Thursday, August 14, 2008

Perluaskan kerjasama dalam negeri Pakatan - Salahudin

IPOH, 14 Ogos: Ketua Pemuda PAS, Salahudin Ayub berkata, usaha-usaha memperteguhkan kemenangan dalam Pakatan Rakyat ini harus diperluaskan dengan kerjasama lebih erat di kalangan lima buah negeri yang dikuasai, khususnya dalam soal pentadbiran dan ekonomi.

"Saya mencadangkan supaya negeri-negeri ini mewujudkan koridor kuasa PR bagi memperteguh urus tadbir kerajaan dan pengurusan ekonomi," katanya ketika memberikan ucaptama di Muktamar Dewan Pemuda PAS ke 49 di Stadium Indra Mulia dekat sini malam tadi
Salahudin juga berkata, antara kekuatan yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan untuk negeri ialah soal tanah dan agama yang mesti digemblengkan secara maksimum.

"Hasil bumi yang kaya ini mesti dimanfaatkan secara terancang untuk kebaikan bersama. Jaringan kerjasama ekonomi dan persefahaman politik mesti dibuat dengan segera.
"Saya menggesa supaya sebuah Jawatankuasa Pemandu PR di peringkat pusat diwujudkan supaya dasar-dasar kerajaan PR dapat diselaraskan, agihan sumber dan rancanganpembangunan bersama juga dapat diaturkan sehingga kita dapat menanganisekatan politik dan ekonomi yang dilakukan oleh kerajaan Pusat ke atas limabuah negeri ini.
"Jawatankuasa Pemandu ini perlu berperanan agar lima buah negeri PR ini menjadi satu ’Persekutuan’ yang saling bahu-membahu dalam mengekalkan keyakinan dan kepuasan rakyat," tegas beliau dalam ucapan itu.
Beliau juga meminta agar hubungan rakan-rakan PR mesti diperkukuhkan.
"Kita mesti menghormati dasar dan tujuan perjuangan rakan-rakan kita, tetapi dalam masa yang sama mereka juga harus menghormati kita. Jika kita saling mempersoalkan dasar orang lain, maka selagi itu pakatan ini tidak akan kukuh.
"Islam yang didukung oleh PAS tidak pernah menzalimi atau menganiayai sesiapa, termasuk bukan Islam. Bahkan, Islamlah satu-satu sistem pemerintahan yang telah terbukti memberikan keadilan kepada semua manusia seperti yang terakam dalam sejarah Khulafa’," katanya lagi.
Sehubungan itu, beliau mengarahkan kepimpinan Pemuda PR agar memainkan peranan penting kearah menganjak paradigma pemikiran rakyat untuk memahami dasar perjuangan masing-masing dan mencipta satu era baru yang lebih kondusif untuk kita bekalkan kepada generasi akan datang.
"PAS berdiri tegak dan teguh sehingga hari ini kerana perjuangan Islam yang dilihat dan diyakini konsisten, DAP terus relevan di persada politik kerana nilai dan prinsip social democrat, socialistic inclination yang dipertahankan, manakala PKR terus mara dengan slogan keadilan untuk semua.
"Saya mengajak pimpinan Pemuda PR melangkah ke hadapan dengan nilai sejagat perjuangan ini serta membuktikan kepada Malaysia dan dunia bahawa kita mampu merealisasikan citi-cita perjuangan kita dengan penuh tanggungjawab.

"Saya tidak rela untuk terperangkap dan terjerumus dalam jebak dan konflikpermusuhan yang tak kunjung sudah yang mengheret kita Pemuda PR untukterus bersangka buruk dan membiarkan minda rakyat terus dibelenggu olehmomokan dan persepsi PAS dengan Islam yang ganas serta DAP dengan sikapchauvanisnya atau parti perkauman Cinanya.

"Telah sampai masanya kita Pemuda PR memulakan era baru dengan menamatkan konflik ini secepat mungkin," tegas beliau.

Katanya, segala konflik diantara mereka tidak akan dapat diselesaikan denganhanya mengambil perhitungan politik puak dan perkauman, sentimen untung rugipilihan raya semata-mata tetapi cara yang lebih bijak dan bertanggungjawabperlu diterokai.

"Gelanggang ilmu, persada pengetahuan dan pentas diskusiintelektual mesti disuburkan untuk kita mencambahkan politik berasaskan ilmu(k-politic) bagi kita mewajahkan semula perjuangan PR yang lebih menyakinkan.Politicians think for the next election, statesmen think for the next generation," kata beliau.

3 comments:

bn@umno said...

bengap punya salahuddin ayub. TGHA kan dah buat kenyataan bahawa PAS akan keluar drpd pakatan Rakyat dan menyertai BN jika Pakatan Rakyat gagal melaksanakan undang-undang berlandaskan islam.Jadi isu nak bekerjasema antara negeri di dalam pakatan rakyat sudah tak timbul lagi.PR sudah terang-terangan sedang menuju kehancuran pun masih tak sedar lagi.susahlah nak ajar orang yg bengap seperti pemimpin PAS ni.

bn@umno said...

penyokong PR,

Nasharuddin berkata dasar perjuangan PAS yang berpaksikan Islam menuntut dakwah diterapkan kepada semua yang masih belum memahami apa itu Islam yang sebenar.

“Kalau kita boleh bersekutu dengan DAP yang menentang Islam dari dulu sampai sekarang dan dengan PKR, mengapa kita tidak boleh dekati Umno?


Petikan di atas dipetik drpd ucapan Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa di awal ucapan beliau sempena mesyuarat pemuda PAS di Ipoh semalam.Kalaulah kenyataan seperti di atas boleh keluar drpd mulut Timbalan Presiden PAS sendiri, maka tak mustahil PAS akan menyertai Umno.

M.Sulaiman (utohkacil) said...

Jika PAS keluar dari PR, PAS tidak akan mauk UMNO yg dah BUSUK itu.

UMNO sudah sampai ke penghujung jalan. BN sudah lumpuh.

Talian hayat BN(UMNO) hanya bergantung kpd Sabah dan Sarawak.

Hari ini rakyat Sabah dan Sarawak sudah sedar bahawa mereka telah ditipu oleh kerajaan BN(UMNO).

Pada PRU13 nanti kita akan melihat pertukaran kerajaan BN ke PR dgn sokongan penuh oleh rakyat Sabah dan Sarawak yg bijak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...