Monday, April 15, 2013

PRU 13: Bantuan RM2 juta jelas kepentingan isu bahasa dalam politik

Pagi ini, dalam satu program pertemuan dengan penggiat sastera dan bahasa di Kuala Lumpur, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bantuan sebanyak RM2 juta kepada penulis melalui Dewan Bahasa dan Pustaka.

Bantuan berpofil tinggi menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 ini ialah yang kedua kepada penulis selepas bantuan RM5 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak pada Disember 2011.

Usaha kerajaan membina hubungan baik dengan penulis dan penggiat bahasa ini menjelaskan kepentingan isu bahasa Melayu yang menjadi topik penting dalam wacana politik nasional sejak beberapa tahun lalu, seperti isu novel Interlok dan dasar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah, atau ringkasnya PPSMI.

Kerajaan diterajui Umno menghadapi cabaran sukar menangani isu memartabatkan bahasa Melayu ekoran tekanan kuat aktivis bahasa dan persatuan penulis, terutama Persatuan Penulis Nasional, Pena dan Datuk Baha Zain, yang baru dianugerahi gelaran sasterawan negara.

PPSMI ialah dasar peninggalan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang masih kuat pengaruhnya dalam Umno sehingga menyukarkan usaha memansuhkan dasar itu dengan segera.

Muhyiddin, pemimpin Umno yang dilihat sebagai agak tegas dalam isu berkaitan Melayu mengimbangi sokongan pemerintah terhadap PPSMI dan tekanan daripada golongan penulis dan penggiat bahasa yang menolak dasar ini.

Umno juga dilihat perlu mengimbangi tuntutan memartabatkan bahasa Melayu dengan tekanan golongan yang lebih cenderung kepada bahasa Inggeris, termasuk sekelompok elit Melayu dan masyarakat bukan Melayu.

Isu bahasa cenderung dipolitikkan dan boleh mendedahkan pemerintah kepada dakwaan bersikap cauvinis, yang sering dilemparkan seteru politik Umno kepada pemimpin-pemimpinnya yang menunjukkan ketegasan dalam isu Melayu.

Pemerintah turut berdepan tekanan politik daripada PAS dalam isu PPSMI, yang mengitkannya dengan kelemahan parti Melayu Umno memperjuangkan bahasa Melayu.

Perkembangan ini dilihat sesetengah pihak sebagai usaha kerajaan untuk mengkooptasi penulis yang mendepani kempen mempertahankan kedudukan bahasa Melayu dan meletakkan kerajaan dalam posisi sukar, dan pada masa sama menunjukkan pendirian kerajaan yang prihatin terhadap isu bahasa Melayu.

Kerajaan sejak isu bahasa hangat diperdebatkan tidak menunjukkan sikap mahu berkonfrontasi dengan penulis dan aktivis bahasa Melayu, malah meningkatkan lagi usaha untuk membina hubungan baik dan menunjukkan keprihatinan terhadap perjuangan bahasa dan sastera.

Kerajaan sebelum ini tidak menunjukkan kesungguhan mendekati golongan penulis seperti yang disaksikan pada masa ini, terutama selepas Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008, seperti yang dilihat melalui kehadiran Najib di sambutan ulangtahun ke-50 Pena dan majlis Muhyiddin bertemu penulis hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...