Friday, July 27, 2007

Menteri dipecat kerana kapal terbang jatuh di Brazil



BRASILIA, 27 Julai: Presiden Brazil, Luiz Inacio Lula da Silva memecat Menteri Pertahanannya, Waldir Pires, yang menguruskan keselamatan udara ekoran kemalangan sebuah kapal terbang yang menyebabkan kematian 200 orang minggu lalu.

Nelsom Jobim, bekas hakim Mahkamah Persekutuan dilantik menggantikan beliau untuk menjadikannya pegawai tertinggi mengawal system keselamatan udara Negara itu.

Sementara itu di KUALA LUMPUR, Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamarudin Jaffar (foto)menyifatkan apa yang dilakukan oleh Presiden Brazil itu sebagai lambang tanggungjawab yang dipikul oleh pemimpin negara berkenaan.

“Tetapi di negara kita, apa sahaja yang berlaku pemimpin tak kesah. Bukan kata nak letak jawatan atau memecat mereka yang bertanggungjawab, pulang dari bercuti dan menziarahi mangsa tragedi pun tidak,” kata beliau.

Kamarudin merujuk kepada kemalangan yang berlaku ke atas Helikopter Nuri yang menyebabkan kematian enam perwira negara baru-baru ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dikatakan bercuti di luar negara bersama keluarga manakala timbalan beliau yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kemalangan itu disebabkan cuaca buruk.

Padahal 16 tahun lalu, negara sudah digegarkan dengan kemalangan yang dialami oleh helikopter jenis yang sama dan Nuri dianggap sebagai ‘keranda terbang’.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...