Tuesday, February 26, 2008

SPR selamatkan Rafidah, calon BN bertanding atas ehsan MB Kelantan


IPOH, 26 Feb: PAS Perak menyifatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyelamatkan calon BN di Kuala Kangsar, Datuk Seri Rafidah Aziz selepas Rafidah tidak menandatangani borang pencalonannya.

Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang berkata, pihaknya telah membuat laporan polis mengenai perkara ini dan satu lagi laporan akan dibuat untuk meminta polis menyiasat kenapa perkara ini boleh berlaku.

"Kita sedang mengkaji tindakan undang-undang ke atas SPR," kata Ahmad Awang dalam sidang medianya di pejabat PAS Perak dekat sini.

Di hari penamaan calon 24 Februari lepas, SPR mempamirkan dua borang pencalonan Rafidah, satu di luar dewean dan satu lagi di dalam. Kedua-duanya tidak ditandatangani Rafidah.

Namun selepas bantahan di buat, SPR menolak bantahan itu dengan berkata, borang asal yang disimpan SPR mempunyai tandatangan itu.

"Mana kita tahu dan borang itu tidakpun ditunjukkan. Mengikut peraturan pun, calon kena isi tiga borang bukan buat salinan dari borang asal. Ini bermakna, SPR yang selamatkan Rafidah," katanya kepada Siasah.

Menurut Ahmad Awang, ramai saksi yang melihat Rafidah mundar mandir keresahan dan bersungut dia terlupa menandatangani borang pencalonan itu.

Di PENGKALAN CHEPA, calon BN untuk Dun Cempaka, Datuk Dr Nik Zain juga tidak menandatangani borang itu dan dibantah oleh PAS.

Umno juga membantah borang pencalonan calon PAS, Datuk Nik Abdul Aziz, MB Kelantan dengan alasan nama datuk diletakkan pada pangkal namanya sedangkan nama asal dalam kad pengenalan yang perlu diletak.

Sebelum ini sudah ada kes yang sedemikian namun, SPR menganggap kesalahan meletak nama gelaran tidak mencacatkan borang itu.

Namun kerana bersemangat gentlemen, Siasah difahamkan, Nik Aziz sedia berlawan juga dengan calon Umno itu di situ. Dengan itu bantahan itu diselesaikan, kata seorang wartawan sebuah akhbar harian.

Jika benar maklumat ini, bermakna, Datuk Nik Zain dapat bertanding di Cempaka dengan ehsan MB Kelantan itu.

Keharuan nampak jelas di wajah Nik Zain selepas disahkan boleh bertanding dan beliau mengangis kerananya.

1 comment:

Nik Bahrum Bin Nik Abdullah said...

Sekali lagi, sebagai individu yang membuat bantahan tersebut, saya tegaskan tidak ada sebarang kompromi dibincangkan antara calon PAS dan UMNO berkenaan dengan bantahan tersebut.

Penolakan bantahan adalah atas keputusan RO sepenuhnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...