Tuesday, September 11, 2007

Umno rancang rusuhan - PAS

KUALA LUMPUR, 11 Sept: PAS mendapat maklumat yang jelas, Umno dan pihak tertentu merancang rusuhan yang berlaku di Batu Buruk, Kuala Terengganu 8 September lepas, kata Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali.

"Saya ingin mengatakan, antara yang terlibat merancang kejadian ini adalah Datuk Wan Farid Wan Salleh, Setiausaha Politik Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga Perdana Menteri," kata Mustafa lagi.

"Saya bertanggungjawab penuh dengan kenyataan ini dan sedia memberikan bukti yang lengkap jika satu Suruhanjaya Diraja yang bebas dibentuk untuk menyiasat tragedi ini secara menyeluruh," kata Mustafa.

Menurut Mustafa, ada saksi yang melihat Jalur Gemilang dibawa masuk ke tempat kejadian dari luar kawasan dalam bundle dan membakarnya di situ.

Gambar yang disiarkan oleh NST menunjukkan seorang yang memakai topi keledar dengan muka tertutup membakarnya.

Gambar pula diambil ketika bendera itu mula dibakar seolah-olah ia memang dirancang antara jurugambar dan yang mebakar bendera itu.

Beliau juga menafikan dakwaan polis kononnya polis yang menembak orang awam dalam kejadian ini ketika mahu menyelamatkan wanita dan kanak-kanak dalam peristiwa ini dan Mustafa menegaskan, "Polis kena bertanggung jawab dengan kenyataan ini."

Dalam kejadian ini, dua orang awam cedera ditembak polis iaitu Suwandi Abdul Ghani, 37, dan Muhamad Azman Aziz, 21.

Suwandi terpaksa dibawa ke Hospital USM Kubang Kerian Kelantan untuk mengeluarkan peluru yang melekat pada dadanya manakala Azman dibedah di Kuala Terengganu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...