Thursday, April 10, 2008

Ternak babi secara moden: Sokong tetapi berhati-hati, kata pakar

Oleh Wartawan Siasah

KUALA LUMPUR, 10 April: Langkah kerajaan negeri Selangor untuk memusatkan penternakan babi disokong sepenuhnya oleh seorang pakar pengurusan penternakan babi dari Negeri Sembilan, namun beliau meminta mereka berhati-hati dalam melaksanakannya.

Yap Ah Ping, bekas Adun MCA dari Jimah, Negeri Sembilan (1974 - 1986) mempunyai pengalaman yang tersendiri dalam menguruskan penternakan babi. Namun pengalaman ngeri wabak JE yang melanda Bukit Pelanduk pada tahun 1999 sehingga mengorbankan 136 manusia masih segar dalam ingatan beliau.

"Semuanya bagi saya bermula dengan kerakusan manusia, masalah rasuah dan tamak haloba dalam melaksanakan sistem penternakan yang baik," kata Yap kepada Siasah.

Beliau mula menyedari masalah bakal dihadapi oleh rakyat Negeri Sembilan ekoran penternakan babi yang merata-rata tanpa mengikut peraturan alam sekitar yang baik sejak pertengahan 1980an lagi.

"Ekoran itu, saya bagi pihak kerajaan negeri Sembilan telah mengetuai satu jawatankuasa peringkat negeri dan berjaya membuat satu undang-undang bernama Enakmen Mengawal Pemeliharaan Babi 1980 iaitu undang-undang No 9, 1980.

"Ia bertujuan untuk mengumpulkan penternak babi dalam satu kawasan sahaja agar ia dapat dikawal dengan baik," kata Yap.

Melalui enakmen itu, kerajaan telah mengambil alih sebuah estet seluas 1520 ekar untuk dijadikan ladang babi berpusat ini. Tanah seluas 2045 ekar lagi milik penternak tradisional juga dimasuk ke kawasan ini.

Kawasan ini akan dijual semula mengikut keperluan setiap penternak iaitu tiga ekar setiap satu.

Inilah mulanya masalah apabila rasuah, tamak dan penyalahgunaan kuasa berlaku.

Laporan penuh dalam Siasah Ahad ini.

3 comments:

hiley said...

Pigs produce three times more excrement(shit) than human beings do. (Ref Wiki)

Pigs’ shit is very toxic. On a continuum of pollutants, it is probably closer to radioactive waste than to organic manure. (Ref IAEA, just kidding!)

Khir Toyo said he only approved a pig farm with not more than 250,000 pigs.


With the above parameters laid down, lets discuss the implications.

Since pigs produce 3 times more fecal waste than man, therefore each pig is equavalent to 3 P.E. (population equivalent of man’s average discharge, there are also research papers that suggest that it may be 5 times more not 3).

Using Khir Toyo’s figure of 250,000 pigs ( we don’t know what size farm has been approved by the new selangor administration), the waste of the pig farm will be more or less equivalent to the waste of a city with a population of 750,000. That’s almost 1.5 times bigger than the population of Shah Alam!

The ballpark figure for a modern sewage treatment plant is presently about RM 1,000 per PE.
The cost of KLIA’s sewage treatment plant build in the 90’s was RM 800 per PE.
Considering that pig shit is more portent, more toxic than man’s waste, it would be fair to assume that the cost to treat pig shit would be higher, say RM 1,200 per PE!

Therefore, if the treatment plant is to be build without cutting corners, the cost would be somewhere :
750,000 PE x RM1,200/PE = RM 900 million !

And that is if it’s only 250,000 pigs!

So with a budget of RM 100 million for the land, farm, 250,000 pigs or piglets, farm equipments and other capital costs, how much is left for the waste treatment plant.

Let us assume that they will actually spend RM 90 mil of the budgeted RM 100 million on the treatment plant. Then it’s only 10% of what they should invest in to ensure the discharge they allow into our rivers is Class I discharge quality standard.

There was a suggestion that the proposed farm will include a kind of recycling of the waste.

With that much fecal waste generated, if they are used directly as fertilizers in vegetable plots, etc – the amount of leachate that will run-off the ground surface and as well as that will seep into the ground; both will finally end up in the streams and rivers.

The extraction of methane is a by-product of the treatment process. You do not remove the heavy metals, and the rest by the methane extraction process.

There should be a proper environmental impact assessment (EIA) study before the project is allowed to proceed. And the EIA report should be made public so that the local sepang community and the environmental stakeholders (DOE, rest of selangorians) could independently ascertain the eco-sustainability and viability of the project.

ABE G.mie said...

ABE G.MIE (ORE KELATE NAK ROYAK- KATA)

Ada orang kat luar UMNO dok gila kuasa..nak jadi PM..dia ingat Malaysia ni 'ladang ternakan' nenek moyang dia...nak buat apa boleh.. kata orang kronis dan nepotisme tapi bini anak dilantik jadi YB pulak...tuduh orang rasuah..tapi diri sendiri baharu sahaja lepas dari mahkamah sabitan rasuah.... busuk membusukkan seperti kata shahnon ahmad..

Pasal kecoh ladang babi..kat Kelantan banyak tanah kosong..Tok Guru boleh approved (lulus)... dan kecoh tak ada hal sebab tok guru yang approved...alasannya...kita jamin orang Islam tak makan babi sebab kita makan KFC (KF Chicken) bukan KFB (KF Babi)...tapi ter-bau najisnya ada lah... terpijak tahik mungkin tak sebab ladang babi bersih...

pasal air percuma..sekarang belum kasi lagi kat selangor..kesian orang selangor..tapi babi boleh guna air banyak... siapa nak kondeng (sekat)?...alasannya untuk babimandi jaga kebersihan...kan gitu

orang kata orang Kelantan hebat dan hero... pasal politik... betul..tiap-tiap malam dok ceramah... pilihanraya semacam (tiap-tiap kali) tapi realitinya Orang Kelantan perlukan gaji dan pendapatan minimum..harga barang dah naik..gaji rendah..bangla, myanmar, nepal datang kerja kat Selangor lebih tinggi gaji dari orang Melayu kelantan... pelaburan tak ada...salah orang nie orang tu..

ceramah untuk menarik saudara baru bagus juga, tapi hari-hari dok maki orang, ceramah situ sini, ..bukannya pikir nak bagi rakyat kerja atau pendapatan...sedarlah ...bagi pelabur takut adalah...

kini pelaburan berpindah ke Vietnam dan China...orang Melayu menang politik---sebab pembangkang jadi kerajaan...orang Cina boleh kerja di Vietnam dan negara China kerana penguasaan bahasa mereka hampir sama... yang parah Cina kuasai politik...dan dah terbukti...melayu jadi tukang juara Dikir Barat dan Wayang Kulit aje... percaya tak yang orang cina bertaraf SPM setaraf orang Melayu bertaraf ijazah dalam pembayaran gaji? minta pakatan rakyat jawab...

yang ada ijazah merempat...salah kan BN tak bagi kerja sedangkan Pakatan Rakyat tak ada minat nak menarik pelaburan ke negeri pemerintahan...kalau nak tarik pelabur siapa yang berminat dengan keadaan politik semasa?

betul ke? negara kita sudah menjadi Pakistan, Nepal, Bangladesh dan Myanmar...dok bergolak... lepas nie menjadi seperti filipina...jom kita hijrah ke Singapura dan Arab Saudi nak cari rezeki...

fikirlah...

mohd. norjimi, USM (2000), political science..
(Eksekutif QA/QC)

ABE G.mie said...

ABE G.MIE (ORE KELANTAN NAK ROYAK-KATA)

Ada orang kat luar UMNO dok gila kuasa…..mantan TPM tapi nak jadi PM….dia ingat Malaysia ni 'ladang ternakan' nenek moyang dia...nak buat apa boleh.. kata orang kronis dan nepotisme tapi bini anak dan kawan-kawan dilantik jadi YB pulak...jadi naksenang kerja…tuduh orang rasuah..tapi diri sendiri baharu sahaja lepas dari mahkamah sabitan rasuah.... busuk membusukkan seperti kata shahnon ahmad.. orang tua kata- kuman dilaut nampak, gajah depan mata tak nampak…

Pasal kecoh ladang babi….saya tak kisah dan ramai orang tak kisah sebab lading babi bukan bina depan rumah kita…. Tapi kenapa tak bina kat Pulau Pinang atau Kepong …sampai sekarang tak jawab…
kat Kelantan banyak tanah kosong..Tok Guru boleh approved (lulus)... dan kecoh tak ada hal sebab tok guru yang approved...alasannya...kita jamin orang Islam tak makan babi...sebab kita Islam makan KFC (KFChicken) bukannya KFB (KFBabi) tapi ter-bau najisnya ada lah... terpijak tahik mungkin tak sebab ladang babi bersih...apapun, tak payah lah sokong sangat babi…

pasal air percuma..sekarang belum kasi lagi kat selangor..kesian orang selangor..tapi babi boleh guna air banyak...alasannya- untuk bersihkan diri… siapa nak kondeng (sekat)?...

orang kata orang Kelantan hebat dan hero... pasal politik... betul..tapi realitinya Orang Kelantan seperti saya dan kebanyakan dah jadi macam orang Indo, Nepal dan Myanmar (tak suka kerja di negeri sendiri)…
di Kelantan pekerjanya perlukan gaji dan pendapatan minimum..oooiii harga barang dah naik..gaji rendah....makanan kat Kota Bharu lebih mahal dari restoran di Selangor…pasal gaji bangla, myanmar, nepal datang kerja kat Selangor lebih tinggi gaji dari orang Melayu kelantan... pelaburan tak ada...salah orang nie orang tu.. 18 tahun lebih dok main lagu bangau oh bangau lagi..

hari-hari dok maki orang, ceramah situ sini, ..bukannya pikir nak bagi rakyat kerja atau pendapatan...sedarlah ...kita dok ceramah ramai2 bagi pelabur takut adalah... isi masa dengan benda lain tak ada ke?

kini pelaburan berpindah ke Negara lain seperti Vietnam dan China...saya megah dengan orang Melayu menang politik---sebab pembangkang jadi kerajaan...orang Cina boleh kerja di Vietnam dan negara China kerana penguasaan bahasa mereka hampir sama...
yang parah Cina kuasai politik...dan dah terbukti...melayu jadi tukang juara Dikir Barat dan Wayang Kulit aje...

percaya tak yang orang cina bertaraf SPM setaraf orang Melayu bertaraf ijazah dalam pembayaran gaji? Itu tak apa… takutnya orang Melayu taraf ijazah jadi cleaner aje… bangsa Melayu =bang Indo….minta pakatan rakyat jawab... dan kalau boleh bawa masalah ini kepada PM dan menteri sumber manusia…

lapan tahun saya keluar university… saya berada di bahagian pengurusan swasta asing….saya lihat bangsa Melayu jadi ayamitik mencari kerja…kat orang India dah lama kena dibuli….

Kasian…yang ada ijazah merempat...salah kan BN tak bagi kerja sedangkan Pakatan Rakyat tak ada minat nak menarik pelaburan ke negeri pemerintahan...kemudian betulkan mentality pelabur tentang bangsa Melayu…

Kalau orang Melayu maju, islampun maju…ada lagi perompak… bolehlah kita buat hukum hudud… buat hudud tapi kerja tak ada…jadi perompak,,,,

Saya nak ulang 1000 kali -negara kita sudah menjadi Pakistan, Nepal, Bangladesh dan Myanmar...dok bergolak... dulu bilang Indonesia beginie, nampaknya tempias kat kita pula….lepas nie kita jadi seperti filipina...jom kita hijrah ke Singapura dan Arab Saudi nak cari rezeki...

fikirlah...
mohd. norjimi, USM (2000), political science..
(Eksekutif QA/QC)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...