Tuesday, July 15, 2008

Anwar akan ke balai polis petang esok

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Datuk Seri Anwar Ibrahim bersetuju untuk memberikan keterangan secara sukarela kepada polis petang esok jam 2 petang di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur.

Kesediaan beliau itu dinyatakan kepada para pembantunya ketika mereka membuat persiapan untuk debat antara beliau dengan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek, tengahari tadi.

"Kita pergilah," kata Anwar kepada para pembantunya yang sedang berbincang itu. Mereka berbincang bagi menentukan halatuju debat antara Anwar dengan Shabery Cheek malam ini.

Anwar dijadualkan memberikan keterangan kepada polis di IPK Kuala Lumpur semalam. Namun kerana tekanan yang diberikan oleh polis terhadap beliau dan keluarganya, Anwar memutuskan untuk tidak pergi ke balai polis itu.

Beliau diminta memberikan kenyataan berhubung dengan aduan yang dibuat oleh Saiful Bukhari Azlan. Saiful, dalam laporan polisnya, mendakwa Anwar meliwat beliau.

Siasah difahamkan, Anwar mempunyai dua pilihan iaitu polis datang ke rumah beliau untuk mengambil keterangan atau beliau ke balai polis untuk memberikan keterangan.

Namun selepas polis berhujjah, Ketua Polis Negara dan Peguam Negara sendiri ke Ibu Pejabat Badan Pencegah Rasuah untuk memberikan keterangan di atas dakwaan yang dibuat ke atas mereka, kenapa Anwar tidak boleh pergi ke balai polis untuk memberikan keterangan.

Atas alasan itulah, Anwar difahamkan sedia ke balai polis untuk memberikan keterangan.
Pada peringkat awalnya, Anwar bersetuju untuk ke balai polis Khamis ini selepas membatalkannya semalam, namun dengan perbincangan beliau dengan polis dan peguamnya, beliau bersetuju pergi petang esok.

29 comments:

syukNsha said...

Amanah Allah satu tanggungjawab

DAN (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah engkau (Ya Tuhan Kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah: 30)

melayujuang said...

Anwar dialu-alukan untuk memberi keterangan!

TokBatin said...

Tok Batin: ‘Ya Rab deme kate Mike ini bersifat Maha Adil, Betui ke?

Tuhan: ‘Entah le’

Tok Batin: ‘Tapi ngape Mike bagi Abdullah Badawi tu jadi PM, seme jadi tukang sumpit? Ngape ta’ bagi seme jadi Ketua Pulih Neghare ke? Ta’ ade le SiAnuor tu lebam mate nye’

Tuhan: ‘Cerite le habih2 dulu, na’ jadi oghang beso konon! Sumpit tupai pun miss’

Tok Batin: ‘Ngape Mike bagi seme cawat, Mike bagi deme seluor dengri? Ngape Mike adekan kereta bermacam2 jenih, ‘BMW, Mercedes, Ford, Toyota, Ferrari, ade yang kecik ade yang beso, ade yang yang laju ade yang slo?.’ Ngape ta’ jadikan seghope je, ke senang?’

Tuhan: ‘Kah! Kah! Kah!, Kalu seghope je semuanye elok ke?’

Tok Batin: ‘Deme tu dapat ghumah batu, ade yang beso, ade yang macam istane, ade yang sedang , ade yang ghumah haram dan ade juge ghumah deme macam rumah seme ni, belantaikan buluh, beghatapkan beghotam. Itu Mike kate adil ke?’

Tuhan: ‘Centerkan otak kamu tu dulu, kamu ni memang 3suku sikit. Dulu otak kamu elok je skru2nye, lepas tu kamu bukak2, ghosak le die’

Tok Batin: ‘Macam mane baghu dikatekan adil?’

Tuhan: ‘Kene le belajor hukom2 Mikro/kosmos. Monism,Non-duality, mantiq, bayan, balaghah….Jangan le bace cerita2 liwat, rogol…politik2..syurga, neraka je, baghu le bolih tebukak minda kamu tentang keAdilan Teman’

Tok Batin: ‘Oh yessss, yessss, yesssss Bolih ke seme jadi singe ? ’

helmize said...

DSAI....
Please hati2....celake BN tu nak curi skill pakatan rakyat..nak copyright jek..hasil keje org...

hopefully DSAI dpt kuda2kan kambing itam BN yang tak setanding mane dgn PR...

DSAI pusingkan fakta mereka n jgn bocor rahsia PR...

SIAL PUNYE PAKLAH BACUL>>>SIMPAN KONEK DIA DASLAM MULUT BINE DIE LA>>>BE END .....FUCK

roti said...

jangan la maki2. \\be cool

roti said...

mana geng2 bahas ni, cepat masuk forum...

bn@umno cepat bagi dalil ko lagi..

abe MIE said...

salam...

anwar kini dah luyar buruk macam keling... sekarang dia banyak guna idea dan pendapat dari loyar buruk...

kalau lihat tahun 1998, dia lawan seorang dan rakyat yang bersimpati dengannya..tapi kini dia banyak mendapat simpati india yang hanya 7% penduduk malaysia tapi berlagak samseng macam 70%....

kenapa anwar kini suka bersembunyi?
siapa hendak bunuh dia? dulu kata lawan tetap lawan. sekarang kenapa sudah takut pula???

pkrpasdap.blogspot.com

bn@umno said...

DSAI mmg pengecut dan takda 'bola'.kalaulah dia tak bersalah nape takut nak memberi keterangan?Yg dia dok kata bahawa beliau keadaan keselamatannya terancam hanya lakonannya sj krn tindakkannya tu hanya utk mendapat simpati drpd org malaysia, malangnya rakyat malaysia tidak bodoh spt yg beliau sangkakan.Mungkin barua PR jelah yg simpati dgn dsai.

TokBatin said...

Si budak Sabghi melalut2 ha ha ha, pucat lesi.

roh_insan said...

Adus...aku bkn nye penyokong fanatik mane2 parti,dari sudut pandangan aku menteri tu bnyk sgt menyerang peribadi,mcm tanye lain jwp lain.

mak mentue aku dok kat bidor,umur die da 73,abis debat die nalipon aku,"Teh(name pangkat aku sbg menantu)kenape pak menteri tu lain di tanye lain dijwp)ape pun itu pandangan peribadi mak mentue aku n aku.

Cume aku suke nak tanye kenape kerajaan suke ckp klu bagi sabsidi minyak nanti org kaye pun dpt subsidi.

Pelik aku,mcm double standart lak.

firdaus said...

bukan aku nak kata tapi dah betul 'terpaksalah' aku kata, ahmad shabery ni langsung tak layak jadi menteri.mungkin dia bernasib baik jadi menteri sebab pm kita suka tido jadi dia taktau sapa yang dia angkat jadi menteri main tangkap muat saja.dah la lain ditanya lain dijawabnya lepas tu tak faham-faham apa yang orang anwar ckp.

ilham_sufi said...

duk ulang sej anwar,dia tuh bkn cam anwar gak ker.dulu smangat 46 apa.bla dh dpt krusi empuk,kbatilan tserlah n kbenaran d tutup

Ahmadinejad said...

DSAI, selamat pergi ke balai polis esok untuk memberi keterangan. Tentu Dato' Seri (DS) akan ke balai polis esok dengan tenang, kerana malam ini pun DS pasti tidur dengan tenang, sebab nampak dalam debat di TV9 tadi DS telah mengemukakan hujah-hujah yang begitu meyakinkan berbanding Datuk Ahmad Shabery yang asyik mengulangi fakta-fakta sama seperti yang pernah dituturkan oleh menteri-menteri lain dalam media massa.

Saya telah membuat tinjauan rambang dengan rakan-rakan dan majoriti berpendapat bahawa Datuk Ahmad Shabery gagal meyakinkan penonton mengapa harga minyak harus dinaikkan. Sebaliknya DSAI dapat memberi hujah yang lebih meyakinkan bagaimana perolehan RM5 bilion dapat menurunkan 50 sen harga petrol. Seperti kata rakan-rakan saya sepatutnya Datuk Ahmad Shabery memberi hujah balas bagi menangkis kaedah penurunan harga petrol yang dikemukakan oleh DSAI itu dan bukannya meracau-racau dengan perkara-perkara lain yang tidak relevan dengan tajuk debat.

Dan yang lebih malang, Shabery seringkali menyerang peribadi DSAI terutama dengan kisah-kisah demonstrasi masa lalu yang out of point, meskipun moderator sudah mengingatkan di awal debat bahawa pelakuan buruk itu tidak dibenarkan sama sekali. Selain itu, banyak soalan yang ditanya tetapi lain pula yang dijawab Ahmad Shabery. Nampak jelas beliau seperti orang yang gugup dan kehilangan fokus, asyik mengulangi fakta dan serangan peribadi yang sama bagi menyembunyikan kegagalannya mengemukakan fakta.

Sebagai seorang yang pernah menjadi pemeriksa kertas peperiksaan, saya berpendapat jika Shaberylah calon peperiksaan di mana saya merupakan pemeriksa kertasnya, pasti banyak markah jawapannya akan saya potong kerana selain dari out of point beliau banyak mengarut kerana lain yang ditanya tetapi lain yang dijawabnya. Jadi pemerhatian rambang dari kawan-kawan yang menyatakan Anwar memenangi debat tersebut bagi saya sangat tepat.

Kepada Datuk Ahmad Shabery, saya bersimpati dengan kegagalan anda meyakinkan rakyat mengapa harga minyak patut dinaikkan. Anda tidak perlu letak jawatan, tetapi memadailah mulai hari ini jawatan Menteri Penerangan yang disandang itu digantikan dengan gelaran MENTERI KEGELAPAN!!!

ilham_sufi said...

BTUL TUH AHMADINEJAB.spatutnya shabery mjawab soalan n kmukan formula.at least tkedu gak anwar nk jwb.anwar dh kta x gna lgsg duit petronas tp dr sumber yg byk tiris.fhm2 jela.shabery nih cam jd juruckp petronas lak

malu weh org ganung

Jamaludin said...

Memang Strawbery tu gagal untuk menangkis hujah DSAI, bah kan soalan dari Zulkifli Sulong tu pun tak di jwb, lain pulak yg di ckp kan nyer...Apa barang lu Datuk Strawbery, moderator tu pun satu mangkuk jugak, patut tegurlah,yg nak di debatkan berkaitan minyak, ape kene mengene dgn peribadi..bak kata DSAI, bukan Petronas tu yg nak di persoalkan, tapi UMNO/BN yg menguruskan Petronas tu yg di pertikaikan...Kpd penyokong umno, lihatlah sendiri, kite nak lawan hujjah, bukan nak serang peribadi, satu tabik hormat jugak lah pada DSAI, sbb tak melawan hujjah peribadi dgn Strawbery, kalau di ikutkan, tak kan jadi lah debat yg dah di khusukan tajuk nya....Dei..Tambi..apa lah lu, tara faham ka, kalau mahu lawan isu peribadi, rase nye, tak kan terlawan oleh Strawbery, jike DSAI ungkitkan satu persatu....Jelas Strawbery Chik tu bukan lawan DSAI, yg layak lawan mamat tu ketua cawangan jer....mungkin ketua cawangan umno sendiri pun tak nak lawan hujjah dgn strawbery, kalau mcm tu lah gaya nyer.....

suhaimi said...

salam....

apa punya shabery,sampaikan pergulungan yg terakhir yg seminit setengah pun masih nk menyerang peibadi DSAI.aku ingan dia ni 'juara' utk serang peribadi orglah.....

miekabo said...

salam....
jawapan sdr DSAI, lebih mantap...
kerana gabungan ilmu ekonomi dan diselitkan dengan fakta sebenarnya...
yang sorang lagi aku tak paham apa kebende dia dok meraban...

abg mie n bn@umno....
takkan tak tengok malam tadi...
ke korang dua2 pegi sana...

tepuk dada... tanya iman korang yang dah goyah tu...

roh_insan said...

Senyap je siabgme n si bnumno ni,sblm DEBAT BERAPI RAPI ngutuk DSAI,elok kite komen dgn MATE HATI,bkn dgn MATE TELINGE.

Tak semesti ape yg kite DENGAR tu baik n tak semesti ape yg kite PANDANG tu buruk.

Ape yg aku lihat n dengar segale hujah DSAI MEMANG SGT BAIK utk RAKYAT.jd ape salah nye kamu juge akui itu juge adelah baik utk kamu,jgn lah dek kerano ego kamu tetap jugu kamu pertahankn smp berbueh bueh mulut kamu nanti.

Yg Baik Jadikn Sempadan.Yg Buruk Jadikn Teladan.

Tk Buat DSAI.

esohor said...

SIASAH

TOLONG SIARKAN SEMUA BUTIRAN (PERKATAAN DEMI PERKATAAN) YANG DIDEBATKAN OLEH DSAI & SHABERIIIII CHICK DALAM SURATKHABAR SIASAH

aku nak baca dan fahami satu2 apa yang di bincangkan DSAI dan apa yang dibebelkan oleh Shaberiiiii Chick....

ni bukan kalah kat pusingan ke-3 dah, kalah KO dah ni

++++++++++++++++

soalan zulkifli sulong pun dato menteri x leh nak jawab. soalan dia mudah je -

masa naik minyak 30sen dulu - kerajaan dpt jimat hampir 4 billion. Kat parlimen - kerajaan bagitau baru guna 800 juta utk meningkatkan pengangkutan awam. saudara zulkifli sulong tanya - kemana dibelanjakan lagi balance 3.2 billion tersebut?

dan naik lagi minyak 70sen baru2 ni - kerajaan jimat lagi 13 billion. Kemana kerajaan belanjakan duit tu? tu je soalan nya.............

huhuhu....... pastu saberiiii chick jawab anwar buat demostrasi banting tahun 74 dulu huhuhuhuhu.......

shadan said...

anwar 2 memang penakut pun...dia duk ngata yg keselamatan dia terancam..semua pembohong..klu dah dasar pembohong tetap akan membohong...

peon pencen said...

DSAI memang hebat!

Walaupun dlm keadaan fikiran bergelora, menghadapi berbagai tekanan, dia masih boleh berdebat dgn baik dan tenang.

Tidak seperti YB Sabery Chik yg manpak kelang kabut dan panic ketika menjawab soalan.

Apa bila menteri Penerangan ini tidak boleh menjawab soalan dgn tepat, dia akan membangkit kan cerita sejarah lame atau menyentuh perbadi DSAI.

Menteri Penerangan ini saya nampak dia lebih rendah 'IQ' nye dari yg lame.

Jika saya pengadil atau juri saya dapati Menteri Penerangan ini kalah dgn pukulan 'KO'!

cakaptakserupa said...

WALAUPUN ADA BENDA-BENDA MENGARUT DAN TIDAK PUAS HATI DILEMPARKAN KEPADA PEMIMPIN TERTENTU, IA BIASALAH KERANA DUNIA POLITIK TIDAK AKAN SERONOK TANPANYA. TETAPI UNTUK TUJUAN MENGHINA PERIBADI 'SESEORANG' SAMA SEKALI DILARANG.

Abe mie said...(apa yg hang tulis nie???)

OfficeBoyTingkat4 said...

Shabery dah bangang, yang peliknya penyokong yg dibawanya pun bangang juga.Yg bertepuk tgn bersorak, hanya apabila sejarah silam semasa DSAI di UM di bangkitkan oleh Shabery.Konon konon itulah hujah maha cerdik dari Shabery.Si Shabery Chek pulak tersengih2 mcm kerang busuk, mungkin perasan dalam hati, dia cukup hebat sebab dpt tepukan dr penyokong.Mcm budak2.

Pokok persolan, bila dibidas dgn fakta oleh DSAI, mulalah dia terkebil kebil mcm org kena sawan, menyapu air liur yg bersembur2.Nak banding Malaysia dgn norway plak.Norway mana ada org mkn siput babi, mana ada kerja jaga gaji rm 500, mana ada ofis boy gaji rm800, mana ada org dok rumah setinggan,apa punya bangang la.

Bila dah tk boleh jawb, minta plak simpati org, konon2 dok dlm kerajaan susah, kat luar boleh la mengkritik.cam ni la...kalau susah atau tak tau nk tadbir negara..resign ramai2.bagi org lain tadbir plak.Ni tak...tak tau pun, nak duduk juga jadi menteri.ni mesti sebab nak songlap duit rakyat, tu yg payah sgt nk resign tu...porahhhhh BN

amarhaffiz said...

tahniah kepada DSAI...setelah apa yang dihujahkan kita sebagai rakyat seharusnya bijak menilai...

kayemsee said...

amarhafiz, memang la kebanyakan rakyat akan bijak menilai...tapi kalau ada org2 bangang mcm abe mie, bn@meno & shadan...diorg tak tau menilai la...si strabery cik dok meraban semalam pun diorg akan tepuk tgn...hahaha...sama2 bangang...

Mr Q said...

Btul la...bila dgr komen brother2 kat sini..lagi jelas hasil hujah smlm. syabas DSAI. gentleman n pro. Peluang smlm di guna secara total...D strawberry tu pakai hujah DSAI masa sblm pilihan raya..ingat nak bantai pasal tu...rupanya DSAI ada idea baru...apparra..nak masuk TV buat la homework dulu...sama mcm DEBAT mahfuz omar hari tu...menteri BN datang melenggang je nak berdebat...ntah pe2 la...jgn la malas sgt....

huruharare said...

Salam
Jutaan tahniah buat DSAI di atas hujah2 yg bernas n tak mampu di tentang oleh si menteri bingai.
Masa debat mlm tadi aku raser pelik lah ngan pencacai2 bn ni yg ada kat dewan tu. Eh diorang x rasa malu ker dengar hujah2 dari pak menteghi yg diorang sokong tu. boleh siap tepuk tangan lagi. Aku kadang2 rasa kesian jugak kat diorang ni. yer la, diorang ni nak dikatakan bodoh x jugak, nak kata bingai tak jugak, nak kata tolol pun tak jugak, nak kata giler....aku rasa x jugak kut. yg compirmnyer bagi aku diorang ni dah memang bangang tahap cipan, samer cam pemimpin2 yg depa dok puja tu. hujah melalut jauh nyimpang dari topik n soalan pun diorang tepuk. memang x ader raser kemaluan la. kalau aku la sbg penyokong pak menteri tu yg ader kat dewan malam tadi, aku dah pindah tempat duduk dah. pegi duduk kat sebelah lagi satu biar org ingat aku penyokong puak tu. paling tidak pun aku blah terus sbb x tahan tengok pemimpin aku menunjukkan kebodohan dan kecipanannye.

amarhaffiz said...

sama-samalah kita doa bagi mereka -2 yang masih tak sedar dengan apa yang jadi..kita dah usaha kalau tak ubah jugak kita serahkanlah pada allah..saya percaya semua yang terlibat kat sini beragama ISLAM....

ilham_sufi said...

X PELA,AT LEAST SHABERY BRANI GAK LWN DEBAT NGAN ANWAR.BUKAN CAM NAZRI,ALI RUSTAM DLL.BDEGAR2 JEK DLM PAPER.TP HAMPEH.

DLM STIAP 100 THUN HNYA ADER SEORG SPT ANWAR
DLM STIAP 500 THUN HNYA ADE SEORG SPT SALAHUDDIN ALAYUBI
DLM STIAP 1 HARI,ADER BRIBU2 KAKI AMPU SPT AHLI PARLIMEN BN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...