Friday, September 7, 2007

Jangan dekati Sinar Harian - Nik Aziz


KOTA BHARU, 7 Sept: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengarahkan ahli dan para penyokong PAS agar jangan lagi mendekati akhbar Sinar Harian.


"Akhbar itu sudah menunjukkan sikap berpihak agak keterlaluan, maka saya dengan ini mengisytiharkan supaya setiap daripada kita mengelakkan daripada mendekatinya,” katanya pada satu program di sini.


Menurutnya, akhbar itu sengaja hendak menimbulkan suasana ketidaktentuan rakyat kepada kerajaan Kelantan sekarang.


Mengulas perkembangan itu, Naib Presiden PAS, Dato’ Husam Musa berkata, menjadi satu kewajaran sekiranya pemimpin PAS tidak lagi mendekati akhbar tersebut memandangkan cara pemberitaannya sudah berat sebelah.


Menjelang pilihan raya umum lalu, akhbar-akhbar harian juga memuatkan iklan tajaan Umno, namun ia dilakukan pada musim kempen pilihan raya sahaja.


Bagaimanapun Sinar Harian telah memulakan lebih awal episod menjadi alat kepada sebuah parti politik.


Malah, editor kanannya pernah memberitahu seorang pemimpin PAS, akhbar itu tidak dapat dijamin tahap biasnya kepada parti politik tertentu pada kempen pilihan raya umum nanti.


Biar pun usia masih setahun jagung, namun kewujudannya kini seperti menjadi perkakas kepada parti politik tertentu. Bermula 1 Julai lalu, saban hari akhbar Sinar Harian menjadi alat kempen Umno Kelantan.


Pada awalnya hanya dua halaman disediakan untuk pasukan wartawan tajaan Umno. Kemudian pada Ogos lalu bertambah helaian kepada empat.


Sehingga ke hari ini akhbar itu membiarkan dirinya diperalatkan. Difahamkan tajaan Umno itu dibayar kira-kira RM1 juta.

3 comments:

TAD 84 said...

uyuyt

Unknown said...

Jgn sempitkan otak dgn menjauhi sumber ilmu....

Anonymous said...

pembangkang selalu bercakap tentang kebebasan media...

tapi, tindak tanduk menunjukkan merekalah yg sebenarnya tak ada kebebasan media...menghalang rakyat dan penyokong dari mendapat info dsn maklumat....lepas tu nak boikot pulak...

apa punya celaka pakatan rakyat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...