Wednesday, April 22, 2009

Mahathir diminta diam!

Selepas sebulan dipilih menjadi Exco Pemuda Umno, Lokman Nor Adam meminta Tun Dr Mahathir berhenti dari mengganggu pentadbiran Datuk Seri Najib.

Bagi beliau, Mahathir hanya akan berpuashati jika Khairy Jamaludin disingkirkan dari Umno, katanya dalam pertemuan dengan Siasah.

Laporan penuh Siasah Jumat ini.

130 comments:

Naruto Sensei said...

Perbezaan pemerintahan kerajaan PR dan Kerajaan BN dalam setahun ini.

kerajaan BN

pada awal pemerintahan diakui memang meringgankan beban rakyat malaysia am nya.. banyak program yang membantu dilakukan sehinggalah ramai orang Melayu yang berjaya..

Itu pun hak orang Melayu tergadai juga apabila tulisan Jawi di hapuskan dan digantikan dengan tulisan Rumi..

Sedangkan kita sedia maklum melalui tulisan Jawi lah masyarakat Melayu pada masa tu celik kepada Al-Quran..

Malah jika hal2 berkaitan Islam jika tercabar pun orang Melayu akan bangkit bersatu menentangnya

Contoh: apabila perbicaraan Kes Natrah yang di bela oleh keluarga melayu dituntut ole keluarganya di England dan memohon mahkamah mengiystiharkan Natrah keluar dari Islam.. orang melayu masa tu bangkit menentang keputusan itu termasuklah Tuanku Abdul Rahman..

Tetapi malangnya UMNO mengubah tulisan Jawi warisan Melayu ke tulisan rumi kepunyaan orang Rome yang di gunakan penjajah British. sedikit demi sedikit Orang Melayu semakin Buta kepada Al-Quran sehinggalah ke hari ini..
Bukan British yang hapuskan tetapi UMNO!!

Tetapi sehinggalah di zaman pemerintahan Tun mahatahir UMNO berubah daripada membantu rakyat kepada memeras rakyat apabila dasar penswastaan negara di mulakan
pada masa inilah kerosakkan berlaku apabila program bantuan menjadi perniagaan dan banyak hak2 dan tanah orang melayu tergadai antaranya..

Dasar Ekonomi Baru yang menyasarkan 30 peratus penguasaan ekonomi Bumiputra di selewengkan.. Dengan berbagai Projek dan tender kerajaan di berikan kepada Kroni pimpinan UMNO yang menyebabkan pencapaian hanya 18% sahaja yang dapat dicapai sehingga ke hari ini...

Kekayaan negara yang tidak seimbang hanya tertumpu dikalangan Ahli politik dan saudara-mara Bn sahaja sehingga wujud jurang yang besar antara rakyat termiskin dan terkaya..
Sehinggakan yang miskin bertambah miskin dan yang kaya bertambah kaya..

DEB jugalah punca di mana segala Projek yang dianugerahkan kepada pimpinan UMNO di Alibabakan sehingga projek yang sepatutnya diuruskan oleh bumiputra jatuh ketangan bangsa lain..Kerana sifat tamak dan ingin cepat kaya .. Malah kita boleh melihat bagaimana Ketua pemuda bahagian atau cawangan UMNO boleh membina Banglo mewah.. walhal baru setahun memegang jawatan tersebut di sebabkan projek yang mereka terima sebagai imbuhan dan mengalibabakan projek tersebut untuk mendapatkan keuntunggan segara...

Contoh: Bekas MB Selangor Khir Toyo
Mempunyai sebuah banglo yang dalam pembinaan di Shah Alam bernilai Lebih kurang RM29 juta!!! Sedangkan jika dihitung Gaji beliau selama menjadi ahli politik sehinggalah menjadi MB memang tidak mampu memiliki rumah semewah ini...Jadi dimanakah beliau mendapat wang sebanyak ini.??


Memansuhkan biasiswa kepada pelajar IPTA mmenjadi pinjaman PTPTN yang menyebabkan ramai pelajar gagal menjelaskannya walaupun belum mendapat kerja..

walhal ini adalah hak2orang melayu yang terjamin dalam perlembagaan dan di dalam kontrak sosial pun adalah menjadi Tanggungjawab UMNO melalui MARA memberikan biasiswa Percuma!! .. kepada setiap pelajar yang berjaya ke Universiti...

Memberikan tanah rizab Melayu kepada tokey2 yang banyak duit contoh di bukit bintang, menara Tan&Tan dan UniTAR kepunyaan MCA..
Penjualan banyak tanah Rizab melayu ini berlaku di negeri Johor,Melaka,P.Pinang dan perak
dan kebanyakkannya adalah kepada taukeh Cina dari Singapura..

Dan sekarang ini apabila siap Wilayah Iskandar di Johor nanti sebanyak 70% saham di punyai oleh Singapura dan masa tu nanti bolehlah di gelar Singapura kecil di Johor..


Dasar Kerajaan Mahathir ini diterukkan lagi dengan menjadi negara perindustrian apabila banyak kilang2 didirikan.. pada mulanya tokey2 kilang mengambil pekerja tempatan untuk berkerja tetapi untuk menjimatkan kos tokey2ini tadi mula mengambil pekerja asing dan akhirnya pekerja tempatan dipinggirkan..
sehingga kini pekerja asing mencecah 3 juta orang di Malaysia..

Dan akhirnya berlakulah gejala sosial yang parah dalam masyarakat apabila pekerja2 asing yang telah ramai ini mula tidak menghormati undang2 negara dan berlakulah jenayah yang semua sedia maklum..

Dalam Zaman inilah UMNO diharamkan oleh mahkamah kerana perpecahan dalaman dan rasuah, selepas inilah UMNO makin hilang arah perjuangan kepada rakyat yang mana daripada mengurangkan beban kepada menambah beban kepada rakyat dengan dasar2 yang semua sedia maklum...seperti kenaikan harga barang , harga minyak, cukai2 dan tingginya pengganguran dan kerosakkan akhlak di kalangan anak2 melayu...

Hinggalah dalam PRU ke 13 apabila BN kalah di 5 nagari termasuk di wilayah K. Lumpur BN dilihat masih tiada Perubahan dan banyak janji2 dalam manifesto PRU ke 13 langsung tak tepati antara usaha BN tahun ini ialah:

Mewujudkan JKKKP yang mana sepatutnya tidak perlu kerana kerajaan negeri mempunyai JKKK sedia ada tetapi kerana hendak menjatuhkan kerajaan PR dan memecahbelahkan masyarakat maka ditubuhkanlah jawatankuasa itu.

menaikan harga minyak sebanyak 70sen.

menaikan harga Tol

hanya mencari silap2 kerajaan PR sahaja walhal kerajaan BN mempunyai banyak masalah semasa berkuasa di 5 negeri.. kerajaan PR cuba tidak membalas tetapi UMNO makin teruk dengan tuduhan2 yang tak berasas langsung dan akhirnya kerana BN mencabar, kerajaan PR membongkar satu demi satu salahlaku pemimpin2 BN terdahulu termasuk khir toyo

Hanya tahu memfitnah kerajaan negeri PR sahaja tiada usaha2 berbaik dgn kerajaan PR

Merampas kerajaan Perak melalui ADUN lompat yang UMNOBN tuduh sebagai perasuah dan melantik MB sendiri walhal MB pakatan tidak pun Meletak Jawatan.

Memainkan sentimen Agama , Raja dan kebangsaan selepas kekalahan untuk meraih simpati undi melayu yang mana kita tahu semasa UMNO memerintah perkara2 tersebut langsung tidak di ambil peduli''

Membuat tuduhan berasaskan Fitnah kepada kerajaan Pakatan Rakyat dan tidak mahu bekerjasama diantara kerajaan negeri PR dan kerajaan Pusat untuk kepentingan Rakyat..

Gagal mengatasi kemerosotan Ekonomi malaysia yang mana rakyat makin terbeban sedangkan bantuan melalui wang rakyat KWSP digunakan untuk Syarikat2 besar sahaja.

Gagal menangani kenaikan harga barang sedangkan harga minyak pun sepatutnya turun75sen tetapi apabila di congak2 berapa kali harga minyak diturunkan hanya 50 sen sahaja yang turun manakala 25sen kekal sehingga ke hari ini ..
Itu pun kerajaan mencanangkan kononnya harga minyak dah diturunkan.. boleh ke dikatakan harga minyak turun sedangkan masih ada baki 25sen yang tak turun lagi??

Tiada tindakan berkesan dalam menghadapi Jenayah yang meningkat, pendakwaan rasuah pilih kasih dan gejala sosial yang semakin parah.

Tidak berjaya mengawal kebanjiran warga asing di malaysia yang mana sekarang ini menjadi penyumbang utama kes2 jenayah di Malaysia.. Sekarang Negro pun dah banyak beb.. Malah kebanjiran ini menyekat peluang kerja untuk rakyat sendiri yang terpaksa bersaing dengan pendatang asing untuk mendapatkan pekerjaan di Malaysia..

Gagal menangani gejala sosial yang makin meruncing dan merisaukan di kalangan anak2 muda,
Malah mengalakkan lagi dengan penganjuran Konsert2, pertunjukkan hiburan, Pesta2an dan rancangan TV yang melalaikan dan tak bermoral.

Supaya rakyat leka dan tidak tahu tentang perkembangan politik di negara ini. Supaya mudah bagi Bn memperbodohkan rakyat untuk mengekalkan kekuasaan mereka..

Gagal melaksanakan perintah Allah dengan memartabatkan hukum Hudud sebagai perundangan tertinggi sedangkan kuasa mutlak terletak di tangan UMNO yang mengaku Islam, walaupun di beri kuasa memerintah negara sehingga ke hari ini..

Dan gagal memberi kefaham yang baik tentang Islam kepada Bukan Islam sebaliknya menakut2kan bukan Islam di negara ini kepada Hukum dan amalan Islam itu sendiri..

Pendek kata hampir tiada janji manifesto yang ditunaikan oleh BN walaupun janji cogankatanya iaitu SELAMAT,AMAN,MAKMUR yang berlaku sebaliknya ialah TAK SELAMAT,TAK AMAN DAN TAK MAKMUR makin corot lagi keadaan Malaysia hari ini dan inilah relitinya..
-----------------------------------


Kerajaan Pakatan Rakyat

Walaupun baru setahun jagung memerintah telah berjaya mengurangkan beban Rakyat seperti:

Mengurniakan 102 ribu lot tanah kepada kg tersusun yang 90% adalah berbangsa Melayu dan 47 ribu kepada kg baru yang 80% adalah bangsa cina..yang mereka ini adalah rakyat miskin di Perak tetapi dilaporkan di Utusan dan Berita harian tanah hanya diberi kepada bangsa cina saja ini satu penipuan dan Fitnah BN

Memberikan hadiah bekalan air bersih percuma 20 meter padu setiap bulan kepada rakyat. yang mana selama 50 tahun Bn memerintah perkara sekecil ini pun tak boleh dihadiahkan kepada rakyat..

Memberikan bantuan RM2.7juta kepada sekolah S.Agama.Rakyat di Pulau Pinang dibawah PR,Juga bantuan RM 25 juta kepada SAR dan SRJK(C)di Selangor..

Menganugerahkan Tanah kepada sekolah Melayu dan Cina di Perak Untuk mendidik Sekolah tersebut supaya tidak mengharapkan bantuan kepada kerajaan,
sebaliknya mendidik mereka mengusahakan tanah tersebut dan bebas menggunakan hasil yang diperolehi sebagai sumber kewangan sekolah.. Dan menaik taraf sekolah Tamil Juga di negeri Perak

Mewujudkan tabung simpanan kepada bayi baru lahir Yang mana apabila mencecah umur 18 tahun simpanan bayi tadi menjadi beribu ringgit dan berbagai tabung warga emas sebagai usaha menjamin masa depan rakyat di bawah naungan Kerajaan PR

Memberi wang bantuan kecemasan kepada setiap warga emas Selangor yang berdaftar dengan takaful Warga emas dan memberi bantuan RM1,500 apabila berlaku kematian dan baki RM1,000 kepada waris selepas pengebumian untuk menampung beban kos2 pengurusan jenazah..

Memberi Ganjaran RM1000 kepada setiap anak Selangor yang berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti yang mana dapat mengurangkan sedikit bebanan pelajar untuk membeli berbagai keperluan Pembelajaran..

Menaikkan elaun Guru Kafa Di negeri Selangor, Pulau Pinang dan Perak yang semua gurunya adalah orang Melayu yang selama di zaman BN memerintah tidak pernah dinaikkan..

Memulangkan semula bantuan perkapita kepada sek agama rakyat yang sebelum ini ditarik diZaman Tun Mahathir dengan menaikkan lagi jumlah bantuan..

memberi kebebasan kepada rakyat memilih AJK surau atau Masjid yang selama ini lantikan dilakukan oleh UMNO saja..

Memberi kebebasan melantik Ketua kg mengikut kehendak rakyat sendiri tanpa campur tangan kerajaan

Memakmurkan surau dan Masjid dengan Program2 Keagamaan yang semasa Zaman pemerintahan BN begitu Suram..

Membaiki jalan raya contoh di Sg buluh dan Sabak Bernam tanpa perlu menunggu pilihanraya tiba..walhal jalan tersebut dah terlalu teruk dizaman BN memerintah lagi..Zaman BN dulu nak kena tunggu PRK atau PRU baru nak repair jalanraya tu..

Mengiystiharkan harta Ahli Exco dan MB serta Adunnya yang mana sampai ke hari ini Tiada sorang pun pemimpin BN berani membuat pengiystiharan harta..

Membuat Program Keislaman dengan solat di tempat2 awam supaya rakyat mencontohi dan mengikuti program bina Insan tersebut dengan dipimpin MB PR sendiri yang takkan pernah terjumpa dalam Pimpinan Umno..

Menganjurkan Program2 dan bengkel kemahiran untuk belia2 yang ketinggalan dan tiada pekerjaan sebagai persediaan melahirkan pekerja berkualiti pada masa akan datang.
seterusnya memberi sinar harapan kepada Belia2 yang ketinggalan ini untuk menjadi insan berguna..

Mengiystiharkan Fasa kedua menunaikan janji manifesto PR setelah Fasa 1 telah berjaya dilakukan

Mengaktifkan Lembaga Zakat dengan memberi bantuan kepada yang benar2 miskin... sehingga kini di Sabak Bernam hampir Tiap2 bulan adanya program2 bantuan Zakat diberikan..

Jadi kesimpulannya anda sendirilah menilaikannya perbezaan antara kedua2 kerajaan tersebut Yang mana lebih mementingkan kebajikan dan mengurangkan BEBAN RAKYAT..

fikirlah dengan hati yang ikhlas bukan mengikut emosi kepartian ataupun kekeliruan fikiran..

Ubah Minda Selamatkan Malaysia..

Wassalam

Naruto Sensei said...

Baik Ko diam la mahafiraun nanti jantung ko direntap baru ko tahu tinggi rendah langit nih

Naruto Sensei said...

Jaam said

ڤاس مڠڠڬڤ ديري مريك لبيه اسلام درڤد
اورڠ اسلام يڠ لاين، تيدق سڬن سيلو ملتقكن دوسا ڤاهلا ك اتس كرتس اوندي دمي ڤركارا-ڤركارا دنياوي. مريك برجهاد ممڤرجواڠكن حق اسلام دڠن چارا بركومڤرومي دان منوڠڬو رستو درڤد دڤ اونتوق ممبنتوق كراجأن اسلام چارا مريك. اخيرڽ ترباچول كڽاتأن "سوكوڠ دڤ-ڤاس داڤت ڤاهلا" دري كتوا اجرن ڤاس سنديري

--------------------------------

Takkan nak menyokong politik UMNO yang terang2an menolak hukum Allah yang menakutkan bukan Islam kepada Islam dengan ungkapan "ramai orang akan cacat bila hukum hudud dijalankan" kemudian "Kalau PAS perintah hukum hudud di jalankan nanti semua orang cina kena sunat tak boleh minum arak dan makan babi" bukan ke ayat2 UMNO ini menunjukkan kekufuran mereka kepada ALLAHswt maka kalau mengundi UMNO malah menyokongnya samalah anda kufur kepada Allahswt maka mana lebih baik Barisan Neraka atau Pembela Risalah (sebab PAs sehingga ke hari ini masih mempertahankan hukum hudud tersebut yang terdapat dalam risalah Allah iaitu Al-Quran..

Kalau UMNO benar2 Islam sepatutnya kamu pun bersama menegak risalah Allah bukan menolak atau memperlekehkannya..


Banyak cerita tak payah la Jaam Islam bukan terletak kepada tulisan Jawi je tetapi pemahaman anda tentang Islam..ooo tulis jawi je Islamiklah ye

setelah buat kenyataan2 yang menunjukkan anda kufur terhadap Allah malah anda memfitnah orang tanpa bukti, berhujah tanpa fakta, adakah ini Islam yang anda katakan??

Macam nilah kalau betul lah UMNO ni Islamik kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allah ni? takut kat sape pulak??

Anda jawab jangan berbelit bagi hujah lepas tu takde jawapan pun diberi..semua pos anda dalam tulisan jawi langsung tak menjawap persoalan yang anda sendiri timbulkan..Jangan ingat anda seorang je yang reti jawi dalam dunia ni.. nah sekarang jawab..


kalau betul lah UMNO ni Islamik.. kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

Takut kat sape pulak??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Unknown said...

Tuan Naruto sensei.

Komen tuan bernas. Izinkan komen tuan saya copy dan jadikan n3 di blog saya dengan masih lagi dari Naruto?

Putra IJ80 said...

Mahathir hanya akan berpuashati jika Khairy Jamaludin disingkirkan dari Umno,

Macam tebang buluh lemang,kemudian tarik dari pucuk nya.

Sampai mati tak makan lemang.

He!He! itu ibrat kata sahaja.

Jgn Maree!!

Unknown said...

Cayalah naruto aku bangga ngan ko.
Ni aku nk komen tang madey diminta toksah campur urusan krjaan.Tu la madey ni sptutnye dah tua2 ni bwk bini pakai tutup kepala,pi dok kat surau.Hbskan usia ngan amal ibadat.Toksah campur org merintah,zaman hang dah berlalu.Bkn baguih pun.La ni dah tak laku, org umno kata pembawak sial.
Takpun kalu nk msk pas pun boleh pi jumpa ust hadi.Tp pi tobat dululah.Hang dah kutuk pas mcm2.
.

budak adil said...

wei jaam..
MASALAH NYE SKANG,HUKUM HUDUD NIH HANYA BOLEH DILAKSANAKAN BILA PAS MEMERINTAH KELAK..
SKANG NIE UMNO DAN BN BANGSAT YG MEMERINTAH..PEMERINTAHAN ISLAM.
TAK KAN NK KENE TUNGGU PAS BUAT.UMNO X BLEH BUAT KE?ITU PERSOALAN AKU!!!
HANYA 2 JAWAPAN
1:BOLEH
2:MANA BOLEH
UMNO HANYA MELALAK PASAL KETUANAN MELAYU SAJE..ISLAM HANYA NAMA,HAKIKAT NYA?JUDI,ARAK,MAKSIAT,RASUAH DAH JADI TREND DLM HIDUP MELAYU ZAMAN KINI..PUNCA NYA?

sapphire said...

Salam Saudara Naruto...

Lagi sekali minta izin copy paste perbezaan kerajaan PR dan BN utk saya pass kpd seluruh kenalan saya dan utk ditampal di papan kenyataan ofis saya...

Sebarang tindakan daripada boss saya akan ditanggung oleh saya sendiri, tqvm...

jaam said...

Pening & menyenakkan perut! Itulah perasaan kebanyakan umat Islam & Melayu sekarang bila melihat percaturan politik Malaysia kini.


Namun, mata org Melayu skrg tertumpu kepada pemilihan kepimpinan PAs yg sedang rancak dicanangkan. Majlis Syura @ berbincang tidak lagi dijadikan pilihan yg selama ini menjadi ikutan. Tetapi perlawanan secara terbuka menyerupai UMNO & parti2 lain di Malaysia. Dimana majlis syura & dimana musyawarah? Kerana kuasa ramai meramalkan Puak2 Erdogan PAS akan menguasai PAS. Satu demi satu tewas di pentas atas nama perubahan Ala Erdogan. Mungkinkah tanda awal kumpulan Ulama diketepikan bermula dr PAS wilayah sendiri ?


Pergelutan dalam PAS tidak boleh lagi disangkal oleh Pimpinan PAS. Maka, jika kumpulan Ulama' didlm PAS habis dipenggal maka bermulalah era PAS menjadi parti komponen PKR yg didalangi oleh DSAI sendiri.


Jika PAS dulu menjadi parti yg didokongi Ulama ttp skrg Parti ini bakal menghapuskan peranan Ulama'.


Lebih menyenakkan lagi apabila percaturan politk terbaru byk meng'HALAL'kn bbrp benda yg selama ini tidak pernah dibuat selama ini. PAS melalui Ulama' tersohornya telah memberikan tanda HALAL utk mengizinkan Ulama' DAP mempergunakan Al-Quran & Hadis bagi mencapai perjuangan politik. Kalam Allah dipetik tanpa susun kata sempurna, takbir Allahuakbar diucap oleh mereka, perkataan Allah di Halalkn utk digunakan oleh sebarang agama, Hadis digunakan dimana ada keperluan ttp yg mereka tak mahu ikut adalah seruan Islam itu sendiri.


Jadi boleh disimpulkan mereka tidak ikhlas & hanya pergunakan Islam.


Adakah HALAL hukumnya walaupun kita sedia maklum jika seseorg Islam berkeadaan JUNUB sekalipun adalah HARAM mengungkapkan kalimah ALLAH, takbir, hadis & kalam Allah. Masakan utk bukan ISlam boleh? Jadi siapakah yg bakal menanggung dosa kelak? Tanyalah diri sendiri.


Bersalahkah mereka? Boleh kah mereka? Byk pendapat yg berbeza2. Mufti telah berkata2 & majlis mufti telah sepakat utk tidak membenarkan ia berlaku. Ttp, kenyataan ini diHALALkn oleh Mufti PAS atas sebab politik. Nauzubillahhiminzalik. Diakui ilmu agama saya adalah cetek dibandingkn dgn mereka ttp kita tahu adakah permintaan, penggunaan & ucapan yg melibatkan Islam merupakan ikhlas @ kepentingan politik semata2.


Matlamat perlembagaan PAS utk menegakkan Islam telah ditolak & ditendang tepi demi desakan rakan2. Malah Ir Nizar sendiri menafikan itu perjuangan PAS menegakkan Negara Islam/ Hukum Hudud. TGNA & sayap Ulama PAs jugak tidak meletakkan Hukum Hudud & Qisas bukan perjuangan utama. (keratan akhbar disebelah)


Sekarang telah menjadi kebanggaan PAS bila bukan Islam bertakbir! Allahuakbar!


Jika PAS dahulu melenting bila soal agama Islam dijentik & diusik, PAS sekarang menyokong pula bila keadaan sama berlaku.


Lagi menyenakkan bila PAS tidak lagi berckp soal bangsa Melayu. Mereka berckp soal sejagat & hak sama rata. Mereka tidak lagi mendokong cara doktrin mereka selama ini yg menjadi pembela melayu bilamana org Melayu mundur satu ketika dahulu. Mereka merupakan kaki & telinga org melayu bila kadangkala UMNO leka menolong bangsa pribumi di Malaysia. (ttp tidak pulak bila soal PPSMI diperjuang atas dasar melayu?)


Kini telah menjadi kebanggaan bagi PAS utk menang atas ehsan bukan Islam yg selama ini menjadi topik kecaman bilamana PAS mengutuk UMNO selama ini yg menang atas undi bukan melayu. Sehinggakan UMNO dituduh kafir & bersekongkol utk melemahkan org Melayu.


"I must ask non-Malays to be fair & be considerate & not make unreasonable demands, for it is well to remember that no natives of any country in the world have given away so much as the Malays have been" YTM TUNKU ABDUL RAHMAN, Kuala Lumpur, 22 April 1956.



Jika dahulu PAS lantang membela nasib nelayan, petani Melayu di serata Negara, skrg PAS lebih pentingkan menjaga hati Kaum lain dr menjaga hati bangsa sendiri.


Penghinaan demi penghinaan dilemparkan kepada Sultan & Raja2 berperlembagaan. Ianya bermula dgn pertikaian di Perak. Dimulai oleh Bakal Naib Presiden PAS Ir Nizar dgn kontravesi Sembah DERHAKA. Disambut pula oleh penyokong2 PAS sendiri beramai2 selepas solat jumaat telah melakukan keganasan yg tidak pernah dilakukan oleh mana2 Umat Islam & rakyat Malaysia sebelum ini keatas institusi beraja yg telah bertapak & menjadi toggak umat Islam selama lebih 400-500 di tanah Melayu.


Jadi adalah amat wajar Sultan memberi teguran demi teguran kepada rakyat Malaysia. Dan yg terbaru adalah semalam bilamana Sultan Azlan Shah sendiri bertitah mengenai Tindakan Cemar Institusi Raja seperti 'menyalakan api dalam sekam'. Kenyataan demi kenyataan menunjukkan Institusi Beraja tidak menyenai perkembangan agresif yg mempertikai kedudukan Sultan yg disokong oleh PAS sendiri bersama2 rakan2 PKR & DAP. Sultan Selangor telah bertitah, Sultan Johor murka terhadap wakil DAP & bbrp lagi teguran dibuat oleh Sultan2 kepada Parti Pembangkang.


Teguran diendahkan malah berjaya menghasilkan penyokong2 yg terang2 mencabar institusi beraja. PAS tidak lagi menghormati Raja2 Melayu yg merupakan Ulul Amri yg nyata. Pada mereka Ulul Amri hanya pemimpin PKR, PAS sahaja termasuklah DAP.



"Raja & Istana adalah pelindung kepada adat & kebesaran kerajaan yg sejarahnya di bumi ini bertunjangkan kerajaan Melayu" DYTM RAJA NAZRIN. Istana Iskandariah, Kuala Kangsar 17 Mac 2008.


Jika dulu PAS amat menghormati Sultan & Institusi Beraja, PAS skrg hanya menunggu utk menjatuhkan Sultan kerana tidak menurut kemahuan mereka (bersama2 DAP)..


Ulasan Akhir -- (kepada Parti PAS)


Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.


PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?


Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.


Kembalilah utk bermuzakarah dgn UMNO. Seteruk2 UMNO pada pandangan PAS mereka adalah saudara kamu & wajib merapatkan persaudaraan sesama Islam. Mulalah merapatkan saf sesama Islam. Adakanlah muzakarah kerana ia dituntut oleh Islam.


Jgnlah biarkan mereka2 yg berckp atas pentas politik menggunakan nama Islam sambil mewarwarkan bbrp petikan sahaja dlm Islam yg menguntungkan puak2 pendokong demokrasi ala Yahudi. Fahamilah mereka, tegurlah mereka.. jgn biar mereka mempersenda Kalam Allah..


Dimana PAS yg kita kenali dahulu yg membela Bangsa, Agama & Negara bilamana kadang2 UMNO tersasar?


Jika pejuang2 PAS masih lagi hidup dimuka bumi ini nescaya berlinangan Air Mata mereka melihat bagaimana perjuangan PAS telah terpesong dr perjuangan asal.

Tungguuuuuuuu.....!

Gajah Menta said...

Apakah yang dicari oleh Tun M, apakah masih ada rasa marah pada Tun A, Tun A dah pun melepaskan jawatan. Biarlah KJ nak merasa jadi wakil rakyat dah itu jawatan dalam kabinate pun di tiadakan atas kehendak Tun M. Rehat aje le, usia menunjukan untuk kita beristigfar dan beriktikaf di masjid bukan lagi perlu campur dengan urusan duniawi. Tahniah pada Tun A, lepas menyerahkan tugas pada DS Najid terus menghilangkan diri.Tahniah, moga-moga Tun dalam ketenangan ketika ini.

Malaysian-2Day said...

kenapa korang salahkan UMNO bila orang Melayu minum arak la, berjudi la. Orang Kelantan ada juga kaki judi. jadi ? salah UMNO? jgn bercakap ikut sedap jari je. guna otak. MELAYU yg minum arak, judi malah ada yang MURTAD tu semua bukan MELAYU SEJATI! Mereka yang memilih jalan bodoh tuh. Bukan salah sesiapa. Aku kenal ramail budak2 UMNO, mereka tak minum arak pun, tak main judi pun.

Inilah sikap korang yang suka menyalahkan orang lain. Merekememilih jalan itu kerana mereka yang bodoh dan tak kuat iman. Nak salahkan kerajaan sebab kasik lesen arak? sapa minum arak? bukan kah rakan PAS iaitu DAP yang suka minum arak. Sapa suka main judi? Slah kerajaan sebab kasik lesen kedai 4D ? Bukankah kawan korang dari DAP yang suka main judi nih. Kata nak jaga semua bangsa.

Kerosakan akhlak org Melayu jgn di letak 100% kat kerajaan, IBUBAPA, Guru, Adik beradik, kawan2 semua harus di pertanggungjawabkan.

Sorry komen bende lain, sebab cerita budak lokman ni takder bukti sah.

tambah sikit, jgn sebuk carik cerita org UMNO buat rumah berjuta2, baik korang carik cerita org2 PAS, PKR dan DAP yang kaya rayakan saudara mara dan kroni2 mereka. Jgn nak jadi keling lah kata korang tak buat semua tu.

perunding said...

betui,betui salah sendiri.
umno tak salah pun,
kerja umno perintah negara,
kutip cukai,
lepas tu buat bodoh..

takyah ada undang2,
sapa suruh buat jahat,
bukan umno suruh pun..

Unknown said...

Salam Ziarah!!!

Eloklah dipenghujung umur perbanyakan amal ibadat,masa dah tak banyak....yang lepas tu sudahla!

telah banyak yang Tun buat!
moga moga bukunya diterima dari sebelah kanan!!!!!!

Naruto Sensei said...

Kepada Jaam anda mahluk munafik disini kerja utama Anda membuat fitnah dan mengadu domba so anda layak ditalQinkan bila2 masa sahaja.. setakat hujah tak berfakta anda saya bila2 masa jer boleh jawab sikit saya tak hairan.. malah hujah Jawi anda pun saya boleh jawab dan apabila di kembalikan soalan kepada anda langsung anda senyap seribu bahasa..

Jadi memang anda menafik seperti mubaligh Kristian yang menyesatkan umat Islam Malaysia ini..Soalan saya yang paling mudah pun tak terjawab .. malulah hanya pandai membuat komen tetapi langsung tak bertanggungjawab terhadap komen2 anda malah anda sendiri tidak memahami apa yang anda komenkan..

Kesian anda nih manusia munafik...

Naruto Sensei said...

Malaysia2day kalau anda melayulah andalah cari bukti dan bongkarkan kepada kami sedangkan kami di pihak pakatan memanglah kami menyokong pakatan.. macamlah anda juga penyokong BN mahuke anda gali dan siasat kekayaan PM dan konco2nya yang berjuta billion tu.. jangan sedap je suruh dan tuduh bukti mau ada,kalau tidak andalah keling sebenarnya... ha ha

kat sini nak berhujah biar berfakta dan terbukti kalau main tuduh je kemudian lari tanpa penerangan tu lah keling. sebenarnya malah hujah macam tu baik dibakulsampahkan...

Naruto Sensei said...

semua pos2 saya harap boleh malah di izinkan di sebarkan kerana inilah salah satu cara kita melawam UMNO munafik nih..

Naruto Sensei said...

Jaam said

ڤاس مڠڠڬڤ ديري مريك لبيه اسلام درڤد
اورڠ اسلام يڠ لاين، تيدق سڬن سيلو ملتقكن دوسا ڤاهلا ك اتس كرتس اوندي دمي ڤركارا-ڤركارا دنياوي. مريك برجهاد ممڤرجواڠكن حق اسلام دڠن چارا بركومڤرومي دان منوڠڬو رستو درڤد دڤ اونتوق ممبنتوق كراجأن اسلام چارا مريك. اخيرڽ ترباچول كڽاتأن "سوكوڠ دڤ-ڤاس داڤت ڤاهلا" دري كتوا اجرن ڤاس سنديري

--------------------------------

Takkan nak menyokong politik UMNO yang terang2an menolak hukum Allah yang menakutkan bukan Islam kepada Islam dengan ungkapan "ramai orang akan cacat bila hukum hudud dijalankan" kemudian "Kalau PAS perintah hukum hudud di jalankan nanti semua orang cina kena sunat tak boleh minum arak dan makan babi" bukan ke ayat2 UMNO ini menunjukkan kekufuran mereka kepada ALLAHswt maka kalau mengundi UMNO malah menyokongnya samalah anda kufur kepada Allahswt maka mana lebih baik Barisan Neraka atau Pembela Risalah (sebab PAs sehingga ke hari ini masih mempertahankan hukum hudud tersebut yang terdapat dalam risalah Allah iaitu Al-Quran..

Kalau UMNO benar2 Islam sepatutnya kamu pun bersama menegak risalah Allah bukan menolak atau memperlekehkannya..


Banyak cerita tak payah la Jaam Islam bukan terletak kepada tulisan Jawi je tetapi pemahaman anda tentang Islam..ooo tulis jawi je Islamiklah ye

setelah buat kenyataan2 yang menunjukkan anda kufur terhadap Allah malah anda memfitnah orang tanpa bukti, berhujah tanpa fakta, adakah ini Islam yang anda katakan??

Macam nilah kalau betul lah UMNO ni Islamik kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allah ni? takut kat sape pulak??

Anda jawab jangan berbelit bagi hujah lepas tu takde jawapan pun diberi..semua pos anda dalam tulisan jawi langsung tak menjawap persoalan yang anda sendiri timbulkan..Jangan ingat anda seorang je yang reti jawi dalam dunia ni.. nah sekarang jawab..


kalau betul lah UMNO ni Islamik.. kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

Takut kat sape pulak??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

Takut kat sape pulak??

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Hamba Miskin said...

Salam ziarah..

Kepada tuan tuan semua..

JIka ingin berhujjah secara live,boleh berhujjah di laman blog saya. Saya dah siapkan bilik bersidang. Ahlan wa sahlan..

Lawati:

www.dzulhaqq.blogspot.com

Naruto Sensei said...

Malaysian-2Day said...

kenapa korang salahkan UMNO bila orang Melayu minum arak la, berjudi la. Orang Kelantan ada juga kaki judi. jadi ? salah UMNO? jgn bercakap ikut sedap jari je. guna otak. MELAYU yg minum arak, judi malah ada yang MURTAD tu semua bukan MELAYU SEJATI! Mereka yang memilih jalan bodoh tuh. Bukan salah sesiapa. Aku kenal ramail budak2 UMNO, mereka tak minum arak pun, tak main judi pun.

-----------------------------------

Itulah salah Umno 50 tahun ini diberikan Amanah berupa kuasa memerintah negara tetapi masih ingkar dan sombong terhadap suruhan Allah ke atasnya.. Sepatutnya dengan kuasa yang ada UMNO menjalankan Perundangan Islam yang melindungi atau mengelakkan perbuatan maksiat untuk orang Islam .. Malangnye bukan sahaja UMNO engkar kepada suruhan Allah Malah memperlekehkan sunnah2 nabi oleh pimpinannya sendiri..Kalau dah pemimpin macam ni boleh ke rakyat menjadi rakyat yang baik??

UMNO berkuasa kenapa tidak mencegah Program2 maksiat di negara ini yang berlebih2an sedangkan kami dari Unit Amal bersusah payah turun padang ke konsert2 mengedarkan risalah dan berdakwah mengajak muda-mudi menjauhi maksiat di waktu yang sama apa tindakan dari pemuda UMNO??

Umno masih mengamalkan perjudian dalam pentadbiran kerajaan setelah mengadakan cabutan bertuah yang memberikan hasil sebanyak 77juta tetapi tak mengakui kesan nya kepada pendapatan penjawat awam yang gajinya bercampur aduk dengan wang haram tersebut.. akibat dari kesannya ramailah orang Islam yang berjudi tetapi dan di mana pula tindakan Umno pada kedai No ekor yang menjual no ekor kepada Umat Islam tetapi Umat Islam pula yang disalahkan dan ditangkap pula sedangkan kedai no ekor atau pusat Perjudian itulah Punca berlaku Judi juga sepatutnya di ambil tindakan..

Umno jugalah yang menyemai program2yang melalaikan yang menyebabkan percampuran bebas lelaki dan wanita yang akhirnya terjebak ke lembah Zina.. seperti konsert,Program Sure heboh
pusat2 hiburan yang diluluskan oleh kerajaan UMNOBN dan lihat pula program TV masakini adakah mendidik rakyat kearah muslim yang beriman sedangkan kuasa melulus program tv tersebut di tangan UMNOBN..Satu rancangan agama seribu rancangan berupa maksiat macam ni ke nak mendidik rakyat kearah kebaikan ??
Tengok sahaja TV8 penuh dengan program dari barat yang tak senonoh mengapa pula tiada tindakan diambil.. salah PAS ke tu?? sedangkan yang punya kuasa melulus adalah UMNOBN...

Jangan nak menyalahkan PAS pula setelah bermati2an kami berdakwah menyebarkan maklumat mendekati mengajak Umat Islam menjauhi maksiat dengan sendiri turun padang ke konsert2, sambutan Merdeka , sambutan tahun baru dan bermacam2 lagi malah kami PAS membantah pula program2 maksiat yang di luluskan UMNOBN sendiri sedangkan apakah tindakan UMNO pula melindungi Umat Islam dari gejela Maksiat ini??

Pengakuan anda yang budak2 Umno tak main judi tak minum arak mngkin benar .
persoalannya kenapa ramai warga melayu semakin layu?? siapakah Pemerintah negara ini bukan ke UMNOBN jadi kesimpulannya memang salah Bnlah sebab gagal mendidik masyarakat kearah kebaikan..

Dan untuk pengetahuan anda di tempat saya pula kebanyakkan kaki Disko,arak,judi adalah pemuda UMNO sendiri malah dalam PRU yang lepas mereka adakan konsert hiburan bersama MCA di cheras malah habis konsert mereka pun tonggang arak bersama pemuda MCA..Saya kenal mereka sebab saya dan mereka sekampung dah tentu kita kenal mana orang UMNO atau orang pembangkang..

Umno dan maksiat
"Ibarat taik dengan kentut"

Masyarakat bukan bodoh sekarang nih nak fitnah2. kebanyakkannya berlaku depan mata..tak percaya cuba anda selidik komen masyarakat kepada UMNO gerenti lebih banyak yang negatif dari positifnya UMNO ni..

Jadi kepada saudara Malaysia2day sudah2 lah membuat provokasi dan berikanlah hujah dan bukti yang kukuh jika anda benar bloger UMNO yang berwibawa .. Pasti anda akan dihormati


Wassalam…

Hamba Miskin said...

Salam ziarah..

Kepada tuan tuan semua..

JIka ingin berhujjah secara live,boleh berhujjah di laman blog saya. Saya dah siapkan bilik bersidang. Ahlan wa sahlan..

Lawati:

www.dzulhaqq.blogspot.com

Naruto,jaam,zali,dewata..semua boleh masuk...

budak adil said...

kami nk tau sebab....ketuanan tu boleh di agungkan,tapi berpada la..x kan sampai se islam sendiri pon nk kuar kan keris!!!!!umno bangsat...

DH LA TU,TABUR FITNAH HANCUR KAN BANGSA SENDIRI..

PAS YG DH TERANG ISLAM TU PON KORANG CACI,MAKI,HERDIK..MCM MANA KORANG KATA MENEGAK KAN AGAMA?
ADAKAH ULAMAK PAS DAN ULAMAK UMNO LAIN FAHAMAN?
X BERDOSA KAH ULAMAK UMNO BILA KERAJAAN UMNO SENDIRI X MELAKUKAN APA YG DI PERINTAH AGAMA?
X BERDOSA KAH ULAMAK UMNO APABILA DI BIAR KAN SOSIAL MASA KINI TERUS HANYUT KEPADA BANGSA DAN AGAMA NYA?

MCM UZTH UMNO CKP DULU..
BOLEH BUAT PINJAMAN UTK PERGI HAJI..
YG SEBELAH SINI CKP,X BOLEH..
MCM MANA TUE?
IKUT LOGIK,KITA X DIWAJIB KAN MEMINJAM DUIT JIKA KITA X MAMPU UTK MENUNAIKAN HAJI..

SI MADEY NIE,DUIT ADA X NAK NAIK HAJI!!!!!!

Naruto Sensei said...

Salam saudaraku Ihya

PC ana takde kemudahan mic jadi kecewa jugaklah tak dapat bersama nta .. InsyaAllah ana akan perbaiki Pc ana .. maklumlah orang PR manalah kaya berjuang pakai duit sendiri..

Wassalam

Naruto Sensei said...

Teguran diendahkan malah berjaya menghasilkan penyokong2 yg terang2 mencabar institusi beraja. PAS tidak lagi menghormati Raja2 Melayu yg merupakan Ulul Amri yg nyata. Pada mereka Ulul Amri hanya pemimpin PKR, PAS sahaja termasuklah DAP.
----------------------------------

Boleh tanya Anda apa huraian tentang ulu Amri...?? adakah Ulul Amri itu hanya mempertahankan satu dua kerat orang sahaja sedangkan menzalimi rakyat terbanyak...??
Apakah wajib kita mentaati Ulul Amri jika tidak berlaku adil dalam kerajaannya sedangkan Allah melaknat pemimpin yang menzalimi atau tidak berlaku Adil kepada manusia..

Taatlah pemimpin kamu selagimana ia berpegang kepada tali Allah dan sunnahku Sabda Nabi Muhammad saw..
Riwayat Al-Bukhari..

Pepatah Melayu mengatakan

"Raja Adil Raja Dijulang, Raja Zalim Raja Di Sanggah"

Maksud yang mendalam bukan kepada Raja tetapi kepada Pemmpin.. Zaman dahulu yang memimpin Umat Melayu hanyalah Raja sahaja.. Tetapi sekarang Eloklah pepatah itu gunakan untuk PM dan yang memimpin negara ini..

Adakah Raja2 malah kerajaanBN yang ada di Malaysia ini betul2 berpegang kepada Tali Allah sehingga begitu layak digelar Ulul-Amri?? Adakah benar berlaku Adil??

apakah taksubnya kita lebih2an kepada pemimpin ..melebihi taatnya kita kepada Allah swt??

Apakah UMNO benar2 Ikhlas mempertahankan kedaulatan Raja2 sedangkan mereka jugalah yang menghapuskan Kekebalan Raja2 malah menghina Institusi Beraja melalui media mereka pada tahun 1990??

Apakah UMNO benar Ikhlas kepada Raja2 Apabila Raja Perak memihak kepada mereka sedangkan apabila Raja menolak mereka seperti kes di Perlis dan Terengganu mereka memaki pula Raja2 dengan perkataan biadap dan derhaka??

Bagaimanakah ikhlasnya pula UMNO kepada Raja2 negeri lain seperti Sultan Selangor yang tidak pula mereka popularkan di sebabkan Tuanku Sultan Bersikap berkecuali malah memberikan kebebasan pula pada Pakatan Rakyat memerintah dengan aman dan Sultan memberikan kerjasama yang baik kepada Kerajaan Negeri.. Apakah UMNO ikhlas pada Sultan Selangor.??

Jadi adakah UMNO benar2 Ihklas atau sekadar menjadikan Modal politik mereka setelah ditolak majoriti rakyat dalam PRU dan PRK sebelum ini ??

Naruto Sensei said...

Jaam said

Teguran diendahkan malah berjaya menghasilkan penyokong2 yg terang2 mencabar institusi beraja. PAS tidak lagi menghormati Raja2 Melayu yg merupakan Ulul Amri yg nyata. Pada mereka Ulul Amri hanya pemimpin PKR, PAS sahaja termasuklah DAP.
----------------------------------

Boleh tanya Anda apa huraian tentang ulu Amri...?? adakah Ulul Amri itu hanya mempertahankan satu dua kerat orang sahaja sedangkan menzalimi rakyat terbanyak...??
Apakah wajib kita mentaati Ulul Amri jika tidak berlaku adil dalam kerajaannya sedangkan Allah melaknat pemimpin yang menzalimi atau tidak berlaku Adil kepada manusia..

Taatlah pemimpin kamu selagimana ia berpegang kepada tali Allah dan sunnahku Sabda Nabi Muhammad saw..
Riwayat Al-Bukhari..

Pepatah Melayu mengatakan

"Raja Adil Raja Dijulang, Raja Zalim Raja Di Sanggah"

Maksud yang mendalam bukan kepada Raja tetapi kepada Pemmpin.. Zaman dahulu yang memimpin Umat Melayu hanyalah Raja sahaja.. Tetapi sekarang Eloklah pepatah itu gunakan untuk PM dan yang memimpin negara ini..

Adakah Raja2 malah kerajaanBN yang ada di Malaysia ini betul2 berpegang kepada Tali Allah sehingga begitu layak digelar Ulul-Amri?? Adakah benar berlaku Adil??

apakah taksubnya kita lebih2an kepada pemimpin ..melebihi taatnya kita kepada Allah swt??

Apakah UMNO benar2 Ikhlas mempertahankan kedaulatan Raja2 sedangkan mereka jugalah yang menghapuskan Kekebalan Raja2 malah menghina Institusi Beraja melalui media mereka pada tahun 1990??

Apakah UMNO benar Ikhlas kepada Raja2 Apabila Raja Perak memihak kepada mereka sedangkan apabila Raja menolak mereka seperti kes di Perlis dan Terengganu mereka memaki pula Raja2 dengan perkataan biadap dan derhaka??

Bagaimanakah ikhlasnya pula UMNO kepada Raja2 negeri lain seperti Sultan Selangor yang tidak pula mereka popularkan di sebabkan Tuanku Sultan Bersikap berkecuali malah memberikan kebebasan pula pada Pakatan Rakyat memerintah dengan aman dan Sultan memberikan kerjasama yang baik kepada Kerajaan Negeri.. Apakah UMNO ikhlas pada Sultan Selangor.??

Jadi adakah UMNO benar2 Ihklas atau sekadar menjadikan Modal politik mereka setelah ditolak majoriti rakyat dalam PRU dan PRK sebelum ini ??

Naruto Sensei said...

Bayangkan jika setahun boleh buat macam2 kerajaan PR nih,

Itu pun asyik kena ganggu je dengan kerajaan Bn pusat yang dengki tak habis2 ..

cuba renungkan berapa tahun dah kita rugi di bawah BN?? Beban beb tak sudah2 apa guna mengundi BN jika hidup kita terbeban setiap masa..

Kerajaan yang kita pilih patutnya kurangkan atau lagi baik hilang kan beban!! bukan menambahkan beban!!

Anda ada akal fikir la untuk masa depan anda sendiri...

Good Night!!

Wassalam

PAPA GOMO said...

ANWAR LELEH KAT SAIFUL http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/anwar-meleleh-bila-saiful-bukhari-cubit.html

Hamba Miskin said...

Saudara naruto...


Tidak perlu microphone. Hanya perlu menaip sahaja. Sekarang taip,kurang 1 second tulisan anda sudah terpapar.

kaiti said...

Biar McA MiC Gorakan PpP dll ahli koponen bn terus jadi Boneka UM_No & Biar UM_No terus jadi Boneka Tun Maha....
Berani ke? datanglah lawan di Penanti teguk siapa menang nanti....

Hidup UM No!!!!
Hidup Mahathirism !!!!
SM = Satu Maha....

Unknown said...

cHE dET AKAN HANYA BERHENTI BERCAKAP BILA DAH BERHENTI JADI MANUSIA...dAH PE'EL DIA LAGU TU. tAK KAN TAU TAU MASA DIA JADI PR DULU..MANA PAKAI IDE ORANG LAIN...MELAINKAN SEMUANYA KENA JADI PAK TURUT ATAU PENJILAT RESMI..ITU JE

anakkancil said...

Bang Det kita nie sebenarnya meroyan tu....Umno baru kan dia yg daftarkan so dia rasa pati ni hak milik dia....namun begitu rakyat dah sedaq..lagi kerap muka dia di kaca TV lagi meluat rakyat pada nya....sudah laa bang det oi...hala pula ke akhirat...rumah kata p kuboq panggil mai...

jaam said...

Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang sedang bersidang sekarang ni terus panas dari sehari ke sehari. Ini disebabkan wakil-wakil pembangkang yang berada di Dewan agak aggresif melontarkan soalan.

Kelmarin, antara perkara yang menjadi tumpuan ialah tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng melantik dirinya sendiri menjadi Pengerusi Jawatankuasa Tender, yang disifatkan oleh pembangkang tidak mencerminkan prinsip CAT (cekap, akauntibiliti, telus) yang diamalkan oleh kerajaan negeri.

Datuk Jasmin Mohamed (BN-Sungai Dua) (gambar) yang mempertikaikan perkara tersebut berkata, ia tidak pernah berlaku di mana-mana negeri lain di negara ini sambil mencadangkan jawatan itu sepatutnya dipegang oleh seorang pegawai kerajaan.

''Saya betul-betul tidak faham macam mana perkara seumpama ini boleh berlaku, macam mana Ketua Menteri boleh lantik dirinya sendiri untuk jawatan tersebut, kalau sendiri jadi Pengerusi macam mana hendak nampak ketelusan.

Perkara lain yang dibangkitkan oleh Jasmin ialah mengenai perlantikan serta elaun kepada Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Mohamad Sabu.

Kata Jasmin, selain mendapat elaun RM1,500, beliau juga menikmati elaun luar kawasan melibatkan jumlah yang sama sedangkan Mohamad yang juga Naib Presiden Pas difahamkan berasal dari negeri ini.

Malah, beliau mendakwa, elaun tetap Mohamad sebagai Ahli Lembaga Pengarah Bebas juga lebih daripada yang diterima Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan juga Ahli Lembaga Pengarah Tidak Bebas PBAPP.

Jasmin juga turut menyentuh mengenai perbelanjaan untuk lawatan ke Medan yang disertai seramai 17 orang dengan menggunakan duit kerajaan negeri. “Perbelanjaan itu mencecah RM164,000 iaitu kira-kira RM9,000 seorang. Bukan jauh pun tempat itu, tapi ke Medan sahaja,'' katanya.

''Satu lagi saya hendak tahu macam mana kerajaan negeri boleh meluluskan sebidang tanah kepada seorang Exco kerajaan negeri dan isterinya, saya bukan cakap sebarangan tetapi ada bukti," ujarnya
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ALOO BANG MAD AKU PERCAYA PADAMU!

jaam said...

Kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam Umno pada 1982, turut memukau para ustaz dan golongan pro islamik dalam negara ini. "Perjuangan dari dalam" menarik minat ramai orang termasuk ABIM dan geng IRC. Pas semacam diasak dengan mazhab pemikiran ini.

Pas terus berjuang meyakinkan rakyat bahawa perjuangan dari dalam akan meranapkan siapa pun walaupun siapa tokohnya. Ustaz Fadhil, Hj Hadi dan Mohamad Sabu adalah penceramah utama yang sentiasa menarik perhatian rakyat bahwa Umno/BN merupakan sebahagian dari sistem yang mendokong kebatilan, kezaliman dan ketidakadilan. Usaha berterusan oleh tiga tokoh utama ini, walaupun tidak menampakkkan kejayaan tetapi mulai 1990 telah menampakkan kejayaan yang signifikan sehinggalah Pas mampu memenangi PRK Parliman Arau pada 1997, ketika mana Anwar dikemuncak hirarki kepimpinan Umno.

Imej Islam yang cuba dimasukkan oleh Anwar dalam Umno berjaya didedah dan dibongkar oleh Mohamad Sabu secara serius dan kekadang dengan cara lawak sahaja. Siapa yang tak ingat bisanya perli Mohamad Sabu dengan isu "assahamhikom", "islam maknawiyah wal saadiah" dan pelbagai istilah lagi. Gaya dan stail Mohamad Sabu bisa menghalang kelajuan Anwar dalam politik negara pada masa itu.

Walaupun Mohamad Sabu adalah rakan SeAbim dengan dengan Anwar, Mohamad Sabu tetap tidak bersama dengan Anwar kerana prinsip perjuangan islam yang "tidak menghalalkan cara", "mendukung kepimpinan bertakwa" dan "bersifat jamaah".

Kini Mohamad Sabu menawarkan diri sebagai Timbalan Presiden Pas dengan hasrat menjadi benteng utama kepada Pas demi Pas terus kekal dan istiqamah dengan dasar dan prinsip perjuangannya. Walaupun Mohamad Sabu bukan dari pendidikan agama, tetapi kelantangannya dalam memelihara Pas sebagai harakah islamiah lebih jelas dan jitu pendiriannya berbanding dengan mereka yang dari aliran agama.

Mampukah ahli Pas menerima Mohamad Sabu, orang yang bersama dengan denyut perjuangan Pas sejak kepimpinan Ulama sehingga kini, sebagai Timbalan Presiden Pas?

Muktamar Dewan Pemuda Pas Pusat pada 1982 mencetuskan idea sehingga terlaksana era Kepimpinan Ulamak dalam Pas Pusat dan ranaplah saki baki pemimpin yang mendokong fahaman asobiyah Melayu dalam kepimpinan Pas Pusat.

Walaupun Mustafa Ali yang menjadi Ketua Pemuda ketika itu tetapi insan yang menjadi orang kuat dan menggerak arus Kepimpinan Ulama melalui DPPP ialah anak muda bernama Mohamad Sabu.

Kini, selepas Pas semacam hilang taring dalam jawatan Timbalan Presiden, maka Mohamad Sabu bersedia mengisinya. Mohamad Sabu bisa membawa arus rakyat.

Anonymous said...

kat orang yang mengutuk PAS, UMNO perjuangkan Islam ke? Al-Quran hanya untuk orang Islam ke? atau seluruh umat manusia? Segalanya telah ada dalam Al-Quran tetapi orang Islam hanya bangga dengan Al-Quran, agama lain ambil kesempatan, contoh mudah, ilmu apa buat kapal induk? bacalah sejarah nabi Noh, takat tu je lah tapi kafir kaji pulak berapa besar kapal tu, berapa panjang kapal tu dan sebagainya!!

Senang camnilah, selagi UMNO tak melaksanakan HUDUD, mereka bukan pejuang Islam, mereka hanya pejuang kaum dan dalam Islam apa hukum pejuang kaum ni... cari, ngaji dan kaji..takat tulis panjang berjela tapi tak memahami lagi baik duduk diam gunakan akal, kalau tidak dah sama taraf cam haiwan.

rinStarr said...

PEnyokong UMNO yg ada disini... Cuba cari Berita hari ini....

"Najib mengumumkan utk MENGHAPUSKAN 30% kuota melayu dalam Sektor Perkhidmatan PErkhidmatan Awam...." Aku rasa korang hanya mampu utk menganggukkan kepala aje macam biasa... PEjuang bangsa Melayu 'kunun'... Najib buat ni atas permintaan si carTun Mahathir tulaa... apa korang bengap sangat???

Naruto Sensei said...

Allo Jaam setakat buat cerita simpanlah... soalan aku pun tak terjawab lagi ko bebal ke apa nih..

Naruto Sensei said...

Jasmin juga turut menyentuh mengenai perbelanjaan untuk lawatan ke Medan yang disertai seramai 17 orang dengan menggunakan duit kerajaan negeri. “Perbelanjaan itu mencecah RM164,000 iaitu kira-kira RM9,000 seorang. Bukan jauh pun tempat itu, tapi ke Medan sahaja,'' katanya.
-------------------------------

YB jasmin jangan jadi beruk tua cuba calculate balik berapa hari dan jumlah wang yang digunakan untuk program lawatan tersebut.. Jangan main hentam kromo saja..calculate juga tambang balik untuk 17 wakil ke sana dan kelas kapal terbang yang mereka naiki..

Bezakan pula melawat Disneyland oleh Khir toyo bersama Isteri yang tak kena mengena dengan pentadbiran kerajaan negeri Selangor... berjumlah lebih kurang 6.7 juta apa cerita?? Apa kepentingan dan maanfaat yang di perolehi dengan melawat Disneyland..

Naruto Sensei said...

to Jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

jaam said...

Merujuk kepada akhbar utusan Malaysia bertarikh 25 Mac, dinyatakan bahawa Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;


”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”


Usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan PAS di Kedah patut dipuji, dan perkara ini telah lama di lakukan olih kerajaan BN.

Membaca kandungan berita itu, menyebabkan aku berfikir tentang hak-hak yang perlu ditunaikan oleh kerajaan islam terhadap non muslim. Ini adalah kerana, sebuah pemerintahan islam tidak pernah menafikan hak keagamaan non muslim yang berada dalam sesebuah kerajaan islam.

Bahkan, islam merupakan agama yang sangat-sangat menjaga hak manusia, samada mereka itu muslim atau non muslim. Penjagaan hak itu sehinggakan dinyatakan oleh nabi SAW dalam satu hadis;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
”bagi orang yang ada hak itu bersuara” (Sahih Al-Bukhari : 2141)

Lantaran Islam memberikan hak kepada non muslim, aku terpanggil untuk menyampaikan pandanganku yang berasaskan kepada rujukan kitab-kitab fiqh dalam isu ini.

ARAK DAN JUDI ADALAH HARAM

Pengharaman Arak dan judi dalam Al-Quran adalah perkara Qatii yang tidak boleh dinafikan lagi pengharamannya.

Firman Allah:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”

(Surah Al-Baqarah : 219)

Dan juga firman Allah:

إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأنْصَابُ وَالأزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[434], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan”

(Surah Al-Maidah : 90)

Dari segala nukilan nas-nas Al-Quran, jelas kepada kita bahawa pengaharaman Arak adalah perkara yang tidak dinafikan lagi didalam islam, tanpa khilaf.

Imam As-Syafii menyatakan, setiap minuman yang memabukkan, maka itu adalah arak. adapun Imam Abu Hanifah pula menyatakan, Arak adalah perahan Anggur yang menghasilkan buih dan membawa kepada mabuk.

Walaubagaimanapun, Arak itu tidak semestinya daripada Anggur. Bahkan, arak juga boleh dibuat dengan benda yang lain. ini disandarkan kepada hadis daripada Abdullah bin omar yang berkata;

نزل تحريم الخمر يوم نزل وهي من خمسة : من العنب ، والتمر ، والحنطة ، والشعير ، والذرة ، والخمر ما خامر العقل

Maksudnya;
“Diturunkan hukum pengharaman arak pada hari diturunkan itu sedangkan ia terdiri daripada lima, iaitu daripada Anggur, tamar, Gandum, barli dan Jagung. Arak adalah sesuatu yang boleh mengelegakkan akal (menghilangkan akal)”

Begitujuga, Sabda Nabi SAW;

إن من العنب خمراً ، وإن من التمر خمراً ، وإن من العسل خمراً ، وإن من البر خمراً ، وإن من الشعير خمراً

Maksudnya:
“Sesungguhnya Arak diperbuat daripada Anggur, daripada tamar, daripada madu, daripada Gandum dan daripada Barli”

Walaupun, jika dilihat kepada hadis-hadis yang dinyatakan disini, tidaklah difahami bahawa arak itu mesti terdiri dari benda-benda yang disebutkan sahaja, bahkan semua perkara yang mempunyai unsure-unsur arak (memabukkan), walau daripada apa benda dibuat sekalipun, maka ianya tetap dikira sebagai arak yang diharamkan oleh Allah SWT.

Ianya dikiaskan kepada pengharaman terhadap asnaf ar-riba.

Daripada Ubadah bin As-Samit, bersabda Nabi SAW;

الذَّهَبُ بِالذَّهَبِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْفِضَّةُ بِالْفِضَّةِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالتَّمْرُ بِالتَّمْرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْمِلْحُ بِالْمِلْحِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ فَمَنْ زَادَ أَوْ ازْدَادَ فَقَدْ أَرْبَى

Maksudnya;
“Emas dengan Emas hendaklah serupa, perak dengan perak hendaklah serupa, tamar dengan tamar hendaklah serupa, gandum dengan gandum hendalah serupa, garam dengan garam hendaklah serupa dan barli dengan barli hendaklah serupa. Barangsiapa beri lebih atau minta dilebih daripada itu, maka itu sudah dikira sebagai riba” (Sunan At-Tarmizi : 1161)

Dari hadis ini, walaupun Baginda SAW membataskan kepada enam perkara atau dikenali sebagai asnaf Ar-Riba, namun semua perkara yang mempunyai maksud seperti enam perkara ini, maka ianya juga dikira sebagai riba[2].

Maka keadaan yang sama juga tentang pengharaman Arak, walaupun ianya disebut oleh nabi SAW adalah pada benda-benda yang dinyatakan dalam hadis, namun tetap dikira arak pada benda lain yang mempunyai maksud dengan benda-benda yang dinyatakan pada hadis. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/275).

Pengharaman arak tidak sekadar kepada peminumnya sahaja, bahkan pengharaman itu dikenakan juga kepada beberapa kategori manusia yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW.

Sabda Nabi :

لعنت الخمر على عشرة وجوه: لعنت الخمر بعينها وشاربها، وساقيها، وبائعها، ومُبتاعها، وعاصرها، ومُعتصرها، وحاملها، والمحمولة إليه، وآكل ثمنها

Maksudnya;
“Arak itu dilaknat atas sepuluh wajah, dilaknat Ain arak, peminum, tukang tuang, penjual, pembeli, pemerah, orang minta perah, pembawa, orang yang dibawa kepadanya dan orang yang makan hasil jualan arak”

JUDI

Judi atau dikenali dalam bahasa arab sebagai “Al-Maisir” juga adalah perkara yang diharamkan oleh Allah secara Qatii tanpa khilaf.

“Al-maisir” berasal dari kalimah “Al-Yusr” yang membawa maksud “mudah”. Al-Muqatil menyatakan, diambil dari kalimah “Al-Yusr” yang mengandungi makna “mudah” kerana, judi adalah mengambil harta manusia dengan jalan mudah, tanpa perlu kepada kesusahan dan kerja. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/279)

Imam Az-Zamukhsyari menyatakan, pada zaman jahiliyyah, orang-orang dahulu berjudi atau bertaruhan dengan meletakkan beberapa batang kayu yang ditulis nama-nama orang yang bertaruh dalam satu bekas, kemudian apabila seorang “hakim” mencabut salah satu dari batang kayu tersebut, lalu didapati terdapat nama seseorang, maka taruhan itu akan menjadi miliknya.

Inilah judi yang berlaku pada zaman jahiliyyah terdahulu. Pun begitu, disebabkan zaman beralih zaman, judi sudah dilakukan dengan cara lebih hebat, sehinggakan di jadikan sebagai “business”

JUDI DAN ARAK DALAM NEGARA ISLAM

Aku secara peribadi pernah bertanya dengan sebilangan kawan-kawan berbangsa cina tentang status Arak dan Judi mengikut agama mereka.

Tidak dipastikan kebenaran dakwaan mereka, yang mana mereka mendakwa, Arak merupakan budaya agama mereka, tetapi tidak pada Judi.

Maka dengan itu, jika diperhatikan kepada kerajaan islam, adakah boleh terus mengharamkan arak terhadap non muslim (kepada muslim adalah haram Qatii) sedangkan arak merupakan kebudayaan agama mereka.

Jika arak itu merupakan budaya keagamaan mereka, maka dalam hal ini, tidak seharusnya kerajaan islam melarang penjualan arak dalam negara Islam terhadap non muslim. Kebenaran menjual itu pula, hendaklah berlaku di kawasan-kawasan penempatan yang terdiri dari kalangan mereka yang tidak beragama Islam.

Hal ini disandarkan kepada pendapat Imam Al-kasani dalam kitabnya “badai As-Sanai’” yang menyatakan;

فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya;
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat penempatan orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai : 15/240)

Haram atas kerajaan islam membenarkan penjualan arak berlaku di kawasan-kawasan penempatan orang islam. Jika ini berlaku juga, maka kerajaan islam telah melakukan kesilapan dalam mengurus negara. Hal ini telah ditegaskan oleh Al-Qurafi.

Adapun berkenaan dengan judi, maka hendaklah dipastikan, adakah ianya adalah perkara yang berkaitan dengan kebudayaan agama mereka atau tidak. Jika ianya adalah kebudayaan agama mereka, maka itu dibenarkan. Adapun jika ianya bukan kebudayaan agama mereka, maka ianya hendaklah diharamkan dalam kerajaan Islam, hatta kepada non muslim sekalipun.

Semua keizinan ini sebenarnya diasaskan kepada kebebasan beragama yang kerajan islam berikan kepada non muslim, yang mana ianya adalah berasaskan kepada dalil-dalil berikut;

Firman Allah;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
”Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Surah Al-Baqarah : 256)

Sehubungan itu juga, Omar Al-Khattab pernah menulis surat kepada Ahl Al-Quds yang mana isi suratnya adalah seperti berikut;

هذا ما أعطى عبدالله عمر أمير المؤمنين أهل أيلياء من الأمان : أعطاهم أمانا لأنفسهم و أموالهم و كنائسهم

Maksudnya;
“Ini adalah pemberian Abdullah Omar Amir Al-Mu’minin kepada Ahl Iilya’ daripada keamanan, Dia memberi keamaman terhadap nyawa mereka, harta mereka dan gereja-gereja mereka” (Tarikh Al-Rusul wa Al-Muluk : 2/308)

Memahami dari ulasan-ulasan ini, kerajaan islam tidak seharusnya melarang berlaku penjualan arak diantara non muslim. Pun begitu, pihak kerajaan islam tidak dibenarkan memakan hasil dari penjualan arak yang berlaku sesame non muslim tersebut.

Ini disandarkan kepada hadis Nabi SAW;

لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ الشُّحُومُ فَبَاعُوهَا وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا وَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ

Maksudnya;
“Allah telah melaknat yahudi, kerana mereka mengharamkan lemak, lalu mereka menjualnya dan mereka makan hasilnya. Sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan sesuatu kaum dari memakan seseorang, maka Allah akan mengharamkan atas mereka hasil jualannya” (musnad Ahmad : 2111)

Ekoran dari itu, hasil jualan arak (samada berbentuk lesen permis atau sebagainya), maka hendaklah digunakan untuk kepentingan non muslim juga. Ini disandarkan kepada kaedah “Al-Qiyas Al-Jali” yang mana, jika kerajaan islam boleh membenarkan orang non muslim minum arak, maka bersangat dibenarkan kepada non muslim makan hasil kerajaan yang bersumber dari bayaran permis arak.

***********************************

Islam adalah agama yang tidak memaksa mereka yang tidak sealiran dengan Islam agar mengikutinya. Dalam hal itu, Islam memberikan hak kepada golongan non muslim untuk mereka beramal dengan agama mereka dengan aman.

Maka dengan itu, negara Islam hendaklah memberikan hak mereka sebagai rakyat, disamping tidak lalai dari berbimbang bahawa amalan mereka itu terkena kepada orang-orang islam.

Tulisan ini, bukanlah satu pandangan yang tepat, bahkan ianya sebagai asas perbincangan dari mana-mana pihak dalam menentukan hak non muslim dalam sesebuah negara Islam yang berasaskan ulasan ulama-ulama yang muktabar.

Naruto Sensei said...

Satu Malaysia akan dilelong ~ malaysiakini

Sektor perkhidmatan diliberalisasi

PUTRAJAYA 22 April - Kerajaan hari ini memutuskan untuk meliberalisasikan 27 subsektor perkhidmatan berkuat kuasa serta-merta tanpa sebarang syarat ekuiti dikenakan.

Ini bermakna syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan tidak lagi terpakai". [Rujuk]

KIH KIH KIH...TOLONG...TOLONG...TOLONG

KIH KIH KIH...ADA ORANG NAK JUAL "MELAYU"...KAH KAH KAH...KATA PARTI UMNO BANGSA MELAYU...TAPI PASAI APA NAK LELONG HAK MELAYU? KAH KAH KAH...MELAYU UMNO PUK_M_K?

MEMANG KOMPOM PUNYA...DEFINASI PARTI KAUM BANI UMNO NI..."UMAT MELAYU UMNO NO OTAK"?

KIH KIH KIH...BERITAHU SATU MALAYSIA NAK BERJUANG UNTUK MELAYU...TAPI PASAI APA NAK LELONG HAK MELAYU PULAK? UMNO PUK_M_K APA NIH...?

NOW SETAN DAH NAK KURANG AJAR PADA KAUM BANI MELAYU...KIH KIH KIH...

OITT...NAZRI, MU JANGAN KURANG AJAR...NANTI MU JUGA AKAN DILELONG...KIH KIH KIH

BILA SETAN DAH TERSEPIT...SEMUANYA NAK DILELONG...KIH KIH KIH...LEPAS NI SATU MALAYSIA AKAN DILELONG...KIH KIH KIH

SELAIN TERSEPIT...GEROMBOLAN SETAN INI JUGA DAH KENA "GHOUT"...KIH KIH KIH

DAH TAK BOLEH JALAN DAH...DAH TAK BERANI NAK PI LAWAN DI PENANTI TU...KIH KIH KIH...

BARU JADI PM TAK SAMPAI SEBULAN...DAH LELONG 30% KEPENTINGAN MELAYU DALAM SEKTOR PERKHIDMATAN...KIH KIH KIH

LAGU MANA KALAU JADI PM 10 TAHUN?

APA LAGI YANG TINGGAL KAT NEGARA MELAYU NIH...?

LEPAS NIH SEKTOR APA PULAK AKAN DILELONG...KIH KIH KIH...PERTANIAN? AIR DAN TENAGA? KEWANGAN? PENDIDIKKAN? KOMUNIKASI DAN IT? SECURITY?

NAK LELONG ISLAM JUGA KA...?

WALAUPUN ISLAM BELUM DILELONG...TAPI SEJAK 50 TAHUN MEMERINTAH NEGARA MELAYU NI...ISLAM MACAM 50..50 SAJA...NAK TAK NAK JER?

MALAM MELAYU UMNO ISLAM...SIANG MELAYU UMNO SETAN...SIANG MELAYU UMNO ISLAM...MALAM MELAYU UMNO PUK_M_K...KIH KIH KIH

MELAYU UMNO YANG TAK BOLEH PAKAI...KIH KIH KIH...HANYA BUANG MASA SAJA BERCAKAP AGENDA MELAYU?...AGENDA MELAYU DI SANA...AGENDA MELAYU DI SINI...LAST SEKALI AGENDA CILAKA?

HABIS...HABIS...HABIS LA HAK MELAYU NIH?

NO WONDER MECD DIMAMPOSKAN...RUPA-RUPANYA...NAK LELONG MELAYU...KIH KIH KIH...AMBIK KAU PENGIKUT-PENGIKUT UMAT PARTI KAUM BANI UMNO? HANGPA KATA...HANGPA BETOI...KIH KIH KIH

SO JANGAN NAK CAKAP SEDAP JER...KONONNYA PAKATAN RAKYAT NAK GADAI HAK MELAYU?

BERDIRI DEPAN CERMIN DULU...SEBELUM NAK SALHKAN ORANG LAIN? TAPI KALAU PUAK-PUAK SETAN NI BERDIRI DEPAN CERMIN...KIH KIH KIH...MEREKA JUGA SEBIJI CAM SETAN

KIH KIH KIH...PERJUANGAN UMNO PUK_M_K??

Posted by Melayu Sejati at 10:40 AM

Naruto Sensei said...

to Jaam

Hujah anda merujuk kepada hak bukan Islam dalam kerajaan Islam yang di copy paste..

Sekarang saya bertanya tentang hak Orang Islam di Negara ini takkan tak faham.. berbelit2 Apa pasal??


Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA???

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

jaam said...

Bolehkah masalah Hukum Hudud memcahkan Pakatan Rakyat? Walaupun perkara ini tidak dimasukkan ke dalam Menifesto Pilihanraya 2008 dan PAS sudah mengenengahkan konsep “Negara Kebajikan”, baru-baru ini ia telah ditimbulkan balik oleh seorang pegawai tinggi PAS. Dengan segera ia dibantah oleh DAP. DAP mengugut akan keluar dari Pakatan Rakyat, jika Hukum Hudud dilaksanakan dalam sebuah pentadbiran Federal yang mereka kuasai. Ugutan ini berikut dari kenyataan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim bahawa Hukum Hudud akan dilaksanakan terhadap orang Islam saja.

Dalam esei ini, kita akan kaji sejauh mana Hukum Hudud itu sebagian dari Undang-undang Syari’ah. Di samping itu, kita akan sentuh juga konsep “Negara Islam”.

Islam sebagai agama yang direstui oleh Tuhan dan selaras dengan natural law mestilah menjadi pedoman kepada orang mukmin dalam semua hal, termasuk kenegaraan. Jika orang mukmin memerintah negara, mereka disuruh memerintah dengan undang-undang Tuhan. Namun demikian, kita dapati suatu perkara yang patut kita kaji secara mendalam. Dalam Piagam Madinah yang digubal oleh Nabi Muhammad sendiri apabila beliau berhijrah ke Madinah untuk mentadbir negara-kota itu, kita tidak menjumpai Hukum Hudud disebut. Juga ia tidak menyebut konsep “negara Islam”, yang diketengahkan oleh beberapa gerakan Islam moden, seperti Ikhwan ‘ul-Muslimun di Mesir dan Jama’at –al-Islami di Islam Pakistan yang dipimpin oleh Maulana Maududi.

Apabila kita mengkaji secara mendalam dua perkara ini, kita akan mendapat jawapan-jawapannya. Konsep “undang-undang tetap” tidak terdapat dalam Quran, dan tidak terdapat dalam mana-mana undang-undang, kerana ia tidak logik. Semua undang-undang berubah dari semasa ke semasa dan dari setempat ke setempat. Perkataan Arab hudud (tunggal had) , bermakna “sempadan”, tidak merujuk kepada undang-undang. Ia merujuk kepada konsep kesederhanaan, “jalan pertengahan” dan tidak terlampau. Inilah makna hudud. Namun demikian, kaum fukaha zaman dulu telah medtafsirkannya sebagai merujuk kepada sejenis undang-undang tetap. Ini ijtihad mereka. Ijtihad ini harus kita semak balik.

Perhatikan bahawa ajaran-ajaran Quran tergolong kepada dua dimensi: dimensi sejarah dan terikat dengan sejarah itu, dan dimensi universal, yang terbuka. Ambil contoh ayat mengenai hukuman pencuri. “Pencuri, lelaki atau perempuan, potong tangan mereka, sebagai hukuman bagi jenayah mereka serta sebagai suatu pencegahan daripada Allah. Tetapi jika seseorang itu bertaubat setelah melakukan jenayah ini serta berubah, Tuhan menebus dosanya. Tuhan Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (5: 38-39) Tidak ada suatu perkataan yang menyatakan bahawa hukuman ini tetap; malah ayat berikutnya menyuruh kita meringankan hukuman itu, sehingga pengampunan, jika pesalah itu insaf dan bertaubat. Mengapakah kaum fukaha klasih kita mengabaikan ayat berikutnya?

Semua ayat yang dikaitkan dengan Hukum Hudud oleh kaum fukaha klasik bersifat demikian.

Jadi, nyatalah benar apa yang kita katakan bahawa apa yang dipanggil Hukum Hudud sekarang ialah salah-tafsir oleh kaum fukaha dulu. Sebab itu ia tidak disebut dalam dokuman perundangan yang penting dalam sejarah Islam – Piagam Madinah.

Ada dua prinsip dalam hukum kesiksaan Islam. Prinsip-prinsip itu ialah keadilan dan kerahiman. Jika kita menghukum mengikut prinsip-prinsip ini, kita menghukum mengikut undang-undang Tuhan.

Ketatanegaraan suatu bidang kehidupan yang penting. Islam bukan semata-mata sembahyang, puasa dan naik haji; ia juga suatu sistem ketatanegaraan. Namun demikan, baik dalam Quran, mahupun dalam Piagam Madinah, kita tidak akan terjumpa dengan konsep “Negara Islam”. Mengapa? Kerana dalam masyarakat Madinah, seperti juga dalam masyarakat moden hari ini, sifat masyarakat itu majmuk. Ada pelbagai bangsa dan agama. Dalam masyarakat Madinah, terdapat orang Arab Islam, orang Arab kafir, orang Yahudi dan juga orang Kristian. Konsep “Negara Islam” akan membawa perpecahan kepada masyarakat itu, kerana agama-agama lain akan merasa terpinggir, kerana agama mereka tidak menjadi dasar negara. Apabila kita memerintah sesebuah negara dengan mengikut prinsip-prinsip pemerintahan yang ditetapkan oleh Tuhan, maka itulah yang dikehendaki daripada kita. Prinsip-prinsip itu ialah memerintah dengan adil, melalui perundingan, melaksanakan amanah Tuhan dan rakyat, membangunkan sistem kewangan dan ekonomi tanpa riba, rasuah, pembaziran dan penipuan, dan menegakkan kebaikan dan melarang kejahatan. Demikianlah Nabi Muhammad mentadbirkan negara-kota Madinah, dan demikianlah dianjurkan dalam Quran. Kita tidak dikehendaki menyebut “Negara Islam”, kerana konsep ini akan memecah-belahkan negara itu.

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik. Islam suatu agama atau persisnya suatu cara hidup universal yang berdasarkan kebenaran, keadilan dan kerahiman. Ia bukan untuk orang-orang Arab atau Melayu saja; ia untuk seluruh manusia. Perlulah ia dikemukakan kepada dunia dalam bentuk keuniversalan dan kemanusiaannya yang sempurna.

TUNGGUUUUUUUUUUU...

Naruto Sensei said...

kepada Jaam

kalau anda mengunakan ayat suci Untuk berhujah lupakanlah sebab selalunya anda tak menjawab setiap kekeliruan yang anda sendiri cetuskan bermakna anda sendiri jahil terhadap setiap hujah anda sendiri...

Jangan gunakan ayat2 suci untuk menyokong sikap munafik anda...kelak anda yang merasa kesannya..

Naruto Sensei said...

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik. Islam suatu agama atau persisnya suatu cara hidup universal yang berdasarkan kebenaran, keadilan dan kerahiman. Ia bukan untuk orang-orang Arab atau Melayu saja; ia untuk seluruh manusia. Perlulah ia dikemukakan kepada dunia dalam bentuk keuniversalan dan kemanusiaannya yang sempurna.

------------------------------

la haulawala... lihat bertambah munafiknya UMNO ni.. bawa2 lah mengucap Jaam ooi sedangkan PAS pun mengecam tindakan Karpal Singh anda pula yang menyokong dan membenarkannya..
Malah sakarang ni Karpal Singh sendiri tidak lagi menghentam Negara Islam ,

tetapi sekarang yang dilihat lebih kuat menghentam Negara islam adalah UMNO sendiri..

Nyatalah hujah berbelit2 anda membuktikan lagi sikap munafik anda..

Ini Kata anda Jaam..

“Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

Bermakna anda mempertikaikan ulamak2 dahulu yang tersohor malah mempertikaikan pula segala hukum yang telah sejak Zaman Rasulullah lagi..siapa anda nak mengkaji semula segala hukum Al-Quran yang telah termaktub sejak sekian lama??

Adakah UMNO terlalu tinggi Ilmunya sehingga ingin pula menggubal segala hukum Allah ini?? inilah Kenyataan Tun Mahathir dahulu yang mahu AL-Quran ditafsir semula..

Adakah sebab hukum2 didalam Al-Quran yang memang tidak memihak kepada perjuangan UMNo maka ianya perlu dikaji semula supaya mengikut kehendak UMNo??

Nyatalah Anda dah disesatkan jauh dari hidayah sebenarnya..

Allahlah yang membalas kenyataan anda ini??

Naruto Sensei said...

Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

---------------------------------

to Jaam

Hujah anda merujuk kepada hak bukan Islam dalam kerajaan Islam yang di copy paste..

Sekarang saya bertanya tentang hak Orang Islam di Negara ini takkan tak faham.. berbelit2 Apa pasal??


Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA???

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

--------------------------------

Kenyataan anda tadi bolehlah disifatkan sebegini

UMNO MENOLAK HUKUM HUDUD KERANA IA NYA TIDAK MENEPATI KEPENTINGAN UMNO MALAH HUKUM HUDUD PERLU DIKAJI SEMULA MENGIKUT ACUAN UMNO BARULAH BOLEH DIJALANKAN..

Wallahualam.. Astaghafirullah..
Mengucap la puak2 umno ooii

Nantikanlah Berita terkini meletup

TUNGGU!!!

Naruto Sensei said...

Jaam Said..

Demikianlah Nabi Muhammad mentadbirkan negara-kota Madinah, dan demikianlah dianjurkan dalam Quran. Kita tidak dikehendaki menyebut “Negara Islam”, kerana konsep ini akan memecah-belahkan negara itu.

-----------------------------------

Anda jahil lagi..is is is

Buka balik sejarah Islam Semasa Nabi Muhammad memerintah Madinah ..negara itulah yang Mula2 di panggil Negara Islam Madinah..
Nabi tidak terus menggunakkan Hkum Hudud tetapi mendidik, menjelaskan Konsep Negara Islam, menyatu padukan Penduduk Madinah malah menyebarkan Dakwah dahulu sehinggalah Penduduk Madinah Jelas dengan Konsep Negara Islam dan Pemerintahannya barulah hukum hudud dilaksanakan..

Tetapi di Malaysia PAS telah menjalankan Apa yang pernah dilakukan Oleh Nabi Dahulu

Walhal umum mengetahui bagaimana UMNO menentang perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan suatu ketika dimana Kerajaan Pusat, di bawah pimpinan Tun Mahathir telah mengugut untuk mengishtiharkan darurat di Kelantan jika menggunakan Hukum Hudud di negeri tersebut dimana seluruh negeri2 di bawah pimpinan BN mengecam hebat terhadap Tuan Guru Nik Aziz ketika itu. Dan di masa yang sama, kedengaran lah slogan2 BNUMNO: “Jika sesiapa ingin makan sup tangan, silalah ke Kelantan” dan “Akan ramai orang Islam akan menjadi cacat jika Hukum Hudud dilaksanakan”. Kerajaan Kelantan terpaksa menangguhkan hukuman tersebut untuk melindungi kuasa kerajaan negeri PAS kerana ianya lebih penting dimana usaha2 dakwah mengenai Hukum Hudud masih boleh dijalankan dengan lebih bebas jika dibandingkan PAS tanpa kuasa kerajaan negeri. Jika tanpa kuasa kerajaan negeri, sudah tentu lah sukar untuk PAS menyebarkan dakwah Islam. Jadi tindakan menangguhkan Hukum Hudud adalah lebih penting dari kehilangan sebuah kerajaan negeri.

Malah Jika ditakdirkan PAS mendapat kuasa di Kerajaan Pusat nanti Maka HUKUM HUDUD akan dilaksanakan dan konsep negara Islam pesti akan diterima semua pihak..

Perkara ini akan muda jika UMNO berkerjasama memberikan penerangan tentang Hukum Hudud dan Negara Islam dan bukan memutar belitkan Fakta dan mengelirukan rakyat seluruhnya..

Adakah tak sama apa yang dilakukan Oleh PAS dalam mencontohi kepimpinan Rasulullah??
Bagaimanakah pula dengan UMNO yang mengaku Islam Malah menolak dan mengecam hukum Allah??

TUNGGU!!!

Naruto Sensei said...

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

Teringat kata Bang Mat masa sama2 menjala dulu..


Umno dan maksiat
"Ibarat taik dengan kentut"

Pasal tu tak mahu Undang Hudud

Naruto Sensei said...

Saturday, April 18, 2009

SATU RENUNGAN..

Saya petik secebis dari article yang ditulis oleh YAB. Menteri Besar Kelantan dari blognya. Cuba kita fikir dan renung dengan hati nurani yang jernih tanpa secebis pun unsur sentimen kepartian atau fahaman politk terhadap rangkap yang saya perturunkan di bawah dari sudut keperluan dakwah.


Apa yang saya nampak, YB. berkenaan tidak mentafsir. Dia cuma membaca terjemahan "Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan". Dia terjemah perkataan “ehsan” sebagai 'belas kasihan'. Itu saja.

Dalam Islam, ada satu perkara yang disebut “ Li iilaafi-quraisy “ seperti yang terkandung di dalam surah Quraisy ayat 1. Maksud bergerak dari kalimat ini saya ertikan sebagai “menjinak atau menjinakkan.” Menjinakkan siapa, jika tidak orang-orang yang belum Islam kepada Islam? Disini, apa salah orang Cina jika dia baca Quran dengan tujuan untuk berjinak-jinak dengan Islam? Jika katakan tersalah(katakan), maka dengan lemah lembut dibetulkan. Tidak berbangkit sama sekali soal keperluan laporan Polis oleh sesiapa. Pada saya, ini percubaan menutup ruang dan menyekat langsung laluan non-Muslim mendekati Islam seperti yang pernah dilakukan oleh sebahagian dari penguasa masjid di tempat-tempat tertentu yang menghalang orang non Islam dari memasuki masjid. Sedangkan dalam surah ‘Abasa, jelas yang Nabi SAW menerima, menegur dan membimbing orang Islam dan non Islam di dalam masjid.

Berbalik kepada isu, jika orang Cina baca salah, maka apa jaminan yang orang Melayu yang kebanyakannya datang dari jenis Islam baka inipun turut tidak salah? Hal ini boleh disahkan oleh guru-guru tajwid seluruh negara pada bila-bila masa. Ambil saja surah al-Fatihah yang menjadi ummul kitab.Saya tidak suka mencabar tetapi saya hampir pasti akan kekurangan yang juga turut melanda orang Melayu yang diperanakkan dalam suasana Islam sepenuhnya. Satu lagi ialah apa gunanya Quran jika tidak untuk dibaca? Bagaimana orang bukan Islam mahu memahami jika diharamkan mereka dari bertatih membaca al-Quran. Ini adalah permulaan. Kita kena faham. Hatta, Saidina Umar sendiri diwaktu belum Islam(kufur) sekalipun direkodkan pernah merampas sesuatu dari tangan adik beliau. Beliau lalu mendapati bahawa ia satu tulisan dari Surah Toha. Lalu beliau membacanya dalam keadaan genggam dan lepas. Sebenarnya kufur zaman dulu adalah orang Cina atau Indialah di zaman sekarang. Sepatutnya, kita berbangga apabila orang bukan Islam boleh memetik dan cuba-cuba membaca ayat dari kitab suci kita.

Mountdweller.blogspot.com

PKR Negeri Sembilan said...

Ni aku hi-light kan Perlembagaan Umno dalam Fasal 3...

3.2 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.
(kuasa & hak Speaker DUN Perak Umno tak hormat.Apatah lagi prinsip pengasingan kuasa)

3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebangsaan beragama.
(huhuhu...hukum hudud pun tak berani nak tegakkan...fasal ni jadi bahan pameran dalam perlembagaan umno jelah...kalau besi, dah boleh buat tukun dalam laut!)

3.4 Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
(hahaha...ni Naruto Sensei dah perjelaskan soal2 tanah, biasiswa, air, DEB dalam post pertama di atas...18% jer bumiputera yg berjaya drpd DEB..yg lain..???)

3.5 Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
(Mahathir lah manusia pertama dalam Umno yg khianat fasal ni...kakakaka...laksanakan PPSMI...pengkhianat terang2an bahasa Melayu)

Dah terang2 Umno langgar prinsip di atas. Pencacai najis Umno-lu org pikirlah sendiri........

TEKONG DARAT said...

The Malaysian Insider | April 22, 2009

Najib drops Bumiputera quota for services sector

KUALA LUMPUR, April 22 - Datuk Seri Najib Razak today freed the country’s services sector by ending the 30 per cent Bumiputera equity rule in an attempt to improve Malaysia’s competitiveness in the
softening global economy.

The Prime Minister, who is also the finance minister, promised further liberalisation, saying that he would announce details of the liberalisation of the financial sector next week.

Reading from a prepared statement the Prime Minister said he expected a greater flow of foreign investments in the services sector which currently forms 11 per cent of total investment.

“Recognising the growth potential in the services sector, the government has decided to immediately liberalise 27 services sub-sectors, with no equity condition imposed. These sub-sectors are in the areas of health and social services, tourism services, transport services, business services and computer and related services,” said Najib.

The government, he added, would also allow foreign legal firms to practice in the country but to only offer services in Islamic finance.

“As part of the measures to develop Malaysia as an international Islamic financial hub, the legal profession will be liberalised to allow up to five top international law firms with expertise in international Islamic finance to practice in Malaysia,” said Najib.

Other services liberalised are in the areas of health and social services, tourism services, transport services, business services and computer and related services.

Najib also announced an allocation of RM100 million to be managed by the Malaysian Industrial Development Authority (MIDA) to strengthen the local services industry in facing the liberalisation.

“The liberalisation initiatives will not adversely affect the domestic services industry. The government will continue to support the industry in capacity building and in the opening up of export markets,” said Najib.

When asked on the sub-sectors selected to be liberalised, Najib said it was part of Malaysia’s commitment to Asean on liberalisation.

“It’s in line with what Asean countries are doing. Some (of our measures) are better,” he told reporters.

Najib however refused to give out details on the liberalisation of the financial sector.

“I want it to be full of surprises,” he said.


MANA PEJUANG MELAYU?
DAH 2 PERKARA NI...
MARA DAH OUT...
DENGAR JER NANTI AIR KENCING BOS UMNO MASUK DALAM TELINGA...
PASTU ANGGUK TANDA DAH STIM

uncle nano said...

Konflik Pakatan Rakyat, Kerajaan Campuran Jejas Populariti Hadi

KOTA BAHARU, 23 April (Bernama) -- Konflik dalaman Pakatan Rakyat (PR) dan cadangan PAS bagi penubuhan kerajaan campuran atau kerajaan perpaduan antara pakatan itu dengan Barisan Nasional dilihat menjejaskan kredibiliti Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk mengekalkan jawatannya pada Muktamar Pas Jun nanti.

Pelbagai isu timbul bermula dari Perak, setelah PR gagal mempertahankan keyakinan rakyat sehingga menyebabkan Sultan Perak terpaksa campur tangan bila pakatan itu gagal mentadbir dan mengurus negeri dengan baik mengakibatkan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin (dari PAS) dipecat sebagai Menteri Besar.

Secara tidak langsung isu itu memberikan gambaran kurang enak kepada kepimpinan Abdul Hadi.

Malahan cadangan Abdul Hadi mengenai kerajaan campuran yang dicanangkan beliau menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan sesetengah ahli dan pemimpin Pas yang dilihat bercanggah dengan prinsip parti dan keputusan Muktamar Pas Ogos tahun lalu.

Sehinggakan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Nik Aziz membantah cadangan Abdul Hadi itu kerana membelakangkan keputusan parti.

Kalangan Pemuda Umno Kelantan menganggap pertelingkahan Hadi-Nik Aziz sebagai gimik politik.

"Sebenarnya PAS berhadapan dengan kancah dalaman," kata Ketua Pemuda Umno Gua Musang, Bazlan Baharuddin.

Nik Abdul Aziz mengakui berdasarkan sejarah 1973, apabila Pas dikeluarkan daripada pakatan dengan Umno semasa mentadbir kerajaan negeri Kelantan, ramai ahli dan pemimpin PAS khuatir mereka hanya diperalatkan oleh Umno untuk mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

Berikutan perkembangan terbaru ini, Abdul Hadi akhirnya, sebagaimana dilaporkan Harakah, menarik balik cadangannya itu atas alasan "masih ramai tidak memahami matlamat penubuhan apa yang beliau panggil 'kerajaan perpaduan' itu".

Sumber dalaman Pas berkata kesan daripada cadangan itu telah mempengaruhi ahli Pas dalam membuat keputusan pemilihan peringkat kawasan dan memberi kesan pada Muktamar Pas nanti sehingga wujudnya desas-desus terdapat politik berkumpulan dalam Pas.

"Kenapa Abdul Hadi perlu mencadangkan perkara itu sedangkan Pas bersama pakatan pembangkang sudah mempunyai kedudukan. Ini dibuktikan melalui pilihan raya umum 2008 termasuk beberapa pilihan raya kecil," katanya.

Beliau berkata akibatnya wujud satu lagi teori yang mengatakan ramai pemimpin Pas cuba mencari jalan pintas untuk mendapatkan kedudukan tinggi dalam politik melalui sebuah kerajaan campuran.

"Tidak mustahil, (ini akan menyebabkan) berlaku pergelutan jawatan kepimpinan terutamanya dalam Pas," katanya.

Khabar angin mengatakan kini wujud dua pasukan dalam parti - 'Pasukan Tok Guru' dan 'Pasukan Presiden' namun perkara itu disangkal oleh Nik Abdul Aziz.

Namun, kesannya dapat dilihat apabila Mursyidul Am itu dicalonkan oleh Pas kawasan Bukit Bintang untuk jawatan presiden bagi menggantikan Abdul Hadi.

Yang Dipertua baru Pas Bukit Bintang, Radhi Hashim berkata, keputusan mencalonkan Nik Abdul Aziz adalah disebabkan ketegasan beliau memimpin parti berbanding Abdul Hadi.

Keputusan yang mengejutkan dan pertama kali seumpamanya berlaku dalam parti, dicapai sebulat suara oleh 12 anggota jawatankuasa kerja kawasan itu yang baru dilantik dalam mesyuarat agungnya Ahad lepas di Markas Tarbiyah Pas Taman Melewar, Gombak.

Malahan, tujuh kawasan Pas di Wilayah Persekutuan tidak membuat sebarang pencalonan dalam mesyuarat agong masing-masing bagi tiga jawatan utama iaitu Presiden, Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

Apakah ini petanda merosotnya populariti Abdul Hadi selaku orang nombor satu dalam kepimpinan parti?.bernama

uncle nano said...

NAJIS BABI PUN TAK BUSUK MACAM MAMAT YANG BUAT STATEMENT NIH!!!
_________________________

PKR Negeri Sembilan said...

Ni aku hi-light kan Perlembagaan Umno dalam Fasal 3...

3.2 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.
(kuasa & hak Speaker DUN Perak Umno tak hormat.Apatah lagi prinsip pengasingan kuasa)

3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebangsaan beragama.
(huhuhu...hukum hudud pun tak berani nak tegakkan...fasal ni jadi bahan pameran dalam perlembagaan umno jelah...kalau besi, dah boleh buat tukun dalam laut!)

3.4 Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
(hahaha...ni Naruto Sensei dah perjelaskan soal2 tanah, biasiswa, air, DEB dalam post pertama di atas...18% jer bumiputera yg berjaya drpd DEB..yg lain..???)

3.5 Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
(Mahathir lah manusia pertama dalam Umno yg khianat fasal ni...kakakaka...laksanakan PPSMI...pengkhianat terang2an bahasa Melayu)

Dah terang2 Umno langgar prinsip di atas. Pencacai najis Umno-lu org pikirlah sendiri........

AKU TAHU KAU DULU ORANG UMNO TAPI LAR NIH DAH TAK..ORANG KECEWA LE KATAKAN..DAH MELANTAK SAKAN KO BUAT TAIK LAK..HATI KO NI DAH BUSUK..NANTI AKU GANTIKAN DENGAN HATI BABI..BARU KO BLEH SENANG BERUSUSAN DENGAN PARTI KO..

jaam said...

TAJ al-Din al-Subki (w. 771H) yang merupakan tokoh ilmuan besar dalam mazhab al-Syafii. Sumbangannya kepada dunia kesarjanaan tidak boleh dinafikan. Tetapi kadang-kala sikap yang begitu kuat untuk mempertahankan mazhab pegangannya menyebabkan beliau mengeluarkan pandangan atau pendirian yang seakan meminggirkan penilaian ilmiah.

Antaranya, kata beliau: “Adapun Hijaz, semenjak mazhab al-Syafii muncul sehingga ke hari ini kesemuanya berada dalam tangan Syafiiyyah (pengikut mazhab Syafii). Mereka menguasai jawatan kehakiman, jawatan khatib masjid, jawatan imam di Mekah dan Madinah. Orang ramai semenjak tahun 563H berkhutbah dan bersolat di Masjid Rasulullah SAW atas mazhab sepupu Nabi iaitu Muhammad bin Idris (al-Imam al- Syafii). Mereka qunut semasa solat subuh, menjaharkan (menjelaskan) bacaan basmalah (bismi Allah), menunggalkan iqamah dan berbagai-bagai lagi. Sementara Rasulullah SAW hadir mendengar dan melihat itu semua. Inilah dalil yang paling jelas bahawa mazhab al-Syafii adalah mazhab yang benar di sisi Allah”.) (Al-Subki: Taj al-Din ‘Abd al-Wahhab, Tabaqat al- Syafi‘iyyah, jld 1, m.s 283, Beirut: Dar al- Ma‘rifah t.t.)

Alangkah ganjil penilaian yang seperti ini. Di mana pergi penilaian ilmiah tokoh mazhab al-Syafii ini? Jika al-Subki hidup pada zaman ini dan melihat Masjid Nabi SAW dipegang oleh mereka yang bermazhab Hanbali, bagaimana pula beliau ingin mengulas? Apakah ini akan membuktikan pula mazhab Ahmad bin Hanbal lebih Allah redai pada zaman ini? Bahkan al-Subki ketika cuba membuktikan kelebihan mazhab al-Syafii beliau menyatakan semua mujaddid (reformis) sehingga kurun yang ketujuh adalah bermazhab Syafii (Ibid, jilid 1, m.s. 284). Beliau hanya mengiktiraf mereka yang bermazhab al-Syafii sebagai mujaddid dan melupai yang lain. Apakah jika dapat dibuktikan orang lain juga mujaddid maka beliau akan menarik balik pendapatnya tentang kelebihan mazhab al-Syafii dibandingkan mazhab lain?

Bukan al-Imam al-Subki yang hendak saya tonjolkan di sini, tetapi yang hendak diketengahkan bahawa tokoh agamawan atau cerdik pandai sebesar mana pun mereka jika diselubungi dengan ketaksuban akan membunuh penilaian yang rasional dan ilmiah. Hasil daripada ketaksuban itulah akhirnya diwarisi oleh pengikut hingga sesetengah mereka enggan berfikir melainkan apa yang difikirkan oleh tokoh pujaan mereka sahaja. Enggan memahami sesuatu perkara di luar dari kerangka kefahaman pemimpin pujaan mereka semata. Lalu mereka akan meminggirkan kaedah penilaian yang seimbang yang hanya berpaksikan fakta dan angka.

Mengikut sesuatu mazhab itu tidak salah. Tetapi ketaksuban sehingga enggan mendengar hujah atau dalil daripada pihak yang lain, lalu menolak mentah-mentah fakta yang kukuh hanya kerana ‘itu bukan mazhab saya’ adalah satu kesalahan besar. Demikianlah menjadi ahli parti politik tidak salah. Tetapi ketaksuban kepada parti yang dianuti sehingga enggan menerima kebenaran daripada pihak lain dan menolak hujah yang benar hanya kerana ‘itu bukan pendirian parti saya’ adalah satu kesalahan besar. Malangnya, sejarah selalu membuktikan sikap terlalu berpegang kepada aliran tertentu sering mengundang pendirian yang membuta tuli. Sehingga ada yang sanggup berdusta atas nama Nabi SAW kerana hasad kepada mazhab lain. Antara yang terkenal dalam sejarah sebuah hadis rekaan:

“Akan ada di kalangan umatku seorang lelaki yang dipanggil Muhammad bin Idris (al-Imam al-Syafii), dia memberi mudarat kepada umatku lebih daripada iblis. Akan ada pula seorang lelaki di kalangan umatku dipanggil Abu Hanifah, dia adalah lampu umatku, dia adalah lampu umatku”. Hadis ini direka oleh Makmun bin Ahmad al-Harawi yang hasad dengan perkembangan pengikut al-Imam al-Syafi‘i di Khurasan. (lihat: Al-Sayuti, Tadrib al-Rawi, m.s. 182. Beirut: Dar al-Fikr) Kata al-Jarahi (w 1162H): “Tiada suatu pun hadis sahih mengenai pujian atau cercaan terhadap Abu Hanifah dan al-Syafii. Semua yang disebut mengenai hal berkenaan adalah palsu lagi dusta”. (Al-Jarahi, Kasyf al-Khafa, 2,/420. Beirut: Dar Ihya al-Tutath al-‘Arabi).

Ada pihak mencadangkan saya menjadi ahli parti politik. Alasannya, tanpa menjadi ahli parti politik, saya tidak mungkin dapat menegakkan kebenaran. Saya berterima kasih dengan cadangan itu. Saya rasa cadangan itu lahir daripada niat yang ikhlas. Mungkin ada kebenarannya pada pandangan tersebut. Namun, ada juga keadaan yang menunjukkan bukan semua campur tangan politik itu lebih kuat daripada manusia biasa yang tidak mempunyai kuasa politik. Ramai para sarjana Islam dahulu yang tidak terlibat secara langsung dengan dunia politik. Namun, pengaruh mereka mampu merubah alam politik. Di samping tidak dinafikan juga, kadang-kala keengganan para ulama yang soleh melibatkan diri dengan kuasa politik menyebabkan kuasa itu berada di tangan mereka yang tidak sewajarnya. Namun, politik adalah seni, bukan semua insan mampu untuk terjun ke dalamnya. Apatah lagi politik di zaman ini, sehingga seorang tokoh Turki, Said Nursi menyebut: “Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan dan politik”.

Hari ini ada negeri yang ditadbirkan secara campuran parti termasuk yang berjenama Islam. Media melaporkan sayap pemuda parti berkenaan membuat bantahan demi bantahan terhadap persembahan artis tertentu di negeri tersebut, sehingga ke peringkat untuk mengadakan demonstrasi aman. Nampaknya belum berjaya lagi. Jika mereka masih ingat, pada awal Mei lepas, saya yang teramat daif dan kerdil ini membantah persembahan Faizal Tahir di Perlis. Alhamdulillah, dengan satu bantahan ternyata berkesan. Tidakkah negeri mereka juga ada mufti? Apa yang hendak saya sebut, keberkesanan dalam melakukan perubahan itu, tidaklah mutlak mensyaratkan seseorang menjadi ahli parti politik. Ramai sarjana atau ilmuan yang terlibat dengan politik. Mereka memberi pandangan tentang politik, menegur orang politik dan seumpamanya. Mereka tidak menjadi ahli parti.

Sekalipun, barangkali mereka tidak cukup kemampuan untuk berpolitik, tetapi mereka mampu menilai politik dan kuasa. Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.a menulis buku tentang politik yang diberi judul as-Siyasah as-Syar‘iyyah fi Islah al-Ra‘I wa al-Ra‘iyyah (Politik Syar‘i Dalam Membaiki Pemerintah dan Rakyat). Buku itu menjadi rujukan umat sehingga hari ini. Ibn Taimiyyah berjuang dengan keringat dan air mata membaiki ahli politik. Beliau tidak menjadi pemerintah atau menteri, tetapi beliau menegur dan membetulkan pemerintah dan menteri. Lebih hebat, beliau mati dalam kurungan pihak berkuasa. Pada hari ini, orang tidak memetik atau menukilkan pandangan politik penguasa yang memenjarakan Ibn Taimiyyah, tetapi puluhan juta manusia membaca sejarah perjuangan, karya dan pemikiran politik Ibn Taimiyyah yang mati dalam penjara kuasa politik. Kepada Allah segala pujian,

Dia mengangkat sesiapa yang Dia kehendaki sekalipun manusia menghinanya, Dan Allah jua yang menghina sesiapa yang Dia kehendaki sekalipun manusia menabalkannya.
Saya ditunjukkan laman web yang ‘ala- ala semangat Islam’. Beberapa pengunjungnya memaki saya kerana tidak menyertai parti mereka. Mungkin itu bukan pandangan pimpinan mereka, tetapi gaya fikir seperti itu amat tidak sihat untuk perkembangan minda umat.

Seperti yang saya sebutkan, yang menjadi masalah dalam sepanjang sejarah bukan bermazhab atau berparti, tetapi ketaksuban kepada mazhab atau parti. Sehingga ada pihak menganggap kebenaran mutlak itu hanya terkepung dalam mazhab atau partinya semata. Sesiapa yang berada di luar daerah mazhab atau partinya, maka orang itu berada di luar di petak kebenaran. Inilah yang disebut oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi mengkritik golongan taksub mazhab dengan katanya: “Golongan yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar mazhab sebagai tidak berpendirian.

Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang tidak diwajibkan oleh Allah SWT. Seakan-akan mereka menganggap imam-imam mazhab mempunyai kuasa membuat syariat dan perkataan mereka adalah hujah syarak yang dipegang dan tidak boleh dibangkang. Ini sebenarnya menyanggahi tunjuk ajar imam-imam mazhab itu sendiri, kerana sesungguhnya mereka telah melarang orang ramai bertaklid kepada mereka atau selain mereka. Ini juga menyanggahi apa yang dipegang oleh golongan salaf umat ini iaitu para sahabat dan mereka yang selepas sahabat sepanjang kurun-kurun yang awal yang merupakan sebaik-baik kurun dan yang paling dekat kepada petunjuk Nabi.

Justeru itu, para ulama besar umat ini dan para muhaqqiqnya (penganalisis) membantah sikap melampau di dalam taklid mazhab yang menyamai apa yang dilakukan oleh ahli kitab yang mengambil paderi dan pendita mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah” (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru’ wa al-Tafarruq al- Mazmum, m.s 202, Kaherah: Dar al-Sahwah).

Kesempitan akal Dalam politik kepartian juga demikian. Sehingga di Malaysia ini, jika kita bersetuju dengan pandangan parti A, maka kita dianggap menentang parti B. Jika kita menentang pandangan parti B, kita akan dituduh menyokong parti A. Inilah gaya fikir yang hanya mengehadkan warna kepada hitam atau putih. Apabila kita tidak memilih hitam, kita dituduh memilih warna putih. Di atas kejumudan yang dianuti oleh mereka, difardukan hal tersebut kepada orang lain.

Mengapa mereka tidak berfikir orang yang tidak memilih warna hitam atau putih itu mungkin memilih warna merah atau hijau atau biru atau kuning atau selainnya? Apakah kerana mereka hanya tahu dua warna, lalu orang lain pun dinilai berdasarkan kejahilan mereka? Jika kita tidak menyokong pendapat parti A, bukan bererti kita menyokong pendapat parti B. Dunia idea, pemikiran dan cadangan lebih luas daripada sempadan daerah kepartian. Mengapakah mereka selalu berfikir, jika awak tidak menyertai kami, bererti awak menentang kami?

Pemikiran sebeginilah yang diamalkan oleh pemerintah-pemerint ah yang kejam sepanjang sejarah. Lalu ramai yang hukum tanpa dosa yang dilakukan. Sama seperti golongan jumud di negara ini yang menuduh sesiapa yang tidak beramal cara Melayu, maka dia Wahabi. Walaupun yang dituduh itu tidak tahu pun apa itu Wahabi. Memfardukan kesempitan akal kita ke atas orang lain adalah kezaliman, dan bertindak atas kesempitan itu adalah kekejaman.

Islam selalu adil dalam menilai manusia. Sehingga mereka yang dianggap kafir (tidak mempercayai ajaran Islam) pun tidak disama ratakan. Ada yang dianggap Ahl Harb (mereka memerangi Islam) dan ada pula yang dianggap Ahl ‘Ahd (mereka yang mempunyai perjanjian dengan umat Islam). Dengan pembahagian itu, politik Islam membeza-bezakan pendekatan terhadap mereka berdasar perbezaan sikap mereka. Bukan diletakkan dalam satu karung atas nama ‘kafir’. Firman Allah: (maksudnya): “Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.

Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (Surah al-Mumtahanah ayat 8-9).

Selagi kita tidak dapat membebaskan kesempitan fikiran sehingga mampu berfikir di luar kotak kebiasaan, maka kita sukar untuk mencari kebenaran dan maju kehadapan. Saya agak dukacita apabila berforum dengan seseorang daripada parti tertentu yang apabila tindakan partinya dikritik, dia menjawab “dulu parti lawannya buat lebih teruk lagi”.

Pemikiran yang seperti itu hanya akan menghalalkan kesalahan sendiri atas alasan musuhnya lebih buruk. Apakah jika parti yang memerintah dahulu merompak harta rakyat satu billion, maka tidak salah untuk anda merompak setengah billion, kerana itu kurang daripada yang dahulu? Inilah bahayanya apabila pemikiran tersepit antara partinya dan parti lawannya. Sehingga bilakah rompakan itu akan berakhir jika setiap yang datang menghalalkan perbuatannya atas bandingan dengan musuhnya? Anda diberikan mandat oleh rakyat supaya anda mengubah segala penyelewengan itu, bukan untuk sekadar mengurang jumlah rompakan!

Namun ramai yang enggan atau memandulkan cara fikir disebabkan ketaksubannya. Sehingga ada yang berfikir apabila parti atau pihak musuh politiknya berbuat salah, maka itu bererti partinya atau dirinya di pihak yang benar. Padahal itu bukan semestinya. Mungkin parti lawan awak buat salah, dan awak juga buat. Mungkin parti A menyeleweng di sudut kewangan, anda menyeleweng di sudut agama. Mungkin dia menyeleweng dalam sepuluh perkara, awak pula dalam sepuluh perkara yang lain.

Mungkin juga seperti kata P.Ramlee dalam filem Tiga Abdul ketika diberitahu bahawa Sadik Sigaraga menjual abang-abangnya. Jawabnya: “Dah kena dah, penyamun jual penyangak”.
Maka ke arah masa depan yang lebih cemerlang lagi diredai Allah, jika kita ingin membuat perubahan, maka ubahlah cara fikir manusia agar betul, barulah hidup mereka akan berubah ke arah yang betul.

TUNGGUUUUU.......!

Naruto Sensei said...

Setakat copy paste lepas tu talk jawap samalah ko mengajar ajaran sesat jaam ooi.. penjelasan untuk pihak ko boleh lah kenapa tak menjawap soalan Aku dah berapa hari aku tanya soalan yang sama..
Ataupu kau hanya nak memperbodohkan orang dengan komen copypaste ko tu..

YA ALLAH KENAPA ADA NYA MANUSIA MUNAFIK NIH!!

Naruto Sensei said...

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

Naruto Sensei said...

Bacul ke tak jawap berbelit2 berputar2 ayat ko mengelak!!

To jaam

Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA KEPADA ORANG ISLAM ???

UMNO TAKUT KEPADA SIAPA PULAK??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

jaam said...

**Matlamat PAS ialah memperjuangkan bagi mewujudkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalam nilai-nilai Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan ALLAH.

**Pas mempertahankan kesucian Islam serta kedaulatan dan kemerdekaan negara.


Persoalannya sekarang di mana PAS dlm menegakkan perkara2 diatas sejak sama2 memerintah 4 Negeri + 1 Bekas Negeri tersebut. Adakah makin hampir @ makin jauh? Dimana janji2 utk menegakkan panji Islam di negeri2 yg dikuasai. Dimana usaha2 utk melaksanakan apa yg diungkapkan di ceramah2 seluruh negara sewaktu pilihanraya? Dimana janji utk menghapus @ mengawalnya arak, maksiat & judi apabila menguasai negeri? Dimana?

jaam said...

Di Parlimen

Jika kita lihat di Parlimen. Dahulu PAS adalah sangat 'vokal' bila isu2 melibatkan Agama & Bangsa dimainkan. Tetapi PAS sekarang bukan lagi PAS dahulu. PAS telah hilang taring & menjadi 'parti lesu' di Parlimen. PAS tidak lagi nampak berjuang bila mahupun dr segi agama @pun bangsa. PAS juga dormant apabila bercakap mengenai isu lain seperti ekonomi, perundangan, kewangan & lain2.

Disamping tiada idea2 & isu2 yg bernas dicadangkn, nama2 dalam MP DAP lebih senonim dgn kita daripada MP PAS sendiri. Sebagai contoh Siapa MP PAS Sik ? Bolehkah kita berikan jawapan secepat mungkin ? Sehinggakan kita perlu meneliti dgn lebih dalam internet baru boleh kita ketahui jawapannya. Kenapa ini berlaku ? Adakah pimpinan PAS di Parlimen ketandusan Idea, Lesu @ Ilmu utk diketengahkan @ menonjol di Parlimen.

Untuk mengambil hati rakyat perang Persepsi adalah amat penting. Ini yg menjadi strategi DSAI utk menonjolkn ahli2nya. Cara ini juga digunakan oleh MP DAP utk menaikkan 'rating' masing2 di Parlimen dgn bertanyakan hal2 yg sensitif tanpa mengambil kira apa pandangan PAS sebagai rakan PR. Jika wakil PAS 'cerdik', isu2 yg dimainkan oleh DAP perlulah dilawan @ dipertikai tidak kira siapa mereka. Kawan @ lawan. Bersikap membisu akan menyebabkn persepsi masyarakat PAS sbg parti penumpang dlm PR.

Walaupun ada Ahli Parlimen PAS yg bercakap & mempamerkn idea2 yg bernas utk diketengahkan utk masyarakat tetapi ia tidak mencukupi. Utk menuju kearah 'parti replacement' UMNO, PAS perlu lebih kelihatan 'berkredibiliti' dimata masyarakat. Persoalan yg skrg kenapa PAS kelihatan seperti ’pengikut’ drpd menjadi 'leading'. Ini jelas dimana2 baik di peringkat PR pusat mahupun diperingkat negeri Selangor, bekas Perak & Pulau Pinang.

Setiap kali idea diketengahkan ia ditentang habis-habisan oleh sahabat2 karib di dlm Pakatan. Antara contoh yg boleh dilihat adalah cadangan utk menghapuskan lesen judi & arak di Selangor. Juga tentangan PAS di Penang bila berdepan dgn konsert I-Dance.

Jika dilihat media rasmi Harakah sendiri tidak kira Harakah Online @ suratkhabar Harakah banyak memberi liputan kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh, pemimpin PKR & DAP yg lain lebih dari pemimpin mereka sendiri. Misalnya di Parlimen semalam, kenyataan Utz Taib Azamudden mengenai penjelasan penggunaan kalimah Allah tidak diberi liputan di Hakarah tetapi liputan diberikan di Utusan yg dikatakan media UMNO. Pelik bukan. Ini adalah amat berbeza jika dilihat akhbar PKR & DAP yg lebih mengutamakan berita & kenyataan pemimpin mereka drpd pemimpin PAS.

jaam said...

Terdapat beberapa Isu yg menyebabkan saya katakan PAS celaru sejak akhir-akhir ini.

Isu Azan

Ia bermula dengan Isu Azan. Terdapat perbezaan pendapat antara ahli2 PAS & juga pimpinan PAS sendiri. Mereka mula terikut dgn rentak DAP dgn menyatakan pendirian menyokong supaya diperlahankan Azan hanya kerana utk mengambil hati 'rakan' mereka.

Malah ada yg mengeluarkan dgn menyatakan berdasarkan 'Fikh Keutamaan' dalam erti kehidupan berjiran (mengutamakan jiran dr azan). Tetapi mereka mungkin lupa salah satu tanda2 kiamat adalah apabila 'Azan tidak Lagi berkumandang di Udara' & menyokong Azan diperlahankan merupakan salah satu tanda2 umat akhir zaman.

Ketiadaan kenyataan yg jelas dr PAS sendiri menyebabkn ramai penyokong2 membuat 'fatwa' yg jelas menyokong isu tersebut. Kekeliruan berlaku sehinggakan ada pimpinan PAS yg membuat laporan polis berkenaan isu tersebut & menyatakan ia sbg fitnah & berniat jahat.

jaam said...

Isu Penggunaan Perkataan 'Allah' oleh Agama Lain

Yang terbaru adalah kenyataan Tuan Guru Nik Aziz yg memberikan pendapat penggunaan perkataan Allah oleh agama lain dibenarkan. Ia menimbul kecelaruan dikalangan ahli2 PAS sendiri malah kecelaruan ini menyebabkan 2 Ahli Parlimen PAS menyatakan sokongan membenarkan perkataan 'Allah' digunakan oleh agama lain didalam Parlimen. Mujurlah ada Ust Taib Azamudden memperjelaskan isu penggunaan Kalimah Allah selepas mereka memberi komen.

Dewan Rakyat diberitahu oleh beliau bahawa nama Allah berdasarkan kepercayaan (Tauhid) org Islam tidak boleh digunakan oleh bukan Islam. Dalam semua org2 Islam di Malaysia menentang penggunaan Allah oleh agama lain masyarakat dikejutkan oleh PAS yg memberikan kenyataan sebaliknya. Kenyataan ini boleh mengelirukan umat Islam terutamanya bg ahli2 PAS sendiri. Penentangan penggunaan perkataan ini juga ditentang oleh Mufti Perak Utz Harussani Zakaria.

jaam said...

Dewan Ulama Pas

PAS terkenal dgn dewan Ulama' PAS. Tetapi sejak akhir2 ini peranan Dewan tersebut amat lesu & kadangkala tidak berfungsi dgn baik. Dewan Ulama' juga kurang diberi liputan oleh Harakah sendiri. Sepatutnya Dewan Ulama' PAS perlu digunakan sebaik2nya bilamana kemusykilan berlaku bila melibatkan Al-Quran, Hadis & isu2 agama. Ini dapat mengelakkan berlakunya pertembungan @ konflik kenyataan celaru pimpinan2 PAS yg memberikan pendapat berbeza2 tanpa merujuk kepada Dewan Ulama.

Musyawarah @ perbincangan perlu dibuat oleh Dewan Ulama' PAS sebelum apa2 kenyataan dibuat oleh ahli2 PAS @ saf kepimpinan. Tetapi perlu diingat, salah memberikn pendapat menjurus kepada salah tafsir oleh ahli2 PAS sendiri & amat berat basalannya diakhirat kelak.

Isu seperti undi dapat pahala, dosa, syurga Allah & lain2 hanya akan menjadikn bahan @ 'point' utk BN menghentam PAS. Adakah isu2 ini mendapat sokongan Dewan Ulama' ? Salah siapa? Komen2 pimpinan @ individu bila melibatkan Hukum Agama perlu diperjelaskan oleh Dewan Ulama PAS sebelum kenyataan & pendapat dikeluarkan. Jgnlah Dewan Ulama' berfungsi apabila Muktamar diadakan @ bilamana diperlukan sahaja. Dewan Ulama PAS perlu diberi keutamaan & menjadi rujukan oleh semua pimpinan & ahli2 PAS sebelum terlambat.

TUNGGUUUUUU........!

Naruto Sensei said...

Gobind cabar penggantungannya di mahkamah
Apr 22, 09 5:20pm
Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh yang digantung selama setahun daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat, akan membawa kes itu ke mahkamah esok.

Saman tersebut akan difailkan terhadap Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, kata bapa Gobind, Karpal Singh.

Ia ekoran keputusan Mahkamah Persekutuan minggu lalu yang membatalkan penggantungan Speaker DUN Perak, V Sivakumar ke atas Menteri Besar BN Perak, Datuk Zambry Abd Kadir dan enam exco kerajaan negeri.

"Kes Perak itu telah mewujudkan duluan (precedent) untuk membawa perkara (penggantungan) tersebut ke Mahkamah Persekutuan," kata Karpal, yang juga ahli Parlimen Bukit Gelugor.

Tindakan Gobind itu, bila difailkan esok, merupakan yang pertama dibuat terhadap keputusan speaker Dewan Rakyat.

Bulan lalu, Gobind telah digantung selama setahun, tanpa sebarang bayaran elaun dan faedah lain, ekoran kenyataannya dalam dewan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kan dah patah balik ... sekarang bukan speaker Perak je boleh dicabar, BN yang buat kan, Speaker parlimen pun bersiap sedialah pening kepala..

Naruto Sensei said...

Jaam said

ڤاس مڠڠڬڤ ديري مريك لبيه اسلام درڤد
اورڠ اسلام يڠ لاين، تيدق سڬن سيلو ملتقكن دوسا ڤاهلا ك اتس كرتس اوندي دمي ڤركارا-ڤركارا دنياوي. مريك برجهاد ممڤرجواڠكن حق اسلام دڠن چارا بركومڤرومي دان منوڠڬو رستو درڤد دڤ اونتوق ممبنتوق كراجأن اسلام چارا مريك. اخيرڽ ترباچول كڽاتأن "سوكوڠ دڤ-ڤاس داڤت ڤاهلا" دري كتوا اجرن ڤاس سنديري

--------------------------------

Takkan nak menyokong politik UMNO yang terang2an menolak hukum Allah yang menakutkan bukan Islam kepada Islam dengan ungkapan "ramai orang akan cacat bila hukum hudud dijalankan" kemudian "Kalau PAS perintah hukum hudud di jalankan nanti semua orang cina kena sunat tak boleh minum arak dan makan babi" bukan ke ayat2 UMNO ini menunjukkan kekufuran mereka kepada ALLAHswt maka kalau mengundi UMNO malah menyokongnya samalah anda kufur kepada Allahswt maka mana lebih baik Barisan Neraka atau Pembela Risalah (sebab PAs sehingga ke hari ini masih mempertahankan hukum hudud tersebut yang terdapat dalam risalah Allah iaitu Al-Quran..

Kalau UMNO benar2 Islam sepatutnya kamu pun bersama menegak risalah Allah bukan menolak atau memperlekehkannya..


Banyak cerita tak payah la Jaam Islam bukan terletak kepada tulisan Jawi je tetapi pemahaman anda tentang Islam..ooo tulis jawi je Islamiklah ye

setelah buat kenyataan2 yang menunjukkan anda kufur terhadap Allah malah anda memfitnah orang tanpa bukti, berhujah tanpa fakta, adakah ini Islam yang anda katakan??

Macam nilah kalau betul lah UMNO ni Islamik kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allah ni? takut kat sape pulak??

Anda jawab jangan berbelit bagi hujah lepas tu takde jawapan pun diberi..semua pos anda dalam tulisan jawi langsung tak menjawap persoalan yang anda sendiri timbulkan..Jangan ingat anda seorang je yang reti jawi dalam dunia ni.. nah sekarang jawab..


kalau betul lah UMNO ni Islamik.. kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud?? sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

Takut kat sape pulak??

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!


BACUL DAN PENGECUT JAWAB SOALAN AKU JANGAN NAK BERDALIH !! lepas tu ko nak komen isu lain komenla

Naruto Sensei said...

Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik. Islam suatu agama atau persisnya suatu cara hidup universal yang berdasarkan kebenaran, keadilan dan kerahiman. Ia bukan untuk orang-orang Arab atau Melayu saja; ia untuk seluruh manusia. Perlulah ia dikemukakan kepada dunia dalam bentuk keuniversalan dan kemanusiaannya yang sempurna.

------------------------------

la haulawala... lihat bertambah munafiknya UMNO ni.. bawa2 lah mengucap Jaam ooi sedangkan PAS pun mengecam tindakan Karpal Singh anda pula yang menyokong dan membenarkannya..
Malah sakarang ni Karpal Singh sendiri tidak lagi menghentam Negara Islam ,

tetapi sekarang yang dilihat lebih kuat menghentam Negara islam adalah UMNO sendiri..

Nyatalah hujah berbelit2 anda membuktikan lagi sikap munafik anda..

Ini Kata anda Jaam..

“Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

Bermakna anda mempertikaikan ulamak2 dahulu yang tersohor malah mempertikaikan pula segala hukum yang telah sejak Zaman Rasulullah lagi..siapa anda nak mengkaji semula segala hukum Al-Quran yang telah termaktub sejak sekian lama??

Adakah UMNO terlalu tinggi Ilmunya sehingga ingin pula menggubal segala hukum Allah ini?? inilah Kenyataan Tun Mahathir dahulu yang mahu AL-Quran ditafsir semula..

Adakah sebab hukum2 didalam Al-Quran yang memang tidak memihak kepada perjuangan UMNo maka ianya perlu dikaji semula supaya mengikut kehendak UMNo??

Nyatalah Anda dah disesatkan jauh dari hidayah sebenarnya..

Allahlah yang membalas kenyataan anda ini??

--------------------------------
Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

---------------------------------

to Jaam

Hujah anda merujuk kepada hak bukan Islam dalam kerajaan Islam yang di copy paste..

Sekarang saya bertanya tentang hak Orang Islam di Negara ini takkan tak faham.. berbelit2 Apa pasal??


Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA???

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

--------------------------------

Kenyataan anda tadi bolehlah disifatkan sebegini

UMNO MENOLAK HUKUM HUDUD KERANA IA NYA TIDAK MENEPATI KEPENTINGAN UMNO MALAH HUKUM HUDUD PERLU DIKAJI SEMULA MENGIKUT ACUAN UMNO BARULAH BOLEH DIJALANKAN..

Wallahualam.. Astaghafirullah..
Mengucap la puak2 umno ooii

Nantikanlah Berita terkini meletup

TUNGGU!!!


--------------------------------


Jaam Said..

Demikianlah Nabi Muhammad mentadbirkan negara-kota Madinah, dan demikianlah dianjurkan dalam Quran. Kita tidak dikehendaki menyebut “Negara Islam”, kerana konsep ini akan memecah-belahkan negara itu.

-----------------------------------

Anda jahil lagi..is is is

Buka balik sejarah Islam Semasa Nabi Muhammad memerintah Madinah ..negara itulah yang Mula2 di panggil Negara Islam Madinah..
Nabi tidak terus menggunakkan Hkum Hudud tetapi mendidik, menjelaskan Konsep Negara Islam, menyatu padukan Penduduk Madinah malah menyebarkan Dakwah dahulu sehinggalah Penduduk Madinah Jelas dengan Konsep Negara Islam dan Pemerintahannya barulah hukum hudud dilaksanakan..

Tetapi di Malaysia PAS telah menjalankan Apa yang pernah dilakukan Oleh Nabi Dahulu

Walhal umum mengetahui bagaimana UMNO menentang perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan suatu ketika dimana Kerajaan Pusat, di bawah pimpinan Tun Mahathir telah mengugut untuk mengishtiharkan darurat di Kelantan jika menggunakan Hukum Hudud di negeri tersebut dimana seluruh negeri2 di bawah pimpinan BN mengecam hebat terhadap Tuan Guru Nik Aziz ketika itu. Dan di masa yang sama, kedengaran lah slogan2 BNUMNO: “Jika sesiapa ingin makan sup tangan, silalah ke Kelantan” dan “Akan ramai orang Islam akan menjadi cacat jika Hukum Hudud dilaksanakan”. Kerajaan Kelantan terpaksa menangguhkan hukuman tersebut untuk melindungi kuasa kerajaan negeri PAS kerana ianya lebih penting dimana usaha2 dakwah mengenai Hukum Hudud masih boleh dijalankan dengan lebih bebas jika dibandingkan PAS tanpa kuasa kerajaan negeri. Jika tanpa kuasa kerajaan negeri, sudah tentu lah sukar untuk PAS menyebarkan dakwah Islam. Jadi tindakan menangguhkan Hukum Hudud adalah lebih penting dari kehilangan sebuah kerajaan negeri.

Malah Jika ditakdirkan PAS mendapat kuasa di Kerajaan Pusat nanti Maka HUKUM HUDUD akan dilaksanakan dan konsep negara Islam pesti akan diterima semua pihak..

Perkara ini akan muda jika UMNO berkerjasama memberikan penerangan tentang Hukum Hudud dan Negara Islam dan bukan memutar belitkan Fakta dan mengelirukan rakyat seluruhnya..

Adakah tak sama apa yang dilakukan Oleh PAS dalam mencontohi kepimpinan Rasulullah??
Bagaimanakah pula dengan UMNO yang mengaku Islam Malah menolak dan mengecam hukum Allah??

TUNGGU!!!

Naruto Sensei said...

Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik. Islam suatu agama atau persisnya suatu cara hidup universal yang berdasarkan kebenaran, keadilan dan kerahiman. Ia bukan untuk orang-orang Arab atau Melayu saja; ia untuk seluruh manusia. Perlulah ia dikemukakan kepada dunia dalam bentuk keuniversalan dan kemanusiaannya yang sempurna.

------------------------------

la haulawala... lihat bertambah munafiknya UMNO ni.. bawa2 lah mengucap Jaam ooi sedangkan PAS pun mengecam tindakan Karpal Singh anda pula yang menyokong dan membenarkannya..
Malah sakarang ni Karpal Singh sendiri tidak lagi menghentam Negara Islam ,

tetapi sekarang yang dilihat lebih kuat menghentam Negara islam adalah UMNO sendiri..

Nyatalah hujah berbelit2 anda membuktikan lagi sikap munafik anda..

Ini Kata anda Jaam..

“Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

Bermakna anda mempertikaikan ulamak2 dahulu yang tersohor malah mempertikaikan pula segala hukum yang telah sejak Zaman Rasulullah lagi..siapa anda nak mengkaji semula segala hukum Al-Quran yang telah termaktub sejak sekian lama??

Adakah UMNO terlalu tinggi Ilmunya sehingga ingin pula menggubal segala hukum Allah ini?? inilah Kenyataan Tun Mahathir dahulu yang mahu AL-Quran ditafsir semula..

Adakah sebab hukum2 didalam Al-Quran yang memang tidak memihak kepada perjuangan UMNo maka ianya perlu dikaji semula supaya mengikut kehendak UMNo??

Nyatalah Anda dah disesatkan jauh dari hidayah sebenarnya..

Allahlah yang membalas kenyataan anda ini??

--------------------------------
Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

---------------------------------

to Jaam

Hujah anda merujuk kepada hak bukan Islam dalam kerajaan Islam yang di copy paste..

Sekarang saya bertanya tentang hak Orang Islam di Negara ini takkan tak faham.. berbelit2 Apa pasal??


Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA???

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

--------------------------------

Kenyataan anda tadi bolehlah disifatkan sebegini

UMNO MENOLAK HUKUM HUDUD KERANA IA NYA TIDAK MENEPATI KEPENTINGAN UMNO MALAH HUKUM HUDUD PERLU DIKAJI SEMULA MENGIKUT ACUAN UMNO BARULAH BOLEH DIJALANKAN..

Wallahualam.. Astaghafirullah..
Mengucap la puak2 umno ooii

Nantikanlah Berita terkini meletup

TUNGGU!!!


--------------------------------


Jaam Said..

Demikianlah Nabi Muhammad mentadbirkan negara-kota Madinah, dan demikianlah dianjurkan dalam Quran. Kita tidak dikehendaki menyebut “Negara Islam”, kerana konsep ini akan memecah-belahkan negara itu.

-----------------------------------

Anda jahil lagi..is is is

Buka balik sejarah Islam Semasa Nabi Muhammad memerintah Madinah ..negara itulah yang Mula2 di panggil Negara Islam Madinah..
Nabi tidak terus menggunakkan Hkum Hudud tetapi mendidik, menjelaskan Konsep Negara Islam, menyatu padukan Penduduk Madinah malah menyebarkan Dakwah dahulu sehinggalah Penduduk Madinah Jelas dengan Konsep Negara Islam dan Pemerintahannya barulah hukum hudud dilaksanakan..

Tetapi di Malaysia PAS telah menjalankan Apa yang pernah dilakukan Oleh Nabi Dahulu

Walhal umum mengetahui bagaimana UMNO menentang perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan suatu ketika dimana Kerajaan Pusat, di bawah pimpinan Tun Mahathir telah mengugut untuk mengishtiharkan darurat di Kelantan jika menggunakan Hukum Hudud di negeri tersebut dimana seluruh negeri2 di bawah pimpinan BN mengecam hebat terhadap Tuan Guru Nik Aziz ketika itu. Dan di masa yang sama, kedengaran lah slogan2 BNUMNO: “Jika sesiapa ingin makan sup tangan, silalah ke Kelantan” dan “Akan ramai orang Islam akan menjadi cacat jika Hukum Hudud dilaksanakan”. Kerajaan Kelantan terpaksa menangguhkan hukuman tersebut untuk melindungi kuasa kerajaan negeri PAS kerana ianya lebih penting dimana usaha2 dakwah mengenai Hukum Hudud masih boleh dijalankan dengan lebih bebas jika dibandingkan PAS tanpa kuasa kerajaan negeri. Jika tanpa kuasa kerajaan negeri, sudah tentu lah sukar untuk PAS menyebarkan dakwah Islam. Jadi tindakan menangguhkan Hukum Hudud adalah lebih penting dari kehilangan sebuah kerajaan negeri.

Malah Jika ditakdirkan PAS mendapat kuasa di Kerajaan Pusat nanti Maka HUKUM HUDUD akan dilaksanakan dan konsep negara Islam pesti akan diterima semua pihak..

Perkara ini akan muda jika UMNO berkerjasama memberikan penerangan tentang Hukum Hudud dan Negara Islam dan bukan memutar belitkan Fakta dan mengelirukan rakyat seluruhnya..

Adakah tak sama apa yang dilakukan Oleh PAS dalam mencontohi kepimpinan Rasulullah??
Bagaimanakah pula dengan UMNO yang mengaku Islam Malah menolak dan mengecam hukum Allah??

TUNGGU!!!

jaam said...

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

Kembalilah utk bermuzakarah dgn UMNO. Seteruk2 UMNO pada pandangan PAS mereka adalah saudara kamu & wajib merapatkan persaudaraan sesama Islam. Mulalah merapatkan saf sesama Islam. Adakanlah muzakarah kerana ia dituntut oleh Islam.

Jgnlah biarkan mereka2 yg berckp atas pentas politik menggunakan nama Islam sambil mewarwarkan bbrp petikan sahaja dlm Islam yg menguntungkan puak2 pendokong demokrasi ala Yahudi. Fahamilah mereka, tegurlah mereka.. jgn biar mereka mempersenda Kalam Allah..


ADA LAGIIIIIIIII....

Naruto Sensei said...

Thursday, April 23, 2009
Anak-anak! Jangan percaya sikit pun Umno tu!
Anonymous Thursday, April 23, 2009 12:32:00 PM berkata:

Nothing is fair in this world. Other races have the same feeling or anger as you when they go to interview in certain department and company. Don't worry, be happy!
Saya dah kata dalam posting saya bertajuk "Diskriminasi yang tidak tersembunyi":

Kalau Melayu kaya menganiayai Cina miskin atau India miskin, Melayu kaya itulah musuh saya!
Posting asal




Bila baca berita Utusan Malaysia bertajuk "27 sub sektor perkhidmatan diliberalisasi - PM" (sila klik untuk besarkan imej di sebelah), saya teringat posting saya bertajuk "Diskriminasi yang tidak tersembunyi".

Antara lain saya tulis:

Bila anak saya balik, saja-saja la saya tanya, "Macam mana?"

"Tak interview pun. Dia tak nak orang Melayu. Dia cakap nak orang yang pandai cakap Cina je..."

Saya terus naik marah. Marah sungguh-sungguh.

Bukan kerana mereka melakukan diskriminasi. Saya tahu, meletakkan syarat boleh berbahasa Cina adalah cara diskriminasi yang hanya dilindungi dengan smokescreen sahaja.

Lantak pi lah! Company depa, suka hati depalah nak diskriminasi siapa pun. Depa banyak duit, buatlah company banyak-banyak dan jangan bagi langsung orang Melayu kerja dalam company depa. Lantak hampalah, company hampa.

Saya tak akan komplen seperti Aisehman, antara lain, dalam postingnya "What a load of motherfucking bullshit" (tak dak dah. Tanya Aisehman mana dia buang posting tu).

Tetapi saya marah kerana dua sebab.

Mengapa dalam iklan tidak dinyatakan mesti boleh berbahasa Cina?

Ketika anak saya memperkenalkan dirinya bernama Muhammad Baqir, tentulah yang mempunyai nama Muhammad Baqir umumnya bukan berbangsa Cina dan tidak tahu berbahasa Cina.

Mengapa ketika anak saya menelefon untuk menghadiri temuduga itu tidak dinyatakan syarat boleh berbahasa Cina, kalaupun tidak dinyatakan dalam iklan?

Mengapa siap bagi alamat tempat untuk ditemuduga dan membiarkan anak saya datang ke temuduga pekerjaan yang mensyaratkannya boleh berbahasa Cina?
Selepas ini, syarikat-syarikat yang tak nak Melayu tu tak perlu lagi bubuh syarat "mesti tau cakap Cina". Mereka boleh terus beritahu, "Latuk Najib sulah cakap kita punya bisnes tak mau Melayu pun boleh!"

Semakin keras pendirian saya seperti yang saya tulis di dalam posting itu: Selepas berhenti kerja dengan kerajaan pada tahun 1983, saya tidak pernah berkerja dengan mana-mana firma atau syarikat bukan Melayu, jauh lagi yang diskriminatif. Saya terus hidup, sihat dan makan dengan kenyang. Insya Allah, saya akan mendidik anak saya melakukan perkara yang sama.

Amin tanya mana dia muka-muka hamlau yang kata nak bela Melayu di sini. Aku dah malas tanya, Amin. Tengah duit pun aku tak percaya Umno! Anak-anak abah, jangan percaya sikit pun Umno tu!

Orang Datuk Ibrahim Ali pernah bagi tau saya, Sultan Perak tak senang hati sebab kerajaan pimpinan Haji Mohammad Nizar Jamaluddin (dia ni kena belajar mematuhi keputusan mesyuarat di dalam PAS dan jangan buat pandai-pandai tanpa keputusan mesyuarat) bagi tanah milik kekal kepada penduduk kampung baru Cina.

Saya pula tak senang hati dengan keputusan hakim terhadap orang-orang Melayu yang dah macam nak mampus menghempas kudrat mereka meneroka tanah. Lihat apa yang peguam Haji Salleh Buang tulis (PDF di sini):

Kes Sidek & 461 Ors lwn. Kerajaan Negeri Perak [1982] 1 MLJ 313, Raja Azlan Shah CJ (Malaya) memutuskan bahawa “Setinggan tidak ada hak di sisi undang-undang atau ekuiti” (Squatters have no rights in law or equity).

Sumber: penarikbeca.blogspot.com

jaam said...

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

ADA LAGIIII.......!

jaam said...

Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;


”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”


Usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan PAS di Kedah patut dipuji, dan perkara ini telah lama di lakukan olih kerajaan BN.

jaam said...

''Saya betul-betul tidak faham macam mana perkara seumpama ini boleh berlaku, macam mana Ketua Menteri boleh lantik dirinya sendiri untuk jawatan tersebut, kalau sendiri jadi Pengerusi macam mana hendak nampak ketelusan.

HAHAHA......

jaam said...

Bertarikh 25 Mac, dinyatakan bahawa Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;


”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”


Usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan PAS di Kedah patut dipuji, dan perkara ini telah lama di lakukan olih kerajaan BN.

Membaca kandungan berita itu, menyebabkan aku berfikir tentang hak-hak yang perlu ditunaikan oleh kerajaan islam terhadap non muslim. Ini adalah kerana, sebuah pemerintahan islam tidak pernah menafikan hak keagamaan non muslim yang berada dalam sesebuah kerajaan islam.

Bahkan, islam merupakan agama yang sangat-sangat menjaga hak manusia, samada mereka itu muslim atau non muslim. Penjagaan hak itu sehinggakan dinyatakan oleh nabi SAW dalam satu hadis;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
”bagi orang yang ada hak itu bersuara” (Sahih Al-Bukhari : 2141)

Lantaran Islam memberikan hak kepada non muslim, aku terpanggil untuk menyampaikan pandanganku yang berasaskan kepada rujukan kitab-kitab fiqh dalam isu ini.

ARAK DAN JUDI ADALAH HARAM

Pengharaman Arak dan judi dalam Al-Quran adalah perkara Qatii yang tidak boleh dinafikan lagi pengharamannya.

Firman Allah:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”

(Surah Al-Baqarah : 219)

Dan juga firman Allah:

إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأنْصَابُ وَالأزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[434], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan”

(Surah Al-Maidah : 90)

Dari segala nukilan nas-nas Al-Quran, jelas kepada kita bahawa pengaharaman Arak adalah perkara yang tidak dinafikan lagi didalam islam, tanpa khilaf.

Imam As-Syafii menyatakan, setiap minuman yang memabukkan, maka itu adalah arak. adapun Imam Abu Hanifah pula menyatakan, Arak adalah perahan Anggur yang menghasilkan buih dan membawa kepada mabuk.

Walaubagaimanapun, Arak itu tidak semestinya daripada Anggur. Bahkan, arak juga boleh dibuat dengan benda yang lain. ini disandarkan kepada hadis daripada Abdullah bin omar yang berkata;

نزل تحريم الخمر يوم نزل وهي من خمسة : من العنب ، والتمر ، والحنطة ، والشعير ، والذرة ، والخمر ما خامر العقل

Maksudnya;
“Diturunkan hukum pengharaman arak pada hari diturunkan itu sedangkan ia terdiri daripada lima, iaitu daripada Anggur, tamar, Gandum, barli dan Jagung. Arak adalah sesuatu yang boleh mengelegakkan akal (menghilangkan akal)”

Begitujuga, Sabda Nabi SAW;

إن من العنب خمراً ، وإن من التمر خمراً ، وإن من العسل خمراً ، وإن من البر خمراً ، وإن من الشعير خمراً

Maksudnya:
“Sesungguhnya Arak diperbuat daripada Anggur, daripada tamar, daripada madu, daripada Gandum dan daripada Barli”

Walaupun, jika dilihat kepada hadis-hadis yang dinyatakan disini, tidaklah difahami bahawa arak itu mesti terdiri dari benda-benda yang disebutkan sahaja, bahkan semua perkara yang mempunyai unsure-unsur arak (memabukkan), walau daripada apa benda dibuat sekalipun, maka ianya tetap dikira sebagai arak yang diharamkan oleh Allah SWT.

Ianya dikiaskan kepada pengharaman terhadap asnaf ar-riba.

Daripada Ubadah bin As-Samit, bersabda Nabi SAW;

الذَّهَبُ بِالذَّهَبِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْفِضَّةُ بِالْفِضَّةِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالتَّمْرُ بِالتَّمْرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْمِلْحُ بِالْمِلْحِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ فَمَنْ زَادَ أَوْ ازْدَادَ فَقَدْ أَرْبَى

Maksudnya;
“Emas dengan Emas hendaklah serupa, perak dengan perak hendaklah serupa, tamar dengan tamar hendaklah serupa, gandum dengan gandum hendalah serupa, garam dengan garam hendaklah serupa dan barli dengan barli hendaklah serupa. Barangsiapa beri lebih atau minta dilebih daripada itu, maka itu sudah dikira sebagai riba” (Sunan At-Tarmizi : 1161)

Dari hadis ini, walaupun Baginda SAW membataskan kepada enam perkara atau dikenali sebagai asnaf Ar-Riba, namun semua perkara yang mempunyai maksud seperti enam perkara ini, maka ianya juga dikira sebagai riba[2].

Maka keadaan yang sama juga tentang pengharaman Arak, walaupun ianya disebut oleh nabi SAW adalah pada benda-benda yang dinyatakan dalam hadis, namun tetap dikira arak pada benda lain yang mempunyai maksud dengan benda-benda yang dinyatakan pada hadis. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/275).

Pengharaman arak tidak sekadar kepada peminumnya sahaja, bahkan pengharaman itu dikenakan juga kepada beberapa kategori manusia yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW.

Sabda Nabi :

لعنت الخمر على عشرة وجوه: لعنت الخمر بعينها وشاربها، وساقيها، وبائعها، ومُبتاعها، وعاصرها، ومُعتصرها، وحاملها، والمحمولة إليه، وآكل ثمنها

Maksudnya;
“Arak itu dilaknat atas sepuluh wajah, dilaknat Ain arak, peminum, tukang tuang, penjual, pembeli, pemerah, orang minta perah, pembawa, orang yang dibawa kepadanya dan orang yang makan hasil jualan arak”

JUDI

Judi atau dikenali dalam bahasa arab sebagai “Al-Maisir” juga adalah perkara yang diharamkan oleh Allah secara Qatii tanpa khilaf.

“Al-maisir” berasal dari kalimah “Al-Yusr” yang membawa maksud “mudah”. Al-Muqatil menyatakan, diambil dari kalimah “Al-Yusr” yang mengandungi makna “mudah” kerana, judi adalah mengambil harta manusia dengan jalan mudah, tanpa perlu kepada kesusahan dan kerja. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/279)

Imam Az-Zamukhsyari menyatakan, pada zaman jahiliyyah, orang-orang dahulu berjudi atau bertaruhan dengan meletakkan beberapa batang kayu yang ditulis nama-nama orang yang bertaruh dalam satu bekas, kemudian apabila seorang “hakim” mencabut salah satu dari batang kayu tersebut, lalu didapati terdapat nama seseorang, maka taruhan itu akan menjadi miliknya.

Inilah judi yang berlaku pada zaman jahiliyyah terdahulu. Pun begitu, disebabkan zaman beralih zaman, judi sudah dilakukan dengan cara lebih hebat, sehinggakan di jadikan sebagai “business”

JUDI DAN ARAK DALAM NEGARA ISLAM

Aku secara peribadi pernah bertanya dengan sebilangan kawan-kawan berbangsa cina tentang status Arak dan Judi mengikut agama mereka.

Tidak dipastikan kebenaran dakwaan mereka, yang mana mereka mendakwa, Arak merupakan budaya agama mereka, tetapi tidak pada Judi.

Maka dengan itu, jika diperhatikan kepada kerajaan islam, adakah boleh terus mengharamkan arak terhadap non muslim (kepada muslim adalah haram Qatii) sedangkan arak merupakan kebudayaan agama mereka.

Jika arak itu merupakan budaya keagamaan mereka, maka dalam hal ini, tidak seharusnya kerajaan islam melarang penjualan arak dalam negara Islam terhadap non muslim. Kebenaran menjual itu pula, hendaklah berlaku di kawasan-kawasan penempatan yang terdiri dari kalangan mereka yang tidak beragama Islam.

Hal ini disandarkan kepada pendapat Imam Al-kasani dalam kitabnya “badai As-Sanai’” yang menyatakan;

فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya;
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat penempatan orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai : 15/240)

Haram atas kerajaan islam membenarkan penjualan arak berlaku di kawasan-kawasan penempatan orang islam. Jika ini berlaku juga, maka kerajaan islam telah melakukan kesilapan dalam mengurus negara. Hal ini telah ditegaskan oleh Al-Qurafi.

Adapun berkenaan dengan judi, maka hendaklah dipastikan, adakah ianya adalah perkara yang berkaitan dengan kebudayaan agama mereka atau tidak. Jika ianya adalah kebudayaan agama mereka, maka itu dibenarkan. Adapun jika ianya bukan kebudayaan agama mereka, maka ianya hendaklah diharamkan dalam kerajaan Islam, hatta kepada non muslim sekalipun.

Semua keizinan ini sebenarnya diasaskan kepada kebebasan beragama yang kerajan islam berikan kepada non muslim, yang mana ianya adalah berasaskan kepada dalil-dalil berikut;

Firman Allah;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
”Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Surah Al-Baqarah : 256)

Sehubungan itu juga, Omar Al-Khattab pernah menulis surat kepada Ahl Al-Quds yang mana isi suratnya adalah seperti berikut;

هذا ما أعطى عبدالله عمر أمير المؤمنين أهل أيلياء من الأمان : أعطاهم أمانا لأنفسهم و أموالهم و كنائسهم

Maksudnya;
“Ini adalah pemberian Abdullah Omar Amir Al-Mu’minin kepada Ahl Iilya’ daripada keamanan, Dia memberi keamaman terhadap nyawa mereka, harta mereka dan gereja-gereja mereka” (Tarikh Al-Rusul wa Al-Muluk : 2/308)

Memahami dari ulasan-ulasan ini, kerajaan islam tidak seharusnya melarang berlaku penjualan arak diantara non muslim. Pun begitu, pihak kerajaan islam tidak dibenarkan memakan hasil dari penjualan arak yang berlaku sesame non muslim tersebut.

Ini disandarkan kepada hadis Nabi SAW;

لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ الشُّحُومُ فَبَاعُوهَا وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا وَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ

Maksudnya;
“Allah telah melaknat yahudi, kerana mereka mengharamkan lemak, lalu mereka menjualnya dan mereka makan hasilnya. Sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan sesuatu kaum dari memakan seseorang, maka Allah akan mengharamkan atas mereka hasil jualannya” (musnad Ahmad : 2111)

Ekoran dari itu, hasil jualan arak (samada berbentuk lesen permis atau sebagainya), maka hendaklah digunakan untuk kepentingan non muslim juga. Ini disandarkan kepada kaedah “Al-Qiyas Al-Jali” yang mana, jika kerajaan islam boleh membenarkan orang non muslim minum arak, maka bersangat dibenarkan kepada non muslim makan hasil kerajaan yang bersumber dari bayaran permis arak.

***********************************

Islam adalah agama yang tidak memaksa mereka yang tidak sealiran dengan Islam agar mengikutinya. Dalam hal itu, Islam memberikan hak kepada golongan non muslim untuk mereka beramal dengan agama mereka dengan aman.

Maka dengan itu, negara Islam hendaklah memberikan hak mereka sebagai rakyat, disamping tidak lalai dari berbimbang bahawa amalan mereka itu terkena kepada orang-orang islam.

Tulisan ini, bukanlah satu pandangan yang tepat, bahkan ianya sebagai asas perbincangan dari mana-mana pihak dalam menentukan hak non muslim dalam sesebuah negara Islam yang berasaskan ulasan ulama-ulama yang muktabar.

Naruto Sensei said...

Gejala rasuah politik diketahui umum dan ianya bukan suatu perkara yang dirahsiakan sama sekali. Lebih teruk lagi, ramai perasuah tidak kisah untuk merahsiakan perbuatan rasuah politik mereka. Malangnya, generasi muda juga terlibat dalam gejala ini.

Minggu lepas semasa persidangan Umno, saya keluar bersama kawan untuk makan malam sambil menunggu keputusan pemilihan. Saya terkejut, apabila rakan sejawatan yang sememangnya tidak layak untuk menjadi ahli Umno berdasarkan keturunannya, bertanya kepada perkembangan keputusan pemilihan Umno itu.

Ini membuktikan kepada saya bahawa pemilihan Umno minggu lepas juga diikuti dan diawasi oleh mereka yang bukan ahli Umno. Pemimpin parti yang dipilih adalah penting bukan sahaja kepada ahli Umno sahaja tetapi juga kepada seluruh Rakyat Malaysia.

Sekiranya ahli Umno prihatin terhadap perkara ini, mungkin ahli Umno akan berkelakuan dan bertingkah laku lebih baik.

Tidak dapat disangkal bahawa kesahihan kemenangan beberapa pimimpin parti Umno diragui.

Justeru itu, tidak perlu walaupun seseorang tampil ke hadapan untuk membuat tuduhan rasuah politik secara rasmi kerana perbuatan perasuah-perasuah itu, dan mereka yang menjual diri mereka dan menerima rasuah itu-melakukannya secara terbuka.

Ada diantara mereka ini yang didapati bersalah apabila membeli undi tetapi mereka ini masih dibenarkan untuk bertanding dalam pemilihan Umno.

Ada juga diantara perasuah yang dapat mengelak daripada hukuman dan tuduhan-tuduhan rasuah. Bagi, penerima rasuah ini pula, perbuatan keji ini hanya perkara biasa yang dibolehkan.

Maka, bagaimana pula dapat diperjelaskan hujah-hujah para perwakilan yang sanggup mempertahankan kegiatan rasuah politik? Ulasan para perwakilan ialah ianya hanya pampasan untuk “pengorbanan” mereka. Tidak dihiraukan bahawa kononnya pampasan ini untuk “pengorbanan” mereka adalah jauh lebih besar dari gaji mereka untuk setahun.

Para perwakilan inilah yang melaung-laungkan bahawa agama mereka harus dipertahankan habis-habisan tetapi lupa akan sifat hipokrit mereka dalam isu rasuah politik yang juga merupakan pengkhianatan terhadap agama mereka sendiri. Mereka ini bersorak apabila pemimpin tertinggi berhujah supaya amalan rasuah yang berleluasa ini dihentikan tetapi pada masa yang sama mereka juga menuntut wang kepada mereka yang memerlukan undi mereka.

Perbuatan rasuah politik ini bukan sahaja dilakukan secara terbuka tetapi ianya sudah menjadi satu kebiasaan yang diterima. Ramai yang sanggup menjual jiwa mereka demi wang dan ramai juga yang sanggup menyogok asalkan dapat kemenangan.

Tidakkah sesiapa di antara mereka peduli bahawa seluruh negara sedang mengikuti perkembangan ini? Hakikatnya, tidak ada sesiapa pun yang kisah asalkan penyogok-penyogok ini memperolehi kemenangan dalam pemilihan tersebut. Tidakkah mereka mempertimbangkan bagaimana mereka telah menjual diri mereka dan lebih teruk lagi parti Umno yang mana mereka ini bergantung kepada untuk terus hidup? Agaknya tidak.

Mereka yang mengutuk perbuatan keji ini pula dikatakan hidup dalam keadaan begitu senang sehingga tidak memahami apa sebenarnya manfaat apabila berdepan dengan peluang-peluang untuk kaya ini. Perasuah-perasuah ini bertanyakan dimana atau bila lagi akan mereka dapat peluang untuk mendapat jumlah wang sebesar ini?

Hakikatnya, perasuah-perasuah ini adalah orang yang menganggap diri mereka sebagai orang warak kerana mereka memastikan bahawa isteri mereka bertudung dan mereka gunakan wang rasuah ini untuk menjalankan ibadah haji mereka.

Adakah halal dan haram hanya untuk makanan sahaja dan bukan merangkumi rasuah politik atau cara mencari nafkah?

Bagi mereka pula yang mengatakan bahawa orang yang lebih tua sahaja yang mengamalkan rasuah politik dan orang muda tidak terlibat-ianya adalah suatu kenyataan yang tidak benar.

Sebenarnya, generasi muda yang mengamalkan rasuah politik dengan berleluasanya. Balasan pada hari akhirat tidak termasuk mereka ini, biarlah orang muda berseronok dan menghayati kereta baru , jam baru dan isteri baru mereka.

Saya berasa begitu cemas terhadap generasi muda yang menganggap rasuah politik sebagai suatu kebiasaan yang diterima. Satu generasi yang berfikiran bahawa cara untuk mendapat kejayaan bukanlah melalui kerja keras tetapi dengan rasuah politik. Generasi perasuah ini akan mengatakan apa sahaja seperti yang dituntut oleh pemimpin-pemimpin perasuah mereka.

Dengan bangganya mereka memuji sesama sendiri terhadap kekayaan dan kejayaan mereka dalam mendukung pemimpin yang dapat memenuhi kerakusan mereka.

Adakah kami memerlukan bukti terhadap kesemua ini? Kami hanya perlu melihat siapa yang menang dalam pemilihan Umno baru-baru ini dan menilai.

Adakah mereka berwibawa? Hanya segelintir yang berwibawa.

Adakah mereka mempamerkan sifat-sifat kepimpinan? Tidak.

Tetapi mereka masih dipilih sebagai pemimpin.

Sememangnya, ada diantara mereka yang dipilih mempunyai sifat-sifat kepimpinan. Mereka boleh berhujah dan menonjolkan diri sebagai rendah hati, yang sekarang ini dihebohkan sebagai pemimpin “underdog” yang menang.

Walaubagaimanapun, Hitler juga mempunyai sifat-sifat kepimpinan

Naruto Sensei said...

Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik. Islam suatu agama atau persisnya suatu cara hidup universal yang berdasarkan kebenaran, keadilan dan kerahiman. Ia bukan untuk orang-orang Arab atau Melayu saja; ia untuk seluruh manusia. Perlulah ia dikemukakan kepada dunia dalam bentuk keuniversalan dan kemanusiaannya yang sempurna.

------------------------------

la haulawala... lihat bertambah munafiknya UMNO ni.. bawa2 lah mengucap Jaam ooi sedangkan PAS pun mengecam tindakan Karpal Singh anda pula yang menyokong dan membenarkannya..
Malah sakarang ni Karpal Singh sendiri tidak lagi menghentam Negara Islam ,

tetapi sekarang yang dilihat lebih kuat menghentam Negara islam adalah UMNO sendiri..

Nyatalah hujah berbelit2 anda membuktikan lagi sikap munafik anda..

Ini Kata anda Jaam..

“Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

Bermakna anda mempertikaikan ulamak2 dahulu yang tersohor malah mempertikaikan pula segala hukum yang telah sejak Zaman Rasulullah lagi..siapa anda nak mengkaji semula segala hukum Al-Quran yang telah termaktub sejak sekian lama??

Adakah UMNO terlalu tinggi Ilmunya sehingga ingin pula menggubal segala hukum Allah ini?? inilah Kenyataan Tun Mahathir dahulu yang mahu AL-Quran ditafsir semula..

Adakah sebab hukum2 didalam Al-Quran yang memang tidak memihak kepada perjuangan UMNo maka ianya perlu dikaji semula supaya mengikut kehendak UMNo??

Nyatalah Anda dah disesatkan jauh dari hidayah sebenarnya..

Allahlah yang membalas kenyataan anda ini??

--------------------------------
Jaam said..

Pengerusi DAP, Karpal Singh, bertindak betul mengkritik Hukum Hudud dan konsep “Negara Islam”. Seperti yang telah kita katakan, Hukum Hudud merupakan salah-tafsir ahli-ahli hukum Islam tradisional dan perlu dikaji balik.

---------------------------------

to Jaam

Hujah anda merujuk kepada hak bukan Islam dalam kerajaan Islam yang di copy paste..

Sekarang saya bertanya tentang hak Orang Islam di Negara ini takkan tak faham.. berbelit2 Apa pasal??


Kalau betul lah UMNO ni Islamik..perjuang islam dan melayu kan kenapa sampai sekarang UMNO menolak melaksanakan Hukum Hudud??

sebab apa UMNO tolak Hukum Allahswt ni?

UMNO Takut kat sape pulak??

HUDUD ADALAH HAK ORANG ISLAM KENAPA UMNO MENOLAK MELAKSANAKANNYA???

kalau ko tak bacul jawap!!

Saya nak jawapan bukan hujah berbelit2faham!!!

--------------------------------

Kenyataan anda tadi bolehlah disifatkan sebegini

UMNO MENOLAK HUKUM HUDUD KERANA IA NYA TIDAK MENEPATI KEPENTINGAN UMNO MALAH HUKUM HUDUD PERLU DIKAJI SEMULA MENGIKUT ACUAN UMNO BARULAH BOLEH DIJALANKAN..

Wallahualam.. Astaghafirullah..
Mengucap la puak2 umno ooii

Nantikanlah Berita terkini meletup

TUNGGU!!!


--------------------------------


Jaam Said..

Demikianlah Nabi Muhammad mentadbirkan negara-kota Madinah, dan demikianlah dianjurkan dalam Quran. Kita tidak dikehendaki menyebut “Negara Islam”, kerana konsep ini akan memecah-belahkan negara itu.

-----------------------------------

Anda jahil lagi..is is is

Buka balik sejarah Islam Semasa Nabi Muhammad memerintah Madinah ..negara itulah yang Mula2 di panggil Negara Islam Madinah..
Nabi tidak terus menggunakkan Hkum Hudud tetapi mendidik, menjelaskan Konsep Negara Islam, menyatu padukan Penduduk Madinah malah menyebarkan Dakwah dahulu sehinggalah Penduduk Madinah Jelas dengan Konsep Negara Islam dan Pemerintahannya barulah hukum hudud dilaksanakan..

Tetapi di Malaysia PAS telah menjalankan Apa yang pernah dilakukan Oleh Nabi Dahulu

Walhal umum mengetahui bagaimana UMNO menentang perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan suatu ketika dimana Kerajaan Pusat, di bawah pimpinan Tun Mahathir telah mengugut untuk mengishtiharkan darurat di Kelantan jika menggunakan Hukum Hudud di negeri tersebut dimana seluruh negeri2 di bawah pimpinan BN mengecam hebat terhadap Tuan Guru Nik Aziz ketika itu. Dan di masa yang sama, kedengaran lah slogan2 BNUMNO: “Jika sesiapa ingin makan sup tangan, silalah ke Kelantan” dan “Akan ramai orang Islam akan menjadi cacat jika Hukum Hudud dilaksanakan”. Kerajaan Kelantan terpaksa menangguhkan hukuman tersebut untuk melindungi kuasa kerajaan negeri PAS kerana ianya lebih penting dimana usaha2 dakwah mengenai Hukum Hudud masih boleh dijalankan dengan lebih bebas jika dibandingkan PAS tanpa kuasa kerajaan negeri. Jika tanpa kuasa kerajaan negeri, sudah tentu lah sukar untuk PAS menyebarkan dakwah Islam. Jadi tindakan menangguhkan Hukum Hudud adalah lebih penting dari kehilangan sebuah kerajaan negeri.

Malah Jika ditakdirkan PAS mendapat kuasa di Kerajaan Pusat nanti Maka HUKUM HUDUD akan dilaksanakan dan konsep negara Islam pesti akan diterima semua pihak..

Perkara ini akan muda jika UMNO berkerjasama memberikan penerangan tentang Hukum Hudud dan Negara Islam dan bukan memutar belitkan Fakta dan mengelirukan rakyat seluruhnya..

Adakah tak sama apa yang dilakukan Oleh PAS dalam mencontohi kepimpinan Rasulullah??
Bagaimanakah pula dengan UMNO yang mengaku Islam Malah menolak dan mengecam hukum Allah??

TUNGGU!!!

Ha ha ha BACUL...!!!

jaam said...

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

Naruto Sensei said...

UMNO Bersembunyi di Balik Sehelai Lalang 21/04/2009
Posted by Pakatan Rakyat in Pilihanraya Kecil.
trackback
” Semua rakyat Malaysia tahu bahawa UMNO Bahagian Permatang Pauh sedang menanti tanpa sabar kedatangan durian runtuh menjelang PRK DUN Penanti. Mereka mengetahui bahawa itulah satu-satunya cara yang tahu digunakan oleh UMNO sejak azali untuk memancing undi.

Cara kuno itu telah digunakan melalui projek mi segera dan pemberian wang tunai kepada pengundi. Wang yang diperkosakan itu ialah wang rakyat yang terdiri daripada pembayar pelbagai jenis cukai.

UMNO menggunakan projek mi segera dan pemberian wang tunai dalam PRK Permatang Pauh. UMNO menggunakan projek mi segera dan pemberian wang tunai yang lebih besar dalam PRK Kuala Terengganu. UMNO terus membahagi-bahagikan projek mi segera, pemberian wang tunai,tanah, dan basikal dalam PRK Bukit Gantang, Bukit Selambau, dan Batang Air. Harus diingat bahawa ratusan ribu juta ringgit wang rakyat dihanguskan oleh UMNO/BN untuk semua projek yang disebutkan itu.

Apa yang mereka dapat daripada perbuatan bodoh itu? Mereka hanya menang di Batang Air. Itu pun kerana pengundi di situ belum terbuka mindanya dan belum terdedah dengan pelbagai maklumat daripada sumber alternatif. Kawasan-kawasan seumpama inilah yang masih menjadi lubuk UMNO/BN. Barangkali mereka akan terus memiskinkan rakyat Sarawak dan Sabah untuk terus berkuasa. Hal ini tidak mungkin berlaku kerana PR sudah mula menapak kukuh di kedua-dua negeri itu.

Ini bermakna, semakin ramai pengundi bijaksana wujud di sesuatu DUN atau kawasan parlimen, semakin payahlah mereka memangkah dacing yang dah semakin senget itu. Mereka tidak termakan umpan yang dicampak oleh UMNO/BN. Mereka tidak menganggap umpan itu sebagai bantuan. Mereka menganggapnya sebagai hak yang sepatutnya mereka terima. Mereka benci sikap tidak ikhlas UMNO/BN setiap kali pilihan raya.

Apabila penerima tidak mengundi UMNO/BN, Muhyiddin mengecam mereka sebagai tidak tahu berterima kasih. Baru saja menjadi TPM, sudah buat perangai. Kecam pengundi bukan Melayu sesuka hati. Sekarang ini bukan saja orang Cina tak senang hati kepada UMNO malahan juga parti MCA. GERAKAN sudah jadi kaki bodek sejak Tsu Koon jadi menteri.

Dalam situasi dibenci oleh orang bukan Melayu, majoriti pengundi muda, dan sebahagian besar kaum terpelajar Melayu; PRK Penanti tiba-tiba muncul. Hal inilah yang menggelabahkan PM. Lalu dibuatlah tuduhan paling tak masuk akal, iaitu PR sengaja mengada-ngadakan pilihan raya. PR mempolitikkan pilihan raya. PR sengaja hendak membazirkan wang rakyat.

Selama ini siapa yang menghanguskan wang rakyat. Wang rakyat yang patut digunakan sepanjang masa untuk meringankan beban rakyat, ditabur dan dibazirkan oleh UMNO/BN untuk menagih undi dalam PRK. Mereka sedikit pun tidak rasa malu.

Kata orang tua-tua, “Meludah ke langit kena batang hidung sendiri”. UMNOlah yang mula-mula sekali mengadakan pilihan raya dengan sengaja dan membazirkan wang rakyat.

Pada 2 Mei 1997, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Abu Hassan Omar dan ADUN Permatang, Jamaluddin Adnan telah meletakkan jawatan masing-masing. PRK diadakan serentak pada 29 Mei 1997. Jamaluddin Adnan memenangi kerusi Parlimen Kuala Selangor. Abu Hassan yang jadi ADUN Permatang dilantik menjadi MB Selangor bagi menggantikan Muhammad Muhd Taib yang meletak jawatan kerana pelbagai isu moral, termasuk melarikan anak perempuan raja dan tertangkap kerana bawa wang cash berjuta-juta ringgit di Australia.

Setelah beriang ria mengadakan PRK yang tak perlu dan membazirkan wang rakyat itu, kini UMNO/BN mengeluarkan tuduhan tak berasas kepada PR. Tidakkah tindakan mereka itu merupakan “Paku dulang paku serpih, mengata orang aku yang lebih”?

Tak perlulah mengata orang kalau sekadar menyorok di balik sehelai lalang. Rakyat di Penanti tidak akan percaya kepada anda. UMNOlah yang mula-mula sekali derhaka kepada raja. UMNOlah yang mula-mula sekali membentuk kerajaan melalui pintu belakang. UMNOlah yang mula-mula sekali mengadakan PRK sesuka hati. UMNOlah parti yang mula-mula sekali diharamkan angkara ahlinya sendiri. MB UMNOlah yang mula-mula sekali tak mahu letak jawatan bila sultan titahkan. Mungkin banyak lagi yang belum terbongkar, tetapi UMNO tetap menjuarai pertandingan pemula segala onar di bumi Malaysia ini.

Semakin banyak rahsia buruk UMNO terbongkar, semakin ramai rakyat tidak percaya kepada parti yang memperjuangkan konsep lapuk, iaitu ketuanan Melayu. Merekalah majoriti orang Islam dalam parti Melayu yang meremehkan ketuanan Islam. Kini, bergelumang pula dengan konsep “Satu Malaysia, Rakyat didahulukan, Prestasi diutamakan” yang tak tentu hujung pangkalnya.

UMNO/BN boleh terus beretorik. Katakanlah apa-apa yang lunak kepada rakyat. Selagi rasuah bersarang dalam tubuhmu, selagi salah guna kuasa beraja di hatimu, selagi kronisme penghilang haus dahagamu; janganlah berangan untuk memenangi hati rakyat lagi.

Oleh darmasatria

Naruto Sensei said...

Selagi UMNO JAAM TAK MENJAWAB PERSOALAN?? HANYA MENGHENTAM KROMO DI SINI TAK PAYAH LA NAK TANYA KEIKHLASAN PAS..

Dimasa UMNO kukuh dengan kekuasaannya adakah Parti PAS dipandang?? bukan sahaja dicemuh malah di hina Ulamak PAS maka bila UMNO dah di tolak rakyat baru berfikir tentang keihklasan PAS??

Hei UMNO TOTOK di mana kamu ketika PAS terkial2 berdakwah kepada umat melayu selama ini?? bukan kamu nak menghulurkan pertolongan malah kamu caci kami,hina kami, pukul kami mengunakan Polis kamu sekat kami dari berdakwah kepada orang Islam dan sekarang bila kamu hampir reput dah nak mampus kamu katakan tak ikhlas dalam perjuangan malah baru nak bersatu. kenapa supaya kuasa kamu kukuh balik??

Sial parti UMNO akan melekat kat kami jika kami bersatu dengan parti yang tak mahu berubah..

JADI MALULAH SIKIT JIKA UMNO TERHEGEH2 SEKARANG MALAH PERSOALKAN KEIHKLASAN PAS PULA??

UMNO DENGAN MAKSIAT
"IBARAT TAIK DENGAN KENTUT"

Naruto Sensei said...

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
trackback
Sejak dipencenkan daripada jawatan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi nampaknya gembiranya menghabiskan masa luang beliau bersama isteri kedua tersayang, Jeanne Abdullah.

Malah beliau seronok dapat memandu isterinya ke ke sana ke mari memenuhi majlis undangan dan berjumpa kawan-kawan lama serta bekas anak buahnya di Jabatan Perdana Menteri kebelakang ini.

Sungguhpun secara luaran Abdullah atau Pak Lah nampak gembira tidak siapa tahu apa perasaan dalam benak sanubari beliau.

Walaupun ada desas desus mengatakan Pak Lah akan terus memegang jawatannya sehingga habis tempuh lantikannya pada 2013 namun beliau tetap melepaskan tampuk pemerintahan kepada Najib Razak lantas mengecewakan ramai penyokong setia dan juga kumpulan penasihatnya yang dikenali sebagai “budak-budak tingkat empat” (merujuk kepada tingkat empat
bangunan Perdana Putra yang menempatkan Unit Dasar dan Unit Komunikasi, kedua-duanya dikepalai oleh “orang-orang” Khairy Jamaluddin, menantu Pak Lah).

Selain hal-hal peribadi banyak persoalan yang ingin diajukan kepada beliau sejak timbalannya mengambil alih jawatan Perdana Menteri 3 Mach lalu.

Rakyat umum tahu betapa Pak Lah terlalu sayangkan Khairy sebagai suami kepada satu-satunya anak perempuannya, Nori.

Bukan sahaja Khairy ditatang bagaikan minyak yang penuh sebagai menantu kesayangan malah Khairy juga pernah bekerja sepejabat dengan bapa mertuanya sebagai pegawai khas pada awal peringkat Pak Lah menjadi Perdana Menteri.

Apakah beliau gembira apabila memikirkan bagaimana penggantinya menyisihkan Khairy daripada kabinet yang diumumkan 9 April lalu.

Menambahkan luka dihati Pak Lah, Najib menamakan Mukhriz, anak kepada pengkritik hebat beliau, mantan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, sebagai timbalan menteri.

Khairy dilihat lebih berhak mendapat habuan jawatan kabinet kerana baru sahaja memenangi pertandingan bagi Ketua Pemuda Umno, sayap kanan parti.

Dalam pertandingan tiga penjuru itu Mukhriz mendapat undi tercorot, kalah kepada Khairy dan Dr Mohd Khir Toyo.

Khairy seperti Mukhriz juga adalah seorang Ahli Parlimen. Jadi di mana letaknya logik Najib untuk melantik Mukhriz dan menolak menantu Pak Lah.

Tidak lain tidak bukan keadaan ini timbul hasil tangan Dr Mahathir yang membayangi karier politik Najib dari awal dan kini dengan munculnya Najib sebagai Perdana Menteri peranan Dr Mahathir sebagai mentor politiknya semakin menyerlah.

Dr Mahathirlah yang memastikan anaknya tidak keciciran menapak tangga politik dalam kerajaan Najib dan beliau jugalah yang menentukan Khairy tidak mendapat sebarang jawatan dalam kabinet Najib.

Rakyat sedia maklum betapa bencinya bekas Perdana Menteri itu kepada Khairy, menuduh anak muda berusia 33 tahun itu sebagai mempunyai pengaruh besar ke atas Pak Lah dalam urusan kerajaan dan parti.

Dr Mahathir sejak 2006 sehingga turunnya Pak Lah dari tampuk kuasa tidak henti-henti menghentam Khairy dan orang-orangnya di tingkat empat pejabat Perdana Menteri dengan meletakkan punca kelemahan kerajaan dan parti dan akhir sekali kekalahan teruk Umno dan Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke 12 lalu sebagai angkara Khairy.

Pada pandangan Dr Mahathir, Khairy budak jahat hingusan yang mengawal Pak Lah dan Umno, sebab itu dia mesti dihapuskan pengaruh dan cengkamannya dalam kerajaan dan parti.

Maka bermulalah pembersihan segala legasi Pak Lah dalam kerajaan dan parti dan sasaran pertama ialah Khairy.

Selepas Khairy berjaya dinafikan jawatan kabinet langkah seterusnya ialah mentalkin Islam Hadhari ciptaan Pak Lah.

11 April lalu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mjr Jen (B) Jamil Khir Baharom berkata dasar perlaksanaan Islam Hadhari akan dikaji semula (baca: akan dikuburkan).

Inilah satu-satunya peninggalan program pentadbiran Pak Lah yang menjulang nama beliau sejak beliau menjadi Perdana Menteri pada 2003 dan Najib lalu mahu menghapuskannya tidak sampai seminggu usia kabinetnya.

Pak Lah masih mampu tersenyum walaupun Khairy disishkan dan Islam Hadharinya bakal mengakhiri hayat tidak lama lagi.

Walaupun sudah pencen jadi Perdana Menteri, Pak Lah masih kekal Ahli Parlimen Kepala Batas dan di Dewan Rakyat pun masih ramai wakil rakyat yang pro beliau.

Ini kerana kerajaan yang diwarisi Najib adalah kerajaan Pak Lah yang mendapat mandat rakyat pada PRU 12 lalu, jadi kebanyakan ahli parlimen adalah mereka yang dipilih dan disahkan oleh Pak Lah sendiri, bukannya Najib.

Dalam kabinet Najib boleh memasukkan kroni dan teman setianya termasuk yang kalah dilantik sebagai Senator tetapi lain pula di Parlimen.

Dalam Parlimen Pak Lah masih mempunyai blok pengikut yang besar.

Di Parlimen Pak Lah boleh dianggap sebagai ketua fraksi yang berpengaruh malah sokongannya akan menumbangkan atau mengukuhkan kerajaan.

Analisis rambang profil ahli parlimen Umno yang kini berjumlah 55 orang daripada keseluruhan 140 kerusi milik BN menunjukkan sekurang-kurang 34 adalah pro Pak Lah.

Ketiga-tiga Ahli Parlimen di Perlis adalah orang Pak Lah begitu juga, seorang di Melaka, tujuh di Perak, tiga di Negeri Sembilan, seorang di Wilayah Persekutuan, dua di Selangor, enam masing-masing di Johor dan Pahang, tiga di Terengganu.

Ini tidak termasuk Tengku Razaleigh Hamzah di Kelantan dan kerusi beliau sendiri di Kepala batas, Pulau Pinang.

Sekiranya Pak Lah menggerakkan hulubalang-hulubalangnya di Parlimen beliau mampu mendapat sekurang-kurang lagi wakil rakyat.

Ini menjadikan jumlah Ahli Parlimen yang bakal menyertai dan menyatakan sokongan padu kepada Pak Lah berjumlah 44 kesemuanya, 45 kalau termasuk beliau sendiri.

Sebelum ini Tengku Razaleigh telah beberapa kali melontarkan ide berhubung penubuhan kerajaan perpaduan di antara BN dan Pakatan Rakyat.

Dengan trend penolakan terhadap kepimpinan Najib sebagai Perdana Menteri baru lambat laun cadangan ini akan menjadi realiti.

Tidak mustahil Pak Lah dengan 44 wakil rakyat Umno akan bersama-sama Pakatan Rakyat untuk menubuhkan sebuah kerajaan perpaduan sekali gus menguburkan kerajaan Najib yang tidak sampai setahun jagung.

Mungkin blok Pak Lah akan menggerakkan usul undi tidak percaya terhadap Najib dengan sokongan Pakatan Rakyat, semua ini adalah tidak mustahil dalam dunia politik masa kini.

Sekiranya Najib bersama-sama Dr Mahathir terus menganiaya menantu kesayangannya itu Pak Lah tidak akan berpeluk tubuh sahaja dan lambat laun akan bertindak menentang penindasan Najib.

Setakat ini semboyan perang belum dibunyikan tetapi sampai satu ketika tidak lama lagi Pak Lah akan terpaksa mengumpul bala tenteranya melawan Najib sekiranya Khairy ditekan sebegitu hebat.

Kemungkinan Najib memanipulasi Lembaga Disiplin Umno untuk mengambil tindakan ke atas Khairy berhubung politik wang tidak boleh ditolak kerana sudah ada desas desus ke arah itu.

Pak Lah tidak akan terus berkecuali jika Khairy dikambinghitamkan oleh presiden baru Umno.

Najib juga dijangka meletakkan orang-orang kepercayaannya menerajui Badan Perhubungan Umno di setiap negeri tidak lama lagi.

Orang-orang Pak Lah akan dicantas dan digantikan. Ini proses biasa di mana-mana apabila berlaku peralihan kuasa.

Walau apa pun Parlimen akan bersidang semula Jun depan dan hanya percaturan kompleks politik akan menentukan jatuh tumbangnya kerajaan Najib.

Naruto Sensei said...

Tun Dr. Mahathir:

Kes foto Elizabeth bermotifkan politik 20/02/2009

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad percaya penyebaran gambar separuh bogel Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Lanjan, Elizabeth Wong adalah bermotifkan politik.

“Di Malaysia sekarang, kita dapat lihat ramai yang mengamalkan taktik politik kotor,” katanya ketika diminta mengulas sama ada Wong merupakan mangsa parti politik tertentu.

Tambahnya, banyak perkara yang terjadi di Malaysia akhir-akhir ini ada kaitan dengan politik.

“Ini tidak bagus kerana amat mudah untuk mengambil gambar dan merosakkan reputasi seseorang individu,” katanya kepada The Star selepas memberi ceramah tentang Malaysia At The Crossroad di Unversiti Cambridge semalam.

Jelas Dr. Mahathir, keputusan sama ada Wong meletakkan jawatan atau tidak terletak kepada Parti Keadilan Rakyat walaupun ADUN berkenaan telah menawarkan diri untuk berbuat demikian.

Naruto Sensei said...

Selagi UMNO JAAM TAK MENJAWAB PERSOALAN?? HANYA MENGHENTAM KROMO DI SINI TAK PAYAH LA NAK TANYA KEIKHLASAN PAS..

Dimasa UMNO kukuh dengan kekuasaannya adakah Parti PAS dipandang?? bukan sahaja dicemuh malah di hina Ulamak PAS maka bila UMNO dah di tolak rakyat baru berfikir tentang keihklasan PAS??

Hei UMNO TOTOK di mana kamu ketika PAS terkial2 berdakwah kepada umat melayu selama ini?? bukan kamu nak menghulurkan pertolongan malah kamu caci kami,hina kami, pukul kami mengunakan Polis kamu sekat kami dari berdakwah kepada orang Islam dan sekarang bila kamu hampir reput dah nak mampus kamu katakan kami tak ikhlas pula dalam perjuangan Islam, malah baru UMNO merayu nak bersatu. kenapa supaya kuasa kamu kukuh balik??

Sial parti UMNO akan melekat kat kami jika kami bersatu dengan parti yang tak mahu berubah..

JADI MALULAH SIKIT JIKA UMNO TERHEGEH2 SEKARANG MALAH PERSOALKAN KEIHKLASAN PAS PULA??

UMNO DENGAN MAKSIAT
"IBARAT TAIK DENGAN KENTUT"

Naruto Sensei said...

174-Kemelut mufti di Negeri Sembilan.
Kalau baca blog politik, Negeri Sembilan adalah antara yang paling sunyi kemelut ehwal semasa, pentadbiran negeri dan politik. Ia tidak diheboh-hebohkan di media blog atau media perdana seperti tv, radio atau akhbar. Terakhir adalah isu penamatan kontrak bekas mufti N.S. iaitu Dato' Mohd Murtadza Sheikh Ahmad. Yang lain agak senyap dan tidak dipanjang-panjangkan.

Isu penamatan kontrak ini sebenarnya lebih mengundang bala yang lebih besar kepada N.Sembilan khususnya hal ehwal agama negeri. Walaupun pengganti beliau iaitu Sahibus Samahah Dato' Yusuf Ahmad tidak kurang hebatnya namun belum apa-apa lagi beliau ditempangkan. Senjata buat beliau berjihad telah dirampas. Beliau terkapai-kapai keseorangan sementelah lagi timbalan mufti yang berkaliber dan orang lama dalam jabatan tersebut iaitu Ustaz Zaidi telah dipindahkan ke JAKIM, Putrajaya. Atas alasan apa?Wallahua'lam.

"Orang lain kalau tahu dalam sangkar tu ada harimau mesti tak mau masuk. Tapi saya ni pelik pulak" ujar Dato' Yusof.

Kini kemelut tersebut berpanjangan lagi dengan perletakkan jawatan Ustaz Suffian sebagai ahli majlis fatwa Negeri Sembilan, pemecatan Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Ustaz Mohd Khalil Sheikh Ahmad dan Dr. Mohd Farid Sheikh Ahmad juga sebagai ahli majlis fatwa negeri. Tidak nampak rasionalnya kenapa kes sebegini berlaku. Ini betul-betul menyedihkan.

Suatu yang dapat diketahui, pemecatan dan larangan Dr. Zul untuk berceramah bebas dihalang adalah kerana tuduhan keatas beliau sebagai Wahabi!. Kenyataan ini agak pelik lantaran banyak penulisan beliau yang menjurus kepada tasawwuf. Contohnya kitab syarahan Hikam hasil karangan beliau, kitab Bahjah an-Nufus, soal jawab A-Z tentang tasawwuf dan banyak lagi. Jadi tang mana wahabinya?.

Tuduhan keatas bekas mufti iaitu Dato' Mohd Murtadza bahawa beliau adalah Sheikh Wahabi langsung tidak dapat diterima memandang komitmen beliau yang baik pada Enakmen Tariqat serta menganjurkan beberapa siri seminar tasawwuf diperingkat kebangsaan dan antarabangsa.

Isu ini hanya menjadi buah mulut dikalangan agamawan negeri dan tidak merebak kepada seluruh rakyat. Ia diam dan sunyi dari jadi bahan bualan masyarakat. Cukup cerdik orang nogori ghuponyo!!.

***

Lama gua pendam dan simpan isu ini dalam hati. Sakit hati bila ahli agama diperlakukan sebegini rupa. Artis pandai pulak ko puja dan jaga ye. Ban la Nabil tu kalau berani??

Gua cuma boleh berharap agar tok mat ni cepat-cepat turun dari tahta MB tu. Rimas tengok!!

INILAH ISLAMIK UMNO SETANNNN!!!

YANG PALING MELETUP AKAN TERBUKA JUA NANTI!!

TUNGGU!!!ADE LAGI!!!

jaam said...

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

PKR Negeri Sembilan said...

uncle nano said...
NAJIS BABI PUN TAK BUSUK MACAM MAMAT YANG BUAT STATEMENT NIH!!!
...................................

Saudara/i sekalian,
Lihatlah jawapan sang pencacai najis umno.

Woi uncle nano penjilat najis umno,
dah jelas perlembagaan parti kebangaan ko tu tak selari dgn jiwa2 pentadbir umno yg rosak tu.

Kalau dah terang2 Umno sendiri khianati Perlembagaan yg kononnya ampuh tu, apa guna duduk berjuang bersama org2 yg sesat dalam rumah sendiri???

Perlembagaan parti sendiri pun korang langgar, sampai tergadai maruah Melayu...apalah sgt macam ko ni sekadar pencacai najis umno yg tak bermaruah.

Sehebatnya yg keluar umno join PKR kerana tahu makna HIJRAH...berhijrah kepada sesuatu yg lebih baik drpd duduk bengap mendukung matlamat yg dah tersimpang jauh!!!

Please lah Uncle Nano..bukaklah otak ko yg dah rosak dgn dogma umno tu. Tak layak ko jadi seorang muslim kalau jiwa n akal ko tak terbukak luas.

Naruto Sensei said...

177-Jangan ko sibuk cina yang mahu jadi baik, kau tu yang perlu cermin diri

Kasta aktivis yang paling rendah di Malaysia ini adalah aktivis agama. Aktivis ini selalu kena carut dan kena maki. Ia realiti. Ngajak orang pegi surau pun dah kena daring semacam. Puak aktivis ini hanya akan berlingkar sekadar dalam ruang lingkup mereka sahaja. Yang canggih sikit boleh masuk tv. Itu pun purata tak leh lawan Nabil punya rating. Gua tak dengar aktivis agama dapat Nissan Sylphy atau barang kemas harga sampai 150k dek kerana jasa mereka jadi aktivis ni.

Situasi ini adalah yang paling kronik dalam negara. Ramai pak menteri yang berkuasa terlepas pandang. Walhal mereka ini punyai kuasa untuk memaksakan penerangan masalah rohani umat bersumber al-Qur'an dan as-Sunnah.

Lantaran apa yang buatkan puak-puak aktivis ini menentang sekular hanya mereka punya hujjah yang jitu. Hujah mereka ini tak terpampang di media perdana. Tapi kontra untuk mereka yang menghiasi saban hari di ruang akhbar. Menyedihkan.

Arah ke akhirat sudah semakin memuncak. Tandanya seperti yang nabi bersabda kian jelas. Si bangang jahil agama terus-terusan membina dakyah sesat memesong ummat. Siapa mereka ia tanggungjawab kita untuk menilai.

Slogan mahu kembali kepada al-Qur'an sekadar retorik. Hukum-hukum boleh pulak pakai separuh-separuh. Sapa ajar?. Kalau nikah mahu pulak rujuk pak imam. Mentekedarah riba' rasuah langsung pulak si bangsat ini tidak mahu ambil pusing.

Bahasa ala-ala bangsat seperti ini jadi kecaman. Sepatutnya ia perlu indah dan mempersona. Bukan bahasa celaka seperti ini. Haha.. Sudah 1400 tahun la wahai binatang!! Perlu apa lagi bahasa pujangga. Mati kamu besok mahu pulak berkapankan putih. Dasar tidak tahu malu!!

Siapa si bangsat ini? Haha.. Kita semua la. Selagi tak mau bayar kifarah!!
Posted by antusabun at 9:11 AM

Naruto Sensei said...

170-Undang-undang yang memeningkan dan meloyakan.

Gua konfius. Gua boleh naik gila kalau-kalau gua tekan-tekan otak gua untuk tafsirkan hal ni. Keliru gua pada isu kuasa speaker dan mahkamah. Sapa yang power keatas dun Perak ni? Dah lepas ni apa yang terjadi?

Lagi satu hal SPR plak. Pehal lambat-lambat umum kekosongan kerusi dun Penanti? Gua pelik pasal hal ni tak pernah berlaku. Undang-undang dah macam kartun skang ni. Pak menteri tak rasa sedang buat lawak ke? Tak rasa diri tu bangang ke? Lu ingat rakyat lu ni bangang macam tahun 60an ke? Maaflah pak menteri sekalian.

Macam mana orang nak respek kat lu orang. Gua tak nampak benda yang lu buat sekarang ni menyenangkan hati rakyat keseluruhannya. Lu sedapkan penyokong-penyokong lu aje. Gua kasihan pasal lu terpaksa gunakan habis segala alat atas muka bumi ni untuk kekalkan kuasa lu. Macam main gay!! gua terasa jijik!! mual perut gua!!

Gua cuba imagine yang gua zero knowledge dan atas pagar. Maka gua cuba study mula balik dari kosong. Gua cuma boleh nampak kesamaran. Kabur sekaburnya. Ada tangan-tangan ghaib main belakang. Serious gua nampak jembalang tu dan gua nampak sekarang jembalang tu dah mula lapar-selaparnya.

Paling mudah!! Bagi la peluang puak pembangkang pulak cakap kat tv. Lu nak simpan tv tu sampai bila? Takkan takda telor!!

***


Pengundi atas pagar adalah orang yang keliru
Penyokong kerajaan adalah rakyat yang menyokong kebenaran dan berterima kasih dengan kerajaan.
Penyokong pembangkang adalah rakyat yang terpengaruh dengan dakyah sesat.

Mainan TV yang macam gilababi

jaam said...

dinyatakan bahawa Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;


”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”

Itu belum bab hukum hudud lagi.
HAHA....

Naruto Sensei said...

Selagi UMNO JAAM TAK MENJAWAB PERSOALAN?? HANYA MENGHENTAM KROMO DI SINI TAK PAYAH LA NAK TANYA KEIKHLASAN PAS..

Dimasa UMNO kukuh dengan kekuasaannya adakah Parti PAS dipandang?? bukan sahaja dicemuh malah di hina Ulamak PAS maka bila UMNO dah di tolak rakyat baru berfikir tentang keihklasan PAS??

Hei UMNO TOTOK di mana kamu ketika PAS terkial2 berdakwah kepada umat melayu selama ini?? bukan kamu nak menghulurkan pertolongan malah kamu caci kami,hina kami, pukul kami mengunakan Polis kamu sekat kami dari berdakwah kepada orang Islam dan sekarang bila kamu hampir reput dah nak mampus kamu katakan tak ikhlas dalam perjuangan malah baru nak bersatu. kenapa supaya kuasa kamu kukuh balik??

Sial parti UMNO akan melekat kat kami jika kami bersatu dengan parti yang tak mahu berubah..

JADI MALULAH SIKIT JIKA UMNO TERHEGEH2 SEKARANG MALAH PERSOALKAN KEIHKLASAN PAS PULA??

UMNO DENGAN MAKSIAT
"IBARAT TAIK DENGAN KENTUT"

UMNO YANG TAK IKHLAS MENJAWAB PERSOALAN HANYA NAK MENGELIRUKAN RAKYAT SAHAJA...KALAU IKHLAS JAAM TU JAWAB DULULAH SOALAN SAYA KALAU TAK MEMANG ANDA BEBAL SEBEBAL2NYA..


UMNO DENGAN MAKSIAT
"IBARAT TAIK DENGAN KENTUT"

Naruto Sensei said...

HA HA UMNO TOLAK HUDUD bodohnyee!!
Belum hujah pasal kerosakkan UMNO lagi tuh

TUNGGU!!! banyak beb!!

Bongkarkan kefasikan UMNO dan Penyokongnya!!

UMNO DENGAN MAKSIAT
"IBARAT TAIK DENGAN KENTUT"

Ha ha ha!!!

Naruto Sensei said...

FITNAH UMNO DAN BAHAYANYA KEPADA MASYARAKAT DI MALAYSIA

Tajuk di atas adalah suatu usaha saya menunjukkan betapa bahayanya UMNO dengan agendanya menyesatkan dan mengelirukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Umum mengetahui bagaimana UMNO yang ditubuhkan atas kesedaran Melayu melawan penjajah British, maka usaha tersebut pun berjaya dengan tercapainya kemerdekaan Negara Malaysia yang kita cintai ini. Malangnya dalam mengekalkan kuasa ,UMNO
telah menggunakan berbagai tipu helah dan cara yang kotor dan jijik semata2 ingin terus berkuasa dengan meniupkan api perkauman,memfitnah, mengelirukan fikiran malah memperbodohkan rakyat. Di bawah in saya huraikan satu persatu tentang bahaya nya agenda fitnah dan menyesatkan UMNO. semoga fikirkan dengan teliti:

UMNO PARTI PERKAUMAN DAN PEMECAH-BELAH NEGARA MALAYSIA.!!

Setelah mendapat kuasa dari British, Umno masih meneruskan segala dasar2 British
Malah tiada perubahan yang dilakukan sebaliknya meninggalkan terus corak2 pemerintahan kerajaan Melayu Islam dahulu dan mengikut terus corak pentadbiran sekular British. Rakyat masa tu memang tidak mengambil tahu kerana bagi mereka yang penting memerdekakan pemerintahan negara dari penjajah British ke Melayu sudah cukup. Walhal corak pimpinannya masih sama dengan kerajaan British yang menjajah dahulu, sikit pun tak berubah buktinya kebanyakkan Akta2 Perundangan di Malaysia sekarang ada yang digubal di zaman British lagi jadi di manakah perubahannya.?

Sebab itulah kerajaan BN silih berganti Pemimpin tetapi corak pimpinannya masih sama yang berubah hanyalah Retorik dan Cogankata sahaja. Inikah yang dinamakan kita bebas dari cengkaman British sedangkan masih mengikut segala taik2 yang ditinggalkan oleh British dulu??

Menderhaka terhadap budaya dan Agama Sendiri adalah perbuatan UMNO yang terang2an sekarang..setelah berjaya menyesatkan Melayu Islam dahulu secara perlahan2.
Mereka memfitnah Parti PAS yang tak bersetuju dengan corak pemerintahan UMNO yang melalaikan Umat Islam, Menolak hukum Islam dan membiak kan kemaksiatan di Malaysia Ini.
Pada Mulanya mereka menghasut Orang Melayu dengan Ugutan2 Pas adalah pelampau yang ganas , Parti Lebai kampong dan Parti Kampung.. Malah mereka menakutkan bukan Islam dengan berkata Jika PAS perintah ramailah orang cina yang akan kena sunat dan Cacat kerana hukum Hudud dijalankan..
Inilah bahayanya Umno kerana kuasa mereka sangup memperlekehkan Hukum Agama sendiri dengan Fitnah yang memburukkan Imej Islam di mata bukan Islam dan Islam.. Apakah ini bukannya kerja buruk Umno mengkufurkan hukum Allah.?

Menghasut pergaduhan Kaum dalam tragedi 13 Mei, di mana pada waktu itu UMNO kalah teruk dibeberapa buah negeri di Perak , Pulau Pinang dan Selangor.. mereka menghasut orang Melayu pada waktu itu dengan mengatakan Cina sudah biadap merampas negeri melayu,, kini cubaan tersebut cuba diulang apabila DAP berjaya menawan Kerajaan Pulau Pinang mereka berhimpun dan memainkan Isu kaum kembali
Dengan berkata” Tengok Lim Guan Eng Cina dah perintah Pulau Pinang,” Walhal mereka memang bodoh kerana sebelum itu pun Koh Su kun menjadi KM P.Pinang, Bukan kah Koh su kun itu adalah berbangsa Cina yang sama dengan Lim Guan Eng??
Inilah bahayanya Umno kerana semangat perkauman bodohnya malah nyaris2 menyebabkan tragedi 13 mei berulang kembali..
Umno juga selepas itu banyak kali mengeluarkan kenyataan yang mengundang pergaduhan kaum seperti Ketika Najib menjadi ketua Pemuda Umno dahulu semasa mereka berbalah dengan MCA dengan berkata” Basahkan keris dengan darah orang Cina” Yang hampir2 menimbulkan keresahan dikalangan rakyat jelata.

Malah mereka juga pada hari ini berbalah juga dengan Orang India berhubung Isu Hindraf. Akhirnya apabila kedua2 kaum ini tidak lagi menyokong UmnoBN mereka memfitnah pula Pakatan Rakyat dengan berkata PAS kuda DAP pula, Dan DAP pula adalah komunis .. Inilah fitnah bahaya Umno disaat2 ditolak rakyat kerana sikap perkaumannya yang mementingkan kuasa dan kedudukan semata2.

Menyekat rakyat dari mengenali Islam sebenar malah menganjurkan pula program2 yang melalaikan umat Islam sendiri. Walhal Umno yang di beri Mandat Berkuasa Penuh adalah berbangsa Melayu dan Islam langsung tidak mengambil Berat akan keadaan Umat Islam Malah menuduh pula PAS berpolitik menggunakan Agama.. Sedangkan beban menjaga Umat Islam diletakkan terus kebahu PAS malah membiarkan Pas pula terkapai2 sendirian dalam menjalankan dakwahnya..

Apabila PAS menguasai kerajaan Kelantan dan mahu membentangkan Hukum Hudud mereka mengugut pula mahu mengambil tindakan kepada kerajaan PAS, dengan mengunakan kuasa pusat yang dikuasai , tidak cukup dengan itu Umno memperlekehkan pula hukum Hudud dan memfitnah, kononnya hukum berkenaan hanyalah Hudud PAS. Makah keluarlah perkataan yang menkufurkan Allah dari pimpinan Umno seperti Kalau nak makan Sup Tangan silalah ke Kelantan, “Umat Islam akan Mundur jika Hudud dilaksanakan kerana ramailah orang Islam yang akan cacat dan tidak boleh bersaing untuk mencapai kemajuan” Juga keluar pula suara dari MIC yang mengatakan “Itu Quran boleh bikin Jalanraya kah” maka disokong pula pimpinan Umno sendiri.


Mereka juga mempermainkan ayat2 Al-Quran untuk menarik sokongan apabila Tun Mahathir mengatakan dalam Al-Quran ada ayat yang menyokong Umno. Lantas beliau membacanya seperti berikut: “Ya AI YUHALLAZI NA AMANU” Kemudian Mahathir berkata,” tengok dalam Quran AMANU tu UMNO lah” ini Perbuatan munafik dan kufur yang terang2an dan di sokong pula ahli2 Umno . Perbuatan yang membahayakan dan merosakkan akidah umat Islam yang sangat mendukacitakan.


Maka apabila Pas mengatakan dalam Al-Quran menolak hukum Allah adalah kafir maka difitnah pula Pas mengkafirkan Umno sesukahati sedangkan merekalah yang menjerumus diri mereka ke lembah kekafiran.. Isu ini juga lah yang di mainkan di setiap Kali Pilihanraya sehinggalah sekarang Isu ini pun sudah tidak mendapat sambutan lagi setelah rakyat melihat buruknya perangai sebenar Umno apabila mendapat kuasa..

Umno juga selepas itu mengubah Islam, dengan Islam Hadhari yang baru samata2 mahu mengelirukan Umat Islam dengan menonjolkan PM Pak Lah menjadi Imam. Permainan politik yang berjaya apabila Umno mendapat majoriti yang banyak dalam PRU ke 11 . Tetapi semuanya tak lama seperti yang kita maklum. Umno akan lupa diri bila berkuasa dan kembali merayu simpati bila di tolak rakyat.. Di saat perlaksanaan Islam Hadhari tulah rakyat dapat melihat watak sebenar Pak Lah apabila boleh menjadi Imam dan di hari lainnya boleh pula bertepuk tampar dan berpeluk pula dengan wanita bukan muhrim.. Dalam masa yang sama, mereka juga bertindak merobohkan beberapa masjid dan surau dengan alasan pembangunan. Mereka juga mengunakan Ustaz upahan untuk mengupas tentang Islam Hadari yang mana lebih mengelirukan Umat Islam itu sendiri Inilah munafiknya Umno yang kita kenal .. mempermainkan agama untuk mendapat kuasa. dan simpati undi.

Menindas bangsa sendiri yang tidak sehaluan dengan mereka atau yang tidak menyokong dengan mereka . Sedangkan menjadi tanggungjawab mana2 kerajaan di dunia ini wajib membantu rakyat tidak mengira apa fahaman politik yang dianuti contoh : Apabila kerajaan Pas mengambil alih kerajaan Terngganu Umno menyekat wang royalti dan mengantikan dengan Wang Ehsan yang itu pun disalurkan kepada Ahli Politik Umno sahaja bukan kah Zalim perbuatan sedemikian.. Malah sehingga sekarang pun tidak dipulangkan lagi malah berhutang lagi dengan kerajaan negeri Terengganu sebanyak lebih kurang RM860juta.


Bahayanya Umno sebagai penderhaka kepada Raja2. Menabalkan sesuka hati seorang Raja Baru di Kelantan yang bukan menjadi Hak Umno berbuat biadap kepada Sultan Kelantan. Menggubal undang2 yang meruntuhkan kekebalan dan kemuliaan kuasa Raja2 pada tahun 1990 malah tidak cukup dengan itu mereka menghina dan menghentam Raja2 dalam media2 milik mereka sehingga mengaibkan Raja2 Melayu.bangsa mereka sendiri.. Mereka hanya mebodek Raja2 jika ada kepentingan sendiri malah tidak segan silu pula memaki hamun Raja2 jika apa yang mereka hajatkan tidak di perkenankan seperti yang Berlaku Di Terengganu semasa krisis perlantikan MBnya . Mereka mengelar Sultan dengan penggilan “NATANG” begitu juga krisis yang sama di Perlis apabila Pak Lah mengatakan Sultan tidak mengikut Prosuder yang telah dibuat sebelum ini. Dan kesannya walaupun mereka satu parti iaitu Umno mereka masih bercakaran sesama sendiri hingga sekarang..

Maka apabila mereka mendapat sokongan Sultan Perak pula di mainkanlah Isu kononnya mereka mempertahankan Raja2 malah mengatakan pula PR diketuai DatoSeri Nizar sebagai penderhaka hanya kerana ucapan Sembah Derhaka. Sedangkan itulah Umno yang membuang Kemelayuannya lama dahulu sehingga apa yang dibelajar tentang perbahasaan dalam Istana pun mereka menjadi bodoh sebodohnya. Inilah watak parti Munafik ini yang tak sudah2 mengunakan Fitnah untuk menjatuhkan lawannya..

Dan yang paling teruk sekali Umno adalah berbahaya sekali kerana telah terlibat dalam berbagai2 jenayah seperti pembunuhan, penculikan, perogolan malah merompak bukan hanya hasil Negara malah harta rakyat sekali. Contoh kes pembunuhan Altantuya yang mana boleh mengugat ketenteraman Negara di mana hubungan dengan Negara Mongolia menjadi semakin buruk sejak kejadian ini. Bahayanya kalaulah Negara Mongolia tidak berpuashati dengan kes ini kemungkinan perbalahan antara Negara ini akan menyebabkan berlakunya perperangan ataupun tindakan2 yang tidak diduga yang kita tidak boleh nafikan .

Merampas kampung2 dan tanah rizab Melayu atas alasan untuk pembangunan hanya berniat meminggirkan dan mengecilkan kedudukan Melayu itu sendiri. Seperti Isu Kampung Baru, Kampung Berembang dan Kampung Plentong di Johor yang dirampas malah ditipu pula oleh Umno semasa berlaku perampasan tanah tersebut.

Terlibat dalam kes2 pencabulan terhadap Wanita seperti kes Dato Jamaluddin Jarjis meraba, kes Rahim Thamby Chik merogol seorang budak bawah umur, Kes Norhayati Onn yang besekedudukkan dengan bekas MP Gombak dan banyak lagi tak tertulis disini, malah sehingga ke hari ini mereka berselindung disebalik kuasa dari diambil tindakan bayangkan lah jika adik, kakak atau saudara perempuan kita yang terkena apakah kita akan menerima sahaja sedangkan nak mengambil tindakan pun mereka seolah2 dilindungi pula. oleh pihak berkuasa.

Dan akhir sekali memggunakan Media2 termasuk blogger milik mereka menabur fitnah dan memutar belitkan fakta supaya segala kerosakkan yang di bawa oleh Umno disembunyi tetapi menghentam pula pihak 2 yang menuntut keadilan. untuk rakyat jelata.. Malah untuk melalaikan rakyat mereka mengumpan cara hidup yang melalaikan dan lebih bahaya lagi mereka lebih suka jika rakyat juga rosak minda dan fikiran dan mengamalkan cara hidup yang sesat dan tamak seperti mereka Umno yang berbahaya..
Jadi anda renungkanlah andaikata ada kuasa yang lebih tinggi selain Umno memerintah Malaysia nanti memang layaklah Umno di ISAkan kerana setip permainan politik Umno mengundang bahaya dan menggugat ketenteraman awam malah boleh mengakibatkan peperangan di antara rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian di bumi bertuah ini.



“UMNO DENGAN MAKSIAT”
IBARAT TAIK DENGAN KENTUT

From
Naruto sensei

AdDukhon said...

mmg betoi kata2 Almarhum Ustaz Fadhil Noor ketika Muktamar PAS 1998 di Kota Bharu :
" Percayalah, Allah akan melanjutkan usia Dr.Mahathir supaya dia boleh melihat & merasai malapetaka yg dia ciptakan sendiri."
so...lihatlah sekarang apa dah jadi satu demi satu kebobrokan yg pernah diciptakan APA NAMA rentua ni..ternyatalah dia dah kena sumpahan...biar dia rasa...apa yg rakyat pernah rasakan...

Naruto Sensei said...

FITNAH UMNO DAN BAHAYANYA KEPADA MASYARAKAT DI MALAYSIA

Tajuk di atas adalah suatu usaha saya menunjukkan betapa bahayanya UMNO dengan agendanya menyesatkan dan mengelirukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Umum mengetahui bagaimana UMNO yang ditubuhkan atas kesedaran Melayu melawan penjajah British, maka usaha tersebut pun berjaya dengan tercapainya kemerdekaan Negara Malaysia yang kita cintai ini. Malangnya dalam mengekalkan kuasa ,UMNO
telah menggunakan berbagai tipu helah dan cara yang kotor dan jijik semata2 ingin terus berkuasa dengan meniupkan api perkauman,memfitnah, mengelirukan fikiran malah memperbodohkan rakyat. Di bawah in saya huraikan satu persatu tentang bahaya nya agenda fitnah dan menyesatkan UMNO. semoga fikirkan dengan teliti:

UMNO PARTI PERKAUMAN DAN PEMECAH-BELAH NEGARA MALAYSIA.!!

Setelah mendapat kuasa dari British, Umno masih meneruskan segala dasar2 British
Malah tiada perubahan yang dilakukan sebaliknya meninggalkan terus corak2 pemerintahan kerajaan Melayu Islam dahulu dan mengikut terus corak pentadbiran sekular British. Rakyat masa tu memang tidak mengambil tahu kerana bagi mereka yang penting memerdekakan pemerintahan negara dari penjajah British ke Melayu sudah cukup. Walhal corak pimpinannya masih sama dengan kerajaan British yang menjajah dahulu, sikit pun tak berubah buktinya kebanyakkan Akta2 Perundangan di Malaysia sekarang ada yang digubal di zaman British lagi jadi di manakah perubahannya.?

Sebab itulah kerajaan BN silih berganti Pemimpin tetapi corak pimpinannya masih sama yang berubah hanyalah Retorik dan Cogankata sahaja. Inikah yang dinamakan kita bebas dari cengkaman British sedangkan masih mengikut segala taik2 yang ditinggalkan oleh British dulu??

Menderhaka terhadap budaya dan Agama Sendiri adalah perbuatan UMNO yang terang2an sekarang..setelah berjaya menyesatkan Melayu Islam dahulu secara perlahan2.
Mereka memfitnah Parti PAS yang tak bersetuju dengan corak pemerintahan UMNO yang melalaikan Umat Islam, Menolak hukum Islam dan membiak kan kemaksiatan di Malaysia Ini.
Pada Mulanya mereka menghasut Orang Melayu dengan Ugutan2 Pas adalah pelampau yang ganas , Parti Lebai kampong dan Parti Kampung.. Malah mereka menakutkan bukan Islam dengan berkata Jika PAS perintah ramailah orang cina yang akan kena sunat dan Cacat kerana hukum Hudud dijalankan..
Inilah bahayanya Umno kerana kuasa mereka sangup memperlekehkan Hukum Agama sendiri dengan Fitnah yang memburukkan Imej Islam di mata bukan Islam dan Islam.. Apakah ini bukannya kerja buruk Umno mengkufurkan hukum Allah.?

Menghasut pergaduhan Kaum dalam tragedi 13 Mei, di mana pada waktu itu UMNO kalah teruk dibeberapa buah negeri di Perak , Pulau Pinang dan Selangor.. mereka menghasut orang Melayu pada waktu itu dengan mengatakan Cina sudah biadap merampas negeri melayu,, kini cubaan tersebut cuba diulang apabila DAP berjaya menawan Kerajaan Pulau Pinang mereka berhimpun dan memainkan Isu kaum kembali
Dengan berkata” Tengok Lim Guan Eng Cina dah perintah Pulau Pinang,” Walhal mereka memang bodoh kerana sebelum itu pun Koh Su kun menjadi KM P.Pinang, Bukan kah Koh su kun itu adalah berbangsa Cina yang sama dengan Lim Guan Eng??
Inilah bahayanya Umno kerana semangat perkauman bodohnya malah nyaris2 menyebabkan tragedi 13 mei berulang kembali..
Umno juga sebelum itu banyak kali mengeluarkan kenyataan yang mengundang pergaduhan kaum seperti Ketika Najib menjadi ketua Pemuda Umno dahulu semasa mereka berbalah dengan MCA dengan berkata” Basahkan keris dengan darah orang Cina” Yang hampir2 menimbulkan keresahan dikalangan rakyat jelata.

Malah mereka juga pada hari ini berbalah juga dengan Orang India berhubung Isu Hindraf. Akhirnya apabila kedua2 kaum ini tidak lagi menyokong UmnoBN mereka memfitnah pula Pakatan Rakyat dengan berkata PAS kuda DAP pula, Dan DAP pula adalah komunis .. Inilah fitnah bahaya Umno disaat2 ditolak rakyat kerana sikap perkaumannya yang mementingkan kuasa dan kedudukan semata2.

Menyekat rakyat dari mengenali Islam sebenar malah menganjurkan pula program2 yang melalaikan umat Islam sendiri. Walhal Umno yang di beri Mandat Berkuasa Penuh adalah berbangsa Melayu dan Islam langsung tidak mengambil Berat akan keadaan Umat Islam Malah menuduh pula PAS berpolitik menggunakan Agama.. Sedangkan beban menjaga Umat Islam diletakkan terus kebahu PAS malah membiarkan Pas pula terkapai2 sendirian dalam menjalankan dakwahnya..

Apabila PAS menguasai kerajaan Kelantan dan mahu membentangkan Hukum Hudud mereka mengugut pula mahu mengambil tindakan kepada kerajaan PAS, dengan mengunakan kuasa pusat yang dikuasai , tidak cukup dengan itu Umno memperlekehkan pula hukum Hudud dan memfitnah, kononnya hukum berkenaan hanyalah Hudud PAS. Makah keluarlah perkataan yang menkufurkan Allah dari pimpinan Umno seperti Kalau nak makan Sup Tangan silalah ke Kelantan, “Umat Islam akan Mundur jika Hudud dilaksanakan kerana ramailah orang Islam yang akan cacat dan tidak boleh bersaing untuk mencapai kemajuan” Juga keluar pula suara dari MIC yang mengatakan “Itu Quran boleh bikin Jalanraya kah” maka disokong pula pimpinan Umno sendiri.


Mereka juga mempermainkan ayat2 Al-Quran untuk menarik sokongan apabila Tun Mahathir mengatakan dalam Al-Quran ada ayat yang menyokong Umno. Lantas beliau membacanya seperti berikut: “Ya AI YUHALLAZI NA AMANU” Kemudian Mahathir berkata,” tengok dalam Quran AMANU tu UMNO lah” ini Perbuatan munafik dan kufur yang terang2an dan di sokong pula ahli2 Umno . Perbuatan yang membahayakan dan merosakkan akidah umat Islam yang sangat mendukacitakan.


Maka apabila Pas mengatakan dalam Al-Quran menolak hukum Allah adalah kafir maka difitnah pula Pas mengkafirkan Umno sesukahati sedangkan merekalah yang menjerumus diri mereka ke lembah kekafiran.. Isu ini juga lah yang di mainkan di setiap Kali Pilihanraya sehinggalah sekarang Isu ini pun sudah tidak mendapat sambutan lagi setelah rakyat melihat buruknya perangai sebenar Umno apabila mendapat kuasa..

Umno juga selepas itu mengubah Islam, dengan Islam Hadhari yang baru samata2 mahu mengelirukan Umat Islam dengan menonjolkan PM Pak Lah menjadi Imam. Permainan politik yang berjaya apabila Umno mendapat majoriti yang banyak dalam PRU ke 11 . Tetapi semuanya tak lama seperti yang kita maklum. Umno akan lupa diri bila berkuasa dan kembali merayu simpati bila di tolak rakyat.. Di saat perlaksanaan Islam Hadhari tulah rakyat dapat melihat watak sebenar Pak Lah apabila boleh menjadi Imam dan di hari lainnya boleh pula bertepuk tampar dan berpeluk pula dengan wanita bukan muhrim.. Dalam masa yang sama, mereka juga bertindak merobohkan beberapa masjid dan surau dengan alasan pembangunan. Mereka juga mengunakan Ustaz upahan untuk mengupas tentang Islam Hadari yang mana lebih mengelirukan Umat Islam itu sendiri Inilah munafiknya Umno yang kita kenal .. mempermainkan agama untuk mendapat kuasa. dan simpati undi.

Menindas bangsa sendiri yang tidak sehaluan dengan mereka atau yang tidak menyokong dengan mereka . Sedangkan menjadi tanggungjawab mana2 kerajaan di dunia ini wajib membantu rakyat tidak mengira apa fahaman politik yang dianuti contoh : Apabila kerajaan Pas mengambil alih kerajaan Terngganu Umno menyekat wang royalti dan mengantikan dengan Wang Ehsan yang itu pun disalurkan kepada Ahli Politik Umno sahaja bukan kah Zalim perbuatan sedemikian.. Malah sehingga sekarang pun tidak dipulangkan lagi malah berhutang lagi dengan kerajaan negeri Terengganu sebanyak lebih kurang RM860juta.


Bahayanya Umno sebagai penderhaka kepada Raja2. Menabalkan sesuka hati seorang Raja Baru di Kelantan yang bukan menjadi Hak Umno berbuat biadap kepada Sultan Kelantan. Menggubal undang2 yang meruntuhkan kekebalan dan kemuliaan kuasa Raja2 pada tahun 1990 malah tidak cukup dengan itu mereka menghina dan menghentam Raja2 dalam media2 milik mereka sehingga mengaibkan Raja2 Melayu.bangsa mereka sendiri.. Mereka hanya mebodek Raja2 jika ada kepentingan sendiri malah tidak segan silu pula memaki hamun Raja2 jika apa yang mereka hajatkan tidak di perkenankan seperti yang Berlaku Di Terengganu semasa krisis perlantikan MBnya . Mereka mengelar Sultan dengan penggilan “NATANG” begitu juga krisis yang sama di Perlis apabila Pak Lah mengatakan Sultan tidak mengikut Prosuder yang telah dibuat sebelum ini. Dan kesannya walaupun mereka satu parti iaitu Umno mereka masih bercakaran sesama sendiri hingga sekarang..

Maka apabila mereka mendapat sokongan Sultan Perak pula di mainkanlah Isu kononnya mereka mempertahankan Raja2 malah mengatakan pula PR diketuai DatoSeri Nizar sebagai penderhaka hanya kerana ucapan Sembah Derhaka. Sedangkan itulah Umno yang membuang Kemelayuannya lama dahulu sehingga apa yang dibelajar tentang perbahasaan dalam Istana pun mereka menjadi bodoh sebodohnya. Inilah watak parti Munafik ini yang tak sudah2 mengunakan Fitnah untuk menjatuhkan lawannya..

Dan yang paling teruk sekali Umno adalah berbahaya sekali kerana telah terlibat dalam berbagai2 jenayah seperti pembunuhan, penculikan, perogolan malah merompak bukan hanya hasil Negara malah harta rakyat sekali. Contoh kes pembunuhan Altantuya yang mana boleh mengugat ketenteraman Negara di mana hubungan dengan Negara Mongolia menjadi semakin buruk sejak kejadian ini. Bahayanya kalaulah Negara Mongolia tidak berpuashati dengan kes ini kemungkinan perbalahan antara Negara ini akan menyebabkan berlakunya perperangan ataupun tindakan2 yang tidak diduga yang kita tidak boleh nafikan .

Merampas kampung2 dan tanah rizab Melayu atas alasan untuk pembangunan hanya berniat meminggirkan dan mengecilkan kedudukan Melayu itu sendiri. Seperti Isu Kampung Baru, Kampung Berembang dan Kampung Plentong di Johor yang dirampas malah ditipu pula oleh Umno semasa berlaku perampasan tanah tersebut.

Terlibat dalam kes2 pencabulan terhadap Wanita seperti kes Dato Jamaluddin Jarjis meraba, kes Rahim Thamby Chik merogol seorang budak bawah umur, Kes Norhayati Onn yang besekedudukkan dengan bekas MP Gombak dan banyak lagi tak tertulis disini, malah sehingga ke hari ini mereka berselindung disebalik kuasa dari diambil tindakan bayangkan lah jika adik, kakak atau saudara perempuan kita yang terkena apakah kita akan menerima sahaja sedangkan nak mengambil tindakan pun mereka seolah2 dilindungi pula. oleh pihak berkuasa.

Dan akhir sekali memggunakan Media2 termasuk blogger milik mereka menabur fitnah dan memutar belitkan fakta supaya segala kerosakkan yang di bawa oleh Umno disembunyi tetapi menghentam pula pihak 2 yang menuntut keadilan. untuk rakyat jelata.. Malah untuk melalaikan rakyat mereka mengumpan cara hidup yang melalaikan dan lebih bahaya lagi mereka lebih suka jika rakyat juga rosak minda dan fikiran dan mengamalkan cara hidup yang sesat dan tamak seperti mereka Umno yang berbahaya..
Jadi anda renungkanlah andaikata ada kuasa yang lebih tinggi selain Umno memerintah Malaysia nanti memang layaklah Umno di ISAkan kerana setip permainan politik Umno mengundang bahaya dan menggugat ketenteraman awam malah boleh mengakibatkan peperangan di antara rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian di bumi bertuah ini.



“UMNO DENGAN MAKSIAT”
IBARAT TAIK DENGAN KENTUT

From
Naruto sensei

Unknown said...

Salam,

Saya tahu siapa jaam...harap pergunakan ilmu untuk memperbetul ....jangan pula menegakan yang tak betul...kadang2 kita terlalu taksup dengan pegangan kita yang tak berasaskan kehendak Ilahi dan ini pula menghalang kita dari mencari dan mendapat kebenaran.
Sudah 50 tahun....menegakan Islam menjadi satu kerinduan bagi kami!!!

Biar pun apa jenama...ianya tak penting,yang penting kehendak yang tinggi untuk menjadikan negara ini "Taiibahtul warabbul gafur"

....ianya menjadi hutang bagi datuk nenek kita yang telah pergi mendahului kita!!!!!

jaam said...

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

ADA LAGIIII.......!

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

ADA LAGIIII.......!

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

ADA LAGIIII.......!

Jika betul PAS ikhlas dalam menegakkan syiar Islam @ bertujuan utk menyebarkan Islam buatlah program2 yg menepati syiar Islam. Jemput mereka2 dlm PR mahupun bukan Islam & bercakap ttg ciri2 Negara Islam, Hukum Hudud & bbrp lagi ciri dlm menegakkan syiar Islam.

PAS sering berckp soal Hukum Hudud & Negara Islam ttp apa yg selama ini dibuat utk memartabatkan perjuangan mereka?

Biar kita lihat adakah mereka benar2 Ikhlas utk mendekati PAS @ mempergunakan PAS semata2 demi kepentingan politik.

ADA LAGIIII.......!

Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;


”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”


Usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan PAS di Kedah patut dipuji, dan perkara ini telah lama di lakukan olih kerajaan BN.

huhu..

jaam said...

كماسوكن انور إبراهيم ك دالم امنو ڤد 1982، توروت مموكاو ڤارا استاذ دان ڬولوڠن ڤرو اسلاميك دالم نڬارا اين. "ڤرجواڠن دري دالم" مناريق مينت راماي اورڠ ترماسوق ابيم دان ڬيڠ ايرچ. ڤاس سماچم ديسق دڠن مذهب ڤميكيرن اين.

ڤاس تروس برجواڠ ميقينكن رعيت بهاوا ڤرجواڠن دري دالم اكن مرانڤكن سياڤا ڤون والاوڤون سياڤا توكوهڽ. استاذ فاضل، حاج هادي دان محمد سابو اداله ڤينچيراماه اوتام يڠ سنتياس مناريق ڤرهاتين رعيت بهوا امنو/بن مروڤاكن سباهاڬين دري سيستم يڠ مندوكوڠ كبتيلان، كظاليمن دان كتيداكدلن. اوسها برتروسن اوليه تيڬ توكوه اوتام اين، والاوڤون تيدق منمڤققكن كجايأن تتاڤي مولاي 1990 تله منمڤقكن كجايأن يڠ سيڬنيفيكن سهيڠڬالاه ڤاس ممڤو ممنڠي ڤرق ڤرليمن اراو ڤد 1997، كتيك مان انور دكمونچق هيرركي كڤيمڤينن امنو.

ايميج اسلام يڠ چوبا دماسوقكن اوليه انور دالم امنو برجاي ددده دان دبوڠكر اوليه محمد سابو سچارا سريوس دان ككادڠ دڠن چارا لاوق سهاج. سياڤا يڠ تق ايڠت بيساڽ ڤرلي محمد سابو دڠن ايسو "اسساهمحيكوم"، "اسلام معنوييه ول سعدايه" دان ڤلباڬاي اصطلاح لاڬي. ڬاي دان ستاال محمد سابو بيسا مڠهالڠ كلاجوان انور دالم ڤوليتيك نڬارا ڤد ماس ايت.

والاوڤون محمد سابو اداله راكن سأبيم دڠن دڠن انور، محمد سابو تتڤ تيدق برسام دڠن انور كران ڤرينسيڤ ڤرجواڠن اسلام يڠ "تيدق مڠحلالكن چارا"، "مندوكوڠ كڤيمڤينن برتقوى" دان "برصفة جماعه".

كيني محمد سابو مناوركن ديري سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس دڠن حسرت منجادي بينتيڠ اوتام كڤد ڤاس دمي ڤاس تروس ككال دان استقامه دڠن داسر دان ڤرينسيڤ ڤرجواڠنڽ. والاوڤون محمد سابو بوكن دري ڤنديديقن اڬام، تتاڤي كلنتڠنڽ دالم ممليهارا ڤاس سباڬاي حراكه اسلاميه لبيه جلس دان جيتو ڤنديرينڽ بربنديڠ دڠن مريك يڠ دري اليرن اڬام.

ممڤوكه اهلي ڤاس منريما محمد سابو، اورڠ يڠ برسام دڠن دڽوت ڤرجواڠن ڤاس سجق كڤيمڤينن علماء سهيڠڬ كيني، سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس؟

مؤتمر ديوان ڤمودا ڤاس ڤوست ڤد 1982 منچتوسكن ايديا سهيڠڬ ترلقسان ايرا كڤيمڤينن علماء دالم ڤاس ڤوست دان رانڤلاه ساقي باكي ڤميمڤين يڠ مندوكوڠ فهمن اسوبييه ملايو دالم كڤيمڤينن ڤاس ڤوست.

والاوڤون مصطفى علي يڠ منجادي كتوا ڤمودا كتيك ايت تتاڤي انسان يڠ منجادي اورڠ كوات دان مڠڬرق اروس كڤيمڤينن علماء ملالوءي دي ڤي ڤيڤ اياله انق مودا برنام محمد سابو.

كيني، سلڤس ڤاس سماچم هيلڠ تاريڠ دالم جاوتن تيمبالن ڤريسيدن، مك محمد سابو برسديا مڠيسيڽ. محمد سابو بيسا ممباوا اروس رعيت.

كماسوكن انور إبراهيم ك دالم امنو ڤد 1982، توروت مموكاو ڤارا استاذ دان ڬولوڠن ڤرو اسلاميك دالم نڬارا اين. "ڤرجواڠن دري دالم" مناريق مينت راماي اورڠ ترماسوق ابيم دان ڬيڠ ايرچ. ڤاس سماچم ديسق دڠن مذهب ڤميكيرن اين.

ڤاس تروس برجواڠ ميقينكن رعيت بهاوا ڤرجواڠن دري دالم اكن مرانڤكن سياڤا ڤون والاوڤون سياڤا توكوهڽ. استاذ فاضل، حاج هادي دان محمد سابو اداله ڤينچيراماه اوتام يڠ سنتياس مناريق ڤرهاتين رعيت بهوا امنو/بن مروڤاكن سباهاڬين دري سيستم يڠ مندوكوڠ كبتيلان، كظاليمن دان كتيداكدلن. اوسها برتروسن اوليه تيڬ توكوه اوتام اين، والاوڤون تيدق منمڤققكن كجايأن تتاڤي مولاي 1990 تله منمڤقكن كجايأن يڠ سيڬنيفيكن سهيڠڬالاه ڤاس ممڤو ممنڠي ڤرق ڤرليمن اراو ڤد 1997، كتيك مان انور دكمونچق هيرركي كڤيمڤينن امنو.

ايميج اسلام يڠ چوبا دماسوقكن اوليه انور دالم امنو برجاي ددده دان دبوڠكر اوليه محمد سابو سچارا سريوس دان ككادڠ دڠن چارا لاوق سهاج. سياڤا يڠ تق ايڠت بيساڽ ڤرلي محمد سابو دڠن ايسو "اسساهمحيكوم"، "اسلام معنوييه ول سعدايه" دان ڤلباڬاي اصطلاح لاڬي. ڬاي دان ستاال محمد سابو بيسا مڠهالڠ كلاجوان انور دالم ڤوليتيك نڬارا ڤد ماس ايت.

والاوڤون محمد سابو اداله راكن سأبيم دڠن دڠن انور، محمد سابو تتڤ تيدق برسام دڠن انور كران ڤرينسيڤ ڤرجواڠن اسلام يڠ "تيدق مڠحلالكن چارا"، "مندوكوڠ كڤيمڤينن برتقوى" دان "برصفة جماعه".

كيني محمد سابو مناوركن ديري سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس دڠن حسرت منجادي بينتيڠ اوتام كڤد ڤاس دمي ڤاس تروس ككال دان استقامه دڠن داسر دان ڤرينسيڤ ڤرجواڠنڽ. والاوڤون محمد سابو بوكن دري ڤنديديقن اڬام، تتاڤي كلنتڠنڽ دالم ممليهارا ڤاس سباڬاي حراكه اسلاميه لبيه جلس دان جيتو ڤنديرينڽ بربنديڠ دڠن مريك يڠ دري اليرن اڬام.

ممڤوكه اهلي ڤاس منريما محمد سابو، اورڠ يڠ برسام دڠن دڽوت ڤرجواڠن ڤاس سجق كڤيمڤينن علماء سهيڠڬ كيني، سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس؟

مؤتمر ديوان ڤمودا ڤاس ڤوست ڤد 1982 منچتوسكن ايديا سهيڠڬ ترلقسان ايرا كڤيمڤينن علماء دالم ڤاس ڤوست دان رانڤلاه ساقي باكي ڤميمڤين يڠ مندوكوڠ فهمن اسوبييه ملايو دالم كڤيمڤينن ڤاس ڤوست.

والاوڤون مصطفى علي يڠ منجادي كتوا ڤمودا كتيك ايت تتاڤي انسان يڠ منجادي اورڠ كوات دان مڠڬرق اروس كڤيمڤينن علماء ملالوءي دي ڤي ڤيڤ اياله انق مودا برنام محمد سابو.

كيني، سلڤس ڤاس سماچم هيلڠ تاريڠ دالم جاوتن تيمبالن ڤريسيدن، مك محمد سابو برسديا مڠيسيڽ. محمد سابو بيسا ممباوا اروس رعيت.

كماسوكن انور إبراهيم ك دالم امنو ڤد 1982، توروت مموكاو ڤارا استاذ دان ڬولوڠن ڤرو اسلاميك دالم نڬارا اين. "ڤرجواڠن دري دالم" مناريق مينت راماي اورڠ ترماسوق ابيم دان ڬيڠ ايرچ. ڤاس سماچم ديسق دڠن مذهب ڤميكيرن اين.

ڤاس تروس برجواڠ ميقينكن رعيت بهاوا ڤرجواڠن دري دالم اكن مرانڤكن سياڤا ڤون والاوڤون سياڤا توكوهڽ. استاذ فاضل، حاج هادي دان محمد سابو اداله ڤينچيراماه اوتام يڠ سنتياس مناريق ڤرهاتين رعيت بهوا امنو/بن مروڤاكن سباهاڬين دري سيستم يڠ مندوكوڠ كبتيلان، كظاليمن دان كتيداكدلن. اوسها برتروسن اوليه تيڬ توكوه اوتام اين، والاوڤون تيدق منمڤققكن كجايأن تتاڤي مولاي 1990 تله منمڤقكن كجايأن يڠ سيڬنيفيكن سهيڠڬالاه ڤاس ممڤو ممنڠي ڤرق ڤرليمن اراو ڤد 1997، كتيك مان انور دكمونچق هيرركي كڤيمڤينن امنو.

ايميج اسلام يڠ چوبا دماسوقكن اوليه انور دالم امنو برجاي ددده دان دبوڠكر اوليه محمد سابو سچارا سريوس دان ككادڠ دڠن چارا لاوق سهاج. سياڤا يڠ تق ايڠت بيساڽ ڤرلي محمد سابو دڠن ايسو "اسساهمحيكوم"، "اسلام معنوييه ول سعدايه" دان ڤلباڬاي اصطلاح لاڬي. ڬاي دان ستاال محمد سابو بيسا مڠهالڠ كلاجوان انور دالم ڤوليتيك نڬارا ڤد ماس ايت.

والاوڤون محمد سابو اداله راكن سأبيم دڠن دڠن انور، محمد سابو تتڤ تيدق برسام دڠن انور كران ڤرينسيڤ ڤرجواڠن اسلام يڠ "تيدق مڠحلالكن چارا"، "مندوكوڠ كڤيمڤينن برتقوى" دان "برصفة جماعه".

كيني محمد سابو مناوركن ديري سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس دڠن حسرت منجادي بينتيڠ اوتام كڤد ڤاس دمي ڤاس تروس ككال دان استقامه دڠن داسر دان ڤرينسيڤ ڤرجواڠنڽ. والاوڤون محمد سابو بوكن دري ڤنديديقن اڬام، تتاڤي كلنتڠنڽ دالم ممليهارا ڤاس سباڬاي حراكه اسلاميه لبيه جلس دان جيتو ڤنديرينڽ بربنديڠ دڠن مريك يڠ دري اليرن اڬام.

ممڤوكه اهلي ڤاس منريما محمد سابو، اورڠ يڠ برسام دڠن دڽوت ڤرجواڠن ڤاس سجق كڤيمڤينن علماء سهيڠڬ كيني، سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس؟

مؤتمر ديوان ڤمودا ڤاس ڤوست ڤد 1982 منچتوسكن ايديا سهيڠڬ ترلقسان ايرا كڤيمڤينن علماء دالم ڤاس ڤوست دان رانڤلاه ساقي باكي ڤميمڤين يڠ مندوكوڠ فهمن اسوبييه ملايو دالم كڤيمڤينن ڤاس ڤوست.

والاوڤون مصطفى علي يڠ منجادي كتوا ڤمودا كتيك ايت تتاڤي انسان يڠ منجادي اورڠ كوات دان مڠڬرق اروس كڤيمڤينن علماء ملالوءي دي ڤي ڤيڤ اياله انق مودا برنام محمد سابو.

كيني، سلڤس ڤاس سماچم هيلڠ تاريڠ دالم جاوتن تيمبالن ڤريسيدن، مك محمد سابو برسديا مڠيسيڽ. محمد سابو بيسا ممباوا اروس رعيت.

كماسوكن انور إبراهيم ك دالم امنو ڤد 1982، توروت مموكاو ڤارا استاذ دان ڬولوڠن ڤرو اسلاميك دالم نڬارا اين. "ڤرجواڠن دري دالم" مناريق مينت راماي اورڠ ترماسوق ابيم دان ڬيڠ ايرچ. ڤاس سماچم ديسق دڠن مذهب ڤميكيرن اين.

ڤاس تروس برجواڠ ميقينكن رعيت بهاوا ڤرجواڠن دري دالم اكن مرانڤكن سياڤا ڤون والاوڤون سياڤا توكوهڽ. استاذ فاضل، حاج هادي دان محمد سابو اداله ڤينچيراماه اوتام يڠ سنتياس مناريق ڤرهاتين رعيت بهوا امنو/بن مروڤاكن سباهاڬين دري سيستم يڠ مندوكوڠ كبتيلان، كظاليمن دان كتيداكدلن. اوسها برتروسن اوليه تيڬ توكوه اوتام اين، والاوڤون تيدق منمڤققكن كجايأن تتاڤي مولاي 1990 تله منمڤقكن كجايأن يڠ سيڬنيفيكن سهيڠڬالاه ڤاس ممڤو ممنڠي ڤرق ڤرليمن اراو ڤد 1997، كتيك مان انور دكمونچق هيرركي كڤيمڤينن امنو.

ايميج اسلام يڠ چوبا دماسوقكن اوليه انور دالم امنو برجاي ددده دان دبوڠكر اوليه محمد سابو سچارا سريوس دان ككادڠ دڠن چارا لاوق سهاج. سياڤا يڠ تق ايڠت بيساڽ ڤرلي محمد سابو دڠن ايسو "اسساهمحيكوم"، "اسلام معنوييه ول سعدايه" دان ڤلباڬاي اصطلاح لاڬي. ڬاي دان ستاال محمد سابو بيسا مڠهالڠ كلاجوان انور دالم ڤوليتيك نڬارا ڤد ماس ايت.

والاوڤون محمد سابو اداله راكن سأبيم دڠن دڠن انور، محمد سابو تتڤ تيدق برسام دڠن انور كران ڤرينسيڤ ڤرجواڠن اسلام يڠ "تيدق مڠحلالكن چارا"، "مندوكوڠ كڤيمڤينن برتقوى" دان "برصفة جماعه".

كيني محمد سابو مناوركن ديري سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس دڠن حسرت منجادي بينتيڠ اوتام كڤد ڤاس دمي ڤاس تروس ككال دان استقامه دڠن داسر دان ڤرينسيڤ ڤرجواڠنڽ. والاوڤون محمد سابو بوكن دري ڤنديديقن اڬام، تتاڤي كلنتڠنڽ دالم ممليهارا ڤاس سباڬاي حراكه اسلاميه لبيه جلس دان جيتو ڤنديرينڽ بربنديڠ دڠن مريك يڠ دري اليرن اڬام.

ممڤوكه اهلي ڤاس منريما محمد سابو، اورڠ يڠ برسام دڠن دڽوت ڤرجواڠن ڤاس سجق كڤيمڤينن علماء سهيڠڬ كيني، سباڬاي تيمبالن ڤريسيدن ڤاس؟

مؤتمر ديوان ڤمودا ڤاس ڤوست ڤد 1982 منچتوسكن ايديا سهيڠڬ ترلقسان ايرا كڤيمڤينن علماء دالم ڤاس ڤوست دان رانڤلاه ساقي باكي ڤميمڤين يڠ مندوكوڠ فهمن اسوبييه ملايو دالم كڤيمڤينن ڤاس ڤوست.

والاوڤون مصطفى علي يڠ منجادي كتوا ڤمودا كتيك ايت تتاڤي انسان يڠ منجادي اورڠ كوات دان مڠڬرق اروس كڤيمڤينن علماء ملالوءي دي ڤي ڤيڤ اياله انق مودا برنام محمد سابو.

كيني، سلڤس ڤاس سماچم هيلڠ تاريڠ دالم جاوتن تيمبالن ڤريسيدن، مك محمد سابو برسديا مڠيسيڽ. محمد سابو بيسا ممباوا اروس رعيت.

ڤنيڠ & مڽنقكن ڤروت! ايتله ڤراسان كبڽقان اومت اسلام & ملايو سكارڠ بيلا مليهت ڤرچاتورن ڤوليتيك مليسيا كيني.


نامون، مات اورڬ ملايو سقرڬ ترتومڤو كڤد ڤميليهن كڤيمڤينن ڤاس يڬ سداڠ رنچق دچانڠكن. مجليس شرا @ بربينچڠ تيدق لاڬي دجاديكن ڤيليهن يڬ سلاما اين منجادي ايكوتن. تتاڤي ڤرلاونن سچارا تربوك مڽروڤأي امنو & ڤرتي2 لاين د مليسيا. دمان مجليس شرا & دمان مشاوره؟ كران كواس راماي مراملكن ڤواق2 اردوڬان ڤاس اكن مڠواساءي ڤاس. ساتو دمي ساتو تيواس د ڤنتس اتس نام ڤروبهن الا اردوڬان. موڠكينكه تندا اول كومڤولن علماء دكتڤيكن برمولا در ڤاس ولايه سنديري ؟


ڤرڬلوتن دالم ڤاس تيدق بوليه لاڬي دساڠكل اوليه ڤيمڤينن ڤاس. مك، جك كومڤولن علماء ددلم ڤاس هابيس دڤڠڬل مك برمولاله ايرا ڤاس منجادي ڤرتي كومڤونين ڤقر يڬ ددالڠي اوليه دساءي سنديري.


جك ڤاس دولو منجادي ڤرتي يڬ ددوقاوڠي علماء تتڤ سقرڬ ڤرتي اين باكل مڠهاڤوسكن ڤرانن علماء.


لبيه مڽنقكن لاڬي اڤابيلا ڤرچاتورن ڤوليتق تربارو بيق مڠءحلالءقن ببرڤ بندا يڬ سلاما اين تيدق ڤرنه دبوات سلاما اين. ڤاس ملالوءي علماء ترسوهورڽ تله ممبريكن تندا حلال اوتق مڠيزينكن علماء دڤ ممڤرڬوناكن القرءان & حديث باڬي منچاڤأي ڤرجواڠن ڤوليتيك. كلام الله دڤتيق تنڤا سوسون كات سمڤورنا، تكبير اللهاواكبر داوچڤ اوليه مريك، ڤركاتان الله د حلالقن اوتق دڬوناكن اوليه سبارڠ اڬام، حديث دڬوناكن دمان اد كڤرلوان تتڤ يڬ مريك تق ماهو ايكوت اداله سروان اسلام ايت سنديري.


جادي بوليه دسيمڤولكن مريك تيدق إخلاص & هاڽ ڤرڬوناكن اسلام.


ادكه حلال حكومڽ والاوڤون كيت سديا معلوم جك سساورڬ اسلام بركادأن جنب سكاليڤون اداله حرام مڠوڠكڤكن كلمة الله، تكبير، حديث & كلام الله. ماسقن اوتق بوكن اسلام بوليه؟ جادي سياڤاكه يڬ باكل منڠڬوڠ دوسا كلق؟ تاڽله ديري سنديري.


برسالهكه مريك؟ بوليه كه مريك؟ بيق ڤنداڤت يڬ بربيذا2. مفتي تله بركات2 & مجليس مفتي تله سڤاكت اوتق تيدق ممبنركن اي برلاكو. تتڤ، كڽاتأن اين دحلالقن اوليه مفتي ڤاس اتس سبب ڤوليتيك. نااوذوبي اللههيمينزاليق. دأكوي علمو اڬام ساي اداله چيتيق دبنديڠقن دڬن مريك تتڤ كيت تاهو ادكه ڤرمينتأن، ڤڠڬوناان & اوچاڤن يڬ مليبتكن اسلام مروڤاكن إخلاص @ كڤنتيڠن ڤوليتيك سمات2.


متلامت ڤرلمباڬان ڤاس اوتق منڬقكن اسلام تله دتولق & دتنداڠ تڤي دمي دسقن راكن2. ماله اير نيزر سنديري منافيكن ايت ڤرجواڠن ڤاس منڬقكن نڬارا اسلام/ حكوم هودود. تڬنا & سايڤ علماء ڤاس جوڬق تيدق ملتقكن حكوم هودود & قصاص بوكن ڤرجواڠن اوتام. ﴿كراتن اخبار دسبله﴾


سكارڠ تله منجادي كبڠڬان ڤاس بيلا بوكن اسلام برتكبير! اللهاواكبر!


جك ڤاس دهولو ملنتيڠ بيلا سؤال اڬام اسلام دجنتيق & داوسيق، ڤاس سكارڠ مڽوكوڠ ڤولا بيلا كادأن سام برلاكو.


لاڬي مڽنقكن بيلا ڤاس تيدق لاڬي برچقڤ سؤال بڠسا ملايو. مريك برچقڤ سؤال سجاڬت & حق سام رات. مريك تيدق لاڬي مندوكوڠ چارا دوكترين مريك سلاما اين يڬ منجادي ڤمبلا ملايو بيلامان اورڬ ملايو موندور ساتو كتيك دهولو. مريك مروڤاكن كاكي & تليڠا اورڬ ملايو بيلا كادڠكالا امنو ليك منولوڠ بڠسا ڤريبومي د مليسيا. ﴿تتڤ تيدق ڤولاق بيلا سؤال ڤڤسمي دڤرجواڠ اتس داسر ملايو؟﴾


كيني تله منجادي كبڠڬان باڬي ڤاس اوتق منڠ اتس إيهسن بوكن اسلام يڬ سلاما اين منجادي توڤيق كچامن بيلامان ڤاس مڠوتوق امنو سلاما اين يڬ منڠ اتس اوندي بوكن ملايو. سهيڠڬاكن امنو دتودوه كافير & برسكوڠكول اوتق ملمهكن اورڬ ملايو.


"ا موست اسق نون-مليس تو ب فااير & ب چونسيدرات & نوت مقاي اونرياسونبلي ديمندس، فور ات اس ويل تو رممبر ثات نو ناتيۏيس اوف اني چونتري اين تيه وورلد هاۏي ڬيۏن اواي سو موچه اس تيه مليس هاۏي بين" يتم تونكو عبدالرحمن، كوالا لومڤور، 22 اڤريل 1956.



جك دهولو ڤاس لنتڠ ممبلا نصيب نيلين، ڤتاني ملايو د سراتا نڬارا، سقرڬ ڤاس لبيه ڤنتيڠكن منجاڬ هاتي قوم لاين در منجاڬ هاتي بڠسا سنديري.


ڤڠهيناان دمي ڤڠهيناان دلمڤركن كڤد سلطان & راج2 برڤرلمباڬان. اياڽ برمولا دڬن ڤرتيكايان د ڤراق. دمولاي اوليه باكل ناءيب ڤريسيدن ڤاس اير نيزر دڬن كونتراۏيسي سمبه درهاك. دسمبوت ڤولا اوليه ڤڽوكوڠ2 ڤاس سنديري براماءي2 سلڤس صلاة جمعة تله ملاكوكن كڬانسان يڬ تيدق ڤرنه دلاكوكن اوليه مان2 اومت اسلام & رعيت مليسيا سبلوم اين كاتس اينستيتوسي براجا يڬ تله برتاڤق & منجادي توڬڬق اومت اسلام سلاما لبيه 400-500 د تانه ملايو.


جادي اداله امت واجر سلطان ممبري تڬورن دمي تڬورن كڤد رعيت مليسيا. دان يڬ تربارو اداله سمالم بيلامان سلطان ازلن شاه سنديري برتيته مڠناءي تيندقن چمر اينستيتوسي راج سڤرتي ءمڽالاكن اڤي دالم سكامء. كڽاتأن دمي كڽاتأن منونجوقكن اينستيتوسي براجا تيدق مڽناءي ڤركمبڠن اڬريسيف يڬ ممڤرتيكاي كدودوكن سلطان يڬ دسوكوڠ اوليه ڤاس سنديري برسام2 راكن2 ڤقر & دڤ. سلطان سلاڠور تله برتيته، سلطان جوهر مورك ترهادڤ واكيل دڤ & ببرڤ لاڬي تڬورن دبوات اوليه سلطان2 كڤد ڤرتي ڤمبڠكڠ.


تڬورن ديندهكن ماله برجاي مڠحاصيلكن ڤڽوكوڠ2 يڬ ترڠ2 منچابر اينستيتوسي براجا. ڤاس تيدق لاڬي مڠحرمتي راج2 ملايو يڬ مروڤاكن اولول امري يڬ ڽات. ڤد مريك اولول امري هاڽ ڤميمڤين ڤقر، ڤاس سهاج ترماسوقله دڤ.



"راج & ايستان اداله ڤليندوڠ كڤد عادة & كبسرن كراجأن يڬ سجارهڽ د بومي اين برتونجڠكن كراجأن ملايو" ديتم راج نازرين. ايستان إسكندرايه، كوالا كڠسر 17 مچ 2008.


جك دولو ڤاس امت مڠحرمتي سلطان & اينستيتوسي براجا، ڤاس سقرڬ هاڽ منوڠڬو اوتق منجاتوهكن سلطان كران تيدق منوروت كماهوان مريك ﴿برسام2 دڤ﴾..


اولسن اخير -- ﴿كڤد ڤرتي ڤاس﴾


جك بتول ڤاس إخلاص دالم منڬقكن شعار اسلام @ برتوجوان اوتق مڽيباركن اسلام بواتله ڤروڬرام2 يڬ منڤتي شعار اسلام. جمڤوت مريك2 دلم ڤر ماهوڤون بوكن اسلام & برچاكڤ تتڬ چيري2 نڬارا اسلام، حكوم هودود & ببرڤ لاڬي چيري دلم منڬقكن شعار اسلام.


ڤاس سريڠ برچقڤ سؤال حكوم هودود & نڬارا اسلام تتڤ اڤ يڬ سلاما اين دبوات اوتق ممرتبتكن ڤرجواڠن مريك؟


بيار كيت ليهت ادكه مريك بنر2 إخلاص اوتق مندكتي ڤاس @ ممڤرڬوناكن ڤاس سمات2 دمي كڤنتيڠن ڤوليتيك.


كمباليله اوتق برمذاكرة دڬن امنو. ستروق2 امنو ڤد ڤنداڠن ڤاس مريك اداله ساودارا كامو & واجب مراڤتكن ڤرسااودارأن سسام اسلام. مولاله مراڤتكن صف سسام اسلام. اداكنله مذاكرة كران اي دتونتوت اوليه اسلام.


جڬنله بياركن مريك2 يڬ برچقڤ اتس ڤنتس ڤوليتيك مڠڬوناكن نام اسلام سمبيل موروركن ببرڤ ڤتيكن سهاج دلم اسلام يڬ مڠونتوڠكن ڤواق2 ڤندوكوڠ ديموكراسي الا يهودي. فهميله مريك، تڬورله مريك.. جڬن بيار مريك ممڤرسندا كلام الله..


دمان ڤاس يڬ كيت كنالي دهولو يڬ ممبلا بڠسا، اڬام & نڬارا بيلامان كادڠ2 امنو ترساسر؟


جك ڤجوڠ2 ڤاس ماسيه لاڬي هيدوڤ دموك بومي اين نسچاي برلينڠن اير مات مريك مليهت باڬايمانا ڤرجواڠن ڤاس تله ترڤسوڠ در ڤرجواڠن اصل.

توڠڬواواواواواواواو.....!
اد لاڬي تواواواو........!

budak adil said...

SENANG CERITA,ORG UMNO BYK BUAT JAHAT..KALAU PAKAI UNDANG2 SIVIL BOLEH LAWAN..GERENTI LEPAS..
AKHIRAT MEREKA KATA LAMBAT LAGI..
CAMTU KE JAAM??

ORG ISLAM KALAU X SOKONG HUKUM ISLAM SENDIRI,APA KAH ITU?
ANDA PERNAH TERPIKIR?
HUKUM ALLAH DIPERMAINKAN!!!

budak adil said...

ISI HATI SAUDARA NARUTO SAMA LA APA YG SY INGIN KATAKAN..HARAP SAUDARA TERUS MEMBERI PENERANGAN DAN HIDAYAH PADA PENCACAI UMNO NI..

Naruto Sensei said...

FITNAH UMNO DAN BAHAYANYA KEPADA MASYARAKAT DI MALAYSIA

Tajuk di atas adalah suatu usaha saya menunjukkan betapa bahayanya UMNO dengan agendanya menyesatkan dan mengelirukan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Umum mengetahui bagaimana UMNO yang ditubuhkan atas kesedaran Melayu melawan penjajah British, maka usaha tersebut pun berjaya dengan tercapainya kemerdekaan Negara Malaysia yang kita cintai ini. Malangnya dalam mengekalkan kuasa ,UMNO
telah menggunakan berbagai tipu helah dan cara yang kotor dan jijik semata2 ingin terus berkuasa dengan meniupkan api perkauman,memfitnah, mengelirukan fikiran malah memperbodohkan rakyat. Di bawah in saya huraikan satu persatu tentang bahaya nya agenda fitnah dan menyesatkan UMNO. semoga fikirkan dengan teliti:

UMNO PARTI PERKAUMAN DAN PEMECAH-BELAH NEGARA MALAYSIA.!!

Setelah mendapat kuasa dari British, Umno masih meneruskan segala dasar2 British
Malah tiada perubahan yang dilakukan sebaliknya meninggalkan terus corak2 pemerintahan kerajaan Melayu Islam dahulu dan mengikut terus corak pentadbiran sekular British. Rakyat masa tu memang tidak mengambil tahu kerana bagi mereka yang penting memerdekakan pemerintahan negara dari penjajah British ke Melayu sudah cukup. Walhal corak pimpinannya masih sama dengan kerajaan British yang menjajah dahulu, sikit pun tak berubah buktinya kebanyakkan Akta2 Perundangan di Malaysia sekarang ada yang digubal di zaman British lagi jadi di manakah perubahannya.?

Sebab itulah kerajaan BN silih berganti Pemimpin tetapi corak pimpinannya masih sama yang berubah hanyalah Retorik dan Cogankata sahaja. Inikah yang dinamakan kita bebas dari cengkaman British sedangkan masih mengikut segala taik2 yang ditinggalkan oleh British dulu??

Menderhaka terhadap budaya dan Agama Sendiri adalah perbuatan UMNO yang terang2an sekarang..setelah berjaya menyesatkan Melayu Islam dahulu secara perlahan2.
Mereka memfitnah Parti PAS yang tak bersetuju dengan corak pemerintahan UMNO yang melalaikan Umat Islam, Menolak hukum Islam dan membiak kan kemaksiatan di Malaysia Ini.
Pada Mulanya mereka menghasut Orang Melayu dengan Ugutan2 Pas adalah pelampau yang ganas , Parti Lebai kampong dan Parti Kampung.. Malah mereka menakutkan bukan Islam dengan berkata Jika PAS perintah ramailah orang cina yang akan kena sunat dan Cacat kerana hukum Hudud dijalankan..
Inilah bahayanya Umno kerana kuasa mereka sangup memperlekehkan Hukum Agama sendiri dengan Fitnah yang memburukkan Imej Islam di mata bukan Islam dan Islam.. Apakah ini bukannya kerja buruk Umno mengkufurkan hukum Allah.?

Menghasut pergaduhan Kaum dalam tragedi 13 Mei, di mana pada waktu itu UMNO kalah teruk dibeberapa buah negeri di Perak , Pulau Pinang dan Selangor.. mereka menghasut orang Melayu pada waktu itu dengan mengatakan Cina sudah biadap merampas negeri melayu,, kini cubaan tersebut cuba diulang apabila DAP berjaya menawan Kerajaan Pulau Pinang mereka berhimpun dan memainkan Isu kaum kembali
Dengan berkata” Tengok Lim Guan Eng Cina dah perintah Pulau Pinang,” Walhal mereka memang bodoh kerana sebelum itu pun Koh Su kun menjadi KM P.Pinang, Bukan kah Koh su kun itu adalah berbangsa Cina yang sama dengan Lim Guan Eng??
Inilah bahayanya Umno kerana semangat perkauman bodohnya malah nyaris2 menyebabkan tragedi 13 mei berulang kembali..
Umno juga sebelum itu banyak kali mengeluarkan kenyataan yang mengundang pergaduhan kaum seperti Ketika Najib menjadi ketua Pemuda Umno dahulu semasa mereka berbalah dengan MCA dengan berkata” Basahkan keris dengan darah orang Cina” Yang hampir2 menimbulkan keresahan dikalangan rakyat jelata.

Malah mereka juga pada hari ini berbalah juga dengan Orang India berhubung Isu Hindraf. Akhirnya apabila kedua2 kaum ini tidak lagi menyokong UmnoBN mereka memfitnah pula Pakatan Rakyat dengan berkata PAS kuda DAP pula, Dan DAP pula adalah komunis .. Inilah fitnah bahaya Umno disaat2 ditolak rakyat kerana sikap perkaumannya yang mementingkan kuasa dan kedudukan semata2.

Menyekat rakyat dari mengenali Islam sebenar malah menganjurkan pula program2 yang melalaikan umat Islam sendiri. Walhal Umno yang di beri Mandat Berkuasa Penuh adalah berbangsa Melayu dan Islam langsung tidak mengambil Berat akan keadaan Umat Islam Malah menuduh pula PAS berpolitik menggunakan Agama.. Sedangkan beban menjaga Umat Islam diletakkan terus kebahu PAS malah membiarkan Pas pula terkapai2 sendirian dalam menjalankan dakwahnya..

Apabila PAS menguasai kerajaan Kelantan dan mahu membentangkan Hukum Hudud mereka mengugut pula mahu mengambil tindakan kepada kerajaan PAS, dengan mengunakan kuasa pusat yang dikuasai , tidak cukup dengan itu Umno memperlekehkan pula hukum Hudud dan memfitnah, kononnya hukum berkenaan hanyalah Hudud PAS. Makah keluarlah perkataan yang menkufurkan Allah dari pimpinan Umno seperti Kalau nak makan Sup Tangan silalah ke Kelantan, “Umat Islam akan Mundur jika Hudud dilaksanakan kerana ramailah orang Islam yang akan cacat dan tidak boleh bersaing untuk mencapai kemajuan” Juga keluar pula suara dari MIC yang mengatakan “Itu Quran boleh bikin Jalanraya kah” maka disokong pula pimpinan Umno sendiri.


Mereka juga mempermainkan ayat2 Al-Quran untuk menarik sokongan apabila Tun Mahathir mengatakan dalam Al-Quran ada ayat yang menyokong Umno. Lantas beliau membacanya seperti berikut: “Ya AI YUHALLAZI NA AMANU” Kemudian Mahathir berkata,” tengok dalam Quran AMANU tu UMNO lah” ini Perbuatan munafik dan kufur yang terang2an dan di sokong pula ahli2 Umno . Perbuatan yang membahayakan dan merosakkan akidah umat Islam yang sangat mendukacitakan.


Maka apabila Pas mengatakan dalam Al-Quran menolak hukum Allah adalah kafir maka difitnah pula Pas mengkafirkan Umno sesukahati sedangkan merekalah yang menjerumus diri mereka ke lembah kekafiran.. Isu ini juga lah yang di mainkan di setiap Kali Pilihanraya sehinggalah sekarang Isu ini pun sudah tidak mendapat sambutan lagi setelah rakyat melihat buruknya perangai sebenar Umno apabila mendapat kuasa..

Umno juga selepas itu mengubah Islam, dengan Islam Hadhari yang baru samata2 mahu mengelirukan Umat Islam dengan menonjolkan PM Pak Lah menjadi Imam. Permainan politik yang berjaya apabila Umno mendapat majoriti yang banyak dalam PRU ke 11 . Tetapi semuanya tak lama seperti yang kita maklum. Umno akan lupa diri bila berkuasa dan kembali merayu simpati bila di tolak rakyat.. Di saat perlaksanaan Islam Hadhari tulah rakyat dapat melihat watak sebenar Pak Lah apabila boleh menjadi Imam dan di hari lainnya boleh pula bertepuk tampar dan berpeluk pula dengan wanita bukan muhrim.. Dalam masa yang sama, mereka juga bertindak merobohkan beberapa masjid dan surau dengan alasan pembangunan. Mereka juga mengunakan Ustaz upahan untuk mengupas tentang Islam Hadari yang mana lebih mengelirukan Umat Islam itu sendiri Inilah munafiknya Umno yang kita kenal .. mempermainkan agama untuk mendapat kuasa. dan simpati undi.

Menindas bangsa sendiri yang tidak sehaluan dengan mereka atau yang tidak menyokong dengan mereka . Sedangkan menjadi tanggungjawab mana2 kerajaan di dunia ini wajib membantu rakyat tidak mengira apa fahaman politik yang dianuti contoh : Apabila kerajaan Pas mengambil alih kerajaan Terngganu Umno menyekat wang royalti dan mengantikan dengan Wang Ehsan yang itu pun disalurkan kepada Ahli Politik Umno sahaja bukan kah Zalim perbuatan sedemikian.. Malah sehingga sekarang pun tidak dipulangkan lagi malah berhutang lagi dengan kerajaan negeri Terengganu sebanyak lebih kurang RM860juta.


Bahayanya Umno sebagai penderhaka kepada Raja2. Menabalkan sesuka hati seorang Raja Baru di Kelantan yang bukan menjadi Hak Umno berbuat biadap kepada Sultan Kelantan. Menggubal undang2 yang meruntuhkan kekebalan dan kemuliaan kuasa Raja2 pada tahun 1990 malah tidak cukup dengan itu mereka menghina dan menghentam Raja2 dalam media2 milik mereka sehingga mengaibkan Raja2 Melayu.bangsa mereka sendiri.. Mereka hanya mebodek Raja2 jika ada kepentingan sendiri malah tidak segan silu pula memaki hamun Raja2 jika apa yang mereka hajatkan tidak di perkenankan seperti yang Berlaku Di Terengganu semasa krisis perlantikan MBnya . Mereka mengelar Sultan dengan penggilan “NATANG” begitu juga krisis yang sama di Perlis apabila Pak Lah mengatakan Sultan tidak mengikut Prosuder yang telah dibuat sebelum ini. Dan kesannya walaupun mereka satu parti iaitu Umno mereka masih bercakaran sesama sendiri hingga sekarang..

Maka apabila mereka mendapat sokongan Sultan Perak pula di mainkanlah Isu kononnya mereka mempertahankan Raja2 malah mengatakan pula PR diketuai DatoSeri Nizar sebagai penderhaka hanya kerana ucapan Sembah Derhaka. Sedangkan itulah Umno yang membuang Kemelayuannya lama dahulu sehingga apa yang dibelajar tentang perbahasaan dalam Istana pun mereka menjadi bodoh sebodohnya. Inilah watak parti Munafik ini yang tak sudah2 mengunakan Fitnah untuk menjatuhkan lawannya..

Dan yang paling teruk sekali Umno adalah berbahaya sekali kerana telah terlibat dalam berbagai2 jenayah seperti pembunuhan, penculikan, perogolan malah merompak bukan hanya hasil Negara malah harta rakyat sekali. Contoh kes pembunuhan Altantuya yang mana boleh mengugat ketenteraman Negara di mana hubungan dengan Negara Mongolia menjadi semakin buruk sejak kejadian ini. Bahayanya kalaulah Negara Mongolia tidak berpuashati dengan kes ini kemungkinan perbalahan antara Negara ini akan menyebabkan berlakunya perperangan ataupun tindakan2 yang tidak diduga yang kita tidak boleh nafikan .

Merampas kampung2 dan tanah rizab Melayu atas alasan untuk pembangunan hanya berniat meminggirkan dan mengecilkan kedudukan Melayu itu sendiri. Seperti Isu Kampung Baru, Kampung Berembang dan Kampung Plentong di Johor yang dirampas malah ditipu pula oleh Umno semasa berlaku perampasan tanah tersebut.

Terlibat dalam kes2 pencabulan terhadap Wanita seperti kes Dato Jamaluddin Jarjis meraba, kes Rahim Thamby Chik merogol seorang budak bawah umur, Kes Norhayati Onn yang besekedudukkan dengan bekas MP Gombak dan banyak lagi tak tertulis disini, malah sehingga ke hari ini mereka berselindung disebalik kuasa dari diambil tindakan bayangkan lah jika adik, kakak atau saudara perempuan kita yang terkena apakah kita akan menerima sahaja sedangkan nak mengambil tindakan pun mereka seolah2 dilindungi pula. oleh pihak berkuasa.

Dan akhir sekali memggunakan Media2 termasuk blogger milik mereka menabur fitnah dan memutar belitkan fakta supaya segala kerosakkan yang di bawa oleh Umno disembunyi tetapi menghentam pula pihak 2 yang menuntut keadilan. untuk rakyat jelata.. Malah untuk melalaikan rakyat mereka mengumpan cara hidup yang melalaikan dan lebih bahaya lagi mereka lebih suka jika rakyat juga rosak minda dan fikiran dan mengamalkan cara hidup yang sesat dan tamak seperti mereka Umno yang berbahaya..
Jadi anda renungkanlah andaikata ada kuasa yang lebih tinggi selain Umno memerintah Malaysia nanti memang layaklah Umno di ISAkan kerana setip permainan politik Umno mengundang bahaya dan menggugat ketenteraman awam malah boleh mengakibatkan peperangan di antara rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian di bumi bertuah ini.



“UMNO DENGAN MAKSIAT”
IBARAT TAIK DENGAN KENTUT

From
Naruto sensei

Naruto Sensei said...

Sudah la Jaam ko tak tau malu ke menjadi Munafik paling sesat....??
Pos ting bergegar2 tapi habuk pun takde!! bila di tanya ko tak menjawab malulah sikit umno hanya ada penghujah yang takde idea langsung nak berhujah.. kalau aku ajak ko berdebat sah2 ko ni tak boleh jawab banyak persoalan aku!! aku malas nak jawab posting ko yang ntah apa apa ntah.. memalukan parti Umno yang mengaku terbesar hanya boleh melahirkan bloger yang tak terjawab dengan hujahnya sendiri..hanya tahu komen copy dan paste hak orang tapi tak tahu nak menjawab apa yang di komenkannya..

Kesian ko Jaam macam mana lah nanti ko di Alam kubur!!

Akan sampai masa ko juga..

ko kutuk Islam ko mati juga
ko kutuk Umno pun ko mati juga
takde yang kekal pun di dunia ini..

tapi yang pedih pada orang2 munafik di Akhirat kelak...

add said...

Satu kegagalan dan kelemahan ketara Anwar adalah menjaga ‘halaman PKR’ dengan sebaiknya. Dengan sebuah gandingan kerjasama politik asal boleh dan longgar di dalam Pakatan Rakyat, kekacauan politik di dalam PKR adalah sesuatu yang amat merosakkan imej bersih dan ‘reformer unggul’ yang ada pada Anwar. Imejnya rosak, kerana GAGAL menjaga dan memelihara PKR dengan sebaiknya. Maaf, mungkin bukan salah Anwar - tetapi ‘jiwa PKR’ itu sendiri sudah bernanah dan busuk.


Ini bukan kata kita sahaja. Ramai yang dah meninggalkan PKR kerana ‘hilang percaya’ dengan niat dan hasrat PKR sekarang. Anwar sudah lepas dan berada di dalam arus perdana politik. Perjuangan PKR sekarang untuk apa? Mengaut untung atau benar-benar memperjuangkan rakyat? Kalau ikut kes Fairus dan Zahrain, nampaknya sudah tersasar jauh.

Anwar sekarang ada dua masalah baru yang bukan kecil. Masalah baru Anwar - adalah Aminah Abdullah (bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang) dan Waythamoorthy (HINDRAF). Dua ini. Jangan lupa nama ini, Aminah dan Waythamoorthy.

Aminah, dalah suatu kenyataan yang ditulis di dalam The Star, memaklumkan bahawa dia tidak akan membenarkan PKR menang ‘free’ di Penanti. Sanggup bertanding di atas tiket bebas, Aminah dikatakan mempunyai banyak cerita ‘dalaman’ PKR yang boleh dilambak kepada pengundi di Penanti. Aminah sudah tidak nampak keikhlasan di dalam perjuangan Anwar dan PKR. Ini cakap bekas orang kanan. Ezam mungkin ada kepentingan, tapi Aminah?

Aminah adalah sebahagian daripada banyak cerita ketidakpuasan hati di kalangan warga PKR sendiri. Orang PKR sudah mula sangsi dengan halatuju politik sebenar Anwar. Mereka sendiri khuatir. Mereka sendiri sangsi. Mereka sendiri musykil.

Aminah adalah ‘arus kecil’ di dalam PKR yang tidak mahu terus ‘diperkudakan’ oleh kepentingan politik Anwar Ibrahim. Selepas pembebasan Anwar, tegas Aminah - ‘PKR sudah sesat jalan dan hanya tahu mencari kepentingan diri’. Aduhai, rosak PKR ini sebenarnya!

Masalah kedua kepada Anwar adalah - Waythamoorthy (adik kepada P Uthayakumar). Sekarang ini berada di luar negara. Dalam temuramah dalam The Malaysian Insider, dia memperkatakan bagaimana HINDRAF sebenarnya tidak berpuas hati dengan kaedah Pakatan Rakyat menyelesaikan masalah kaum India. Dengan kuasa yang ada di dalam tangan, HINDRAF mengharapkan PR dapat menjanjikan sesuatu yang lebih baik kepada masyarakat India. Hakikatnya, tidak berlaku.

HINDRAF sudah mula mengesan bahawa mereka juga ‘diperkudakan’ oleh Anwar sebelum pilihanraya lalu. Anwar tidak ikhlas, kata HINDRAF. Anwar tidak bersungguh memperjuangkan kepentingan kaum India. Walaupun mungkin, Anwar ‘visible’ dalam kes Kugan - tapi mereka mahukan ‘tindakan’, bukan janji kosong.

Ketidakpercayaan atau hilang percaya, HINDRAF, Aminah dan ramai lagi ahli PKR di akar umbi terhadap Anwar adalah real dan sangat perlu diambil perhatian. Fokus Anwar sudah tersasar jauh. Prestasi kerajaan PR merosot. Prestasi pimpinan PR (khususnya PKR) merudum teruk. Bagaimana mahu pulihkan?

Hakikatnya, Anwar sudah makin banyak masalah. PKR ini ada masalah ‘managing success’ - terutamanya bila dikelilingi kaki ‘korup’ dan makan suap. Masalah besar kepada Anwar.

p/s: PKR ini kena ‘ber-istinjak’ nampaknya….bersihkan dari najis korupsi dan penting diri.

sumber - gelagat anwar
dipetik dari AIDC

Naruto Sensei said...

PERLIS 3 menteri BESAR ? (ulang tayang)


Jika di gembar-gemburkan negeri PERAK kini mempunyai 2 orang MENTERI BESAR selepas rampasan kuasa oleh lanun-lanun negara baru-baru ini, negeri PERLIS pula dikatakan mempunyai tiga MENTERI BESAR.
MB PERLIS yang rasmi ialah Dato' Seri Dr Md Isa Sabu, manakala Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Dato' Seri Shahidan Kassim yang juga Adun Tambun Tulang pula adalah MB ke-2. Sementara itu, Ahli Parlimen Kangaq, Dato' Seri Radzi Sheikh Ahmad pula adalah MB ke-3.


Sembang-sembang camni sentiase disebut di mana-mana di negeri PERLIS sebaik sahaja En Md Isa Sabu ditabal menjadi MB Halal tahun lalu.... Walaupun secara berjenaka, inilah yang sering disebut di mana-mana di negeri ini termasuklah di kalangan pemimpin UMNO negeri.



En Shahidan sering mengadakan pogram turun padang khususnye kawasan parlimen ARAU dan khabarnye beliau meletakan sasaran untuk kembali menjadi MB pada bulan MEI ini.... Bagaimanapun menurut seorang ahli politik di PERLIS, usaha beliau mungkin terbantut jika tidak mendapat restu dari PIHAK ISTANA. Apepun en Shahidan masih berlagak mengalahkan MB, sehingakan kemana en Shahidan pergi masih ramai yang menggelarnya Yang Amat Berhormat.
Dan kepada en Radzi yang tersisih dari sebarang jawatan KABINET selepas PRU lalu kini dilantik sebagai Penasihat Khas kepada MB Halal Perlis.....
Baginda goreng dr: Harakah Daily


Dalam kain UMNO sendiri pun bertelagah ada hati nak jaga kain orang memang kaki lucah puak2 nih suka mengendap...

Ada lagi cerita di terengganu
Tungguu!!!!

Naruto Sensei said...

Khamis, 2009 April 23
TERKINI !!! TER NOW !! NGO YANG NGOOOOOK


GMP MOHON MAAF PADA MALAYSIAKINI - mkini

Kira-kira empat jam selepas menghubungi Mohd Hilmi, penasihat undang-undang GMP, Nor Ali Nordin menghubungi Malaysiakini untuk memohon di atas kesilapan tersebut.

Katanya, Mohd Hilmi telah bercakap dengannya dan mereka ingin memohon maaf kepada Malaysiakini di atas kesilapan menamakan lamanweb tersebut dalam laporan polis semalam.

Nor Ali juga berkata, beliau dan anggota GMP yang lain akan ke balai polis Sungai Senam jam 3 petang ini untuk memperbetulkan laporan polis semalam.

Katanya, mereka akan mengeluarkan nama Malaysiakini dari laporan tersebut dan menggantikannya dengan lamanweb yang menyiarkan laporan berkenaan.

Beliau berkata berkata, GMP telah memaklumkan kepada akhbar-akhbar harian tempatan mengenai kesilapan tersebut.

Nor Ali berkata, akhbar-akhbar berkenaan telah memberi jaminan akan menyiarkan pembetulannya.

Bernama dan Utusan Malaysia (atas), adalah antara media yang menyiarkan berita mengenai laporan polis yang dibuat terhadap Malaysiakini itu.

kah kah kah…. SURUH PERGI SEKOLAH LARI… kah kah kah..

kah kah kah… SURUH BACA BUKU MALAS… kah kah kah..

kah kah kah… DAH BESAR JADI KAKI BODEK… kah kah kah…

woit… MALAYSIA KINI – EJAAN MELAYU … MALAYSIA TODAY – EJAAN INGGERIS… BLOG – EJAN GLOBAL…AKU KAKI BODEK….EJAAN GMP… kah kah kah..

woit… NAMPAK NGO NI NGOOOOooooooK…. kah kah kah...


TU lah nak sangat jadi hina kan dah kena hina jadi pencacai bermusim hahaha!! Manusia Munafik!!

Naruto Sensei said...

Khamis, 2009 April 23
TERKINI !!! TER NOW !! NGO YANG NGOOOOOK


GMP MOHON MAAF PADA MALAYSIAKINI - mkini

Kira-kira empat jam selepas menghubungi Mohd Hilmi, penasihat undang-undang GMP, Nor Ali Nordin menghubungi Malaysiakini untuk memohon di atas kesilapan laporan polis tersebut.

Katanya, Mohd Hilmi telah bercakap dengannya dan mereka ingin memohon maaf kepada Malaysiakini di atas kesilapan menamakan laman web tersebut dalam laporan polis semalam.

Nor Ali juga berkata, beliau dan anggota GMP yang lain akan ke balai polis Sungai Senam jam 3 petang ini untuk memperbetulkan laporan polis semalam.

Katanya, mereka akan mengeluarkan nama Malaysiakini dari laporan tersebut dan menggantikannya dengan laman web yang menyiarkan laporan berkenaan.

Beliau berkata berkata, GMP telah memaklumkan kepada akhbar-akhbar harian tempatan mengenai kesilapan tersebut.

Nor Ali berkata, akhbar-akhbar berkenaan telah memberi jaminan akan menyiarkan pembetulannya.

Bernama dan Utusan Malaysia (atas), adalah antara media yang menyiarkan berita mengenai laporan polis yang dibuat terhadap Malaysiakini itu.

kah kah kah…. SURUH PERGI SEKOLAH LARI… kah kah kah..

kah kah kah… SURUH BACA BUKU MALAS… kah kah kah..

kah kah kah… DAH BESAR JADI KAKI BODEK… kah kah kah…

woit… MALAYSIA KINI – EJAAN MELAYU … MALAYSIA TODAY – EJAAN INGGERIS… BLOG – EJAN GLOBAL…AKU KAKI BODEK….EJAAN GMP… kah kah kah..

woit… NAMPAK NGO NI NGOOOOooooooK…. kah kah kah...

Bah Lontok said...

Orang2 melayu harus bersatu dibawah UMNO sahaja. UMNO telah buktikan kebolehan nya memerintah sehingga pada hari ini ramai melayu yang kaya.

5 atau 6 puluh tahun dahulu hidup kita susah. Nak beli basukal pun tidak mampu. Hari ini jarang2 kita lihat orang melayu berbasikal. Hampir semua ada motorsikal atau kereta.

Jika orang melayu berpecah akhirnya akan hilang berkuasa. Dan akan diperintah oleh bangsa asing iaitu cina dan india.

Shahiran Shahid Zahri said...

aku main scroll jer komen2 ni bila dari byk2 komen ni yg byk rupanya dari naruto dan jaam... hermmm, ni nak bgtau kt en naruto dan en jaam, saya copy en2 berdua punya komen yg awal2 tu... masuk dlm FB... nak tengok mcm mana respon.. bole kan?

dlm scroll2 tetiba kuar lak komen bah lontok (maaf kalau silap eja)terus tergelak saya.. apa2lah yer bah lontok... :)

jaam benda ni tak jadi panjang kalau en jaam tak berusaha sedaya upaya play around the bush... straight to the point, kalau mcm ni gaya... semua post dlm siasah ni pun tak bole lwn dari komen en2 berdua...

apa2 pun saya mmg kesian dgn pengikut2 UMNO peringkat bawahan ni, berhempas pulas tanpa ada apa2, keris pun kontot... org dah mcm2 buah bagi, dorang duk sibuk dgn bunga lagi, tgh pikir lepas ni langkah mcm mana... tapi respek la jugak, pusing2 tak lari, duk la situ dgn bukak bunga yg sama tak habeh2..

teruskan usaha en jaam, cekalkan semangat, Malaysia boleh, takkan melayu hilang di dunia, ,merdeka!, melayu mudah lupa, islam hadhari, 1 Malaysia, bangkitlah melayu hadapi kaum lain (utusan Malaysia), julang keris, cium keris, projek mega, ISA, sister in islam, DEB, tarik imuniti raja2, derhaka pada raja dan bukan setakat sembah derhaka, derhaka terus, buat kain rentang utk tunjukkan kederhakaan itu, langgar perlembagaan, saman speaker (apa ke jadahnya), tebang pokok, kg berembang, blk semula zaman dulu, memali, dtg balik zaman ni, ehermmm, kalau nak disenaraikan... lepas 5 abad, cik... post siasah ni, + semua komen pun tak bole lwn.

apapun semoga perjuangan anda dgn bunga2 anda yg tak habeh2 lagi tu, akam membawakan kejayaan pada anda dan parti kesayangan anda, yg nyata akan menggembirakan anda walau anda pun tak tahu gembira pasal apa... walaupun ianya sekadar mimpi yg tak sudah...

en naruto... baik kita berlalu, tinggalkan dia... tu ha, tak habeh lagi bunga dia... jgn kan nak serang langkah pun tak mula lagi...

FinancialFund said...

Golongan Ruwaibidhah di Malaysia
Fahri Abdullah al-Masri
Thu | Apr 16, 09 | 8:41:28 pm MYT
Siapakah golongan Ruwaibidhah? Kehadiran kelompok ini memang mendatangkan banyak masalah kepada umat Islam serata dunia. Kecelakaan menimpa umat ini memang parah. Dan kehadiran mereka adalah salah satu penyebabnya. Iklan



Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w bersabda; "Lagi akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (kemarau panjang). Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta.

Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan 'Ruwaibidhah'. Sahabat bertanya, "Apakah Ruwaibidhah itu hai Rasulullah?" Nabi s.a.w menjawab, "Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai." [Ibnu Majah]

Menurut keterengan Ustaz Fahmi Zam Zam dalam 40 hadis susunannya berhubung akhir zaman, beliau menyimpulkan bahawa era di mana terbitnya Ruwaibidhah ini adalah zaman ketandusan daripada segi material dan pemikiran.

Orang yang benar akan diketepikan dan orang yang khianat serta fasiq akan disanjung dan dibesar-besarkan. Orang yang benar tidak diberikan peluang untuk bercakap. Yang berpeluang bercakap hanya peribadi-peribadi yang hina dan sebenarnya tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Ciri-ciri Ruwaibidhah
Berdasarkan hadis itu, kita dapati Ruwaibidhah adalah mereka yang hadir pada era tandus dan kekeringan hikmah, pengetahuan hingga umat tidak lagi mampu berfikir dengan cara betul. Ini isyarat pertama.

Oleh sebab masyarakat menjadi bodoh kerana diperbodohkan pihak penguasa, maka orang berdusta pun boleh menjadi benar dan orang yang benar pula boleh dikatakan sebagai telah berdusta. Ini isyarat kedua.

Pengkhianat diminta memegang amanah dan orang yang amanah dituduh pengkhianat. Ini isyarat ketiga.

Isyarat keempat dan yang terakhir; yang berpeluang bercakap hanyalah golongan 'Ruwaibidhah'. Inilah yang paling utama sekali. Kita akan huraikan kemudian, kenapakah isyarat ini yang dianggap penting dan terutama.

Mengakhiri sabdanya, Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa pada hakikatnya.. Ruwaibidhah itu manusia yang kerdil, hina dan tidak mengerti urusan orang ramai.

Wallahua'lam

Bah Lontok said...

Satu soalan dari Bah Lontok kepada sszAdakah kesenangan yang sdr ssz sedang kecapi sekarang hasil dari pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat?

Bah agak sdr ssz tentunya sedang hidup mewah.

Berterima kasih lah kepada tuhan dari berkat pemerintahan kerajaan BN.

keris panjang said...

memang betul, majoriti kami orang2 umno tak berpuas hati selagi kj tak disingkirkan dari umno..

sdr lokman nk bodek ke..sori, taring kj dh tercabut satu persatu..sdr pun kalu nk selamat, baik diam...apa yg disuarakan dr mahathir tu ialah suara hati kami majoriti orang2 yang "masih" menyayangi umno..siapalah anda jika nak dibandingkan dgn negarawan itu..

keris panjang said...

Salam,
Korang jgn nk sedap saja copy/ paste Naruto tu..sahih ke..kalu tidak korang pun sama dpt dosa kering menyebar maklumat "tipu"..

keris panjang said...

Bukakah dr mahathir dulu yg dh istiharkan malaysia ni negara islam?

keris panjang said...

Sdr Jaam,
Sabar..jgn ko layan tunggul2 taksub gaban tu..pas kafirkan orang islam (umno) tetapi sebaliknya berpeluk mesra dgn puak kafffiiiriin tu. semuanya demi dunia..bukan untuk dunia akhirat..akhirat dh tolak tepi dah..cuba lihat perangai org2 dia..diperak contohnya..tidak mahu akui kenyataan..kereta resmi mb tak mahu pulangkan walau dh jd "bekas" kerana konon masih mb. yg pelik bila ia dilelong, nk pulak masuk tender..maknanya secara tidak langsung, dia dh akui lar yg dia tu dh "bekas"..tp dunia punya hal..lidah boleh jd bercabang tanpa disedari..manusia, manusia!!!

Naruto Sensei said...

keris panjang

---------------------------

Buta hati memang lah begitu

boleh cek kalau silap. OO kenapa sebab tak boleh terima Aloo incik buka mata la ini realiti Malaysia sekarang ko tengok tak setiap kali NTV7, akhbar Sinar buat undian 99%masyarakat tidak menyokong apa yang berkenaan BN buat.. itu lagi real beb

buka mata buka hati...
Jangan jadi totok dan tuli

Naruto Sensei said...

Pasal cium keris panjanglah UMNO kalah teruk dalam PRU lepas sampai Hishammuddin minta maaf kesian kesian undi punya pasal baru menyesal kalo tak takbur serata alam..

Hem Alahai MelayuUMNO...

Naruto Sensei said...

Pengajaran PAS dalam Barisan Nasional
Abu Firdaus
Fri | Apr 24, 09 | 12:34:08 pm MYT
Ketika Allahyarham Tun Razak Hussein mengajak Dato' Asri Muda supaya ditubuhkan kerajaan campuran pada awal 1970-an, ia dilakukan dalam kedudukan setaraf. Apa yang hendak ditubuhkan bukannya kerajaan campuran Umno-PAS tetapi Perikatan-PAS. Kedudukan PAS ketika itu bukanlah menerima kepimpinan Umno tetapi duduk bersama dan setaraf dengan Perikatan yang terdiri daripada Umno, MCA dan MIC. Ketika itu, Perikatan Sarawak dan Sabah adalah dalam hubungan yang berbeza. Iklan



Setelah berlaku Peristiwa 13 Mei, tentunya suasana telah berubah yang menuntut supaya parti-parti politik kurangkan politiking dan sebaliknya menumpukan kepada pembangunan. Juga dengan mengambil kira kepentingan orang Melayu, PAS yang banyak berkempen atas isu-isu Melayu dalam pilihan raya umum tahun 1969 menerima pelawaan Tun Razak.

Dengan penubuhan kerajaan campuran, ia bermakna kerajaan negeri persekutuan, Kelantan, Terengganu dan Kedah menjadi kerajaan campuran Perikatan-PAS. Asri Muda menjadi menteri, Mustafa Ali menjadi timbalan menteri, sementara Adun Perikatan menjadi ahli Exco di Kelantan, begitulah jadinya.

Namun begitu, apabila persetujuan telah disampaikan, pengumuman untuknya ditangguhkan. Ini kerana jika diumumkan bahawa berlaku kerjasama Perikatan-PAS, maka akan timbul syak wasangka di kalangan orang bukan Melayu kalau-kalau ia merupakan penubuhan kerajaan Melayu bersatu, maka ia menjadi kerajaan Umno-PAS dengan meminggirkan parti-parti MCA dan MIC.

Justeru, rundingan dibuat dengan Gerakan di mana parti itu bersetuju menubuhkan kerajaan campuran Perikatan-Gerakan di Pulau Pinang. Setelah dipersetujui, pengumuman kerajaan campuran di Pulau Pinang didahulukan daripada Perikatan-PAS. Maka tidaklah timbul perasaan bahawa kerajaan Melayu bersatu akan ditubuhkan.

Cara berpolitik Tun Razak ketika itu ialah untuk mempelawa semua parti politik masuk ke dalam kerajaan. Maka turut diundang ialah DAP dan Parti Sosialis Rakyat Malaya (PSRM). DAP menolak, mungkin antara lain kerana kejayaan dalam pilihan raya 1969 menunjukkan bahawa ia mempunyai potensi untuk menjadi pembangkang lebih kuat.

Kalau pada tahun 1964, cawangan PAP yang merupakan asal usul DAP gagal dalam pilihan raya, tetapi dalam pilihan raya umum tahun 1969, ia berjaya. Apa yang jelas ia sedang mengambil alih pengaruh yang ditinggalkan oleh Parti Buruh yang dibubarkan kerana tidak menghantar laporan tahunan kepada Pendaftar Pertubuhan.

Penolakan terhadap pelawaan Tun Razak itu mungkin merupakan sesuatu yang pelik. Ini kerana dalam tahun 1964, penyertaan PAP dalam pilihan raya umum adalah untuk menentang MCA, dan bukannya Umno. Ia berazam untuk menggantikan MCA dalam Perikatan. Apa yang berlaku ialah DAP menggantikan vakum yang ditinggalkan oleh Parti Buruh.

Undi milik Parti Buruh sudah berpecah tiga. Sebahagiannya pergi ke DAP, sebahagiannya ke Gerakan, dan sebahagiannya pergi ke PSRM yang gagal memberikan sebarang bekas. Selepas tahun 1964, PSRM dan Parti Buruh berpecah akibat isu bahasa, dan ia meruntuhkan pakatan mereka dalam Front Sosialis. Gerakan pula mewarisi Parti Demokratsi Bersatu (UDP) yang ditubuhkan oleh mereka yang keluar daripada MCA.

PSRM enggan menyertai kerajaan campuran dengan Perikatan kerana percaya adalah baik bagi negara, khususnya orang Melayu jika ia kekal sebagai pembangkang. Dengan penyertaan PAS ke dalam kerajaan campuran Perikatan, maka orang Melayu perlukan parti pembangkang dan ini ditawarkan oleh PSRM.

Sememangnya aliran pemikiran Tun Razak ketika itu ialah penubuhan kerajaan satu parti, suatu pemikiran sosialis dunia ketiga pada zaman itu, untuk mendapatkan kestabilan politik. Malah kepercayaan ini turut digalakkan dalam akhbar-akhbar arus perdana ketika itu. Pada mula ia ditubuhkan, Barisan Nasional mempunyai komponen yang setaraf.

Bagaimanapun lambat laun, Umno mula mahu menunjukkan taring dan menjadi dominan. Perangai Umno ini tidak perlu dihairankan. Barisan Nasional telah berubah menjadi konsep barisan bersatu yang diamalkan oleh banyak parti komunis dunia. Pada mulanya mereka mengajak parti-parti lain supaya bergabung menentang musuh bersama. Tetapi setelah berjaya, yang dominan adalah parti komunis sementara yang lain hanyalah tinggal simbolik. Gejala ini berlaku di Rusia, China, Korea dan Vietnam.

Usaha Umno menjadi dominan bermula apabila ia terlibat meminggirkan Parti Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) untuk digantikan dengan Parti Berjaya. Perkara yang sama juga berlaku di Kelantan. Umno campur tangan dalam hal dalaman PAS. Akhirnya PAS dipinggirkan dan digantikan dengan Barisan Jemaah Islamiah Semalaysia (Berjasa).

Lihatlah, nama Berjasa adalah hampir sama dengan Berjaya. Setelah memecat PAS dan digantikan dengan Berjasa, maka rakyat tersedar bahawa Kelantan sudah dikuasai oleh Umno. Siapakah Ketua Pemuda Berjasa ketika itu? Ia adalah Ibrahim Ali.

Sistem dua parti

Jadi katakan anak Tun Razak, Najib mahu melakukan kaedah yang serupa. Cuma bezanya pada zaman ini pemikiran satu parti sudah tidak popular. Dunia komunis dan satu parti sudah tumbang. Banyak negara beralih ke aliran sistem dua parti. Maka dalam konteks Malaysia, sistem yang patut dituruti ialah Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat sebagai dua parti utama dalam sistem ini.

Tetapi katakan Najib mempelawa PAS menyaertai Barisan Nasional. Ia bermakna PAS akan duduk di bawah Umno. Tentu PAS tidak mahu. Tetapi katakan dicadangkan supaya diadakan kerajaan campuran Barisan Nasional-PAS. Adakah PAS bersedia? Kalau dahulu, PAS hanya memerintah sendiri di Kelantan, maka mudahlah ia berkira-kira.

Tetapi kini kemenangan PAS di banyak kawasan pilihan raya, khususnya kerajaan negeri Kedah adalah bergantung kepada penyokong parti komponen Pakatan Rakyat lainnya, bukan saja KeADILan, malah DAP. Jika PAS menerima pelawaan Barisan Nasional, maka Pakatan Rakyat akan tumbang, baik di Kedah mahupun di Selangor.

Bukan itu saja, PAS akan berpecah dengan sebahagiannya tidak mahu menyertai kerajaan campuran Barisan Nasional. Dengan perpecahannya, PAS jadi lemah. Pada tahun 1974 apabila PAS menyertai Barisan Nasional, sebahagian ahlinya turut keluar parti, yang lain pula menubuhkan parti baru bernama Kesatuan Insaf Tanah Air (KITA).

Di pihak Gerakan pula, penyertaannya ke dalam Barisan Nasional, menyebabkan sebahagian ahlinya keluar parti. Mereka menubuhkan Parti Keadilan Masyarakat (Pekemas). Tetapi dalam pilihan raya tahun 1974, Barisan Nasional menang besar.

KITA, Pekemas, PSRM dan DAP kecundang.

Namun begitu kemenangan Barisan Nasional itu menyemai bibit-bibit kelemahan kepada parti komponennya khususnya PAS, Gerakan dan Parti Progresif rakyat (PPP). Ketiga-tiga parti ini tidak boleh berdiri sendiri setelah memasuki Barisan Nasional. Itulah yang berlaku dalam pilihan raya umum tahun 1978, 1982 dan 1986 apabila PAS berterusan kalah.

Andai kata Najib hendak mengajak PAS, beliau mungkin mengikut jejak bapanya dengan turut mempelawa parti-parti lain iaitu KeADILan dan juga DAP. DAP mungkin tidak ikut serta tetapi KeADILan mungkin berpecah. Maka katakan PAS dan KeADILan terima pelawaan Barisan Nasional, maka Pakatan Rakyat akan lemah. Ia tetap ada dengan serpihan PAS dan KeADILan yang enggan ikut serta.

Maka Umno akan dapat teruskan pentadbiran seperti biasa dengan sedikit transformasi. Pada waktu lain apabila kekuatan sudah dipulihkan, maka PAS dan KeADILan yang dalam Barisan Nasional akan disingkirkan. Tetapi pada masa akan datang zaman sudah berubah. Rakyat tidak akan terikat ada mana-mana parti politik. Apa yang dituntut ialah penyelesaian isu-isu yang tertunggak saban pilihan raya. - azm _

keris panjang said...

Maleh nk layan naruto ni..buat aku leteh jer..


Senang ckp lar dua2 pun 2 x 5 juga..jgn nk kata mengata..tp umno nmpk apa sumbangannya kpd negara..cuba ckp apa sumbangan pembangkang? Habuk !! kerja pembangkang siang malam merancang macam mana nk sabotaj kerajaan..itu je lar kerja dia orang..umno siang malam merancang pembangunan negara...haa, hasilnya termasuk lar kesenangan yg naruto, adik beradik, anak beranak sekeluarga yang dapat nikmat sekarang..jd aku nk nasihat, kalo mendongak kelangit, jgn lupa rumput dibumi..

Ingat nasihat YM Raja Muda Perak “….warga perlu diinsafkan supaya jangan terlalu cepat membuang pelita, kerana riang melihatkan fajar akan menyingsing; kerana hari siang juga akan berakhir……..”

Naruto Sensei said...

Sumbangan pembangkang baca la kat atas tu!! jangan main sedap tulis jer tak caya cubala siasat betul ke tak betul apa ke bengap ko ni...

Naruto Sensei said...

Cakap kat Umno ko aku hidup di dunia ini atas Ehsan kasihan dari Allah swt so takpayah lah Umno nak bongkak kata kenikmatan tu depa yang bagi.. setakat pakai duit rakyat dan hasil yang Allah kurniakan tak payah sombong bangat.. nanti lagi cepatttt Umno terkubur!!!

Walaupun memang dah hampir2 sangat dah ajal Umno ni!!

add said...

Kerjasama antara Parti Islam Semalaysia (PAS) dalam Pakatan Rakyat (PR) dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP) adalah kerjasama ‘Tahaluf’ yang berbeza dengan UMNO dalam Barisan Nasional (BN) dengan MCA dan MIC. UMNO dalam BN bekerjasama dengan MIC dan MCA dalam soal wala’, yang menggadaikan maruah, harga diri dan prinsip Islam.( LA APA PUNYA BENGAP LA TG HJ HADI.YANG HANGPA BAGI JAWATAN EXCO KANAN DAN DENGAR CAKAP NGEH TU BERI WALA' LA NAMANYA.SEMUA DAP CAKAP HANGPA IKUT.TU WALA' LA NAMANYER HJ)Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata PAS tetap dalam mempertahankan dasar-dasarnya dan teguh dalam pendiriannya walaupun bekerjasama dengan DAP.“Allah melarang kita berwala’ dengan makna memberi kesetiaan sehingga kita menjual harga diri dan maruah kita kepada orang bukan Islam, “kerjasama diantara PAS dengan DAP adalah kerjasama Tahaluf, kerjasama UMNO dengan MCA dan MIC (adalah) kerjasama wala’, “ujarnya.Menurutnya ramai diantara kita yang hanya mempelajari feqah sembahyang, feqah puasa dan feqah zakat, tetapi tidak ramai yang mengetahui tentang feqah politik.( wala' atau tahaluf , yang penting beri kesetiaan pada DAP.PAS tetap setia bersama DAP.kalu betul la pas ta beri wala' mengapa bila karpal tegur dan kritik pas, pas teta bersama.islam liberal pkr pun pas ikut.)
Katanya wala’ adalah istilah politik dalam kitab feqah yang bermakna hubungan dengan orang bukan Islam sehingga kita boleh menjual maruah dan harga diri kita.“Dia kata jangan laksanakan Islam, kita ikut dia, dia ajak kita minum arak, kita minum sama dia, dia kata judi kena benar (dibenarkan), kita benarkan,“maksiat kena benar(kan), kita ikut dia, ini yang dibuat oleh UMNO, (dan) kerjasama (seperti) ini diharamkan oleh Islam,”katanya dalam ceramah sempena isu Sidang Dewan Undangan Negeri, di Merang dekat sini semalam.( LA SAPA YANG IKUT SIAPA NI . DAP KATA JANGAN BUAT NEGARA ISLAM, PAS IKUT, NIZAR KATA DALAM SIDANG DUN, PAS BUKAN NAK TUBUH NEGARA ISLAM.HARUN DIN KATA ADA DOKUMEN NEGARA ISLAM. NIZAR KATA TIADA.HJ HADI, JANGAN LA BERBOHONG.DAP AJAK MINUM ARAK, PAS RAIKAN.DAP AJAK MAIN JUDI, PAS NIZAR LULUSKAN LESEN.PAS NIZAR LULUSKAN PUSAT MAKSIAT DI SUNWAY IPOH.)Katanya dalam kerjasama PAS tidak berganjak dari dasarnya kerana PAS bekerjasama dengan DAP adalah kerjasama Tahaluf.Katanya dalam perbincangan dengan pihak DAP, beliau telah menolak permintaan DAP supaya PAS ‘membuang’ perjuangan menegakkan Islam dalam PAS, tetapi bersetuju untuk bersama dalam menentang kezaliman dan menegakkan keadilan.“Kebetulan almarhum Yusof Rawa dan almarhum Fadzil Noor serta Tok Guru Nik Aziz banyak menugaskan saya untuk berunding dan berdailog dengan orang-orang DAP,“mereka minta supaya kita buang perjuangan menegakkan Islam dalam parti PAS, saya kata tak boleh, ini dasar kita (PAS), ini hak kita,”“kita tak suruh dia buang sosialis dia, tak suruh dia buang ‘cina’ dia,”“tetapi menentang kezaliman, untuk memberi hak kepada sesiapa yang berhak, untuk tolong orang miskin, bela orang kena zalim, lawan ISA tangkap orang tak perlu bawa ke mahkamah, ini boleh kita bekerjasama,”tegasnya.( HJ HADI TOLAK HUDUD TU DAN BUANG HUDUD TU ERTI IKUT PERJUANGAN DAP LA.INI SAMA LA DENGAN BUANG ISLAM.DALAM PERJUANGAN ADA ISLAM.TAPI PERLAKUAN BUANG ISLAM.ISLAM PADA NAMA PARTI DAN PERLEMBAGAAN SAHAJ.PERLAKUAN HARIAN SAMA MACAM DAP JUGA)
Oleh itu, katanya sebab itulah DAP keluar dari pakatan dalam Barisan Alternatif pada tahun 2001 kerana PAS tetap teguh mempertahankan dasar perjuangan menegakkan Islam.Namun sebaliknya DAP kembali bekerjasama setelah melihat contoh pemerintahan yang adil menurut Islam yang dilaksanakan oleh PAS di negeri Terenganu dan Kelantan. “Ketika kita nak mengharamkan arak dan judi, kita panggil orang bukan Islam, kita tanya mereka, arak dalam ugama mereka bagaimana?, dia (mereka) kata (dalam) ugama dia arak boleh, (jadi) itu hak dia, dia nak minum itu hak dia, “Babi…. Dia boleh makan, kita tak boleh larang dia nak makan babi, judi ?, Judi ugama dia kata tak boleh, maka kita tutup kedai judi,”jelasnya.Beliau berkata itulah perbezaan diantara PAS dengan UMNO dimana PAS mempunyai had dan batasan tetapi tidak ada dalam UMNO ( patut la banyak kedai nombor ekor hj hadi tutup masa dia memerintah.ada ke agama lain yang kaa arak halal.so, kenapa hj hadi tak tutup masa dia memerintah)

Naruto Sensei said...

Add said

( patut la banyak kedai nombor ekor hj hadi tutup masa dia memerintah.ada ke agama lain yang kaa arak halal.so, kenapa hj hadi tak tutup masa dia memerintah)

---------------------------------

Tulah ko ni main tuduh melalut jer ko tak tau ke masa Teengganu di perintah PAS kedai judi tak beroperasi langsung!! kenapa! tak tau ke atau ko buat tak tau?

Bila BN balik perintah buka balik kedai judi no ekor tak tau gak.. surat kabor sendiri lapor pon tak tau aaii alahai lingkup Melayuumno ni semua tak tau main hentam keromo jer..

Ntahla Umno ni ..dah lupa apa yang dia buat hahaha!!

Apa yang ko merepek dah!!! habis orang punya statement yang ko copy paste di cacamarbakan..

Kalau dah kau kecoh2 sangat pi la pakat kat Najib tuh suruh la ketua puak ko buat lak!! kata nak berubah kan !! hak melayu pun UMNO boleh ubah kan!! apa lagi ubah la sistem buat hukum hudud pulak haha!! setakat Bising je lebih Umno sendiri tak nak buat baik tak payah!!!

ayoyo skarang MCA mintak macam2 ooo
best la Umno sekarang Ha ha ha!!!

Alahai malayuUmno layu jadinye!!

Perawi said...

Tun Mahathir masih anggapnya dirinya PM dan Najib adalah boneka.

Thu | Apr 23, 09 | 9:16:11 am MYT
SEMENJAK beberapa tahun kebelakangan ini, orang-orang Umno begitu fobia dengan istilah Tingkat Empat (4), Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya. Iklan Istilah Tingkat 4, dipopularkan mantan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad. Ketika mana beliau merujuk kepada kebobrokan dan kerakusan kuasa kroni-kroni Abdullah Ahmad Badawi yang diketuai menantunya, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Tingkat 4 dikaitkan dengan perhimpunan suatu kuasa stail baru, orang baru dan anak-anak muda di sekeliling Abdullah (ketika itu) yang menguasai serta menentukan masa depan negara dan parti (Umno-BN).

Golongan Tingkat 4 bukan sahaja tidak disenangi Mahathir, tetapi juga oleh kebanyakan orang-orang Umno kerana, dengan kedudukan mereka sebagai kumpulan lingkaran PM (PM's circle), seolah-olahnya kuasa mutlak terletak di tangan mereka.

Mereka tidak menjalankan tugas-tugas pentadbiran (administratif), tetapi dengan kuasa yang diberikan PM, mereka adalah perangka dan pelaksana hala tuju dasar-dasar negara, kerajaan dan Umno-BN.

Mereka juga bertindak sebagai spin-doctor, mengawal dan memanipulasi media untuk kepentingan politik PM dan Umno-BN.

Besarnya kuasa mereka yang berada di Tingkat 4 ini jugalah yang menentukan apa yang patut dan apa yang tidak patut dilakukan pegawai kerajaan, orang-orang Umno dan media arus perdana.

Mereka ini sebenarnya berada di luar circle kerajaan dan parti, tetapi membuat tugasan-tugasan, yang kebanyakannya dilihat sebagai redundant atau mengambil alih tugas pegawai kerajaan dan parti.

Pegawai-pegawai yang menjadi PM's circle ini terlalu kebal kuasa mereka. Jika mahu sebarang urusan dengan PM, cadangan atau apa sahaja hajat, harus menembusi mereka terlebih dahulu.

Dengan kata lain, jika mereka tidak berjaya diyakinkan sama ada dalam bentuk pujukan atau rasuah, jangan haraplah hendak berjumpa dengan PM.

Penguasaan mutlak mereka menyebabkan Mahathir begitu marah kerana, pada zaman pemerintahannya, tidak wujud pegawai-pegawai Tingkat 4 yang berkuasa. Semua kuasa dan penentu dipusatkannya ke bilik pejabat PM, sehingga beliau dilabel sebagai diktator.

Selepas Abdullah diundurkan, Mahathir tidak berhenti-henti bersuara dan pernah menyuarakan kebimbangannya, bahawa fenomena Tingkat 4 ini, akan berulang pada zaman Mohd Najib Tun Razak.

Khabarnya fenomena ini sudah berulang. Apa yang dibimbangi dan ditakuti Mahathir dan orang-orang Umno seolah-olahnya sudah berulang kembali, sebaik sahaja Najib mula berkuasa.

Khabarnya ada 'kuasa baru' yang diwujudkan, berada disekeliling Najib sekarang ini. Kuasa baru ini bertindak sebagaimana pegawai Tingkat 4 di zaman Abdullah.

Pegawai-pegawai inilah yang mengetengahkan gagasan One Malaysia seperti yang dicanangkan Najib.

Malangnya buat Najib, ialah kerana, gagasan ini tidak disenangi kebanyakan orang Umno. Bagi mereka gagasan One Malaysia ini besar implikasinya.

Tidak jelas kata mereka. Tidak diberi penjelasan atau tidak mendapat persetujuan dari kalangan Majlis Tertinggi Umno.

Malah, tatkala akhbar Utusan Malaysia yang begitu pro Najib dan dianggap sebagai pelopor chauvanisme Melayu membuat tajuk 'Bangkitlah Melayu', khabarnya mereka dikecam hebat oleh kumpulan Tingkat 4 JPM kerana dianggap sebagai bercanggah dengan One Malaysia.

Khabarnya ramai editor-editor akhbar arus perdana diberi amaran. Malah ada yang menyiarkan temubual 'pihak-pihak tertentu', walaupun bertujuan positif untuk Najib, tetapi diberi amaran kerana tidak disenangi pihak yang rapat dengan Najib.

Malah lebih obvious (ketara) lagi apabila ada orang Umno mendakwa, khabarnya dilantik tiga orang pegawai khas untuk Rosmah Mansor. Mereka terdiri dari seorang Melayu, Cina dan India.

Perkara ini tidak pernah berlaku pada zaman Dr Mahathir atau zaman Abdullah. Tiada pegawai khas untuk Hasmah Mohd Ali atau Endon Mahmood (allahyarham) atau pun Jeanne Abdullah.

Jika dakwaan ini betul, peruntukan mana digunakan untuk membayar gaji mereka bertiga? Kenapa perlu sampai tiga orang? Jika dakwaan ini benar, ianya harus disiasat kalau-kalau wujud penyalahgunaan kuasa PM atau isteri.

Namun, untuk bersangka baik dengan Rosmah, kemungkinan ketiga-tiga pegawai ini dibayar untuk menggunakan wang poket beliau sendiri.

Namun, apa pun yang diperkatakan, baru tiga minggu Najib berkuasa, sudah macam-macam cerita negatif yang ditimbulkan oleh orang-orang Umno.

Lebih buruk lagi ialah apabila kuasa besar yang diberikan kepada PM's circle ini, telah mengetepikan peranan pegawai-pegawai yang sedia ada, yang lama bertugas dengan penuh setia terhadap Najib.

Barangkali akibat khayal di kemaruk kuasa, Najib terlepas pandang tentang hal-hal ini semua.

Harus juga diingatkan kepada Najib tentang fengshui orang-orang Cina terhadap angka 4 (empat) ini. Bagi orang-orang Cina angka 4 merupakan angka 'sial' kerana disebut sebagai 'sei' yang membawa erti mati.

Bukan apa, silap haribulan, kuasa yang terlampau diberikan kepada pegawai Tingkat 4 JPM, akan menyebabkan orang Umno-BN semakin marah dan rakyat semakin meluat dengan kerajaan.

Jika semua ini tidak dibendung dan diatasi, kebarangkalian untuk Najib menjadi penjawat jawatan PM terpendek dalam sejarah politik Malaysia, akan menjadi realiti.

Shahiran Shahid Zahri said...

kepada bah lontok, apa yg saya kecapi kini adalah pinjaman dari Allah azza wajalla... tiada kena mengena pemerintah yg hidup mahupun yg dah mati dan yg akan mati dan yg taknak mati...


wallahualam...

bila kita rasa nikmat... ucapkanlah alhamdullilah, rezeki dtg dr Allah, bah lontok...

yg kerajaan tu buat, dibayar kerja2 nya... mahal bayarannya...

Unknown said...

Dear All,

this is an extract of a report by an independent journalist which shows that the Election Commission is just PRO BN! If you support this report, please cut and paste on every group in all BLOGS and place in this world. Thank you.

"The same views have been echoed by no less than the Election Commission (EC). Plus, the EC has openly supported proposals by some BN leaders such as Datuk Seri Nazri Aziz, Datuk Mukhriz Mahathir and Tan Keng Liang to prevent "unnecessary" elections. These include suggestions for stricter laws, and penalties for elected reps or their parties should an elected representative resign for reasons other than what's stated in Article 48(1) of the Federal Constitution."

http://www.thenutgraph.com.my/funding-democracy-the-bn-way

Unknown said...

Salam ziarah,
Bah Lontok,

.....dah 50 tahun...hutang datuk nenek saya belum lunas lagi!!!!
melihat,membaca komen Bah ...menginsafi diri ini..Alhamdulillah....betapa nikmatnya Allah memberi akal kepada ku!...betapa nikmatnya mempunyai fikiran yang terbuka!

Semoga Allah akan memberi hidayah yang sama!!!
Lain2 tu...biar Naruto selesaikan!

add said...

Malam ini adalah malam terakhir aku. 14 hari kempen yang lalu sudah menggemparkan partai pemerintah. Seluruh Negara hanya menunggu masa untuk menabalkan aku sebagai memanda menteri, posisi political paling tinggi sebagai pemerintah . aku bisa punyai kuasa, kiranya aku menghidangkan segala ‘lauk politik’ yang diminta.

Di utara dan pantai timur, aku bermain kata. Depan masarakat cina aku perjuangkan hak mutlak tuntutan mereka.aku lebih gila dari partai dapp,aku lebih gila daripada dewan perniagaan cina dan lebih gila daripada dong jhia zong. Aku anak melayu, pernah mengerjakan haji, tetapi hari itu depan puluhan ribu orang cina, aku adalah lee kuan yew melayu!

‘tuan , kita dah sampai’ kata hj mat ajis ketua unit amal partai lambang bulat. Tersentak aku dari lamunan. Hj mat ajis sudah lama dengan aku, dia penasihat agama aku,dialah yang mengajar aku tentang agama,cara-cara menjual agama demi kepentingan politik aku.

‘tuan , malam ini malam terakhir kita berkempen, puluhan ribu sudah ada di stadium keramat ,beratus wartawan dalam dan luar negara sudah bersedia mendengar ucapan terakhir tuan, sebelum tuan diangkat menjadi memanda menteri esok ‘ kata hj mat ajis.

‘bagaimana dengan bloger-bloger kita, sudah bersedia melakukan spin? Tanya aku. ‘mereka dah bersedia tuan’ jawap hj mat ajis penuh bersemangat.‘hmm bagus’. aku mengangguk…

aku masuk ke stadium utama menggunakan pintu belakang, sama seperti tabiat dan kelakuan aku, suka menikam belakang musuh dan kawan demi cita-cita politik aku untuk menjadi memanda menteri. Tapi..harus diingat barangkalian bahawa senya aku tidak bermain belakang dan tidak minum kopi sebagai bahan pujukan.

Pengacara majlis sudah mendapat indikasi ketibaaan aku. Unit amal partai bulan sudah mengepung untuk membawa aku terus ke pentas utama. Malam itu sudah lewat, aku punyai 1 jam sahaja untuk berkempen. This is my last chance, by hook or by crook tomorrow I mesti jadi memanda menteri..bisik hati aku ( memang English aku teruk kerana aku mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa PPSMI itu telah gagal)….

‘RAKYAT SEKALIAN, BAKAL MEMANDA MENTERI KITA TELAH TIBA..ESOK BERSAMA TEMAN-TEMANNNN….. RAKYAT AKAN MENGANGKAT YB GAP SEBAGAI MEMANDA MENTERI YANG KE 7.!!!! TAKBIR TAKBIR ‘ !!! sungguh bersemangat pengacara majlis mengumumkan ketibaan aku. Seluruh rakyat betakbir, cina melayu juga india mengucapkan allahuakbar . inilah hasil kejayaan dakwah aku meliberalisasikan islam.

Bergema stadium keramat, limpahan flash-flash kamera terus berkelip tanpa henti. Aku berjalan menuju ke mikrofon utama, tatkala melihatkan kelibat batang tubuh aku puluhan ribu rakyat sudah bangun,…. Bertempik bagai hysteria …. Ada ibu-ibu dari muslimat partai lambang bulat meraung-raung menyebut nama aku.GAP , GAP, GAP !!!! arrgghhhhh.. … Sungguh menggerunkan keadaan saat itu, satu keadaan yang menghampiri sambutan karbala.

Ritma bunyi gendang-gendang daripada anak muda tamil mula berbunyi kencang. Kumpulan gendang bhangra berentap dengan puluhan gendang-gendang cina dan rebana melayu bagi merasuk dan membingitkan roh suasana !

Para paderi,sister,sami kuil, sami budha dan tok aji berpegang tangan dan menari-nari mengikut rentak irama gendang ! di kanan aku, melihat muslimat partai lambang bulat dan wanita-wanita muda naik ke atas pentas dan terbang melompat semula ke atas tangan-tangan penonton.

Bagaikan permulaan konsert metallica, wanita-wanita ini semakin hysteria. Di depan mata aku, anak-anak muda yang menggelarkan diri mereka ‘kumpulan halal rakyat pakat yang boleh bersekedudukan’ mengangkat pasangan masing-masing. Lelaki melayu ini mengangkat pasangan mereka ke atas bahu mereka, tanpa rasa malu wanita melayu dan cina tadi menyelak baju mereka menunjukkan puting-puting dada pelbagai warna…arrgg inilah tanda majmuk dan berpakatan bisik hati aku.

‘ASSALAMULAIKUM DAN HALLELUJAH SEMUA!!!!!!!!! ‘ kata aku sebagai pembuka kata…YEEEAAAAHHHHH !!! jawap mereka.

‘malam ini adalah malam terakhir, seluruh rakyat akan keluar mengundi. Esok 16 september, angkat aku sebagai memanda menteri’ !!!!!! jerit aku kepada puluhan ribu penonton.

‘rakyat semua, perjuangan kita semakin hampir menuju kemuncaknya. 14 hari saya menjelajah keseluruh negara dan signal daripada rakyat cukup kuat, esok saya akan diangkat oleh seluruh rakyat menjadi memanda menteri Malaysia ke 7’ kata aku penuh berapi di depan puluhan ribu rakyat dalam rapat umum aku di kuala berlumpur.

‘yang cina sudah menyatakan sokongan tentang dasar-dasar saya mahu laksanakan.menghapuskan keseluruhan dasar yang menolong melayu, saya berjanji bila saya diangkat menjadi memanda menteri, DEB akan saya hapuskan, pendidikan kita akan liberalkan, UITM saya akan tukarkan namanya kepada university institute teknologi Malaysia, …tiada lagi keistimewaan bantuan-bantuan pinjaman kepada peniaga melayu, MARA akan saya hapuskan.orang cina semua…saya ulang semua orang cina suka dasar baru saya’ !!!!

‘orang melayu perlu dihapuskan tongkatnya, 50 tahun orang melayu ditatang.cukup cukup. sudah tiba masanya keistimewaan ini dihapuskan.’..

‘ini negara cina punya, ini negara india punya, ini negara banggali punya..bukan melayu punya, semua orang berhak mendapat apa yang melayu selama ini dapat’ !!!! aku membakar semangat rakyat. Rakyat semakin bersorak gembira dengan gerakan aku ini, gerakan ketuanan rakyat.

‘semalam saya bersama dengan beberapa pemimpin partai lambang bulat menghadiri upacara sembahyang di gereja st nichlolas petaling jaya. Saya dan pemimpin partai lambang bulat hadir kerana merasmikan bangunan baru gereja.

Alhamdulillah sambutan yang kami terima cukup menggalakkan. Saya dan bakal presiden partai lambang bulat hj samad kalid telah diberi penghormatan untuk meletakkan plak KALIMAH ALLAH bersebelahan dengan lambang jesus yang disalib’…

‘ini membuktikan bahawa perjuangan kita untuk menyama ratakan islam dan agama lain diterima, ingat tuan-tuan ALLAH milik masjid, juga milik gereja,tokong dan kuil .’ TAKBIR TAKBIR ..HALLELUJAH bergema cukup kuat dalam stadium malam itu.

‘insyaallah tuan-tuan, selepas ini kita akan membuka peluang juga kepada ajaran kristian untuk meletakkan patung jesus dalam masjid-masjid kita.. kita harus terbuka dan rasional. Jangan kita berperangai seperti partai ameno, sempit dan dangkal dalam soal islam’.. aku berhujah.

‘ saya mahu membawa agenda baru, agenda ketuanan melayu harus kita buang selama-lamanya. Di Nepal raja gnaendra telah tumbang dengan kuasa rakyat, Nepal kini menjadi republik. Di iran kebangkitan rakyat telah menolak pemerintahan beraja shah iran.. ini signalnya..SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT’ !!!!!!!

‘ ada setengah pemimpin ameno berkata saya sudah jauh lari perjuangan. Saya cakap pada mereka poodaahh… INI GAP..PEMIMPIN RAKYAT. BILA MEREKA CUBA MENUMBANGKAN GAP,,..RAKYAT AKAN BANGKIT DAN PERTAHANKAN GAP’ !!!

‘gap milik rakyat, gap suara rakyat..membujur lalu melintang patah.. kita akan tumbangkan ketuanan melayu sampai habis..saya akan bawak satu perubahan besar, kuasa rakyat sebagai pemerintah’ !!!!!!!!!!


‘saya dihentam kiri dan kanan oleh pemimpin ameno. Saya dituduh sebagai agen asing, agen singapura,. Semalam saya dihentam oleh menteri besar ameno negeri parak. Dia kata saya sudah menjual hak melayu. Apa salah saya tuan-tuan, salahkah saya berjanji kepada seluruh rakyat parak saya akan berikan seluruh milikan tanah selama 1500 tahun kepada cina-cina yang mengundi saya. Apa bersalahkah saya ?..

‘saya beri amaran kepada pihak ameno negeri parak, kalau saya dihalang untuk memberikan tanah kepada setiap pengundi cina yang mengundi saya nanti, maka saya akan arahkan seluruh ahli partai lambang bulat berbaring di atas jalan 24jam. Jangan main-main dengan saya..saya gap pejuang rakyat.!!!!’

Malam itu sudah menjanjikan kemenangan untuk aku, gap. Esok pasti aku akan menuju ke mahkota jayaputra. Barisan cabinet sudah ada dalam kepala aku.

‘sudah-sudah…kita jangan terlalai walau sesaat pun tentang agenda kita. Kita pulang dengan aman malam ini. esok kita bangkit dari tidur, pergi mandi dan terus menuju ke pusat pengundian di tempat tuan…ingat pangkah gap sebagai memanda menteri Malaysia yang baru’…sebelum majlis itu berakhir imam besar,paderi besar,sami besar telah naik ke atas pentas membacakan doa keselamatan.puluhan rakyat tunduk bertafakur tanda liberal agama di Malaysia sudah hampir mendekati praktikalnya sama seperti Negara endonasia.

Tatkala saat habis mereka betafakur, kedengaran 3 das bunyi tembakan .

DAM ! DAM ! DAM !

Puluhan ribu rakyat di stadium terpinga, jutaan yang menonton secara langsung di internet web dan blog tersentak. Tatkala skrin dan layar menayangkan satu batang tubuh berlumuran darah terbaring di atas pentas…SELURUH RAKYAT MENJERIT !!!!!!!!!!!!!!!!!

GAP DITEMBAK ! GAP DITEMBAK ! GAP DITEMBAK !

Meraung seluruh rakyat menyaksikan insiden mengejutkan itu. Ibu-ibu dan kaum wanita menangis teresak-esak .. yang berbangsa india menepuk-nepuk dada bertubi tubi.. yang cina meraung raung bagai kematian keluarga. Yang melayunya mengucap syahadah tanpa henti …

SEGALANYA TERHENTI……..
RAKAMAN SIRAN LANGSUNG DITAMATKAN.
3 SUSPEK UTAMA DI TAHAN OLEH PENYOKONG DAN SPECIAL BRANCH.


( seminggu selepas insiden itu )

Ketua polisian Negara telah mengumumkan penahanan 3 suspek yang disyaki terlibat dalam insiden tembakan terhadap bakal memanda menteri, gap. 2 orang suspek berbangsa melayu dan seorang lagi berbangsa cina.

Mereka telah didakwa di mahkamah jayaputra kerana terbabit dalam cubaan membunuh. Sewaktu di bawa kemahkamah, suspek yang ditutup mukanya telah menjerit-jerit mengatakan sesuatu..

‘ aku pertahankan hak melayu, jangan dihina melayu .’ jerit suspek pertama bernama anuar rahim.

Manakala suspek kedua menjerit dan kerap mengulangi 2 patah perkataan yang sama…di ulang-ulang sampai masuk ke kamar mahkamah. ‘selamatkan raja.’ ‘selamatkan raja’.. jerit mat nizar kamaludin.

Suspek ketiga seorang cina tua, sentiasa tersenyum bila diambil gambarnya. ‘ selamatkan ketuanan melayu.’ Sambil tersenyum lee kat siang berbicara…

Apa kesudahan riwayat YB GAP, bakal memanda menteri ?


Posted by GAP KEMBALI at 4:19 AM

Naruto Sensei said...

Add said

DAM ! DAM ! DAM !

Puluhan ribu rakyat di stadium terpinga, jutaan yang menonton secara langsung di internet web dan blog tersentak. Tatkala skrin dan layar menayangkan satu batang tubuh berlumuran darah terbaring di atas pentas…SELURUH RAKYAT MENJERIT !!!!!!!!!!!!!!!!!

GAP DITEMBAK ! GAP DITEMBAK ! GAP DITEMBAK !

--------------------------------

Demi Allah cerita ini menunjukkan ugutan Ameno kepada Pimpinan Pakatan Rakyat...

Demi Allah jika berlaku apa yang ko komen kat cerita ini ...

Maka permusuhan telah nyata dan aku akan pastikan setiap Pimpinan Ameno menerima nasib yang sama..

Jangan bermain api Bro komen ko nih boleh membakar..Nanti...
kalau ditakdirkan berlaku macam komen ko tu bersiap-sedialah menghadapi kacau bilau di Malaysia..

Kan aku dah kata Finah Umno membahayakan Rakyat Malaysia...

Dah kalah main taktik kotor .. buat lah kalo berani.. kalau selama ini pejuang2 kami bersabar!! kita tengok apa yang jadi nanti...
Berani buat berani tanggung beb!!

add said...

Dalam blognya itu, Nik Abduh yang juga timbalan ketua pemuda PAS negeri juga menghentam pembantu-pembantu bapanya yang didakwanya bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz pada mulanya menolak cadangan kerajaan perpaduan itu yang dibuat oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Kerajaan perpaduan yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu-pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga-lagakan antara Nikajis (Tuan Guru Nik Aziz) dan TGHH (Tuan Guru Haji Hadi)," tulis Nik Abduh.
“Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan-jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya.

"Berikan kementerian kewangan dan kementerian pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM (perdana menteri) mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama,” menteri besar Kelantan dipetik berkata dalam blog anaknya Nik Abduh.



Kesimpulannya disini ialah..,

Pertamanya,
-Nik Ajis mula memahami apa yg diusulkan dan maksud sebenar oleh Hadi Awang tentang "Unity Government".



Kedua,
-agak menghairankan apabila Nik ajis lebih berminat kpd Kementerian Kewangan. Timbul soal jawatan dulu dalam syaratnya. Bukan soal nak BN melksanakan Hukum Islam.


Ketiga,
-Nik ajis langsung tak berminat dgn jawatan Menteri Agama (Menteri di jabatan Perdana Menteri) yg memungkinkan PAS mengemukakan semua ilmu agamanya demi kebaikan umat Islam di Malaysia.


Keempat,
-rupanya selama ini Nik ajis memberi hujah berdasarkan skrip yg ditulis oleh "Tuan2 Penasihatnya".


Kelima,
-Nik ajis sedar yg majoriti kerusi Parlimen masih milik UMNO berbanding PAS dan PKR, sebab tu beliau tidak menntut kerusi Perdana Menteri.


Keenam,
-rupa2nya ramai "Ulama Mi Celup" disekeliling Nik ajis dan Pas sendiri.


Ketujuh,
-usaha melaga2kan Nik ajis dan Hadi Awang akhirnya gagal. Bukan kerja UMNO atau BN tetapi kerja "Ulama2 Mi Celup" PAS sendiri.


Kelapan,
-statement ni dikeluarkan sendiri oleh anak lelaki Nik ajis, bukan direka cerita oleh Utusan Malaysia atau seangkatan dengannya!


Kesembilan,
-kupasan isu ini diterbitkan oleh malaysiakini (yang pro-pembangkang) dan bukannya Utusan atau media prima !!

belantiboys said...

Hai si mamat adam ni dulu hang jugak yang cium tangan tok dek sampai kesiku dan ada yang mencadangkan sampai nak adakan satu muzium khas pemikiran tok dek di langkawi hari ni si mamat adam ni nak sanggah tok dek plak. Biarlah dia dok bercakap senangla sikit PR nak ambil malaysia yang tercinta ni bagi la pemimpin PR berihat sat,kepenatan yang teramat sangat selepas PERAK DI RAMPAS dengan begitu zalim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...