Tuesday, September 25, 2007

PAS desak gantung Ketua Hakim Negara

KUALA LUMPUR, 25 Sept: PAS mendesak supaya sementara penyiasatan rapi dilakukan, demi memelihara maruah dan integriti institusi kehakiman, Ketua Hakim Negara perlulah digantung terlebih dahulu dari menjalankan tugasnya sehingga penyiasatan ini selesai.

Demikian kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamarudin Jaffar dalam kenyataan medianya.
Menurut Kamarudin, PAS memandang berat pendedahan klip video yang menunjukkan perbualan telefon antara peguam VK Lingam dengan seorang yang disyaki sebagai Tun Ahmad Fairuz Abdul Halim, Ketua Hakim Negara.

Dailog dalam klip video itu dimana Lingam dengan jelas membincangkan isu-isu perundangan dan politik serta jawatan-jawatan kehakiman dengan mengaitkan nama-nama dan jawatan-jawatan tertinggi politik dan korporat negara, sesungguhnya mendesak supaya satu penyiasatan segera dibuat bagi mengesahkan kesahihan rakaman itu.


PAS yakin dengan kemampuan teknologi semasa beserta kerjasama syarikat-syarikat telekom penyiasatan ini pasti dapat dijalankan dengan segera dan tepat, katanya.


"Walaupun kami menyokong agar penyiasatan segera dilakukan namun kami perhatikan dalam isu Timbalan Pendakwaraya Salahuddin Saidin dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya Shaaribu, Salahuddin dilepaskan dari mengendalikan kes tersebut dalam tempoh kurang dari 24 jam hanya atas kenyataan Peguam Negara bahawa beliau dilihat bermain badminton dengan hakim yang membicarakan kes itu. Peguam Negara tidak pula mengemukakan bukti bagi mensahihkan dakwaan beliau itu,"katanya.

Dalam hal yang sama, katanya, PAS turut menyokong penuh tindakan Majlis Peguam Malaysia untuk menyerahkan memorandum ke Pejabat Perdana Menteri berhubung isu ini yag antara lain menuntut penubuhan sebuah Suruhanjaya di Raja bagi menyiasat isu ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...