Monday, June 1, 2009

Dr Mansor menang dengan majoriti 5,660

PULAU PINANG, 1 Jun: Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR)Dr. Mansor Othman menewaskan tiga calon bebas dalam pilihan raya kecil (PRK) N.12 Dewan Undangan Negeri (Dun) Penanti dengan majoriti yang lebih besar jika dibandingkan dengan majoriti yang diperolehi pada pilihan raya umum ke 12 yang lalu.

Dr.Mansor berjaya memperolehi 6,052 undi iaitu majoriti sebanyak 5, 660 berbanding saingan terdekatnya, calon bebas Aminah Abdullah hanya berjaya memperolehi sebanyak 392 undi.

Calon berketurunan Siam, Nai Khan Ari a/l Nai Keow juga hanya berjaya meraih sebanyak 494 undi, manakala Kamarul Ramizu Idris hanya mendapat 56. Ketiga-tiga calon bebas hilang wang deposit mereka.

Kemenangan Dr.Mansor daripada PKR ini telah berjaya memperolehi majoriti yang lebih daripada apa yang telah diperolehi oleh penyandang terdahulu, Mohammad Fairus Khairuddin.

Dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu Fairus berjaya memperolehi majoriti sebanyak 2,219 undi apabila mengalahkan calon daripada Barisan Nasional,Datuk Abdul Jalil Abdul Majid.

Walaupun jumlah yang keluar mengundi hanya 46.15 peratus jika dibandingkan dengan mereka yang keluar mengundi pada Mac 2008 ia adalah berkait rapat dengan beberapa faktor yang terdapat dalam Dun Penanti sendiri.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya,Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof telah menyifatkan jumlah yang keluar mengundi pada kali ini adalah yang paling rendah dalam sejarah pilihan raya di Semenanjung.

Menurut beliau lagi jumlah yang paling rendah ialah di Sarawak pada tahun 2006 apabila hanya 15.3 peratus yang keluar mengundi.

Dalam PRK Dun Penanti sebanyak 15,384 pengundi layak untuk mengundi. 24 daripadanya adalah undi pos. Sebanyak sembilan pusat mengundi yang mana lapan daripadanya adalah sekolah dan satu lagi adalah dewan di Kampung Tun Sardon.

45 comments:

Bah Lontok said...

Bah akan buat ramalan sekali lagi,
Walaupun PKR menangbesar di Penanti, tetapi penyokong nya sudah bertambah kurang.

Bah tidak kesah PKR menang di Penanti, sebab BN/UMNO TIDAK bertanding, jadi BN/UMNO tidak kalah.

Yang Bah nak beri tau sedikit pada awak semua ialah berkenaan kebijaksanaan PM kiita.

Lihat saja bagaimana dia boleh tawan negeri Perak dengan begitu senang. Sekarang negeri Perak sudah selamat dibawah perintah UMNO.

Kesian PAS, sampai ada yang baring atas jalan minta dilanggar kereta.
Sampai hari ini PAS melaung sana sini minta bubar DUN.

Awak tunggu saja di Penanti, satu lagi kejutan akan dibuatnya. Siasatan sedang berjalan. Sudah tentu terbukti PKR cuba beri sogokkan kepada calun bebas Aminah Abdullah.

Kali ini PKR pula yang baring atas jalan minta dilanggar oleh kereta tuan hakim.

shyufi said...

syabas PKR,PR!
kekalkan kemenangan sampai akhirnya!
usaha lebih keras!!pakat ramai2 singkirkan bn!!

real_aduka said...

bah lontok bah lontok !!, masih tak sedar lagi tu!!, dasar totok umno!!

LanaBulu said...

Yang menang adalah yg bertanding..tapi kalau sekadar menyalak dari luar walaupun tak bertanding..buat malu je..Berlawan lah secara jantan sekali pun dikuatiri akan kalah...mana pi semangat hang tuah tu..?Tak kan dah layu dik jelingan altantunya kot...

TEKONG DARAT said...

Nape la truk sgt bah punya ramalan..dimana bah dpt sumber utk ramalan tu..kalu dh majoriti meningkt hmpir 3ribu, maknanya sokongn kepada PR meningkt la..meningkt sekali ganda..tak nampak ke?..berkenaan peratusan mengundi, purata pengundian secara amnya 70peratus..30peratus biasanya puak2 umno yang memang tk kisah terhadap negara mereka..golongn yg menyatakan bahawa mereka adalah dr parti gerakan..tk bergerak tk makan..tau kerja saja..tk amik tau yg hasil kerja mereka hanya membuncitkan perut pemimpin

perunding said...

pkr pr menang semua di penanti.
umno kalah semua di penanti.
pkr pr dapat fadilat dari kemenangan ni.
umno tak dapat jilat 1sen pun untung dari sini dan terus menanggung pahit malu bertanding.

next prk,
Umno MATI KETAKUTAN.

perunding said...

apa bah?! batalkan kemenangan?
prk semula lah.
bukan dapat ke amina ngok..
nak prk semula..

bah..terkencing dalam seluar 1pm awak tu kang.

Bah Lontok said...

Kalau calun yang menang dibatalkan kerana rasuah, makan PRK tidak perlu diadakan semula.

Pehak lawan yang dapat undi terbanyak akan layak di istihar menang.

detectiveconan said...

yela bah... cara mcm tu je yang UMNO/BN berani rampas kuasa orang, dengan cara sabotaj kemenangan dan batalkan kemenangan bagi kemenangan kat orang lain bukan parti PR. biasa la UMNO/BN kan memang pengecut,penakut tak ada teloq nak masuk pilihanraya bertanding dan ambik kuasa secara adil.. semua olang tau maa BN tak ada teloq.
kat Perak pun mcm tu la UMNO/BN buat nak rampas kuasa dari PR. sogok,culik dan ugut dun PKR yang ada kes rasuah dapat mejoriti tipu, ambik alih secara haram.. UMNO/BN berani ke bubar dun dan pilihanraya semula secara adil???
mampuih tak berani..
BN mana ada teloq nak lawan secara adil...

UMNO/BN tau tutuh pungkok saiful tapi letak nama Anwar Ibrahim..

boleh belah la UMNO/BN

Bah Lontok said...

Sebenar nya orang melayu tidak ramai yang sokong PKR.

Di N12 Penanti ada lebih 70% melayu.

Dalam kiraan Bah yang sekolah rensdah ni, begini:

Keluar mengundi 46,15%
Cinadan india...26.77%

Jadi nya, 46.15 - 26.77 = 19.38% sahaja undi melayu.

TEKONG DARAT said...

kalau macam tu tempat ali rustam dapat kat sapa bah?...
sapa lawan ali rustam?...
aiyyyaaaa...
bah nak ker semua adun kat malaysia ni adun mahkamah?...
terkenang lagu ciptaan namewee...
negaraku...negarakuku...

TEKONG DARAT said...

bukan macam tu bah...
yang mengundi tu penyokong pakatan rakyat...
yang tak ngundi tu penyokong barisan penipu

TEKONG DARAT said...

pakat2 jgn bayar income tax, roadtax, cukai tanah, tol, beli rokok seludup, baru ada akai depa ni...
nak membohong rakyat, guna duit rakyat...
guna laa duit mak bapak korang...

detectiveconan said...

bah kira betoi ka tu?? berita ni tak bleh percaya.. kata keluar undi 46% pada hal lebih.. ok bah kata mejoriti undi adalah cina dan india.. BN kalau menang pilihanraya semua melayu undi ke??? cina dari gerakan, MCA tak undi BN?? india dari PPP,Mic tak undi BN???. salah ke cina dan india sokong dan undi Pakatan Rakyat???

bah, lu mana sakit???...

Naruto sensei said...

Kah kah kah Bah Lontok2 Kenapalah menipu disiang hari ...

Apa kata ramalkan kematian anda sendiri...Suka hati je main ramal2 ye..

Cuba anda periksa peratus pengundi cina dan India di Penanti tu jangan main sedap membohong Bah..

Ha ha ha Orang asli kalau bercakap bab politik nampak buruk benar dengan wajah nya yang plastik tu..

Lagi kamu tipu... lagi macam2 takdir Allah sampai Bah... Semuanya kena balik ke BN...

OPs kamu kan kafir.. mana percaya Tuhan kan pasal kamu suka puja no ekor... laknatlah kamu Bah suka sangat sesatkan orang... kesian kamu ni..

Naruto sensei said...

Salam..

Kah kah kah Tak payah saya komen pun bertubi2 puak UMNO ni kena ..!

Jaam heh... bercakap macam wali tetapi perangai menyesatkan orang je yang dia tahu..

Tak habis2 berdendam dan buat fitnah kat orang memang padan muka UMNO... Main taktik kotor pun kalah juga di Penanti...

Kerja orang sasau, konon halang ahlinya jangan undi tetapi last majoriti PR pula melonjak naik.. ha ha ha UMNO buat apapun sekarang serba tak kena...

Tanda UMNO semakin hancur ditelan zaman...

Nantikan wataknya pula Di Manik Urai... Najib tak kata apa pun dari riak kata macam tak mahu bertanding jugak....kah kah kah..

Wahai puak UMNO..

Dulu masa krisis Perak korang kata UMNO diterima rakyat... Suruh bubar korang tak mahukan sebab rakyat sokong korang...
Dalam masa yang sama Allah takdirkan
Pilihanraya Bukit Gantang dan PR menang..Satu tanda Allah dah tunjukkan kat UMNO...

Tiba di Penanti UMNO tipu lagi kononnya tak mahu bertanding sebab nak jaga ekonomi.. ha ha...kononnyalah tu..

Tiba2 Allah takdirkan pula PRK di Manik Urai pula... UMNO masuk atau tak bertanding tak penting yang penting sekarang petanda jelas yang UMNO memang serba salah sekarang ini...

Jika masuk bertanding memang nampaklah UMNO menipu rakyat selama hari ini pasal hal ekonomi...

Jika tak bertanding pun semakin terserlah kebaculan UMNO sekarang ini...

UMNO lupa kamu boleh merancang, tetapi Ingat..! Perancangan Allah maha hebat lagi....! UMNO selamanya takkan dapat membohongi rakyat.. Keadaan sekarang sememangnya tidak memihak kepada UMNO yang semakin karam dalam lautan politik ciptaan mereka sendiri....

Ingat jika sampai janji Allah tentang kehancuran kamu maka tunggulah...!kamu takkan dapat menghalangnya. Walapun kamu berlindung di balik Putrajaya..

Sekarang kami sedang giat mendaftar ahli2 UMNO kedalam PAS di seluruh Selangor dan Perak.. Program ini dibuat senyap2 supaya puak UMNO merasa mereka masih kuat sedangkan mereka sekarang hanya dilamun mimpi indah sahaja...

Tunggu... Kita tengok kejutan ini dalam PRU ke 13 nanti...

Kamu puak UMNO teruskan angan2 kamu itu sehingga kamu akan tersentap dengan kejutan yang akan kami bawakan khas buat kamu puak UMNO...

Apapun PR cool je menang bertanding...

Syabas PR we salute u

Wassalam..

detectiveconan said...

naruto said,

Sekarang kami sedang giat mendaftar ahli2 UMNO kedalam PAS di seluruh Selangor dan Perak.. Program ini dibuat senyap2 supaya puak UMNO merasa mereka masih kuat sedangkan mereka sekarang hanya dilamun mimpi indah sahaja.
--------------

ssshhhh.... jangan bagitau UMNO pasal ni naruto.. biar depa taktau dan ingat ahli UMNO masih sokong depa.. pada hal semua dah beralih arah.. biar UMNO/BN mati dengan angan-angan, biar mati mcm anjing dengan bayang-bayang tamak nak rampas negeri PR terus jahanam. hilang semua dalam gegaman.. UMNO/BN kena puji byk2 biar dia leka dengan pujian tu baru senang nak menang...

PR still coool...
PR will attack BN in Manek Urai soon... next mission in Manek Urai kill UMNO/BN.

Naruto sensei said...

detectiveconan My Fren

Yang ni tak pe biar depa tahu ...
Jumlah ahli tak perlulah kita bagitahu...

lagipun diorang bukan percaya pun ha ha ha ...

Apapun PR cool je menang bertanding..

GOMO said...

SALAM...
MENANG APA???
EMM SIKIT BENAR PERATUS KELUAR MENGUNDI YE..
RAKYAT DAH BOSAN DENGAN GAME PELIWAT NI...

MEH SINI..
SUMPAH DATO SRI NAJIB http://www.gomounited.com/2009/06/sumpah-dato-sri-najib-mematikan-langkah.html

GOMO said...

NAJIB DAH BERSUMPAH...SI ANWAR AL-JUBURI TU BILA NAK BERSUMPAH???

ADOI....

LAWAN TETAP LAWAN...

HE HE HE

Naruto sensei said...

Gomo kalau sumpah je semua penjenayah boleh mengelak dikenakan hukuman...

Kalau orang rogol saudara wanita anda boleh tak anda lepaskan bila dia sanggup bersumpah seperti Najib...

Sudah lah buktikan di Mahkamah bukan bersumpah ... tengok BN sekarang seperti dimakan sumpah jadinya...

PR cool je menang bertanding...

Ibnu said...

Salambuat semua,
Tahniah kepada calon PKR (Dr. Mansor) yang menang di DUN Penanti. Apa yang diharap semoga beliau nanti dapat berkhidmat dengan penuh amanah dan bertanggungjawab. Yan penting ADIL dalam membuat keputusan untuk semua rakyat tak kira latar belakang politik mereka.

sakariya_akop said...

Salam semua,

Tahniah Dr Mansor, kejayaan demi kejayaan PRK buat PR.

Sekarang tok jib sedang cari tukang tilik yg terbaik di Korea, macamana nak menang di Manik Urai.....

ayamgebu said...

X KU SANGKA BAH LONTOK PANDAI MENGIRA......PUH!! SARANAN AKU, NAK JADIKAN BAH LONTOK SEBAGAI LAWYER KAK AMINAH....MENJADIK!!!! NAK TANYER CIKIT...BERAPA BANYAK DUIT KAK AMINAH DAH LEBURRRR....!!! BAGI KAT JHEOA PUN XPE...KURANG2 BAH LONTOK DAPAT SEPOSEN DUA!!!!

Tontoya said...

Mana berani Najis nak gi korea,sakaria..dekat ngan monggolia tu,kan tak pasal2 kerana kungfu ngan Shariboo...takyah gi jauh kalo nak cari tukang tilik..Ni,bah Lontok lalok ada,dia pandai ramal apa..Kat Penanti,dia ramal Kak minah ronggeng yang menang..tepat ramalannya..Kak Minah menang undi pos,12 undi..kah kah..

ayamgebu said...

JAAM....MANA NGKO..???AHHHH..LUCU LAA.. NGKO NI JAAM. XKAN DUDUK PENTHOUSE LAYAN CITER TAMIL KOT?

DongfangWuDi said...

naruto said,

Sekarang kami sedang giat mendaftar ahli2 UMNO kedalam PAS di seluruh Selangor dan Perak.. Program ini dibuat senyap2 supaya puak UMNO merasa mereka masih kuat sedangkan mereka sekarang hanya dilamun mimpi indah sahaja.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ceh...mangkuk ayun ni kuat sangat temberangnya...kata dibuat senyap2...yang kau bagitau kat sini buat apa...tengkorak nenek kau...

kau ni berlagak macamlah kau ni orang penting PR...cuba kau tengok cermin dulu...taraf kau hanya penjilat jubo nuar jer...

DongfangWuDi said...

Sudah lah buktikan di Mahkamah bukan bersumpah ... tengok BN sekarang seperti dimakan sumpah jadinya...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

bongok betoilah si naruto ni...
nak bawa ke mahkamah pun bukan ada guna...korang jugak yang kata semua hakim tu si najib yang lantik...

aku sarankan kau guna mahkamah mongolia...korang kan suka mongolia...kalau rasa kat malaysia ni korang tak dilayan seadilnya...apa kata korang pakat ramai2 pindah ke mongolia...

helthman said...

saya juga nak ucapkan tahniah

drpd admin

downloadmoviedirect.blogspot.com
tvceramahanda.blogspot.com
blogtokguru.blogspot.com

ayamgebu said...

FUIIYO DONGFANGWUDI.... BUKAN MAIN MARAH NAMPAK...ABIS SEMUA ORANG, NGKO MANGKOK KAN DAN DIBONGOK KAN..MANA PUNYE PERIUK API YANG NGKO LANGGAR NIH..?..MANA TAHU SATU ARI NANTI DIA WORANG TOLONG TANGKAP ORANG YANG KASI LARI DUIT TEMPEK POSTER YG NGKO PUNYER ...BARU NGKO TAUUUUUUU...

DongfangWuDi said...

PERIUK API TU NENEK KAU....

jaam said...

SOBA.....SOBA!

Tontoya said...

Nenek minah ko le Dongfang..meroyan cam orang gila ko ni bila dia tak menang..cool le..

Tontoya said...

Soba...soba..korang kena soba le..dah parti korang penakut nak tanding,nak buat camane..soba je le lihat kemenangan orang lain..soba jangan merajuk jaam..

jaam said...

KITA ORANG TAK HERAN DENGAN PENANTI TU....
DS NAJIB PUN TAK KESAH LANSUNG, SEKALI JER DIA KATA...TAK PAYAH BERTANDING...LEPAS TU DIA TAK KOMEN PUN APA2. MENANDAKAN DIA TAK HIRAU LANSUNG PENANTI TU...

AKU PUN SAMA, PEDULI APA AKU DENGAN PENANTI TU!?.

'ONE SENCE OF USE'
SAMA SEPERTI TOK KETUA PUAK KAU ORANG...HUHU...

wansalman said...

Tahniah..tahniah Pkr kerana majoriti lebih besar dari Pru 2008,jadi Umno ingat2 lah yea,jangan tinggi hidung.Tahniah juga pada calon2 pecacai Umno yang lain yang calon utama mereka Datok,Datin & juga seorang nenek kebayan ia itu Aminatun Lontong dari keturunan Bah Lontok Tilun memenangi undi pos terbanyak dengan 12 ribu undi.Yang lain2 calon2 sponsor Umno juga menerima undi yang begitu banyak dari kuli2 Umno yang datang tolong undi sipolan2 tersebut.

Syabas2 pengundi2 sekelian,jangan berhenti mengajar Umno laknat ni.Kasi dia makan tanah,yahoooo satu Monggolia.

Sudah lah Bah...masuk hutan sumpit tupai & ungka lagi bagus,tak pun turun paya cari ular sawa.

shukri said...

bgs2...ni bru anak jantan...berani melawan...majoriti lbh banyak plak tu..tabik lar PKR..bkn mcm BN(Bacul Nasional)..asyik guna keris lawan kot blakang jar...aparahhhh

masjid tinggi said...

Bah Lontok, lebih baik bah pergi sumpit tupai dalam hutan lagi baik.

Bah tak sedar diri, mana ada menteri dari orang asli untuk menjaga kebajikan orang asli di malaysia ni.

Cuma waktu pilihanraya saja BN / UMNO masok kampong orang asli.

Bah Lotok buta ke........

Itu sebab saya bilang Bah Lontok pergi sumpit tupai dihutan je.....

Bah Lontok said...

Walau apa pun Bah tetap berterima kasih kepada kerajaan BN/UMNO yang telah memberi kesenangan, keamanan dan kemakmuran kepada semua rakyat nya.

Walaupun kita lihat semua pemimpin2 politik semua hidup senanga dan mewah, itu sudah habuan mereka. Walau bagaimana pun kita semua tidak hidup susah.

Awak pun selama ini hidup dibawah perenyah kerajaan BN/UMNO, adakah hidup awak dan keluarga awak susah?

Kalau dulu mengkin atuk awak cuma berjalan kaki saje, tapi hari ini awak tentu ada kereta. Mengapa awak berfikir kerajaan yang ada tidak baik?

Sepatutnya awak berterima kasih kerana hidup tidak melarat.

Ada kah jika kerajaan PR memerintah kamu boleh pakai helikopter atau kapalterbang? Atau dapat tinggal dalam istana?

Awak kena fikir siapa yang memerintah selama ini hingga awak dan keluarga awak hidup senang?

Awak patut berterima kasih diatas apa yang tuhan beri. Agama awak tidak mengajar hidup tamak dan dengki sesama bangsa.

acoi2005 said...

tahniah PKR menang majoriti besar di Penanti...tak kiralah parti bacul bertanding ke tak...wa peduli ape...pasnih kemenangan PAS di Manik Urai...Insyallah

Naruto sensei said...

DongfangWuDi si Kominis sesat...

Ha ha ha betul2 terdesak ye BN ni menyamar pulak jadi cina komonis sesat..? ada pulak yang menyamar bukan Islam , ada yang menyamar orang PAS, Ada yang menjadi orang tua nyanyuk.. Ish pelik2 macam 2 BN menyamar sekarang ni...

Tapilah BN...!selagi korang dengan watak lakonan 1sen tu selagi tu lah orang makin menyampah dekat anda puak UMNO...ha haha

Memanglah Program tu senyap2 dijalankan Dongwufang sebab tu saya tak cakap pun pasal jumlah yang masuk... ha ha ha terpulang nak percaya ke tidak yang penting program masih berjalan lancar...

UMNO mana percaya dengan apa yang PR buat...ha ha

Yang penting PR cool je menang bertanding...

DongfangWuDi said...

bah lontok said...

Ada kah jika kerajaan PR memerintah kamu boleh pakai helikopter atau kapalterbang? Atau dapat tinggal dalam istana?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

BOLEH PAKAI JUGAK KEPALA OTAK BAH LONTOK NIH...

BAH...KALO KAU NAK TAU DAP JANJI NAK BELI MEREKA ROKET SORANG SATU...UNTUK GANTIKAN 'ROKET' YANG KAT DALAM SELUAR JE LE...

detectiveconan said...

DongfangWuDi said...

bah lontok said...

Ada kah jika kerajaan PR memerintah kamu boleh pakai helikopter atau kapalterbang? Atau dapat tinggal dalam istana?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

BOLEH PAKAI JUGAK KEPALA OTAK BAH LONTOK NIH...

BAH...KALO KAU NAK TAU DAP JANJI NAK BELI MEREKA ROKET SORANG SATU...UNTUK GANTIKAN 'ROKET' YANG KAT DALAM SELUAR JE LE...

----------------------
detectiveconan kata:

ok la tu DAP nak beli roket kat PR sorang satu.. orang pertama aku tembak hang la DongfangWuDi. bila dah mampusss aku gantung kaki keatas kepala kebawah bertelanjang bogel. teloq hang aku potong buang sebab orang UMNO/BN mana teloq. pastu letak tag besar kat situ.. "satu lagi projek Barisan Nasional".

kekekekekeke........

Kacang Pendek said...

Tahniah Dr Mansor..jangan pegang jawatan 6 bulan pastu berhenti sbb nak sambung belajat semula dahla..ok..

PKR Negeri Sembilan said...

Tahniah Dr Mansor..PKR mengekalkan kemenangan dan mengukuhkan sokongan.

Cuma BN yang macam gila talak nak bertanding-->memberi sokongan kepada Minah Ronggeng...ketara sgt.Dpt interframe meluas dlm media..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...