Monday, August 27, 2007

Tun Dr M diminta beri pandangan dalam isu PKFZ


KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Setelah dikaitkan, Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed diminta memberikan penjelasan setakat mana Kabinet yang dipimpin beliau terlibat dalam pembangunan Perlabuhan Klang Free Trade Zone (PKFZ) sehingga menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung bebanan bernilai RM4.6 bilion.

Ini ekoran dari kenyataan bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Leong Sik bahawa Kabinet yang dipimpin Tun Dr Mahathir meluluskan projek itu.

PKFZ terpaksa dibail –out oleh kerajaan ekoran kegagalan projek itu manakala rakan kongsi dari Dubai, Jebel Ali Free Zone (Jafza), terpaksa mengundur diri selepas tidak tahan dengan masalah yang berlaku dalamnya.


Jafza adalah pemaju Jebel Ali Free Zone di Dubai yang menempatkan 4,500 kilang yang menjadi pembekal kepada pelbagai jenis barangan di Timur Tengah.

Jafza sepatutnya mempunyai kontrak selama 15 tahun untuk mengurus dan bertindak sebagai konsultan kepada PKFZ.

Hari ini, usul Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang mengenainya telah ditolak oleh Dewan Rakyat dari dibincangkan.

Menurut Lim, Perbendaharaan telah mencadangkan tanah di situ dibeli dengan harga RM10 sekaki persegi tetapi telah diminta oleh Ling kepada Kabinet agar ianya dibeli dengan harga RM25 sekaki persegi dengan andaian ia berdaya maju dan tidak akan memerlukan seringgit pun dari wang rakyat untuk membantunya.

“Linglah menteri yang paling kuat mencadang dan menyokong agar Kabinet membeli tanah 1,000 untuk PKFZ dengan harga RM1.8 bilion bila tanah itu yang sudah dibeli oleh Kuala Dimensi Sdn Bhd hanya dengan harga RM95 milion atau RM3 sekaki persegi pada tahun 1999,” kata Lim Kit Siang dalam kenyataannya.

Pengerusi Kuala Dimensi Sdn Bhd adalah Bendahari Umno, Azim Zabidi. Syarikat ini juga mendapat kontrak untuk melaksanakan projek ini secara turnkey.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...