Monday, March 2, 2009

Sidang Dun Perak esok sah, kata Speaker

IPOH, 2 Mac: Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak V.Sivakumar (dua, kiri) mengadakan sidang media di sini, semalam bagi mengulas kenyataan Setiausaha DUN Perak Abdullah Antong Sabri yang mengatakan Speaker DUN tidak boleh memanggil satu sidang tergempar Dewan itu kerana tindakan itu tidak sah dan tidak boleh diadakan tanpa mendapat perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Menurut Siavakumar, berdasarkan Perlembagaan Perak, sidang tergempar Dewan itu pada Selasa ini (esok) adalah sah dan akan diadakan seperti yang telah ditetapkan.

Ini kerana, Speaker boleh memanggil sidang tergempar DUN tanpa memerlukan perkenan Sultan terlebih dahulu.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Perak, Datuk Seri Najib Razak juga berpandangan yang sama, sidang ini tidak sah

Menurut peguam Mohamed Hanipa Maidin, Speaker berhak memanggil sidang ini tanpa perlu perkenan Sultan.

Bagi beliau, Umno melakukan kesilapan apabila 'merampas kuasa' di Perak tanpa 'menculik' Speaker Dun.

Ini kerana, sebagaimana Sultan, Speaker juga mempunyai kuasa yang besar dalam menguruskan hal ehwal Dun Perak ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pula berkata, Najib tidak belajar dari bapanya, Tun Abdul Razak apabila melakukan rampasan kuasa di Perak.

"Tun Razak ketika mahu mengambil alih kuasa di Kelantan dahulu memastikan Speaker berada di pihak beliau terlebih dahulu," kata Husam kepada Siasah.

94 comments:

perunding said...

ini macam rompak bank tapi bawak lari kertas kosong,
duit tertinggal kah kah.
ari tu SUK yang menyibuk,
ari ni SUD pulak menyibuk,
lebih sudu dari kuah..
betoi aku punya bahasa ni..kah kah kah

kelate said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Creedence Clearwater Revival said...

sidang tergempar dun perak?

najib mau perkara ni dirujuk kepada perlembagaan terlebih dahulu. cara speaker adalah salah.

najib mahu speaker memahami erti demokrasi yg suci... yg mengikut landas2 yg bertamadun.

any comment?

Siasah said...

Sila berikan komen dengan penuh sopan. Kawal diri masing-masing supaya beradab.

Editor

realaduka said...

Creedence Clearwater Revival said...

sidang tergempar dun perak?

najib mau perkara ni dirujuk kepada perlembagaan terlebih dahulu. cara speaker adalah salah.

najib mahu speaker memahami erti demokrasi yg suci... yg mengikut landas2 yg bertamadun.

any comment?

------------------------
tak payah komen apa2 pun, tanyalah najib siapa yg tak ikut perlembagaan !!?

Creedence Clearwater Revival said...

realaduka said...

Creedence Clearwater Revival said...

sidang tergempar dun perak?

najib mau perkara ni dirujuk kepada perlembagaan terlebih dahulu. cara speaker adalah salah.

najib mahu speaker memahami erti demokrasi yg suci... yg mengikut landas2 yg bertamadun.

any comment?

------------------------
tak payah komen apa2 pun, tanyalah najib siapa yg tak ikut perlembagaan !!?

==>

realaduka,

itu lah yg tersiratnya. diharap selepas ni pemimpin2 BN tak lah lagi melakukan tindakan yg tidak bertamadun. rakyat x boleh terima tindakan yg diluar batas kewarasan.

BN bukan berlawan dgn PR, tapi dgn rakyat. sekali BN cuit je rakyat, tunggulah 'penendang' dr rakyat.

zali said...

kalau tidak perlu perkenan sultan...perkenan sapa pula yang di perlukan?

suka suka boleh panggil dewan bersidang ke?

secara logiknya...budak sekolah kalau nak pergi tandas pun perlu izin/perkenan guru...

jadi?

joe lenon said...

CCR hang belajar dr mana, sy rasa tpm yang tak paham demokrasi

Creedence Clearwater Revival said...

zali,

tu nak pegi tandas. ini perlembagaan. mana sama bang.

jgn ler samakan tandas dgn perlembagaan.

Creedence Clearwater Revival said...
This comment has been removed by the author.
fazrul said...

ape nak jadi la dgn pemimpin zaman sekarang ni....dh macam memimpin monyet...hahaha jd pm dlm utan bleh la.haha

PKR Negeri Sembilan said...

Rakyat Perak tahu kebenaran yang berlaku tetapi BN telah berusaha menghalalkan yang salah lagi haram.

Kegopohan nak mencuri hak yng benar sampai terlupa yang sepatutnya digenggam dahulu....

Suasana mainan politik BN di Perak menyamai filem Hindustan...

Semoga kerajaan PR yang sah teguh berdiri semula.

Creedence Clearwater Revival said...

joe lennon,

aku setuju.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

when i found myself in time of trouble...

mary's mother comes to me....

speaking word of wisdom....

let it be....

:)

karat ijau said...

spaeker pnya halga manyak mahai!
tkble bili,
barpa halga????
hanya PRU smula.....ha.ha....

Creedence Clearwater Revival said...

saudara PKR Negeri Sembilan,

itulah dia... perancangan manusia mana boleh lawan dgn perancangan Tuhan.

BN merancang, Allah juga merancang. perancangan Allah jualah yg menang.

Haji A. Ali, HS said...

Salam,

UMNO semakin kelam kelibut, dan mereka sekarang sedang berhadapan dengan masalah yang mereka cipta, so nantikan kehancuran UMNO sebagai pendekar MELAYU dan BUKANNYA PENDEKAR yang memperjuangkan hak-hak rakyat MALAYSIA !!!

Juraimi Zainal said...

Kelakar sungguh si Najib ni... Dia boleh kata sidang tidak sah sehingga mahkamah memutuskan..

Abih tu yg dilantik MB tu apa hal, tunggu la keputusan mahkamah tentang kesahihan tentang surat letak jawatan tu... Lepas tu si baghal SPR pun dah buat keputusan sendiri...

Tu la dia nak menipu tapi tak khatam lagi..

Haji A. Ali, HS said...

Salam,

creedence clearwater revival,

SIDANG DUN sah dan boleh dijalakan, UMNO yang tidak tahu undang-undang..so terima lah padahnya...

PAS for ALL !!! PR for future !!!

amore said...

salam....    Najib macam tak reti bahasa....
abis diredahnya undang-undang kerana gila kuasa

Creedence Clearwater Revival said...

Salam Haji A. Ali, HS

Haji,

bukankah dari dulu lagi UMNO mengamalkan 'The Law Of The Jungle'?

itulah pendekatan UMNO.

saya amat bersetuju bahawa sidang dun adalah sah.

mat_terab said...

kalau Nak tunggu keputusan makamah jawabnya entah bila DUN boleh bersidang.....Kenyataan najib ni dengan sendiri dia tak mengiktiraf zambry sebagai MB perak yang depa sendiri tabalkan......
Maknanya la perak tak dak MB la............

moses said...

Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dirancang esok, kompleks pentadbiran negeri yang menempatkan dewan itu akan ditutup esok.

cam ne nak bersidang ni, akan nak bersidang bawah pokok ketapang

N11 said...

Semakin cacamarba keadaan di Perak...satu lagi tindakan najib yang memang tidak berfikiran panjang...mungkin dia merasakan manusia2 dalam PR ni tidak akan bertindak sehingga ke tahap hari ini..la ni semakin hari semakin jelas siapa yang bijak dan licik dalam mengatur strategi sebenarnya...for Perakians...lets ready for fresh snap election soonest...say NO to UBN....

Haji A. Ali, HS said...

Salam,

UMNO takut sehinggakan kunci semua pintu masuk ke SUK negeri, masa PR dulu kita tak kunci SUK Negeri sebab tak nak menyusahkan rakyat membuat urusan dengan kerajaan, ini lah namanya UMNO menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat ...

Kalau rakyat tentukan siapa layak memerintah kan senang ...

yang pasti UMNO/ BN takut dengan kebangkitan PR ...

dewata awan berapi said...

clearwater said...

itu lah yg tersiratnya. diharap selepas ni pemimpin2 BN tak lah lagi melakukan tindakan yg tidak bertamadun. rakyat x boleh terima tindakan yg diluar batas kewarasan.

BN bukan berlawan dgn PR, tapi dgn rakyat. sekali BN cuit je rakyat, tunggulah 'penendang' dr rakyat.
____________________________________

RAKYAT?????

apa kaitan dengan rakyat pulak??

baca betul2 post tu dulu baru komen...

BODOH...BONGOK puak2 PR ni..

shukri said...

nmpk gayanye pasni speaker plak la kena culik ataupun 'dirompak" coz dlm keadaan skrg ni ekonomi dah teruk..ramai yg menganggur,so jenayah berleluasa..jadik diaorg tarak keja curi speaker laaaar.. pasang kat keta bg bunyi kaw2 punyer..tambah subwoofer plak perh...msti mnjdi perhatian punye...bergegar keta beb...he..hee.heehhhh

dewata awan berapi said...

Lantak ko lah TAMBEY nak buat sidang tergempar ke...sidang terkejut ke...

Kau nak buat sidang hari2 pun boleh...

TAMBEY BODOH...

dewata awan berapi said...

shukri,

Tak de sapa pun nak curi speaker HITAM LEGAM tu...jual pun tak laku...

Buat menyemak kereta je...

dewata awan berapi said...

PR ni pun satu...tak ada lagi kah orang Melayu yang layak jadi speaker di Perak tu???

Bahasa melayu pun lintang pukang macam pendatang Vietnam...ada hati nak jadi speaker...PEGI MAMPUSLAH TAMBI

Haji A. Ali, HS said...

Kepada DEWATA AWAN BERAPI,

takira dia INDIA KE CINA KE MELAYU KE, yang penting dia faham undang2 ko tu tahu apa? penakut!! blog pun nk private kan..

Ini negara malaysia bukan negara BN sasape pun blh jadi pemimpin..!!!

Tu sbb PR nak PPSMI di masnuhkan agar semua kaun dapat belajar lg bahasa melayu, jepun guna bahasa ibunda pun boleh maju...fikirkan lah..


Salam,

UMNO takut sehinggakan kunci semua pintu masuk ke SUK negeri, masa PR dulu kita tak kunci SUK Negeri sebab tak nak menyusahkan rakyat membuat urusan dengan kerajaan, ini lah namanya UMNO menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat ...

Kalau rakyat tentukan siapa layak memerintah kan senang ...

yang pasti UMNO/ BN takut dengan kebangkitan PR ...

tekong darat said...

mamat tu tak perlu dilayan haji...
tkda modal...
dah jelas orang yg disokongnya memperbodohkan dia pun, masih dok pertahan...
mmmm...lamtok laa yop...
tak tau cerita, baik dok diam...
yang dikatakan rakyat oleh creedence ialah, sebab usul tergempar esok utk diadakan pilihanraya semula diperak...
sebab tu rakyat ada kena mengena...
tak tau ker dewata?....
selidik lagi laa

shyufi said...

ape la puak umno-bn..
sungguh desperate!
guna jentera pertahanan(polis,fru,klu boleh komando gak nak bwk..) dier plak sekat adun2 pegi dewan esok..
xterima hakikat langsung sidang dewan 2 sah!punya la putar belit kat dlm buletin utama tadi..
takut ke?!!!
perbalahan demi perbalahan!...
susah sgt ke?
sape2 kat perak,tolong beri komen..camne keadaan kat sane?

bootie said...

Orang Perak semua sokong YAB Nizar jadi MB. MB yang halal yang dipilih rakyat. Umno yang tergesa-2 nak tumbang kerajaan negeri sampai langgar semua undang-2 lepas tu tuduh PR yang langgar undang-2. Ingat rakyat buduh ke??

shyufi said...

takut byg2 sendiri ke?
meludah ke langit terkena balik kat muka?..
muhasabah la....

shyufi said...

zambry pandai pancing rakyat perak dowh..
gune radio rtm tuk rakyat adu masalah kwsn dorg..bagus2!usaha yg membanggakan..tapi boleh x klu rakyat kol tanya pasal boleh x dun perak dibubarkan?..jawab2!!!

bootie said...

Satu lagi usaha jahat dan jijik BN untuk mengekalkan kuasa haram di Perak. Wei Zambry, kami rakyat Perak mahu kerajaan PR!!!!!!!

masjid tinggi said...

Aku pun orang perak, Aku rasa buat pilihan raya sekali lagi di seluruh negeri. Lepas tu siapa yang dapat majority dia lah memerentah.

Aku sebenak nya dah benci dan nak termuntah dengan apa yang berlaku di perak ni. Negeri aku jadi huru hara macam ni dek politik hendakan kuasa dan sogokan wang yang kita dok dengar hari hari.

Patut la wartawan di Kuala Terengganu pun dapat envelop berisikan wang.

Nak tanya sikit, kelaziman nya macam mana nak panggil sidang DUN.

Kelaziman nya macam man.

Aku dari dulu lagi tak suka bila mantan perdana menteri pusing satu malaysia nak ambil kekebelan raja2, pas tu kelantan pulak tabal sultan bawah pokok ketapang dan lagi di trengganu kain rentang / banner sebut natang (binatang) ditujukan kepda tuanku sultan terengganu siap ada perhimpnan lagi.

Aku ingat lagi masa pemimpin di Sabah kena kurung.

Ini semua kerja sapa yang tak dak adap langsong........... tulong sambong.

shyufi said...

harap rakyat perak bertenanglah dgn keadaan skang ni..
gune saluran yg ader 2 gtau kerajaan haram perak skang!
bkak r radio rtm perak korang..
suarakan..biar dgr 1 perak!!

dewata awan berapi said...

tekong bodoh,

sidang tergempar tu bukan RAKYAT yang mintak...

Speaker dan ADUN PR tu yang terhegeh2 nak buat...

Jangan gunakan nama RAKYAT pulak...

Tu sebab aku kata kau BODOH, menyampuk je pandai...

Tulisan Clearwater tu pun kau tak paham...tak payahlah kau pandai2 nak bagi penjelasan...

zali said...

siap la sivakumar...

putih dan berkilat la punggung bila dilanyak dengan 2 tuduhan tu...

nak berkuasa sangat ye...
nak bersidang sangat ye...

shyufi said...

sidang dewan dibuat bagi menzahirkan aper yg rakyat maukan skang ni dewa sesat!!
kurang akal betul dewa sesat berapi ni!..

zali said...

ehh...tolong la jangan guna perkataan 'rakyat' tu...

bukan semua rakyat perak mahu pr...

shyufi said...

zali rangka,
tuduhan 2 nak tutup ke'ralat'an puak umno-bn..
modal da 0!

shyufi said...

mmg bkn smua tapi majoriti!..
ko wat survey la zali rangka..

shyufi said...

zali rangka,
rakyat,rakyat,rakyat...
mmg bkn smua tapi majoriti!..
rakyat kurang pendidikan n rakyat saje2 wat buta je la yg termakan gula2 bangkai umno-bn
ko wat survey la zali rangka..

dewata awan berapi said...

buat sidang tergempar nak bubar DUN...cukup ke majoriti PR nak bubar DUN...TAMBI tu sah2 tak boleh mengundi...

JANGAN MIMPILAH...

TAMBI tu nak buktikan dia lebih berkuasa dari sultan...

terpaksa rujuk pakar undang2 barulah dapat tau dia ada kuasa...kuasa sendiri pun dia tak tau...apa punya TAMBI CELAKA

zali said...

nak kata majoriti pun...kalau saya saya segan nak kata sebab

pru 12 pr menang tipis je.

zali said...

tambi tu patut di sula saja...

kita nak suruh sapa sula tambi tu dewata?

shyufi said...

dewa sesat berapi,...

umno-bn da xde majoriti kat dewan da skang ye..
zambry n exco2 dier da kene halau selama 18bln n 12bln respectively..
speaker 2 ikut peraturan ye klu nak tau rujuk pakar..
so saper berkuasa skang?
umno-bn da nak terkencing skang ni..
tau?

dewata awan berapi said...

zali,

bab sula sula belakang ni mana ada orang lain lagi yang paling JAGUH kat Malaysia ni...tak caye tanya bang Nuar

bootie said...

Patut la nama dewata awan berapi. bebal tahap dewa, berapi-api bodohnyer. Masih tak nampak kesesatan BN depan mata...

shyufi said...

dewa 2 nak sesat..
da nampak tapi wat buta.
2 la konsep umno-bn skang.

dewata awan berapi said...

makin banyak pulak balaci PR ni...

tak pun taktik lama...1 orang pakai 10 nick name

ni semua belajar dari tekong bodoh tu...

masjid tinggi said...

Aku sokong pendapat H.A.Ali dan Shyufi.

tekong darat said...

memang sah mamat tu...
sah...malas laa cakap...
tunggu jer laa...
sediakan laa fru tu byk2...
kekalutan ngko sekarang ni sama macam kekalutan pemilik batang kote yg dok kencing dalam mulut ngko tu...jom laa jLn2 ipoh sok...
nak jugak kenal mamat ni

bootie said...

Dewata awan berapi, mike umor berape? ngape mike tengin bebenor, dah tak reti pikior ke? orang umno/bn memang tengin-tengin rupe mike juge ke? tu le, teman agok mike ni banyok sangat negok tv3. Tu sebab mike jadi tengin......

tekong darat said...

bodoh tak bodoh, bukak profile laa...bodoh takpe, jgn pengecut

Awey Kelate said...

ambo raso malu sebab parti pemerintoh di Malaysia doh jadi mace Robert Mugabe di Zimbabwe (rakan baik Dr M). Malu sebab UMNO pengecut dan bacul berhadapan dengan Pakatan Rakyat di medan pilihanraya. Malu sebab Najib terus mempamerkan penyalahgunaan kuasa menglembukan Polis (MUsa Hasan), SPRM (Mud Said), Jamban Peguam Negara (Gani 4Tail). Nape SPRM tak siasat? Mana Said Awang (Ketua Siasatan Jenayah dahulu) yang menyiasat salahguna kuasa DSAI?
Mahathir senyum anak buahnya (Najib Razak - Nazak) bergelumang najis kuasa...
Dengan Izin AlLah SWT (Insya AlLah)Najib dan konco-konconya akan gagal dan mereka akan bergelar "Pembangkang" pulak selepas ini.
Kalau berani - ayuh Najib turun bertarung di gelanggang sebagai anak jantan, bukan berselindung di sebalik Polish, Peguam Negara, SPRM dan Istana Perak.
BUBARKAN DUN PERAK!!!!!!!!!!!!!!!!!

tekong darat said...

budak lagi bootie...
baru pandai main internet...
tengah tunggu rezat spm...wahaha...
nanti dah dapat masuk u, dok kira hutang laa plak...

bootie said...

awey kelate, Umno/bn mana berani nak lawan kat pilihanraya. Kalau buat pilihanraya di Perak skrg alamat terlungkup la umno/bn. Silap-2 tak ada wakil BN dalam dewan dun tu. Depa berani guna cara pondan ajer..

Awey Kelate said...

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pula berkata, Najib tidak belajar dari bapanya, Tun Abdul Razak apabila melakukan rampasan kuasa di Perak.
"Tun Razak ketika mahu mengambil alih kuasa di Kelantan dahulu memastikan Speaker berada di pihak beliau terlebih dahulu," kata Husam kepada Siasah.

Memang Najib bukan kalangan orang2 yang cerdik. Pengikut2 dia pun lagi mangkuk (United Mangkuk National Organization). Sebabnya, dah tak ramai golongan cerdik pandai duduk dalam UMNO. Sebab tulah YB (Yang Bangang) Posmen Pencen kat Perak boleh menyendeng kat UMNO.

Perawi said...

Kan Sultan dah melantik speaker, tak kan setiap kali mesyuarat kena minta izin.

Perawi said...

BODOH...BONGOK ....Dewata ni.., rakyat mahu Speaker bubar DUN & buat undian semula utk neg Perak shj. Terserah rakyat menentukan segalanya

bootie said...

Perawi, org-2 umno/bn memang bodoh&bongok mcm dewata tu...bongok lagi membongokkan......

Perawi said...

Rakyat Perak terdiri dari 2 - Satu kumpulan PR & Satu kumpulan lg BN. Tetapi yg dapat sokongan rakyat adalah PR, maka majoriti rakyat Perak mahukan Pakatan Rakyat walau pun MENANG DUN 3 kerusi yg dianggap tipis bukan macam BN yang menang kerana main punggung ikut sondol jalan belakang utk ambil Kerajaan Neg Perak....Malu aku dapat MB Sondol

dewata awan berapi said...

Perawi bongok,

sapa bagi tau kau rakyat nak DUN bubar ni...memandai je kau ni..

nak pilihanraya kena pakai banyak duit...kan membazir tu...Allah benci golongan2 yang suka membazir ni.

Lainlah kalau pakai DUIT BAPAK KAU.

dewata awan berapi said...

tekong bodoh,

yang baru pandai main internet tu kau ke aku???

nak masukkan gambar dalam blog pun tak reti...cakap banyak pula kau ni...

orang buat blog...kaupun sibuk nak bukak...

tak sedar diri BODOH...BENGAP...

lebai-mangkuk said...

Pakatan Rakyat? siapa sebenarnya yg menerajui Parti Pakatan Rakyat ini.

Di Kelantan dan Kedah, PAS yg berkuasa. Di kedah ada DUN DAP tetepi ianya di ketepikan.

Di P.Pinang DAP yg berkuasa, walaupun ada DUN PAS di situ tetapi ianya di ketepikan oleh DAP.

Di Selangor, walaupun MB nya PKR, DAP lebih nampak menunjul dari PAS. Suara PAS tenggelam - 'no power'.

Di Perak pula DAP yang lebih berkuasa dari PKR atau PAS. Ini tidak boleh di nafikan kerana kerusi DAP lebih banyak.

Perak sebenarnya 'di kuasai' oleh DAP. PKR dan PAS cuma berada sebagai 'gelegor' sahaja.

Sekarang Perak sudah selamat berada ditangan yang sepatutnya melindungi kaum melayu/Islam - BN/UMNO!. Daulat Tuanku - Allah lanjutkan usia Tuanku!!!!!!!!

lebai mangkuk

ReFoRmAsi said...

dewata bodo...hahahahaha....mmg pakai wit banyak tok owg2 bn beli undi..gune wit rakyat gak..tp malangnyer...wat mase nie tak berhasil macam diharapkan...hahahaa...wit amek..utk bantu org2 susah..tp pangkah tetap pr..lalalalala...bn membazir x tentu pasal tak penah lak pk membazir..huhu...utk keadilan rakyat cakap membazir lak..dewata bodo..sengal gler...

lebai-mangkuk said...

Pakatan Rakyat? siapa sebenarnya yg menerajui Parti Pakatan Rakyat ini.

Di Kelantan dan Kedah, PAS yg berkuasa. Di kedah ada DUN DAP tetepi ianya di ketepikan.

Di P.Pinang DAP yg berkuasa, walaupun ada DUN PAS di situ tetapi ianya di ketepikan oleh DAP.

Di Selangor, walaupun MB nya PKR, DAP lebih nampak menunjul dari PAS. Suara PAS tenggelam - 'no power'.

Di Perak pula DAP yang lebih berkuasa dari PKR atau PAS. Ini tidak boleh di nafikan kerana kerusi DAP lebih banyak.

Perak sebenarnya 'di kuasai' oleh DAP. PKR dan PAS cuma berada sebagai 'gelegor' sahaja.

Sekarang Perak sudah selamat berada ditangan yang sepatutnya melindungi kaum melayu/Islam - BN/UMNO!. Daulat Tuanku - Allah lanjutkan usia Tuanku!!!!!!!!

lebai mangkuk

haramnoo... said...

cube ko baca fakta nie pulak...
Ahad, Mac 01, 2009
Begini Rupanya Wajah DAP Perak

(Artikel ini ditulis oleh Misbahul Munir, Setiausaha Politik MB Perak)

UMNO menuduh Hj Nizar boneka DAP, mengikut telunjuk Nga dan Ngeh, pentingkan Cina dari Melayu, setiap ucapan kena rujuk DAP, kenyataan akhbar juga ikut kehendak DAP, beri kuasa DAP agih tanah pada Cina dan sebagainya. Hari ini saya nak cabar kerajaan haram BN dedahkan semua yang didakwa dengan bukti-buktinya, lapor pada SPRM atau polis dan seretlah Hj Nizar dan semua EXCO ke mahkamah. BN ada kuasa haram, gunakanlah kuasa haram untuk mengiyakan apa yang kamu dakwa.

Sebenarnya itu semua dakwaan kosong, fitnah, palsu, tak ada modal nak cari isu, mereka-reka isu palsu supaya rakyat terpedaya, media pula dikuasai oleh mereka, Samad Majid dari FM Perak pula buat lapuran dalam Berita Perak di Radio setiap hari. Setiap dakwaan dan tuduhan tidak pula Hj Nizar sebagai MB dan EXCO diberi peluang menjawabnya. Hubungan antara pimpinan Pakatan Rakyat Perak cukup intim, saling memahami, tidak pernah menimbulkan isu yang sensitif samada agama atau yang menyentuh hak orang Melayu. Hj Nizar pula setiap kali memulakan ucapan dalam apa sahaja majlis samada majlis itu dihadiri ramai orang bukan Islam atau tidak, pasti muqaddimah ucapannya dimulakan dengan petikan ayat-ayat al Quran, diterjemah dan diberi kupasan untuk tujuan dakwah kepada mereka. Kadang-kadang diterjemah dalam bahasa Inggeris supaya mereka lebih memahaminya.

Nga, salah seorang EXCO DAP sentiasa mengikuti ayat-ayat Quran yang dibaca oleh Hj Nizar dan bertanya saya dari ayat mana dan surah apa. Saya beritahu ayat dan surah yang dibaca. Katanya dia mahu study di rumah ayat yang dibaca oleh Hj Nizar. Di mini perpustakaan Nga ada terjemah al quran dalam bahasa Inggeris, dia cari ayat tersebut dan dikajinya. Akhirnya beliau kagum dengan Hj Nizar, menurut Nga ayat-ayat Quran yang dibaca Hj Nizar mesti ada kaitan dengan majlis yang diadakan. Malahan, beliau turut mencari mana-mana ayat al Quran yang berkaitan dengan prinsip keadilan, kebajikan, integriti, ketelusan dan amanah, beliau bertanya saya dan meminta saya mengajarnya bagaimana cara menyebut dalam bahasa Arab, saya menulis dalam huruf rumi ayat-ayat tersebut dan ternyata dibacanya dalam ucapan dan ceramah walaupun pelat, diterjemah dan dihurai dengan begitu baik prinsip-prinsip tersebut mengikut ajaran al Quran.

MCA, MIC dan semua parti komponan BN yang lain, ada atau tidak pemimpin mereka membuka al Quran, membaca dan menterjemah serta mengulas mana-mana konsep mengikut ajaran Islam. Seingat saya, tidak ada pemimpin MCA dan MIC yang berbuat demikian, sebab itu mereka tidak faham Islam walaupun berkawan dengan UMNO sejak sekian lama, apatah lagi UMNO yang menjadi rakan mereka sendiri tidak faham Islam. Sebaliknya, DAP sejak berkawan dengan PAS, sama-sama memerintah Perak khususnya, cukup memahami konsep keadilan, amanah dan kebajikan mengikut ajaran Islam. Bahkan mereka juga tahu hukum Hudud yang selama ini mereka diberi gambaran yang salah oleh media dan pemimpin BN.

Qari dan Qariah Perak telah menjuarai tilawah al Quran peringkat Kebangsaan. Ngeh dari DAP mencadangkan kepada MB Perak supaya mereka diberi anugerah berupa sumbangan, MB setuju beri 5 ribu setiap seorang, Ngeh cadang 10 ribu setiap seorang, sebab mereka telah mengharumkan nama Perak. Malahan turut dicadangkan kerajaan taja mereka mengerjakan haji atau umrah. Cadangan tersebut diberi perhatian oleh MB dan bersetuju buat majlis dan beri sumbangan 10 ribu seorang dan jurulatihnya 5 ribu.

Seorang Tok Guru pondok dari Pengkalan Hulu yang juga ahli majlis fatwa negeri Perak yang dikenali dengan nama Pak Teh. Pak Teh ada pondok yang mempunyai murid yang agak ramai, pondok Pak Teh agak uzur, muridnya ramai, gurunya pula tidak mempunyai pendapatan yang tetap. Pak Teh ada memohon kira-kira 45 ekar tanah hutan di belakang pondoknya. Tanah hutan tersebut dipohon sejak bertahun-tahun dahulu untuk diusahakan dengan pertanian. Pak Teh mengadu pada Dato' Seri Hj Nizar sempena lawatan kerja MB Perak ke Pengkalan Hulu. Di pejabat, MB mengarahkan pegawainya menyemak semula permohonan Pak Teh, dalam semakan MB, didapati permohonan Pak Teh sudah lengkap laporannya di PTG, semua Jabatan berkaitan menyokong permohonan Pak Teh dengan mengatakan tiada halangan untuk diberi pertimbangan kelulusan, tetapi fail tersebut tidak diangkat ke mesyuarat EXCO untuk diluluskan, Hj Nizar terus mengarahkan PTG menyediakan fail segera untuk diangkat ke mesyuarat EXCO supaya diberi pertimbangan kelulusan.

Dan mesyuarat EXCO terus meluluskan, Ngeh bertanya kepada MB mengapa hanya 45 ekar sahaja yang diluluskan, tanah kerajaan luas lagi di Pengkalan Hulu, untuk mencari dana bagi tujuan pendidikan Ngeh mencadangkan diberi sahaja 100 ekar. Tujuan Pak Teh mohon tanah kata Negh bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kepentingan bagi melahirkan tokoh-tokoh ulama di Perak. Itu kata Cina DAP yang sering ditohmah oleh UMNO. Tajol Rosli jadi MB Perak sejak 10 tahun dulu bersama dengan EXCO muslim yang lain, Pak Teh pula ahli Majlis Fatwa negeri Perak, permohonan tanah yang diajukan kepada MB BN ketika itu diabaikan. Sepatutnya mereka malu dengan Ngeh yang nampaknya lebih prihatin terhadap perkembangan pendidikan Islam di Perak.

DAP tidak pernah membantah apa sahaja cadangan mengenai hal ehwal Islam, apabila bantuan perkapita diberi semula kepada Sekolah Agama Rakyat, EXCO DAP tidak membantah. Mereka tidak pula meminta supaya sekolah-sekolah Cina turut diberi bantuan perkapita. Permohonan-permohonan untuk tujuan baik pulih masjid, surau, sekolah-sekolah agama sering diluluskan oleh MB, DAP dan EXCOnya tidak juga membantah atau dengki. Program-program Islam yang dicadangkan dan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri seperti buka puasa dan solat tarawikh di dataran DBI, kempen solat, tazkirah setiap hari sepanjang Ramadhan menggunakan pembesar suara dan juga azan Zohor di Surau SUK menggunakan pembesar suara tidak pernah dibantah oleh DAP.

Sebenarnya DAP dengan semua ADUNnya jauh lebih baik, prihatin, mudah mesra dan pandai menyesuaikan diri berbanding dengan MCA dan MIC. Sebab itu, mereka ditolak oleh pengundi Cina dan India. Orang Melayu juga yang payah berubah, tetapi Insya Allah saya yakin, perkembangan politik mutaakhir ini menunjukkan orang Melayu juga akan berubah untuk menolak BN secara total dalam pilihanraya akan datang..

saudarabaharu.blogspot.com said...

Perompak perak sudah pening! Sudah rompak tapi tak tau nak guna barang rompakan...

Biasa rompak emas, rompak duit. Tetiba kali ini rompak perak, nak urus tak reti!

uncle nano said...

PKR Negeri Sembilan said...
Rakyat Perak tahu kebenaran yang berlaku tetapi BN telah berusaha menghalalkan yang salah lagi haram.

Kegopohan nak mencuri hak yng benar sampai terlupa yang sepatutnya digenggam dahulu....

Suasana mainan politik BN di Perak menyamai filem Hindustan...

Semoga kerajaan PR yang sah teguh berdiri semula.

NI LAH DIA SEBENARNYA PENJAHANAM BANGSA..Parti keadilan rakyat konon.....MEREKA NI SELAYAKNYA DUDUK DIDALAM LUBANG NAJIS...TAKUT TANGKI NAJIS PUN TAK BOLEH TERIMA MEREKA..

tekong darat said...

pakcik nano,
kalau sokong PR menghancur bangsa,
sokong bn dapat apa?...

rupanya budak hingus dewata baca blog aku...bagus...tima kasih...
aku nak tulis pasal budak sekolah ngan lepas sekolah lepas ni...
tajuk aku tak basi....

joe lenon said...

lebai mangkuk .. jangan tunjuk gambar sebelah pihak aje belah bn tu lagi hebat time makan ada air setan, patut lah nama kau mangkuk

Islam Hebat said...

UMNO/BN ni dah macam yahudi dah!!! berselindung di sebalik tembok batu (polis, fru, tukang kunci dewan, sprm dan spr) dan yg malang Sulatan jd mangsa...
kalau BN takut sgt bubar je lah DUN tu buat pilihanraya kalau menang dah xde org pertikai dah... yg menjadi dalang huru hara ni adalah Najib Razak...

Creedence Clearwater Revival said...

kpd penyokong2 BN terutamanya dewata. saya minta saudara2 semua jgnlah terlalu emosi buat komen. bersabarlah...

jika saudara sakit hati, saya lagi sakit hati krn negeri(bukan shj dun) saya diambil alih dgn cara tidak mengikut perlembagaan negeri.

kalau betul beria-ia nakkan perak(dan keuntungan dr projek2 dlm negeri ni) buatlah pilihanraya.

tekong darat said...

creedence...
takpe, dia maki aku jer...
yang lain dia ok...
budakkkk.......

Creedence Clearwater Revival said...

dewata awan berapi said...

Perawi bongok,

sapa bagi tau kau rakyat nak DUN bubar ni...memandai je kau ni..

nak pilihanraya kena pakai banyak duit...kan membazir tu...Allah benci golongan2 yang suka membazir ni.

Lainlah kalau pakai DUIT BAPAK KAU.

==>

dewata,

BN berkempen pilihanraya menggunakan duit rakyat.

PR kempen pilihanraya guna duit sumbangan ahli.

ada nampak perbezaan siapa yg membazir? betul, Allah benci tau kalau kiter membazir....

dewata, kalau boleh bapak2 jgn sebut di sini.

Creedence Clearwater Revival said...

Blogger dewata awan berapi said...

makin banyak pulak balaci PR ni...

tak pun taktik lama...1 orang pakai 10 nick name

ni semua belajar dari tekong bodoh tu..


===>

dewata.... dewata.... kamu x sudah2 marah kat tekong. kdg2... nak tergelak aku baca komen2 kat sini. apa yg dah dia buat?

asal nak marah jer... kamu cari tekong atau perawi. :)

cuber tengok zali... cool jer...

tekong darat said...

ada jodoh laa kot..
wahaha

Creedence Clearwater Revival said...

hahahaha!!! mana tau dewata sbnrnya awek cun???

tekong darat said...

bukan awek pun, mungkin nak jadi adik angkat...wahahaha

dewata awan berapi said...

hoi budak...

orang tua bercakap tok sah menyampuk...gi main jauh2...

hingus masih meleleh lagi tu...
tak pun gi baca buku...

dewata awan berapi said...

tekong...tekong...

kesian tengok kau ni...

kalau kau nak aku boleh tolong ajar kau cara masukkan video tube utk blog kau tu...

mula2 kau rakamkan aksi kau sedang 'kongkang' buntut clearwater...pastu msukkan ke utube...

PKR Negeri Sembilan said...

uncle nano said....
NI LAH DIA SEBENARNYA PENJAHANAM BANGSA..Parti keadilan rakyat konon.....MEREKA NI SELAYAKNYA DUDUK DIDALAM LUBANG NAJIS...TAKUT TANGKI NAJIS PUN TAK BOLEH TERIMA MEREKA..

March 2, 2009 5:17 PM

Blogger picisan sahaja rupanya...
dan seorang balaci umno di selangor..kasihan.

sapphire said...

Saya rasa ada seorg pemimpin UMNO yg sekarang tgh tak senang duduk...menunggu apa bala pulak yg akan berlaku esok hari dan hari2 seterusnya... Suatu nikmat Allah yg telah ditarik balik iaitu KETENANGAN JIWA.... bYK HARTA BERJUTA2 HASIL DR PENJUALAN EUROCOPTER PUN TAK GUNA JUGAK KALAU HATI DAH TAK TENTERAM....

Bukankah kita lebih bertuah drpad beliau?? Walaupun kita miskin harta, tapi jiwa kita tak seharu-biru beliau...

Syukur, Alhamdulillah....

masjid tinggi said...

Buat apa la tutup bangunan suk. Tak pernah aku dengaq pejabat kerajaan ditutup untuk menghalang DUN dari bersidang.

Kan menyusahkan orang ramai dan juga pegawai kerajaan yang bertugas disitu.

Dah la tu, aku tengok polis pun ada s/by.

Apa tujuan itu semua.

Aku mintak MB Datuk Seri Nizar dan MB Datuk Zamary dua dua ngadap DYMM Paduka Seri Sultan Azlan dan sama sama mohon pada Tuanku Sultan untuk bubar DUN lepas tu buat dalam satu sidang media bersama.

Jadi rakyat Perak ngundi sekali lagi untuk pilih pemimpin. Habis pilihan raya semua kena buat kerja masing masing tak payah cerita lagi pasal politik.

Sapa sokong tolong sambung................

Perawi said...

Hadiah utk rakyat selepas sidang umno ..... caya tak caya itulah Barang Naik (BN)Kadar tol naik 68 sen hingga 50 sen. Anugerah dari tersayang

From: Suresh Nair Balan Nair BNSURESH@maxis.com.my
Subject: Kadar tol naik 68 sen hingga 50 sen
To: "ANAND" ak_70@yahoo.com, "Aravind Pillay" vind_20@hotmail.com, "BALU" rbalu99@streamyx.com, "DAVID YACOB" ydavida@yahoo.co.uk, "DURAI-SINGAPORE" thayuman@yahoo.com, "EUARAJ" kunyi_mon@yahoo.com, "GOBINATHAN ARUMUGAM" gobi_sutha@live.com, "Jagajeevan Marappan [Jack]" MJAGA@maxis.com.my, "Kaneshwaran Arunasalam" AKANESH@maxis.com.my, "Kevin Benedict Francis" BKEVIN@maxis.com.my, "M Zul Hisham B Dato' M Zulkifly" MZUL@maxis.com.my, "M Zulkhairi M Zulkifli" MZZUL@maxis.com.my, "Mazli Mohamad" MAZLIM@maxis.com.my, "Norazhari B Nordin" NORAN@maxis.com.my, "PATRICK LOI" patloi@yahoo.com, "Radiah Ismail " rismail@nuskin.com, "RAJ INDIA" rsr92001@yahoo.co.in, "Rajan Rasiah" RRAJAN@maxis.com.my, "ramesh kannan" remesh15@hotmail.com,
Date: Thursday, 26 February, 2009, 6:58 PM

KUALA LUMPUR: Kadar tol di lima lebuh raya akan dinaikkan di antara 68 sen hingga 50 sen berkuatkuasa 1 Mac ini selaras dengan terma perjanjian konsesi yang ditandatangani antara pihak kerajaan dan pemegang konsesi lebuh raya.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed, berkata kenaikan kadar tolitu membabitkan Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur(Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).

"Bagi Plus, kadar kenaikan tol untuk sistem kutipan tol tertutup Plus( Lebuhraya E1 dan E2) akan dinaikkan sebanyak 0.68 sen sekilometer bagi kenderaan Kelas 1, bagaimanapun kenaikan itu tidak membabitkan tol di Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, Tambak Johor dan Bangunan Sultan Iskandar," katanya pada sidang akhbar di kementeriannya di sini hari ini.

Beliau berkata, Sprint-Kerinchi dan Damansara Link, kadar tol dinaikkan antara 30 sen dan 50 sen bagi kenderaan kelas satu manakala bagi Akleh, kadar tol dinaikkan sebanyak 50 sen bagi kenderaan Kelas 1.

"Kadar tol di Lebuhraya Besraya dinaikkan sebanyak 10 sen bagi kenderaan Kelas 1 dan bayaran hanya dibuat di Plaza Tol Mines berikutan Plaza Tol Salak Jaya ditutup pada 24 Februari lalu.

Sementara itu bagi Lebuhraya NPE pula, kadar tol dinaikkan sebanyak 40 sen bagi kelas kenderaan yang sama," katanya. - Bernama
-----------------------------------

From: Umi Kalsom Ismail
Sent: 26 February 2009 03:58 PM
To: Maya Deryani Bt Zahari; Shana Mariam Bt Zainal Abidin; Noraziyah Bt Jailani; Umai Kalsom Bt Osman; Nozilan Bt Mohamad; Sathiavathy Maraiah Korapillai ; Nik Marlinee Bt Nik Mahmood; Izza Mariam Iskandar Landau; Sayani Sarimin; Loo Chiong Heng; Saravana Subramaniam; Sri Manalan; Wong Yee Chean; Wong Geok Booi (Rina); 'Wahiza Bt Abdul Wahab'; 'Razali Aripin'; Joseph Moget; A Rahim B M Noor; Marduiyah Bt Mahsus; 'Amy'; Siti Suhanan Bt M Zainudin; Siti Aishah Bt Ahmad; Fauziah Bt Abdullah ; M Fauzi B M Nor; M Syukur B Alias; Nazeli Hosne Sirat; Zulkhairi B A Aziz; Busu B Puteh; 'Mursal, Rita'; 'Norazizah Abd Sokor'
Subject: Kadar tol lima lebuh raya naik 1 Mac (hadiah untuk rakyat)

Kadar tol lima lebuh raya naik 1 Mac

PETALING JAYA: Kadar tol di Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus), Lebuh Raya Sistem Penyuraian Trafik Kl Barat (Sprint), Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuh Raya Sungai Besi (Bestraya) dan Lebuh Raya Baru Pantai (NPE) akan dinaikkan bermula 1 Mac ini.

Perkara tersebut diumumkan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohamad Zin Mohamad hari ini.

Sementara itu, Starbiz melaporkan kerajaan telah dijangka akan membuat keputusan tersebut sebelum hujung minggu ini, kerana telah menangguhkan keputusan untuk menaikkan kadar tol selama dua bulan.

"Tiga pemilik konsesi lebuh raya telah mengalami kelewatan untuk menaikkan kadar tol mengikut perjanjian yang telah ditandatangi sebelum ini.

"pemilik konsesi yang terlibat adalah Lebuh Raya Utara-Selatan, IJM Corp Bhd dan Lingkaran Trans Kota Holdings Bhd (Litrak).

"Manakala dua lagi, adalah Lebuh Raya Utara-Selatan, Lebuh Raya Sistem Penyuraian Trafik Kl Barat (Sprint), Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuh Raya Sungai Besi (Bestraya) dan Lebuh Raya Baru Pantai (NPE)," lapor C.S Tan.

ni lah hadiah untuk rakyat semua.. dah la minyak nak naik julai ni.. tol pun naik gak.. hangin tul la..Syabas BN terus semoga tergolek dok.

Perawi said...

Teruskan usaha PR kearah bubar DUN utk beri laluan rakyat Perak buat nilaian sendiri. Sembahyang hajat & Doa semoga diperkenankan Sultan

Perawi said...

Najib berbangga tentang ekonomi Msia tetapi banyak kilang kearah tutup operasi - Panasonic diShah Alam, Sony dll. Lawati web ini

http://www.mysapexpert.com/

http://www.jobstreet.com/

http://my.jobstreet.com/

http://my.monster.com.my/

http://www.allen-york.com/australasia?ref=adwordsenvaus&gclid=CPf0hqCOiJkCFRTuegodw09Fng

http://www.match4jobs.com/register/oil_gas_1.html?gclid=CIWL6IeOiJkCFQMaewodk29qng

Firdaus AMK PKR said...

Himpunan 100ribu rakyat bantah PPSMI di Istana Negara sabtu ini 7hb ini .... 2ptg..

Ayuh Selamatkan Bahasa Ibunda Kita!!!

cacingjeBN said...

aku tengok gambar Dewata tu macam kena siksa dalam neraka macam ndak sangat jeee dia...

semut merah said...

UNDILAH SEMULA "BUBAR DUN". BUBAR SEMUALAH ABIS CERITA, BUAT PILIHANRAYA SEMULA...... NAJIB TAKUTLAH TU KALO BUBAR DUN SEBAB TIGA AHLI "LAHANAT" YANG MELOMPAT MACAM KATAK KE KANDANG "BN : Bab! Negara", DAH MEMANG CONFIRM PKR MENAnG..CAYALAH CAKAP AKU..BUAT PILIHANRAYA SEMULA, SILAP2, BEKUBUR TERUS BN...aku anak PERAK, teluk INTAN...NAJIB baliklah ke PEKAN, Pahang, Jangan menyebuk kat negeri aku....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...