Friday, August 3, 2007

Ambil berat pandangan Raja Muda Perak


RENCANA PENGARANG
SIASAH

Peringatan atau pandangan Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah supaya pemimpin atau pihak berkuasa dipilih berdasarkan integritinya dan bukan diukur kepada kelayakan perlu diberi perhatian dan tidak dipandang ringan oleh semua pihak.

Begitu juga ingatan baginda agar tidak ada tolak ansur dalam masalah rendah moral dan rasuah hendaklah diberikan perhatian serta dijadikan kayu ukur oleh pihak berwajib dalam membuat perlantikan atau pemilihan pemimpin.

Ternyata hasrat baginda itu menggambarkan betapa perlunya mereka yang mempunyai integriti ataupun akhlak yang tinggi dan mulia bagi menjamin sesutau organisasi, jabatan maupun kerajaan yang dipikul oleh individu atau kelompok bernama pemimpin berjaya dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka.

Keperihatinan baginda itu juga bermakna masalah rasuah dan prilaku rendah moral di negara kini berada ditahap membimbangkan kerana kalau keadaan itu tidak parah masakan baginda turut menyinggung masalah itu.

Sudah pasti maklumat dan juga keluhan umum mengenai masalah rendah moral; rasuah, penyalahguaan kuasa, penyelewengan yang berlaku dalam kerajaan atau institusi masyarakat hari ini sampai ke pengetahun baginda dan ia dipandang serius sehingga bainda mengeluarkan titih demikian.

Memang keraguan dan kebimbangan Raja Muda Perak itu tidak boleh ditolak. Sekiranya pegawai kerajaan atau pemimpin yang menjadi harapan rakyat terlibat degan skandal, rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, tentulah harapan murni rakyat yang diletakkan atas bahu mereka akan musnah.

Di tangan merekalah terletaknya nasib bangsa dan negara. Jika mereka yang menjadi harapan rakyat juga turut sama melakukan perbuatan rendah moral maka sikap mereka itu tidak ubah seperti mengharapkan pagar, pagar yang makan padi.

Sehubungan dengan titah baginda itu, kita tahu tidak lama lagi pilihan raya umum akan diadakan. Saat itulah nanti mereka yang bakal menjadi calon akan dipilih. Seandainya parti mereka menguasai parlimen maka antara mereka itulah kelak bakal dinobatkan sebagai pemimpin kerajaan. justeru menjadi tanggungjawab parti-parti politik untuk membuat penilaian dan membuat pemilihan yang tepat ke atas calon-calon itu serta mengambil kira apa yang disarankan oleh Raja Muda berkenaan.

Parti politik terutamanya yang dilihat berpeluang untuk memerintah, kena meneliti sebaik mungkin saranan Raja Muda itu. Bakal-bakal calon yang hendak dipertaruhkan nanti sebaiknya mereka yang tidak pernah tersangkut dengan apa-apa skandal, rasuah dan melakukan penyelewengan baik kecil dan besar. Begitu juga mereka yang berpotensi untuk terjelepak dalam kancah rendah moral perlu disingkirkan awal-awal lagi.

Kita bimbang sekiranya parti politik tetap juga memilih mereka yang mempunyai rekod buruk, bermasalah dan terlibat dengan sebarang penyelewengan dan rasuah sekiranya mereka menang nanti, parti berkenaan tidak ada pilihan melainkan melantik mereka.

Apabila orang-orang bermasalah ini terus dipilih dan dilantik maka hasrat dan saranan seperti mana disebut Raja Dr Nazrin tadi tidak sampai ke mana. Ini bermakna badan-badan, institusi atau kerajaan bakal dibentuk kelak tentulah terdiri daripada mereka yang rendah moral ataupun tidak mempunyai integriti yang tinggi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...