Monday, July 14, 2008

Debat Anwar - Shabery esok akan jadi tumpuan negara




KUALA LUMPUR: Siasah mengutip beberapa pandangan berhubungan perdebatan antara Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Sri Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek yang bakal berlangsug 15 Julai depan.

Perdebatan tersebut dijangka akan mendapat perhatian seluruh negera berikutan isu yang bakal diketengahkan adalah mengenai kenaikan harga minyak selain faktor pendebat yang merupakan tokoh besar dalam politik tanah air.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir menyifatkan perdebatan itu adalah satu perkara yang baik sekiranya matlamat sebenar dicapai atas apa yang berlaku di negara ini.

Kata beliau, kedua pendebat harus fokus ke arah isu itu (kenaikan harga minyak) dan bukan menuju ke arah yang lain.

"Kritikan yang rasional diperlukan untuk membincangkan perkara yang didebatkan." kata beliau.

Perdebatan Anwar Shabery bakal berlangsuung di Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur 15 Julai nanti pada jam 9 malam dan akan disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen.
Menurut Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution, perdebatan tersebut wajar dan patut dilaksanakan secara langsung untuk membolehkan semua rakyat menyaksikannya dan mendengar hujah kedua pihak.

Bahkan beliau menyifatkan menyiarkan perdebatan itu secara langsung memberi keadilan kepada semua pihak.

Selain itu beliau juga yakin moderator yang akan mengendalikan perdebatan tersebut, Datuk Johan Jaafar akan berlaku adil di hadapan 200 jemputan yang menyaksikan di DBP dan juga seluruh rakyat Malaysia.

Bagi pengerusi BBC Negeri Perak, Khalil Idham Lim perdebatan itu jika disiarkan secara langsung untuk memberi kesan kepada rakyat Malaysia untuk menilai dakwaan dari pihak pembangkang serta kerajaan.

"Biarlah rakyat yang menilai sendiri akan apa juga keputusan perdebatan itu nanti,satu tindakan yang amat positif," katanya mengulas ringkas kepada Siasah.

Naib Ketua Puteri UMNO, Rasnah Abdul Rasid Shirlin turut positif dengan perdebatan itu dengan menyifatkannya sebagai amat baik kerana akan memberi peluang kepada kedua pihak untuk berhujah.

"Rakyat dapat menilai sendiri di akhir perdebatan itu setelah memberi peluang serta ruang yang cukup kepada kedua pihak.

"Segala perkara akan terungkai dan juga peluang kami untuk melihat dan mendengar apa yang akan dicadangkan oleh Anwar nanti. " kata beliau.

Sementara itu Anwar yang pada awalnya mahu berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi berharap agar siaran lansung itu tidak akan dibatalkan oleh pihak kerajaan.

Antara perkara yang akan diketengahkan dalam perdebatan itu ialah mengenai cadangan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak.

Debat itu adalah di bawah tajuk ' Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak '.

74 comments:

TokBatin said...

Takut SiSabgi ni minum sop je nanti, SiAnuor makan tulang dengan daging. hehehe hahaha kekeke kikiki.

kayemsee said...

betul ker shabri tu...takut nanti berpeluh bontot nak menjawab..hahaha

bn@umno said...

baguslah, aku nak tengok DSAI malu.hahahaha

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
umisa said...

besuk tau lah si saberi langit tinggi ke rendah, jgn sampai peluh punggung

benci bn@umno said...

ajar saberi skit..baru setaun jagung nk tunjuk terer..hehe ketar2 aku rasa nanti dia tuh..

utohkacil said...

Dah tentu batal punya le!

Mane berani BN(UMNO) berdebat terbuka ngan parti lawan, siar kat tv pulak tu!

Mesti deme ada alasan untuk batalkan last minit.

bn@umno said...

DSAI hanya berani mencabar Shabery shj tapi kenapa tak berani utk berdebat dgn Najib atau AAB ke?mungkin DSAI takutlah kot.DSAI mmglah pengecut yg takda 'bola'.

utohkacil said...

Mr flip flop akan buat kenyataan:

"Buang mase dan tak ber faedah!, ada lah lebih baik tumpukan masa dan tenaga untuk perbetulkan UMNO yg dah nazak ni."
"Kenyataan ini saya buat atas dasar kepentingan parti dan rakyat".

umisa said...

Berikut ialah tulisan Anwar di laman blognya.

Saya keberatan ikut serta dalam debat tersebut kerana hanya melibatkan Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek. Saya telah mencadangkan supaya PM Abdullah atau Timbalan PM Najib atau kedua-duanya menyertai debat tersebut.

Walaubagaimanapun jika mereka keberatan, inshaAllah saya bersedia. Saya perlu menjelaskan kaedah perlaksanaan cadangan Pakatan Rakyat menurunkan harga minyak. Perkara tersebut telah dibincangkan dalam mesyuarat pimpinan Pakatan - PAS, DAP dan KeADILan di rumah saya minggu lalu. Saya telah meminta Sdr Saifuddin Nasution merundingkan prosedur debat.

InshaAllah..kita nantikan 15 Julai ini.- 7/7/2008

umisa said...

Kaedah Anwar turunkan harga minyak diumum pada debat dengan Menteri Penerangan pada Selasa

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kaedah beliau bagi mengurangkan harga minyak akan diumumkan pada Selasa ini semasa debat beliau dengan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

"Bukan nak turun sama harga (minyak) dengan Venezuela (RM0.16 sen)tapi turun sekurang-kurangnya agar rakyat boleh hidup. Kita bukan janji kosong, takbur atau bohong untuk mengatasi masalah ini," katanya pada satu ceramah di Seremban Khamis malam.

Katanya kerajaan Barisan Nasional telah menyalah urus ekonomi sehingga rakyat dibebankan dengan harga minyak dan barang.

"Negara ini hendaklah diselamatkan untuk faedah semua rakyat. Ini soal kita, bukan soal masa depan Anwar," katanya.

Bernama melaporkan mengenai debat itu, Anwar berkata setakat ini beliau tidak tahu sama ada ia akan diteruskan atau tidak.

"Ada kemungkinan tidak jadi tapi saya harap debat ini diteruskan," katanya.

Debat itu dianjurkan oleh portal berita AgendaDaily diberi tajuk "Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak" dijadual berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka.

Anwar sebelum ini dilaporkan pernah berjanji akan menurunkan harga minyak sebaik sahaja jika partinya membentuk kerajaan.-

peon pencen said...

Nampak sangat pendek akal si bn@umno ni ada ke katenye DSAAI tak berani lawan DSAAB atau DSNTR?

Jangan2 dgn YB Shabri Cheek ni pun DSAAB tak berani suruh dia lawan. Arah di batalkan berani le dia buat. Orang UMNO mana de berani berdebat secara terbuka dan live on TV?

Jamaludin said...

Blogger bn@umno said...
DSAI hanya berani mencabar Shabery shj tapi kenapa tak berani utk berdebat dgn Najib atau AAB ke?mungkin DSAI takutlah kot.DSAI mmglah pengecut yg takda 'bola'.

Dah lah tu BN@UMNO...memang awak ni kurang membaca..kan ker Anuar dah ckp yg die mahukan mangkuk hayun 2 ekor tu..."Saya keberatan ikut serta dalam debat tersebut kerana hanya melibatkan Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek. Saya telah mencadangkan supaya PM Abdullah atau Timbalan PM Najib atau kedua-duanya menyertai debat tersebut.
Walaubagaimanapun jika mereka keberatan, inshaAllah saya bersedia."
Kalau asyik bace utusan meloya dan berita hairan dan tengok pulak tv3suku..ni lah jadi nyer....

Yanaam said...

Anwar ponteng temuduga dengan polis hari ini. Dia akan ditangkap polis dan debat terpaksa dibatalkan atau ditangguh ke stau masa yang akan ditetapkan kemudian.

Siapa yang takut ? Shabery atau Anwar ? he..he..he..

abe MIE said...

salam...

semua orang tak sabar nak lihat debat.. boleh jadi anwar buat hal kali ke-2... tak hadir? dia tu, kan kaki pembelit...

kalau dia hadir, anwar kena sediakan jawapan kepada soalan bukan buat soalan... agak sukar juga. lagipun isu liwatnya pada hari ini - 14.7.08 (ISNIN) sampai petang polis tunggu batang hidungpun tak nampak. wakil dihantar buat apa.

apapun, besok kita lihat antara realiti dengan fantasi. kalau benar ada cara untuk turunkan harga minyak, bagaimana? anwar ada jawapan.

abe MIE takut kalau anwar tidak hadir dan akan berkata, dia tidak layak berdebat dengan menteri penerangan yang masih hingus... boleh jadi. kalau benda ini berlaku, padan muka kita semua. masak-masak kena tipu kat anwar kali keseribu.

pkrpasdap.blogspot.com

HantuRock said...

pertama ..PM n TPM .tolak pelawaan DSAI untuk berdebat ..dan mewakilkan Menteri penerangan ...hmmm..Menteri penerangan?????....

apa yg menteri penerangan tahu tentang ekonomi negara eh??
ni issue harga minyak...sepatotnya Paklah yg harus berdepan untuk menjelaskan kedudukan "naik harga minyak ni ..sebab beliau yg menaik kan "harga minyak ..dan menguruskan ekonomi negara ...


mengapa plak delegate SABRI tok berdebat tentang issue ni ..sigh!!!

PAPELAH!!
DAH BOSAN la ngan taktik BN/UMONO ni ..yg hanya takot pada bayang bayang sendiri ..

"Mari kita tengok sapa yg kena "

sigh......!

TokBatin said...

Tok Batin : ' Mane ade oghang yg pandai main catur na' bagi lawan die menang. Ini kan keroje giler namanye. SiSabghi itu anak cicak na' jadi bapak dinosor. Belum ape2 lagi die dah tersungkur. Kighe2 TKO le tu'

hijau said...

oii abe mie bodoh nya sapa yg dok lari selalu bila di ajak berdebat?. cuba bagi tau sat bangang ooooiiii.... kalau tak puak umno..dulu masa cabar pas berdebat oleh si hamid osman last minit tak jadi siapa yg pengecut???? lain kali ingat sikit ....bodoh bin bangang...

abe MIE said...

salam hijau cerdik macam?...

abe MIE tak kata lari, tapi tak hadir... kes mahkamah dan sumpahnya dia pun tak hadir... apatah lagi hendak cakap isu yang susah hendak jawab.

kamu cerdik ke hijau. macam lembu atau dugong? tak apa janji cerdik.

pkrpasdap.blogspot.com

Ahmadinejad said...

Benarkah debat ini akan menjadi realiti? Gusar di saat-saat akhir ia dibatalkan oleh Sang Penguasa yang semakin hilang kuasa itu. Alasan paling mudah bagi membatalkan debat 'demi menjamin keselematan negara' atau lain-lain alasan basi yang tak munasabah. Segala-galanya boleh terjadi di negara 'Malaysia Boleh' ini, main silap mata, buat lawak bodoh yang memualkan adalah perkara biasa. Seperti drama lawak pagi tadi jugalah di mana polis memenuhi jalanraya utama di ibu negara kononnya untuk membanteras demonstrasi yang sebenarnya tidak wujud. Akhirnya yang wujud cuma demonstrasi polis yang berkawal di merata tempat hingga menimbulkan kehairanan pelawat asing.
Dan esok tidak mungkinkah juga sekali lagi Sang Penguasa yang makin hilang kuasa itu akan buat lawak bodoh lagi dengan membatalkan debat di saat-saat akhir?

Namun tanpa prejudis, didoakan debat itu tetap berlangsung dengan baik dan teratur. Rakyat bukan hendak tengok siapa petah bercakap dan siapa kureng petah kerana belum masuk gelanggang lagi sudah tahu siapa menang dalam hal ini. Tetapi rakyat hendak tahu faktanya.
Harap-hrap moderator debat Dato' Johan Jaafar tidak bias seperti pengalaman-pengalaman sebelum ini. Jika dia asyik memotong cakap sahaja setiap kali pihak pembangkang mengemukakan fakta seperti yang berlaku sebelum ini, maka suasana debat akan menjadi hambar dan fakta yang ingin diketengahkan tidak kesampaian.

Semoga Dato' Johan akan cukup profesional dalam mengendalikan debat esok, itupun jika ianya benar-benar diadakan.

umisa said...

Salam,
Secara kebetulan, Debat tengah hangat. Tiba-tiba Datuk Shabery Cheek bangun dari bangkunya dan bersalaman dengan Datuk Seri dan berkata ” Saya Shabery Cheek amat kagum dengan Datuk Seri dan kagum dengan Semangat perjuangan dan Tulus dari Datuk Seri untuk membela nasib Rakyat Jelata yang berbilang kaum, Justeru itu saya Shabery Cheek mengisytiharkan letak jawatan sebagai Menteri Penerangan dan juga letak jawatan sebagai ahli UMNO dan menyertai PKR dan juga Pakatan Rakyat yang memperjuangkan dan membela untuk Rakyat.”
Spekulasi yang mungkin berlaku

utohkacil said...

sdr umisa,

masuk tanding 'raja lawak' kan lagi bagus!

bn@umno said...

besok merupakan masa yg ditunggu-tunggu oleh semua rakyat malaysia.malam ni mesti DSAI tidak dpt tidur nyenyak kerana besok beliau akan dimalukan oleh datuk shabery.Tindakkan DSAI menyahut cabaran datuk shabery utk berdebat mmg membawa nahas.DSAI ini mmg pakar dalam hal-hal berkaitan dgn buntut je takkan dpt melawan datuk shabery.

ilham_sufi said...

to bnumno:

pmbetulan-bukan anwar cbar shabery,tp mteri pnerangan tuh yg cbar anwar.tp anwar dh mntak agr paklah atau najib yg djemput,tp dua2 tolak dgn pbagai alasan.rujuk utusan malaysia.kalu x tau baik diam.nak buat lawak bodoh lak kat sini.

lauk si shabery tuh kna nnti.kalu nk komen psl radio klasik blh la ajk mamat tuh.

to abg mie:

x yah nk komen lbih2.tggu jek esok.org lain rileks jek.dia lak cam aym berak kapur.

ilham_sufi said...

to bnumno:

pmbetulan-bukan anwar cbar shabery,tp mteri pnerangan tuh yg cbar anwar.tp anwar dh mntak agr paklah atau najib yg djemput,tp dua2 tolak dgn pbagai alasan.rujuk utusan malaysia.kalu x tau baik diam.nak buat lawak bodoh lak kat sini.

lauk si shabery tuh kna nnti.kalu nk komen psl radio klasik blh la ajk mamat tuh.

to abg mie:

x yah nk komen lbih2.tggu jek esok.org lain rileks jek.dia lak cam aym berak kapur.

Jamaludin said...

Malam tadi dalam program Hujjah di TV9, berbagai fakta yg di ketengahkan oleh Dr Syed Azman..tak dpt di balas dgn hujjah yg bernas oleh wakil umno..habis2 wakil umno tu kate..saye berjuang dgn kemampuan saye...Piirrrahhh...Antara lain Dr Syed Azman beritahu..kenape peruntukan wakil rakyat pembangkang di negeri yg di perintah BN di nafikan??Dgn rasuah yg menjadi,mcmane nak menjadi pemerintah yg boleh membela rakyat dan dgn jabatan serta peeralatan kerajaan lain nye yg di perkudakan dalam setiap pilihanraya...Sesiape yg tngk akan dapat menilai sendiri kewibawaan pemimpin umno tersebut, tapi sayang masa cuma 30 minit sahaja...mungkin akan kita dpt saksikan dalam web youtube sedikit masa lagi..InsyaAllah..

fadlah said...

bn@umno kau tgk jela mlm beso banyk bunyi lak,kurang membace la bn@umno ni...

Crystal Clear said...

Entah-entah Pak Lah suruh Polis tangkap anwar, jadi debat pun tak jadi

alkulimi said...

Hoi bn@umno hang duduk dalam perut syed hamid ka sampai tak tau perkembangan dunia langsung. Akhirat lagi hampeh

alkulimi said...

Abg MIE bodo bangang. Jenis makan taik. Otak selepat

umisa said...

biasala org BN@umno semua makan najis, tu dok bodoh saja

OfficeBoyTingkat4 said...

bn@umno & abe mie,

korang ber2 ni kelakar btul la...hahahaha....mana korang dpt fakta, aku pn tk tau.
semlam ada tgk syed azman debat dgn razali ibrahim ka?

nmpk cam bodoh sgt razali ibrahim tu.tu baru syed azman.

confrm mlm ni shabrey cheek pakai pampers mlm ni ooo...

shadan said...

aku rasa anwar yg pakai pampers..polis duk cari dia...bontot org dia dah tala, pas 2 nak lari lak...silap2 mlm ni dia x dtg..sembunyi..menggigil takut kena tangkap....bacul pun anwar

hamba Allah said...

rasanya bn@umno ni cuma dengar citer org je. lain kali tu byk kan membaca. ni x, baca nya majalah2 x senonoh agaknya la, sangka baik ni, x abis2 pasal bontot anwar, teringin sgt ke? tul kata alkulimi, ilmu dunia pun x bape tau lg dunia akhrat, mintak2 bn@umno ni solat, jgn sampai tinggal solat dah

OfficeBoyTingkat4 said...

shadan,

aku tau ko pure umno.tp kalau pure umno pun, ckp pakai akal la...jgn pakai pusat.

shadan said...

officeboy,aku yakin anwar yg bacul...takut2 mlm ni dia x timbul pun..sbb dia nak lari dari polis...

syukNsha said...

hurmm... dunia skarang mmg da nak kiamat.. renung2kan la wahai rakyat malaysia, siapa yang bodoh, bangang, skarang ni.. yang kaya 2 makin kaya (cara halal haram 2 biarla Allah yang tentukan), yang miskin mkin miskin, kononnya nak hapuskan miskin tegar, tp skarang miskin sehelai sepinggang lak yang bertambah2..
lihatlah sndiri sape yg salah mggunakan kuasa, siapa yang menipu dan sentiasa memperbodohkan rakyat, sudah terang lagi bersuluh nak ditegakkan lagi benang yang basah,, 2 lah silap rakyat, bermaki hamun krn sokong parti politik masing2, x sedar ada setengah parti2 2 hanya nak perjuangkan nasib parti, dgr sendiri lah berucap kat mana pon sebut pasal parti ja, dan bila sebut parti 2 termasuklah kroni2 bangsat yang hanya tahu makan duit haram, kita jgnlah sokong parti tp sokonglah agenda2 yang diketengahkan oleh mana2 parti sekalipun, jika kita terlalu fanatik menyokong parti beginilah jdinya, politik huru hara, yang menanggung diri sendiri, yang berparti 2 da kaya, sebab kebodohan
kita sendiri.. tidak kisahlah mana2 parti sekalipun, selagi parti tersebut tulus ikhlas memikirkan nasib rakyat yang kian jatuh, patutlah kita menyokong agendanya, kerana akhirnya pasti kita jua yang mndapat keuntungannya, bkn parti atau kroni2 yang menyibuk..

suhaimi said...

salam......

debat antara DSAI dgn saberry di pendek masa dari 90 minit ke 1 jam.
apa dah jadi ni dgn saberry? saat akhir pun masih nk main wayang ke?
esok DSAI akan ke IPK untuk dirakam keterangan.jadi pd pencacai umno jgn bising2.

Ahmadinejad said...

bn@umno & abe mie ada tengok tak debat di TV9 malam tadi? Jika mereka tengok debat tu, pasti air mata berhamburan keluar kerana nampak sangat wakil BN/UMNO itu terkil-kial mencari jawapan yang meyakinkan bila menjawab hujah Dr. Syed Azman. Asyik-asyik mengulang kata-kata, 'Kalau saya,saya buat kerja saya, tak peduli apa halangannya'. Apa yang Dr Syed Azman kata memang betul - diskriminasi BN terhadap negeri-negeri di bawah PR, isu royalti petrol semasa PAS memerintah Terengganu dahulu, tindakan berat sebelah SPR dalam mengendali pilihanraya, media yang tidak adil dan lain-lain gagal ditepis oleh wakil BN dalam debat itu. Kesian juga tengok muka wakil UMNO/BN yang kelihatan kebingungan itu.Tapi begitulah akhirnya takdir Illahi: bila kebenaran berhadapan dengan kebatilan, maka kebenaran jualah yang kelihatan.

Justru,kepada bn@umno, abe mie dan insan-insan sewaktu dengannya yang sedang bertapa di bawah tempurung tua bergelar UMNO/BN, keluarlah dari tempurung tua itu dan lihatlah betapa indahnya dunia di luar tempurung BN/UMNO. Dan selepas menyedari kesilapan anda, UCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA KEBATILAN, UCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA BN/UMNO!!!

Muhd Fariz said...

bn@ameno,abg mie,saya & pencacai2......

Minyak oh Minyak

Minyak naik lagi
Kenaikan paling tinggi
Semua letak tangan di dahi
Kecuali ahli keluarga Badawi
Dah tau naik minyak awai-awai lagi
Mereka beli berjuta-juta saham TNB
Kalau TNB naik seringgit pun jadi

Buat duit dalam masa tiga hari

Minyak naik tak terasa pak menteri
Sebab mereka naik kereta kerajaan bagi
Boleh lalu lebuhraya bertol berkali-kali
Begitu juga dengan mereka punya isteri
Ada driver mai ambik setiap hari

Siap dengan bodyguard ke mana pergi
Mereka tak pernah rasa cengkaman inflasi
Dan mereka akan shopping di luar negeri
Tak main la kalau ke Kamdar atau Pasar Seni
Bawa beg besar-besar jenama LV atau Gucci
Naik flight first class bukan kelas ekonomi

Menteri kata tak boleh elak lagi
Kerajaan terpaksa menanggung rugi
Sebab tak tahan nak bagi subsidi
Suruh rakyat berjimat bawa kereta 600cc
Gila punya cadangan wahai pak menteri
Hang lah patut berjimat awal-awal lagi

Cuba hang bawa kereta hang sendiri
Hang cuba ikut Umar atau cara nabi
Kurangkan program majlis rasmi
Majlis makan malam makan roti cicah kari
Sedap jugak sehingga menjilat jari
Tak payah udang besar atau mutton beriyani

Kurangkan impot artis luar negeri
Tak yah panggil Al Jarraeu atau Mariah Kari
Kurangkan jalan-jalan luar negeri
Ikut Guan Eng naik flight kelas ekonomi
Kediaman rasmi guna perabut buatan sendiri
Tak payah impot tiles dan perabut dari Itali

You all buat dulu baru bagi tau rakyat
Jangan suruh rakyat berjimat cermat
Tapi hangpa perangai macam taukua sumbat
Pandai cakap tapi tak pernah buat
Perut mereka di kampung telah lama diikat
Makan ala-kadar paling mewah air sarbat

Janganlah buat perangai munafiq dan jahat
Allah di atas sentiasa monitor dan melihat

Keris Silau
9 Jun 2008

Jamaludin said...

Dulu mase nak naikkan hage minyak, PakLah kate nak pantau hage pasaran, kalau hage pasaran turun, mungkin Msia pun akan turunkan hage..dan pd 12hb July 2008, Spore telah menurunkan hage RM9sen, kenape Msia diam jer..kalau betul prihatin dan pantau hage semase, turunkan lah jugak...Kene tipu lagi lah puak2 umno dan rakyat msia lain nye lagi....

kang din SB said...

BERITA TERKINI; Pihak Polis telah mengeluarkan waran tangkap terhadap DSAI dan beliau telah diketegerikan sebagai susupek kes liwat, kata peguam nya. maklumat dari HRKH.

ana yakin tak jadi lah debat malam ni. Ini lah tektik UMNOBN. Memang dari Dulu, kini dan selamanya takut kepada kebenaran. macam2 alasan dan provokasi dia buat untuk tutup kelemahan nya. moga Alloh binasakan Petualang Agama Bangsa dan Negara ini. semoga juga Alloh lumpuhkan dan laknatkan ejen2nya. Amin....

TokBatin said...

Memang sibudak Sabghi dak minum kuah jer ha ha ha hee hee hee. Selamat le deme virus2 kude trojan umno kat blog ni. Belasah je deme2 ni dengan paku karat.

ilham_sufi said...

aku rasa sume dh tgk debat sbntar td.
shabery yg aku respek slama nih tkial2 nk jwb soalan.lain d tnya lain d jwb.dh tuh serang peribadi anwar.aku tgk anwar kool jek.siap buat lwak tepuk dahi bla shabery perli dia.

1-soalan zulkifli sulong
--ntah hapa2 jwpn shabery.crite psl petronas la,sket2 venezuela,

2-soaln dr anwar-
--mlas nk komen apa yg si shabery tuh jwb.serg peribadi anwar.pdahal johan jaffar dh pesan ma.

3-solan dr sblh shabery n johan jaffar
--serg anwar lg,sket2 venezuela.
x jwb lgsg soalan.


SPTUTNYA SHABERY SLAKU MTERI PNERANGAN MJELASKN DASAR2 KRAJAAN N LGKAH22 YG TLH DLAKUKAN OLH KRAJAAN UTK RINGANKAN BEBAN RKYAT N MJELASKAN KMANA PERUNTUKAN TSEBUT DIBAWA.BKN MYERANG PERIBADI ORG LAIN.IANYA HNYA MJDI BHN KTAWA.PELUANG TUH SPATUTNYA DGUNAKAN SBAIK2NYA SPYA ANWAR X DPT JWB.TP ANWAR LBH PROFESSIONAL.BUAT MALU AKU JEK SLAKU ORG GANU.

AKU SMPAT BBORAK TD DGN PCIK AKU (TENGKU PUTERA TENGKU AWANG-SPEAKER
DUN TERENGGANU N BKAS TIMBALAN MTERI KWANGAN 2).DIA SDIRI MGELUH SHABERY GAGAL MANFAATKAN PELUANG.PCIK AKU TUH KUAT UMNO.KALU DIA SDIRI MALU,APALAHGI ORG LAIN.


TO bnumno,saya,shadan n abg mie,apa crite?

ilham_sufi said...

aku rasa sume dh tgk debat sbntar td.
shabery yg aku respek slama nih tkial2 nk jwb soalan.lain d tnya lain d jwb.dh tuh serang peribadi anwar.aku tgk anwar kool jek.siap buat lwak tepuk dahi bla shabery perli dia.

1-soalan zulkifli sulong
--ntah hapa2 jwpn shabery.crite psl petronas la,sket2 venezuela,

2-soaln dr anwar-
--mlas nk komen apa yg si shabery tuh jwb.serg peribadi anwar.pdahal johan jaffar dh pesan ma.

3-solan dr sblh shabery n johan jaffar
--serg anwar lg,sket2 venezuela.
x jwb lgsg soalan.


SPTUTNYA SHABERY SLAKU MTERI PNERANGAN MJELASKN DASAR2 KRAJAAN N LGKAH22 YG TLH DLAKUKAN OLH KRAJAAN UTK RINGANKAN BEBAN RKYAT N MJELASKAN KMANA PERUNTUKAN TSEBUT DIBAWA.BKN MYERANG PERIBADI ORG LAIN.IANYA HNYA MJDI BHN KTAWA.PELUANG TUH SPATUTNYA DGUNAKAN SBAIK2NYA SPYA ANWAR X DPT JWB.TP ANWAR LBH PROFESSIONAL.BUAT MALU AKU JEK SLAKU ORG GANU.

AKU SMPAT BBORAK TD DGN PCIK AKU (TENGKU PUTERA TENGKU AWANG-SPEAKER
DUN TERENGGANU N BKAS TIMBALAN MTERI KWANGAN 2).DIA SDIRI MGELUH SHABERY GAGAL MANFAATKAN PELUANG.PCIK AKU TUH KUAT UMNO.KALU DIA SDIRI MALU,APALAHGI ORG LAIN.


TO bnumno,saya,shadan n abg mie,apa crite?

TokBatin said...

Si Sabghi tu kate die na' berghenti kalu kalah ye ke? kah kak kah.

ilham_sufi said...

to tok batin:-

org umno ckp jek.x pernh pn ltak jwtn.
statement biasa:-rkyat msih perlukn sya n pak lah suruh sya trus kan tugas

umisa said...

dah nampak kebodohan seberi lain yg ditanya lain yg dijawab, apa lah pork lah lantik menteri penerangan banggang macamni nampak sgt kebodohannya sudah keluar, hei,,malunya aku nak pegi indo besuk, takut org indo tanya sebab apa pak menteri bodoh serupa lembu

ilham_sufi said...

to umisa:

ish teruknya ko ktuk shabery.aku nk kta x stuju xleh sbb rkyat dh tgk.jelas yg 1 mbela rkyat,yg sorg lg
ptahankan petronas bukannya krajaan.anwar dh ckp dia x bnci petronas.aku rsa dia lbh ssuai pgang jwtn pengerusi petronas.

bn@umno said...

Keputusan Perdebatan

Datuk Shabery-Menang
DSAI -Kalah

Sebabnya:
Datuk Shabery-memberi pendapat yg bernas dan semua yg diulasannya disertakan dgn fakta-fakta yg boleh dipercayai di samping mendpt tepukan yg gemuruh drpd penonton.

DSAI-Ulasan yg lebih bersifat kebudak-budakkan dan hujahan yg kurang matang manakala segala fakta-fakta yg dikemukan lebih kepada andaian semata-mata dan tiada bukti yg boleh menyokong hujah.

mama said...

Sape yang membela nasib rakyat tadi anwar ke sabery.Rakyat sekarang bukan bodoh.

umisa said...

buat BN@umno
kau tenguk tak debat tadi, tak nampak ka, si seberi tu jawab lain ditanya lain dijawab,serupa budak tak sekolah, buat malu malaysia saja, seorang menteri penerangan bercakap ikut keluar mulut saja tanpa fakta,

ilham_sufi said...

alah aku dh agk jwpn bnumno tuh.aku rsa td dia tgk debat kat skolah dia kot.

-DAPAT TPUKAN GMURUH BRAPA KERAT JEK DR PYOKONG DIA,TUH NTAH MANA2 MAT REMPIT DIA BWA.KO TGK RAJA AHMAD ZAINUDDIN PN MALU BLA NC UUM KTA IPP X DER KAITAN DGN PETROLEUM.SKALI KNA SMASH DA DGN ANWAR.TUH LA PLAGIAT LG HSILKRJA ORG LAIN KAT UUM.

TGK BRAPA RMAI PEMIMPIN N ORG RMAI YG BTEPUK BLA ANWAR BG KOMEN TMASUK DR GENG2 SHABERY?TV9 TNJUK DGN JELAS APER.

TAPI DLM PKARA NIH AKU RESPEK ANWAR SBB KOOL WLPN SHABERY SERG PERIBADI DIA.AKU RSA BNUMNO KNA BKA MTA.JGN
MENIDAKKAN FAKTA2 YG DKEMUKAKAN OLH ANWAR.


AKU CBAR BNUMNO TJUKKAN BUKTI FAKTA2 DR SHABERY N ANWAR X BKATA2 DGN FKTA.AKU RKAM TD DEBAT TUH.AKU NK CHECK BLIK.

KESIAN GAK AKU DGN BNUMNO DPT MTERI PNERANGAN YG NTAHHAPAHAPA

bn@umno said...

walaupun aku penyokong BN tapi aku kurang setuju dgn sikap Datuk Shabery yg menggunakan isu peribadi untuk menyerang DSAI.Pujian harus diberikan kepada DSAI jg kerana tidak bertindak-balas apabila datuk shaberi guna isu peribadi utk serang beliau.Dr segi cara pembahasan, mmg diakui DSAI lebih hebat drpd shaberi.cuma isi atau kandungan perbahasan je nampaknya shabery lebih menyerlah drpd dsai.sebab tu apabila kita berpolitik kita perlulah lihat kebaikan dan keburukkan kedua-dua belah pihak drpd BN mahupun PR barulah adil.

ilham_sufi said...

Kali nih aku stuju dgn bnumno.au sbnarnya ttggu debat yg ilmiah.anwar kmukakan formulanya knapa hrga myk blh trun,shabery plak kna trangkn knapa hrga myk perlu naik.anwar mjawab soalan tp si shabery nih jd jurucakap petronas lak.kalu dia trang dgn sbanr2nya rkyat akn fhm knapa krajaan perlu naikkan hrga myk.dia dh
tlepas pluang yg jrg skali dpt.

utohkacil said...

baru sekali ni bn@umno buat komen yg baik dan logik.

bn@umno said...

hey penyokkong PR, aku cukup heranlah dgn komen-komen korang ni.Aku perhatikan semua komen-komen korang ni asyik nak 'membelasah' Shabery je, ape hal?Shabery pun ade kelebihan dia juga takkan semua asyik keburukkan Shabery je.Jgnlah disebabkan korang taksub dgn perjuangan parti PR korang tu, kebaikan yg orang buat pun korang cakap buruk.kepada penyokong PR, apabila nak berpolitik kita perlulah berfikiran matang dan mengemukaan hujah-hujah yg bagus dan membina spt Datuk Shabery tu dan jgnlah korang terikut-ikut dgn hujahan kebudak-budakkan dan kurang matang spt DSAI yg korang sanjung sangat tu.Utk pengetahuan korang, DSAI mmg TIDAK LAYAK menjadi PM malaysia.

zulkian84 said...

Aku! Aku! Aku support BN! Aku support BN turunkan harga minyak! hahaha bnumno, tahniah anda ada gak akal ktika memberi komen. Barulah tak malu masuk blog. Aku pn masih ragu2 dgn pembangkang, tp aku yakin yang BN skang dah tertekan selepas pilihanraya sblm ni. Yng Shabery ni plak mana etika nya? Profesionalnya? Hujah2 and fakta mempertahankan kerajaan nya?? Ini Menteri Penerangan ke Menteri Putaran?

Dari sini dapat lihat Anwar lebih pengalaman dan profesional dalam menangani isu isu semasa dari shabery. hujah Shabery penuh dgn emosi, taksub pada Kerajaan dan tidak profesional. Angkuh dalam cube menjawab soalan dan tak jawab soalan pun.

zulkian84 said...

Response to bnumno..

Hah? Hujah2 bernas dan membina Shabery?? Saya tidak stuju. Ko sekolah darjah berapa ni? Ko pegi tgk video tu balik. Tgk baru sekali pastu tak paham isi2 dan ceritanya. Jangan tulis komen la buat malu diri kau je. Komen yang tak berilmiah. Satu jelah komen ko yang betul pasal Anwar lebih bagus bedebat dari Shabery penyu tu.

toyo mat jenin said...

debat yang sangat menarik. menteri penerangan tidak menjawab soalan yang diberikan oleh panel mengenai penggunaan keuntungan kerajaan hasil kenaikkan harga minyak dan menyerang datuk seri anwar secara peribadi.beliau juga tertanya mengenai mengapa anwar ingin menurunkan harga sebanyak 50 sen kenapa bukan rm 1.92. beliau tidak faham dengan statement “langkah awal” yang diperkatakan oleh datuk seri anuar. manakala datuk anwar berdebat secara profesional, tiada sebarang hujah secara peribadi hujah2 yang hebat dan menjawab kesemua soalan yang diajukan. saya di pihak neutral merasakan datuk seri anuar ada pemenang bagi debat kali ini. harap program2 seperti ini kerap diadakan

peon pencen said...

manusia bodoh lebih baik DIAM.
Klu dia mula bercakap, dia akan menampak kan kebodohan nye!

KHAIRUL SHAFARIN said...

...Debat dah berlalu, ternyata menteri-menteri Barisan Nasional tak ade IDEA yang logik, tetapi penuh dengan IDEA untuk lakukan personal attack. Apelah buat malu je, satu Malaya tonton. Mana kau nak letak muka Sabbery, dan kita lihat ape yang akan BN lakukan untuk membersihkan kekotoran yang Sabbery telah lakukan pada malam 15/07/2008. Tahniah Anwar amat Profesional dan tenang lagi tersenyum.

zulkian84 said...

kepada penyokong2 kerajaan dan pembangkang..

Usah kaburi hati dan pemikiran dgn prinsip dan pahaman politik parti seketika. Renungkanlah.. Siapakah yang lebih profesional dalam menjawab soalan2 dan kemukakan palk plan dia turunkan harga minyak?? Siapa yang lebih relevan dalam memberikan pendapat dalam HAL MINYAK? kalaulah sabery gak yang dijawab, maknanya korg gna emosi bkan AKAL ketika menjawab.

SHABERY PENYU BERBUH

MD said...

I saw the debate, and it was great. I solute both speakers; to be very professional and well prepared.

But, I don't agree for the petrol price to be reduced. But I think the minister miss a great point.

If the differential price between us and neighbors is great - there will be a lot of illegal border crossing. Very high cost on enforcement and also could lead to many abuses and corruptions. It could also lead to the sharp increase of the underworld crimes at the boarders.

The real issue is in the abuse, inefficiency, unproductive, unsustainable use and mismanagement of the money that petronas gives to the government (Amount to about half trillion Ringgit so far)

1. I agree with the step government take to pay directly to car owners.

2. I would also suggest that government gives say RM2,000 to every adult Malaysian. The payment is made directly into the Mycard. A citizen has to produce the Mycard to the bank, and verify with the thumb print that is incorporated into the Mycard before he can withdraw the money. Let every citizen of Malaysia enjoy the petro money - Even if he doesn't have a car. That is their right.

3. Then will the inflation crops in? Yes. But there also more money that are well distributed in the country. It could also lead to the increase of liquidity.

MUZRI said...

Debat antara Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), pada 15 julai 2008, jam 9 malam takdi. Tonton rakaman penuh perdebatan mereka di laman www.mymedia2u.blogspot.com

Ladybee said...

bn@umno...jgn ler asik cakap pembangkang jer tak betul ngko tu apa kurangnya ngutuk org gak "jgnlah korang terikut-ikut dgn hujahan kebudak-budakkan dan kurang matang spt DSAI yg korang sanjung sangat tu.Utk pengetahuan korang, DSAI mmg TIDAK LAYAK menjadi PM malaysia." kan ke kutuk namanya tuh.....

zulkian84 said...

dah le ladybee.. cakap ngn bebal ni mmg la x masuk pale dia. Masuk pale lutut ada la. Cube aku kata 'Shabery semalam power gila, mmg mengigil Anwar semalam!' sure bebal tu suka punya. Walaupun dia x stuju Shabery power, tapi otak pemikiran dia dah penuh dgn dakyah2 palsu BN tu. So kita layan dia mcm bdk2 sekolahj dah la..Kan bn@umno kan?! Sengal..

Kepala Senget Ent said...

Bila pulak le bn@umno ni tukar nama ke ladybee lak. Dia cube na camouflarge lak dah.

hoya said...

klu ikutkan mmg nak debat dgn AAB or TPM but somehow hantar org yang baru 4 bulan jd menteri lawan dgn org yg pernah pgg beberapa portfolio sblm.. ni mmg nampaklah siapa kambing hitamnye... Bn@umno ni mmg suka ek kerajaan naikkan harga minyak... sure org "ada2" gak dia ni....

Muhd Fariz said...

debat smlm adalah permulaan utk kearah demokrasi yg sihat.x perlu kita bertegang ttg siapa yg menang @kalah, yg penting adalh platform utk mana pihak samada BN @ PR utk mengutarakn pendapat,idea2 masing dapat di akses utk seluruh rkyat Malaysia.Biar rkyt sndiri yg menilai kemampuan pr pemimpin kita.Yg paling mndapat manfaat dr perdebatan smlm adalah semua warga Malaysia.

Corak pemikiran demokrasi baru & sihat perlulah dipupuk mulai skrg agar sluruh rakyat mendapat info,idea dr semua pihak.Bukannya minda rakyat mesti dibasuh oleh propaganda bias sblh pihak shj.Debat sebegini wajib diteruskn dlm ms yg trdekat ini.Bbagai isu ttg permasalahan semasa rkyt boleh didebatkn oleh mn2 ahli panel dr BN @ PR.

Rakyat dahagakn pertembungam intelektual spt debat smlm.Dlm negara2 demokrasi sihat yg lain, debat sebegini adalh biasa@sinonim dlm kehidupan berpolitik mrk.Tolonglah jgn jumudkn@katak bawah tempurungkan lg pemikiran kami rakyat Malaysia.Biarlh rakyat sndiri yg mmbuat keputusan setelah mndapat pandangan sama rata@50/50 dr kedua belah pihak.

ps...
cth terbaik cara berdebat yg sy cadangkn anda semua kaji adalah debat antara Syeikh AHMED DEEDAT vs pelbagai lwnnya dr agama Kristian(bishop,priest,d.d,minister) .Anda boleh search AHMED DEEDAT
kat Youtube.

huruharare said...

Salam
Jutaan tahniah buat DSAI di atas hujah2 yg bernas n tak mampu di tentang oleh si menteri bingai.
Masa debat mlm tadi aku raser pelik lah ngan pencacai2 bn ni yg ada kat dewan tu. Eh diorang x rasa malu ker dengar hujah2 dari pak menteghi yg diorang sokong tu. boleh siap tepuk tangan lagi. Aku kadang2 rasa kesian jugak kat diorang ni. yer la, diorang ni nak dikatakan bodoh x jugak, nak kata bingai tak jugak, nak kata tolol pun tak jugak, nak kata giler....aku rasa x jugak kut. yg compirmnyer bagi aku diorang ni dah memang bangang tahap cipan, samer cam pemimpin2 yg depa dok puja tu. hujah melalut jauh nyimpang dari topik n soalan pun diorang tepuk. Serang peribadi pun pun tepuk. memang x ader raser kemaluan langsung. muka depa ni memang tebal cam kulit biawak. kalau aku la sbg penyokong pak menteri tu yg ader kat dewan malam tadi, aku dah pindah tempat duduk dah. pegi duduk kat sebelah penyokong lagi satu biar org ingat aku penyokong puak tu. paling tidak pun aku blah terus sbb x tahan tengok pemimpin aku menunjukkan kebodohan dan kecipanannye.

al said...

Aku xreti brpolitk,tp bila mlihatkn debat ni,wakil UMNO ckp mcm no point.xde idea nak mematahkn hujah2 dan fakta D.S Anwar.xbersikap profesional.nampak sgt xbrkaliber nya dia.D.S Anwar lebih mnyebut tentang kajian beliau,fakta,hujah yg relevan brbanding dgn wakil UMNO,tiada fakta,hanya ungkitan yg lame dan ulang berkali2,bercakap brdasarkn pndapat sndiri je,dan berulang2 guna serangan peribadi..xprofesional.xmembincangkan topik sebenar debat..nak jd wakil kerajaan tp tunjuk sikap yg memalukan..

al said...

Aku xreti brpolitk,tp bila mlihatkn debat ni,wakil UMNO ckp mcm no point.xde idea nak mematahkn hujah2 dan fakta D.S Anwar.xbersikap profesional.nampak sgt xbrkaliber nya dia.D.S Anwar lebih mnyebut tentang kajian beliau,fakta,hujah yg relevan brbanding dgn wakil UMNO,tiada fakta,hanya ungkitan yg lame dan ulang berkali2,bercakap brdasarkn pndapat sndiri je,dan berulang2 guna serangan peribadi..xprofesional.xmembincangkan topik sebenar debat..nak jd wakil kerajaan tp tunjuk sikap yg memalukan..

ilham_sufi said...

AKU TTGGU2 DEBAT ANT EZAM DGN ANWAR DAN PAK LAH N TUN MAHATHIR

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...