Tuesday, August 12, 2008

Hanipa tidak setuju umat Islam 'serang' forum

KUALA LUMPUR, 12 Ogos: Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS, Mohamed Hanipa Maidin mengambil sikap berbeza dengan beberapa pemimpin PAS dan juga NGO Islam yang lain dalam isu forum anjuran Majlis Peguam Malaysia bertajuk "Memeluk Islam".


Bagi beliau, ulama dan intelektual Islam terlepas peluang untuk berdialog secara langsung dan terbuka dengan golongan bukan Islam melalui forum ini.

Bagi beliau, intelektual Islam sepatutnya mengambil peluang ini untuk berdebat secara sihat dengan orang bukan Islam berkaitan isu "memeluk Islam" ini bukannya "menyerang" forum itu.

Beliau mahu intelektual Islam menerangkan kedudukan Islam dengan jelas kepada mereka dan bukannya bersifat opologetik dalam isu ini.

Baca sepenuhnya tulisan beliau dalam Bahasa Inggeris melalui blog beliau di sini.


http://peguampas.blogspot.com/

Sementara itu, Pemuda PAS sedia menjadi perantara untuk membolehkan Majlis Peguam berbincang secara tertutup mengenai apa-apa isu mengaitkan Islam dengan badan-badan Islam.

Ketuanya, Salahuddin Ayub menyatakan kesediaan untuk menjadi perantara bagi membolehkan dialog dan perbincangan dilangsungkan dengan tokoh ulama, mufti dan cendekiawan Islam khusus bagi membincangkan perkara-perkara sensitif berhubung Islam dan ajarannya.

"Majlis Peguam boleh menyenaraikan isu-isu yang mereka perlukan penjelasan yang mungkin dianggap sensitif tetapi masih boleh dibincangkan secara akademik dan tertutup," jelas Salahuddin.

19 comments:

BOYOT said...

Tidak Setuju...?

"Rumah dah siap, Tukul dan Pahat masih berbunyi"

Sepatutnya perkara ini awal-awal lagi ditangani...

http://boyot-2u.blogspot.com/

melayu_sedar said...

try lalu..........

bn@umno said...

tengok rata-rata org yg membuat bantahan forum anjuran Majlis Peguam Malaysia tempoh hari adalah dikalangan pemimpin PAS dan Keadilan di samping penyokong fanatiknya sekali.Mmg bodoh betullah pemimpin PAS dan Keadilan ini yg mempunyai pemikiran yg cetek dan pentingkan diri sendiri.Bukankah dgn cara buat bantahan yg sedemikian akan merosakkan imej negara kita di samping peniaga yg menjalankan perniagaan berdekatan juga terjejas.Malah dalam bantahan tersebut telah menyebabkan sedikit rusuhan telah berlaku, sebab tulah tak heranlah kalau PR ini mmg diberi nama Parti Rusuhan.Kalau teringin sangat nak membuat bantahan, sepatutnya ia perlulah diadakan secara aman atau secara perbincangan dan bukannya dgn membuat rusuhan.Bengap dan bodoh punya pemimpin PR dan pencacai PR yg hanya tau buat rusuhan saja memanjang.akhir sekali akan menjejaskan imej negara Malaysia itu sendiri.Di sini aku ingin tanya kepada pencacai PR, adakah rusuhan adalah satu cara yg digalakan dalam perjuangan PR?ataupun pemimpin PR yg menyuruh korang merusuh jika berasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara?bodohhhhhhhh.geram sungguh aku.

abe MIE said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

bagus. idea teragung pada masa ini. syabas buat lawyer PAS.

Takbir...

bn@umno said...

Aku sarankan kepada kerajaan supaya dakwa je semua pemimpin PR dan pencacai PR yg mengadakan demonstrasi gila yg diajurkan oleh pemimpin PR yg tak ada kepala hotak tu termasuk pencacai PR sekali kerana kesalahan berdemonstrasi tanpa permit kalau boleh sumbatkan semua mereka kedalam penjara sungai buluh dan dakwa mereka di bawah akta ISA supaya menjadi pengajaran kepada pemimpin PR dan pencacai PR yg lain supaya tidak mengulangi perbuatan yg boleh merosakkan nama baik negara tu.

bonzer said...

Assalamualaikum....

Jerat tak lupa pelantuk tetapi pelantuk sering lupa jerat.
Jerat yang di pasang telah mengena.

Yang berkuasa dalam kerajaan sekarang ialah BN.Kerajaan BN boleh membenar dan menghalang sesuatu forum atau ceramah yang hendak di buat. sekiranya ianya tidak mengugat kestabilan negara FORUM itu boleh dibuat.Semuanya terletak di tangan BN.

Soalnya mengapa ianya tidak di halang sebelum orang ramai datang menyerang forum itu.

Pemimpin-pemimpin politik yang terlibat dalam kancah ini sebenarnya mereka telah masuk kedalam jerat yang di pasang.

Saya setuju Majlis Peguam Malaysia berdialog dengan Pemimpin Islam yang mahir dengan islam sepertimana cadangan Saudara Hanipa.

Berhati-hati sebelum bertindak.

bn@umno said...

Jgnlah menuduh kerajaan BN yg bukan-bukan kononnya kerajaan telah memasang jerat padahal demonstrasi tempoh hari tu langsung tak ada kena-mengena dgn kerajaan BN.cuma demonstrasi yg dianjurkan, disebabkan oleh sikap KEBIADABAN pemimpin PR yg ingin menunjuk-nunjuk kononnya merekalah memperjuangkan Islam tapi secara tidak langsung ia telah mencalar nama PR itu sendiri :-> kerana dgn menganjurkan demonstrasi ia telah menganggu ketenteraman awam dan memberi persepsi kurang baik terhadap orang awam bahawa PR ni hanya tahu membuat demonstrasi saje apabila berhadapan dgn masalah.Aku yakin skg ni, orang ramai semakin hari semakin tidak yakin dgn perjuangan PR yg hanya tahu demonstrasi saje.

bonzer said...

PUTRAJAYA 11 Ogos-Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi amaran kepada semua pihak termasuk Majlis Peguam supaya tidak lagi menganjurkan forum terbuka menyentuh sentiviti kaum dan agama pada masa depan. Utusan Malaysia

antihusam@yahoo.com said...

inilah lawyer PAS yang paling bodoh.
dah habis org bantah dan demo baru nak menyibuk bagi pendapat. nak tunjuk pandai tapi bodo.
dan mcm biasa - kesukaan beliau ialah menyanggah pendapat Tuan Guru Presiden...sebab dia lagi pandai dari TGHH.

http://antihusam.blogspot.com/

bonzer said...

KUALA LUMPUR 11 Ogos - UMNO Cheras mahu Menteri di JPM, Datuk Zaid Ibrahim meletakkan jawatan ekoran sikap berdiam dirinya berhubung tindakan Majlis Peguam menganjurkan forum yang membangkitkan kemarahan umat islam di negara ini. Utusan Malaysia.....

abukhalis said...

salam. saya setuju pemuda PAS tampil untuk jadi orang tengah BAR dan ulama Islam utk bincang isu yg berkaitan. Tp saya rasa pelik, kenapa kini baru nak mengatur langkah. Isu yg dibawa oleh BAR tu dah lama terpendam. Ini pengajaran bg PAS. Bukan dah jdi mcm ni baru ada idea nk tampil ke depan. PAS kena berpandangan jauh ke depan dalam menangani sebarang isu Islam dgn bukan Islam di negara ini. Buku 'fiqh minoriti' oleh yusuf qaradhawi amat elok dirujuk.

Fidaiyyin said...

ASSALAMUALAIKUM WBT...

DALAM ISU YG INI PULA,SAYA LEBIH MELIHATNYA SEBAGAI TINDAKAN BELAKANG TAKBIR OLEH UMNO..SEKALI LAGI ISU ISLAM DAN KETUANAN MELAYU SEDANG DIMAINKAN...

DEKAT-DEKAT NAK PRK PERMATANG PAUH INI, TIBA-TIBA MUNCUL PULA ISU INI DAN UITM YG DICADANGKAN BUKA KUOTA 10% KPD BUKAN BUMIPUTERA...

PERKATAAN KETUANAN MELAYU DAH SINONIM SEBAGAI TRADEMARK UMNO...JELAS DAN HAKIKI!

INI SEMUA MOBILASI NAK MELONGGARKAN IKATAN PENYOKONG2 PR DAN RAKYAT KESELURUHANNYA.

JANGANLAH KITA SEKALI LAGI PENING-PENING HAL BEGINI.TAK PERLU TERKEJUT.KESILAPAN INI DATANG DARI PEMERINTAHAN 50 TAHUN BN. UMNO PUN TAK PANDAI NAK JAGA ISLAM TAPI LEBIH UTAMAKAN MELAYU...KENA INGAT, KERANA ISLAM MELAYU KUAT...JIKA KERANA MELAYU, MACAM NI LAH JADINYA...

KEKUATAN MELAYU KERANA ISLAM, BUKAN UMNO...

kp cht ibol said...

1-Dato' naina marikan dan Jais (GPMS) tu bukan orang bn@umno ka???
2-Ramai orang yang pakai baju UMno dalam perhimpunan tu, bukan orang bn@umno ka???
3-orang Pekida yang hadir tu semua orang Pas@Pkr ka???
4-Mahaguru silat & ramai anak buahnya yang turut serta tu semua orang Pas@Pkr ka???

abdrahim kassim said...

Sdr. Pengarang,

Inilah akibatnya terikut-ikut rentak yang dimainkan oleh UMNO. UMNO memang suka kalau hari itu jadi kacau. Itu pun dia dah sebut-sebut pasal ISA.

Saya percaya kalau hari itu jadi kacau, bukan penganjur forum sahaja yang kena ISA tetapi dia akan angkut banyak lagi. Silap-silap Anwar Ibrahim pun dia orang akan angkut. Pengalaman yang lepas semacam tidak jadi pengajaran.

Majlis peguam pun satu. Masa orang tengah sebuk-sebuk nak pilihanraya Permatang Pauh inilah baru dia nak buat foram yang sensitif itu.

Mereka hanya nak puaskan hati mereka sahaja kalau dapat bantai Islam. Cuba buat forum betul-betul secara ikhlas dan bukannya nak cari publisiti murahan.

Islam tidak tandus dengan jalan penyelesaian. Kalaupun berlaku kelemahan hanya kerana kurangnya penelitian pihak kerajaan sahaja.

Saya cadangkan lepas ini pihak badan-badan Islam yang anjurkan forum seperti itu dan kemudian panggil mereka-mereka prajudis sangat kat Islam tu. Suruh mereka kemukakan hujah dan rasa tidak senang hati mereka itu.

Kalau sudah dapat jawapannya, lain kali jangan timbulkan lagi isu-isu yang sensitif itu.

Cuba masing-masing pihak, baik kerajaan atau NGO berasa bertanggung jawab sedikit pada negara bagi memelihara keharmonian hidup berbilang bangsa i

Pewaris Melayu said...

kalau dah gelumang dengan dap,
terjun parit pon pas sanggup

bn@umno said...

pewaris melayu

jgn risau, berita terkini PAS dan TGHA telah membuat kenyataan bahawa PAS akan keluar drpd Pakatan Rakyat demi islam.Jadi di sini, isu PAS dan DAP bekerjasama sudah tidak timbul lagi.Isu yg menjadi perbualan kita skg adalah bilakah PAS mahu keluar drpd PR dan menyertai BN?Itu persoalan yg sedang menjadi tanda-tanya. hahhahahha

irfandina said...

salam...

saya sama sekali tidak bersetuju dengan kenyataan hanipa maidin...soalnya kenapa hanya sekarang baru berani hendak mengeluarkan kenyataan...tidak lain dan tidak bukan beliau ini hanya ingin mengambil kesempatan meraih publisiti murahan menjelang muktamar pas....

kalau inilah contoh sikap yg ada pada pemimpin atasan maka apa lagi yg boleh diharapkan oleh umat islam????

saya amat bersimpati dengan yb zulkifli noordin kerana pada hari ini beliau kelihatannya menjadi kambing hitam akibat demontrasi pada hari tersebut...

apapun tahniah diatas keberanian luar biasa yg ditunjukkan oleh yb zulkifli nordin kerana sanggup berdepan dengan risiko diambil tindakan oleh parti pkr sendiri...

sepatutnya inilah sifat yg harus ada pada pemimpin islam...tidak gentar berdepan dengan risiko serta berani mengenepikan kepentingan politik apabila timbul isu yg melibatkan kepentingan umat islam....

kepada rakan2 yg lain...berhentilah menyalahkan antara satu sama lain apabila timbul permasalahan seperti ini...kenapa tidak kita menunjukkan kesatuan ummah dengan kita semua bersatu serta mengenepikan fahaman politik apabila timbul isu2 seperti ini...

cuba lihat apa komen2 yg dibuat oleh pemimpin bukan islam sama ada dari bn atau pun pr (mca/gerakan/dap/pkr)...semuanya menentang keras demonstrasi yg diadakan pada hari tersebut...hinggakan ada pemimpin dap mahukan supaya para penunjuk perasaan tersebut dihukum dibawah akta ISA....

tidakkah kita semua masih lagi gagal untuk melihat kesatuan mereka apabila timbulnya isu2 yg berkait rapat dengan kepentingan golongan mereka?????

renung-renungkanlah....

TokbatinSenoi said...

sdr irfandina.

Apa yand nak direnung renungkan lagi!, sememangnya kerja2 orang2 politik.

utohkacil said...

sdr pewaris melayu,

kenapa tidak perjuangkan nasib P.Batu Putih yg di rampas oleh cina Singapura.

Kenapa tak selamat kan 'Iskandar Malaysia' dari di takluki oleh cina Singapura?

Sekarang sya nak lihat anda memperjuang kan Pulau Pisang dari di jajah oleh cina Singapura.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...