Thursday, July 10, 2008

Tinjauan kesan kenaikan harga minyak

1- Pengusaha Ikan sangkar terpaksa minta bantuan

TEMERLOH: Sepuluh tahun dahulu, tujuh bersahabat bermodalkan RM30 seorang telah meneroka bidang ternakan ikan sangkar di kawasan berpaya Kampung Chempaka, Lanchang.
Tanpa sesen pun bantuan kewangan atau barangan daripada pihak kerajaan, mereka berjaya mengkomersialkan ternakan ikan patin, tilapia, lampam, tongsan, keli Afrika dan baung sebagai sumber pendapatan kedua.

Bagaimana pun apabila berlaku kenaikan bahan bakar secara mendadak baru-baru ini, kesannya semua harga barangan melonjak naik termasuk yang berkaitan dengan perikanan sehingga menimbulkan kejutan kepada mereka.

“Sekarang ini makanan ikan yang dulunya berharga di bawah RM30 telah melonjak RM50 satu beg sedangkan harga jualan ikan tak boleh dinaikkan” kata salah seorang daripada mereka.

2 - Kontraktor pun gulung tikar

Sementara itu tinjaun di Kelantan pula mendapati kenaikan harga minyak ternyata memberi kesan besar kepada sektor pembinaan. Malah ada kontraktor kecil terpaksa gulung tikar dan terpaksa melupakan bidang tersebut.

Contohnya harga pasir selori sebelum ini RM90, kini dinaikkan kepada RM120 sebaik sahaja diesel melambung. Dan lebih mencelarukan lagi harga simen yang sudah dikeluarkan kerajaan daripada bahan kawalan.

Di negeri itu harganya berbagai-bagai. Ada peniaga yang menjual RM16, RM18, RM20 dan RM22 sekampit.

Dan lebih mendebarkan lagi harga simen di Dabong, Kuala Krai mencecah RM30 sekampit.

"Kenaikan harga simen berlaku antara 85 sen hingga 1.25 sen setiap dua hingga tiga minggu sekali, begitu juga dengan harga besi iaitu saiz 3/8 sebelum ini RM1,800 satu tan metrik dan kini mencecah RM3,750 satu tan metrik," katanya seorang peniaga.
  • Ikuti tinjaun terhadap kesan kenaikan harga minyak di Kelantan dan Pahang oleh wartawan Khairil Abdul Rahim dan Mohd Nor Yahya dalam Siasah Ahad ini.

50 comments:

utohkacil said...

Tak payah tinjau2!

Tak payah kaji2!

SEMUA MANUSIA DAH TAU.

Boleh ke buat sesuatu tindakan?

KALAU BOLEH, BERTINDAK LAH DGN SEGERA, JANGAN CAKAP2 AJE!

Klu tak boleh lebih baik diam2 aje.

esohor said...

abe mie boleh tolong kot selesai masalah simen naik kat kelantan sana....

abe mie kan nak jadi hero kat kelantan tu.....

bn@umno said...

Aku berasa simpati dgn peniaga-peniaga ni yg menerima kesan drpd kenaikan minyak.malah aku pun terasa juga dgn kenaikan ini tapi spt yg dikatakan sebelum ni, kenaikan minyak sebenarnya adalah merupakan isu global yg mana kita tidak dpt menyekat kenaikannya, malah banyak juga negara lain yg menaikkan harga minyak mereka masing-masing.Semua org pun tak suka dgn kenaikan harga minyak ini tapi ia sudah TERPAKSA.Kesan drpd kenaikan minyak ini, diharap kita semua dapat berjimat cermat apabila berbelanja seperti yg disarankan oleh PM kita.saya setuju ramai yg mengatakan Malaysia adalah sebuah negara pengeluar dan pengekspot minyak, tapi kita kena ingat bahawa hasil minyak yg diekspot ini adalah digunakan untuk membangunkan negara.kalau tak, negara kita takkan membangun.Malah Dr M jg mengguna duit drpd petronas untuk membangunkan negara.Jadi kenaikkan harga minyak ini mmg patut dilakukan jika tidak negara akan bankrup.

Ihya said...

salam,kalau anda rasa anda bersubahat dalam perkara ini,klik disini http://dzulhaqq.blogspot.com/2008/07/kejammmmsangat-kejam.html

umisa said...

Hei bodoh BN@umno kau ni tak kaji ka, kau sokolah darjah berapa, tak faham ka harga minyak kita dgn global, kita penjual minyak bukan penbeli kau faham tak, setiap kenaikan minyak global kita untung, aku baru balik dari Brunei harga minyak kat sana baru $B51 sen, minyak dia baik lebih pada sini malaysia,kalau sini Vpower la, kau ni jgn jadi bodoh, setakat PM kita cukupla bodoh, kat Indo bulan lepas aku kat sana baru RM2.10 saja, tu penduduk dia 300juta,kata baru 28 juta termasuk IC palsu, tolong faham, banyak menbaca & berzikir

umisa said...

Buat BN@umno setakat duduk dlm Malaysia tak pernah jenguk dunia luar patut pun bahlol,bangang,bigai, ada masa pergi la mana mana, kalu tak dak duit minta kat najis kau tu,airasia tiket tak mahal

bn@umno said...

Hi umisa,

aku tak nafikan harga minyak global naik, Malaysia mendapat keuntungan yg berlipat ganda.tapi keuntungan minyak itu akan digunakan untuk pembangunan negara spt koridor-koridor yg diumumkan oleh PM tidak lama dulu.harap korang boleh faham dgn situasi skg.tapi aku kurang setuju dgn komen ko yg cakap AAB tu bodoh, kalaulah AAB tu bodoh, takkanlah dia boleh menjadi pemimpin No.1 negara malah DR M juga yg lantik AAB sbg penggantinya.

utohkacil said...

KERAJAAN BN(UMNO) ZALIM
*****************************

Menaikan minyak terlalu tinggi!

Menyebab kan semua barang keperluan dan perkhidmatan naik melambung tinggi.

Tidak cukup dgn itu, kerajaan BN(UMNO) telah mengenakan 'cukai ses'sebanyak RM50.00 setiap tan kelapa sawit di kilang.

Kunun nye cukai ini di kenakan pada kilang sahaja!

Idea yg sangat bodoh untuk menipu pekebun2 kecil kelapa sawit.

Pihak pengilang lebih cerdik, mereka turunkan beban ini kepada pekebun2 kecil dgn memberi berbagai alasan seperti buah kurang minyak, buak basah dll lagi.

Mau tak mau pekebun kena jual juga dgn harga yg ditetapkan oleh kilang.

Pekebun2 kecil yg menanggung beban nye.

Harga baja dan racun rumpai telah naik 3 kali ganda.
Upah kait naik 2 kali ganda.

Setelah tolak upah kait, baja dan racun rumpai dan di tolak lagi dgn cukai ses ape ada yg tinggal lagi?

Rata2 pekebun2 kecil ini memiliki lebih kurang 2 atau 3 ekar kebun sahaja.

bn@umno said...

Umisa,

jgnlah ko beremosi sgt bila komen tu.Ko cakap AAB tu bodoh tapi aku rasa AAB tu berlipat-lipat kali ganda cerdik drpd engko.jadi janganlah kita menuduh seseorg tu bodoh.Keadaan di malaysia boleh pulih spt sedia-kala malah mungkin lebih baik jika kita sama-sama memberi sokongan yg penuh kepada pemimpin No.1 negara sebab AAB pun perlukan sokongan drpd kita semua bak kata pepatah 'tepuk sebelah tangan takkan berbunyi' maka marilah kita sama-sama bertepuk kedua-dua belah tangan supaya ia berbunyi.

umisa said...

Buat BN@umno
siapa kata PM kita pandai, kau sorang saja kata pandai, kau pun bodoh serupa pork lah & rakan sekutu kau, barua BN, aku bukan peyokong PR atau BN, aku tetap aku, pro keadilan sejagat

bn@umno said...

Umisa,

Ko silap.perkataan 'bodoh' mmg tak sesuai ditujukan kpd AAB.Sebenarnya PM kita ni ada sedikit lemah dan leka dlm pentadbirannya.Aku yakin PM sudah sedar dan dah tahu kesilapannya dan cuba mengatasi segala kesilapan dan kelemahan yg lampau yg telah dilakukan.sebab tulah kita perlu memberi galakkan dan sokongan kpd PM agar kerajaan malaysia terus kukuh.

hijau said...

aku haeran la org BN nie lain yg ditanya lain yg d jawab apa bangang sangat kA???? TAK TAU BEZA SOALAN atau tak boleh nak jawab .pak lah tu sekadar nak lepas geram saja pasai masa PRU12 ari tu orang tak mau umno lagi sebab tu dia buat mcm tu . Yang DR M tu guna duit petronas sbb nak bantu anak kesayangan dia MIRZAN dari jatuh bankrup

saya said...

cop2.. bukan hari tu wat perhimpunan psl protes harge myk ker???
xde hasil pn.. ooo lupe ade 1 hasil gak kan.. korg sume dapat tgk bontot penyanyi tu.. hahahahaha

bn@umno said...

sebenarny pada 6/7/08 bukanlah hari memprotes kenaikan harga minyak tapi cenderung kpd hari pertunjukkan buntut.Biasalah, bukankah bakal PM dari PR tu semmgnya suka buntut sebab tulah pemimpin PR mengupah para penghibur supaya berhibur sambil menunjukkan buntut.hahahahahha

Hamzali said...

Laaa apa lah kau orng gaduh gaduh pasal kesan kenaikan minyak ni!!! Memang ada kesannya tapi yang paling berkesan mereka mereka yang berniaga le. Naik minyak naiklah semua harga barang. Semua akan mengambil untung diatas kenaikan ini. Mamak roti canai pun naikan harga roti. Pemborong sayur pun naik harga sayur. Semuanya naik. Jadi kalau nak lawan kenaikan ini kita kena berbelanja dengan berhemah. Aku tengok KL ni jem semacam juga pagi, petang dan malam termasuklah malam minggu. Nampak macam tak ade kesan je. Mari lah berbelanja berhemah jangan dok nak salahkan AAB je dia tu dok pening la nii.

cewek said...

sapa yg cakap kenaikan harga minyak tak boleh dikawal n terpaksa, BuDUH le namanya tu...

lu ada otak, fikirlah.. len kali jangan dok bca b.harian ngan utusan ja..

kesian ar ngan bn@UMNO ni.. selalu je ketinggalan jauh kat belakang.. nak men belakang kot.. huhu..

utohkacil said...

KERAJAAN BN AJAR PENGUNDI2
******************************

Selepas kenaikan minyak yg sangat tinggi, rakyat terbeban dgn segala kesusahan.

Kesusahan yg paling dirasai ialah kenaikan harga beras!

Sebagai contoh, di kawasan Teluk Intan, Sebelum PRU12 dan sebelum kenaikan minyak, beras grade 5% hanya RM18.50 bagi 10kg.

Tetapi pada hari ini beras yg sama berharga RM28.00!

Ber lambak2 di pasaran!

Beras grade 10% ke atas sebiji pun tak ada di jual di pasaran.

Kerajaan BN di bawah Kementerian Perdagangan yg Gila Babi tu berkata, hanya beras hancur 5% sahaja yg tidak dikawal.

Masalah nye, beras lain2 grade TIADA di pasaran, yg ada hanya 5% hancur sahaja!

Kalau ada pun beras yg di atas 5% hancur ialah beras untuk makanan anjing sahaja.

Bagi keluarga miskin, sudah ada yg membeli beras grade makanan anjing ini untuk di saji kan kepada keluarga mereka!

KERAJAAN BN(UMNO) ZALIM
*******************************

bn@umno said...

Utohkacil,

Ternyata dah sahlah ko ni mmg dah terkena penyakit Gila Babi.aku perhatikan semua komen-komen ko tu mesti ada perkataan 'gila babi'?atau mmg babi tu binatang peliharaan ko?Aku heran kenapalah babi-babi ni menjadi mangsa diatas ketidakpuasan ko terhadap perjuangan Parti BN.ataupun aku cadangkan nick name ko tu tukar jelah kpd 'utohkacil gila babi' lagi sedap dan merdu bunyinya.

utohkacil said...

sdr bn@umno,

anda memang gila babi. Gila babi pecacai2 umno ni makin menjadi2 setelah kalah banyak negeri pada PRU13 yg lalu.

Komen tidak pernah membena sebalik nye merapu mcm orang gila babi sahaja.

Mungik si gila babi bn@umno ni duduk makan tidur serumah dgn ibubapa.

Pakai kereta bapa, makan nasi di dapur sahaja.

Kalau si gila babi ni tinggal berkeluarga sendiri menanggung ibu bapa dan punyai ramai anak serta berpendapatan sederhana, baru lah si bangsat ni tahu langit itu tinggi atau rendah.

Mungkin si bangsat ini seorang yg kaya raya dari hasil menjilat ...???... tuan besar nye. Itu sebab dia boleh puji2 melambung dan mempertahan kan hingga sanggup di caci maki hamun.

umisa said...

salam,
masalah beras sepatutnya kita tak perlu risau, tapi disebab malaysia dipimpin oleh manusia rasuah kita terpaksa makan beras hancur, itu pun mahal lagi, sebab apa kerajaan tak nak banding harga beras dgn negara asia kalau minyak sikit sikit banding, saya nak cakap kat barua BN@umno beras gred AAA wangi kat brunei baru $10 seguni beras panjang, kalau basmati@tempatan baru $8 seguni, buat org umno tolong kaji sikit sebab apa negara Brunei bukan ada padi sebab apa beras murah, buat barua BN@umno tolong jawab bagi pihak PM bodolah badwi

peon pencen said...

sdr bn@umno,

klu dah lebih 44 orang nyumpah kau mengatakan engku bodoh, biul, gila babi dan macam2 lagi,

dah sah le engkau ni termasuk dlm kategori itu!

bn@umno said...

Utohkacil,

Tengok komen ko tu ada lagi perkataan 'gila babi'.Aku rasa ko ni bukan sj setakat kena penyakit 'gila babi' malah dah termakan daging babi agaknya ye.Boleh tanya skit, sodap ke daging babi tu tolong komen sikit?rasa macam ner?

peon pencen said...

Bagi pecacai2 UMNO tu, mereka tak kesah pasal minyak naik ke?, barang naik ke?.

Apa nak heran, semua pecacai ni dah kenyang, perut pun dah buncit2 belaka.

Klu kena mcm peon pencen ni, baru le menjerit bila semua barang2 keperluan dah naik.

utohkacil said...

Tak gune komen pada orang gila babi mcm bn@umno ni,

Sampai di dia mampus pun dia tak akan boleh faham.

shadan said...

pakatan pembakang ni semua kita ckp semuanya x betul...buat baik pun dia kata salah...klu x faham ekonomi nak komen konon, sudahlah...sekolah x setinggi mana pun....konon kuat agama...tp sanggup jual agama...pie dah

umisa said...

shadan kau penjual agama, pada nama saja melayu, tapi ugama apa tak tau kau ni,babi, sial penbodek BN@umno kalau aku kenal kau aku langgarbagi mampus

bn@umno said...

umisa,

ko ni dah hilang kewarasan ke atau bodoh?Semata-mata nak pertahankan parti PR, ko sanggup langgar org mati.mengucaplah umisa, ko ni dah melampau dan sesat dah ni.Jgnlah ko taksub sgt dgn perjuangan parti PR(Parti Rusuhan)tu.PR tu bukannya boleh percaya sgt.

uje said...

bagi subsidi kat nelayan, ikan kat pasar tetap mahal, nelayan jual murah, orang tengah jual mahal sbb tak dpat subsidi,nelayan terus miskin yang kaya orang yang tak berpanas berhujan dilaut macamana nak martabat kehidupan nelayan, kecewa mereka bila melihat harga ikan dipasaran, dan harga yang mereka jual dipantai

uje said...

nya allah yang maha berkuasa, ada ada sebab allah beri ujian kat kita begini.marilah kita hitung diri kita sebelum kita menghitung diri orng lain

umisa said...

hoi babi bn@umno aku dah cakap ,aku bukan penyokong pr @ bn aku cuma nak tegak keadilan , malaysia ni dah jadi negara penyamun, penbunuh, perasuah, pecacai serupa kau tu. kau tu lah bangang serupa bewak, abe mie dah pendek serupa babi hutan

firdaus said...

Perbandingan Harga Antara Negara-Negara PENGELUAR MINYAK
NEGARA................ RM
...................................................
Malaysia .......... 2.70 /litre
UAE......................... 1.19 / litre
Egypt ...................... 1.03 /litre
Bahrain ................... 0.87 /litre
Qatar ...................... 0.68 /litre
Kuwait .................... 0.67 /litre
Saudi Arabia .......... 0.38 /litre
Iran ......................... 0.35 /litre
Nigeria .................... 0.32 /litre
Turkmenistan ........ 0.25 /litre
Venezuela ................ 0.16 /litre

Tukaran Matawang USD 1 : RM3.23

heran jugak ye macam mana negara yang ekonomi lebih teruk pada malaysia mampu menjual minyak yang murah pada rakyatnya.
kesimpulan aku,pemimpin malaysia 'maju' LAH yang bodoh tak reti nak menguruskan ekonomi negara dgn baik

bn@umno said...

harga minyak RM2.70 seliter tidaklah mahal sangat.Cuba korang bandingkan harga minyak dgn negara jiran kita(singapore, Indonesia, Thailand) yg tidak ade minyak,bayangkan harga minyak mereka jauh lebih tinggi.Kita sbg rakyat malaysia boleh dianggap beruntung kerana kerajaan ada memberi sedikit subsidi minyak, kalau tak harga minyak pasti lebih mahal lagi.So, jgn lagilah ungkit-ungkitkan isu minyak ni kerana ia bukan isu yg 'popular' lagi.tumpukanlah isu yg sedang popular skg iaitu kes DSAI tu.

umisa said...

tolong baca bn@umno
harga minyak kat indo murah pada malaysia kau ni aku nak kata bodoh semakin bodoh serupa lembu

Hei bodoh BN@umno kau ni tak kaji ka, kau sokolah darjah berapa, tak faham ka harga minyak kita dgn global, kita penjual minyak bukan penbeli kau faham tak, setiap kenaikan minyak global kita untung, aku baru balik dari Brunei harga minyak kat sana baru $B51 sen, minyak dia baik lebih pada sini malaysia,kalau sini Vpower la, kau ni jgn jadi bodoh, setakat PM kita cukupla bodoh, kat Indo bulan lepas aku kat sana baru RM2.10 saja, tu penduduk dia 300juta,kata baru 28 juta termasuk IC palsu, tolong faham, banyak menbaca & berzikir

bn@umno said...

Mmg betul malaysia adalah pengeluar minyak tapi minyak yg dikeluarkan oleh malaysia tu adalah minyak mentah bukannya minyak yg terus boleh digunakan drpd perut bumi.malaysia export minyak mentah dan import semula sebagi minyak petrol dan diesel sebab tulah harga ia sedikit mahal.

ilham_sufi said...

to bnumno:-

mmg diakui knaikan myak x dpt dielakkan.aku pn bsetuju.sbb ini isu global TETAPI bknnya mslh knaikan hga myk.Tetapi banyaknya blaku pnyelewengan n pbaziran yg tlh dlakukan olh kerajaan BN.itu intipatinya.sbg cth:

-pmbayaran rm 100 juta kpd kontraktor
jmbtn bengkok akibt pmbatalan projek.

-isu bgunan matrade-rm 100 juta utk pmulihan

-rm 70 juta utk baik pulih mrr2.

-taman tamadun islam d tganu rm 250
juta (mgikut nilai sbnar hnya rm 100 juta)

-pganjuran monsun cup bnilai rm450 juta (saper yg nk tgk kapal layar blumba? kalu formula one lain crita
la.nyata idea mahathir lg bgus wlpn hakikatnya ttap mbazir)

-empangan bakun (kos mningkat sbyk rm 2.5 billion akibt mcm2 mslah-dtanggung olh krajaan tp hsil cukai rkyat)

mcm2 lg pbaziran x tmasuk jet peribadi paklah n mahadzir khalid.
wktu bn mmerinth byk projek2 mbazir
dkedah.tnya org kdah.byk projek gajah mati.

ALANGKAH BAGUSNYA DUIT ITU DIGUNAKAN MBANTU RAKYAT SPT MGEKALKAN SUBSIDI MYAK.

X PERLU MCM2 REBAT UTK RKYAT.DUIT TUH PATUTNYA DI TOP UP UTK SUBSIDI AT LEAST X TRASA SGT NAIK 78 SEN.MGKIN NAIK 20 SEN KER.

aku pn x fhm paklah nih.kalu tun m aku fhm gak tdkn dia.yg jdi mgsa rakyat.pemimpin2 nih takkan rasa sbb mreka ader mcm2 elaun.duit tol n myk pn krajaan sapot.

ilham_sufi said...

to bnumno:

myk spore mhl sbb gred dia 5 x gnda lg bgus dr mlaysia.stu lg bkn ngara pgeluar myk.tp sna gji tukang sapu pn plg ciput rm 2k.spore pn x besar mna n sistem pgangkutan awam dia antara yg tbaik dlm dunia.

thailand-bkan jg pgeluar myk tp krajaan dia baik.ckai jln byr skali seumur hdupn byk lbuhraya x da tol.
hrga brg pn mrah.

indonesia-hrga myk lg rndah dr msia.wlpn skrg bkn lg anggota opec,tp rndah gak bnding ngan msia.

england-bkn ngara pgeluar myk tp sna hrga brg kperluan sgt murah.50 pound blh bli mcm2.kalu compare 50 msia,ciput jek dpt.

india n cina-bkn ngara pgeluar myk tp rega myk lg rendah dr msia

shadan said...

bn@umno,diaorng ni bodoh ekonomi, kita dok terang pun x faham....si umisa 2 lg..bebal,klu kita terangkan dia bukan faham pun

saya said...

puak2 pmbangkang bkn pikir pun malaysia kuarkan myk bp buk sehari..dok nak lawan ngn negara arab sume mmgla kite klh..
kite kuarkan myk xsmpi pn sjuta tong shari... kalo arab tuu len la 10 juta tong..sdgkan Venezuela pun kuarkan 4 juta tong shari.. xnampak ker beze jauh gile.. bodoh tol.. diorg ni pikir nak bangkang je.. konon bwat perhimpunan protes harge myk.. tapi haprak xde hasil pun.. wat semak jln kat situ jer!!!

peon pencen said...

sdr 'saya',

ni lagi seko pecacai umno yg dah kaye raye agak nye.

seronok minyak naik 40% sekali gus!

yg kite marah tu bukan minyak naik.

tetapi "naik terlalu tinggi" dlm masa yg singkat.

klu nak naik pun beyo le sikit2, bln mei 20 sen, bln Des. 30 sen dan seterus nye.

saya said...

abs kalo pkr/pas jd pmerintah blh ke trnkan hrge.. ckp pn xsupe bikin... cbe gtau aku ape leader korg dah wat bg trn hrge myk.. ko amek x RM 625 tuu.. pandai2 la gune duit tu.. tu pn nak kne ajar.. kang ckp bodoh mrh padehal mmg bodoh pn

Muhd Fariz said...

bn@ameno & pencacai2....
elaun menteri2 dipotong 10% jimat rm2 bilion.aku pun pelik knape x jimatkn terus sampai 100% jd dpt save dana negara sbanyak rm20 bilion,kalau x pun 90% jimat rm18 bil.dgn penjimatan sbanyak 18 @ 20 bil inilah spatutnya dgunakan utk menanggung subsidi minyak utk rakyat termiskin.

gaji basic menteri2 kan dah belas2 malah puluhan ribu rm buat apa nk elaun2 lg ni.skrg nikan ngr tgh susah sama2la kita smua tanggung susah.bukannya rakyat aje yg kena tanggung sendiri tp dato2 menteri tetap hidup senang lenang juga.x nak ubah gaya hidup.

ubah gaya hidup bukan rakyat aje yg kena ,menteri2 pun kena la sama,kurangkn asyik main golf , melancung, shopping.sama2 la menteri2 bcucuk tanam spt yg dcadangkn oleh AAB.patutnya AAB yg mula dulu baru rakyat boleh ikut.kata "kepimpinan melalui teladan". atau mmg pemimpin2 ameno ni ckp sedap mulut je sndirinya x buat.

Muhd Fariz said...

saya & pencacai2....

kalu nk tahu tggu esok(15/7) debat antara DSAI vs d saberi chik kat tv.jgn cancel plak mcm yg sllau ameno buat last minute cancel.

1 cth kebodohan pm AAB, slalu suruh PR turunkn harga minyak.Hanya krajaan pusat aje yg ada kuasa utk turunkn harga minyak.skrg pusat dipegang oleh bn ameno jd mcmnla utk PR turunkn harga minyak. kalau nk tengok harga minyak turun senang aje matematiknya... BN AMENO turun!!!

utohkacil said...

Si pecacai2 umno ni mane le tau sangat hal luar negeri!

Klu ada melawat pun,Medan,paling2 jauh Bandung. Itu pun lawatan tajaan ketua pecacai(rasuah).
Ketua pecacai suka bawa ke tempat2 ini supaya balik nanti boleh bandingkan dgn Malaysia.
Malaysia lebih hebat!

Klu bawak ke Singapura, pecah le tong! Sah, Malaysia jauh lebih mundur dari Singapura!

Gaji guru di Malaysia sama dgn gaji tukang sapu di Singapura.

Di Malaysia, gaji mcm 'peon pencen', kurang dari RM1000.00. bila dah pencan tinggal kurang dari RM500.00. Di Singapura Gaji peon lebih RM1,500.00.
PENCEN DI SINGAPURA DI BAYAR 100%.
Klu gaji akhir SD3000.00. Pencen pun dibayar SD3000.00 juge.

Jadi di ingat kpd para pecacai umno, bahawa rakyat Malaysia telah di tipu dan di perbodohkan selama ini dah sedar dan mentang BN(UMNO) yg zalim tu!

ilham_sufi said...

to saya:

mmg kta x kuar myk 1 juta tong shari.kalu nk bdg dgn venuzuela tuh.itu sume org pn thu.ko jek cba blagak pndai.

aku nk xplain pn dh mlas sbb ko nih smacam jek bebal.

tggu je la esok anwar malukan shabery.bmbg gak tba2 1 malaya blackout.

kna ingt,anwar pernh jd mteri kwangan n tpm.dia thu psl ekonomi lbh dr org lain.

shadan said...

sdr saya,ko jgn layan diaorang ni,diaorang ni berlagak pandai tp bebal..klu utoh_kecil lg baghal, lg2 dia kata malaysia ni mundur dr s'pore..bangga sgt dgn s'pore 2..aku rasa diaorg ni byk tgk cerita yahudi kot..ds hadi awang pun dah nak berbincang dgn umno,biarkan pkr berkawan dgn yahudi...diorg pun suka....

utohkacil said...

sdr shadan,

Penimpin UMNO bodoh,
Pecacai2 nye pun ikut bodoh jadi bangang.

Soalan2 kepada shadan:
*************************

1. Siapa serah kan Singapura kepada cina?

2. Mengapa P.Batu Putih terlepas ke tangan Singapura?

3. Mengapa BN kehilangan banyak negeri pada PRU12 yg lalu?

4. Mengapa pengundi2 cina, india dan juge melayu banyak yg lari tinggalkan BN(UMNO)?

5. Kenapa UMNO masih bercakaran selepas banyak negeri di kuasai oleh Pakatan Rakyat?

6. Kenapa RAMAI ahli2 UMNO tidak suka DSAAB?

7. Kenapa TDM keluar dari UMNO, sedangkan UMNO itu darah daging nye?

Sila sdr, shadan jawab soalan2 di atas dgn tepat dan sempurna!
***********************************

shadan said...

sdr utohkecil,ko ni soalan berulang2 lah bosan aku nak jawab...aku rasa otak ko yg kecil kot..soalan yg ko beri 2 jawapan dia mcm ni..."ADA ORG KAT MALAYSIA NI YG MCM KO SOKONG SGT SPORE DAN YAHUDI" ko kan kata malaysia ni mundur x mcm spore...

utohkacil said...

sdr shadan,

soalan2 yg hamba tujukan kepada anda TIDAH pernah anda jawab dgn tepat!

Kenapa? Dah buntu fikiran? atau anda BETUL2 BODOH!

kambing said...

jgn ditanya pd org PAK LAH...
lain ditanya lain dijawab...
aku sedih bila tgk ada yg pakcik2 n apek2 tua jd "jaga" dan makcik@ yg tua keje fastfood... suma nie sbb BN.. sedarlaaa org2 BN... cuba la korg bygkan makcik2 n pakcik2 tue parent korg... korg x kesian ke??? or korg lg suka??? aku bila tgk camtu aku cuma mampu sedih di hati ja.. nak tlg mmg x dpt sbb diri sendiri pun x tertolong... tolong la sedarrr... cuba korg pi jenjalan.. kalu ada makcik2 n pakcik2 tua.. korg perhatikan tingkah laku.. mesti korg akan sedih... x caya cuba la try... pi tgk makcik cleaner pun dah cukup.. kalu korg tau apa rasa nya... baru korg tau what mean BN... so fikir2 kan... aku x nak kutuk saper2.. cuma aku nak korg try wat apa yg wat... pastu tepuk dada tnya IMAN...

Diploma Perikanan said...

aduh...economi nie mmg berbelit2 de...aq study sub nie pown pening...rase mcm kene repeat sem depan...saper2 nak komen sila blow-up your head ngan ilmu microekonomi & macroekonomi...klau dah master baru bleh komen...dan komen tu sangat2 boleh pakai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...