Tuesday, February 26, 2008

Tiga pukulan untuk Umno Kelantan

KOTA BAHRU, 26 Feb: Umno Kelantan sehinga kini sudah terkena tiga pukulan sejak sebelum penamaan calon lagi dan disifatkan oleh banyak pihak sebagai pelemah semangat di kalangan petugas mereka.

(Gambar Husam berama keluarga yang datang ke hari penamaan calon di Kubang Kerian)

Pukulan paling hebat adalah hilang satu kerusi tanpa bertanding apabila calonnya disahkan muflis dan tidak layak untuk menjadi calon di Kijang.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengesahkan, sehingga hari penamaan calon, hutang kepada MARA yang mana calon berkenaan adalah penjaminnya masih tidak diselesaikan. Beliau mengetahui maklumat itu 10 hari sebelum hari penamaan calon lagi.

Hasilnya, calon wanita PAS, Wan Ubaidah Wan Yusof (gambar) disahkan sebagai Adun Kijang tanpa bertanding. Sebelum ini, Husam adalah Adun Kijang.

Ekoran itu, Umno Kelantan menerima pukulan dari Timbalan Presiden Umno sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak apabila beliau sangat marah berkaitan dengannya dan mengarahkan siasasat dilakukan segera siapa yang bersalah dengan kelemahan ini.

Pukulan awal yang diterima Umno Kelantan adalah apabila dua calonnya, Profesor Abdullah Sudin dan Datuk Abdul Halim Ahamad menarik diri dari menjadi calon selepas diumumkan nama oleh oleh Datuk Annuar Musa.

Pukulan kedua adalah apabila Datuk Dr Awang Adek dicalonkan untuk bertanding dua kerusi, Parlimen Bachok dan Dun Perupok.

Ia disifatkan tindakan yang melambangkan Awang Adek tidak yakin untuk merampas Kelantan sehingga terpaksa bertanding dua kerusi.

"Jika tidak berjaya jadi MB Kelantan, boleh jadi menteri di peringkat Pusat, itu strateginya," kata seorang pemerhati politik mengulas tindakan itu.

10 kerusi sahaja tinggal

Menurut seorang wartawan akhbar harian yang bertugas di Kelantan, sehingga kini (26 Februari) Umno Kelantan hanya yakin untuk mempertahankan 10 kerusi Dun dari 45 yang ada.

Seorang rakan media luar negara yang bertugas di Kelantan untuk pilihan raya ini pula memberitahu Siasah, PAS akan menang di Kelantan kecuali berlaku penipuan.

"Mana tau Pak Lah arahkan Kelantan mesti menang juga," katanya.

Padahal, katanya, Pak Lah patut runsing dengan kedudukan negerinya, Pulau Pinang yang bakal jatuh ke tangan pembangkang itu.

"Pak Lah patut fokuskan jenteranya untuk menyelamatkan Pulau Pinang dari berusaha merampas Kelantan kerana pada pilihan raya 2004 dia telah berjaya rampas Terengganu. Kalau Kelantan kekal di tangan PAS pun bukan Pak Lah yang salah, itu pusaka Dr Mahathir," katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...