Monday, April 13, 2009

Konflik Thai: Saya tak sesuai jadi orang tengah, kata Nik Aziz

Oleh Salma Husin

MACHANG, 13 April: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menolak cadangan untuk melantik beliau sebagai orang tengah bagi menyelesaikan konflik di Thailand khususnya di selatan negara itu.

Menurutnya, beliau tidak layak berbuat demikian kerana mudah ‘lembut hati’ dengan sesiapa sahaja, termasuk soal rundingan berkenaan. Katanya, keadaan itu akan merumitkan soal rundingan.
Baru-baru ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mencadangkan Menteri Besar itu sebagai orang ketiga dalam menyelesaikan konflik yang berlaku di negara terbabit.

Sebelum ini, pegawai dari negara tersebut berkali-kali meminta pandangannya bagaimana cara yang perlu dibuat untuk menyelesaikan konflik di negara terbabit.

“Saya kata pada dia (wakil kerajaan Thai) berunding antara pihak kerajaan dengan kumpulan yang dianggap pemberontak, manakala berunding ni pula tidak boleh secara terus, sebaliknya melalui orang tengah.

“Sebagai contoh masaalah yang berlaku di Filipina dengan Moro dahulu dilantik Malaysia, Israel dengan Hamas sekarang ini dilantik Mesir, begitu juga dalam kes kemelut di Thailand yang perlu ada orang tengah untuk berbuat demikian,”ujarnya lagi.

Menurutnya, kaedah perundingan untuk menyelesaikan kemelut tersebut merupakan cara yang betul bagi mengelakkan keadaan yang tidak terkawal terus berlaku.

Sambungnya lagi, apabila beliau menyebut perlunya ada orang ketiga dalam menyelesaikan masaalah itu, pegawai terbabit terus bertanya lagi padanya siapa.

Namun, tambah Nik Aziz, itu pandai-pandailah mencari mereka yang sesuai.

50 comments:

jaam said...

NAK MAAPUUUH KO MU...!

Naruto Sensei said...

Salam Tuan Guru Nik Aziz..

Sesungguhnya memang Tuan Guru pemimpin yang merendah diri..

Andaikat lah pemimpin UMNO yang diundang, mereka dah tentu memukul canang diserata dunia mengatakan merekalah yang boleh mendamaikan segala-galnya..

Cadangan Tuan Guru menjadi orang tengah menunjukkan Kepimpinan Tuan Guru diiktiraf di Thailand..

Tuan Guru pun memang selalu di Undang menyampaikan ceramah di radio Thailand yang majoritinya adalah Buddha tetapi mengiktiraf Tuan Guru..

Saya bersetuju jikalau Tuan Guru Menjadi Orang Tengah dalam konflik di Thailand moga2 kesederhanaan Tuan Guru akan menarik hati pihak2 yang berkonflik di Thailand supaya Berdamai...

Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik dan memanjangkan umur Tuan Guru Nik Aziz sebutir Permata yang berkilau di Malaysia ini...

Takbir ALLAHUAKBAR!!

Wassalam

apam taiping said...

jaam,

jgn kata pr,umno sendri pon pelik ngan ko ni???
hampeh...
baru blk skolah tadika umno ke ko nih...
zero...otak jumud...

kahkahkah....hancuuuurrrr....

Naruto Sensei said...

Kepada Saudara ku Jaam

Nampaknya Anda masih bersikap seperti kebudak2 kan Adakah dengan menprovok sebegini anda rasa Orang akan tertarik dengan hujah anda?? sepatutnya anda mencontohi Uncle nano yang sekarang adalah satu2 nya Blogers UMNO yang mendapat Pengiktirafan disini..
Beliau sanggup ketepikan emosi beliau dan berhujah cara matang.. cukup sedih apabila Parti UMNO yang gah hanya mempunyai Bloger2 seperti Anda yang hanya menimbulkan Provok dan bercakap kosong tanpa mengunakan akal yang sihat, tanpa hujah yang berilmu yang boleh menarik orang kepada UMNO.. Kasihan UMNO dengan Blogers seperti Anda langsung tiada Kualiti dalam berhujah..dan tentulah memalukan UMNO sendiri..semoga selepas ini anda berhujah secara matang tanpa mengikut Emosi kepartian dan tidak menimbulkan provok kerana Anda juga akan dihormati di sini

semoga Allah memberikan hidayah kepada Anda

wassalam

Lebai Mangkuk said...

Yang paling layak ialah Ketua Pemimpin Islam Hadhari kita.

Unknown said...

lebai-mangkuk said...
Yang paling layak ialah Ketua Pemimpin Islam Hadhari kita.

-----------------------------------

sape, dato najib ke? memang tak boleh harap...

saya sokong mb kelantan jadi orang tengah, dengan sifat nya yang lemah lembut, sopan dan tawduk serta penerimaan masyarakat melayu islam patani terhadap beliau...

PAPA GOMO said...

SALAM...
NIK AZIZ NI MEMANG SEDAR DIA TAK LAYAK... DAN SEPATUTNYA NIK AZIZ JUGA SEDAR YANG BELIAU HARUS MELETAKKAN JAWTAN SEBAGAI MB KELANTAN.

PEMIMPIN YANG SERING SAKIT-SAKIT BAGAIMANA HENDAK MENTADBIR KERAJAAN DAN MENJAGA KEBAJIKAN RAKYAT???

NIK AZIZ HARUS BERUNDUR....
BIAR TEAM EDROGAN YANG AMBIL ALIH.
BILA TEAM EDROGAN NI AMBIL ALIH BARULAH MUDAH ANWAR MASUK DALAM PAS KESELURUHANNYA.

dianawijdan said...

uncle,

aku harap umno berubah menjadi yg bukan lagi haprak. umno terkenal dengan rasuah. sehingga kini masih dipenuhi rasuah. buktinya? masih ada yg jadi mb, ketua pemuda, adun, dan yg pegang lain2 jawatan dlm umno.

umno tidak lagi haprak andai umno berjuang menegakkan hukum alquran, menjadikan alquran pegangan tertinggi. mengamalkan 100% ajaran islam. tiada lagi rasuah (tukar istilah politik wang jadi rasuah), kezaliman, maksiat, mendekati zina, dan sebagainya.

nik aziz dengan rendah diri pernah berkata:
1. umno terima alquran dan assunah sbg pegangan maka pas akan dibubarkan
2. bubar pas dan umno tubuh parti baru berteraskan islam yg berpandukan alquran dan sunah

selagi itu tidak terjadi, maka selamanya umno bagi aku sangatlah haprak.

apam taiping said...

GOMO said...

SALAM...
NIK AZIZ NI MEMANG SEDAR DIA TAK LAYAK... DAN SEPATUTNYA NIK AZIZ JUGA SEDAR YANG BELIAU HARUS MELETAKKAN JAWTAN SEBAGAI MB KELANTAN.
.....................................
DAH TU KO BL LG NAK SEDAR???

NIK AZIZ BKN LAH BACUL NAK MENGKHIANATI MANDAT YG RAKYAT KELANTAN BERI PADA DIA..

"BERJUANGLAH DARI BUAIAN SMP KE LIANG LAHAD"

SELAGI DARJAT DAN KEKUATAN YG ALLAH BERI PADA TGNA,SELAGI ITULAH BELIAU AKAN TERUS BERJUANG...INSYAALLAH...

dianawijdan said...

nik aziz suruh cari sapa yg sesuai. aku cadangkan..
1. pok lah sbb bapak hadhari
2. tok jit sbb ada byk c4
3. pak hitshameuteen sbb ada keris
4. chyrie sbb byk fulus
5. nazry ajit sbb ada buku undang2
6. jaam, zali, bn@umno, kasutlama, biskut, tokbatin, panglima, uncle nano, abg mie, sbb diorg "pejuang" umat islam hadhari sebenar..

tumpang lalu naruto ye.

sekian..

apam taiping said...

irza said...

lebai-mangkuk said...
Yang paling layak ialah Ketua Pemimpin Islam Hadhari kita.
.....................................
adehhh...

Tuan Syeikh Hj Abdullah Ahmad Bdawi Al-Hafiz ke? ATAU
Mursyidul Um BN?Tuan Guru Hj Al-Najibu Altontoya Almongo?byknye al...

elok sgt...sorg pgg bahu michel yeoh,sorg lg bom tontoya...

ok gak,sorg g suro org sane pgg bahu awek2 siam buat benteng,sorg lg bom c4 pemberontak...adesss

apam taiping said...

apam taiping said...

amy search tuh...aritu siti...

perghh,aku mmg minat amy nih...isabela...

jamm,
jomla nyanyi...
org umno xkan dah xminat dah ke??
nyanyila..

chorus trs:

"dia umnogila...
lambang dacing yg lara...
terkubur kerana najis altantuya...
pok loh gugur bersama..
duit projek kekeringan..."

lebih2 tu aku serah kat kwn2 seangkatan le...wat bagi sedap2 taw,nak rekod msk Raja Lawak c4...

sori la...aku ni peminat amy,tu yg xhbs lg nyanyi lagu ISA-bila(bila nak tutup da...)utk iklan sebentar sahaja...

Naruto Sensei said...

Salam saudaraku Gomo..

Semoga Allah merahmati Anda..

Memang tak di nafikan Tuan Guru Nik Aziz sekarang memang selalu uzur bukanlah kerana terlalu tua tetapi banyaknya program2 yang beliau hadiri untuk memuaskan hati rakyat Kelantan dan rakyat Malaysia yang menyokongnya..

Kerana terlalu bertanggungjawabnya beliaulah rakyat kelantan mesih memerlukan Tuan Guru memimpin mereka sehingga ke hari ini...ini di buktikan lagi dengan kemenangan besar PAS di Kelantan dimana UMNO hanya menang 6 kerusi sahaja berbanding 22 kerusi yang gagal di tawan semula..

Kenapa Tuan Gomo, selalu menyakiti dan memprovok Tuan Guru hanya Allah lah yang tahu..
Tetapi didalam hal meletakkan jawatan Tuan Gomo tak berhak menyuruh Tuan Guru Meletak jawatan dimana dalam masa yang sama rakyat Kelantan masih mahu kepimpinan Nik Aziz, setakat ini pada pengamatan saya tiada suara2 rakyat Kelantan yang mahu Tuan Guru meletak jawatan yang Ada hanyalah suara2 dari pihak UMNO yang kurang senang dengan kepimpinan Tuan Guru yang ikhlas dan jujur...

Berikut senarai hujah saya kenapa Tuan Guru masih diperlukan sebagai MB Kelantan;



Sehingga ini tiada laporan rasuah pun yang pernah Tuan Guru hadapi berbanding dengan pimpinan UMNO kelantan seperti Anuar Musa yang pernah didakwa melesapkan duit PPRT yang sememangnya untuk rakyat termiskin di Kelantan..

Tuan guru tidak mengambil Elaun beliau sebagai MB malah memotong gajinya dalam langkah berjimat cermat untuk kewangan Negeri Kelantan..Dan perkara ini tidak pernah pimpinan Umno buat di Negeri2 yang mereka perintah...


Tidak tinggal di rumah MB kerajaan sebaliknya dijadikan Pejabat MB Kelantan Dan Tuan Guru hanya tinggal di rumah nya sendiri yang sama dengan penduduk kampung yang lain... Bukankah ini contoh yang baik jika nak dibandingkan dengan Pemimpin UMNO yang mahu rakyat berjimat-cermat tetapi mereka sendiri tinggal di rumah seperti Istana dan hidup bermewah2...

Tuan Guru terlalu mengambil berat tentang Dakwah Islam kepada rakyatnya kita sedia maklum bagaimana Tuan Guru sering kali menjadi Imam dan menjadi Guru dalam semua program2 keagamaan dan menjadi Pembimbing Rakyat yang paling disayangi...Ini juga saya tak pernah lihat dalam corak pentadbiran UMNOBN malah semasa PRK bukit Gantang pun mereka gunakan Imam upahan semasa menjalankan Majlis mereka... sedangkan pemimpinlah yang paling layak menjadi Imam... Nabi kita pernah bersabda.. jika baik Pemimpin sesebuah negara itu baiklah rakyatnya, jika buruk pemimpin itu buruklah rakyatnya...


Sentiasa berlaku Adil kepada rakyat Kelantan tak mengira kaum sehinggakan tender2 yang ditawarkan secara terbuka dan yang paling layak akan mendapat kontrak tersebut ini dapat mengelakkan amalan wang kopi yang sekarang ini membarah dalam pentadbiran keajaan BN di negeri yang mereka kuasai..


Selalu menjadi penasihat kepada rakyat Kelantan supaya menjadi Rakyat yang berilmu dan berpegang teguh kepada ajaran Islam yang tulin bukan Islam Hadari...

Dan rakyat Kelantan sendiri tidak rela Tuan Guru meletakkan jawatan dengan dibuktikan dalam PRU12 yang lalu sehinggakan ada orang mendoakan supaya Tuan Guru jangan mati dulu... ini berbeza dengan pimpinan Bn walaupun didesak berulang kali meletakkan jawatan mereka setengah mati pula mempertahankan jawatan tersebut contoh bekas PM Tun Mahathir sendiri diwaktu rakyat marah pada beliau dalam kes Anwar dalam PRU ke 10 beliau masih mahu memegang jawatan lagi sedangkan majoriti melayu waktu itu menolak kepimpinan beliau..

Diiktiraf kepimpinannya oleh kerajaan Thailand dengan menjemput beliau didalam Program Keagamaan Islam di negara tersebut yang kita ketahui majoriti beragama Buddha sedangkan Malaysia yang majoriti beragama Islam pula menyekat beliau dari menyampaikan dakwah Islam...

Dan yang terakhir diiktiraf juga pimpinan UMNO apabila Dato Hishamuddin Tun Hussein Onn semasa melawat Kelantan Mengakui kepimpinan Tuan Guru malah dibuktikan lagi apabila beliau sendiri mencium tangan Tuan Guru, Begitu juga dengan Pak Lah Yang memimpin Tuan Guru berjalan dan mengakui sendiri kepimpinan Tuan Guru..

Jadi kepada Tuan Gomo jangalah anda berburuk sangka kepada seorang Ulamak yang begitu Ikhlas memperjuangkan Islam di Malaysia ini ... dengan kepimpinan yang bersih saya yakin Rakyat Kelantan masih mahu Tuan Guru memimpin mereka kerana Tuan Guru ibarat permata yang kilauannya menerangi hati2 yang jahil di Malaysia ini..

Semoga Allah beri hidayah Kepada Tuan Gomo..

wassalam

Lebai Mangkuk said...

BN sudah ada perancangan nya yang teratur dan berkesan untuk menarik balik pengundi kaum cina dan india kembali menyokong BN.

Apabila kaum cina dan india ini tinggalkan DAP dan PKR, PAS akan kembali bersendirian.

Politik cina dan india ini mengikut arus, dimana mereka boleh dapat lebih untung, mereka akan kejar keuntungan itu.

jaam said...

KAU ORANG NI MACAM HILANG AKAL, DAN KEKADANG SYOK SENDIRILAH...

KAU ORANG INGAT ORANG THAI TU SAMA BEFIKIRAN MACAM KAU?

WALAUPUN BERSAUDARA, JIKA PAKAI BAJU WARNA LAIN JER DAH DIANGAP MUSUH. MEREKA SANGUP BERBUNUHAN KAU ORANG TAU TAK?

NI...KAU NAK ANTAR NIK AJIS KAT SANA..SEBAB TULAH AKU KATA NAK MAMPUS...!

KAN LEBIH BAIK KAU ORANG JER YANG PERGI SANA, DARIPADA HANTAR ORANG TUA TUH..AMACAM?

AGAKNYA KAU ORANG TAK SAYANG DENGAN NIK AJIS TAK?..ADA APA2 KE?

SUKA SUKA KAU JER...!

Naruto Sensei said...

Saudara ku Jaam

Semoga Rahmat Allah bersama Kamu..

Kenapa sering saja menggunakan bahasa yang kurang di fahami? bukan kah berhujah mestilah berterus terang bukan bahasa yang kurang enak di dengar dan tak difahami..

Melihat pada post pertama Anda tadi memang sesiapa pun pun kurang senang dengat ayat yang anda gunakan cuba anda Huraikan tentang ayat: NAK MAAPUUUH KO MU...!

Ayat tu anda tujukan kepada siapa dan selama anda berposting di blog ini pun anda asyik mencari salah , menghina dan menfitnah Tuan Guru jadi andaikata Bloger PR tersalah anggap pada anda tak bolehlah anda mengatakan tentang Syok sendiri..

Memang kami sayangkan Tuan Guru Nik Aziz dan takkan lah nak tengok Tuan Guru diapa2 kan disana dah tentulah kami akan melindungi Tuan Guru.. Kami pun ada yunit Amal yang menjaga keselamatan Tuan Guru..takkaan lah kamu biarkan Tuan Guru pergi seorang diri .. itu menempah namanya.. dah tentulah pihak berkuasa Thailand akan mengawal ketat Tuan Guru Nik Aziz yang pastinya menjadi orang penting dalam proses damai ini .. itu pun jika memang diundang..

Dan satu lagi Saya melihat anda terlalu buruk sangka kepada kaum lain.. jangan hanya ingat kaum lain je yang sanggup berbunuhan walaupun bersaudara,

kita yang melayu ini pun sangup berbunuhan hanya kerana Perempuan , harta , komisen dan bermacam gejala sosial yang tak perlulah saya jelaskan disini

Kejahatan tak mengira bangsa Tuan Jaam selagi hati dan Jiwa tiada sikap tawaduk dan takut kepada Allah..Hanya Ajaran Islam sahaja yang boleh mendamaikan gelora Nafsu manusia dalam mengejar kekuasaan didunia ini... Semoga anda selepas ini dapat membuang sikap buruk sangka kerana Nabi kita melarang umatnya berburuk sangka...

Semoga Allah membimbing Anda Jaam!!

Wassalam

gotahlantun said...

ALAHAI...NARUTO..

KAU INGAT KAT THAI TU SAMA KAT MALAYSIA NI?.
KAU TAK TENGOK KAT NBC KE MACAMANA DIORANG MERUSUH?. KEPALA MASUK AIR..BRO!.

KALAU DI PERAK BARING MENGHALANG KERETA SULTAN, TETAPI DI SANA BARING MENGHALANG KERETA PERISAI..

SUDAH2 TUH TAK PAYAH NAK BERHAJAT NAK MENGHANTAR NIK AJIS KE SANA.
SIAPAPUN TAK DAPAT MENGAWAL, JANGAN NAK EEK DENGAN UNIT AMAL KAU ORANG TUH..SIA2 JERLAH.

ALIH2 SOK ITULAH LAST KITA DAPAT BERSAMA NIK AJIS.

SUKA...SUKA..KAU JER.

gotahlantun said...

Kenapa sering saja menggunakan bahasa yang kurang di fahami? bukan kah berhujah mestilah berterus terang bukan bahasa yang kurang enak di dengar dan tak difahami..
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NIK AJIS PUN KEKADANG MACAM TU JUGAK, ADA KAU TEGUR DIA?

ironseven said...

GOTAHLANTUN,

kau tak setuju nik aziz tak apa..aku pun tak setuju jugak. patot hantaq wakil kerajaan bn la kan? aku sokong diana.

diana kata..

nik aziz suruh cari sapa yg sesuai. aku cadangkan..
1. pok lah sbb bapak hadhari
2. tok jit sbb ada byk c4
3. pak hitshameuteen sbb ada keris
4. chyrie sbb byk fulus
5. nazry ajit sbb ada buku undang2
6. jaam, zali, bn@umno, kasutlama, biskut, tokbatin, panglima, uncle nano, abg mie, sbb diorg "pejuang" umat islam hadhari sebenar..

amacam? ko sotuju ko gotah?

ironseven said...

oya,

aku tambah sekoq lagi yg sebangsat dengan list no. 6 yg diana bagi tu iaitu kau lah wahai gotah...

ko setuju ko gotah...?

senang dan mudah tak bahasa aku ni gotah?

Naruto Sensei said...

Salam gotah Lantun

sememang nya saya tahu anda adalah orang yang sama seperti Jaam saya tahu kamu berdua hanya nak menimbulkan Provok disini bukan untuk berhujah hanya buat kacau.. andaikata anda tak tau tak payahla Anda bercakap kerana akan menambahkan kebebalan dan kebodohan anda berdua..

Jangan ingat anda berdua bleh menarik minat PR untuk Join UMNO kalau macam ni punyan hujah Bodoh( dengan Izin) yang anda persembahkan..

Lagi satu Ironseven lihatla muka Najib pucat lesi masa kena kepung kat Thailand ade hati ke Anda nak suruh Dia jadi orang ketiga ... anda fikirlah sendiri

Maaf emosi sikit sebab hari ini asyik kena provok je dengan budak2 tak sunat nih...hujah dahla menyakitkan hati bukan menarik hati...

Semoga Allah tak butakan hati kamu kerana kesesatan yang kamu anuti...

Wassalam

ironseven said...

sokong naruto...tapi relaks bro jangan terjebak dgn provokasi puak2 pencacai tu. teruskan cara berhemah anda berhujah dan berfakta. menambah ilmu di dada.

kau tau kenapa aku cadangkan najis ganti nik aziz? sbb dia ada byk c4. kalau kena kepong senang la nk selamatkan diri. letopkan je c4 tu..puak2 senarai ke 6 yg diana tulis tu pasti akan korbankan diri demi najis.

aku pon terasa nk naik angin dgn provokasi mamat2 buta hati tu. sabaq sikit je lagi ni ha..

Naruto Sensei said...

gotahlantun said...
Kenapa sering saja menggunakan bahasa yang kurang di fahami? bukan kah berhujah mestilah berterus terang bukan bahasa yang kurang enak di dengar dan tak difahami..
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NIK AJIS PUN KEKADANG MACAM TU JUGAK, ADA KAU TEGUR DIA?

-------------------------------

Kalau anda mendengar melalui TV3 memanglah anda tak memahami malah sampai kiamatlah anda berada dalam kebodohan cuba anda datang ke Ceramah Tuan Guru Nik Aziz..

Jangan dengar TV3 je yang ucapan itu dipotong sekerat2 untuk kepentingan politik UMNO BN sahaja itu dah di kira Fitnah tu dananda menyokong bermakna anda juga subahat memfitnah Tuan Guru jadi hukumnya tetap sama di akhirat nanti..

Bawa2 lah beli CD ceramah dia nanti anda akan Faham cakapnya.. bukan macam sekarang Anda Jahil Sejahil2nya...

Semoga Allah lindungi anda dari kesesatan..

Wassalam

ironseven said...

umno tganu cadang nak buat undi tak percaya pada mb ahmad said.

umno perlis tak puas hati pulak kat mb isa sabu.

umno sngor dan bekas mb khir toyo suruh bekas mb mat taib jgn jadi pengerusi umno negeri lagi.

umno kedah suruh bekas mb mahadir letak jawatan pengerusi umno negeri.

semua negeri tu nak lantik pm najib atau tpm muhyidin jadi kepala umno negeri.

umno melaka? bukan ke km tu bersalah rasuah? disimpan lagi ke?

alahai...umno dah kepupusan pemimpin yg dipercayai rupanya...

add said...

Bro. apa pulak pilih nik aziz nya,, lu la pergi sana jadi perunding,kalau berani dan sambil tu kalau rasa boleh rampas kuasa, teruskan je lah,, janji dapat jadi PM tak kira la kat negara mana pun.. kalau jadi PM di thailand senang sikit nak pelacur dapat, nak meliwat senang, bak kata astro,,, macam macam ada...

Naruto Sensei said...

Saya tak marah cuma tercabar sedikit tetapi yang paling saya risaukan mereka ni .. kesiannya sampai begitu sekali di bodohkan UMNO..

Sampai tak tahu nak berhujah dengan baik malah semakin dungu kemudian ada hati nak suruh orang masuk UMNO...

Saya sedih bertambah geram kerana macam mana lah nanti mereka2 ni di akhirat nanti kalau di Atas dunia ini pun dah jauh kesesatan yang mereka alami Kesian.. nak Hormat di provoknya, nak marah , itu mainan syaitan jadi kita bersabar je lah

moga2 mereka ni akhirnya kembali jua ke jalan yang benar InsyaAllah..

cuma kepada uncle nano saya suka cara anda berhujah hari ini tenang dan matang berhujah tahniah!!harap jaam dan gotah lantun contohilah silap uncle tu..

wassalam

ironseven said...

aku rasa diana terupa masukkan ADD dalam list no. 6 tu.

kalau kau teringin kau pegi la ADD...nik aziz dah kata dia tak mau..kau pi la langgan pelacor tu. bukan ke kau suka dan umno suka dan bn suka?

kalau tak suka, aku rasa dah lama pusat2 pelacuran di lorong hj taib dan bukit bintang tu dh tak de.

umno tak buat keje ke ADD?

ironseven said...

diana kata..

nik aziz suruh cari sapa yg sesuai. aku cadangkan..
1. pok lah sbb bapak hadhari
2. tok jit sbb ada byk c4
3. pak hitshameuteen sbb ada keris
4. chyrie sbb byk fulus
5. nazry ajit sbb ada buku undang2
6. add, gotahlantun, jaam, zali, bn@umno, kasutlama, biskut, tokbatin, panglima, uncle nano, abg mie, sbb diorg "pejuang" umat islam hadhari sebenar..

tak malu ke duduk dalam umno yg berteraskan rasuah? malu la sikit oii...

HIDUP UMNO..HIDUP RASUAH..
HIDUP RASUAH..HIDUP UMNO..
BAGI SALAH..TAK BAGI KALAH..

ironseven said...

Kes menipu: Bekas MP Wilayah ditahan SPRM

PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen Wilayah Persekutuan ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kes penipuan.

Ahli politik veteran itu yang ditahan di ibu negara pukul 8.30 malam tadi, dijangka akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu.

Dia kemungkinan dikenakan dua tuduhan.

The Star memetik sumber melaporkan, bekas wakil rakyat berkenaan dijangka didakwa di bawah Seksyen 420 dan Seksyen 199 Kanun Keseksaan.

Ahli politik itu dikatakan telah mula disiasat sejak lebih setahun lalu dan mempunyai dua kad pengenalan, yang dipercayai digunakan untuk membeli kereta dan memperoleh pinjaman bank.

SPRM telah membuka semula kertas siasatan walaupun sebelum ini menemui jalan buntu ekoran ketiadaan bukti mencukupi.

SAPA PULAK TU...? DARI PAS KE? PKR KE? DAP KE? alahai...

Naruto Sensei said...

Saya tak marah cuma tercabar sedikit tetapi yang paling saya risaukan mereka ni .. kesiannya sampai begitu sekali di bodohkan UMNO..

Sampai tak tahu nak berhujah dengan baik malah semakin dungu kemudian ada hati nak suruh orang masuk UMNO...

Saya sedih bertambah geram kerana macam mana lah nanti mereka2 ni di akhirat nanti kalau di Atas dunia ini pun dah jauh kesesatan yang mereka alami Kesian.. nak Hormat di provoknya, nak marah , itu mainan syaitan jadi kita bersabar je lah

moga2 mereka ni akhirnya kembali jua ke jalan yang benar InsyaAllah..

cuma kepada uncle nano saya suka cara anda berhujah hari ini tenang dan matang berhujah tahniah!!harap jaam dan gotah lantun contohilah sikap uncle nano tu..

wassalam

Naruto Sensei said...

Salam ? GOTAH LANTUN!!

Anda baru akui yang anda adalah JAAM tadi di POST ELI tadi contoh SUKA AKULAH NAK KOMEN CAMANA, YANG PENTING BUKANNYA KOMEN YANG PENUH SATU POST TETAPI.....HAAAMMPEEEHHHH!

BIAR SATU AYAT JER TETAPI, NAH KAU..PEEDAASSSSS!.

--------------------------------

Ayat anda langsung tak pedas pun malah seperti kanak2 yang baru belajar menulis dan mengharapkan susu ibu...dan kebodohan anda akhirnya terbongkar jua..

Akhirnya Allah tunjukkan kebodohan saudara sendiri maka benarlah bloggers bernama JAAM dan gotah lantun yang banyak menipu adalah orang yang sama

Dan diingatkan POS andalah yang paling jijik, bodoh penuh dengan kata hina dan fitnah kemudian anda nak menilai keislaman orang dengan menggunakan hujah sesat anda yang tanpa dalil dan bukti..

Anda sebenarnya mengundang laknat Allah...

Tak perlu anda berkata tentang hudud kalau anda sendiri menentang hudud... maklumlah jika menilai dari pos anda yang lepas2 memang suka perkara2 fitnah ini..maka bolehkah saya percaya yang anda sokong hukum hudud...jika benar

Sekali lagi ADAKAH ANDA SOKONG HUKUM HUDUD DILAKSANAKAN DI MALAYSIA INI?? sila jawap jangan diam sahaja...

jangan masuk ke blog ini menghentam orang kemudian tanpa bukti, hujah dan dalil kemudian kamu hilang tak menjawab serupalah kamu ni suka perbuatan baling batu sembunyi tangan... jadi jawap lah soalan saya ini dan hujah dimanakah double stand yang anda katakan ..

wassalam

dewatawanberapi said...

nik ajis kata...

beliau tidak layak berbuat demikian kerana mudah ‘lembut hati’ dengan sesiapa sahaja.


‘lembut hati’dengan sesiapa sahaja.

toksah nak kencinglah...

dengan UMNO bukan main 'keras hati'...sampai kata darah orang UMNO halal untuk dibunuh...

topeng je tu...

kalau nuar jadi wakil...lagi jahanam

Unknown said...

Pencacai umno ni semua jeles.Tok guru lebih dihormati dan disegani disana.Jadi beliau lah paling layak untuk mententeramkan keadaan disana.Umat islam kat sana terkeliru yang berjihad ni bukan hanya dengan berbunuhan.Jadi dgn sifat lemah lembut tok guru ni sesuai sangatlah beliau dihantar kesana.Tapi tok guru ni seorang yang merendah diri.Puak pencacai ni boleh hantar ustaz jahid kesana tengok berani tak.Katanya umno sajalah pembela melayu dan umat islam.

RFC said...

salam

korg xpyh la gaduh2 cari sapa yg ptt pg....korg yg dalam sni...pgla tawar dri...jd org tgh....jaam...gomo..diana...hah..korg la yg paling lyk skli utk jadi org tgh..sbb pa....sbb bhs korg mmg kasar..pengsan dlm alam maya....then..korg pg...xkn kmbali lgila...dan itu amat bgus....

kalau sensei,iron7 dan sama waktu dgnnya, mmg xlayak lgsung..sbb hemah tggi....

dewatawanberapi said...

orang macam nik ajis tak layak langsung jadi orang tengah...

nik ajis seorang yang tak tetap pendirian...hari ini dia kata lain...esok lusa kata lain...

pendiriannya macam lalang...sekejap kata tak boleh geng dengan orang kafir...alih2 jadi boleh bila ada sesuatu kepentingan...

dah dekat nak mati tapi bayang2 hudud di kelantan masih belum kelihatan...

hudud bagi mereka2 ni hanya sebagai umpan meraih sokongan melayu...bila habis pilihanraya...cerita hudud pun senyap dan hudud akan muncul semula pada pilihanraya akan datang...

nasihat pada puak penjilat...jangan terlalu taksub pada pemimpin...kenyataannya nik ajis tu cuma seorang ahli politik biasa...sama macam yang lain...semuanya talam 100 muka

RFC said...

kalau isu 2 dmainkn ole pas utk mraih undi...knapa la banggang sgt rlyt klantan 2 p undi pas lagik?scara logiknya....rkyt klantan xbuta.....xbodoh....sbb drg nmpk cri2 kpimpinan dlm diri tok guru....tok guru adalah pmimpin yg satu2nya dlm dunia moden ni yg btul2 utuh imannya....

sapa ckp pndriannya mcm lalang????sedap mulut ko jak bt tuduhan mcm 2....kenyataan yg dbuat oleh tok guru ni yg korg salah erti..sbb 2 mcm2 tuduhan..bkn pa...sbb korg xleh trima mush korg.....trima la ngn hati trbuka..buka mnd..buka mata...yg pakjib altantuya 2...smpi skrg kes xabis2..apsal...leh korg tlg jlaskn ngn ktorg yg mmg kabur ngn kes 2?pakjib pun xbrani ngaku....

Wak Labu Farm said...

Kemenangan PAS di B Gantang dan kemenangan PKR di B Selambau tidak bererti parti itu kuat dan mendapat sokongan dari rakyat.

Sokongan kaum cina dan india ini ibarat lalang, sentiasa condong mengikut arah tiupan angin. Sokongan mereka akan berubah dengan sekelip mata jika mereka mahu tukar selera.

Kedudukan kaum ini pada hari ini dalam keadaan sangat beruntung. Kerana 'melayu bodoh' telah berpecak kepada dua kumpulan. Satu sokong kerajaan (UMNO) satu lagi anti-kerajaan (PAS&PKR). Mereka boleh ugut dan demand apa yang mereka mahu dari ke dua2 kumpulan 'melayu bodoh' yang berpecah ini.

Oleh kerana ke dua2 kumpulan 'melayu bodoh' ini inginkan sokongan mereka, maka 'melayu bodoh' ini sanggup berkorban apa saja demi untuk mendapat sokongan.

Akhirnya semua orang melayu akan menjadi hamba kepada kaum yang bijak ini.

Unknown said...

Kalau nik aziz tak layak,sapa layak.Dolah,madey,najis...puak puak ni lagi tak tetap pendirian.Pas tetap dengan pendiriannya berpandukan alquran dan hadis.Tapi puak2 pencacai bloggers bpn berpandukao duit.Mungkin yang sesuai kesana bagi korang adalah khairy broke sebab dia banyak masa tak ada jawatan kabinet skrg ni.Dia boleh tahan hebat berhujah,bolehlah tunjukkan skillnya kat sana kepada najis agar buka mata utk menjadikannya menteri disamping dapat merekrut anak muda kat sana untuk join pemuda umno.

Naruto Sensei said...

Isu hudud sebenarnya dimainkan oleh UMNO setiap kali pilihanraya kerana ingin menakut2kan pengundi bukan Islam tetapi apabila mereka kalah pada pilihanraya pula mereka pula yang beria-ia menuduh PAS tak melaksanakan hukum hudud..Padahal mereka yang membangkitkan Isu ini contoh apabila tiba PRK K. Trengganu Khairy sanggup datang berbahas di Kelantan mengenai hukum hudud tetapi cuba memerangkap PAS pula dalam Media yang PAS tak Konsisten dalam ISU ini, Apabila keluarnya CD debat tersebut maka terbuktilah UMNO BN yang menolak hukum tersebut dengan Khairy sendiri mengaku dia tidak menyokong hukum hudud...

Jadi kepada saudara Dewata awan berapi konon... tak perlulah nak hujah tentang hukum hudud kerana anda pun bukan nya menyokong sangat hukum hudud so tak payahlah nak jadi talam dua muka dalam Isu ini..melihat Pada pos anda yang lepas2 memang terbuktilah anda antara penentang Islam yang paling keras sekali LAKNAT ALLAH KEATAS ANDA .. tetapi jika anda sudah bertaubat insyaALLAH saya doakan anda semoga diampunkan tuhan...

Naruto Sensei said...

Saudara dewata awan berapi...

Berkenaan dengan soalan Hukum Hudud, "ADAKAH SAUDARA BERSETUJU HUKUM HUDUD DIJALANKAN DI MALAYSIA?". Soalan yang mudah ini sudah beberapa kali ditanya tetapi tiada bloggers UMNOBN yang menjawapnya...tetapi masih mahu bermain Isu ini..


Kebanyakan pemimpin UMNO sering mempergunakan isu ini apabila tibanya pilihanraya.Ini adalah realiti. Tujuannya untuk menakut2kan pengundi bukan Islam kepada PAS.

Walhal umum mengetahui bagaimana UMNO menentang perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan suatu ketika dimana Kerajaan Pusat,

di bawah pimpinan Tun Mahathir telah mengugut untuk mengishtiharkan darurat di Kelantan jika menggunakan Hukum Hudud di negeri tersebut,

dimana seluruh negeri2 di bawah pimpinan BN mengecam hebat terhadap Tuan Guru Nik Aziz ketika itu.
Dan di masa yang sama, kedengaran lah slogan2 BNUMNO: “Jika sesiapa ingin makan sup tangan, silalah ke Kelantan” dan “Akan ramai orang Islam akan menjadi cacat jika Hukum Hudud dilaksanakan”.

Kerajaan Kelantan terpaksa menangguhkan hukuman tersebut untuk melindungi kuasa kerajaan negeri PAS, kerana ianya lebih penting dimana usaha2 dakwah mengenai Hukum Hudud masih boleh dijalankan dengan lebih bebas jika dibandingkan PAS tanpa kuasa kerajaan negeri.

Jika tanpa kuasa kerajaan negeri, sudah tentu lah sukar untuk PAS menyebarkan dakwah Islam kerana amat mudah lah kerajaan Pusat menggangu gugat PAS dalam menjalankan dakwahnya,.

Jadi tindakan menangguhkan Hukum Hudud adalah lebih penting dari kehilangan sebuah kerajaan negeri.

Berkenaan dengan Makamah Syari’ah di bawah kerajaan negeri tetapi kuasa kerajaan negeri adalah terhad di dalam negeri sahaja dan keputusannya boleh dibatalkan bila2 masa oleh Kerajaan Pusat yang memegang tampuk kekuasaan di Malaysia.

Mengenai dakwaan saudara tentang pemilihan PAS, di manakah bukti dan hujah saudara yang kukuh untuk saya percayai berbanding dengan pemilihan UMNO yang terang2an melaporkan tentang kegiatan rasuah membeli Undi yang dikatakan Politik Wang secara terang2an di laporkan didalam media .. setakat Ini dimaklumka hampir 1000 laporan dilaporkan oleh media..

Jadi kepada saudara sudah2 lah membuat provokasi dan berikanlah hujah dan bukti yang kukuh jika anda benar bloger UMNO yang berwibawa .. Pasti anda akan dihormati


Wassalam…

Wak Labu Farm said...

PAS dan UMNO siang malam membahaskan soal, hudud, hadhari dan negara Islam.

Kaum kafir sudah bersatu dalam DAP, dibantu pula PAS dan PKR, maka laum kafir ini akan bertambah kuat.Sekarang mereka sudah berani menuntut berbagai perkara yang sangat menguntungkan mereka, dan sebalik nya sangat merugikan kaum melayu/Islam.

Kebodohan kaum melayu/Islam ini akhirnya akan menjadikan kaum melayu/Islam menjadi HAMBA KAUM KAFIR.

Naruto Sensei said...

Salam saudara

Bagusye pos saudara hanya cakap2 kosong yang tak sudah2!! saudara provok. kenapa dalam DAP je yang saudara ungkapkan kenapa PAS, PKR kenapa bukan dalam UMNO sendiri..

Bagaimanakah dengan MIC dan MCA? saudara bercakap seolah2 saudara tidak memihak tetapi dalam masa yang sama menghentam PAS, DAP,PKR sedangkan saudara tidak langsung menyebut kaum kafir didalam UMNO, MIC,MCA ini menunjukkan saudara bersikap Double Standart dan dari pada ayat2 pos saudara pun langsung tidak dibuktikan kenyataan saudara.. seolah2 saudara adalah sama dengan Blog UMNO

Nasihat saya jangan buat kenyataan yang mengelirukan orang sedangkan kenyataan saudara itu menjurus kepada menyokong UMNO....

kami disini belum bodoh untuk menerima kenyataan kosong tanpa bukti yang kukuh... buktikan hujah saudara sila....

semoga sejahtera..

wassalam

jaam said...

Aku copy paste jer..
kau bacalah..

Kita berkongsi pendapat berkenaan bentuk hukuman di dunia atas kesalahan dan jenayah manusia. Perkara ini disebut oleh Allah dalam surah al baqarah ayat 187 bermaksud Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya.

تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا.

Islam berpendirian dan berada di titik tengah antara dua jenis aliran dan golongan, Iaitu golongan mereka yang tidak mempunyai pengetahuan dan kefahaman mantap berkenaan apa dan bagaimana hukuman hudud, dan berusaha melaksanakannya, serta aliran mereka yang tidak memahami apa dan bagaimana hukuman hudud lalu berpendirian menolaknya.

Islam sebagai cara hidup memilih untuk mencegah penjenayahan daripada menekankan soal pelaksanaan hukuman. Ianya adalah keutamaan dalam mengurang dan membendung masalah jenayah, seterusnya tanpa perlu sampai ke tahap pelaksanaan hukuman. Dalam fiqh Islam, hukuman jenayah dibahagikan kepada tiga kategori. Pertamanya ialah Hudud, iaitu hukuman yang telah ditetapkan bentuk dan kadarnya oleh Allah dan Rasul-Nya ke atas seseorang yang melakukan sesuatu jenayah, dimana jenis jenayah dan cara pembuktian jenayah telah ditetapkan juga oleh Allah dan Rasul-Nya. Jenis jenayah yang masuk dalam kategori hudud ialah murtad, zina, seks sejenis dan mencuri. Kedua ialah Qishash, iaitu balasan setimpal ke atas sesuatu jenayah yang dilakukan. Qishash lazimnya merujuk kepada jiwa dan anggota badan. Jika seseorang itu mencederakan tangan seseorang, maka hukuman qishash ialah mencederakan kembali tangan orang yang mencederakan. Namun yang dicederai memiliki pilihan untuk mengenakan denda atau memaafkan orang yang mencederakannya. Manakala ketiga ialah Takzir, iaitu hukuman yang tidak ditetapkan bentuk dan kadarnya oleh Allah dan Rasul-Nya. Kadangkala bentuk dan kadarnya ada dinyatakan oleh Allah dan Rasulnya, namun ia tidaklah bersifat mengikat. Perubahan boleh dilakukan oleh hakim berdasarkan faktor-faktor yang melatarbelakangi jenayah dan penjenayah berdasarkan kes demi kes. Takzir juga diterapkan ke atas jenis jenayah yang sebelum ini tidak dinyatakan oleh Allah dan Rasul-Nya atau terhadap jenayah yang dibuktikan dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, jika kes rogol dibuktikan dengan ujian DNA atau kes menggelap wang syarikat dibuktikan melalui cara audit pengimbangan akaun, maka jenayah ini dan hukumannya masuk dalam kategori takzir.

Islam, selagi mana mampu, melaksanakan hukuman hudud ke atas penjenayah yang melakukan sesuatu jenayah tertentu.Terma kondisi berkemampuan digunakan, kerana jika dirujuk kepada sirah Rasulullah, HUDUD bukanlah sesuatu yang diberi KEUTAMAAN oleh baginda berbanding tauhid, ibadah, akhlak dan kefahaman tentang Islam. Hudud hanya dilaksanakan beberapa tahun selepas negara Islam Madinah didirikan. Ketika ‘Ali bin Abi Thalib mengambil alih sebagai khalifah setelah ‘Utsman ibn ‘Affan dibunuh, beliau menangguhkan pelaksanaan hukuman qishash ke atas para pembunuh ‘Usman. Bagi beliau, mengumpulkan kekuatan dan perpaduan umat Islam yang berpecah-belah disebabkan fitnah pembunuhan ‘Usman patut diberi keutamaan. Namun Muawiyah bin Abi Sufyan berpandangan, hukuman qishash patut didahulukan. Perbezaan pandangan ini dimanfaatkan oleh para musuh Islam sehingga akhirnya bertembunglah pasukan ‘Ali dengan pasukan Muawiyah dalam sebuah peperangan yang dikenali sebagai Perang Siffin. Islam mengenakan hukuman hudud ke atas orang yang melakukan sesuatu jenayah dalam keadaan fikiran yang terkawal. Orang gila, jahil, keliru dan kanak-kanak tidak dikenakan hukuman hudud. Ini berdasarkan hadis dimana seorang lelaki muslim datang menemui Rasulullah di dalam masjid dan berkata:

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي زَنَيْتُ فَأَعْرَضَ عَنْهُ حَتَّى رَدَّدَ عَلَيْهِ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ فَلَمَّا شَهِدَ عَلَى نَفْسِهِ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ دَعَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: أَبِكَ جُنُونٌ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: فَهَلْ أَحْصَنْتَ؟ قَالَ: نَعَمْ. فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اذْهَبُوا بِهِ فَارْجُمُوهُ.

“Wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku telah berzina.” Rasulullah berpaling daripada orang tersebut sehingga dia mengulang-ulangi pengakuannya sebanyak empat kali. Maka tatkala dia bersaksi ke atas dirinya sebanyak empat kali, Nabi memanggilnya dan bertanya: “Adakah engkau gila (telah dalam kewarasan)?” Dia menjawab: “Tidak.” “Adakah engkau sudah berkahwin?” Dia menjawab: “Ya.” Maka Nabi bersabda: “Ambillah dia dan rejamlah dia”. Dalam sebuah riwayat lain Rasulullah bertanya:

لَعَلَّكَ قَبَّلْتَ أَوْ غَمَزْتَ أَوْ نَظَرْتَ؟
“Mungkin engkau hanya mencium atau menyentuh atau memandangnya?”

Berdasarkan pertanyaan Rasulullah kepada orang yang mengaku berzina, jelas bahawa ditentukan terlebih dahulu sama ada beliau adalah gila atau tidak. Kemudian ditentukan juga sama ada beliau benar-benar tahu apa yang dimaksudkan dengan zina, agar tidak terjadi sebarang salah faham atau kekeliruan. Berdasarkan pertanyaan ini, dapat dirumuskan bahawa orang yang melakukan jenayah dalam keadaan fikirannya tidak terkawal sepenuhnya, dia tidak dikenakan hukuman hudud. Contoh selain gila ialah jahil, keliru, kanak-kanak dan tidur.

Tiada manusia di dunia ini, samada muslim atau tidak yang tidak menginginkan keamanan dan kesejahteraan dalam menjalani kehidupan. Kita mengharapkan agar usaha berterusan dan langkah pencegahan dapat diperkemaskan oleh semua pihak bagi memastikan system ini mampu menterjemahkan objektifnya dengan lebih berkesan.

Aku setuju jer..
Jangan gunakan isu HUDUD untuk meraih undi, dan bila dah berjaya dapat undi, HUDUD lansung dilupakan.
Itu maknanya mempermainkan agama untuk tujuan politik.

Allahualam.

Naruto Sensei said...

saudara ku Jaam akhirnya anda menjilat ludah sendiri juga apabila mengutuk orang copy &paste walhal anda juga sama...

jadi dimanakah salahnya post saya pulak.. kalau dalam post Tuan mengatakan:


Hudud hanya dilaksanakan beberapa tahun selepas negara Islam Madinah didirikan. Ketika ‘Ali bin Abi Thalib mengambil alih sebagai khalifah setelah ‘Utsman ibn ‘Affan dibunuh, beliau menangguhkan pelaksanaan hukuman qishash ke atas para pembunuh ‘Usman. Bagi beliau, mengumpulkan kekuatan dan perpaduan umat Islam yang berpecah-belah disebabkan fitnah pembunuhan ‘Usman patut diberi keutamaan.



Jadi salah ke KERAJAAN KELANTAN MEMPERTAHANKAN KERAJAANNYA YANG DIUGUT OLEH KERAJAAN PUSAT JIKA MENGUNAKAN HUKUM HUDUD!!

malah Rasullulah pun tidak terus membuat hukum tersebut tetapi mengambil pendekatan memahamkan dulu apa itu hukum hudud seperti kenyataan pos anda tadi

Begitu jugalah kerajaan PAS Kelantan.. selama 18tahun memerintah cuba memahamkan hukum ini kepada rakyat kerja yang susah setelah berbagai sekatan yang dikenakan oleh kerajaan Pusat atas itulah ianya ditangguhkan untuk mengumpul kekuatan dan kefahaman umat Islam serta menyatukan Islam sebelum hukum ini boleh dijalankan tanpa tentangan Islam itu sendiri yang didalangi UMNOBN .. seperti saman oleh seorang ketua UMNO berkenaan hukum ini di mahkamah satu ketika dahulu..

Jadi jangan mengambil Kesalahan PAS semata2 walhal PAS telah berusaha menerangkan tentang hukum ini adalah lebih baik jika dibandingkan UMNO yang langsung tidak berusaha apa2 pun.. malah Ketua2 Puak UMNOBN adalah Melayu Islam bukan sekadar nak menerangkan malah menolak hukum ini..padahal kuasa yang ada pada mereka jika mahu boleh saja melaksanakan Undang2 ini..

tetapi meletakkan beban ini pada PAS saja.. jika begitu berikan PAS kuasa kerajaan Pusat jika UMNO yang Melayu Islam pun tak boleh melaksanakan Undang2 ini.. biar kami yang menggubalnya.. Ada berani saudara JAAM kita sama2 rubah Malaysia berikan kuasa pada PAS melaksanakan hukum ini.. dan jika PAS pun tak mampu melaksanakan juga setelah memerintah Malaysia ini.. maka sayalah orang pertama yang akan Menjatuhkan kerajaan ini... Ada berani saudara Jaam ...

Berkenaan menggunakan isu hudud untuk meraih Undi saudara memang tersilap dalam hal ini... sepanjang PRK yang berlalu umno yang selalu menimbulkan Isu ini..walaupun merekalah yang menentang hukum ini tetapi isu hudud,kafir-mengkafir memang menjadi modal politik mereka cuba baca :

Isu hudud sebenarnya dimainkan oleh UMNO setiap kali pilihanraya kerana ingin menakut2kan pengundi bukan Islam tetapi apabila mereka kalah pada pilihanraya pula mereka pula yang beria-ia menuduh PAS tak melaksanakan hukum hudud..Padahal mereka yang membangkitkan Isu ini contoh apabila tiba PRK K. Trengganu Khairy sanggup datang berbahas di Kelantan mengenai hukum hudud tetapi cuba memerangkap PAS pula dalam Media yang PAS tak Konsisten dalam ISU ini, Apabila keluarnya CD debat tersebut maka terbuktilah UMNO BN yang menolak hukum tersebut dengan Khairy sendiri mengaku dia tidak menyokong hukum hudud...

Jadi siapakah yang menggunakan isu hudud untuk menarik undi bukan Islam dan menakut2kan rakyat tentang PAS .. jawapnya sudah tentulah UMNOBN...

Semoga sejahtera keatas kamu

Wallahualam

wassalam

ironseven said...

JAAM,

kau dah copy paste maklumat tu. its good. dapat jugak aku ilmu baru. soalan aku pada kau;

1. apa pendirian kau tentang hudud?
2. kau sokong jika msia laksanakan hudud?
3. kenapa masa awal2 islam rasulullah tak beri keutamaan kpd hudud tapi akidah? boleh kau bgtau aku?
4. kenapa agaknya ali r.a TANGGUH hudud ke atas pembunuh usman r.a? TANGGUH ke BATAL?
5. adalah melaksanakan hudud itu wajib?

kau jawab persoalan aku tu. kalau setakat copy paste pastu ignore ilmu2 ajaran allah dan rasul tu, lebih baik tak payah copy. lebih besar dosa org berilmu tapi tak amalkan ilmu tu compared to yg jahil.

so, kau berilmu ke jahil wahai jaam?

sila jawab!!!!

Naruto Sensei said...

Iron7 saudaraku

Kesian saya tengok

mengata dulang paku serpih
cakap orang dia pun copy&paste


hahaha!!! isk alahai control2

kena tunjuk berilmu tak leh gelak sangat...

semoga hidayah buat saudaraku JAAM

anakkancil said...

Bagi aku lah...pandangan aku le..masalah Thai tu biar le rakyat Thai selesaikan...
Kita (PR) pun ada masalah juga tapi puak Thai x masuk campor pun...Masalah kita PR ialah bagaimana kita nak kuborkan BN....
so mari lah kita PR pakat pikir mcm mana nak batu nisankan BN nie...jgn fikir masalah luar...

Naruto Sensei said...

salam saudaraku Anakkancil

Betul tu saya setuju sangat
hal negara kita pun tak settle lagi macam mana nak buat persiapan pengebumian BNUMNO banyak nak pakai modal nih

ironseven said...

JAAM,

kau dah copy paste maklumat tu. its good. dapat jugak aku ilmu baru. soalan aku pada kau;

1. apa pendirian kau tentang hudud?
2. kau sokong jika msia laksanakan hudud?
3. kenapa masa awal2 islam rasulullah tak beri keutamaan kpd hudud tapi akidah? boleh kau bgtau aku?
4. kenapa agaknya ali r.a TANGGUH hudud ke atas pembunuh usman r.a? TANGGUH ke BATAL?
5. adalah melaksanakan hudud itu wajib?

kau jawab persoalan aku tu. kalau setakat copy paste pastu ignore ilmu2 ajaran allah dan rasul tu, lebih baik tak payah copy. lebih besar dosa org berilmu tapi tak amalkan ilmu tu compared to yg jahil.

so, kau berilmu ke jahil wahai jaam?

sila jawab!!!!

April 13, 2009 7:12 PM

JAAM, TOLONG JAWAB SOALAN AKU...

apam taiping said...

dewata awan berapi said...
topeng je tu...

kalau nuar jadi wakil...lagi jahanam
.....................................

al najis altontoya pi ok kot...xjahanam...aku sokong najis pi,sbb tu TGNA xnak pi...

penah tgk crita 6 jahanam x?pm skunk ni no.6 kan?ish mcm kebetulan plak...

chorus trs:

"dia umnogila...
lambang dacing yg lara...
terkubur kerana najis altantuya...
pok loh gugur bersama..
duit projek kekeringan..."

lebih2 tu aku serah kat kwn2 seangkatan le...wat bagi sedap2 taw,nak rekod msk Raja Lawak c4...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...