Tuesday, September 18, 2007

PGCC bebas karbon hanya kenyataan 'lipstick'

PULAU PINANG, 18 Sept: Pelbagai badan bukan kerajaan di Pulau Pinang menyifatkan laporan kononnya Penang Global City Centre (PGCC) sebagai bandaraya tanpa karbon hanya 'gicu bibir' (lipstick) sahaja bagi mengaburi mata rakyat.

"PGCC bercakap soal bandaraya tanpa karbon tetapi mereka tidak bercerita kepada kita jumlah karbon yang akan dibebaskan ke udara sepanjang belasan tahun kerja-kerja pembinaan," tulis Anil Netto, seorang aktivis NGO di Pulau Pinang.

Anil mengulas laporan media kononnya PGCC bakal menjadi bangunan tanpa karbon selepas ini. Ia merujukkan kepada laporan kononnya bangunan yang dibina dalam projek ini mesra alam sekitar dan tidak akan mengeluarkan karbon diaoksid yang memudaratkan manusia.

Bagi Anil, ini hanya kenyataan ala 'gincu bibir' sahaja untuk menyedapkan mata memandang sahaja tetapi tidak pada realitinya.

Sebelum ini, Siasah menyiarkan, PR Konsultan kepada PGCC adalah Fox Comunication. Antara kerja awal Fox adalah menemui para pemimpin NGO bagi membincangkan projek PGCC sebelum ianya dilancarkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini.

Namun hanya sebilangan kecil sahaja dari wakil NGO ini sedia menemui Fox, kata Nizam Masyar, Koordinator Sahabat Alam Malaysia (SAM).

Bagi Anil, sepatutnya kajian kesan alam sekitar (EIA) projek ini dibuat dengan teliti dan juga oleh badan yang bebas untuk mempastikan projek ini benar-benar mesra alam sekitar.

Menurut Anil juga, ketika semua data-data yang ada menunjukkan Malaysia terdedah kepada gegaran gempa ekoran dari trend gegaran yang semakin hampir, negara ini sepatutnya mengelakkan pembinaan bangunan tinggi.

Tetapi PGCC bakal membina dua bangunan ikonik dan 40 menara di atas tapak seluas 104 hektar

Menurut satu laporan oleh Canadian Press, seorang pakar gempabumi yang bertugas di Institut Sains Indonesia, Danny Hillman, "Kami menjangka gempabumi yang bersais 8.5 ritcher ke atas bakal berlaku."

Ini ekoran dari siri gempabumi yang berlaku di Indonesia sejak kebelakangan ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...