Tuesday, July 15, 2008

Soalan untuk Anwar dan Shabery

Jika ada diberi peluang untuk mengajukan soalan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dalam debat mereka mengenai harga minyak malam ini, apakah soalan anda.

Hantarkan soalan anda dalam ruangan komen di bawah ini. Jika soalan anda terpilih, ia akan diajukan kepada mereka malam ini.

45 comments:

Suhaimi Abd. Rahman said...

Apakah rasionalnya kerajaan menaikan harga petrol dan dalam masa yang sama membayar rebet tunai RM625/-? Mungkinkah ini satu langkah untuk menyekat warganegara jiran (singapura) daripada membeli petrol di Malaysia?
Apakah langkah ini berjaya menyekat mereka dari membeli petrol di negara kita? Pada mereka, harga petrol di Malaysia masih murah jika ditukar pada nilai matawang mereka.
Yang paling dibebani sekarang ini ialah rakyat Malaysia yang dibebani dengan kenaikan harga barang yang melampau.Bukan semua rakyat Malaysia memiliki kenderaaan sendiri untuk menikmati rebet tunai terutamanya penduduk dikawasan kampung dan pendalaman terutamanya.

budak bangsa said...

kenapakah kerjaan tidak menunaikan janji tidak akan menaikan harga minyak selepas pilihanraya?
kenapa kerajaan tidak mahu menyatakan keuntungan petronas kepada umum?
kenapa kita negara pengeluar minyak tetapi kenaikan paling tinggi antara negara pengeluar minyak

Ahmadinejad said...

Soalan 1- Kenaikan harga minyak logiknya adalah merupakan satu berita baik kepada negara pengeluar minyak kerana mereka berupaya mendapat lebih keuntungan berbanding dengan harga minyak yang rendah. Justru, dengan mendapat keuntungan yang lebih, harga minyak yang dijual di pasaran tempatan bukan sahaja patut dikekalkan, tetapi seeloknya diturunkan. Anehnya mengapa ketika keuntungan Petronas bertambah tetapi harga minyak dinaikkan?

Soalan 2 - Mengapa kerajaan enggan memaklumkan ke mana perginya wang keuntungan Petronas, adakah ia untuk melindungi sesuatu fakta yang harus disembunyikan?

Jamaludin said...

Soalan untuk Shabery Chik...Semasa menaikkan harga minyak dulu, pihak kerajaan ada berjanji dgn rakyat Msia yg mereka akan memantau harga di pasaran dari masa ke semasa, dan baru2 ini kerajaan Spore telah menurunkan harga minyak mereka sebanyak RM0.9sen, Tidak kah ini menunjukkan yg harga minyak itu boleh di turunkan, apa tah lagi Malaysia sebagai negara pengeksport minyak. Tentang rebet sebanyak RM625 ni pulak, kenape mesti melalui Pejabat Pos, berita yg rakyat jenis urban terima, pejabat pos ni adelah di bawah syarikat ECM-Libra yg mana Khairy adalah pemilik saham terbesar, dan di beritakan jugak setiap RM10 rebet yg di beri, RM10sen akan masuk ke poket Khairi, jadi kalau RM625, senang2 jer mamat tu boleh dapat RM6.25. Itu 1 kereta, berapa banyak kereta ada dalam Malaysia ni?? Nampak nya, setiap perkara yg di buat oleh kerajaan, mesti ada udang di sebalik batu, ada pihak yg secara diam memperoleh keuntungan, minta menteri beri jawapan. Tkasih.

Muhd Fariz said...

sblum pilinhary 8mac Najib mongolia menyatakn dgn bsungguh2nya bahawasanya minyak xkan naik slps pilinhary tp knape skrg minyak naik begitu tinggi plak? apani pemimpin2 ameno slalu je ckp tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,
tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,tipu,
tipu,tipu,tipu,tipu,BOHONG!!!!!!!!!

TokBatin said...

Mengape Gomen mesti turunkan rgege minyak? Kalu na' selamet tughun kan le, kalu ta' nak naikkan lagi le. Baghu betui giler dan triller.

Naim Jalil said...

Apakah rancangan kerajaan (atau PKR, jika PKR membentuk kerajaan) untuk membangunkan sumber tenaga alternatif yang murah dan berkesan bagi menghadapi situasi bila minyak mentah tidak lagi ekonomik untuk diperolehi?

bn@umno said...

kelakar sungguhlah korang ni.Soalan-soalan yg korang tulis ni bukannya boleh ditanya terus kepada Annuar atau Shabery pun.Jadi jgnlah korang buat lawak dgn soalan-soalan ini.Buang masa je.

abe MIE said...

naim jalil... saya setuju dengan saudara, kenapa sibuk tanya pasal minyak aje...kan benda itu akan habis. kenapa tidak diusaha dan apakah langkah ke arah itu? nampaknya kerajaan pembangkang-PR tidak kedengaran dalam hal ini. adakah mereka tiada kepakaran? adakah mereka ramai kaki sorak aje?


pkrpasdap.blogspot.com

TokBatin said...

Kan seme dah katekan siSabghi tu anak cicak na jadi dinosor. Kah kah kak keeh keeh keeh ki ki ki. pucat, pucat, pucat, lesi, he he he. selamat kene togheh le si viru8s trojan umno diblog ni.

Awey Kelate said...

Nak tanya pengelola kenapa ambil Shabery Cheek yang sememangnya memberikan hujah yang begitu dangkal dan asyik mengulangi nostalgia. Banyak benda yang dia tak tahu atau tak nak bagi tau.
Kalau Najib atau Pak Lah baru setaraf dengan DSAI

Awey Kelate said...

Satu lagi cadangan saya, kerajaan BN tu je yang turun, bersama Pak Lah, Najib (bersama bininya yang amat boros), Mat Taib (yang buat pelari duit), golongan katak (Rais Yatim, Shabery Cheek, Ezam dll), Muhyidin (yang banyak jual tanah kat Johor kepada orang-orang Singapore). Ada pun buat nyusahkan rakyat Malaysia dan orang Melayu

ilham_sufi said...

to abg mie:

tok guru nik aziz suatu masa dulu (lpas kerajaan naikkan myk 30 sen) pernh bg cdgn agar krajaan manfaatkn pgunaan gas sbb rizab gas msia ant tbesar dlm dnia-sla cri dlm brita harian,utusan n sinar harian.

tp cdgn tok guru x dlayan.siap dpelekehkan.skrg bru duk sbuk nk gna gas gnti petrol.

slahuddin ayub pernh bg cdgn pd krajaan agr utamakn pgeluarn mkanan n ptanian spy apbl blaku krisis mkanan rkyat x jd mgsa.

apa jwpn pmimpin bn- x perlu sbb kta dperintah olh pmimpin yg bjak pndai.mreka tahu cmne nk uruskn ngara,tup2 allah tjuk hrga beras mlambung n kta xmmpu nk kwal.rkyat jd mgsa.

to bnumno:

slh sorg wartawan mlm nih wartawan siasah.ader 1 soaln pmbaca d tnya td.lain kali stadi.jgn tjukkan kbodohan diri


-korg blh mnilai si shabery td.x jwb lgsg soaln2 yg dtnya

zulkian84 said...

nama pun bn umno. Mmg la jenis tak tak tau ape. Saudara sebangsa ku, terutama org2 umno, cube buka kan minda dan jadi neutral sekejap. maksud aku tak supot sesape la. korg rase la, sape yang byk bercerita pasal fakta minyak dan petronas? Anwar jawab soalan, tapi Shabery? Apa kerajaan ketandusan fakta selain menyerang peribadi anwar? ada Anwar lawan balik? Bodoh la Menteri Penerangan ni. Malu aku

zulkian84 said...

nama pun bn umno. Mmg la jenis tak tak tau ape. Saudara sebangsa ku, terutama org2 umno, cube buka kan minda dan jadi neutral sekejap. maksud aku tak supot sesape la. korg rase la, sape yang byk bercerita pasal fakta minyak dan petronas? Anwar jawab soalan, tapi Shabery? Apa kerajaan ketandusan fakta selain menyerang peribadi anwar? ada Anwar lawan balik? Bodoh la Menteri Penerangan ni. Malu aku

zulkian84 said...

nama pun bn umno. Mmg la jenis tak tak tau ape. Saudara sebangsa ku, terutama org2 umno, cube buka kan minda dan jadi neutral sekejap. maksud aku tak supot sesape la. korg rase la, sape yang byk bercerita pasal fakta minyak dan petronas? Anwar jawab soalan, tapi Shabery? Apa kerajaan ketandusan fakta selain menyerang peribadi anwar? ada Anwar lawan balik? Bodoh la Menteri Penerangan ni. Malu aku

zulkian84 said...

Lagi satu, kenapa tidak dijawab soalan wakil anwar yg tanyakan mengenai penjimatan subsudi minyak itu? Macam mana nak uruskan sdangkan penjimatan subsidi disebabkan kenaikan minyak 30 sen lalu masih belum digunakan?? Apa Shabery tak tau jawab?? tak caya tgk and rewind balik debat tu. Yang dia kalut cete pasal anwar plak apesal? Aku nak dgr fakta2 dasar kerajaan pasal minyak bukan pasal Anwar. Bijak la sikit wahai Menteri Penerangan yang sengal

zulkian84 said...

satu lagi, Anwar pggl Shabery sbg Datuk, Shabery pggl Anwar shj. Bukan nye tak boleh, tp kita org melayu ni beradab la sikit walaupun dpn lawan kita. Baru nampak profesional. Aku rasa hanya 'kebijaksaan' PM dan TPM shj yang boleh berdiri bersama2 anwar dan berdebat bersama. Malu aku Shabery tak tau ape2. Tanya plan kerajaan pasal subsidi pn tak reti nak jawab. BODOH PUNYA SHABERY. Tak profesional langsung. Bangang.

zulkian84 said...

Response 2 abg mie..

Benar kah minyak akan abis?? benar tu. Tapi, para kaji selidik pencarian minyak baru masih menemui kwsn minyak2 yang belum dibangunkan contohnya di Kelantan. minyak sudah ditemui, tapi tidak diusahakan lagi kerana kwasan2 lain masih banyak lagi minyak untuk diusahakan. Jadi sebenarnya ia masih boleh tmpoh pengusahaan blh dipnjgkan paling krg 15 tahun lagi. Sumber dari Survey Engineers di Kemaman.

Jamaludin said...

Datuk Strawbery Chik, lepas ni, boleh lah berkira2 untuk letak jawatan menteri penerangan, dan mintak Pak Lah lantik jadi menteri cahaya pulak.... Dari segenap aspek, Strawbery gagal, asyik ungkit kisah lama ljer.....Piiirrrahhhhh!!!!!!

kayemsee said...

kesian aku tgk strabery cik tu...bagang sungguh...lain ditanya...lain pulak yang dia merapu...langsung takda fakta hujahnya & dan asyik dok ulang benda2 lama...tak habis2 dgn Tun Razak start Petronas...org ckp pasal masalah pengurusan ekonomi dlm kerajaan!...bukan masalah Petronas...asyik nak buat serangan peribadi kat DSAI apa halnya...takder idea dah nak jawab ker..kita berbincang pasal masalah minyak...bukan masalah DSAI....itu la kalau bagi org tak berkelayakan jadi menteri...semua menteri penerangan pak lah nie bangang2 rupanya...tgk la yg sebelum nie pun sama la...utk abe mie & bn@meno tu...malu la sket dgn menteri korang tu...kalau aku dah tau menteri bangang camtu tapi still nak defend gi..baik pi letak muka abe mie & bn@meno dlm mangkuk tandas la....

atiq said...

bukalah mata, hati dan akal wahai peminat2 armno. debat malam tadi menyedarkan rakyat malaysia.

Mufasir said...

Penyokong Kerajaan tentu malu teramat sangat malam tadi.

Menteri tu langsung tak buat homework.

Nordin Kardi pun bagi soalan tak ilmiah langsung! Tak padan dengan kedudukannya, tak sangka aku.

Aku bagi DSAI 7/10 markah - Shabery 3/10 ( boleh tolah lagi 2 markah sebab tanya lain, jawab lain )

peon pencen said...

tanya lain jawab lain,

hentam peribadi!

klu saya - 0/10

Abdrahim said...

Zulkian 84,

Marah sangat nampaknya kat Shabery. Jangan macam tu, sama-sama Terangganu kan.....

OfficeBoyTingkat4 said...

Nordin Kardi tu betul2 kodi la.nampak sgt nak membodek Dolah.Konon dialah pakar akedemik yang mana soalan dia akan membuatkan DSAI terdiam.Rupanya andaian nordin Kodi tersilap.Dia yang terkuncam dan ternganga sebelanga mulut.buat malu budak2 UUM jer.agaknya tu sebab grad UUM tak berapa berkualiti kot, sebab naib cancelornya pun tak berapa cukup masak.org perak kata kighor pun idak lagi.

ikan said...

mana abe mie, bn@umno???? defend la menteri korang tu...

kayemsee said...

nak defend apa...dah besar kemaluan diorang tu...hahahaha gelak sama dia.....

Siasah said...

Terima kasih kepada semua yang memberikan cadangan soalan. Memandangkan saya hanya diberikan peluang untuk bertanya satu soalan untuk seorang penal, maka itulah yang saya telah tanyakan. Malangnya, Menteri Penerangan tidak menjawab soalan saya tetapi menuduh saya tidak ikuti perkembangan.

ZS
Siasah

alisaiff said...

Tu la kan...balasan Tuhan dah sampai...selalu sangat menjatuhkan MARUAH org...ni dah satu UMNO dan BN dimalukan ke seluruh alam maya....tapi benda2 cenggini diorng tak nampak kan. Diorang nak malu kan dan divert kan fokus DSAI...tetapi "pakcik" tu relaks jer menjawab soalan. Walaupun byk bende2 peribadi tapi dier langsung tak termakan umpan shabery yg ala2 mangkuk hayun. Dah sah la Pak Lah Bodohwi dan Najib Mongolia ni tidur sepanjang masa. Pasal tu la menteri2 kabinet dier semua bengap. Tgk jer la shot2 sidang Parlimen...tanya soalan dan menjawab soalan semua ala2 KERA terutama sekali KERA besar dari KINABATANGAN....tu suku sakat org utan kat sepilok tu...memalukan Malaysia jer...

alisaiff said...

Rasional kjaan byr Rebet RM625 kpd pengguna kenderaan dibawah 2000 cc adalah utk membantu POS MALAYSIA yg nazak. Cuba korang kira "komisen" yg Pos Malaysia perolehi daripada transaksi tersebut. Katalah komisen yg diambil adalah RM1 X 10 Juta kenderaan? Dah berapa dapat? Cuba check siapa dibelakang POS MALAYSIA? Khazanah Nasional milik siapa yer?

alisaiff said...

Padan muka shabery cheek...niat tak elok kan...dah kene bayar Allah Cash...niat dier bukan nak defend Kjaan dan Rakyat tapi nak memalukan DSAI dgn mengungkit sejarah silam. Tentu shabery dah terlupa agaknya yg dier siapa semasa DSAI jadi TPM? Tentu shabery tu masih student kat universiti...so jgn la jadi Melayu Mudah Lupa ek...sampai air liur basi dok berkumpul kat tepi bibiaq

scandisk said...

siakap senohong,
gelama ikan duri,
bercakap putar belit dan bohong,
lama2 jadik macam shaberi..

dia duk serang DSAI, langsung tak menjawap soalan. Dia yang compare dengan venezuela lah,iran lah. Alih2 DSAI ditempelak sebab explain pasal negara yg dia compare

Kalau lah teman jadk anak dia atau sedara, memang malu.

LETAK JAWATAN AJELAH!!

takde fight langsung!

BN@UMNO..
teman rasa elok mike balik rumah nyorok dalam tong taik..malu weehhh

pengait said...

1. Kenapa pemimpin BN bahlul sangat menaikan harga minyak tanpa memikirkan akibat kenaikan harga tersebut kepada perkara lain ?
2. Soalan Budak Tadika : kalau harga minyak naik di pasaran antarabangsa bermakna pendapatan kita juga meningkat...jadi kenapa kita pengeluar minyak sibuk-sibuk naikan harganya. Bodoh punya menteri....Datuk sabery harap letak jawatan buat malu negara saja ...

pengait said...

Seabagi ahli UMNO saya malu dapat menteri macam sabery chik...kalau dia orang Sabah dah kami bakar rumah dia, halau dia dari Sabah. Orng tanya lain dia jawab lain. Yang si tan sri ni pula kenapa bodoh sangat...mcm manabah dia boleh jadi NC tu...merepek yg bukan-bukan. Minta Pak Lah lucutkan jawatan dua ekor beruk ni. Ramai lagi dalam UMNO yang genius....kalau kail sejangkal lautan dalam jangan di duga.

pengait said...

Kalau Pak Lah tak buang sabery dan nordin kardi maka diapun sama bodoh mcm mereka n saiful (bagi dubur tapi tak rakam pakai HP)

siti said...

Tahniah kepada ZS sebab bagi soalan kaw kaw punya.Tapi menteri tak jawab lepas tuduh pula tak ikut perkembangan. Kepada Shabery rakyat nakkan fact dan bukti yang boleh dikira dengan calculator cukup ke idak 4 billion dulu tu dibelanjakan utk improve transportation. Tapi ZS soalanmu lebih hebat daripada TNC UUM. Aku kagum betul, berdebar pun ada. Tapi jawapan2 DSAI yg sgt tepat mmg memukau hatiku!

amarhaffiz said...

tahniah DSAI...

Teknokrat Muslim said...

soalan utk anwar:
kenapa dapat turunkan 50 sen?, walaupun dato' seri nyata ini langkah awal, tp seolah mengkhianati janji PRU12

bagaimana utk malaysia menyediakan sustainable energy@ sumber utk masa akan datang?

soalan utk shabery:

bakpe mung bodoh sgt, tya lain jawab lain?

THE PIRATES BOY said...

soalan utk Shabree.....

kenapa kamu melalut tak tentu pasal org cakap hal minyak kau cakap lain....(menteri penyerangan)

soalan utk Anwar......

1).Boleh tak apa yg di hujahkan itu di praktik kan di negeri PR
2).Knapa masa kau jadi TPM dulu ku tak naikan minyak/gas yang ada kat Kelantan(kan jadi mcm ni susah skrng)

ilham_sufi said...

TO ZULKIFLI SULONG,

THNIAH SOALAN YG BERNAS,BKN CAM NC UUM.NPK SGT SOALN NK HENTAM ANWAR...SKALI KNA SMASH LA BALIK.
KALU NK THU NC NI LA YG BYK PROBLEM.TIRU HSIL KAJIAN ORG LAIN,MGAKU HAK DIA.

TO ZS,BIAR LA SHABERY SYOK SNDIRI YG PTG ANDA SMPAT MCELAH 'SOALN SAYA IALAH'.AT LEAST RKYAT THU

agas said...

Dulu Shabery boleh menipu org buta huruf. sekarang semua org dah tahu diTV1 Tan Sri Hassan Marican, President petronas ada menyatakan 65 % keuntungan Petronas diberi pada Pok Loh bersamaan RM356 Billion & 35 % untuk pelaburan dalam luar & dalam negeri. Terkini 91 % keuntungan Petronas, diberi kpd Pok Loh, refer dari mulut shabery pd debat baru ini. dan org petronas sekarang disekat dari menghadiri kursus diluar kawasan pejabat, out station, hotel kena share bilik dll. kerana nak tolong keraa....jaan yg tak perihatin. Yg hendak dipersoalkan kemana duit sebanyak itu dilarikan. Jambatan Penang hanya RM2 biilion. Bakinya kemana....? Hasil lain komuditti - kelapa sawit, getah, bijeh timah, besi, emas, balak, cukai dari kastam, saman ekor dll takkan jumlahnya RM3.00, Kemana duit ini dihala tujukan poket Najibkah atau Poket Khairy menantu Pok Lohkah.

Shabery kena sedar sikit, dulu sekolah swasta Berakan {PAS Terengganu Punya} belajar pun guna duit sumbangan derma org PAS, sebab arwah Hj Chik tu, org kuat Pas Kemasik/Kijal. Itulah kalau ilmu dunia dah tinggi tapi ugama tiada, dah jadi lupa sumbangan derma org PAS. Jangan jadi anak derhaka, dunia sekejap aje, esok akan mati. Dari pensyarah, ikut S46 kini dah lupa sumbangan penderma PAS yg jadi darah daging. Kalau dah lupa asal usul tengok sijil SPM - dari Instiut Berakan. Kepada Sesiapa nak gambar bohongnya Najib tak kenal Altantuya saya ada serta Paksaan Polis kpd Sukma hantar. Org UMNO yg percaya Anuar meliwat, Doa saya Isya'Allah anaknya, adiknya, bapanya atau pun emaknya akan diliwat sebelum org UMNO itu mati eMail: Cinta.terlaksana@gmail.com

agas said...
This comment has been removed by the author.
agas said...

Asal usul peribadi saiful saya ada. Ezam pandai engkau lari masuk Umno - lari ikut pintu belakang PKR....pandai kau berpura-pura ...Ezam..ezam

agas said...

babe MIE said...kenapa kau guna nama PKR, PAS, DAP - gunakan blog Hadhari baru betul, jangan nak keliru org, aku sumpah jadi beruk mak yeh .....natang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...