Wednesday, September 12, 2007

Babi lebih beruntung...


KOTA BHARU, 12 Sept: Nampaknya babi lebih beruntung kerana terus menikmati kebebasan mereka ketika rakyat Terengganu terpaksa menerima tembakan untuk mendapat kebebasan berhimpun mereka.

Itulah tulisan Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa dalam blognya, cetusan-hati.blogspot.com ketika mengulas Tragedi Batu Burok yang menyebabkan dua cedera akibat tembakan polis berbanding dengan nasib babi di Bukit Beruang, Melaka.

Bagi beliau, kuasa undi masyarakat Cina dan sensitiviti politik mereka menggerunkan polis tetapi tidak dua pemuda Melayu dari negeri yang rakyatnya adalah kedua termiskin di Malaysia.

“Jika dengan masyarakat Cina polis kecut, lain pula dengan orang Melayu. Polis tunjuk berani’ – rata-rata itulah komen spontan yang saya dengar sepanjang hari ini, tulis Husam.

Menurut Husam, jika dalam kes di Bukit Beruang, polis boleh menghentikan gempuran mereka dan keadaan kembali damai, mengapa tidak polis mengambil tindakan yang sama di Batu Burok?

"Pilihan polis ialah untuk memantau dan mengawal ceramah itu atau untuk menyekat perhimpunan, menggempur dan menyerbu? Mana satu yang secara logiknya boleh menghasilkan suasana aman?" soal Husam lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...