Thursday, August 23, 2007

Kelantan kekal di tangan PAS - Dr Mahathir


KUALA LUMPUR, 23 Ogos: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed yakin, PAS akan terus menguasai Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang di samping Umno dan BN akan terus menguasai lain-lain negeri.


Dr Mahathir berkata demikian dalam wawancara khas dengan Siasah baru-baru ini.

Kata Tun, orang-orang Melayu PAS akan terus memberikan undi kepada PAS dalam pilihan raya akan datang.


Beliau meramalkan, PAS akan menambah bilangan kerusi yang diperolehinya di Terengganu tetapi untuk mengatakan PAS akan menawan kembali negeri itu, ia sukar diramalkan.


Ketika ini BN menguasai 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan kesemua lapan kerusi Parlimen di Terengganu.


PAS pula hanya tinggal empat kerusi DUN, iaitu di Batu Burok, Manir, Rhu Rendang dan Wakaf Mempelam.


Ia masing-masing diwakili Datuk Wan Abdul Muttalib Embong, Datuk Harun Taib, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mohd Abdul Wahid Endut.


Sebelum itu, beberapa pemimpin PAS termasuk Abdul Hadi, Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali dan Ketua Pemuda PAS negeri, Azman Shapawi Abdul Rani menyuarakan keyakinan masing-masing bahawa partinya akan membuat kejutan dalam pilihan raya nanti.


PAS Terengganu disifatkan oleh pemimpin BN Terengganu bermimpi di siang hari apabila berhasrat merampas semula pemerintahan negeri itu daripada Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.


Sebaliknya, empat kerusi milik parti itu sekarang didakwa tidak selamat dan bakal ditawan BN.
Sementara itu, kata Tun Dr Mahathir, Para penyokong Umno pula, katanya, akan terus memberikan sokongan kepada Umno walaupun calonnya adalah tunggul kayu sahaja.


Beliau juga berkata, jika berlakupun kekurangan undi yang diperolehi oleh Umno ianya adalah kerana kekecewaan peribadi kerana tidak mendapat sesuatu yang dikehendaki.


Wawancara penuh dengan Tun Dr Mahathir dalam Siasah versi cetak Ahad ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...