Wednesday, February 27, 2008

Awang Adek dicabar bangunkan Bachok dahulu



KOTA BHARU, 27 Feb: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mencabar bakal menteri besar Kelantan, jika BN menang, Datuk Awang Adek Husin supaya membangunkan Bachok dahulu sebelum bercakap mahu bangunkan Kelantan.


"Dia boleh janji macam-macam, tapi dia buatlah di Bachok dulu. Saya pun boleh cakap RM2juta tahun depan bajet. Dia nak ambil duit daripada mana," tanya Husam.

Gas 2010

Untuk Kelantan, kata Husam, beliau yakin pada tahun 2010 nanti kerajaan negeri akan mendapat hasil baru iaitu gas.


"Saya yakin bajet kerajaan negeri akan capai peningkatan yang besar kerana pada waktu itu gas akan dikeluarkan di negeri Kelantan," kata beliau dalam sidang akhbar hariannya dekat sini.

Menurutnya, perbincangan dan perkiraan telah dibuat untuk memberikan subsidi gas memasak RM3 setiap tong di Kelantan.

"Kita telah buat satu kiraan untuk tujuan gas memasak domestik. Kita jangka boleh kurangkan dan bagi subsidi sebanyak RM3 setong menjelang 2009 dan 2010 selepas gas didaratkan di Kelantan. Untuk Kelantan sahaja, satu tong sekarang RM24 harga refill dan agak membebankan pada rakyat. So ini cara kita berfikir untuk mengurangkan beban," katanya.


Husam juga berkata, kerajaan negeri Kelantan berjaya meningkatkan kewangan negeri secara yang drastik tahun ini apabila Felcra membayar pampasan sebanyak RM24 juta.

"RM24 juta wang segera dan kita telah gunakan untuk projek perumahan," kata Husam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...