Thursday, July 9, 2009

Kerajaan Pahang disaman lagi RM200 juta

Oleh KHAIRIL ABDUL RAHIM

KUANTAN: Jika kerajaan negeri Pahang pernah digemparkan dengan kes saman sebanyak RM63 juta oleh sebuah syarikat pembalakan, kini rakyat Pahang digegarkan pula oleh dua lagi kes saman daripada dua syarikat bernilai lebih RM200 juta.

Syarikat tersebut ialah Spag’n Plantation Sdn Bhd dan Upayapadu (M) Sdn Bhd yang masing-masing bernilai RM209 juta dan RM24 juta juga melibatkan kes pembalakan.

Menurut dokumen yang serahkan kepada Siasah, kedua-dua syarikat terbabit telah menyaman kerajaan negeri kerana mengingkari janji. Turut disaman ialah Unit Perancangan Ekonomi Negeri dan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang.

Menurut fakta kes, Spag’n telah membuat satu cadangan Projek Ladang Hutan di atas tanah kerajaan seluas 3500 ekar yang terletak di Mukim Penyor, Daerah Pekan dan telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 16 Jun 1999.

Laporan penuh dalam Siasah edisi cetak Jumaat ini

10 comments:

sakariya said...

SEBENAR SYARIKAT AMENO SAMAN KERAJAAN AMENO, MACAM LAKUNAN.

BAWA MAHKAMAH SYARIKAT AMENO MENANG LEPAS BUAT RAYUAN KERAJAAN AMENO MENANG..... TUTUP KES!!

ayamgebu said...

duit rakyat laaaaaaagi...!!!!
harap muka aje nampak otai..tapi buduh melantun lantun...
mmmmmmm..... alahai Adnan...

sliey said...

Saman dulu pun belum bayar lagi datang pula dua saman..perabih duit rakyat je mb umno ni..

hurry said...

PADAN MUKA RAKYAT PAHANG TU,MATI KERING MCM TU JE...AKU SYORKAN ADNAN JUAL JE RAKYAT DIA SORANG2....TAPI X MENGAPALAH UMNO SEMUA HALAL...JGN PAKATAN JE...BESAR TAIK KUMAN PUN DI KIRA DAN DIKERAHKAQN SEMUA AHLI PARTI GABUNGAN BN,IAITU SPRM,SPR,POLIS,JPN DANSEMUA MCM LAGILA...TAPI TAK PER ORG PAHANG SEMUA BUAT APE PUN,SUAP TAHI SEKALIPUN JANJI UMNO YG LAKUKAN...TAK MENGAPA...JGN PAKATAN BAGI EMAS SEKALIPUN SEMUANYA TAK ELOK...

hurry said...

kalau umno pegang lg akan dtg aku rasa tinggal nama je malaysia ni,bendanya entah kemana...itula jjurnya hati yg bernama umno...

Naruto Sensei said...

keh keh keh takde pulak puak UMNO nak komen pasal Isu ni..

Kenapa takut kena batang hidung sendiri ke..?

Cis dasar Narsisis dan hipokrit

Naruto rileks je ha ha

mail lambong said...

alahai kerajaan pahang..
apa nak jadi laaaaa..asyik kena saman je..
ini lah akibatnya kalau dok buat zina je sampai negeri pun tak peduli..taubat laaa..

Unknown said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sayang seribu kali sayang. Ketidak cekapan mengurus tadbir menyebabkan wang rakyat lebur menjadi debu begitu sahaja. Kasihani nasib rakyat Pahang. Ini suatu pengajaran kepada semua pemimpin di Malaysia ini khususnya yang memegang kuasa tampuk pemerintahan agar berhati-hati dan bijak dalam mengurus tadbir negeri/negara. Tanamkan sifat TAQWA dalam diri. Apa yang menimpa negeri Pahang ini sebagai suatu pengajaran. Rakyat Pahang perlu mengambil iktibar daripada kejadian ini dalam memilih pemimpin mereka agar perkara yang sama tidak berulang. Kalau nak pilih juga pemimpin dalam kalangan UMNO, pilihlah yang benar-benar ada sifat TAQWAnya, atau pilih dalam kalangan pemimpin dari parti alternatif yang lain yang juga ada sifat-sifat TAQWAnya. Terserahlah kepada rakyat Pahang untuk membuat pilian mereka nanti (PRU13), kerana 'menu-menu' pilihan sudah pun disediakan. Wallahualam.

Fidaiyyin said...

Huh...mau licin hutan dara Pahang nak bayar saman ni-tu pun kalau ihklas nak bayar tanpa guna duit rakyat....

Agaknya kalau Pulau Tioman tu ada emas padu, mau berlubang terbarai rabak pulak ni....

Abu Hakim said...

Datik hati ini cukup bersetuju dgn pendapat sakariya_akop "SEBENAR SYARIKAT AMENO SAMAN KERAJAAN AMENO, MACAM LAKUNAN..."

Bila sykt menang, mngkin didalangi oleh org yg sama.. Mgkin ini cara terkini bagaimana nk MEROMPAK duit rakyat.

Wallahua'lam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...