Sunday, June 14, 2009

Pelbagai kaum dapat layanan sama di bawah PAS

KOTA BHARU, 14 Jun: Rakyat pelbagai bangsa di negara ini akan mendapat layanan sama rata dari pemimpin PAS sekiranya parti itu menguasai negara pada masa akan datang.
Pada masa yang sama, hubungan antara kerajaan dengan Republik Singapura juga akan berjalan baik sebagaimana biasa walaupun negara pada waktu itu ditadbir oleh pemimpin yang mentadbir secara Islam.

Demikian jaminan Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kepada Menteri Mentor Singapura, Lee Kwan Yew, yang bertanya Nik Aziz sekiranya PAS menguasai pucuk pimpinan negara pada masa akan datang sempena lawatan rasminya hari ini ke negeri itu.

Nik Aziz memberitahu, contoh harmoni yang dilaksanakan terhadap masyarakat minoriti di negeri ini seperti Cina dan India serta lain-lain bangsa sudah cukup menjadi bukti.

Katanya lagi, kehadirannya ke rumah ibadat masyarakat Buddha sebelum ini termasuk menerima rombongan pemimpin pelbagai agama termasuk Kristian di negeri itu juga turut menjadi bukti dasar hubungan baik dan mesra menurut Islam telah diamalkan oleh parti Islam itu di negeri berkenaan hampir 20 tahun lalu.

Bahkan, menurutnya antara negara pertama yang dilawatinya sewaktu mendapat mandat sebagai Menteri Besar adalah Negara China yang berbanding negera lain memandangkan negara tersebut menerima Islam sejak awal berbanding Tanah Melayu.

Turut hadir pada pertemuan yang berlangsung hampir sejam di pejabat Menteri Besar di Kota Darulnaim itu Menteri Kewangan Singapura, Tharman Shanmugaratnam, Menteri Pelajarannya, Ng Eng Hen di samping beberapa orang pegawai dari Kedutaan Singapura.

Turut hadir mengiringi Nik Aziz selain Setiausaha Politik, Haji Annual Bakhri Haroun dan Setiausaha Sulit Khas, Rosdi Abdullah ialah, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob, anggota-anggota exco, Datuk Husam Musa, Datuk Mohd Amar dan Datuk Anuar Tan Abdullah.

35 comments:

senjakala said...

LAYANAN SAMA JGN DISALAH ERTIKAN..PEMERINTAHAN NI KALAU 1 MALAYSIA KAN BAGUS.KELAB PENYOKONG PAS AGAKNYA LEBIH FAHAM DRP UMNO KARAT AGAKNYA..

ayamgebu said...

mmmphh..x mcm perangai orng2 umno, asal jumpa sibuk pasal nak buat jambatan!!!!! kalut nak membahagi duit projek! ...nak kata rakyat johor dapat untung jauh sama sekali...!!!!! moral dalam citer nih...Apasal Kuan Yew x mau jumpa Adnan Yaakob..belajar cara2 nak besar kan pusat judi!!!!!

anak_makayah said...

salam perjuangan, buat blogger PR semua...
Semoga ALLAh memberi pentunjuk dan permudahkn anta semua dlm memberi hujah dan menyekolahkn mereka yg hitam hatiyeee....
walaupun sekolah "OKU" mereka dihantar sekalipun, ana rasa cikgu yg mengajar terbalik pulak jadi "OKU".
1 sebab yg paling mudah ... depa hanye suke diajar dgn bahasa org putih.. kesian keturunan ana dan anta semua..

jaam said...

PEEERGHHH!

AYAT BUKAN MAIN, POWER SEMACAM TAPI....

ABUKPUNTARAK!

DongfangWuDi said...

nape perlu nak bagi jaminan pada apek tu pulak???

siapa apek singapore tu???

negara aku...sukati mak bapak akulah nak perintah macamana...

bodoh punya orang...

fitflex said...

ya mmg betul apa yg tuan guru nik aziz sebut tu.semua dpt layanan sama.cukup adil duk bawah pas.tp berapa byk yg duk bwah pas?yg byk bwh dap + pkr.adil ke puak2 nie?yg pas masih duk mimpi jd ketua pr.kesian betul.patut pun ramai yg dah tolak kepimpinan pas kelantan sekarang.bukti boleh tgk muktamar pas.berapa ramai calon dari kelantan yg menang?nik aziz terang2 ckap akan sokong husam musa jd timblan presiden.(sinar harian sblm muktamar).tp buleh tewas jgak husam.x lama lg pasti akan lebih ramai mempertikaikan semua ucapan tuan guru nik aziz sbb nik aziz dah kena pelaga oleh org kanan dia sndiri.(refer blog nik abduh)..

jiwakita said...

salam....

politik serba tak kena sedang
melanda PAS kini...

1- TGHA nakkan Kerajaan Perpaduan,
TGNA kata penyokong boneka UMNO...

**TGHA cuba mencari 'pasaran' lebih luas di seluruh negara..TGNA cuba pertahankan 'harga' di Kelantan ...

akhirnya fobia pada diri..takut nanti'dikejar tak dapat,dikendong berciciran....

Perpaduan sesama islam/melayu tidak salah...yg salah dan takut bersalah
atau serbasalah bagaimana nak jaga hati parti lain dalam PR....

jangan nanti PAS lebih angguk dari gelengnya...terhadap DAP atau PKR...

Kalaulah benar parti PAS cerminan
kesucian islam maka jagalah kesucian itu....

ilhamku said...

Lawatan Bermakna LKU ke Malaysia,
Ada Pecaturan Politik Ekonomi yang LKU fikirkan dan telah fikirkan dan nak kan pengesahan sahaja itulah tujuan Lawatan LKU,Perhatikan Langkah Seterusnya dri Jiran kita .
Oh Malaysiaku?

Paparkanlah bicara yang membolehkan Rakyat dapat Manafaat.
Nak Sebut sikit Pasal Bahasa Inggeris di sekolah:BI Utamakan dalam Komunikasi bukan Akedemik.
Banyakkan Komunikasi jadi Bahasa Bernilai,bangsa Berjaya.
BI Penting-kita bukan Negara Pengeluar-hampir 75% masih mengguna.........

Albana said...

Donfangwudi x faham, sebenarnya bukan jaminan TGNA pada LKY tetapi satu penjelasan TGNA kepada LKY, sebab dia tanya, seandainya PR kuasa Malaysia, jangan mudah menghina yang bukan Islam, Islam x ajar begitu, patut kita doakan mudah-mudahan tergerak hati nak belajar Islam.

ayamgebu said...

kuan Yew datang bersebab....
tidak lain dan tidak bukan perasaan ingin tahu....berkemungkinan kuat selepas PRU 13 dia kena menjalinkan persahabatan dengan PR..untuk kepentigan diantara dua negara!!!!!!
huhuhuhu....

Dr. Z menulis said...

TGNA boleh puji dan sokong LKY. Tak perlupun buat kerajaan perpaduan dengan LKY!

Bah Lontok said...

yang dibawah PAS yang di atas DAP.

Bah

Bah Lontok said...

PAS - Karpal dan LKS baru sound sikit worning, dah kecut batang.
nak perintah negara kunun.

Bah

Bah Lontok said...

PAS dah bantu DAP dengan PAP Singapura.

PAS mahu orang melayu Malaysia hidup macam melayu Singapura.
SAMA RATA.
Tapi jawatan tinggi tentera atau yang berkaitan pertahanan negara tak boleh 'sama rata' - nanti melayu akan mampus dibuat oleh PAS.

Bah

zali said...

ajis dengan apek memang tak dapat dipisahkan.

ajis sibuk pasal perpaduan tapi tak nak pulak tanya apek bagaimana perpaduan dan pembelaan terhadap melayu islam kat singapore tu?

ajis juga tak sibuk pasal perpaduan sesama islam kat malaysia tapi sibuk pasal perpaduan kaum...

ajis gah pasal lawat china tapi tak pulak nak sibuk melawat pedalaman kelantan yang daif...

apa ni ajis?

zali said...

ajis sudah expired!

zali said...

ajis sudah boleh di letak di muzium kelantan sebagai bahan sejarah.

sejarah kotor yang mencatitkan dimana seorang ulamak menentang perpaduan sesama islam.

Bah Lontok said...

Tujuan PAS bersengkokol dengan DAP se mata2 inginkan sekelimut kuasa memerintah. Yang akan di timpa malang ialah orang melayu.

PAS sudah mengetahui bahawa DAP sedarah sedaging dengan PAP Singapura. Cina dan india Malaysia sudah bersatu menyokong DAP@ PAP. Untuk menguatkan kedudukan nya DAP mengambil hati pemimpin2 PAS dengan menyokong nya pada PRU12 yang lepas.

PAS mengetahu akan kesalahan nya menyokong DAP@PAP, apakan daya sudah termakan budi. Terpaksa terus menyokong DAP. Sekarang cuma rakyat melayu sahaja yang boleh selamatkan negara dari balapetaka ini. Kita kena berhenti menyokong PAS dan PKR, menyokong mereka bermakna menyokong DAP @ PAP.

Bah

detectiveconan said...

fitflex said...

ya mmg betul apa yg tuan guru nik aziz sebut tu.semua dpt layanan sama.cukup adil duk bawah pas.tp berapa byk yg duk bwah pas?yg byk bwh dap + pkr.adil ke puak2 nie?yg pas masih duk mimpi jd ketua pr.kesian betul.patut pun ramai yg dah tolak kepimpinan pas kelantan sekarang.bukti boleh tgk muktamar pas.berapa ramai calon dari kelantan yg menang?nik aziz terang2 ckap akan sokong husam musa jd timblan presiden.(sinar harian sblm muktamar).tp buleh tewas jgak husam.x lama lg pasti akan lebih ramai mempertikaikan semua ucapan tuan guru nik aziz sbb nik aziz dah kena pelaga oleh org kanan dia sndiri.(refer blog nik abduh)..
------------

kenyataan yang bodoh. PAS lebih ramai mendapat sokong berbanding PKR dan DAP tau. kelab penyokong PAS terdiri dari orang cina tau brapa jumlah dia. lebih dari 20k orang penyokong. hang tau pa!!

dalam pemilihan muktamar PAS baru-baru ini. itu adad pertandingan la ada menang ada kalah. walaupun tuan guru nik aziz sokong mana-mana individu pun tak semestinya menang sebab pemilihan di buat secara adil tak ada politik wang. bukan mcm dalam pemilihan UMNO. penuh dengan politik wang.

KJ menang pemuda UMNO pun tak dapat apa-apa jawatan dalam kabinet tapi mukhriz kalah dalam pemilihan pemuda UMNO boleh dapat jawatan timbalan menteri didalam kabinet najib. adil ke tu????

Tuan Guru Nik Aziz ni seorang yang terbuka fikirannya, walaupun anak sendiri menentang arus kepimpinannya tuan guru tak marah mungkin ada baiknya anaknya berbuat demikian.

Lee kuan yew datang berjumpa dengan NIk Aziz tapi dia tak pergi berjumpa dengan Najib PMM kebanggaan kite tu???

TokBatinSenoi said...

kecian, nick/PAS jadi kaldai LKY, na' glamour punya hal.

zali said...

jamban berkata : kelab penyokong PAS terdiri dari orang cina tau brapa jumlah dia. lebih dari 20k orang penyokong. hang tau pa!!

setakat nak riak dengan penyokong apek tu...tak payah la.

apek menyokong kerana ada kepentingan...awak tu yang bongok telan bulat-bulat.

islam hanya dapat diperkasakan oleh orang islam sendiri dan bukan oleh apek yang sekadar jadi sokong membawa rebah

kenapa la pas terlalu mudah di gula-gulakan oleh apek?

Salak said...

Apalah Atok Lee KY nak perintah orang, tanya mana haluan? Gitulah yang dilapurkan media...dia mau tau!

Sepintas lalu mungkin ada orang Malaysia sahut ...Lu sibuk apa mau?

Setengah abad lalu Tunku mungkin bagi tau Atok Lee, kalau Singaland tak nyau akan bertumpah darah di Malaysia dan Singaland. Kerna apo? Kerna orang-orang macam Bak Lontoh yang pikir Tuhan hanya berbisik pada dia, orang lain tak senonoh dan tak perlu nak diberi tau!

Singaland dengan kerajaan kuku besinya sekarang nak cari haluan sendiri akibat ombak reformasi dan tak percaya ini semuanya nyata.

Singaland banyak wang, begitu banyak mereka boleh buang dan rugi dengan UBS dan masih lagi banyak tinggal. Temasik masih banyak lagi, mungkin RM400 bln. Sekarang mana nak tarok wang itu semua? Di Malaysia dengan orang-orang seperti Bah Lontok dan lihat pelaburan nyau aje? Ke dalam poket dia?

Sekarang Atok Lee gentar - nak masih dengan kepercayaannya kepada manusia amya atau dia ikut faham lamanya kepada orang Melayu yang dipijak oleh Melayu lain seperti bos-bos Bah Lontok? Saperti dia sendiri kongkong Singa-singa di Selatan Johor?

Kalau reformasi menyerap dengan cepat, Atok Lee boleh labur berbillion wang Singaland dalam pendidikan am dan khusus orang Malaysia supaya Singaland dan cucu-cucu Atok Lee boleh menikmatinya bersama-sama memajukan Malaysia dan rantau bersama-sama singa-singa dalam PAP. DAP dah sedar lama, seolah-olah rimau hilang belang rela menghalusi kemuliaan manusia tak kira asal usul, percaya bahwa masa depan rakyat Malaysia dan Singaland bukan kegemilangan orang-orang seperti Bah Sotong yang percaya hanya dia menerima bisikan Yang Maha Kuasa!

Kalau Atok Lee buat keputusan baik, bolehlah kita sama-sama lihat jiran lain saperti Indonesia. Ada 300 million manusia sana. Kalau dulu printer HP berharga RM600 sekarang dah boleh buat di Indonesia dengan harga RM200 aje. Rantau inilah masa depan bersama bukan buntut Bah Lontok !

Salak said...

Ooi ! TakBatinSenoi!

Hang dah keluar gua ke? Apa hai? Banyak tahi burung bau sana? :))

TokBatinSenoi said...

Salak said...

Ooi ! TakBatinSenoi!

Hang dah keluar gua ke? Apa hai? Banyak tahi burung bau sana? :))

---------------------------
hai salak, lame menghilang..

gw kuor gw krna na' bersantai kt siasah... betapa lame2, sengal gak kepala. usik2, agar hidup ceria 24 jam.

Bah Lontok said...

Kesian tengok pencacai2 PAS.
Masih tidak sedar cina dan india sudah bersatu dalam DAP.

Tujuan Lee Kuan Yew datang kesina nak ucap tahniah kepada PAS yang sudi menyokong DAP.

PAS harus sedar siapa itu DAP dan PAP.

Sekarang sudah terbukti PAD sudah hampir berjaya dengan misinya menyatukan diri nya dengan DAP dengan bantuan PAS.

Tidak mustahil Singapura akan menguasai Tanah Melayu dengan bantuan PAS dan PKR.

detectiveconan said...

zali said...

jamban berkata : kelab penyokong PAS terdiri dari orang cina tau brapa jumlah dia. lebih dari 20k orang penyokong. hang tau pa!!

setakat nak riak dengan penyokong apek tu...tak payah la.

apek menyokong kerana ada kepentingan...awak tu yang bongok telan bulat-bulat.

islam hanya dapat diperkasakan oleh orang islam sendiri dan bukan oleh apek yang sekadar jadi sokong membawa rebah

kenapa la pas terlalu mudah di gula-gulakan oleh apek?
--------------
hang lagi benggong berfikiran sempit. mcm puak UMNO lain la. LKY hanya datang melawat tuan guru nik aziz, yang hang susah hati napa??

memang islam hanya boleh ditegakkan oleh orang islam tapi adakah orang melayu islam tu betol2 islam???

apa kerajaan BN buat atau ambik tindakan apa tentang kes memurtadkan orang-orang melayu islam???? kes ni dah lama di hebahkan oleh mufti Perak. mana dia yang kerajaan BN kata nak buat Malaysia ni sebuah negara islam???

sekarang ni paderi dari orang melayu sendiri sedang giat memurtadkan orang melayu, apa tindakan kerajaan??

salah ke PAS menegakkan islam dan rakan-rakan kita dari bangsa cina dan india ikut memeluk islam. atleast mengikut cara pentadbiran islam???

detectiveconan said...

zali said...

ajis sudah boleh di letak di muzium kelantan sebagai bahan sejarah.

sejarah kotor yang mencatitkan dimana seorang ulamak menentang perpaduan sesama islam.
----------------
hang memang kafir la kutuk ulamak. nak melayu bersatu kan.. UMNO yang join PAS dan PKR dalam pakatan rakyat boleh??? sebab UMNO je pasti orang melayu didalam BN. minotiri kena ikut yang mejoriti la bodoh!! kayu!!

detectiveconan said...

zali said...

ajis sudah boleh di letak di muzium kelantan sebagai bahan sejarah.
-------------

sebelum letak nik aziz dlm muzium.. hang letak tokwan hang iaitu Mahathir paper buruk tu dulu dalam muzium.. aku takut muzium tu tak ada sapa nak p tgk la..

Bah Lontok said...

Ulamak yang memecah belahkan melayu.

Bersengkolol dengan DAP boleh, bila dengan UMNO - HARAM.

Makan kenduri rumah UMNO boleh.
UMNO sembahyangkan orang PAS mati pun boleh. Apa punya ulamak? Ulamak Kangkong kut.

TokBatinSenoi said...

Mungkin ular dlm semak kot?

wak-labu said...

PAKATAN RAKYAT sebenar nya tidak pernah ujud. Perkataan 'keji' ini cuma di sebut apabila menghadapi PRU atau PRK sahaja. Tiada lambang parti Pakatan Rakyat yang sah pernah kita lihat. Kerana ianya tidak pernah ujud.

Perkatan Pakatan Rakyat cuma di ujudkan untuk membantu dan menguatkan parti pembangkan melawan parti BN yang memerintah negara. Keujudan perkatan Pakatan Rakyat ini hanya menguntungkan parti DAP dan PKR.

PAS cuma dapat untung segantang, tetapi DAP dan PKR mendapat untung se guni.

Sebe3nar nya 'pakatan rakyat' ini dimaksudkan orang cina dan india sudah bersatu dan berpakat dalam sebuah parti iaitu - DAP.

Kaum melayu dalam PAS dan PKR pula berpakat menyokong DAP. Tujuan utama nya hanya untuk meruntuhkan kuasa pemerintahan melayu (UMNO) yang sudah memerintah dengan baik selama lebih 50 tahun.

Jelas dan nyata tidak ujud 'pakatan' dimana Pakatan Rakyat memerintah. Sebagai contoh di P Pinang, Jika benar2 ujud kerajaan 'pakatan rakyat', mengapa PAS di pinggirkan, walaupun PAS ada seorang ahli DUN yang menang. Sepatutnya kalau ujud 'pakatan', PAS harus diberi satu jawatan EXCO (paling sesuai EXCO agama Islam).

Di negeri Kedah pula ada seorang ahli DUN DAP, ianya juga di pinggirkan oleh PAS. Di Kelantan pula jangan haraf DAP akan mendapat sebarang jawatan, kerana DAP tiada ahli DUN nya.

PAS sombong dengan pemerintahan nya di Kelantan dan Kedah. DAP megah dengan pemerintahan nya di P Pinang dan PKR bangga dengang pemerintahan nya di Selangor. Masing2 dengan cara dan kehendak mereka memerintah.

Pada kesimpulan nya, bagaimana sebuah parti yang tidak menententu arah tuju nya ini boleh memerintah negara? DAP dengan cara nya, PAS dengan pendapat nya dan PKR ikut arah tujunya.

Negara pasti akan menghadapi masalah yang besar jika diperintah oleh sebuah parti yang tidak tentu dan tahu arah tujunya.

PAS bersungguh2 mahu menjadika Malaysia sebuah negara Islam. DAP menentang negara Islam yang di idamkan oleh PAS. PKR walaupun di pimpin oleh melayu/Islam tetapi tidak pernah menyokong tentang negara Islam yang hendak di ujudkan oleh PAS. Berjayakah PAS mengujudkan negara Islam sedangkan DAP dan PKR tidak pernah menyokong nya?

Penyokong2 PAS harus sedar, PAS akan di pinggirkan oleh DAP dan PKR kerana berlainan pendapat. PKR pasti akan menyokong DAP lebih dari PAS.

Sebagai satu contoh:-
Jika sekiranya PR mampu menang 200 kerusi parlimen.
PAS - 80 kerusi
DAP - 70 kerusi
PKR - 50 kerusi, dalam PKR semestinya ada calun dari bukan melayu.

Jika PAS membuat usul untuk mengujud kan negara Islam nya dan mendapat tentangan dari DAP (DAP pasti menentang negara Islam). Undian akan dijalankan.
Soalan nya, mampukah PAS meraih undi majoriti?

lebai-mangkuk said...

Wak - lain kali, minta izin dulu lku mau guna komen atau posting member lain.

itu gua punya posting lu sudah cilok.

TokBatinSenoi said...

ta' per, dunia cyber kite punye, kan?

kite hanye posting kat komputer depan kite jer.

unanjaga said...

Islam itu adalah ugama yang menekankan pada keadilan dan juga rasa hormat.Tiada asebab untuk kita bertindak kejam pada sesiapa sahaja serta membelakangi hak mereka.Pemerintah yang adil,ia akan mengutamakan keperluan rakyat dari keperluan nya sendiri.Ia jauh sama sekali untuk menganak tiri pada orang yang bukan kumpulan nya.

Naruto sensei said...

Kah kah kah puak U MNO sedang risaukan kemajuan PAS biasalah kan Harapan nak bersatu tak kesampaian
UMNO pun dah nyanyuk hanya bercakap perkara yang tak kena mengena dengan masalah politik negara khasnya di Negeri Perak yang mereka rampas dengan taktik kotor dan ala kampung maklumlah UMNO bukan lagi parti Moden malah politik mereka politik kekampungan..

Buktinya UMNO hanya diterima dikawasan2 pendalaman sahaja seperti tempat Bah lontok kah kah kah ... sedangkan dikawasan bandar UMNO di tolak majoriti rakyat yang sememangnya cerdi2 belaka ha ha ha...UMNO sekarang Parti kampung beb...

kerana itu mereka tu sasau sebab sumpahan mereka kepada PAS yang mengatakan PAS parti kampung dah kembali ke batang hidung mereka sendiri...

UMNO parti budak Kampung ha ha ha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...