Tuesday, August 28, 2007

Anwar, berat mata memandang tetapi....


KUALA LUMPUR, 28 Ogos: Walaupun masih sakit belakang dan sentiasa sengal-sengal pada urat sarafnya, bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim masil cekal dengan semangatnya.

Petang semalam, beliau kelihatan meringis kesakitan ketika melangkah kaki menaiki anak-anak tangga bangunan PAS di Jalan Raja Laut untuk bertemu dengan para pemimpin PAS.

Ketika disapa penulis, “masih sakit ke Datuk Seri,” Anwar cuba mengelak tetapi akhirnya berkata, “Sakitlah jika berjalan jauh naik kereta, terasa sakit. Tambah pula kena naik tangga macam ni, kena hati-hati sikit,” kata Anwar kepada penulis.

Untuk mengatakan itu lakunan Anwar, tidak ada orang lain di situ melainkan Azmin Ali dan penulis yang kebetulan berada di tangga pejabat PAS ketika itu.

Itulah Anwar Ibrahim. Kekentalan semangatnya masih jelas kelihatan walaupun kerutan wajahnya tidak dapat menutup kesakitan belakang yang dihadapinya.

Anwar mengambil masa lebih dua jam di pejabat PAS Isnin lepas. Beliau kelihatan berbincang panjang dengan para pemimpin PAS. Mungkin persiapan menghadapi pilihan raya.

“Ini kali kedua saya ke sini selepas majlis perasmian bangunan. Biasanya, mereka yang datang, ini kali saya pula yang datang,” kata Anwar berceloteh.

Masih ada pihak menganggap Anwar pura-pura sakit untuk menarik simpati. Tetapi melihat dengan mata kepala sendiri menampakkan Anwar memang masih merasa kesan tumbukan bekas Ketua Polis Negara ketika di tahan di lokap dahulu yang menghasilkan fenomena mata lebam Anwar.

Kini sudah hampir 10 tahun berlalu tetapi kesannya masih dirasai Anwar.

Ada yang kata “berat mata memandang” dan terbukti dalam kes Anwar jelas kelihatan “berat lagi bahu yang memikulnya.”

(Dapatkan cerita penuh dalam Siasah Ahad ini)

1 comment:

Muhammad Fahmi said...

kesakitan itu akan menjadi peringatan yang berguna untuk kita yang masih hidup. biarpun perit, akan ada balasan yang baik di dunia dan akhirat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...