Thursday, August 23, 2007

Terengganu roboh resort di Pulau Redang


KUALA TERENGGANU, 23 Ogos: Pelbagai usaha awal telah dilakukan oleh kerajaan negeri bagi mencapai matlamat Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2008 seperti menyertai misi-misi dan ekspo promosi pelancongan dalam dan luar negara.

Selain itu, sebanyak 11 buah hotel dan resort akan dibina menjelang tahun depan sebagaimana jawapan bertulis Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Pelancongan negeri, Datuk Mohamed Awang Tera kepada soalan bertulis wakil Kemasik, Datuk Mohamad @ Abu Bakar Ali di persidangan Dewan Undangan Negeri pada 9 April lalu.

Namun begitu, nasib malang menimpa Redang Beach Resort (RBR) yang dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Kuala Terengganu (MPKT) pada 15 Ogos lalu.

Kira-kira 50 anggota penguatkuasa MPKT yang dilengkapi jengkaut dan jentolak bertindak kasar merobohkan bangunan tersebut tanpa mempedulikan rayuan untuk membawa keluar barang-barang termasuk memindahkan pelanggan.

RBR adalah antara 16 buah resort yang terdapat di Pulau Redang dan telah beroperasi sejak 17 tahun lalu di atas tanah milik Angsana Redang Sdn Bhd seluas empat ekar.

Pengurus Besarnya, Encik Vincent Liew, 50, kesal serta dukacita dengan tindakan kasar pegawai serta kakitangan MPKT yang bertindak seperti ‘samseng’ ketika merobohkan satu blok bangunan baru dua tingkat itu.

Pelancong terkejut


Ketika itu, katanya terdapat seorang pelancong wanita dari Taiwan, Yvvone Toh yang sedang berada di bilik air terkejut apabila para petugas MPKT bertindak agresif dengan menendang pintu bilik air tersebut.

Tambahnya, pelancong itu telah pergi ke kaunter resort dan memberitahu mengenai perkara itu kerana disangka ada perompak mahu merompaknya.

Katanya lagi, ramai di kalangan pelancong dari Eropah turut ke kaunter untuk bertanya mengenai kejadian itu dan ingin tahu sama ada resort itu beroperasi secara haram.

“Saya cukup kesal, sedih, malu dan dukacita dengan cara pihak pegawai MPKT dan kerajaan yang bertindak kasar, agresif, tidak bertolak ansur dengan kami.

“Inikah kerajaan yang baik tidak boleh tangguh beberapa jam untuk kami pindah barang dan pelanggan kami ke bilik lain termasuk menendang pintu ketika orang ada di bilik air?” tanya beliau pada sidang media di pejabatnya, di sini, baru-baru ini.


Ambil masa satu jam

Menurutnya, pihak MPKT tiba di resortnya pada jam 11.30 pagi dan memulakan kerja-kerja meroboh pada 12.30 petang serta tidak sempat memindahkan keluar barang-barang.


Menurutnya, banyak harta benda musnah termasuk aircond, tilam, perabot dan lain-lain yang dianggarkan kerugian sebanyak RM3 juta.

“Kami anggar kerugian RM3 juta dengan kemusnahankan seluruh bangunan baru itu yang mempunyai 35 bilik,” ujarnya.

Menurutnya, laporan polis telah dibuat di Balai Polis Pulau Redang pada jam 5.45 petang hari kejadian.

Bina masa PAS


Katanya, pembinaan bangunan tersebut telah mendapat kelulusan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Terengganu pada 15 April 2003 ketika pemerintahan PAS.

Menurutnya, pihak resort menerima notis pada 9 Ogos lalu dan rayuan telah dibuat kepada Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh dan Yang Dipertua MPKT, Husain Embong melalui surat yang bertarikh 11 Ogos bagi ditangguhkan perobohan tersebut yang ditandatangani oleh Pengarah Angsana Redang Sdn Bhd, Datuk Mohamed Salleh Ahmad.

Di dalam kedua-dua surat rayuan itu, Mohamed Salleh dengan rendah hati merayu di atas keputusan MPKT untuk merobohkan bangunan berkenaan dan memberikan kepada pihaknya tempoh tiga hari untuk merobohkan satu blok 35 bilik bangunan di pusat pelancongan itu.

“Kami mengambil tindakan mendirikan bangunan tersebut pada penghujung tahun 2006 adalah bagi mengejar masa bagi menyediakan tempat penginapan bagi pelancong-pelancong tempatan dan asing di tempat.

“Dalam tahun 2006, kami telah menjalankan kempen bagi menarik lebih ramai pelancong ke Terengganu sempena menyambut usaha kerajaan menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2007 dan Tahun Melawat Terengganu 2008. Hasil dari kempen itu, bilangan tempahan penginapan telah meningkat,” ujarnya dalam surat rayuan itu.

Tambahnya, bagi mengatasi masalah kekurangan bilik penginapan, pihaknya meneruskan usaha untuk membina satu blok bangunan di atas tanah mereka sendiri dan mematuhi undang-undang kecil bangunan.

Lagipun, katanya rancangan pembangunan itu telah mendapat kelulusan jabatan Perancangan Bandar dan Desa negeri Terengganu pada 15 April 2003.

Oleh itu, ujarnya masalah kadar tampungan Pulau Redang melebihi had seperti mana dibangkitkan oleh Jabatan Perancang Bandar MPKT melalui surat bertarikh 30 Mei 2006 adalah tidak tepat.

Menurutnya, rayuan itu dibuat atas alasan pihaknya telah membelanjakan RM3 juta bangi pembinaan bangunan penginapan tersebut dan adalah merugikan kiranya ia dirobohkan.


Katanya, dengan pembinaan bangunan itu, MPKT dapat menambah pendapatan melalui tambahan cukai taksiran di samping pihaknya dapat menampung pertambahan pelanggan.


Ini, jelasnya kerana bagi tempoh Mac hingga Julai, bilangan pelanggan ke tempatnya itu telah meningkat dari 11,293 orang dalam tempoh 2006 kepada 16,290 pada 2007.

Dengan pembinaan satu blok penginapan itu, pihaknya telah menyambut seruan dan usaha kerajaan negeri untuk menambah bilangan tempat penginapan bagi para pelancong terutama sempen TMT 2008.

Menurutnya, semua pelan berkaitan dengan pembangunan di pusat pelancongan itu yang telah dikemukakan kepada MPKT.

Pihaknya telah menghubungi pejabat-pejabat Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia di luar negara bagi mempromosikan Pulau Redang sebagai pusat pelancongan pantai yang terbaik di Malaysia.


Medan dan Tokyo


Buat ketika ini, pejabat TDC di Medan dan Tokyo telah memaklumkan bahawa pihak mereka telah menghubungi agensi-agensi pelancongan di Medan dan Tokyo tentang pusat pelancongan kami. Pejabat-pejabat TDC itu juga bersedia mempamerkan brosur di pejabat-pejabat mereka.

“Kami sedang berunding dengan sebuah syarikat Iran untuk membawa pelancong-pelancong Timur Tengah ke Terengganu. Sekiranya usaha ini berjaya, tempat penginapan yang mencukupi adalah penting.

“Sekiranya bangunan 35 bilik itu dirobohkan, kami terpaksa membatalkan tempahan dan bayaran penginapan yang telah diterima. Kami bimbang pihak-pihak yang tempahannya dibatalkan akan menyaman kami di mahkamah. Jika ini berlaku, bukan sahaja imej kami tercemar bahkan imej Negeri Terengganu juga akan tercemar, lebih-lebih lagi kiranya perkara ini disiarkan di akhbar.

Dengan itu, usaha kami dan Kerajaan Negeri Terengganu untuk menarik pelancong-pelancong ke Terengganu akan menjadi sia-sia,” ujarnya lagi.

Namun begitu, rayuan tersebut tidak dijawab tetapi dibalas dengan tindakan agresif pihak penguatkuasa MPKT merobohkan keseluruhan bangunan itu pada 15 Ogos lalu.

1 comment:

priyandeka said...

Yang zalim tetap zalim. Itulah budaya UMNO. Apa? nak sokong UMNO lagikah?. Tak apalah, kot-kot Mat Said ni lain sikit perangainya. Tapi UMNO tetap UMNO jugalah. Inikan chalet, surau pun dihancurkan mereka. Harap Dato' banyakkan bersabar & jangan lupa bulan purnama jadikan idaman kalbu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...