Friday, July 27, 2007

120 usahawan Muslim antarabangsa bertemu di Kelantan



KOTA BHARU, 27 Julai: Forum Rangkaian Perniagaan Muslim Antarabangsa 2007 yang diadakan di sini baru-baru ini berjaya menarik seramai 120 usahawan Muslim termasuk dari luar negara.

(gambar : Pertukaran dokumen MoU di antara Wan Yahya Wan Salleh)

Peserta terbabit iaitu dari Thailand, Indonesia, Filipina, Singapura, Brunei, India, Burma, Vietnam dan Pakistan menyertai forum yang diadakan selama dua hari bermula 21 Julai lalu.

Forum tersebut lebih memfokuskan kepentingan membina rangkaian perniagaan di kalangan umat Islam. Ia merupakan kali kedua diadakan di sini.

Forum berkenaan dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama Pupuk Nilai Murni Bhd dan Persekutuan Belia Muslim Asean.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian dan Sumber Manusia, Haji Zulkifli Mamat berharap penyertaan pada forum serupa tahun hadapan lebih ramai lagi.

Katanya, forum tersebut yang menjadi landasan strategi untuk menemukan peniaga Islam dari seluruh dunia dapat meningkatkan jalinan kerjasama dalam bidang ekonomi, perniagaan dan perkhidmatan lain.


“Penganjuran forum ini bertujuan mewujudkan jalinan rangkaian perniagaan di kalangan umat Islam untuk melonjakkan tahap kerjasama menerusi perdagangan antarabangsa,” katanya pada perasmian penutup program itu.

Kejayaan forum terbabit dapat dilihat apabila 10 memorandum persefahaman perniagaan berjaya ditandatangani di kalangan peserta.

Antaranya, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) dengan Arab Asian Trade (AAT), Koperasi Pemasaran Kelantan Bhd dengan I Medikel Pharmaceutikal Sdn Bhd, SM Budimas Enterprise dan AAT.

Pusat Tahfiz Gemilang dengan Agarwood Fattani & Pacific Co Ltd Thailand, K-Pasar dan Murni Marketing, Kelantan Biotech Corporation Sdn Bhd dan Gerak Tani Sedar serta Agarwood Fattani & Pacific Co Ltd Thailand.

Selain itu Sinar Wanku Enterprise dengan Ramlee Bin Salleh, Atr Global Technology Sdn Bhd dan Pyramid International Consultancy Ltd, HPA Industries Sdn Bhd dan Koperasi Pemasaran Kelantan Bhd, HPA Industries Sdn Bhd dan Pupuk Nilai Murni Bhd serta Pupuk Nilai Murni Bhd dan AAT.

Turut terbabit pada forum perniagaan itu, bekas anggota Exco kerajaan Terengganu, Dato’ Abu Bakar Chik, Adun Anak Bukit, Amiruddin Hamzah dan Penyelia Dun Melor, Wan Ismail Wan Jusoh.

Seorang pengusaha industri minuman dari Pengkalan Chepa, Dr Kamal Shah ketika sesi dialog mendedahkan mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang tertentu kurang diberi perhatian kerajaan di negara ini.

“Contoh profesor yang membuat penyelidikan di universiti tidak dapat dimanfaatkan hasil kajian mereka dalam industri kerana ada halangan-halangan tertentu.


“Sedangkan di negara lain, mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang tertentu mendapat perhatian khusus oleh kerajaan,” ujarnya.

Sempena forum itu turut diadakan pameran pelbagai produk dan perkhidmatan oleh usahawan tempatan termasuk makanan dan minuman ringan. Sebanyak lima kertas kerja dibentang pada forum tersebut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...