Wednesday, April 17, 2013

PRU 13, peningkatan Umno dan kemerosotan MCA

Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak memasuki gelanggang Pilihan Raya Umum ke-13 untuk pertama kali sejak dilantik perdana menteri pada 2009, selepas Barisan Nasional menghadapi kemerosotan teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-12.

Selain penghakisan sokongan daripada pengundi, faktor sabotaj juga dilihat menjadi faktor utama, dan dinilai sebagai sebab penting kejatuhan Selangor kepada gabungan parti-parti yang kemudian membentuk Pakatan Rakyat.

Pemilihan calon kali ini telah mengambil kira faktor sabotaj daripada kalangan warlords dan ahli yang kecewa kerana tidak terpilih mewakili parti.

Pemimpin-pemimpin parti berulang kali menyuarakan amaran supaya tidak mensabotaj parti, dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri beberapa kali mengulangi amaran supaya tidak melakukan sabotaj demi memastikan BN menang.

Najib telah menunjukkan keberanian dalam memilih calon-calon untuk bertanding mewakili BN dalam pilihan raya kali ini, terutama dengan meletakkan ramai muka-muka baharu, satu usaha memulihkan semula keyakinan orang ramai terhadap BN dan tidak memanjangkan lagi tempoh pemimpin-pemimpin lama.

Melalui pemilihan calon-calon di Selangor, Najib menunjukkan kesungguhan untuk menawan semula negeri kaya itu, yang kehilangannya pada 2008 mencatat sejarah hitam kepada Umno.

Pencalonan Mukhriz Mahathir di kerusi negeri juga menunjukkan satu persediaan untuk menawan semula Kedah, negeri yang menyaksikan serangan tidak kurang hebat terhadap pemerintahan PAS yang menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum ke-12.

Pemilihan calon untuk berdepan pilihan raya mencabar kali ini menyaksikan Umno dan BN melaksanakan kerja yang jauh lebih sukar berbanding sebelum ini untuk memilih calon yang boleh menang, yang tafsirannya berbeza dalam kalangan parti-parti komponen.

Pemilihan calon Umno di kerusi Wangsa Maju dan Gelang Patah yang sebelum ini ditandingi MCA menunjukkan perkiraan sokongan Melayu yang dinilai lebih terjamin kepada Umno dan BN berbanding calon rakan Cina dalam BN itu.

MCA setakat ini boleh disimpulkan sebagai sedang melalui proses peralihan penggantian peranannya mewakili kepentingan Cina kepada DAP.

Sejak beberapa tahun lepas, MCA telah bersedia untuk memainkan peranan sebagai pembangkang seperti yang dilakukan DAP selama ini, dan mendakwa akan dapat berperanan menjadi pembangkang Cina yang lebih berkesan berbanding DAP.

Pilihan raya umum kali ini menampakkan lagi peningkatan kedudukan Umno dan kemerosotan MCA yang mewakili suara Cina dalam gabungan BN.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...