Monday, October 1, 2007

Kementerian Pertahanan jadi sungai wang


KUALA LUMPUR, 1 Okt: Memualkan dan kini 'bau busuk' yang dihasilkan dari Kementerian Pertahanan sudah merebak ke luar negara apabila media asing mula melaporkan segala penyelewengan yang berlaku di kementerian yang dipimpin oleh Timbalan Perdana Menteri itu.
Laman web Asia Sentinel melaporkan, sekurang-kurangnya USD300 juta telah berjaya dikumpulkan oleh kroni Umno, rakan-rakan Najib dan pihak-pihak lain dari tiga projek kementerian itu sahaja.

Ketiga-tiganya adalah pembelian Jet Sukhoi dari Rusia, kapal selam Scorpean dari Perancis dan projek bot peronda tentera laut.

Yang memalukan adalah pembelian itu dibuat "walaupun Malaysia adalah sebuah negara yang selamat sejak 40 tahun lalu, Kementerian Pertahanan adalah sungai wang untuk Menteri Pertahanan, kroni Umno dan para jeneral" lapor Asian Sentinel yang berpengkalan di Hong Kong.

Dan bagi laman web itu, Najib Tun Razak adalah pemain utama di belakang semua ini sejak beliau mula menjadi Menteri Pertahanan pada tahun 1999 dan ini semua "di luar jangkaan para pemimpin kementerian itu sebelum ini," lapor Asia Sentinal lagi.

Menurut laporan itu, ketiga-tiga kes ini pecah melalui tiga kejadian yang berbeza.

Kes Scopean melalui perbicaraan kes pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu, kes Sukhoi melalui saman yang dikemukakan rakan kongsi syarikat yang menjadi agen pembelian itu IMT Defence Sdn. Bhd. manakala kes bot peronda didedahkan oleh laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini.

Ketiga-tiganya mengaitkan Najib sebagai pemain penting kononnya dalam usaha untuk memodenkan pertahanan negara.
Laporan penuh dalam Siasah cetak

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...