana ada parti lagi mengikut konsep dan sumpah selaku
wakil rakyat.
06 SEMUA PARLIAMENTARIANS ADALAH ANGGOTA KERAJAAN YAND DIPILIH RAKYAT SATU KERAJAAN (KERAJAAN PERPADUAN /RAKYAT )
THE PEOPLE'S GOVERNMENT NO MORE BN OR PAKATAN; Satu Negara, Satu Kerajaan dan Satu Rakyat ( Warga ) yang SAMA
07 'Wakil Rakyat BN' atau ' Pakatan' boleh kritik parliamentarians dari parti masing-masing dlm berhujjah kerna pada hakikat dan konsepnya
tiada lagi wujud parti di dalam Dewan Rakyat yang mulia ini. Justeru , nama pun DEWAN RAKYAT bukannya Dewan BN atau Dewan Pakatan.
08. PM bukanlah Presiden Parti di dalam Dewan Rakyat, tetapi PM rakyat Malaysia. Tiada lagi parti dan gugur-mansuh kepentingan parti dan element-element
kepartaian kerna yang ada hanyalah KEPENTINGAN RAKYAT,AGAMA DAN BANGSA : MENEGAKKAN NAFIDEENILLAHU DAN MEMERINTAH DUNIA DENGANNYA;
Nescaya bisa tertegaknya Insya Allah Hu Negara Baidatun Thoiyibatun Warobbun Ghafur( " Negara yang makmur , aman damai dan mendapat
kerehaan Allah Hu Ta'ala.
09. PSRM, SPR, Jabatan Pendafaran Negara, IGP, Peguam Negara, Hakim Negara, Pengarah Penjara, Audit Negara, Akauntan Negara, Ketua
Tulus Tentera, dalam 'Unity Government" bebas lepas daripada 'Ketiak" atau sebarang pengaruh PM sebaliknya diletakkan seratus peratus
dibawah kuasa Parliament ( DYMM Agong ) Justuru , ruang lingkup sistem pemerintahan negara dalam 'Uniy Government" Insya Alla Hu Ta'ala,
dengan petunjuknya bisa menjadi telus, berwibawa dan berintegrity tinggi kerna tiada amalan-amalan ' Bias" dan berkepentingan Kroni bisa
bertapak kerna PM ,Peguam Negara, Hakim serta pegawai tertinggi kerajaan sendiri bisa di bawa ke muka pengadilan ( Mahkamah ) jika berlaku korupsi, salah
guna kuasa dan penyelewengan tanpa sebarang imunity atau perlindungan politik . Rakyat bisa bicara bebas tanpa budaya takut ISA yag dipaksakan utk
menyambung talian hayat 'parti pemerintah' dan negara akan berkembang maju dan makmur insya Alla hu tanpa rasuah politik dan budaya kronisma.
Jika ada element yg mengancam negara bawa sahaja ke mahkamah terbuka atau dakwa bawah Akta Hasutan yg boleh bela-diri bukannay di cekup bawah
ISA yang ternyata zalim, primitif , tiada bertamadun dan ketinggalan zaman.
10. 'Unity Government" juga bererti ; Tiada lagi campur tangan PM ke atas kehakiman( Judisciary ), atau kehakiman ke atas badan perundangan/Legislatif
( Speaker ). tetapi berlakumnya ' Separation of Powers " secara teori dan praktis ke atas tiga cabang Pemisahan Kuasa iaitu : i] Judiciary (badan Kehakiman )
ii) Badan Eksekutif dan iii) Legislative ( Badan Perundangan ) 3 IN 1 yang kembali kepada yang maha ESA yakni KITABULLAH dan ASUNNAH.
THE ABSOLUTE LAW GIVER dan parliamen membolehkan AKta Hudud di perundangkan supaya HUDUD KISOS TA'AZIR boleh terlaksa kerana ' la ikro hafideen "
(Tidak ada paksaan dalam agama /" There's No Compulsion In Religion) Hudud just meant for the muslims only n non-muslim could be a abide to the present
civil Law.
Nash Ar-Rawy / 23.04.05
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )

SEMANGAT ' UNITY GOVERNMENT '

01 Nas : i) Ani'budullah wajtanibut thoghut ( Beriman dgn Allah dan menjauhi thoghut ) ... Al Qur'an
ii) Amal ma'ruf nahi mungkar ( Menyeru kepad kebaikan dan mencegah kemungkaran) asas perpaduan ... sumber Al Qur'an
iii) Tegakkan agama ( Ad-deen ) dan memerintah dunia dengannya kerna Islamu yaklu wala yakla alaiah
02 Pembelajaran mata pelajaran matematik dan sains menggunakan Bahasa Pengantar Bahasa Malaysia ( Bahasa Melayu )
sebagaimana peruntukan yang sediada dalam perlembagaan di samping memberikan kebebasan kepada Bahasa lain digunapakai
03 'Air Time' yang relevent dan sekukupnya diberikan kepada semua parti politik yang bertanding pilihanraya di dalam RTM melalui Ketua-Ketua parti menyatakan
dasar,agenda dan manifesto parti masing-masing secara adil dan saksama kerna RTM bukan milik mana-mana parti dan pembayar cukai kepada
kerajaan berhak untuk mendapat maklumat daripada semua pihak dengan maklumat yang jelas , betul dan tepat daripada mulut ketua-ketua
parti yang bertanding bukan daripada mulut parti lawan yang disogokkan dan yang dipaksakan.dengan fakta fitnah dan pembohongan.
04 'Air Time' yang releven dan adil untuk semua ketua-ketua kerajaan negeri iaitu MB dan Ketua Menteri untuk menyatakan dasar-dasar
kerajaan Negeri masing-masing untuk di nilai dan di justifikasi oleh rakyat kemudian secara adil melalui peti undi.
05 Siaran langsung keseluruhan sidang Parliamen dan Dewan Undangan Negeri dan siaran ulangan sepenuhnya tanpa sebarang'censorship'
supaya rakyat bisa saksi siapa yang tidur , siapa yang bekerja dan layak sebagai wakil rakyat mereka.
06 Untuk menghapuskan sebarang keraguan ke atas SPR dan ketelusan serta ketulusan semua pihak; CHAP JARI ( DAKWAT ) digunapakai,
semasa mengundi jika semua pihak jujur untuk hapuskan 'Pengundi Hantu" dan pendaftaran pengundi yang cukup umur dan layak secara " ON-LINE'
07 Majlis Syura Ulamak Negara yang bebas dariapada belenggu mana-mana parti politik yang terdiri daripada golongan ulama', profesyenal,
dan pakar-pakar seperti jurutera, hakim, doktor , peguam, intelektual , professor, saintis, researcher dsb yang diketuai oleh Mursyidul Am yang bertindak
sebagai ketua AL HISBAH yang bertanggungjawab langsung kepada Parliamen( DYMM AGONG ) bukan kepada PM atau Kabinet selaku PENGAWAL SELIA NEGARA ke atas
perjalanan pemerintahan berjalan secara telus, tiada salahgunakan kuasa, nepotisma, kronisma, korupsi dan penyelewengan dengan menerapkan
nilai -nilai sejagat dan universal sebagaimana yang dituntut dan diperintahkan di dalam KITABULLAH DAN ASSUNNAH sebagai ASAS
FUNDAMENTAL yang ternyata cukup sesuai dengan FITRAH semulajadi kejadian manusia. ISLAM UNTUK SEMUA ( RAHMATAN LIL ALAMIN ) tanpa mengira kaum, ras, etnik, agama, ideologi dan pegangan ; JUSTICE 4 ALL insya Allah by HIS GRACE.

Nash Ar-Rawy/23.04.09
( www.nashsisepuluh.spaces.live.com )
Email ID/ YM Chat : nasharrawy.nasser@yahoo.com






1:13 PM | Add a comment | Permalink | View trackbacks (0) | Blog it | Politics

jaam said...

سلام كامونتيڠ،

د ميجا ماكن د بهاڬين داڤور د رومه ايهندا يڠ ساي ماسيه ككال تيڠڬل برسام سدري كلاهيرن دولو، سلالوله ساي برسيمبڠ دڠن ايهندا ڤاسل ماچم - ماچم حال كهيدوڤن يڠ بياساڽ اكن ڤانس دان ڤنجڠ بيلا اياڽ برولمكن ڤوليتيك دان ڤرجواڠن.

تربارو ساي لونتركن كڤداڽ حجهان ڤارا علماء درڤد بوكو يڠ ساي باچ مڠناءي كأبسهن سأورڠ مسلم اونتوق حاضر دان توروت سام منجاوت دان ممرينته د دالم سبواه كراجأن يڠ بوكن اسلام.

ساي سبوتكن كڤد ايهندا باڬايمانا ڤارا علماء مڠمبيل بهاڬين چريتا نبي يوسف عليه السلام منجاوت جاوتن سباڬاي منتري كواڠن د دالم سبواه كراجأن شرك مصر كونو سباڬاي حجه اوتام دان ۏيتل يڠ ممبنركن ڤناورن اونتوق توروت ممبنتو ڤمرينتاهن بوكن نڬارا اسلام.

شرط ترڤنتيڠ يڠ منجادي ڤموتوس اياله جمڤوتن كڤد جاوتن ايت مستيله دالم كمولياان دان كقواتن. مريك ممينتا دان كيت برحق مموتوس، بوكن مريك. كمودين كيت تيدق دايكت دڠن شرط - شرط يڠ مڠهالڠ عنصور كعاديلن اسلام اونتوق دتڬقكن. ماسوق دڠن كمولياان سباڬايمان نبي يوسف دجمڤوت اونتوق توروت ممڤرسمبهكن كبيجقسنأن دان كعاديلنڽ ك اتس رعيت دالم ڤمرينتاهن ترسبوت.

ساي كموكاكن اونتوق مموقدمهكن ڤربينچڠن مڠناءي كراجأن ڤاكتن رعيت دان اونيتي ڬوۏرنمنت يڠ دچادڠكن سباڬاي الترناتيف كڤد كراجأن بن هاري اين سداڠ مراساي كڤديهن دهيمڤيت كمارهن رعيت يڠ ملاتا.

ساي ممبرانيكن اونتوق برحجه بهاوا سامادا بن اتاو ڤاكتن رعيت، كدوا - دواڽ بوكن درڤد جنيس نڬارا اسلام. مك منريما كراجأن مان ڤون، حجهڽ اد دان حجه ايت ترڤاكاي دڠن شرط كتات سباڬايمان يڠ دڬاريسكن أڬام ترسبوت.

سلمبا ساج ايهندا ممبري كومين. “يا، جك بن ماهو كيت برسام، مريك مستيله برسديا ممبريكن كيت جاوتن - جاوتن يڠ ڤنتيڠ يڠ كيت اكن لقسانكن ڤروڬرام اسلام د دالمڽ. بريكن كمنترين كواڠن دان كمنترين ڤنديديقن ميثلڽ. كيت نق جادي ڤي عيم مستي مريك تق تريما. جادي كيت مينتا اڤ يڠ ڤنتيڠ اونتوق كڤنتيڠن رعيت دان نڬارا. كيت بوليه برسام.“

ساي مميليقي باڽق چريتا مناريق د سباليق اڤ يڠ اندا تاهو مڠناءي ايهندا. كومينڽ د اتس بوكنكه منچتوسكن ڤرسوالن اين د بنق اندا، بوكنكه توك ڬورو لنتڠ منولق اونيتي ڬوۏرنمنت؟ بوكنكه توك ڬورو بيرڠ دڠن چادڠن توان ڬورو حاج هادي اين؟

بيار ساي باڬيتاهو اندا، ايهندا هيدوڤ دڠن حجه. ايتله ماكنن برخصية يڠ ممنجڠ دان ممبركتي عمورڽ. بيلا حجه أڬام ايت اد، باڬايمانا ايهندا اكن تولق منته - منته؟

جوسترو فهمي اين بهاوا ‘اونيتي ڬوۏرنمنت' يڠ دتولق ايهندا اداله جنيس كراجأن يڠ دفهمكن كڤداڽ اوليه ڤمبنتو - ڤمبنتو ايهندا يڠ برڤاكاين سربا تاهو. مريك سرونوك اونتوق ملاڬ -لاڬاكن د انتارا تڬنا دان تغه.

مريك مڽاڠك مريك تله ملاكوكن كبايكن، سداڠ تله سستله سڬالا اوسها مريك د سيسي توهن. سموڬ الله ممبالسا مريك دڠن كجاهتن يڠ مريك لاكوكن!

بوكنكه اندا داڤت ليهت باڬايمانا سماچم ايهندا مڠهنتم ‘كراجأن چمڤوران' بوكن اونيتي ڬوۏرنمنت؟ بوكنكه سلڤس ڤرتموان كورڠ سڤولوه مات برسام تغه، ايهندا تيدق لاڬي مڽرڠ. ارتيڽ سسواتو يڠ بارو دان ميقينكن تله دڤراوليهيڽ درڤد تغه. ايتله يڠ دسمبوڽيكن سچارا سڠاج درڤدڽ.

د مان ڤرڬي ڤمبنتو - ڤمبنتو ايهندا يڠ سست ڤكرجأن مريك ايت د سيسي توهن!؟ سموڬ الله ملاڬ- لاڬاكن د انتارا مريك ڤولا د دنيا اين اڬر مريك سڬرا برتوبة!

مودوس اوڤرندڽا سام. سلڤس ڤرتموان ايهندا دڠن علماء ڤاس د جقر 10 ببراڤ بولن لڤس، ايهندا منريما مذاكرة اتاو موقباله سلڤس برماتين منولقڽ. ساي دبريتاهو درڤد سومبر يڠ ديقيني، سستڠه ڤمبنتو ايهندا اين مڽومڤه سرانه كران كڬاڬالن مريك مڠكلكن ايهندا دالم سواسان كروه دان ڤانس دڠن تغه. مريك ڬاڬل سلڤس مريك يقين برجاي. الله مڠڬاڬلكن اوسها جاهت مريك.

ايهندا سأورڠ يڠ هيبت. انتارا كهيبتنڽ اداله ‘هوسنوزهن' دڠن سموا اورڠ. سموا اورڠ بوليه هيدوڤ د سكليليڠڽ. ڤمبنتو، ڤڠامڤو، ڤنچچاي دان سسياڤا ڤون. تولق بابي دان انجيڠ! توهن ممبالس اتس ڤكرجأن ماسيڠ - ماسيڠ.

ادڤون ڤڠحرمتن ايهندا ترهادڤ تغه، مك اي اداله ڤڠحرمتن يڠ ڬاڬل دڤراوليهي كچوالي اوليه ڤارا علماء. ايهندا سريڠ مموجي تغه. ساي ڤرنه مندڠرڽ مناقجوبي اوچاڤن تغه د ڤرليمين يڠ دباچڽ د دالم حراكه سداڠ ماس ايت سواسان ڤانس ايسو مذاكرة ماسيه ممونچق. سستڠه ڤمبنتو ايهندا مراسا ايري دان حسد سلڤس ڤڠحرمتن ايت ڬاڬل منمڤتي ديري مريك.

باڬايمانا مريك اكن ممڤروليهيڽ، سداڠ مريك هاڽ بلاجر أڬام سقدر ‘مي چلوڤ'، لالو مندعوا مريك ڤون علماء جوڬ دڠن اصطلاح - اصطلاح أڬام يڠ دحافل، بوكن دفقيهي؟

دنيا علماء اداله ڤنوه ديسيڤلين. تقوى اداله ديسيڤلين ترباءيق. تقوى اداله ميليق علماء، بوكن ميليق اورڠ يڠ مڠاكو علماء اتاو علماء ميني سكالي ڤون. كيت تيدق ممڤو مربوتيڽ كران اي اداله كورنياان خاص درڤد الله. كيت هاڽ ممڤو ممينتا درڤدڽ.

مڠهمڤيري ڤروسيس ڤميليهن منجلڠ مؤتمر ڤاس ننتي، اندا سداڠ مڽقسيكن اوسها درڤد ڤلباڬاي سودوت دان ڤنجورو، جاوه دان دكت اوليه سستڠه يڠ موڠكين ساج ساي صفةكن سباڬاي سكومڤولن ‘ڤجوڠ نفسو' يڠ ترسوسون اونتوق مميسهكن د انتارا علماء يڠ دسايڠي رعيت.

ايهندا دڬوناكن. اينله چالون رستوان توان ڬورو نئ عبدالعزيز! اينله چالون رستوان كلنتن!بوكنكه سبلوم ايهندا بيرڠكت ك مكه، بلياو سچارا جلس مڠومومكن اونتوق تيدق برڤيهق دان مڽاتاكن كاڠڬانڽ برسوارا، بيمبڠ اي مڠڬڠڬو ايموسي اهلي ڤاس د دالم كبيبسن مميليه؟

د مان ادب؟ د مان كستياان؟ د مان صفة مالو؟

ماسيهكه اندا ماهو هاڽوت دالم دنيا ڤوليتيك يڠ كوتور هتتا دالم ڤاس؟ جك بڬيتو، سايله موسوه اندا!

هتتڤ://نيكابدوه.ووردڤريسس.چوم

embunpagi said...

ap pnye bala la umno nk bwk ni...

jaam said...

sebab aku dah tahu siapa ko... ha ha ha !!! TUNGGUU!!!!
???????????????????????????????????

SATU MALAYA DAH LAMA KENAL DENGAN AKU, KAU JER YANG KETINGGALAN NARUTO.
KETINGGALAN ZAMAN. HUHU..

miekabo said...

Nah!!!
Ambik sebijik!!!
Duk puja dan agong-agongkan sangat undang-undang sekular....
kolonial @ penjajah buat undang-undang tu memang untuk umat Islam, bukan untuk agama lain...
memang untuk menghancurkan Islam, lagi sekali UNTUK ORANG ISLAM!!!!
British takkan senang-senang nak lepas tanah jajahannya pada orang camtu ajer....
org kita terpaksa setuju...
sape yek org kita yang terpaksa setuju tuh...
buka buku sejarah sekolah menengah...
dia tu la pejuang kemerdekaan kita....
DAN kesannya, sekarang la...
dah rasa....
sebab tu PAS berjuang utk tegakkan undang-undang Islam....
selain daripada undang-undang keluarga Islam sejak zaman Rasul lagi yang tidak ada cacat celanya...
bila ada percanggahan dari para ulamak, itu perkata biasa...
Ingat!!!
Ulamak adalah pewaris nabi....
Kata-kata mereka boleh menjadi fatwa...
sape dulu kata undang-undang ni dah tak relevan sekarang????
sekarang dah berlaku....
anak-cucu kita nanti camne plak???
apa pemerintah buat???
Umno.... Apa pembelaan anda pada agama???
Jawabnya: TAK ADA!!!

Bujang_AlFongsuri said...

seteruk2 teruk paklah xdak la sampai mcm ni..
tu la org UMNO, kalo dah pemimpin yang ko lantik x dak agama.. mcmana nak pimpin rakyat masuk syurga.
ptuihh!!!!

Naruto sensei said...

Jaam said

APA YANG ADA KAT BULAN TUH?.
APA PUNYA MELALUT LAAA....

---------------------------------

Tulah kecik2 suruh belajar asyik meniru je ko nih sampaikan bahasa kiasan pun dah tak reti bongong..

tulah kalau dah bengong yang ko tau copypaste.. jer lah aku tengok komen asal ko langsung takde Ilmu..aku tengok copypaste adelah kalo setakat ilmu tu ko ada baik takyah, aku boleh tengok kat blog sendiri ha ha ha ketinggalan Zaman .. patut la buta hati...Umno main kan Agama ko pun ko nak sokong lagi huhu memang buta hatilah ko JAAM.....Malula wei Satu Malaysia kenal konon.. ha ha

Ha ha ha mengaku satu Malaysia kenal ko ha ha ha !!!! angkat bakul sendiri

TUNGGU ada yang ternganga nanti... UMNO dah tak boleh selamat dah..
Berita terhangit akan datang...

TUNGGU!!!!!!!

Naruto sensei said...

jaam said...
NARUTO!

KAU MANA ADA BLOG?. MERAYAU DAN MELEPAK JER KAT SIASAH NIH..

AKU ADA BLOG SENDIRI...
HUHU...

=================================

Blog bodoh adelako macam la aku tak tau.. wei aku malas la nak layan orang gila talak macam ko.. ko tu yang tak kenal aku langsung .. buat apa aku nak kecoh ada blog ke takde.. bagitahu ko pun buang masa je nanti jadi pengacau je.. tu lah ko menyombong diri.. dalam komen konon2 baik orang PAS konon, last2 MUNAFIK SESAT!! Pencacai Umno yang menyamar
Ko tak tau malukan !! sebab bloger macam ko mana ada maruah..

Sebab tulah artikel orang ko Copy pun ko wat macam ko punya sendiri jer.. Aisehmen malu la..

Alahai MelayuUmno Layu jadinye..

Naruto sensei said...

Isu Agama Anak:
UMNO IBARAT PARASIT YANG MEMBUNUH UMAT ISLAM DIMALAYSIA.


Inila Penghinaan UMNO untuk Islam sendiri.. Konsep ONE MALAYSIA sebenarnya lebih membawa malapetaka kepada umat MElayu ISlam itu sendiri..

Sah dan terbuktilah bahawa UMNOlah sebenarnya menjadi kuda tunggangan Kaum kafir Harbi dari parti MCA,MIC dan Gerakan...

Setelah kalah dalam beberapa pilihanraya kecil baru2 ini banyak tuntutan penghapusan hak orang melayu untuk memberi ruang pada bangsa asing nampaknya berjaya dilakukan UMNO...

Bermulanya Konsep One Malaysia perkara pertama yang dilakukan ialah menghapuskan Kementerian Keusahawanan Dan Koperasi ( MECD )yang selama ini menjadi tali kepada usahawan2 melayu berpaut. Inilah hak melayu pertama di bawah One Malaysia dihapuskan...

Kemudian 30% ekuiti dalam 27 jenis perkhidmatan pun dihapuskan malah mendapat pujian melambung dari MCA.. itupun Mca tak berpuas hati lagi malah mencadangkan supaya dihapuskan terus ekuiti tersebut didalam semua perkhidmatan awam.. memang nampak sungguh UMNOlah menjadi Barua dan Anjing Mca selama ini..

Dan yang terbaru Isu anak memeluk Islam, memang menunjukkan UMNO memang akan mampus tak lama lagi kerana keputusan yang dibuat oleh kerajaan secara melulu tanpa mendapatkan pandangan dari Mufti amat mengejutkan.. Malah lebih memeranjatkan kerajaan mengunakan penasihat bukan Islam pula di dalam Isu ini...contoh Koh Tsu Kun dari Gerakan Dan S. Subramaniam pula dari Mic..

Merasakan di tolak teruk pengundi Bukan Melayu maka Kerajaan membalasnya dengan menghapuskan beberapa Hak Orang Melayu semata2 nak menarik Undi bukan Melayu dan Ahli Umno yang Bangang pun mematuhinya tanpa melihat apakah yang akan berlaku terhadap masa depan orang melayu nanti..

Itulah watak sebenar UMNO yang mempermainkan Islam .. Sebelum mendapat kuasa, bukan main Mufti di muliakan konon.. akhirnya apabila berkuasa para Mufti dicampak saja ke tepi barulah Dato Harussani nak melalak nak menyesal dah tak guna Dato UMNO memang begitu perangainya..

Sebelum Prk Bukit Gantang bukan main lagi Dato Harussani di pergunakan .. apabila kalah sahaja PRK bkt Gantang bukan saja Dato Harussani di tolak nasihatnya malah melanggar Fatwa Mufti dengan mengadakan Jom Heboh di Lumut.. Dato Mufti terima lah pembalasan Allah Kerana Bersekongkol dengan puak2 Munafik sebelum Ini.

Kalau sebelum ini Agenda IFC ditangguhkan oleh Pak Lah. Umat Islam haruslah berwaspada kerana kemungkinan di zaman Najib ini serangan IFC dijangka lebih hebat lagi akibat kelulusan kerajaan terhadap hal Agama Anak ini...

Bukankah salah satu tuntutan IFC adalah berkenaan Agama Anak ? Nampaknya IFC telah berjaya dalam percubaan mereka yang pertama.. Malah direstui pula oleh kerajaan Najib One Malaysia...

Itulah UMNO parasit yang menghancurkan Umat Islam Secara Api dalam sekam... Malah menjadi Guting dalam lipatan masyarakat Malaysia sejak dahulu lagi.

Wasalam

add said...

Malam tadi telah berlangsung PROGRAM PENJELASAN krisis di PERAK! program ini telah disertai oleh lebih kurang 250 orang dari sekitar negeri Perak, ianya adalah stu forum yang di buat secara interaktif. Program tersebut telah dianjurkan oleh National Press Club!


Saudara Rocky(Rocky's Bru) telah membuat sedikit ucapan pengenalan dan seterusnya moderator pada malam tu Tuan Syed Akbar (Outsyed the box) telah menjemput panel pertama Dato Shafee Abdullah untuk menyampaikan apa yang sebenarnya berlaku di negeri Perak mengikut lunas undang-undang.


Panel kedua, Dato Mohd Hafarizam pula telah menceritakan mengenai kronologi isu Perak dan panel terakhir pulak adalah Mr Nga Hock Cheh, beliau adalah ketua peguam DAP Perak.




Kira-kira lebih dari 200 orang yang menghadiri majlis tersebut terdiri daripada pelbagai fahaman politik yang berbeza, mereka dapat berdialog dan bertanya soalan secara langsung kepada panel-panel yan hadir pada malam tu.



Saya tak nak cerita kat sini apa yang mereka katakan semalam, anda boleh melihatnya dari blog Outsyed the Box dan blog A Voice


Biklah sekarang saya nak cerita apa yang saya nampak semalam dari kacamata saya, dari hujahan dan proses soal jawab semalam saya nampak yang pakatan pembangkang sudah kehabisan modal, malah saya juga telah difahamkan oleh pihak penganjur yang bekas MB dan adun sitiawan tidak mahu untuk menyertai acara ini!


Saya agak terkejut bila mendengarkan reaksi mereka ni, bukankah hari tu mereka dengan begitu kuat mengkritik BN mengambil kerajaan Perak secara haram? Kenapa bila kita ajak untuk berdialog dengan rakyat mereka tidak mahu menyertai pulak ya? Mengapa? Why?




Kerana mereka tahu yang mereka sudah kehabisan modal, mereka sudah tidak boleh nak pusing undang-undang untuk menghalalkan cara mereka, inilah hakikatnya, malah mereka telah menghantar seorang peguam yang dah agak berumur dan hujahan beliau juga lebih retorik, senang cerita lebih politik la!


Manakala pihak BN pulak telah menghantar Dato Mohd Afarizam yang telah bersedia dengan segala hujahan undang-undang dan fakta yang tak boleh disangkal lagi akan kesahihannya, saya nampak semalam penyokong pihak pembangkang semalam tidak agresif.


Malahan kehebatan Dato Shafee Abdullah dan Dato Hafarizam dalam menjawab keseluruhan persoalan kedua pihak dari aspek perundangan telah membuatkan masing-masing lebih faham akan situasi yang berlaku di Perak


Malah setelah kesemua panel menyampaikan hujahan mereka, saya nampak ianya telah membuka minda dari kedua belah pihak dan suasana di dalam dewan itu yang pada mulanya saya fikir akan menjadi panas telah berjalan dalam suasana harmoni, inilah saya katakan semangat Malaysia Boleh!


Akhirnya kebenaran terbongkar jua! Maka sudah dapat diketahui lah rakyat negeri Perak semalam bahawa tuanku Sultan Perak telah menjalankan amanah baginda dengan adil dan saksama!


Maka selama ini pakatan pembangkang telah membakar api yang palsu di negeri Perak, kenapa semasa 8 Mac 08 dahulu Bn boleh terima kekalahan dan membiarkan pakatan pembangkang menubuhkan kerajaan? Harus di ingat ya, pakatan pembangkang bukanlah satu badan politik berdaftar seperti BN.


Mereka telah meletakkan nama persefahaman mereka yang rapuh ini atas nama "Pakatan Rakyat" mereka tiada logo atau bendera seperti BN yang telah didaftarkan secara sah! Mereka ini ibarat macam sayarikat berlainan yang membuat 'joint venture' itu sahaja, tidak lebih dari itu!


Kenapa, apabila sudah berlaku perubahan kerajaan mereka tak boleh terima kenyataan bahawa mereka sudah tidak lagi mejadi kerajaan? Kenapa harus pakatan pembangkang membuat kacau bilau di negeri Perak yang tercinta ini? Kenapa? Why?


Penyokong mereka juga telah menuduh BN merampas di Perak ikut pintu belakang, apa? Pintu Belakang? Siapa yang kuat main belakang ni? Siapa yang tak reti nak jaga ADUN? BN atau Pakatan Rapuh? Salah siapa sebenarnya?


Tuduhan pembangkang bahawasanya BN telah membeli adun-adun yang telah keluar dari Pakatan Pembangkang adalah palsu dan tidak berasas sama sekali! Kalau dah tak reti nak jaga ahli dalam parti sendiri, orang lain jangan disalahkan!


Kepada Nizar dan Sivakumar, janganlah anda menjadi boneka kepada dua bersaudara itu lagi, saya sudah dengar sendiri rintihan dan keluhan rakyat negeri Perak mengenai keadaan yang berlaku sekarang ni! Mereka tidak menyukainya, mereka mahukan keamanan dan mereka risau akan keadaan ekonomi.


Sudah-sudahlah la tu, apa yang penting sekarang adalah kebajikan rakyat negeri Perak bukan? Kita sama-sama dahulukan kepentingan rakyat, dengan membuat keadaan kucar-kacir begini, tidak ada mana-mana pihak pun akan gembira, kamu dah perintah selama 11 bulan dahulu, maka sudahlah, 3 tahun lagi nanti anda boleh cuba memenangi semula hati rakyat negeri Perak!


Apakah Pihak Pemmbangkang fikir dengan buat begini rakyat akan simpati pada anda? Saya percaya jawapannya adalah tidak sama sekali, maka saya seru kepada pembangkang supaya hentikanlah sandiwara politik di Perak!


Tolong jangan libatkan kami rakyat negeri Perak dalam permainan politik kotor kamu wahai pihak pembangkang! Kami dah nampak dan sedar akan keadaan sekarang, janganlah sampai berlaku perkara yang tak diingini!


Sebelum mengakhiri bicara saya ini, saya berasa sungguh gembira semalam kerana walaupun pendapat politik kita berlainan namun atas semangat keMalaysiaan kita dapat menjalankan forum tersebut dalam keadaan aman damai.


Ibarat kata saudara Rocky, sebelum kita nak jadi satu Malaysia kita harus duduk satu meja dahulu dan bincangkan tentang masalah-masalah rakyat!


Tahniah kepada NPC terutama sekali saudara Rocky kerana telah mengadakan satu program yang amat efektif dan berkesan sekali! Juga diucapkan tahniah kepada moderator Tuan Syed Akhbar yang telah berjaya mengawal soalan-soalan panas dan dialog ini dengan begitu berjaya sekali!


Akhir kata ketiga-tiga panel telah mempersembahkan semalam, sekarang terserah pada rakyat untuk menilai mana yang baik dan mana yang buruk, sehingga kita jumpa di lain kali, sekian. Wassalam


Lihatlah betapa ramahnya MB Perak yang baru Dato Seri Dr Zambry, klik disini


Posted by Parpu Kari at 10:00 PM

kasturi said...

Ini la kesanny apabila pemimpin bukan dikalangan ulama @ ulama dan pemimpin tidak disatukan...

kite sebagai intelektual cari jalan penyelesaian. bukan menyalahkan antara satu sama lain dan mencaci.

antara cadangan saya sila rujuk dalam blog sahabat saya, seorang penuntu dari universiti alazhar ustaz Khairul Nizam bin Mat Hussin di alamat blog (http://hairulnizammathusain.blogspot.com/2009/04/draf-cadangan-penyelesaian-isu-saudara.html)

LanaBulu said...

Tahniah Najib dan tahniah kepada penjajah kerana telah berhasil meninggalkan kriteria yg lebih baik dari mereka. Sekali lagi tahniah. sudah terang lagi bersuluh siapakah g mahu mempertahankan ugamanya.

wak-labu said...

kerana kebodohan melayu berpecah belah - kaum kafir yang mendapat untung.

wak-labu said...

berpecah belah lah wahai orang2 melayu sehingga bangsa mu dijajah oleh orang kafir.

Muhamed Nasser said...

sapa kata takwa tu milik ulamak...?sapa kata....habaq mai sat...ngaji dulu...bagi khatam....baru sembang bab takwa.....habaq mai sat....ulamak mana yang dijanjkan SYURGA ALLAH....?melainkan RASUL2 ALLAH dan MEREKA yang dikehendaki ALLAH saja.JAAM....jgn matlamat manghalalkan cara....jgn berbicara sekadar meluah nafsu didada...semata-mata nak bagi sedap didengar telinga....INGAT ALLAH tau apa yang terbuku....di JIWA......

joe lenon said...

dah tau jahil lain kali bertanya jangan dok syok sendiri

miekabo said...

wak-labu said...
kerana kebodohan melayu berpecah belah - kaum kafir yang mendapat untung.

April 26, 2009 6:48 PM


wak-labu said...
berpecah belah lah wahai orang2 melayu sehingga bangsa mu dijajah oleh orang kafir.
-------------------------------------
Wak Labu,

ini bukan pasal org melayu yang berpecah belah la....

ini pasal akidah umat islam....

perjuangan bangsa akan sia-sia kalau Islam kita tolak ketepi...

yang dihitung di hisab diakhirat bukan sebab berpecahnya org melayu...

andai kata, kita semua org melayu bersatu, tapi dalam masa yang sama abaikan Islam, tolak Islam ketepi.... bangsa melayu tetap musnah juga....

wak, kalau kata umat islam berpecah sekarang aku setuju dan ada perkara perlu dibetulkan....
kalau org melayu berpecah, kita tak ke mana pun....

Janji Allah tetap sampai bila tiba masanya....

Cuba lihat politik dunia sekarang nih... mana satu negara yang mendokong semangat demokrasi dan nasionalime kekal selepas pendudukan british....

sebahagian/sebilangan negara bekas jajahan british adalah milik umat Islam...
Apa jadi dengan demokrasi mereka, tetap porak peranda....
Mengapa???

Mereka abaikan/lupa dengan Islam...

Ingat!!!
Islam penyatu umat....
umat Islam kena bersatu semula dan memperjuangkan Al-Quran dan Al-Sunnah dan mengamalkannya.

Bukan yang menerima sebahagian dan membuang sebahagian yang lain...

Maka, Islam itu tidak lengkap sepenuhnya... dan tetap akan gagal...

Berbalik kepada tajuk "Agama anak: Kabinet diminta kaji semula", banyak pihak minta kaji semula.

Undang-undang tu dah lama ada dalam perlembagaan....
Anak yang belum cukup 18 tahun tidak boleh menukar agama asalnya kepada agama lain...
Bagi mereka yang study undang2 tahu hal ni...

anakkancil said...

iNI LAH 1 DARI TANDA AKHIR ZAMAN YG NABI TERANGKAN KEPADA PARA SAHABAT...
hAL AGAMA DI URUS OLEH ORG YG TAK ARIF DLM BIDANG TERSEBUT YAKNI BUKAN AHLI AGAMA...
MAKA PADA HARI NI PAKAT TANGGUNG LAH SORANG SIKIT KEPADA SIAPA YG DOK SOKONG PEMIMPIN TERSEBUT...DOSA MEMURTAD KANAK-KANAK ISLAM..

Nash said...

salam..
woi jaam...ko ni pecacai UMNO asyik mnyemak je..dah la kopi pes,ulg lak bnde same.ko b'pegang la ngan atikel2 tu.ptut la sempit je pkiran org umno...dok mnujuk ko ade blog,xyah la wei...nyampah ku ngan ko ni.klu dah dasar umno,dah xlehwat pape dah..kras kepale..kloko pon ade ko ni..camni la org umno...

ni la umno...sggup jual agama demi politik..

Perawi said...

Semua agama adalah sama - One Msia Najib Razak

Perawi said...

Yang tak boleh tiada agama, refer rukun negara - Percaya kpd tuhan. Ada ugama okeylah. Kita tanam najib sebelah kubur altantuya

add said...

Ketika Pakatan Rakyat Selangor mempertikaikan kos lawatan teknikal penjagaan sungai dan industri batik ke Jakarta Dan Jogjakarta oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Dr. Khir Toyo pada 2004, akhirnya ludah mereka terkena muka sendiri. Semalam, Ketua Pembangkang Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim (BN Penaga) mendedahkan kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang membelanjakan RM 164 ribu untuk lawatan ke Medan membabitkan hanya 17 orang Delegasi.

Ini berbanding lawatan oleh Dr. Mohamad Khir ketika itu yang berjumlah hampir 60 orang, termasuk Pegawai Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Selangor, pegawai daerah, YDP Majlis dan para pegawai yang terbabit dengan pembangunan industri kecil dan sederhana di Selangor.Datuk Azhar dilaporkan berkata dalam DUN Pulau Pinang semalam, ”… saya juga hendak tanyalah mengapa jumlah yang dibelanja untuk lawatan ke Medan, Indonesia yang disertai seramai 17 orang menggunakan duit kerajaan negeri mencecah RM164,000 iaitu kira-kira RM9,000 seorang. Bukan jauh pun tempat itu, tapi ke Medan sahaja.”

Sekarang siapa yang membazir? Malah kita juga tertanya-tanya apakah tujuan lawatan ke Medan tersebut? Ramai rakyat Malaysia tidak akan tahu apakah yang boleh dipelajari dari lawatan ke Medan ini.

Bagi yang pernah ke sana Medan hanya terkenal sebagai tempat membeli belah, makan dan sesetangahnya mengatakan “perempuannya”.

Kita juga hendak mendengar pandangan Teng, Azmin dan Saari Sungip yang begitu berdegar-dengar mempersoalkan kos lawatan oleh kerajaan negeri Selangor sebelum ini tanpa melihat perincian (details sebenar).

jaam said...

EH KORANG NAK TAU TAK, HARI INI DALAM SEJARAH SIOT AKU DAN GENG AKU, RBF, GOMO, GARAMANIS, MEGAT PISAU DAN GAP TELAH BERJUMPA DENGAN PIMPINAN TERTINGGI PAS ATAU PARTI WEREWOLF WEH...EH AKU TAK NAK PANGGIL WEREWOLF LAGI LA LEPAS NI, BUKAN APA MASIH AADA YANG BAIK DALAM PARTI PAS NI...

MULA-MULA KITA JUMPA SEORANG JE, SAT LAGI 2 LAGI MAI JOIN..PERRGGHH, AKU MACAM TERKEDU KEJAP LA, MANA TAKNYA, BUKAN SENNAG NAK JUMPA PIMPINAN PAS NI, TERIMA KASIH KU UCAPKAN KEPADA FAIZAL YANG TELAH MENEMUKAN KAMI!

AKU TAK LEH NAK SEBUT LA RESTORAN APA CUMA KAT SUBANG JAYA, ITU SAJA AKU BOLEH CAKAP..HE HE HE..INI PERJUMPAAN TERTUTUP TAU!

MAKA ADA DARI KAMU SELAMA NI KATA KAMI SEMUA NIO PENIPU LA, BUAT FITNAH LA, NAH, HARI INI TERBUKTILAH BAHAWA PAS MEMANG SEDANG MENUJU KEHANCURAN! TERBELAH DUA YOU!

SATU GROUP ERDOGAN DAN SATU LAGI GROUP ULAMAK! APA KORANG MAU CAKAP SEKARANG? INGAT PARUKARI SENYAP TENGAH MENGANGKANG YA? NO WAY, I AM LOOKING FOR STORIES TO TELL, YOU KNOW? HE HE HE

MAKA KAMI PUN TELAH DIHIDANGKAN DENGAN PELBAGAI KISAH LA DARI 3 ORANG PEMIMPIN INI, AKU RASA MACAM NAK TERBANG PUN ADA TADI, YELAH MAN TAKNYA, SELAMA INI AKU MEMANG BERCAKAP BENAR TENTANG PAS!

KORANG TAU TAK? DEPA BAGITAU YANG MACAMANA AL JUBURI WAL LIWATI YANG AGEN YAHUDI TU MENGGUNAKAN HUSAM KUSAM AND DA GANG! MACAMANA MAT KUNYIT TELAH MERANCANG SEGALANYA DARI ZAMAN AWAL REFORMASI (BELAKANG KASI) DULU! WHAT? WOW! ISH ISH ISH!

DASYAT BETUL SI AL JUBURI PUNYA PENANGAN NI, DIA SUDAH MULA MELETAKKAN BENIH ERETAKAN DARI 10 TAHUN DULU BEB! TAKKAN LA KORANG TAK PERASAN? TULAH KORANG TAKSUB NAK MAMPOS! YANG SALAH NAMPAK PUN KORANG HALALKAN! KAN DAH HANCUR SEKARANG?

DARI GAYA MEREKA NI PUN, AKU TAU YANG DEPA NI TAU ANWAR SUKA MENGUNYIT! YELAHJ KITA ADA BINCANG HAL SUMPAH SAIFUL DAN LAIN-LAIN PASAL AGEN YAHUDI TU, MEREKA TAHU DIALAH PUNCA UTAMA PAS PECAH!

LAGI SATU HAL SI NIZAR AL BALACI WAL NAMRUDI NI, KEBANYAKAN ULAMAK DAH CAKAP KAT DIA JANGAN NAK MEMANDAI-MANDAI, TAPI SI SEPARUH CINA NI DEGIL, YALAH DARAH KOMUNIS MENGALIRKAN, SO MANA DIA NAK DENGAR CAKAP ULAMAK SEMUA!

DEPA DAH BAGITAU JANGAN MAIN ISU TANAH 999, BAHAYA! NANTI BOLEH BACKFIRE! TAPI SI NIZAR AL KURAPI NI MANA NAK DENGAR, DIA NI MEMANG SAH GILA KUASA, DEPA SENDIRI PUN TAKUT TENGOK DIA, MSA PART NI, AKU MACAM NAK TAKBIR SEKUAT SEKUAT HATI LA TADI, NAMUN AKU TETAP CONTROL MACHO! HE HE HE

ADA LAGI BANYAK CERITA LA YANG DEPA CERITAKAN TADI, TAPI PASAL DAH JANJI BENDA PERSONAL SANGAT AKU TAK AKAN CERITA KAT SINI LA, PARPUKARI PUN ADA KELAS LA, BENDA PERSONAL, AKU TAK MASUK CAMPUR LA!

CUMA PASAL ADUN MELOR NI AKU ADA MUSYKIL SIKIT LA, DENGAR CERITA DIA DAPAT PROJEK BALAK 6 JUTA, WALAWEI, BIAR BETUL, KATA ISLAM KUAT TAK MAKAN HAK RAKYAT? APA BENDA NI? PATUT LA EX WIFE DIA MINTAK 3 JUTA, JUTAWAN RUPANYA!

DULU AKU PERNAH CAKAP YANG NEGERI KELANTAN, BALAK DEPA DAH HABIS DI BAGI SMAPAI TAHUN 2015 OLEH SI KUSAM HUSAM NI, HANGPA TAK CAYA, LA NI HANGPA TENGOK SENDIRI, APA SUDAH JADI?

TAK CUKUP DENGAN TU, 3 PEMIMPIN PAS NI JUGAK ADA CAKAP YANG ANWAR AKAN MAKE SURE GOLONGAN ERDOGAN MENANG DALAM MUKTAMAR PAS BULAN JUN NANTI, ADUH, AL JUBURI WAL LIWATI, MANA KAU MASUK SEMUA HANCUR, PAS PUN KAU BALUN!

JANGAN TERKEJUT NANTI MASA PEMILIHAN MUKTAMAR NANTI ADA RAMAI YANG KENA KANTOI DENGAN SPRM LA, BUKAN APA AL YAHUDI WAL JUBURI NI DAH TABUR BANYAK DANA LA UNTUK CALON DIA...HE HE HE

DULU KATA UMNO YANG KUAT RASUAH! NI APA? BOLEH KIRA HALAL KA WAHAI TAKSUB NAK MAMPOS PUNYA PENGIKUT? PASAL AL JUBURI WAL KUNYITI NI KORANG SANGGUP TENGOK PAS HANCUR YA? HEBAT BETUL KORANG NI!

ITU LA PASAL AKU SELALU CAKAP, KORANG BUKAN IKUT HUKUM AGAMA PUN, KORANG IKUT HUKUM NIK AJIS YANG DI KERAH OLEH HUSAM KUSAM YANG DIDALANGI OLEH AL JUBURI WAL LIWATI! HANCUR LA PAS MACAM NI!

DAN AKU CUKUP SUKA BILA DENGAR TADI MEREKA MEMANG AKUI YANG MEREKA NAK JALANKAN MUZAKARAH DENGAN UMNO, NAMUN AKU TENGOK KALAU ERDOGAN DAN AL JUBURI TAK DI BENDUNG, MAKA TERKUBURLAH AKAN KEKUASAAN ULAMAK DALAM PAS!

SEPERTI AKU CAKAP DULU, AKU TAK MEMBENCI PAS, CUMA AKU AMAT MEMBENCI AL JUBURI DAN KAUM ERDOGAN SERTA PENGIKUT-PENGIKUT TAKSUB NAK MAMPOS! ITU AJE, AKU TETAP SAYANGKAN ULAMAK DI DALAM PAS, DAN AKU DOAKAN KEJAYAAN MEREKA....

BANGUNLAH WAHAI PENGIKUT PAS YANG MASIH ADA ISLAM DAN IMAN DALAM HATI, HALAU KELUAR LAH SI AL JUBURI WAL LIWATI DAN KAUM ERDOGAN DARI DALAM PAS, KEMBALILAH KE AJARAN ISLAM YANG SEBENAR, BUKAN CARA AL KUNYITI WAL YAHUDI ATAU HADHARI!

JANGAN LA ASYIK DOK MENUDUH UMNO TANPA MELIHAT DIRI SENDIRI YANG TERPALIT TAHI! INGATKAN PAS JE PARTI YANG BERSIH LA KONON, HMMM, DAH KALAU POLITIK TU APA BEZANYA! JANGAN MENIPU RAKYAT LAGI WAHAI ERDOGAN DAN AL JUBURI WAL LIWATI! KAMU ADALAH PEROSAK BANGSA, AGAMA & TANAHAIR

KITA MESTI BERPANDUKAN QURAN DAN HADIS!

MELAYU ISLAM HARUS BERSATU!

POST BY PARPUKARI.

Naruto sensei said...

Ha ha ha kelakar mana len caya cakaporang munafik nih huhuhu!!!

Satu je lah nak tanya ekeleh kalau betul lah balak kelantan dah habis kenapa sampai sekarang SPRM tak gegar?? kasi jawab sikit.. apasal lembu punya kes ribu2 saja boleh kecoh apasal tak balak juta2? konform tak jawab punya!! ha ha ha..

Nak bersatu boleh suruh pimpinan Umno ikut hukum Al-Quran dan Hadis dulu baru leh cerita... ha ha ha wakakkaak!!

jaam said...

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

NIK AJIH YANG KATA TU...

add said...

Dalam blognya itu, Nik Abduh yang juga timbalan ketua pemuda PAS negeri juga menghentam pembantu-pembantu bapanya yang didakwanya bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz pada mulanya menolak cadangan kerajaan perpaduan itu yang dibuat oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Kerajaan perpaduan yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu-pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga-lagakan antara Nikajis (Tuan Guru Nik Aziz) dan TGHH (Tuan Guru Haji Hadi)," tulis Nik Abduh.
“Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan-jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya.

"Berikan kementerian kewangan dan kementerian pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM (perdana menteri) mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama,” menteri besar Kelantan dipetik berkata dalam blog anaknya Nik Abduh.



Kesimpulannya disini ialah..,

Pertamanya,
-Nik Ajis mula memahami apa yg diusulkan dan maksud sebenar oleh Hadi Awang tentang "Unity Government".



Kedua,
-agak menghairankan apabila Nik ajis lebih berminat kpd Kementerian Kewangan. Timbul soal jawatan dulu dalam syaratnya. Bukan soal nak BN melksanakan Hukum Islam.


Ketiga,
-Nik ajis langsung tak berminat dgn jawatan Menteri Agama (Menteri di jabatan Perdana Menteri) yg memungkinkan PAS mengemukakan semua ilmu agamanya demi kebaikan umat Islam di Malaysia.


Keempat,
-rupanya selama ini Nik ajis memberi hujah berdasarkan skrip yg ditulis oleh "Tuan2 Penasihatnya".


Kelima,
-Nik ajis sedar yg majoriti kerusi Parlimen masih milik UMNO berbanding PAS dan PKR, sebab tu beliau tidak menntut kerusi Perdana Menteri.


Keenam,
-rupa2nya ramai "Ulama Mi Celup" disekeliling Nik ajis dan Pas sendiri.


Ketujuh,
-usaha melaga2kan Nik ajis dan Hadi Awang akhirnya gagal. Bukan kerja UMNO atau BN tetapi kerja "Ulama2 Mi Celup" PAS sendiri.


Kelapan,
-statement ni dikeluarkan sendiri oleh anak lelaki Nik ajis, bukan direka cerita oleh Utusan Malaysia atau seangkatan dengannya!


Kesembilan,
-kupasan isu ini diterbitkan oleh malaysiakini (yang pro-pembangkang) dan bukannya Utusan atau media prima !!

AMK RASAH said...

Benar ke Umno perjuangkan Islam & pertahankan Islam???

Isu: Umno-Jom Heboh-Mufti?
Ulasan dan penulisan isu di atas, sila lawati: http://amkrasah.blogspot.com

Terima kasihhh....Umno kian bengap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...