Thursday, February 28, 2008

Petugas BN belasah dua wartawan


KANGAR, 28 Feb: Dua wartawan dibelasah oleh para penyokong BN ketika sedang membuat liputan ceramah yang diberikan oleh Menteri Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim.

(Gambar:Rashidi menunjukkan sikunya yang luka dibelasah petugas BN di Beseri, Perlis.)

Dalam kejadian malam Selasa lalu, sekumpulan lelaki telah membelasah pemberita sambilan Harian Metro, Mohd Rashidi Karim,42 dan wartawan Berita Harian, Adhai Ghazali, 30, yang sedang menjalankan tugas mereka di sebuah rumah kedai dekat Beseri.

Kedua-dua wartawan terbabit telah membuat laporan polis di Balai Polis Beseri setengah jam selepas kejadian dan empat orang lelaki berusia lingkungan 40an telah ditahan.

Menurut saksi, kejadian bermula apabila Rashidi Karim, wartawan sambilan Harian Metro, diminta keluar dari tempat itu ketika Shahidan mahu memulakan ucapannnya, namun dia enggan kerana mahu menjalankan tugasnya.

"Saya tak mahu kerana mahu menjalankan tugas saya, Namun saya ditarik keluar dan mereka mengoyak baju saya," cerita Rashidi. Kemudian dia dipukul dan disepak oleh petugas BN itu.

Adhai, wartawan Berita Harian kemudian datang mahu membantu, namun turut di tumbuk oleh mereka.

Mengulas kejadian tersebut, Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman menyifatkan BN sebagai sebuah parti yang bersikap angkuh dan tidak menghormati demokrasi, undang-undang serta kebebasan media.
"Media Umno-BN sering menyebut ada pihak yang menaja keganasan, tapi BN sendiri yang sebenarnya ganas. Ini bukan budaya kita, tolak BN rakyat selamat," serunya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...