Tuesday, May 13, 2008

Manoharam boleh mula kemuka soalan

TAIPING, 13 Mei: Penasihat Undang-Undang badan Bertindak hak-Hak Hindu (Hindraf) M.Manoharan, 46, yang meanggatkan supah sebagai Adun Kota Alam Shah, Selangor, 8 Mei lalu boleh mengemukakan soalan kepada Dewan Undangan Negeri untuk dijawab oleh kerajaan.

Perkara ini boleh dibuat oleh Manoharam walaupun tidak boleh keluar dari Kem Tahanan Kemunting, kata Speaker DUN Selangor, Teng Chan Kim.

Manoharam menjadi calon DAP dalam pilihan raya lalu kini menjalani tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), di Kem Tahanan Perlindungan Kamunting (Kemta), dekat sini telah selamat mengangkat sumpah kira-kira jam 9.00 pagi, 8 Mei lalu.

Manoharan mengangkat sumpah di Kemta di depan Teng Chang Kim, yang juga Adun Sungai Pinang (gambar).

Hadir sama dalam majlis angkat sumpah itu ialah Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor, Datin Paduka Zauyah Loth Khan, Penasihat Undang-undang Jabatan Penjara, isteri Manoharan,Pushpaneela a/p V.N Suppiah, 46, dan tiga anak, Shivaranjini, 11, Hariharan 11, dan Ganendra,9, serta bapa Manoharan, M.S.Malayalam.

Teng berkata, walaupun sudah mengangkat sumpah Manoharan masih tidak boleh masuk ke dalam Dewan sebelum ia dibebaskan.

Teng berharap kerajaan dapat membebaskan Manoharan seberapa segera kerana beliau telah dipilih oleh rakyat dengan majoriti besar pada pilihanraya ke-12 pada 8 mac lalu.

Katanya, kemenangan besar Manoharan dalam pilihan raya umum kali ke 12 lalu menandakan beliau mendapat sokongan padu rakyat dan ini membuktikan beliau tidak mengancam keselamatan negara.

Adun Kota Alam Shah itu mesti mengangkat sumpah dalam tempoh enam bulan selepas tarikh pilihan raya dan jika gagal berbuat demikian beliau perlu mengosongkan kerusi berkenaan dan pilihan raya kecil akan diadakan untuk memilih wakil rakyat baru.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...