Thursday, September 13, 2007

PAS lancar Tabung Mangsa 8 September


KUALA TERENGGANU, 13 Sept: PAS melancarkan Tabung Mangsa 8 September bagi membantu kos rawatan dan perbelanjaan guaman yang bakal dihadapi oleh mangsa Tragedi Batu Burok Khamis lepas.
(Gambar: Presiden PAS bersama pimpinan PAS Terengganu melancarkan Tabung Mangsa 8 September di Pejabat Perhubungan PAS Terengganu.)

Pelancaran itu dibuat oleh Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan diperhatikan oleh para pemimpin PAS Terengganu.

Ia dilancarkan di Pejabat Perhubungan PAS Terengganu.

"Kita memang akan membantu semua mangsa tragedi ini tetapi kita juga mahu bebanan ini dipikul oleh semua ahli kita di semua peringkat," kata Presiden PAS kepada Siasah.

Sehubungan itu, beliau meminta PAS di semua peringkat membuat tabung itu dan terangkan kepada orang ramai apa yang berlaku sebenarnya bukan sebagaimana yang dilaporkan oleh media milik BN.

Sebelum ini, PAS mendakwa, tragedi itu dirancang oleh Umno dan pihak-pihak tertentu untuk memburukkan nama PAS selepas PAS mula mendapat sambutan kembali di Terengganu selepas kalah pada tahun 2004.

Dalam kejadian itu, Suwandi Abdul Ghani, 37, cedera parah pada dadanya selepas terkena tembakan polis di dadanya. Beliau kini masih menerima rawatan lanjut di Hospital USM Kubang Kerian selepas peluru itu berjaya dikeluarkan.

Muhamad Azman Aziz, 21 juga terkena tembakan dalam tragedi itu. Beliau kini mendapat rawatan lanjut di Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu.

Kedua-duanya direman oleh polis dan disiasat atas kesalahan jenayah.

Kedua-duanya terpaksa menanggung kos rawatan dan bakal menanggung kos guaman apabila mereka didakwa nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...