Sunday, May 15, 2011

Dekati ulama, mainan politik bijak Anwar Ibrahim

Pemimpin utama pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berdepan tekanan ekoran dikait dengan video seks dan menjelang keputusan mahkamah 16 Mei esok, kini mengadakan kempen besar-besaran dengan mendekatkan dirinya dengan ulama.

Tokoh agama Dr Wahbah al-Zuhaili kini menjadi agamawan terbaharu dilibatkan dalam kempen untuk membersihkan imej Anwar.

Al-Zuhaili dibawa berceramah di negara ini, dalam satu usaha membina persepsi positif untuk Anwar.

Tokoh agama itu dibawa bersama dalam program bertema "menolak fitnah" terhadap Anwar, yang merupakan usaha menolak dakwaan mengaitkan ketua parti pembangkang itu dengan satu rakaman aksi seks.

Satu contoh permainan imej ini ialah satu kain pemidang mengiklankan satu program disertai tokoh agama antarabangsa itu, gambar wajah Anwar diletakkan bersebelahan gambar Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dan gambar besar wajah al-Zuhaili.

Imej seperti itu, yang bersandarkan kredibiliti tokoh agama tersebut lebih memudahkan orang ramai untuk mempercayai dakwaan-dakwaan terhadap Anwar sebagai tidak berasas.

Penekanan kepada fitnah secara konsisten untuk tempoh yang panjang juga berupaya untuk mendorong orang ramai mengaitkan terus semua tuduhan terhadap Anwar sebagai fitnah.

Tindakan tokoh-tokoh agama bersama mempertahankan Anwar mengukuhkan kempen beliau dalam menolak dakwaan-dakwaan terhadapnya.

Gambar-gambar di kain pemidang mengiklankan program Pakatan Rakyat atau ceramah Anwar mengulas tuduhan-tuduhan terhadapnya biasa meletakkan gambar wajah Anwar bersebelahan tokoh agamawan, termasuk Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Anwar sering melibatkan Nik Abdul Aziz dalam ceramah bersama selepas bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan menimbulkan tuduhan liwat terhadapnya.

Seperti juga kempen hari ini, tema fitnah dijadikan fokus utama ceramah-ceramah tersebut, yang terus mengaitkan tuduhan Saiful itu dengan rancangan melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Anwar dikenali mempunyai hubungan baik dengan tokoh-tokoh agama antarabangsa dan mereka menyumbang kepada pembinaan positif ketua Parti Keadilan Rakyat itu, kerana dikenali ramai sebagai berkawan dengan tokoh agama.

Beliau walau bagaimanapun turut bersahabat dengan Paul Walfowitz, tokoh neokonservatif Amerika Syarikat yang terlibat membina kes untuk pentadbiran Presiden George W Bush untuk mewajarkan serangan ketenteraan ke atas Iraq, tetapi agak kurang digunakan untuk membina imej positif.


Artikel berkaitan: Tapi Dia Ada Ambil Gambar dengan Nik Aziz! di PolitikPop.com.

5 comments:

Anonymous said...

Salahkah nak libatkan diri dengan Ulama....yang kata salah puak UMNO sahaja, sebab mereka tahu mereka tak mampu berhadapan dengan Anwar....Anwar dianggap liabiliti kepada masa hadapan dan riwat UMNO.....Dalam kes liwat satu mahkamahd dah bebaskan Anwar, satu cara nak senaypkan kemabli Anwar ialah dengan memenjarakan Anwar, tetapi jangan lupa, ramai lagi Anwar di luar berkeliaran menentang UMNO dan membawa suara rakyat sehingga ke atasnya. Anwar sudah tidak kesah dengan penjara, sudah acapkali dia keluar masuk, dihina dicaci di maki, soalan saya, apakah Najib sanggup duduk dalam penjara suatu hari nanti?

Anonymous said...

Rapat dan berkawan dengan ulama' tak semestinya keperibadian juga seperti ulama'. Harap rakyat dapat membezakan yang mana kaca yang mana permata. - Hj Hussein, Johor.

Anonymous said...

orang yg tak bersalah tak ragu2 untuk berkawan dengan ulama...ulama juga tak ragu2 untuk mempertahankannya.sebab ulama sentiasa bergantung harap dgn Allah ,solat hajat,istiharah dll.hanya untuk meyakini diri bahawa tindakanya adalah betul.untuk sesiapa yg takut diri tergolong dari mereka2 menfitnah (dosa besar) solatlah istiharah mohon pada Allah akan kebenarannya

Anonymous said...

Anwar masa ulama' diperlukan, baru nak didekat. Masa berkuasa dulu, macam-macam kerekter pelik dia kawan. Salah satunya Dato' Nalla. Apa dia buat dengan Nalla? Apa yang Nalla bawak untuk dia? Sekadar persoalan.

Dari Mat proUmno UG

Cakcebor said...

Ada pertembungan politik dalam kes mahkamah Anwar..Salah atau tidak Anwar mesti ke penjara. Sekiranya Anwar ke penjara, yang pastinya serangan terhadapnya akan berterusan untuk terus menenggelamkan Pakatan Pembangkang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...