Tuesday, September 18, 2007

PGCC tiada agenda rakyat apatah lagi Melayu

PULAU PINANG, 18 Sept: Bukan setakat agenda untuk membela Melayu Pulau Pinang tidak nampak bahkan, agenda untuk membela kepentingan orang ramai khasnya golongan menengah dan rendah juga tidak dapat dilihat dari Projek Penang Global City Centre (PGCC) yang dilancar Perdana Menteri baru-baru ini.


Inilah suara yang kedengaran selepas Perdana Menteri melancarkan projek ini baru-baru ini.
PGCC bakal menelan belanja RM25 bilion akan dibina diatas tapak Kelab Lumba Kuda yang bersais 104 hektar. Ia bakal mengandungi 40 tower dan dua bangunan ikonik. Ia akan dibangunkan oleh Abad Naluri Sdn Bhd, syarikat sekutu Equine Capital Berhad.


Sebelum ini Patrick Lim diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sebagai Patrick Badawi berdasarkan hubungan baik kedua-dua mereka.


Nizam Mahsyar, Koordinator Sahabat Alam Malaysia (SAM) ketika diwawancara Siasah berkata, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) cuba ditemui oleh agen pemaju syarikat kononnya untuk berbincang tetapi kebanyakan mereka tidak sedia untuk menemuinya.

(Gambar yang disiarkan oleh akhbar harian menunjukkan PM dengan rakannya, Patrick 'Badawi' Lim ketika melancarkan PGCC.)

"Sebuah syarikat PR, Fox Comunication datang untuk berbincang dengan NGO tentang projek ini tetapi ramai yang tak minat dan hanya menghantar wakil sahaja kerana mereka tidak yakin akan didengari," kata Nizam.


Menurut Nizam, kebanyakan NGO tidak berapa senang dengan projek ini kerana mereka lebih suka kawasan ini dikekalkan sebagai kawasan lapang dan hijau keranan kawasan lain sudah penuh dengan bangunan di Pulau Pinang ini.


Projek ini, katanya, amat luar biasa istimewanya apabila syarat agar rumah kos rendah dan sederhana dibina di kawasan pembangunannya tidak perlu dipenuhi.


"Mereka memohon Majlis Perbandaran satu tapak lain untuk membina rumah kos rendah dan sederhana. Jika begitu, kawasan ini mereka dapat, tapak baru untuk kos rendah dan sederhana juga mereka dapat," kata Nizam.


Siasah difahamkan, pemaju akan membina rumah kos rendah dan sederhana sebagaimana disyaratkan di sekiat Flat Rifle Renge.


PGCC bakal dibina di atas tapak Kelab Lumba Kuda (Turf Club) yang sudah ada di situ.
Bagi menggantikannya, Kelab Lumba Kuda serba canggih dan moden akan dibina di sekitar Batu Kawan, kawasan projek yang sedang dibangunkan oleh Equine Capital.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...