Monday, September 10, 2007

Tubuh Suruhanjaya Diraja siasat Tragedi Batu Buruk


KUALA LUMPUR, 10 Sept: PAS dan parti-parti politik serta NGO mendesak kerajaan supaya ditubuhkan satu Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat apa sebenarnya yang berlaku dalam Tragedi Batu Buruk pada 8 September lepas.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali berkata, pihaknya mempunyai versi tersendiri tentang apa yang berlaku manakala media BN telah melapurkan versi mereka pula.

“Oleh itu saya mendesak supaya disiasat semua sekali apa yang sebenarnya berlaku dan saya rela disiasat tentang apa yang saya katakan hari ini,” katanya dalam Sidang media khas anjuran Bersih di Pejabat Agung PAS hari ini.

Sidang media itu disertai oleh para pemimpin parti pembangkang iaitu PAS, PKR dan DAP serta juga pemimpin NGO termasuklah Suaram dan lain-lain. Juga hadir adalah aktivis Bersih yang menganjurkan program di Batu Buruk itu.

Dalam sidang media hari ini, Mustafa mendakwa, apa yang berlaku di Batu Buruk adalah hasil provokasi polis dan antara pihak yang terlibat secara langsung di belakangnya adalah Setiausaha Politik Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga Perdana Menteri, Datuk Wan Farid.

Provokasi bermula dari perobohan pentas ceramah jam 8 malam dan ia dibuat oleh polis di hadapan para penyokong PAS sehinggalah kepada peristiwa tertembaknya dua orang penyokong PAS oleh polis yang berpakaian awam sendiri yang berlaku kira-kira jam 12 malam.

Difahamkan, kekecohan bermula sejak jam 10 malam 8 September apabila polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan water canon kepada orang ramai yang berkumpul tetapi kegawatan mula berlaku bila orang ramai melihat dua dari mereka ditembak polis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...