Sunday, February 24, 2008

13 Muslimat bertanding, satu sudah menang

KUALA LUMPUR, 24 Feb: Seorang calon Muslimat PAS telah mencatat sejarah apabila Wan Ubaidah Omar menang tanpa bertanding di Dun Kijang, Kelantan.

Selain beliau, seramai 12 lagi Calon Muslimat PAS telah diberikan tempat untuk bertanding di beberapa bahagian pilihan raya di seluruh negara dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 ini.

Daripada jumlah tersebut, seramai lima orang adalah bagi memenangi kerusi Parlimen manakala selebihnya iaitu lapan orang ialah bagi merebut kerusi Dewan Undangan Negeri.

Berikut adalah senarai penuh calon Muslimat PAS:

1.0 Ustazah Nuridah Mohd. Salleh, N.09 Tahan ( Pahang ), Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat/ Ketua Dewan Muslimat PAS Wilayah Persekutuan

2.0 Dr. Siti Mariah Mahmud P.111 Kota Raja ( Selangor ), Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat/ Pengerusi Lajnah Pengguna & Alam sekitar PAS Pusat/ Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat

3.0 Dr. Lo’ Lo’ Hj. Dato’ Ghazali P.119 Titiwangsa (Wilayah Persekutuan ) Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat/ Pengerusi Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan PAS Pusat

4.0 Hajjah Azizah Khatib Mat N.24 Luit ( Pahang ) Muka Baru AJK PAS Pusat/ Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat/ Ketua Dewan Muslimat PAS negeri Pahang

5.0 Hajjah Siti Zailah Mohd. Yusof P.23 Rantau Panjang ( Kelantan ) Muka Baru, Naib Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat/ Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan

6.0 Hajjah Wan Ubaidah Omar N.05 Kijang ( Kelantan ) Menang Tanpa Bertanding. Bendahari Dewan Muslimat PAS Pusat/ Pengarah jabatan Hal Ehwal Parlimen & DUN (HepDun)/ Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan

7.0 Dr. Halimah Ali Abdullah N.45 Selat Kelang ( Selangor ) Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Muslimat PAS Pusat/ Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Dewan Muslimat PAS Pusat

8.0 Dr. Hajjah Najihatussalehah Hj. Ahmad P.069 Parit ( Perak ), Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Muslimat PAS Pusat/ Timbalan Pengerusi Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Pusat

9.0 Puan Rohani Ibrahim N.08 Tanjong Mas ( Kelantan ) Mempertahankan Kerusi Yang Disandang, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan

10.0 Ustazah Aishah Ghazali N.33 Merbau Pulas ( Kedah )
Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kedah

11.0 Dr. Rohani Mutalib N.06 Jitra ( Kedah ), Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Negeri Kedah

12.0 Hajjah Cikgu Asnah Hashim N.38 Bayan Lepas ( P. Pinang ), Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Bayan Baru

13.0 Ustazah Siti Mariam Naam P.127 Jempol ( Negeri Sembilan ), Aktivis PAS.

3 Parlimen 5 Dun jadi sasaran

“Daripada lima kerusi Parlimen yang dipertandingkan oleh Calon Muslimat PAS, kita mensasarkan kemenangan sekurang-kurangnya bagi tiga kerusi Parlimen (Dewan Rakyat).,” kata Setiausaha Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al Jundi (gambar).

Seterusnya bagi lapan kerusi Dewan Undangan Negeri yang Calon Muslimat pertandingkan, kita mensasarkan kemenangan sekurang-kurangnya 4-5 buah kerusi Dewan Undangan Negeri.

Dewan Muslimat, katanya, mengucapkan syabas dan tahniah di atas kejayaan Bendahari Dewan Muslimat PAS Pusat iaitu Puan Hjh. Wan Ubaidah Omar (Bekas Senator Kerajaan Kelantan) kerana telah berjaya memenangi Kerusi DUN (N.05) Kijang di bawah Parlimen Pengkalan Chepa, Kelantan.

“Kemenangan awal ini sesungguhnya akan menjadi pendorong kepada semua Calon Muslimat PAS PRU-12 yang lain untuk gigih bekerja bagi mencapai kemenangan mutlak Calon PAS dalam PRU-12 yang akan berlangsung pada 8 Mac 2008 nanti,” katanya.

Secara keseluruhannya, kata beliau lagi, jika tanpa sebarang penipuan dalam perjalanan pilihan raya umum kali ini, Dewan Muslimat PAS yakin dan percaya kita akan mampu mengambil alih semula Terengganu, menubuhkan kerajaan negeri di Kedah dan Perlis serta mencatat kemenangan dan mempertahankan Kerajaan PAS di negeri Kelantan.

Semua ini adalah berdasarkan kepada peningkatan prestasi dan tumpuan gerak kerja jentera pilihan raya Muslimat iaitu HalWa di seluruh negara yang telah sempat saya lawati dalam tempoh kurang lebih seminggu yang lepas, katanya.

Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku unsur-unsur penipuan ; sasaran kejayaan ini mungkin akan berubah secara drastic, tambah beliau.

Justeru, DMPP menyeru seluruh jentera pilihan raya Barisan Alternatif (PAS dan keADILan) khususnya Muslimat dan Wanita agar tidak leka dan terus bekerja dengan lonjakan berlipat kali ganda bagi memastikan kemenangan calon-calon rakyat ini.

“Keangkuhan Regim Barisan Nasional mesti terus kita gempur. Kezaliman dan penindasan Regim Barisan Nasional mesti terus kita hebahkan kepada rakyat. Propaganda jahat mereka melalui saluran media cetak dan elektronik arus perdana mesti terus kita bantah dan suarakan ketidakadilan itu kepada serendah-rendah rakyat sehinggalah kepada setinggi-tinggi pimpinan dalam negara ini iaitu Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong,” kata beliau.

DMPP, katanya, yakin dan percaya bahawa Regim Barisan Nasional akan tumbang akhirnya dengan kerjasama yang erat dan ikhlas di kalangan semua parti-parti pembangkang dan badan-badan NGO’s yang mendokong hasrat bersama.

DMPP turut menyeru agar petugas-petugas jentera pilihan raya PAS khususnya HalWa memainkan peranan secara berkesan mendampingi dan menyampaikan maklumat serta penerangan berkaitan tawaran-tawaran PAS kepada para pengundi di seluruh negara. Hadapi mereka dengan tabah, sabar dan berani.

“Pada masa yang sama, rafa’kan doa semulusnya kepada Allahu Akbar kerana sesungguhnya kerajaan (kuasa pemerintahan) itu hanya milik Allah. Sirru ’ala barakatiLlah,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...