Thursday, February 21, 2008

Kajian sahkan Pulau Pinang pusat pertempuran PRU-12

PULAU PINANG, 21 Feb: Laporan Siasah sebelum ini, Pulau Pinang menjadi pusat pertempuran dalam pilihan raya umum ke 12, telah disahkan oleh kajian yang dibuat oleh Merdeka Centre dengan sebuah akhbar harian.

Kajian yang dibuat oleh mereka mendapati dari 12 komponen kajian yang mereka buat, hanya tiga sahaja yang rakyat berpuashati manakala sembilan lagi rakyat tidak berpuashati dengannya.

Ini bermakna, BN mempunyai kerja yang sangat berat untuk mengekalkan negeri itu berdasarkan sentimen rakyat Pulau Pinang yang ada.

Namun, sebuah akhbar harian, dalam beritanya memanipulasi berita tersebut secara yang amat tidak profesional.

Sebelum ini, Siasah melaporkan, Pulau Pinang menjadi pusat pertempuran antara pembangkang dengan BN dalam PRU-12 ini bukannya Kelantan atau Terengganu sebagaimana yang cuba ditonjolkan oleh media BN sekarang.

Selain ketidakpuasan hati rakyat terhadap BN, negeri itu juga adalah negeri Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Jatuhnya Pulau Pinang kepada pembangkang bermakna ia satu tamparan hebat kepada Presiden Umno itu sendiri.

Ia bakal memberi kesan kepada Abdullah dalam pemilihan Umno hujung tahun ini.
Pulau Pinang juga bakal menjadi pusat kempen untuk PKR dan DAP apabila pemimpin kedua-dua parti itu juga berkampung di sana.

Kajian Merdeka Center mendapati majoriti respondan tidak berpuashati terhadap sembilan dari 12 kategori kehidupan di Pulau Pinang iaitu harga barang, ekonomi, pendapatan anda, kadar jenayah, kadar masalah sosial, kadar rasuah, layanan kerajaan terhadap bangsa anda, kualiti pemimpin nasional, keadaan trafik dan rumah mampumilik.

Yang paling tidak mereka puas hati adalah kadar jenayah iaitu 79% manakala yang berpuashati hanya 18% sahaja.
Yang kedua adalah harga barang iaitu 77% manakala yang berpuashati hanya 21% sahaja.
Selain itu, mereka juga tidak berpuashati dengan kadar masalah sosial (74%), kadar rasuah (66%), keadaan trafik dan rumah mampu milik (61%) dan ekonomi (58%).

Majoriti mereka hanya berpuashati kepada tiga perkara sahaja iaitu pengangkutan awam iaitu 53% berbanding 34% yang tidak berpuashati, 69% berpuashati dengan pendidikan manakala 26% tidak berpuashati dan 52% berpuashati dengan kualiti pemimpin nasional manakala yang tidak berpuashati 37%.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...