Sunday, September 23, 2007

Strategi BN semuanya kantoi


KUALA LUMPUR, 23 Sept: Pelbagai pihak menyifatkan strategi pilihan raya Barisan Nasional (BN) serba tidak menjadi sejak kebelakangan ini apabila semua projeknya gagal mencapai sasaran.

Bajet 2008 disifatkan gagal menghasilkan faktor 'feel good' kepada rakyat walaupun sejumlah wang yang besar diperuntukkan selepas ia tenggelam oleh Tragedi Berdarah Batu Burok yang berlaku sehari selepas bajet itu dibentangkan oleh Perdana Menteri.

Peristiwa rusuhan Batu Burok yang diharapkan dapat memburukkan imej pembangkang khasnya PAS di Terengganu juga gagal apabila polis melepaskan peluru hidup dalam peristiwa itu sehingga mencederakan dua orang awam.

Laporan Ketua Audit Negara pula bukannya menunjukkan ketelusan kerajaan tetapi lebih mendedahkan pekung kerajaan apabila pelbagai penyelewengan agensi khasnya di bawah Perdana Menteri dan timbalannya sendiri didedahkan dalam lapuran itu.

Terkini, pendedahan video klip perbualan telefon antara peguam terkenal, VK Lingam dengan Ketua Hakim Negara sekarang, Tun Ahmad Fairus pada tahun 2002 (ketika itu Hakim Besar Malaya) bagi menyusun pejawat kanan badan kehakiman negara mendapat kecaman pelbagai pihak.

Bahkan, Perdana Menteri sendiri melahirkan rasa terkejutnya bagaimana perkara sebegitu boleh berlaku.

"Semuanya menjurus kepada hilangnya feel good factor untuk BN menjelang pilihan raya ini," kata seorang pensyarah universiti tempatan.

Laporan penuh dalam Siasah hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...