Thursday, February 28, 2008

Kenapa negatif sangat turunkan harga minyak 30 sen


KANGAR, 28 Feb: Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din hairan mengapa hampir saban hari para menteri memberikan respon negatif terhadap janji PAS-Barisan Alternatif untuk menurunkan harga minyak sebanyak 30 sen sekiranya diberi mandat oleh rakyat memerintah negara ini.

(Gambar atas: Datuk Hassan Din bergurau dengan abangnya, Datuk Dr Haron Din di pusat penamaan calon Parlimen Arau sambil diperhati abang mereka, Ishak Din)

Katanya, setiap hari media menyiarkan kaenyataan mereka yang menyebut negara akan muflis sekiranya harga minyak diturunkan sedangkan selama ini rakyat dicurahkan pelbagai maklumat yang hebat berkaitan ekonomi negara.

"Kita dihujani dengan pelbagai maklumat tentang ekonomi negara yang kukuh, rizab negara di luar yang meningkat, fundemental yang kukuh, eksport bertambah tapi bila PAS-BA mahu turunkan harga minyak mereka kata negara boleh bankrap.

"Penurunan 30 sen harga minyak itu hanyalah sekitar 15 peratus daripada harga semasa, adakah dengan susutnya pendapatan dari hasil minyak akan menjadikan negara bankrap sedangkan pendapatan dari hasil minyak adalah sekitar 30 peratus pendapatan negara.

"Kalau kering minyak di Malaysia sekalipun, tanpa hasil minyak kita masih mempunyai 70 peratus pendapatan daripada sumber lain," katanya.

Dr Haron melihat kenyataan-kenyataan yang dibuat itu sama ada dakwaan mereka adalah tepat dan menunjukkan keadaan ekonomi negara yang teruk atau sebaliknya hanyalah satu pembohongan untuk mengabui mata rakyat tentang kebenaran manifesto PAS-BA.

"Jika benar apa yang mereka kata, memang jelas ekonomi negara dalam keadaan teruk hasil pemerintahan Umno-BN dan kelemahan pemimpin negara.


"Ataupun sebaliknya, kalau tak benar dakwaan mereka dan saya yakin itu, ini merupakan satu pembohongan pemimpin Umno-BN. Ini kerana mereka suka mengikut jejak pemimpin tertinggi mereka yang suka berbohong.

“Contoh paling jelas baru-baru ini beliau berbohong mengatakan parlimen tak akan dibubar tapi besoknya beliau mengumumkan parlimen dibubar," ujarnya.

Dalam pilihanraya umum 8 Mac ini Dr Haron akan bertanding di Parlimen Arau menentang Datuk Ismail Kassim yang juga adik Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim.

(Gambar: MB Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim mengangkat tangan adiknya, Ismail Kassim yang akan bertanding melawan Haron Din di Parlimen Arau mewakili BN.)

PAS pernah mencipta sejarah apabila memenangi pilihanraya kecil Arau tahun 1998 apabila Ustaz Hashim Jasin menewaskan Ismail pada masa itu.

Mengulas tentang peluang beliau kali ini jelasnya suasana politik semasa khususnya di Perlis memberikan banyak kelebihan kepada PAS.

Di Parlimen Arau sendiri beliau meramalkan PAS mampu untuk menang di empat Dun dan juga mampu untuk menambahkan tiga lagi kerusi Dun di Parlimen Padang Besar dan Kangar.

"Sokongan orang ramai kepada kita semakin meningkat, masalah yang melanda BN Perlis sendiri dan pelbagai isu tempatan dan nasional adalah faktor-faktor yang akan merangsang satu perubahan di Perlis," katanya lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...