Monday, September 24, 2007

Kelantan mohon isu minyak dimasukkan dalam ECER


KOTA BHARU, 24 Sept: Kerajaan Negeri Kelantan merayu supaya pendaratan gas dan minyak dari perairan negeri itu ke pantai Kelantan menjadi sebahagian inisiatif pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Ini kerana, pantai Kelantan adalah yang terdekat sekali dengan sumber bahan asli itu dan boleh menjadi pemangkin kepada pembangunan negeri.

Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa berkta, perkara tersebut terkandung dalam maklumbalas kepada pihak terbabit selepas satu taklimat cadangan awal pembangunan Koridor Timur yang disampaikan Petronas kira-kira lapan bulan yang lalu.

“Ada beberapa perkara yang kita beri cadangan balas tetapi saya yakin tidak dimasukkan lagi ialah pendaratan gas di Kelantan. Saya berharap perkara ini dapat ditimbangkan semula," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darulnaim.

Perhubungan keretapi di antara Kelantan dengan Pulau Pinang turut dipohon oleh Kelantan untuk dimasukkan di bawah ECER.

Ketika ditanya pemberita, sama ada perkara ini ditimbulkan pada pertemuan empat pemimpin negeri Pantai Timur dengan Perdana Menteri di Putrajaya, Rabu lalu, Husam berkata beliau tidak pasti, tetapi mengulangi bahawa ianya telah ditimbulkan pada taklimat awal sebelum ini.

Difahamkan tiga daripada empat Menteri Besar negeri Pantai Timur dijemput hadir perbincangan mengenai ECER bersama Abdullah, sementara Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Annuar Musa turut dilapor hadir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...