Wednesday, April 3, 2013

Parlimen dibubar hari ini, mulakan persaingan sengit PRU 13

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat hari ini untuk membolehkan Pilihan Raya Umum ke-13 diadakan, selepas dua minggu spekulasi hangat pembubaran.

Perdana menteri mengumumkan Parlimen dibubarkan hari ini selepas mendapat perkenan Yang Dipertuan Agung, selepas pertemuan awal pagi tadi. 


Pembubaran diumumkan dalam ucapan Najib dari pusat pentadbiran negara di Putrajaya yang disiarkan oleh RTM pada jam 11.30 pagi dan turut disiarkan stesen televisyen lain.

Najib segera mengumumkan pembubaran Parlimen dalam ucapan itu, yang ditunggu-tunggu dan dijangka ucapan pembubaran Parlimen.

Ucapan pembubaran selama sekitar 15 minit yang pertama kali seumpama ini menyampaikan berita pembubaran kepada semua secara langsung, tanpa tanda tanya dari orang ramai seperti yang biasa.

Pembubaran yang dilihat ditangguh-tangguh itu mencetuskan persepsi bahawa Najib dan parti pemerintah belum bersedia dan bimbangkan kemampuan untuk mencapai kemenangan yang diharapkan dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

Najib sejak dilantik menjadi perdana menteri pada 2009 berdepan kempen agresif daripada parti-parti pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan yang bekerjasama dengan pembangkang.

Pembubaran ini bermakna Pilihan Raya Umum ke-13 dijangka diadakan penghujung April atau pada Mei, lebih lima tahun selepas Pilihan Raya Umum ke-12 pada 8 Mac, 2008 dan empat tahun selepas Najib mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengadakan mesyuarat untuk menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian selepas menerima surat rasmi memaklumkan pembubaran Parlimen dan dewan-dewan undangan negeri.

Dalam ucapan ringkas itu, Najib turut menyampaikan gesaan supaya proses pilihan raya diadakan secara aman dalam satu mesej yang dipercayai ditujukan kepada pakatan pembangkang.

Beliau turut mengajak rakyat meyakini proses pilihan raya dan menggesa sekiranya berlaku perubahan kerajaan, peralihan hendaklah berlaku secara aman.

Pakatan Rakyat didakwa berpotensi mencetuskan protes besar-besaran selepas pilihan raya dalam usaha menjatuhkan pemerintah Barisan Nasional.

Antara yang membuat dakwaan ini ialah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

PR meneruskan dan meningkatkan momentum protes terhadap BN sejak perhimpunan Bersih kedua pada 2011, pada masa Pilihan Raya Umum ke-13 dijangka bakal diadakan.

Protes Bersih ketiga diadakan pada April 2012, juga pada masa pilihan raya umum dijangka hampir diadakan.

Perhimpunan terakhir diadakan pada 12 Januari, 2013, yang dinamakan Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka, perhimpunan yang berlangsung secara aman tanpa tindakan keras pihak berkuasa seperti perhimpunan-perhimpunan sebelumnya.

Najib turut mengambil kesempatan berkempen dengan mendakwa kerajaan Barisan Nasional ialah kerajaan yang mengotakan janji dan tidak mengamalkan "menanam tebu di bibir," sindiran yang juga ditujukan kepada PR.

BN mensasarkan untuk menawan negeri Selangor, yang ditawan gabungan parti yang kemudian membentuk PR, dalam Pilihan Raya Umum ke-12.

Pilihan Raya Umum ke-13 mendapat  perhatian rapat dari seluruh dunia, dan bakal menyaksikan persaingan paling sengit parti pemerintah dengan pembangkang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...