Wednesday, September 26, 2007

Ribuan peguam berarak ke Jabatan Perdana Menteri


PUTRAJAYA, 26 Sept: Hampir 10,000 peguam berarak dari Istana Keadilan (Palace of Justice) ke Jabatan Perdana Menteri bagi mendesak Perdana Menteri agar menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat skandal klip video VK Lingam.

Walaupun usaha sebahagian daripada mereka menggunakan bas, tujuh buah tidak berjaya setelah disekat polis. Mereka kemudiannya berjalan kaki secara beramai-ramai bagi menyertai perarakan itu.

Perarakan itu dianjurkan oleh Majlis Peguam (Bar Council) ekoran pendedahan video klip yang memaparkan Peguam Kanan VK Lingam berbual dengan orang yang dinamakan sebagai Ketua Hakim Negara sekarang Tun Ahmad Fairus.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri mengumumkan penubuhan Penal Bebas bagi menyiasat kesahihan video itu namun ia tidak menghalang perarakan untuk menyerahkan memorandum bagi mendesak penubuhan Suruhanjaya Diraja ini.

Penal yang dianggotai tiga orang itu, Haidar Mohd Nor, Lee Lam Thye dan Mahadev Shankar akan menyiasat ketulinan video itu dan membuat laporan mengenainya kepada kerajaan dan bakal dibuka kepada umum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...