Sunday, August 5, 2007

Jambatan baru: Kronisma dan tidak tahu adab


Oleh Husam Musa


Berita Harian, Rabu, menyelak sedikit tentang apa agenda di belakang projek pembangunan di Kelantan ( dan juga di Malaysia).


Redland laksana projek RM1.3bOleh Ismail MatKerajaan Pusat beri tender maju pelbagai infrastruktur awam di KelantanKUMPULAN Syarikat Redland diberi tanggungjawab melaksanakan pelbagai projek Kerajaan Pusat dan agensinya bernilai kira-kira RM1.3 bilion di Kelantan.


Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Ismail Saari, berkata antara projek yang diperoleh secara rundingan terus dan tender terpilih itu termasuk pembinaan jambatan kedua Sultan Yahya Petra bernilai RM151 juta dan Jalan Simpang Pulai-Gua Musang-Kuala Berang sejauh 230 kilometer bernilai RM230 juta.


Jambatan Ibrahim Ali merentasi sungai Kelantan di Tendong dengan empat laluan, kosnya RM 90 juta. Jambatan dua laluan sebagai tambahan dua laluan sedia ada, kosnya RM 151 juta?Dan ia diperolehi melalui runding terus.


PM dulu kata semua projek di bawah RMK 9 diberi tender? Itu harga permulaan. Kosnya mungkin meningkat.


Lama sebelum batu asas laluan tambahan ini dilakukan oleh PM baru-baru ini, desas desus telah lama bertiup di negeri ini tentang cerita di belakang projek jambatan ini.


Saya hanya kata desas desus. Saya tak tau ia benar atau tidak. Terpulang kepada Kerajaan menyiasat.Saya sampaikan desas desus itu.


Projek ini telah diberikan award kepada Ketua Pemuda Kota Bharu, melalui campurtangan Khairy. Ia kemudian dijual kepada Redland dengan keuntungan dan sumbangan tertentu kepada Ketua Pemuda Kota Bharu, UMNO Negeri dan kepada juru campur yang sememangnya berkuasa.


Saya tak boleh pastikan sejauh mana cerita ini tidak benar.Tetapi itulah akibatnya bila projek ini diberikan secara runding terus.Rakyat ingin tahu, adakah cerita komisyen berpuluh juta ringgit setiap satu kepada tiga peringkat berkenaan betul atau tidak.


Kedua, apakah kos jambatan RM 151 juta itu adalah kos yang wajar atau sudah dimasuk kira kos-kos yang lain? Tidakkah kosnya akan meningkat lagi pada masa depan kerana cara runding terus projek ini diberikan?


Ketiga, di mana janji PM untuk memberikan projek RMK 9 secara tender?


Ke empat, jika dilakukan secara tender, kosnya akan menjadi lebih rendah? Mengapa pula tidak di tender?Sudah tentu rakyat Kelantan seperti rakyat negeri lain juga, mahukan kemudahan seperti itu.Tetapi amalan kronisma yang datang bersamanya harus dibenteraskan.


Itu tugas rakyat Malaysia seluruhnya.




PM berada di Kelantan selama dua hari dengan pelbagai acara 'besar'.Pagi Khamis, acara perletakan batu asas Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra, setengah kilometer dari Kota Darulnaim, Pejabat MB Kelantan.


Sayang, PM tidak sudi menyambung jambatan kasih. Tuan rumah tidak dijemput. Pak Lah masuk Kelantan tanpa salam, tanpa jenguk muka bertanya khabar. Melangkah masuk ke tengah laman tanpa susila Melayu turun temurun, tidak terlintas untuk menghormati tuan rumah.


Apa status sekalipun si tuan rumah, salam sepatah tanda berbudi.Mungkin Pak Lah merasa UMNO sudah terlalu kuat. Sapa menyapa membuang masa. Tuan rumah boleh dinyahkan bila-bila masa dengan 'power' yang UMNO ada.


Khemah besar lagi panjang di tapak projek pagi itu diberitakan kosong. (Lihat foto di Harakahdaily) Puas diseru orang ramai memenuhi khemah, khemah tak terpenuhkan.


Rakyat Kelantan sudah tentu mahukan jambatan. Tetapi jambatan per se adalah perkara biasa yang tak perlu dikerumuni. Ia akan siap jika Kerajaan Pusat ada wang dan kemahuan. Itu acara biasa yang tak perlu kepada keriuhan.


Yang boleh meriuhkan ialah bila Perdana Menteri bertemu dengan tokoh ulama' di atas kepala jambatan. Seperti apa Tun Dr. M lakukan sedikit masa lalu. Jambatan Pasir Mas dirasmikan oleh Tun M sebagai PM pada waktu itu. Sebuah sofa untuk Tok Guru Nik Aziz disediakan bersebelahan beliau. Rakyat berderu keluar kerana ia boleh dianggap menarik.


Jambatan konkrit itu tidak carik kerana kehadhiran Tok Guru.Event Khamis lepas tak ada tarikan itu.


Tun M nampaknya lebih cekap menghitung mood rakyat Kelantan.


Pertama teluk kedua pantai
Ketiga dengan jamban di hulu
Pertama elok kedua pandai
Ketiga baik perangai penghulu


Anak Cina ketimbang madat
Dari Melaka berakit ke Deli
Hidup ketua biar beradat
Budi bahasa tak dijual beli


Baik baik mengail tenggiri
Jangan terkena jambatan larang
baik baik menyombong diri
jangan sampai tak disukai Tuhan


Adat Melayu menyambut tetamu
Hamparkan tikar lebarkan pintu
Tetamu datang tak sudi bertemu
Usahkan salam sapa pun tak mau

Yang berdiri berikan salam pada yang duduk
Yang seorang berikan salam pada yang ramai
Yang datang berikan salam pada yang menunggu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...