Monday, October 29, 2007

Selepas terlebih tujuh bulan penjara:Amri masih menunggu pampasannya

KUALA LUMPUR, 29 Okt: 26 Oktober 2007, genaplah sudah Amri Abdullah, 37 tahun dibebaskan serta merta oleh Mahkamah Rayuan Kuala Lumpur setelah didapati terlebih penjara selama 217 hari.

Beliau sepatutnya menerima pampasan ekoran kesilapan terlebih penjara itu tetapi selepas dua tahun, Amri masih meraba-raba untuk mendapatkan keadilan untuk dirinya.

Hakim Mahkamah Rayuan pada 26 Oktober 2005 membebaskan serta merta Amri dan mengesahkan beliau terlebih penjara.

Keputusan itu dicapai sebulatsuara oleh Hakim Datuk Gopal Sri Ram, Datuk James Fong Chen Yuen dan Datuk Zulkifli Ahmad Makinudin.

Ekoran itu, Amri melalui peguamnya telah memfailkan tuntutan kepada Mahkamah Tinggi agar beliau diberikan pampasan yang sewajarnya. Hakim meminta kerajaan melalui Timbalan Pendakwaraya membuat tawaran pampasan kepada Amri agar kes itu diselesaikan di luar mahkamah.

Namun, sehingga sidangnya pada 23 Oktober yang lepas kes itu belum selesai. Jabatan Peguam Negara hanya menawarkan RM1.5 juta kepada Amri selepas tersalah penjara selama 217 hari atau kira-kira 7 bulan.

Amri menolaknya dengan alasan ia tidak memadai selepas trauma, masalah dan kesan yang beliau alami ekoran terlebih penjara tersebut. Banyak perkara yang beliau boleh buat sepanjang 217 hari itu.

Bagi Amri, beliau sepatutnya mendapat lebih lagi berdasarkan kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah di Malaysia dan juga kes-kes seumpamanya yang berlaku di luar negara sebelum ini.

Dapatkan laporan penuh dalam Siasah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...